Konec éry těžkých tanků? Slovensko překvapilo výběrem – kdo jsou dva finální kandidáti a proč jsou tak levní
Slovenský ministr obrany Robert Kaliňák oznámil, že Bratislava zúžila výběr budoucího tanku na dva kandidáty. Na užším seznamu zůstává vozidlo CV90120 od společnosti BAE Systems Hägglunds a nejmenované vozidlo turecké výroby. Ačkoli ministerstvo tureckou platformu neidentifikovalo, podle zprávy obranného portálu TurDef je nejpravděpodobnějším uchazečem Tulpar od společnosti Otokar. Oznámení poukazuje na záměrný odklon od těžkých hlavních bojových tanků směrem k lehčím a ekonomičtějším mobilním palebným prostředkům.
Foto: Turecké vozidlo Otokar Tulpar se 120mm kanónem | Otokar / Public domain
Kaliňák uvedl, že obě možnosti jsou stále ve vývoji, ale s významnou nákladovou výhodou oproti tradičním hlavním bojovým tankům, a řekl, že navrhovaná vozidla by mohla být o 40 až 50 procent levnější na pořízení a údržbu než těžké platformy, což je argument, který zohledňuje rozpočtová omezení a náklady životního cyklu vozidel. Zdůraznil také potenciál částečné výroby na Slovensku a program prezentoval jako příležitost zapojit místní průmysl do dodavatelského řetězce a rozšířit domácí kapacity.
Ministr se zdržel pojmenování tureckého vozidla. Je však více než pravděpodobné, že se jedná o typ Tulpar, modulární obrněný podvozek původně navržený jako bojové vozidlo pěchoty a upravený pro montáž 120mm kanónu s hladkým vývrtem hlavně v konfiguraci lehkého tanku, resp. vozidla palebné podpory. Díky své modularitě se Tulpar opakovaně objevuje v diskusích o exportu zaměřených na mobilní, odolnou přímou palebnou podporu. Pokud postoupí v procesu na Slovensku, bude to pro turecký obranný průmysl významný milník v oblasti středoevropských zakázek.
CV90120 představuje odlišnou, ale známou cestu. Tato varianta, odvozená od rodiny CV90 používané v několika zemích NATO včetně Slovenska, kombinuje 120mm kanón s lehčím pásovým podvozkem. Koncepce si klade za cíl poskytnout smrtící sílu srovnatelnou s hlavními bojovými tanky při snížené hmotnosti, což umožňuje snadnější nasazení a lepší přístup v náročném terénu, kde jsou těžší vozidla omezena. Přirozenou cenou za tento přístup je relativně nižší odolnost a ochrana osádky. Ačkoli CV90120 není standardním výrobním modelem, vozidlo prošlo opakovanými zkouškami prototypů a demonstracemi střelby v Evropě, čímž si vybudovalo reputaci, která by mohla hrát v jeho prospěch.
Komentáře Kaliňáka efektivně vylučují špičkové hlavní bojové tanky, jako jsou Leopard 2A8 nebo K2PL Black Panther, což signalizuje doktrinální přehodnocení. Pro Slovensko se zdá, že současná operační situace, charakterizovaná hybridními hrozbami, rozptýlenými silami a důrazem na mobilitu, upřednostňuje lehčí vozidla, která mají menší logistickou stopu a zároveň si zachovávají důvěryhodnou palebnou sílu. Tento způsob uvažování odráží širší evropskou debatu o tom, jak vyvážit ochranu, náklady a agilitu v kontextu měnící se dynamiky bojiště a omezených rozpočtů na obranu.
Problémem zůstává časový harmonogram. Ministr varoval, že ani jeden z kandidátů pravděpodobně nebude nasazen dříve než za tři až čtyři roky, což podtrhuje vývojový charakter nabídek a dodací lhůty pro jakoukoli místní průmyslovou účast. Nebyl zveřejněn žádný rozpočtový strop ani podrobný finanční plán a žádné zadání zakázky není na pořadu dne. I tak však důraz na cenovou dostupnost a zapojení slovenského průmyslu naznačuje, že konečná dohoda bude strukturována tak, aby podporovala dlouhodobou národní průmyslovou strategii stejně jako vybavení jednotek v první linii.
Volba má také diplomatické a průmyslové důsledky. Výběr CV90120 by prohloubil vztahy se Švédskem a Spojeným královstvím prostřednictvím BAE Systems a sladil Slovensko s dobře zavedenou seversko-britskou dodavatelskou sítí, která již je součástí logistiky NATO. Volba Tulparu by odrážela diverzifikovanější přístup, využívající rozšiřující se ekosystém obrněných vozidel Turecka a jeho stále aktivnější roli v rámci Aliance. Obě cesty by formovaly budoucí spolupráci v oblasti výcviku, modernizace a munice způsobem, který přesahuje rámec počáteční dodávky.
Z praktického hlediska oba kandidáti slibují podobnou nabídku, tedy 120mm přímou palebnou schopnost na mobilnější a cenově dostupnější platformě, ale mají odlišný původ. Řada CV90 přináší vyspělé rodinné vozidlo s širokým využitím v NATO a zavedenou základnou pro udržitelnost, včetně Slovenska, což je pro BAE Systems velkou výhodou. Tulpar naopak využívá modularitu a exportní dynamiku rostoucího obranného sektoru v Ankaře a je prezentován jako flexibilní podvozek přizpůsobitelný národním požadavkům, včetně potenciálních slovenských výrobních linek.
Zatímco Slovensko zvažuje tyto možnosti, debata zachycuje širší posun v evropském uvažování o pozemní válce. Jde méně o nahrazení podobného za podobné a více o přizpůsobení struktury sil dnešním operačním problémům: rychlý pohyb, přežití v prostředí s rušivými elektromagnetickými vlivy a hustým výskytem dronů a poskytování přesné palebné síly bez logistické zátěže těžké obrněné techniky. Ať už konečná volba padne na CV90120 nebo Tulpar, signál z Bratislavy je jasný. Nákladová efektivita, mobilita a účast domácího průmyslu budou formovat příští generaci slovenských obrněných sil, což bude mít dopad na dodavatelské řetězce země a její profil v rámci vyvíjejících se pozemních sil NATO.
















Komentáře
FilipMat
06. 10. 2025, 21:21Rád bych viděl u Ačr Cv-90/120 (v nějaké rozumné úpravě,která kej opravdu přiblíží na úroveň středního tanku) v rámci každého mechanizovaného praporu. Cesta kdy má armáda k dispozci pouze tyto stroje není nejspíš zcela idealní, ale v kombinaci s Leopardy a T-72M4CZ u AZ jako výzbrojí plnohodnotných tankových praporů, a Cv-90/120 min. po jedné rotě ke každnému mech. praporu by měla armáda opravdu na všech místech potřebnou palebnou sílu...
Marty
07. 10. 2025, 07:12FilipMat
za mě by stačila věž se 105mm kanonem a naopak stejnou osadit i Pandury + doplnit o CV90 s všží 120mm minometem
FilipMat
14. 10. 2025, 21:39Asi by 105mm stačila... ovšem proč se ochuzovat o ničivou/palebnou sílu? Ano ani u mechanizovaných praporů 4B.R.N by neměla technika tohoto druhu chybět... ovšem nevím jestli je Pandur na tuto roli ideální...
Pepík Knedlík
03. 10. 2025, 22:58Peníze daňových poplatníků na Slovensku je třeba šetřit.
V Česku se nešetří nikde a nakupuje se podle provize. Kolik stojí Leo 2A8 se sice tají, ale cena atakuje 778 mega korun, s logistikou, APS a protiminovou ochranou. To je paráda.
CV stojí cca 200 mega korun a Tulpar cca 25 mega a pozor, má nabíjecí automat. Stejná váha 40 t.
Marty
06. 10. 2025, 08:52Pepík Knedlík
samozřejmě že Slovensko musí šetřit peníze daňových poplatníků, zvláště když jich ubývá po desítkách tisíc jak se pod současnou vládou naddokonalích vševědů, díky tomu jak skvělé podmínky nastavují zaměstnavatelům...
Azor
06. 10. 2025, 19:32Marty.
"samozřejmě že Slovensko musí šetřit peníze daňových poplatníků, zvláště když jich ubývá po desítkách tisíc jak se pod současnou vládou naddokonalích vševědů,"
A u těch co nešetří to vypadá jak???? U těch Baltických vymirátů????
https://www.ryanjhite.com/2025/08/26/why-so-few-people-live-in-the-baltics-estonia-latvia-and-lithuanias-population-mystery/
https://fondsk.ru/news/2024/08/23/latyshi-golosuyut-protiv-pravitelstva-ne-tolko-nogami-no-i-tem-samym.html
Máte vůbec sám nějakou svoji myšlenku??A ne to co kopírujete z hlavního proudu???
Salut.
Kubikula
03. 10. 2025, 12:00Čas ukáže jesli jsou těžké tanky pro nás výhra. Většina mostů není na váhu Leopardů stavěná, logistika spojená s vlaky je taky problém. Z tohoto pohledu dává pořízení lehčích tanků smysl.
Na druhou stranu by bylo dobré trasy vhodné pro přesun posilovat už kvůli připadné pomocí spojenců.
Slavoslav
03. 10. 2025, 12:14zas tento bullshit s mostami. Povolena vaha kamionu je 40t a most musi vydrzat ak sa na nom 2 stretnu v protismere
Marty
03. 10. 2025, 14:36Slavoslav
navíc se tam počítá dlouhodbá zátěž, krátkodobě ži jednorázově jsou dimenzovány na mnohem více aby tuto vydržely dlouhodobě, nemluvě o tom že jsou mosty o které se armáda "tak trochu stará" a jsou vytipované pro přesuny a světe div se, ne vždy jsou na hlavních věčně ucpaných tazích, ale to se nedá nic dělat, kdo chce psa bít, hůl si najde
Slavoslav
03. 10. 2025, 16:16Marty
tie mosty vydrzia neskutocne vela a preto je ich aj taky problem zničiť. Poskodena vozovka sa totiz zaplata pomerne rychlo a samotna nosna konstrukcia je velmi pevna. ked som videl zabery po ako poskodenych mostoch chodi na Ukrajine tazka technika tak by som tomu neveril keby to mebolo na videu
Azor
03. 10. 2025, 16:40Slavoslav.
" samotna nosna konstrukcia je velmi pevna. ked som videl zabery po ako poskodenych mostoch chodi na Ukrajine tazka technika tak by som tomu neveril keby to mebolo na videu""
Pane vachastr,voni jsou hlava .
O čem to píšete??? Ta připomínka Kubikula,je o mostech postavených za SSSR???
Ta je o našich(navíc postavené za socíku!!!!) Jak jsou na tom ty, po r. 89????
https://silnice-zeleznice.cz/materialy-a-technologie/v-cesku-stoji-tisice-mostu-nikoho-nejsou-nikde-evidovany-chybi-jim-udrzba-hrozi-havarie-varuji-experti-938.
A ti co nerozumí ekonomice tady po r. 89 vyřvávali o nějakém "vnitřním dluhu".
Co to je???
https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-ceka-se-az-spadnou-v-cesku-jsou-ve-spatnem-stavu-pres-tri-tisice-mostu-40490264
Salut.
Slavoslav
03. 10. 2025, 16:42haf
Marty
03. 10. 2025, 16:51Slavoslav
že by přišel čas bít psa? ale kdeže, ten špatně naprogramovaný chatbot za to nemuže jaký je:sweat_smile:mosty se obvykle uzavírají na hlokovou opravu právě před poškozením vlastní nosné konstrukce, ale to nikdo kdo to chápat nechce nikdy nepochopí, co se dá dělat
Slavoslav
03. 10. 2025, 16:53Marty
tak cokel je skutocne blbý a inteligencna subnorma este o level hlbsie ako zelena guma kde to tiez nie je ziadna slava
Pepík Knedlík
03. 10. 2025, 17:00Azor
Přesně tak :thumbsup:
Marty
03. 10. 2025, 17:03Slavoslav
nemluvě o faktu že absolutně drtivá část mostů vede přes toky tak široké a hluboké, že většina, dokonce i kolové tecniky nemá broblém je překonat broděním i bez přípravy, další významná část konstrukcí které se započítávají jako mostní vede přes různé meliorační strouhy a podobné překážky, které obvykle tank muže překonat v libovolné rychlosti aniž by to osádka zaznamenala, proto v celkovém součtu docházíme k číslům která imponují impotentům a chatbotům, dají se dobře dezinterpretovat
Slavoslav
03. 10. 2025, 17:06Marty
tak oni podporovatelia rusaka nie su vseobecne nehak intelektualne obdarený a podľa mna si naozaj predstavuju ako zapadne tanky zastavi dedinsky potok a ze most cez velke toky da zruti ak sa na nom stretnu dva kamiony s drevom
Marty
03. 10. 2025, 17:13Slavoslav
ale možná by sme je u jejich vlhkých snů ve kterých si plánují jak převráceným stolem z hospody vytvoří barikádu pro tank nepřekonatelnou, měli nechat, o to víc bude jednou legrace... když opomenu fakt že sou to vesměs poserové:laughing:
Czertik
03. 10. 2025, 17:50rexik
ale na to, za kohobyly ty neevidovane mosty uz neumis napsat co ? byly postaveny za sociku nebo za kapitalu ?
to, ze kdyz oo nich nikdo nevi, tak je jasne ze je nikdo neudrzuje, moulo.
a ano, za sociku byl obrovsky vnitrni dluh.
nejen na rozpadajicich se bytech, ale i kvalita silnic byla mizerna, panelove dalnice a jejich vecne skakani a niceni podvozku je vseobecne zname.
jak ze se za socika od 1945 zkratily cesty po zeleznici po republice ? az na par vyjimek moc ne, trdlo mourovate.
toz kde mas ten rozkvet za sociku ?
Azor
03. 10. 2025, 18:10Slavoslav.
Pepíku, vyskoč !!!
Slavoslav
03. 10. 2025, 18:14haf
objednal som si novy dialkomer, co myslis pomohol by ten stary nejakemu ukrajincovi zabit aspon jedneho rusaka? vzdialenost je kluocva a ta Buschnell 1000ka je este celkom slusna tak ho najblizsie asi poslem na Ukrajinu nech niekomu spravi radost
Marty
03. 10. 2025, 18:17Slavoslav
tomu říkám pozitivní zpráva:thumbsup:
Slavoslav
03. 10. 2025, 18:19Marty
nie mala cast mojho vybavenia tam uz isla. Postavil som sa k tomu ako unia a stare veci posielam na UA, stale islo a ide o velmi slusnu vybavu pre outdoor a strelby ktoru by nejeden SOF operativec dokazal pekne vyuzit
Azor
03. 10. 2025, 18:32Czertik.
Tak jak koukám tak z vás ta "Inteligence",jen sálá,ale nezhřeje.
Můžete porovnat,jak to bylo s mosty za socíku(navíc bylo po válce!!!)a teď po 36 letech(mají na to ti kapitalisti už jen 4 roky)na tom jsou jak????
Jinak nezapomínat(u vás normální)odku ty "západní" státy na to braly peníze,co???Kolonie,nic???Monroeova dokrtrína(neokolonialismus.)????
Viz -
Predátor ekonomik
https://www.youtube.com/watch?v=LNzgKR_7c1w
"jak ze se za socika od 1945 zkratily cesty po zeleznici po republice ?"
Určitě to nebylo jako v USA či v záp.evropě.
Zkuste to porovnat(záp."vyspělou evropu),pod vedením "demokraty" a komunisty co jsou v Číně.To aby jste opět nebyl za hlupáka.
Na čem ti "demokrati "udělali přes 3.5 bilionu dluhů???V čem se to projevilo????
A v ČSSR se stavělo, na co si tady lidi vydělali!!!!
Učte se a nebudete trapný!!!!
Vy máte nejen něco s očima(viz to mé porovnání)ale chybí vám i to pomyslné se.. ve vaší hlavě!!! K čemu vám byla ta Vokovická"Sorbona"
Salut.
Marty
03. 10. 2025, 18:44Czertik.
přemýšlím v kolika koloniích takové Norsko vykořisťovalo po druhé světové-potažmo dnes, nebohé domorodce...
Czertik
03. 10. 2025, 20:48rexik
proc si na pepika knedlika tak zly ?, vzdyt je to tvuj analni bratr.
Czertik
03. 10. 2025, 20:56rexik
no, s mosty za sociku to bylo horsi. co na tom nechapes ?
ze to bylo po valce ? a co jako ? francie, nemecko, polsko a jine staty...tam se nevalcilo ? to nam chces rict ty trdlo ?
a jasne, zly kapitalisti s koloniemi, kdezto zlaty sssr s jeho evorpskymi koloniemi, vit, moulo trdlovate.
a ano, dej nam sem statistiku kolik ze to ti kapitalisty vyryzovaly z tech kolonii, at mas tu svoji masturbaci cim podporit.
hlavne nezapomen treba na alzir....kde se desitky let po tom co ziskaly nnezavislost nic nepostvilo a jedine kvalitni stavby co tam dodnes stoji pochazeji z koloniali ery kdyjim je postavili frantici.
mas pravdu, urcite to nebylo v cssr jako v usa a zapadni evrope. na zapade se dojezdove casy v cca 1970 zkratily na cca polovinu proti 1945, zato v uzasnem csr pokud se doba cestovani oproti 1945 zkratila o 20% tak to byl ohromny uspech.
na cem ti demokrati udelali 3, 5 bil dluhu ? na tom, ze dvaly penize nemakcenkum a zarytim komunistum jako ty, co stat jen ryzovaly a nikdy nic nevydelali.
Czertik
03. 10. 2025, 20:57marty
tak norove velmi terorizovaly laponce a danove eskymaky. to si nevedel ?
vis kolik takovy eskymak jim za cely zivot vydelal penez ?
Marty
03. 10. 2025, 21:46Czertik
ano, miliardy... každý z nich
Azor
04. 10. 2025, 09:05Slavoslav.
"objednal som si novy dialkomer, co myslis pomohol by ten stary nejakemu ukrajincovi zabit aspon jedneho rusaka?"
Určitě.
Ale neměl by jste zapomínat(digitální stopa)že poku to pošlete do regionů,které jsou ruské,vystavujete se nebezpečí, že budete veden k zodpovědnosti. Rusové nezapomínají!!!
Salut.
Slavoslav
04. 10. 2025, 09:17cokel
vyhrazas sa mi?
Czertik
04. 10. 2025, 14:45rexik
a ty si myslis ze ses jediny kdo sleduje digitalnis topu a nezapomina ?
Azor
04. 10. 2025, 15:21Slavoslav.
"vyhrazas sa mi?"
Z čeho jste toto vydedukoval?
Nemám důvod.Ale člověk je zodpovědý,za své činy.
A pouze jsem okopíroval prohlášení, ruských vrcholných politiků.
Salut.
Slavoslav
04. 10. 2025, 16:12cokel
a preco by im malo vadit ked si u ohy ukrajinec odmeria dialkomerom ako daleko od neho je rusacky osloboditel?
Marty
06. 10. 2025, 08:54Azor
jakýmu ty nacistická mutace čubčího syna přetvořená v umělou demenci? stroj tady bude někomu vyhrožovat? aby si někdo brzo nenašel tvýho tvůrce! ty vorezlá plechovko:rofl:
Azor
06. 10. 2025, 19:40Czertik.
"a ty si myslis ze ses jediny kdo sleduje digitalnis topu a nezapomina ?"
Ne to si nemyslí.Zvlášte když padáme(i vaším přičiněním) - že dáváte hlas takovým politikům kteří to instalují (- vy jste jak ta žába v horké vodě - až se uvaří - pro vaše dobro,co??) - do digitálního koncentráku.
Jenže vy a vám podobní, se usvědčí z váších lži a bludú které tu prezentujete.
Salut.
Azor
06. 10. 2025, 19:44Slavoslav.
"a preco by im malo vadit ked si u ohy ukrajinec odmeria dialkomerom ako daleko od neho je rusacky osloboditel?"
Je dobré že jste neztratil smysl pro humor.Neboť??? Pokud by jste ho ztratil,tak už by jste ho nemusel nalézt.
Pokud by nešlo o životy lidí,tak pokus o dobrý humor.
Salut.
Azor
06. 10. 2025, 19:58Marty
"jakýmu ty nacistická mutace čubčího syna přetvořená v umělou demenci? stroj tady bude někomu vyhrožovat?"
Jaký vyhrožování??Z mé strany??? Chápete vůbec psaný text???
S tímto si zajděte(stěžováním) za ruskými politiky,ne za mnou!!!
Myslím si,že je dobré pro člověka vědět,co může následovat po činech kterých se dopouští.Myslíte si, že rusové,po nějaké té době budou mít tu sílu přivést takové lidi co štvou jiné proti Ruským lidem(nenávist proti skupině obyvatel na základě národnosti),dávají zbraně proti ruským lidem,aby je mohli zabíjet,urážet ruský lid s nadávkou do nacistů atd. k zodpovědnosti?? Pokud ne, tak se nemusíte ničeho bát.Pokud ano,tak včas změnit své dosavadní činy.A pokud ne,tak je vhodne toto vědět a připravit se na to,aby pak člověk nebyl překvapený.
Salut.
Pepík Knedlík
03. 10. 2025, 16:56Kubikula
Ano, máš částečně pravdu. Např v Polsku a v Pobaltskych státech mají mosty v dezolaznim stavu. A mostní konstrukce na podvozcich mají nízkou nostnost a jsou zastaraly. Nové systémy zavadeny do armád nefungují dle požadavků.
Czertik
03. 10. 2025, 17:52knedle ss
a kde tde tebe nemaji mosty v dezolatnim stavu ? treb v tvojem milovanem rajchu je 38% vsech mostu ve spatnem technickem stavu.
Czertik
03. 10. 2025, 17:45kubikula
tak vetsina mostu v cesku, stavenzch po revoluci je stavena tak, abz vzdryela max 20 let a pak se musel postavit novy, bez ohledu na to jakou ma mit nosnost. prachy se musi tocit, co na tom e stat na tom prodelava. nejeenom diky nizke zivotnosti mostu, ale hlavne diky vecnym uzavirkam kdy se mosty bouraji a pak stavi nove, a ze to v cesku trva tak 2-3x dele nez v nemecku ci jinde ve vyspelem svete.
Pepík Knedlík
03. 10. 2025, 08:55Slovensko dokazalo urazit velkou cestu v modernizaci armády.
Jestli CV nebo Tulpar?
Tulpar je o chlup lepší, ale uvidíme co si vyberoum.
:thumbsup:
Czertik
03. 10. 2025, 17:54knedle ss
ano, priklpnout zakazkum turkum, at posili a zevedou v evrope chlifat, to je tvuj sen, ze jo ?
neboj v nemecku na chalifatu intenzivne pracuji, uz tam sou dokonce vesnice a mesta kde turci vynucuji pravo sarija.
Slavoslav
03. 10. 2025, 08:36ak vyberie kseftar Kali Tulpar tak v kontecxte toho,z e CV90 uz mame zavedene to bude zas len o uplatkoch
Marty
03. 10. 2025, 14:33Slavoslav
souhlasím že pokud jde o to ušetřit a zjednodušit logistiku, tak CV90 nemá v Tulparu konkurenci, v opačnym případě se jendá o podivný paskvil