EXCALIBUR
CZUB
CZUB

Motory Rolls-Royce F130 pro modernizaci bombardérů B-52H

 01. 10. 2021      kategorie: Vojenská technika      21 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Časopis Air Force Magazine s odvoláním na své zdroje nedávno přišel s informací, že americké vojenské letectvo vybralo severoamerickou pobočku britské společnosti Rolls-Royce, aby dodala proudové motory F130 k modernizaci flotily strategických bombardérů Boeing B-52Н Stratofortress. 

Program výběru motorů, který se táhne desítky let, je důležitým krokem při modernizaci zmíněných bombardérů amerického letectva. Nyní budou B-52H v provozu asi do roku 2050, tedy do doby, kdy budou  definitivně nahrazeny letouny Northrop Grumman B-21 Raider.

b52Foto: Americký strategický podzvukový proudový bombardér B-52H | U.S. Airforce 

Hodnota nových motorů, náhradních dílů, pomocného vybavení a služeb by mohla přesáhnout 2,6 miliardy dolarů. Podle Pentagonu smlouva stanoví dodávku 608 motorů. 

Firma Rolls-Royce je přesvědčena, že motory F130 již nebudou muset být nikdy úplně vyměněny a vydrží až do konce služby B-52H. Rolls-Royce se svým motorem F130 v soutěži porazil konkurenční pohonné jednotky CF34-10 od General Electric a PW800 od Pratt a Whitney Canada. 

Boeing B-52 Stratofortress je americký strategický podzvukový proudový bombardér dlouhého doletu. Navržen a vyvíjen byl ve firmě Boeing, která dále poskytovala podporu a modernizace. Od padesátých let je ve službě u amerického letectva (USAF). Bombardér je schopen nést až 32 000 kg zbraní a munice. Jeho bojový dolet se pohybuje okolo 14 080 km bez tankování paliva za letu.

V aktivní službě je B-52 u amerického letectva již od roku 1955. V roce 2012 bylo 85 strojů v aktivní službě a devět v rezervě. Bombardéry spadaly pod Strategic Air Command (SAC) až do jeho deaktivace v roce 1992. Poté přešly pod Air Combat Command (ACC); v 2010 byly všechny B-52 převedeny z ACC do nově vzniklého Air Force Global Strike Command (AFGSC). Vynikající výkony při vysokých podzvukových rychlostech a relativně nízké provozní náklady držely B-52 v provozu i přes příchod novějších, vyspělejších letadel, včetně odřeknutého letounu B-70 Valkyrie s rychlostí Mach 3, B-1 Lancer s měnitelnou geometrií křídel a B-2 Spirit se schopnostmi stealth. V roce 2015 B-52 dokončil šedesát let nepřetržité služby u svého původního uživatele. V letech 2013 a 2015 proběhly u strojů výrazné modernizace.

B-52H je poslední varianta bombardéru , která je ve službách amerického letectva dodnes, je poháněna výkonnějšími motory TF33-3 o tahu 75,6 kN. Ačkoli zpočátku trpěly nové TF33 několika nedostatky, i tak představovaly v porovnání se staršími J57 velké zlepšení. Poté, co byly v roce 1960 tyto nedostatky odstraněny, poskytly TF33 bombardérům mnohem větší maximální tah a eliminovaly nadměrnou hlučnost svých předchůdců. Zároveň byly mnohem úspornější než J57, což prodloužilo dolet B-52H o 20 %.

Letadlo je vybaveno novou střeleckou věží se šestihlavňovým kanónem GE M61 Vulcan ráže 20 mm a systémem řízení palby ASG-21. Kanón má kadenci 6000 ran za minutu a palebný průměr 1242 nábojů. Pro zvýšení vlastní ochrany nese navíc B-52H pod každým křídlem výmetnice klamných cílů AN/ALE-25, které mohou být odpáleny ručně posádkou nebo automaticky obranným systémem.

Zdroj: Air Force Magazine

CENOVÉ BOMBY (388)

Komentáře

OMny

12. 10. 2021

Mamlasi ty si děl co chceš to nikoho nezajímá. Není důležité kolik to letadlo unese ale kolik střel může zavěsit vole....JASSM XR neni, nezačala se vyrábět a má vážit 2300 KG

Czert

07. 10. 2021

Hurvinek
Co myslis, maji amici strely odpalovane ze vzduchu s doletem cca 5k km?

A kolik by se jich asi do b52 veslo.

Omny

07. 10. 2021

Mamlasi
já spíše cítím, že to jde s tebou stále více z kopce......u tohodle letadla na stoupavosti nezáleží, jde tu o dosah a rychlost a na tom jsou obě letadla podobně.
Zatímco B-52 může nést 12x AGM 158 s dosahem 400 km, TU-95 může nést sice jenom 8x CH-101 ale s dosahem 5-5,5 tis. km...vidíš ten rozdíl o řád.....k čemu ti je proudový motor když ten turbovrtulový je stejně rychlý......

bombero

05. 10. 2021

Omny- ano, začali o nich psát první, ale na základě vašich ruských slintů a lží

Omny

05. 10. 2021

Glocker
mamlasi, ale všimni si, že o ruských bombardérech tu začali psát první tví kamarádi....já pouze reagoval, protože ty o tobě podobní když píší o ruské technice, tak ve zkutečnosti neví o čem vlastně píší o)
Markus
no tvůj problém je, že ty nevíš čemu se vlastně směješ....

bombero

04. 10. 2021

obor. Aha, tak proč tam těm rusům ta vrtule překáží, když je to skoro stejný?U turbovrtule písták jen nahradila turbína, ale je to dost jiný princip, než proudový motor.Je rozdíl, roztočit jen nějakou hřídel,nebo pomocí tahu plynů to letadlo dostat do vzduchu.To že má něco stejný název a pracuje to vzdáleně na stejném principu ještě neznamená, že je to stejný

OBOR

04. 10. 2021

no chlapci evidentně nikdo zvás ho neví :joy:.... turbovrtule je v podstatě proudový motor stejný jako B52...... vrtule je klasický pístový motor...:wink:

markus223

02. 10. 2021

Díky Omny, tvé stupidní komentáře mě opět rozesmály. :-D

bombero

02. 10. 2021

obor- aha, tak když se nenajde žádný protiargument, tak si začneme hrát na přesné názvosloví?To prostě miluju.Příště zkuste pravopis. To je taky dobrý

Czert

01. 10. 2021

Obor
Ze jedno ma vrtuli, druhe turbovrtuli.

OBOR

01. 10. 2021

bombero, vis jaky je rozdil mezi vrtulovym a turbovrtulovym letadlem?

bombero

01. 10. 2021

Glocker- Proč? Vždyt je s nima sranda, jak si vždy naběhnou na vidle.
Posledně jsem měl strach, když někde rozprášili ruskou trolí farmu s cca 100 000 účtama, že už tady nebudou:upside_down:. Ale asi jsou v jiným oddíle

Glocker

01. 10. 2021

Omny a Míra je jen trollí dvojka = nic k tématu, jen debilní kydy o sovětských bombardérech. Nekrmte je, oni za to nestojí. :face_vomiting:

bombero

01. 10. 2021

Míra- myslíte tu narážku, že proudové letadlo z 50 let je znouze šrot,protože nemají nic lepšího, ale vrtulové je vrchol techniky, protože umí nést jeden druh rakety?Tak to pak jo a z vaší mentální úrovně jsem se právě posadil na zadek a až do konce života budu nejspíš brečet nad svoji zaostalostí

Míra

01. 10. 2021

Omny to je marný, jejich mentální úroveň nemá na to tu tvou narážku pochopit.

Omny

01. 10. 2021

já se ale ptám, kde US udělalo chybu, když má B1/2 ted se píš, že už udajně lítá B21,že stále investuje do 70 let starého harampádí.
Když rusové modernizují 20-30 stará letadla, tak podle vás US trotlů je to chyba a velké zaostávání za US......

jinak TU22 rusové už dávno nemají, TU22M začali vyrábět v polovině 70. let až do poloviny 90. let, takže je to mladší letadlo a nadzvukové. Hlavně rusové mají top variantu M3M což je spolu se střelou CH-32 zabiják všech US lodí.....je to ultimátní zbraŃ US, kromě atomovek nic ultimátního nemají, protože prostě v tomhle zaostávají
TU-95 rusové samozřejmě také modernizují ale o tom vy víte prd viz mamlas Engelgechn, mj. může nést střely CH 101 s dosahem 5-10 tis. Km. Opět US žádnou takovou střelu nemají .....
ale jo dobrý -motory je také dobré modernizovat, tím se zvýší bojový potenciál hned o 100% o)) hlavně aby se jim ty 100 letá letadla nezačaly rozpadat ve vzduchu jako ty F-15 tky o))

3ngelchen

01. 10. 2021

zpráva radia Jerevan - chystá se modernizace TU-95......dostane kovové vrtule ;))

bombero

01. 10. 2021

omny- opět mícháte hrušky s jablky. Každé to letadlo má úplně jiné určení-Hlavně že tam u vás máte vše tak max 10 let nové, že?
TU160 zčátek vývoje 1973 36ks
TU22 první vzlet 1959 300ks
TU22M 1969 500ks
a perlička na závěr TU95 vývoj 1951- též dosud v aktivní službě.....
takže samá novota a výkřik nejvyspělejší techniky

B-52- první vzlet 1952, vyrobeno 750ks a předpokládá se, že bude ve výzbroji 100 let.

takže zkuste srovnat TU95 s B-52.....

alexa123

01. 10. 2021

Omny
... to na tom Ruské letectvo můsí být dost mizerně když stále staví na letadle z 50. let, trochu zoufalost o)) zřejmě bude někde problém když mld. USD musí investovat do starého šrotu
TU-95 asi nefunguje jak má ...

Omny

01. 10. 2021

to na tom US letectvo můsí být dost mizerně když stále staví na letadle z 50. let, trochu zoufalost o)) zřejmě bude někde problém kdžy mld. USD musí investovat do starého šrotu
B2 asi nefunguje jak má, F-117 už dříve vyřadili, pak tu jsou ty Lancery co jeden mamlas tady říkal jak jsou nejlepší na světě, protože umí kopírovat terén o)), zvláštní

Radek

01. 10. 2021

Po informaci o kanonech Vulcan chybí poslední odstavec: Poslední střelec letěl na B-52 naposledy 1. října 1991 - přesně před 30 lety. Všechny kanóny, zásobníky a sedačky střelců byly ze všech operačních B-52 odstraněny do konce roku 1992 - výrazně se tím snížili provozní náklady. B-52 nyní létají s pětičlennou posádkou.

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací