EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Když ponorce velí psychopat

 29. 06. 2023      kategorie: Vojenská historie      14 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Velitel americké ponorky Wahoo, Dudley W. Morton přezdívaný chlapík, byl sadistický psychopat, známý svou krutostí k nepříteli. Útočil na každou loď, kterou potkal a nešetřil ani malé bárky či džunky u korejského a čínského pobřeží (na nich těžko pluli Japonci). Stávalo se, že cíl byl příliš malý a bylo na něj škoda munice. Pro takový případ měl Morton připravenou speciální munici – basy láhví s benzínem uzátkovaných hadrem. Vynořená ponorka pak kroužila kolem své bezbranné oběti, na kterou Američané házeli zápalné láhve a až když plavidlo a jeho posádka byly v jednom plameni, Morton spokojeně mizel za obzorem.

us_submarineFoto: Velitel americké ponorky Wahoo, Dudley W. Morton přezdívaný „chlapík“, byl sadistický psychopat, známý svou krutostí k nepříteli. Útočil na každou loď, kterou potkal a nešetřil ani malé bárky či džunky (ilustrační foto) | Wikimedia Commons / Public domain

Námořníci posádky Wahoo většinou nesdíleli nadšení svého velitele pro bezuzdné zabíjení, ale na palubě ponorky bylo lépe na city zapomenout, Morton byl veselý chlapík, však jen do okamžiku kdy mu někdo odporoval. V lednu 1943 hlídkovala Wahoo poblíž ostrova Palau. 26. ledna Morton zpozoroval dvě japonské nákladní lodě, zaútočil na ně torpédy a poškodil je. Když je chtěl dorazit, tak zjistil, že se k místu blíží velká transportní loď Buyo Maru, která chtěla pomoci oběma lodím v nouzi. Obrátil tedy svoji ponorku proti ní a zasáhl ji torpédem doprostřed trupu. Pak se rozhodl vynořit a loď dorazit.

Když se Wahoo vynořila, Morton zjistil, že moře kolem ponorky je plné trosečníků, kteří se ve vodách zamořených žraloky, zoufale přidržovali všeho co plavalo. Pro Mortona nebyli japonští trosečníci, zmítající se ve vlnách, poražení nepřátelé, chráněni Haagskou smlouvou z roku 1907, která zakazuje zabíjení trosečníků, ale jen živé cíle.

Vyhnal svoje muže na palubu a nařídil jim palbu z kulometů i ručních zbraní na bezbranné muže ve vlnách a sám jim šel příkladem. Více než hodinu trvala vražedná palba a oceán se zbarvil krví, která lákala šedivé zabijáky z hlubin. Mnoha mužům z Wahoo se o krvavé řeži zdálo prý ještě měsíce. Morton si s tím ovšem nelámal hlavu a do hlášení napsal: "Zničili jsme většinu záchranných člunů a zabili mnoho vojáků'." Až později se zjistilo, že Buyo Maru nevezla Japonské vojáky, ale indické válečné zajatce z 2. praporu, 16. Pandžábského pluku.

Morton_and_OKane_1943Foto: Dudley Walker Morton (vpravo) | Wikimedia Commons / Public domain

Když Morton opustil zkrvavělé vody, vydal se za oběma poškozenými loďmi, které dohnal a potopil. Velitel Tichomořského loďstva admirál Chester Nimitz, úspěchu ponorky Wahoo řádně využil k oslavnému zveřejnění její plavby v tisku. Posádka a její velitel čelili mimořádnému zájmu novinářů a novinářek, které rozpoutaly úplné tiskové orgie. Komandérporučík Morton byl vyznamenán Křížem válečného námořnictva a křížem Za zásluhy a šel z jedné recepce na druhou. V žádném článku se však neobjevilo ani slovo o střílení trosečníků, kteří se snažili chránit před palbou Američanů potápěním do vody, či krytím za kusy dřeva. Morton ve své zprávě pro velitelství nic nezamlčel, ale přesto ani jeden z nadřízených důstojníků včetně nejvyššího velitele nevyvodil žádnou morální odpovědnost...Krutosti se přece dopouštěl jen nepřítel. Vítězná plavba Wahoo byla dávána za vzor, ala důstojníci a námořníci US ponorek o ní raději nikdy nemluvili.

Řádění šíleného kapitána trvalo až do 11. října 1943, kdy USS Wahoo zmizela i se svým velitelem. Oficiálně je její zničení přiznáno japonským letadlům v úžině mezi ostrovy Hokkaido a Sachalin. Spekuluje se ovšem, že se stala obětí vlastních torpéd. Americká torpéda měla totiž tendenci vracet se v kruhu, velení to vědělo, ale lepší torpéda nebyla k dispozici.

Zdroj: historie válek

Komentáře

Wit

30. 06. 2023, 08:38

Každý by si měl alespoň na jeden rok vyzkošet byt podřízený psychopatovi. Psychopat nadělá více škody ve vlastních řadách než nepřítel. Te tedy leší jej poslat pracovat ke konkurennci. Nebo ať slouží raději nepříteli nebo dělá jen skladníka ve štroubárně. Problém je to, že jej jeho nadřízení nemají šanci ohalit. Má evolucí vytvožené lepší maskování než chameleon.
Jeho vedoucí jej budou bránit do posledního dechu.

Polw

29. 06. 2023, 17:33

Zdravím pánové.
Evidentně o tom víte oba celkem dost. Měl bych jako amatér jen poznámku k tomu střílení tonoucích přeživších z lodí potopených ponorkami. Tak cca 360 ks se mi nezdá až tak málo, otázkou je, kolik se jich "jen" utopilo a kolik skončilo tou palbou. Střelba Japonců na vynořující se ponorku sice pravděpodobná je, otázka je čím. Přítomnost zbraní v záchraných člunech u Japoncú možná, ale u zajatých Indů ne. Důstojníci sice pistole měli, ale spíš meče a těmi by asi ponorku neohrozili :-)
Znám spíš ponorkovou válku o Atlantik a vím, že Němci sice taky trosečníky do ponorek moc nebrali (i když třeba našeho bombardéra Bufku ano), nicméně střílení po topících se považovalo za totální sračku. Nechtělo se mi to hledat, myslím ale, že moc případů opravdu nebylo. Byla to i otázka reputace, námořní cti, Němci si na to dost potrpěli. Myslím, že admirál Döenitz by je okamžitě degradoval.
K té taktice vynoření a přímé střelby - byla běžně využívaná ze začátku na nákladní lodě - dokud nepřišly US typu Liberty Ship, které měli dělo. Torpéda byla drahá a bylo jich v sedmičce málo.
Zpět do Tichomoří. Ta kritika autora článku mi připadá fakt přehnaná. I Zdeněk připouští víceméně všechny události jako pravdivé a psychopatickou povahu kapitána. Přezdívka je zcela nepodstatná. Co mě víc zaujalo (a nebylo zpochybněno) je ten útok zápalnými lahvemi na rybářské lodě a malé čluny. Pokud je to pravda, bylo to jednoduše PRASE a ne ponorkář. Můj názor. Odpovídá to US stylu vedení války proti Japoncům a honění zářezů ( Admirál Holsey, potažmo poté i MacArthur)
Kontrolní otázka: Kolik zahynulo civilistů v druhé světové válce na Japonské a na Americké straně?
Jste odborníci, tak si na to odpovězte sami. Možná to trochu překvapí.....

Zdeněk

29. 06. 2023, 18:08

Polw,

pro ponorku může být velmi nebezpečná i střelba z ručních zbraní a především, každý, kdo pokračuje v boji je považován za povolený cíl, tím spíše v období 2. světové války, kdy se pravidla na obou stranách vykládala velmi volně.

Co se týká zápalných lahví, bez mučení přiznávám, že nevím, nikdy jsem o tom neslyšel, ale pochopitelně to vyloučit nemohou. Nicméně, čistě logicky, takto nebezpečné a nestabilní věci na palubě ponorky, to mi přijde jako nesmysl. Každopádně, 20 mm tříštivé střelivo, které se v takovém případě používalo běžně, mi nepřijde o nic civilizovanější.

Co se týká německých ponorek, rozkaz nezachranovat trosečníky byl vydán především proto, že se ponorky vystavovaly nebezpečí útoku ze vzduchu. Takže to lze pochopit.

