EXCALIBUR
CZUB
CZUB

Klasická Toyota Land Cruiser jako náhrada Land Roveru Defender a UAZu v AČR?

 27. 08. 2018      kategorie: Vojenská technika      9 komentářů

V české armádě slouží stovky lehkých vozidel, jejichž životnost se blíží ke svému konci. Týká se to především vozidel UAZ a Land Rover Defender, která už mají za sebou desítky let služby. Brzy se tedy armáda bude muset rozhodnout, čím je nahradí.

Česká armáda má dnes kolem 1500 terénních vozidel o hmotnosti od dvou do čtyř tun. Jde především právě o UAZy, těch je něco přes 600, a o více než sedm stovek vozů Land Rover Defender různých verzí. Původně sovětská vozidla UAZ byla do čs. armády zavedena v roce 1974. Ta, která jsou dnes ve výzbroji mají datum výroby spadající do 80. let. Land Rovery Defender se do armády začaly dodávat v polovině 90. let a přes původní záměry dodnes sovětské UAZy zcela nenahradily. Navíc byla ukončena jejich výroba, takže české armádě nezbývá nic jiného než hledat nový typ, který nahradí nejen dosluhující vozy, ale bude také dávat záruku kontinuální a trvající výroby v budoucnu včetně potřebné servisní podpory.

toyota_03
Foto: Armáda má v současnosti něco přes 600 vozidel UAZ (na obrázku vpravo), a více než 700 vozů Land Rover Defender (na obrázku vlevo) různých verzí 

Psali jsme: Americké letectvo hledá nástupce za A-10, jeden z testovaných strojů se zřítil

Armáda chce podle zveřejněných záměrů začít s obměnou vozového parku u lehkých terénních vozidel v roce 2020 a bude se to týkat několika stovek vozidel. Další etapa by měla přijít v roce 2025. Už v únoru roku 2017 armáda ve Vyškově uspořádala tzv. Průmyslové dny, kde dala prostor řadě firmem prezentovat svá vozidla, aby tak získala přehled, jaké možnosti trh v této oblasti poskytuje. Přestože se tehdy na vyškovském polygonu prohánělo několik desítek vozidel, ne všechna mohou představovat plnohodnotnou náhradu UAZů či Defenderů. Vždyť velká část z nich byla jen více či méně upravená civilní SUV, další patřila spíše do kategorie středních vozidel nebo šlo o pancéřované speciály. Opravdu univerzálních lehkých terénních vozidel vhodných do offroad podmínek a službu v armádě, které se v této roli i osvědčila, je velmi málo. Dalo by se říci, že jde v podstatě jen o Mercedes-Benz třídy G, Jeep Wrangler/J8 a Toyotu Land Cruiser. Zatímco s prvními dvěma nemá česká armáda zkušenosti, Toyoty v různých provedeních už měla nebo má ve výzbroji, v současnosti jich u různých jednotek armády i vojenské policie slouží více než 100. Toyoty používají samozřejmě i desítky armád světa, včetně těch, jež jsou členy NATO.  

Land Cruiser 70 – klasika známá po celém světě

Jednou z možností, jak nahradit stárnoucí UAZy a LR Defender, je především pro svou univerzálnost i pověstnou odolnost Toyota Land Cruiser řady 70 (LC 70). Možnosti variant LC 70 nejen že pokrývají vše, na co armáda dnes využívá LR Defendery a UAZy, ale existuje ještě v dalších verzích spadajících do kategorií N1G a N2G, které dávají ještě širší možnosti použití při unifikaci podvozkové platformy. Toyota LC 70 je vhodná jako základ pro speciální vozidla s možností pancéřování nebo jako nosič zbraňových systémů. Jde v základu o modely se zkrácenou platformou, standardní a prodloužená, jež se dají různě modifikovat, a s podvozky v konfiguraci 4x4 nebo 6x6, které mohou být vybaveny benzínovými i dieselovými motory Euro 5 a 6, nebo dokonce i elektromotory. V současnosti jde především o zážehový šestiválec Toyota 1GR-FE 4,0 l VVT-i o výkonu 167 kW, vznětový šestiválec Toyota 1HZ 4,2 l D o výkonu 96 kW a vznětový osmiválec Toyota 1VD-FTV 4,5 l o výkonu 189 kW.

toyota_02
Foto: Toyota LC 70 je vhodná jako základ pro speciální vozidla s možností pancéřování nebo jako nosič zbraňových systémů

Psali jsme: Britové odhalili stíhačku budoucnosti. Jmenuje se Tempest a má se vyrovnat americké F-35

Koncepce LC řady 70 se po desetiletí nezměnila, jde o robustní pracovní vozidlo určené do těžkého terénu, které se začalo vyrábět v roce 1984. Právě odolnost a jízdní vlastnosti v těžkém terénu byly určujícími faktory při jeho konstruování. Až na několik drobností se vyrábí v nezměněné podobě dodnes, samozřejmě současné vozy mají oproti prvním sériím moderní výkonné motory s nízkými emisemi a provozními náklady, jež jsou ale stále nenáročné na údržbu a vhodné do těžkých pracovních i vojenských podmínek. Co Land Cruiser řady 70 charakterizuje především, je klasický tuhý žebřinový rám a tuhé nápravy – přední náprava je odpružená vinutými pružinami, zadní náprava pak listovými pery. Oproti Defenderům, které jsou používány v české armádě, je rámový podvozek vojenské LC řady 70 dimenzován na daleko vyšší zatížení, nehrozí tedy jejich přetěžování a z toho vyplývající možná strukturální poškození (což se týká především bojových verzí LR Defender Kovboj a Kajman).

toyota_09
Foto: Toyota Land Cruiser 70 

Řada 70 může být opatřena úplnými uzávěrkami obou diferenciálů, pohon náprav je řešen klasicky, permanentně hnaná je zadní náprava, náhon přední je kdykoliv připojitelný. V roce 2007 se řada 70 dočkala faceliftu a několika vylepšení, jako například systému stabilizace jízdní dráhy a kontroly trakce, asistenta rozjezdu do kopce, elektronického dělení brzdného účinku či podpůrného systému při krizovém brzdění. Obecně lze na osvědčený podvozek Toyota Land Cruiser 70 instalovat nejrůznější vojenské i pracovní aplikace, mnoho provedení kabin, nástaveb i užitných modulů a zbraňových systémů. Na rozdíl od LR Defenderu lze u LC 70 vedle manuální převodovky instalovat i automatické převodovky včetně unikátní bezstupňové hydrodynamické převodovky VDS a také systém nastavení tlaku v pneumatikách STIS.

Unikátní Gepardy pro speciální jednotky

Jedny z nejnovějších a velmi zajímavých verzí se objevily premiérově na letošní armádní akci Bahna. Šlo o vozidla pro výsadkové a speciální jednotky nazvané RDV Gepard (Rapid Deployment Vehicles) a LRPV Gepard (Long Range Patrol Vehicles). Ty představují možnou náhradu automobilů LR Defender 110 Kovboj a LR Defender 130 Kajman, které nyní slouží u výsadkářů a 601. skupiny speciálních sil.

toyota_05
Foto: RDV Gepard 
na podvozku Toyota LC 70

Ty jsou staré 10 let a více let a i vzhledem k jejich provoznímu zatížení na hranici konstrukčních limitů použitého podvozku také silně opotřebované. Kvůli překročení váhových limitů stanovených výrobcem podvozkové části není možné Kajmany servisovat v běžné servisní síti autorizovaných servisů značky. Ze stejného důvodu je vyloučeno na vozidla instalovat přídavnou balistickou ochranu, bojový informační systém či jakékoliv jiné vybavení zvyšující celkovou hmotnost používaných Defenderů.

toyota_06
Foto: RDV Gepard 
na podvozku Toyota LC 70

Nová vozidla RDV a LRPV Gepard na podvozku Toyota LC 70 jsou naopak konstruovány právě s ohledem na odpovídající nosnost vybavení, výzbroje i přídavné ochrany s dostatečnou váhovou rezervou a přebytkem motorového výkonu. RDV Gepard je primárně rychlé průzkumné vozidlo se čtyřčlennou posádkou s maximální hmotností do 3,5 t, LRPV Gepard je určen pro jednotky speciálního určení s šestičlennou posádkou, velmi dlouhým dojezdem a maximální hmotností 5,5 t. Konstrukce umožňuje instalaci prvků balistické ochrany až do úrovně Level 2 dle norem STANAG, přičemž nijak neomezuje výzbroj (1 těžký a dva lehké kulomety s lafetami, ruční protitankové zbraně, osobní zbraně posádky), elektronické a komunikační vybavení vozu, výstroj vozu i posádky (včetně maskovacích prostředků, montážních a ženijních materiálů), palebné průměry zbraní vozidla i posádky a zásoby stravy, pitné vody a pohonných hmot potřebných k několikadenní nezávislé činnosti posádky. 

toyota_07
Foto: 
LRPV Gepard na podvozku Toyota LC 70

Oba vozy Gepard jsou poháněny už zmiňovaným osmiválcovým dieselovým motorem Toyota 1VD-FTV 4,5 l o výkonu 189 kW s nímž mohou dosahovat maximální rychlosti 160 až 170 km/h. Pro srovnání bojové Kajmany české armády mají motory disponující výkonem 90 kW a točivý momentem 360 Nm (motor 1VD-FTV v Gepardu má k dispozici točivý monet 454 Nm). Oproti LR Defenderům české armády, jsou vojenské komponenty a úpravy LC řady 70, včetně těch použitých na vozidlech Gepard, schváleny firmou Toyota a odpovídají všem jejím předpisům, proto je uživatelé mohou servisovat ve všech autorizovaných servisech po celém světě.

 

Určitě není bez zajímavosti, že byla vyvinuta i speciální verze LC 79 s podvozkem 6x6 spadající do kategorie N2G, která má nosnost 3 t a může tahat přívěsy o váze 3,5 t, což jsou parametry odpovídající nákladnímu vozu Praga V3S.

toyota_01
Foto: Toyota LC 79 6x6

LC 79 6x6 může sloužit jako střední logistické vozidlo, nosič zbraňových systémů, nebo speciální bojové či pancéřované vozidlo pro speciální jednotky nebo velmi dlouhé patroly.

toyota_04
Foto: Toyota LRPV 6x6

Na akci Bahna 2018 se představila i plně elektrická verze LC 70 s elektromotorem o výkonu až 90 kW a točivým momentem 615 Nm. Vozidlo dosahuje maximální rychlosti 130 km/h a dojezd činí 150 km po silnici a 60 km v těžkém terénu při zachování všech jízdních vlastností a užitných schopností, kterými disponují modely LC 70 se spalovacími motory.

toyota_08
Foto: Toyota LRPV 6x6 - pancéřovaná verze 

 Autor: Redakce

CENOVÉ BOMBY (926)

Komentáře

Marty

03. 09. 2018

Luky: Ja teda benzinovy TLC nemel tu cest a ani jsem se s nim jeste nesetkal. Jinak TLC 4valec diesel novy kolem 1200000. V Toyote dela muj byvaly sef, tak sem se zaa nim obcas stavil na kafe a slintal nad LC a Hilluxem co meli v showroomu. A nahon 4x4 maji podle me vsechny LandCruisery, jak s uzaverkami, redukcni prevodovkou, atd., to nevim, ale dneska je vsechno uz elektrika, klasicka uzaverka na paku byla ve starych LC. Jinak osobne bych radeji sedel v TLC, ale o muj osobni nazor nejde. :) Jo a nekdo psal, ze defik je nesmrtelny auto. Se spoustou nahradnich dilu v zasobe s tim mohu souhlasit. Dost veci na nich odchazi, znamy prave kvuli poruchovosti presedlal na TLC. Jinak UAZ i defik mam rad. S UAZem se clovek vyblbne mnohem vic jak s defikem, ale doba je jinde. A i Gecko je krasna kara o tom zadna. ;) Ale doufam, ze budou TLC, jestli vubec neco. Skoda ze doma si neumime podobnou karu postavit.

Luky

02. 09. 2018

Marty: Tazko hovorit o cene pri odbere viac ako tisic kusov, tam ide o politiku konkretneho vyrobcu, v konkretnom pripade . Co ale mozeme trochu porovnat, je jednotkova cena . Toyota, co som nasiel cesky cennik, tak ide okolo 1,15-1,53 miliona CZK (diesel je znacne drahsi ako benzin, neviem uplne cim to je, snad mozno nejakym individualnym schvalenim, ktore by u vonejskeho auta nebolo potrebne?). Vojensky Mercedes sa vo verzii 4x4 pohybuje niekde okolo 60-65 tisic euro (posledny verejny cennik je z roku 2013 a tam bola cena 57.000 euro za 5 dverovu verziu) . Takze v zakladnej verzii je Toyota skoro o 30% lacnejsia, ale ma benzinovy motor (cena prevadzky?), nema uzavierky na napravach, stale 4x4 ani automaticku prevodovku, ma ale na rozdiel od MB v serii klimatizaciu. Ked sa porovnava 5 dverovy diesel s uzavierkami, stalym 4x4 a klimatizaciou, je ten rozdiel (podla oficialnych cennikov na nete) asi len 10% a s tym uz asi vyrobca, pri odbere velkeho mnozstva kusov vie nieco urobit.

Co sa tyka tych specialnych verzii Mercedesu (Guard, ENOK, Serval, 6x6 alebo teraz posledne MRV), tak niektore ciastkove veci su tam riesene subdodavatelsky od specializovanych firiem (ACS, LeTech, Oberaigner), ale auta su dodavane priamo fabrikou a s fabrickou podporou. Toto podla mna u Toyoty neexistuje (opravte ma, ak sa mylim).
Vid. napr. tu- ​https://www.youtube.com/watch?v=wFBeYrRatAU&t

V com som sa trochu sekol, je ze som napisal, ze Toyota ponuka iba 2 razvory, ako som sa neskor dozvedel, ponuka ich 5, ale najdlhsi je iba 3180 mm v porovnani s 3428mm Mercedesu. Taktiez kratky razvor nie je od Mercedsu dostupny a co si pamatam, tak s dodanim pickupu 2kabiny a celoplechu boli u Mercedesu nejake problemy.

Marty

31. 08. 2018

Luky: Jo jinak ty armadni Gecka s pancerovanim, lafety, atd. take nejsou primo od vyrobce viz jmenovany FOX od Zetoru. A jako nahrada UAZ a defiku by byly ty auta v nejakem zakladnim provedeni. UAZ, ani defik taky nejsou v zakladu pancerovane, s vysilackou, lafetou, atd. Potom se jedna o prave specialni upravy (kajman, kowboy) ktere take nejdou primo z pasu, ale jsou upravene dalsimi fy. V pripade TLC do 5,5t posvecene vyrobcem. :)

Marty

31. 08. 2018

Luky: Tak srovnavat Gecko a land cruiser je trochu mimo misu. Gecko je cenove trochu nekde jinde, TLC je zas jinde prostupnosti. Osobne si myslim, ze TLC jsou pro nas ACR nejlepsi volbou vzhledem k cca 100ks, ktere jiz ACR vyuziva. Jinak snad kazda armada nejake ty toyoty ma, takze neproverenosti bych se nebal. Gecko neni rozhodne spatna volba, treba FOX od Zetoru je pro SF krasna kara. TLC je dle meho mnohem modularnejsi system, skvely motor a nosnost az do 5,5t posvecena vyrobcem a cena bude pod Geckem.

Luky

28. 08. 2018

Opravte ma, ak sa mylim, ale ziadna armada NATO Toyotu ako hlavne lahke 4x4 nepouziva. Nieco maju tusim chorvatski a slovenski policajti, nieco americke SOF, nieco myslim Dani a urcite sa aj niekde inde nejake kusy najdu, ale nie su to nijake velke flotily, radovo sa da hovorit o desiatkach az nizkych stovkach kusov u jednotlivych uzivatelov. Na druhu stranu velke flotily Mercedesov G maju trebars Nemecko, Dansko, Norsko, Kanada, Svajciarsko, Rakusko alebo (relativne v pomere k velkosti armady) aj Bulharsko, Slovensko a Madarsko. Takze si myslim, ze to auto je na vojenske pouzitie lepsie usposobne a na vo vojenskych podmienkach lepsie preverene (okrem ineho ma Daimler specialnu zlozku, ktora sa venuje vyhradne vyvoju a predaju vojenskych vozidiel, co pokym viem u Toyoty neexistuje).

Co sa tyka spominaneho uzitocneho zatazenia, Mercedes pokym viem, tak sa vo verzii 4x4 robi az po celkovu hmotnost 4,8 tony (LUVW kanadskej armady), Toyotu som v katalogu nasiel iba do 3,5 tony. Takisto Toyota 4x4 sa robi iba s kratkym a strednym razvorom (klasicke 3 dverove a 5 dverove vyhotovenie), extra dlhy razvor, na ktory by sa dala namontovat trebars sanitna alebo radiova nadstavba v ponuke chyba (na rozdiel od Mercedesu a v minulosti aj Land Roveru).

Taktiez tie specialne verzie RDV, LRPV, 6x6 nepochadzaju v pripade Toyoty priamo od vyrobcu, ale su produktom v podstate garazovych upravcov, takze mozno mat iste pochybnosti, ci uz o kvalite, dlhodobej dostupnosti nahradnych dielov alebo technickej podpore vo vzdialenych konfliktnych zonach. Aj v tomto pripade ma podla mna navrch Mercedes, ktory vdaka spominanemu defence oddeleniu priamo z tovarne ponuka model G vo verzii 6x6, commando, ako lahko, stredne aj tazko pancierovanu verziu (mnohe dokonca s portalovymi napravami, ktore zvysuju priechodnost aj balisticku cohranu proti minam a IED), s cim je spojena tovarnska podpora a dostupnost dielov aj pre specialne vozidla, v podstate vsade na svete (ak sa spravne pamatam, svojho casu Daimler napr. prevadzkoval a mozno stale prevadzkuje servis pre specialne vozidla priamo v Kabule a oprvte ma, ak sa mylim, ale lehoty na bezne opravy boli, ako v normalnom MB servise hocikde inde na svete, 24-48 hodin).

Marty

28. 08. 2018

Toyoty z toho co je k mani rozhodne nejlepsi. Jeste aby se to montovalo u nas a neni konkurence. Defiky pak k AZetkam. Uz by nam toho UVAZe mohli vymenit. :D

Miki

28. 08. 2018

Já úplně nevím jestli má smysl nahrazovat něco co se osvědčilo. Měl jsem možnost prodej starej Land Rover, myslím že první model (https://jizda-zazitkova.cz/zazitkova-jizda-v-land-rover/) a to je v podstatě nesmrtelný auto. Pokud by se uvažovalo nad změnou, tak asi jedině tu Toyotu. Vzpomínám jak v Top Gearu ničili Hilux, nepovedlo se :D Btw. Naše armáda potřebuje hlavně jiné vybavení, třeba moderní dělostřelectvo ideálně na našich Tatrách. Taky bych popřemýšlel spíš nad kybernetickými hrozbami než silovými. Doba je už dávno jiná...

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací