Legenda na čtyřech kolech aneb zrození Jeepu
![Přidat na Seznam.cz](https://www.seznam.cz/media/img/add-to-seznam-button/pridat-na-seznam.png)
Jednou z nejznámějších značek terénních vozidel je bezesporu Jeep. Původ této dnes již legendární značky sahá až do 40. let minulého století, kdy americká armáda disponovala tak všestranným a spolehlivým vozidlem, že vzbudila zájem u všech spojeneckých jednotek a následně i v civilním sektoru.
Foto: Generál Eisenhower jednou řekl, že džíp byl jedním ze tří strojů, který vyhrál válku | BrokenSphere / CC BY 3.0
Patrně každý, kdo se trochu zajímá o vozidla, někdy slyšel o Jeepu. Dnes se jedná o americkou značku automobilky, která vyrábí poměrně oblíbená vozidla do terénu. Historie džípu ovšem sahá až do druhé světové války. Tehdy „džíp“ označoval armádní vozidlo zvládající jízdu v terénu. Jeho všestrannost ovšem sahala mnohem dál. Džíp byl schopen vozit raněné, tahal nákladní přívěsy a bylo velmi snadné ho opravit. Dal se dokonce osadit kulometem Browning M2 nebo Browning M1919. Generál Eisenhower jednou řekl, že Jeep je jedním ze tří strojů, které vyhrály válku.
![Bojové věže bojových vozidel pěchoty](/cache/images/box/5179/5179--veze-tit.jpg)
Džíp vznikl ve 40. letech, když americká vláda zadala šibeniční termín pro vytvoření armádního vozidla, které zvládne členitý terén. Z více než 150 výrobců tehdy zvládly splnit náročné požadavky v krátkém termínu jen 3 značky. Jednou z těchto značek byla firma Bantman, která vdechla život první verzi budoucího džípu. Ovšem firma Willys – Overland vzala původní návrh, značně jej změnila a výsledkem pak byl džíp, jak ho známe z filmů a muzeí.
Poptávka spojeneckých jednotek po tomto offroad vozidle byla tak vysoká, že firma Willys – Overland nebyla schopna tak rychle vyrábět. Licenci na výrobu tak poskytla vládě, která najala na výrobu ještě značku Ford – giganta na trhu automobilů. Přesný počet vyrobených kusů není zcela znám, neboť se rozcházejí data automobilek a armády. Odhadovaný počet vyrobených džípů je přes 600 tisíc. Americká armáda poskytla džípy i spojeneckým jednotkám. Nejvíce vozidel obdržela Velká Británie. V menším množství byl pak džíp doručen i Kanadě, Francii, Číně a SSSR.
Džíp byl využíván i po skončení druhé světové války. Obrovský zájem měl i civilní trh. Willys – Overland tak využil dobré pověsti a začal vyrábět vozidlo i pro civilní sektor. Konstrukce vozidla se ovšem začala kopírovat tolika značkami, že se dostal do problémů. Firmu nakonec koupil Chrysler, který vytvořil značku Jeep, čímž využil stále trvající popularitu.
A jak vlastně vznikl název Jeep – džíp? V tom se zdroje nedokážou jednoznačně shodnout. Jedna z verzí je, že vozidlo bylo původně označováno písmeny GP (anglická výslovnost „džípí“) – Goverment Property (vládní majetek) a vojáci si tento název zkracovali na „džíp“. Jinde se zas uvádí, že vojáci označovali termínem „džíp“ všechny armádní terénní vozidla.
Zdroj: dday-overlord.com
Komentáře
Honza Schestauer
25. 08. 2022, 00:28Četl jsem kdysi knihu ,,Džíp jede do války". Bylo popsáno, jestli si dobře pamatuji, jak předchůdce Jeepu byl Ford, tušim Mutt. Pak CJ5,CJ7,Wrangler, Cherokee,Grand Cherokee, Rubicon, Commander, . Nejlepší tereňák je stejnak Land Cruiser 73, nebo géčko od Mercedesu. Z náklaďáku Unimog,V3S a tatry 8x8.
Marty
23. 08. 2022, 00:50Zdeněk
tak pokud je to z 600 000 vyrobených, je to méně než 10% :-D ale z pohledu SSSR to i tak byl zřejmě nejpočetnější teréní osobní automobil :-D
Zdeněk
19. 08. 2022, 07:57No já teda nevím, těch jeepu do Ruska bylo kolem 50 000, jestli takhle definujete menší počet, pak by mě zajímala definice většího počtu ...
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Willys_MB