Mimochodem, kontrolní otázka je zcela zbytečná. Američtí civilisté se do přímého styku s japonskými vojáky pouze výjimečně například na okupovaných ostrovech. Musí proto znít jinak, kolik zemřelo japonských civilistů a kolik zemřelo civilistů v okupované Číně, Koreji, na Filipínách, v Malajsií a jinde v tichomoří. A tam to bude, bohužel, dost srovnatelné.

p.s. ponorková válka je ze své podstaty špinavá záležitost a psychopatické rysy osobnosti a psychopat nejsou to samé.

Polw

29. 06. 2023, 19:36

Zdeněk:
Děkuji za odpověď.
Po pořadě. Osobně si myslím, že střelba z ručních palných zbraní z paluby ponorky byla spíš vyjímečná záležitost , pušky tam moc neměli (na co taky) a efektivní dosah pistolí nebyl moc velký. Z psychologie přeživších trosečníků to stejně smysl dává jen u těch fanatických Japonců, kteří brali zajetí jako potupu.
O těch zápalných lahvích jsem taky slyšel poprvé. Benzín tam neměli a z nafty to asi udělat moc nejde. Nicméně stále trvám na tom, že potápění rybářských a malých člunů ponorkami je mimo jekoukoliv válečnou strategii a čest.
Letadla začali vážněji ohrožovat ponorky (Atlantik) až v přelomu 42/43 (prolomení Enigmy, hladinový centimetrový radar, hlubinný ježek apod.) Do té doby je většinou brali, pak už ne.
To poslední, otázka civilních obětí. Hmm, připouštím, docela jste mě dostal. V tomto případě dávám za pravdu, nějak jsem to nepočítal dohromady. Měl jsem na mysli třeba bombardování Tokia zápálnými bombami, kde zůstlalo čtvrt milionu upálených žen a dětí. Atomovky a důvody jejich svržení tu raději řešit nebudeme.Nějak jsem tu Japonskou prasárnu nejen v Číně nezapočítal.
Snad se to už nikdy nebude opakovat, na tom se doufám shodneme všichni.

Zdeněk

29. 06. 2023, 20:36

Powl,

poslední větu podepisu kdykoliv a kdekoliv ...

Vaclav Flek

30. 06. 2023, 23:52

pro Polw :

O bombardovani Tokia mam trochu jine informace, zemrelo tam dle mych udaju maximalne sto tisic osob (priserne cislo, ale stale mene nez ctvrt milionu), take neslo pouze o zeny a deti, ale i o muze (byt zpravidla starsi) a dokonce i o americke valecne zajatce. Ti se stali, stejne jako drive v Drazdanech, nechtenou obeti vlastniho bombadovani.

Vaclav Flek

01. 07. 2023, 00:13

pro Zdeněk :

Zdenku, s vetsinou vasich nazoru v diskusich na techto webovych strankach souhlasim, a proto se ani nedostavame do nazorovych stretu. I proti vasim prispevkum v teto diskusi nemam namitek, s vyjimkou toho zaverecneho p.s. : "ponorková válka je ze své podstaty špinavá záležitost". Tomu nerozumim, mam za to to, ze pokud lod na sirem mori potopi torpeda z ponorky, nebo bomby z letadel ci salvy z hladinych lodi, vnimaji to zasazene ( a predtim zaskocene) posadky dost podobne. Jinymi slovy, asi nemely pocit, ze by je v pripade ponorky zasahla nejaka zvlastni "zakerna zbran".

Namorni valka je plna krutosti, prave vzhledem k omezenemu lodnimu prostoru, na kterem se tisnili casto i nedobrovolni pasazeri. Ovsem mnozi z nich sli ke dnu bez ohledu na to, co bylo pricinou zkazy lodi.

Se druhou casti vaseho "p.s." souhlasim.

Zdeněk

01. 07. 2023, 22:34

Dobrý večer pane Fleku,

musím přiznat, že slovní spojení "špinavá záležitost" jsem skutečně nezvolil nejlépe. Myslím, že Váš popis námořního boje lépe vystihuje to, co jsem chtěl říci i já. Snad jenom dodám, že to, co jsem chtěl vyjádřit, bylo to, že ponorkový boj je především smrtelně nebezpečná "hra" na kočku a myš, kde se role mohou velmi rychle prohodit a ve které není prakticky žádný prostor pro, řekněme, slitování a přehnanou lidskost. Což pochopitelně platí pro obě strany souboje. Ponorka prakticky nemůže zachraňovat trosečníky, protože se snadno může stát obětí útoku eskorty a samozřejmě to platí i naopak, neboť ponořená druhoválečna ponorka byla při protiútoku prakticky bezmocná a jediné, co jí mohlo zachránit bylo absolutní ticho a schopnosti kapitána a posádky.

Musím se ovšem přiznat, že největší obavy jsem měl ze své amatérské exkurze do oblasti psychologie a psychiatrie.
Především jsem chtěl vyjádřit, že kapitána ponorky opravdu nemůže dělat kdokoliv. Musí se jednat o člověka, který v sobě spojuje naprosto protikladné požadavky. Musí být schopen rychlého rozhodování pod extrémním tlakem, stejně jako zachovat absolutní klid; být při útoku agresivní, ale nikdy ne lehkovážný. Musí být schopen, pokud to vyžádá situace, obětovat členy posádky. Ponorka také nemůže být "debatní kroužek", ovšem stejně tak by kapitán neměl být despota. Toto skutečně splňuje nejlépe člověk, který bývá zjednodušeně označován jako "pozitivní psychopat" a z toho, co je mi známo, kapitán Morton toto splňoval na výbornou.

Je docela zajímavé, že první velitel ponorky Wahoo Marvin Kennedy byl sice vynikající teoretik a skvělý organizátor, ale mizerný velitel ponorky, který projevoval minimální iniciativu a odvahu v boji.

O tom, že kapitán Morton nebyl sadistický tyran a psychopat, podle mě svědčí také to, že nikdo z posádky nikdy nepožádal o přeložení a jediný, kdo odešel byl kapitán O'Kane, když dostal vlastní ponorku Tang.

Domnívám se také, že útoky na malé lodě, často bárky nebo džunky nemusejí být vůbec znakem jakéhokoliv zbytečné krutosti. I tyto malé lodě byly důležitou součástí japonské válečné ekonomiky a navíc představovaly vážné ohrožení ponorky, neboť zpravidla byly vybaveny alespoň jednoduchou vysílačkou a sloužily i jako hlídkové lodě.

Vaclav Flek

01. 07. 2023, 23:08

pro Zdeněk :

Dobry vecer, Zdenku,

dekuji za vasi reakci. Ta moje bude strucna, nebot s vami ve vsem, co uvadite, zcela souhlasim, a tak nevidim velky prostor pro diskusi, jakkoliv bych polemizoval rad...

V dobach sveho pusobeni v armade (tehdy jeste komunisticke CSLA) jsem poznal mnoho plukovniku a generalu, a v duchu se tazal, proc zrovna tito lide dosahli svych vysokych postaveni, na ktera by beznym sluzebnim postupem dosahnout proste nemohli (jinymi slovy, pro ziskani generalske hodnosti byla nutna nejaka nadstandardni "akcelerace"). Sve zavery neumim dobre zformulovat, ale myslim, ze klicovym slovem bylo "bezohlednost", tedy vule vynutit si splneni rozkazu za kazdou cenu, bez ohledu, co to pro konkretniho podrizeneho mohlo znamenat. Prave po tomto typu "narocneho velitele" byla ve vyssich urovnich velenich CSLA (a jiste celeho Varsavskeho paktu) poptavka.

Jen jednou v zivote jsem mel moznost setkat se osobne s byvalym velitelem americke jaderne ponorky. Byl jiz v civilu a pusobil jako vysoky manazer u americke farmaceuticke spolecnosti, kde jsem tehdy pracoval. Fascinoval mne jeho manazersky pristup, tedy autorita, s jakou delegoval problemy na podrizene a sam si zachovaval volny prostor pro reseni klicovych veci (tedy zadny mikromanagement).

Zdeněk

01. 07. 2023, 23:37

Ještě jednou dobrý večer, pane Fleku

Vaší reakce si velmi vážím a nezastírám, že mě také těší. Nicméně právě Váš poslední odstavec mě inspiroval ještě k jedné věci, kterou jsem se před lety dočetl o kapitánu Mortonovi. Jedna z novinek, kterou zavedl bylo, že během akce nechával obsluhovat bojový periskop právě svým zástupcem O'Kanem a sám se věnoval výhradně "manažerování" útoku. Tím si jednak uvolnil "kapacitu mozku" a současně vychovával vynikajícího velitele.
Myslím, že i tato schopnost rozdělit odpovědnost a spolehnout se na své podřízené, vyvrací obraz sadistického psychopata, protože se domnívám, že toho opravdový psychopat prostě není schopen (ovšem, zde si rád nechám tuto domněnku potvrdit nebo i vyvrátit někým, kdo o dané problematice ví více...)

Slavoslav

30. 06. 2023, 07:38

otazka ktoru si polozil na konci je manipulativna, ba nebojim sa povedat uplne blba. Skus ci prides na to preco

Zdeněk

29. 06. 2023, 10:42

Článek lze považovat za mimořádně špatný s velkým množstvím zásadních chyb a nepřesností.

Začnu tou naprosto nejmenší, kapitán Morton měl přezdívku "Mushmouth" nebo "Mush", což se nejčastěji překládá jako "ksicht" nebo "tlama".

Dále, ponorka Wahoo byla poškozena pravděpodobně minou a následně potopena leteckým úderem 11. října 1943 při akci v úžině mezi ostrovem Hokkaidó a ruským Sachalinem. Vlastním torpédem byla potopena ponorka Tang kapitána Richarda O´Kana, který byl zástupcem velitele Mortona, mimo jiné při 3. plavbě ponorky Wahoo.

Kapitán Morton měl zcela nepochybně psychopatické rysy osobnosti, jako ostatně všichni úspěšní velitelé ponorek, nebo policisté, hasiči a další lidé v nebezpečných povoláních, bez toho se taková práce dělat nedá.

K uvedenému incidentu, i podle japonských údajů zahynulo 86 japonských vojáků a 269 indických zajatců (podle poválečného vyšetřování to bylo dokonce ještě méně) z více než 1700 vojáků, zajatců a členů posádky Buyo Maru. To příliš neodpovídá snaze zabít všechny ve vodě, že.
Za mnohem pravděpodobnější se tak jeví, že je pravdivé původní hlášení Richarda O´Kana, že ponorka Wahoo se vynořila s vybitými bateriemi mezi čluny s trosečníky, z nichž minimálně někteří zahájili palbu z ručních zbraní na ponorku, která palbu opětovala.

Ponorka Wahoo je tak především jednou z nejúspěšnějších ponorek s 19 potopenými nepřátelskými loděmi.

Zdeněk

29. 06. 2023, 12:25

Ještě bych rád poznamenal, že kapitáni Morton a O´Kane byli skutečně považováni za "cvoky", nicméně nikoliv kvůli nadměrné krutosti (i když úplně vyloučit se to samozřejmě nedá), ale především proto, že zavedli do té doby v US NAVY nepoužívaný útok z hladiny, který byl považován za příliš nebezpečný. Nicméně ten byl s velkými úspěchy i německými kapitány, dokud na spojeneckých lodích nebyl zaveden radar, v japonském námořnictvu se však radary ve větší míře nepoužívaly do konce války.

Dalším kapitánem, který tuto taktiku dovedl k dokonalosti byl Eugene Fluckey z USS Barb, který se proslavil tím, že on a jeho posádka získala prakticky všechna vyznamenání, kromě purpurového srdce, neboť nikdy neztratil člena posádky.

https://www.history.navy.mil/browse-by-topic/ships/submarines/barb-ss-220.html

Zde jsou některé snad zajímavé odkazy
nalezení vraku ponorky Wahoo:
http://www.stranypotapecske.cz/reportaz/wahoo.asp?str=200608192015080

potopení ponorky Tang:
http://www.radiodixie.cz/clanek/tragicky-osud-ponorky-uss-tang

Zdeněk

29. 06. 2023, 15:27

VV, radiodixie je klasa, ale to myslím víš, neb jsi ho sem dohodil ty :wink: