Katastrofa pro ruské letectvo: Projekt A-100 zničen sankcemi i vlastními raketami
V Rusku končí projekt leteckého velitelství a letounu AWACS Berijev A-100. Kvůli zpřísňujícím sankcím totiž nemají Rusové přístup k moderním komponentům nezbytným pro stavbu tohoto letounu. Ukončení projektu přichází ani ne rok poté, co vstoupil do poslední fáze testování.
Foto: Letoun Berijev A-50U "Rudá 42", který si v únoru 2024 Rusové nejspíše sami sestřelili | Wikimedia Commons / Public domain
Informaci o ukončení projektu přinesl proruský válečný telegramový kanál FighterBomber, který je přímo napojen na ruské letectvo. Ruská strana se k vývoji letounu A-100 oficiálně vyjadřovala jen velmi zřídka. Poslední zmínka pochází z prosince 2023, kdy společnost Rostec oznámila dodání modernizovaného letounu Berijev A-50 ruskému letectvu a zároveň uvedla, že pracuje na jeho náhradě – typu A-100.
Berijev A-100 měl nahradit zastarávající letouny Berijev A-50. Oproti předchůdci měl nový stroj disponovat skleněným kokpitem, plně digitálním navigačním a leteckým systémem a také aktivním radarem typu AESA. Základem konstrukce byl modernizovaný transportní letoun Il-76MD-90A poháněný výkonnějšími motory PS-90A-76. Je však nutné si uvědomit, že západní sankce nebyly jediným důvodem zastavení projektu. Podle kanálu FighterBomber sehrála roli kombinace sankcí, bojových ztrát a vysokých finančních nákladů.
Když byly letouny typu AWACS poprvé zaváděny do výzbroje, prakticky neexistovala protivzdušná obrana schopná je ohrozit. Moderní systémy PVO však dokážou zasahovat vzdušné cíle na vzdálenost až 300 kilometrů – a Rusko to pocítilo velmi bolestivě. Na začátku roku 2024 přišlo hned o dva letouny A-50 – jeden sestřelili Ukrajinci, druhý údajně vlastními silami.
První letoun Berijev A-50 „Rudá 37“ byl sestřelen 14. ledna 2024, když byl vlákán do pasti. Ukrajinci tehdy přesunuli k frontové linii americký systém Patriot a zároveň zaútočili na ruské radary na Krymu. Krym se tak ocitl bez radarového pokrytí, a na pomoc byl vyslán právě letoun A-50. Ten začal kroužit v oblasti a v kritickém okamžiku byl zasažen raketou systému Patriot. Zřítil se do Azovského moře.

Druhý incident se odehrál 23. února 2024 v Krasnodarském kraji, kdy byl letoun Berijev A-50 „Rudá 42“ údajně zasažen ukrajinským systémem S-200. Ruská strana si však – bizarně – nárokuje oba sestřely sama: první měl být sestřelen vlastní raketou vypálenou z letounu a druhý zase vlastní pozemní PVO.
Dalším faktorem je vysoká finanční náročnost projektu. Jak je známo, ruské vojenské programy často trpí korupcí a zpožděním – například modernizovaná verze A-50U byla oznámena již v roce 1995, ale první kusy byly ruskému letectvu dodány až v roce 2011.
Ruská ekonomika navíc není v dobrém stavu, a tak je možné, že se letectvo poohlíží po levnější alternativě. Rusové provozují tři typy stíhačů, které jsou již v základu vybaveny radarem dlouhého dosahu – MiG-31BM, Su-35S a Su-57. Částečně roli AWACS může sehrát také bombardér Su-34, který je schopen nést specializované průzkumné moduly UKR-RT, UKR-OE a UKR-RL.
UKR-RT detekuje, lokalizuje a analyzuje nepřátelskou rádiovou komunikaci, radarové záření a datové přenosy, což umožňuje zaměřovat velitelská centra a řídicí stanice dronů.
UKR-OE je optoelektronický modul určený k identifikaci pozemních cílů za nepříznivého počasí.
UKR-RL je radarový průzkumný modul schopný detekovat skryté nebo maskované cíle za všech povětrnostních podmínek.
Díky těmto modulům může být Su-34 do určité míry využit i jako průzkumný letoun s funkcí blízkou systému AWACS.
Zdroj: Eurasian Times, MSN.com
Komentáře
MiraH
01. 06. 2025, 19:58až moc se spoléhali na externí dodávky, je možné že součástky by získali, ale opět by z jedné závislosti přešli na druhé a to si chtějí pohlídat. Náhrada A-50U je ovšem potřeba. Co jsou na netu fotky tak vybavení vypadá jak z devatesátých, kokpit samé "budíky", žádný displej a operátoři obrazovky co vypadají jako staré katodové. S velkou pravděpodobnosti zmodernizují staré odstavené A-50M, těch by měli mít 18 v různém stavu, z některých se měli vybírat díly. Nouzově může vzniknout mezistupeň mezi 50U a 100, zkušenosti mají s prací pro Indii i Čínu. Dosah radaru není u 50U uveden, ale lze předpokládat že když indická verze s izraelským radarem má dosah 370km tak starší ruský model nebude lepší, spíš kolem 300. Proto se musel víc přiblížit a byl sestřelen, dosah už je dnes neadekvátní. Co asi krom součástek k tomu vedlo je nasnadě - časová náročnost kdy jeden dva kusy za rok jsou prostě málo, tak se smíří sice s ne tak dobrým ale použitelným upgradem v rozumném čase. Jestliže těch zbývajících šest strojů je prakticky v neustálém provozu tak se silně krátí životnost a žádná velmoc se bez AWACS neobejde, obzvlášť stát který válčí.
Czertik
02. 06. 2025, 00:16mira
jenze problem je v tom, nejen ze rusko je ted odstrihle od externich dodavek (u kterych naivne predpokladalo ze nikdy nebudou odstrihnuty, protoze drzi evropu za koule plynem a ropou, a ejhle, ono to nevyslo).
a na to, aby si rozjeli vyrobu u sebe nemaji technologii a mysleni. stale si spousta rusu mysli jak sou technolgicky pred svetem, co na om ze realne sou tak 30 let pozadu.
a ano, rusove muzou pitvat a modernizovat stare a50, ale drive nebo pozdeji vyrobene kusy dojdou a rusou budou uplne v prd...
protoze si nebudou umet vyrobit ani ono zastarale a50.
Czertik
30. 05. 2025, 12:17al nejvic me fascinuje to, proc sdi rusove narokuji ze si je sestrelili sami. to by jen dokazovalo jak sou rusove pitomci a jak obrovsky bordel maji v pvo.
protoze oba letouny nebly sestreleny u fronty kde jde omyl cekat, ale hluboko v zazemi kde se zadny ukrajinsky letoun ani nedal ocekavat.
Czertik
30. 05. 2025, 12:15jen tak dal, at se cim dal tim vic ukraze jak je rusko technologicky uplne zastarale a cim driv zkrchuje, tim lepe pro svet.
i kdyz je jasne ze vetsina rusu se ani pak neprobudi, argentinci a rekove se po krachu probudili a pohopili ze socailismus a uplatky nejsou cesta k prosperite.
v rusku bude klasika - socialismus je jedina mozna budoucnost a krach byl zpusoben 5 koloou a kapitalisty.
pribeh a50u je ilustracni - rusove s velkymi potizemi zavedli modernizaci letounu...starou 15 let v 2011.
a to ze rusove nedokazi vyvinout jeho nahradu, na jinem letounu.....amici se svojich velkych awacs nevzdavaji, byt je jasny trend i u amiku na mini-awacsy. ktere velke brasky budou doplnovat.