EXCALIBUR
CZUB
CZUB

Motory Rolls-Royce F130 pro modernizaci bombardérů B-52H

 01. 10. 2021      kategorie: Vojenská technika      27 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Časopis Air Force Magazine s odvoláním na své zdroje nedávno přišel s informací, že americké vojenské letectvo vybralo severoamerickou pobočku britské společnosti Rolls-Royce, aby dodala proudové motory F130 k modernizaci flotily strategických bombardérů Boeing B-52Н Stratofortress. 

Program výběru motorů, který se táhne desítky let, je důležitým krokem při modernizaci zmíněných bombardérů amerického letectva. Nyní budou B-52H v provozu asi do roku 2050, tedy do doby, kdy budou  definitivně nahrazeny letouny Northrop Grumman B-21 Raider.

b52Foto: Americký strategický podzvukový proudový bombardér B-52H | U.S. Airforce 

Hodnota nových motorů, náhradních dílů, pomocného vybavení a služeb by mohla přesáhnout 2,6 miliardy dolarů. Podle Pentagonu smlouva stanoví dodávku 608 motorů. 

Firma Rolls-Royce je přesvědčena, že motory F130 již nebudou muset být nikdy úplně vyměněny a vydrží až do konce služby B-52H. Rolls-Royce se svým motorem F130 v soutěži porazil konkurenční pohonné jednotky CF34-10 od General Electric a PW800 od Pratt a Whitney Canada. 

Boeing B-52 Stratofortress je americký strategický podzvukový proudový bombardér dlouhého doletu. Navržen a vyvíjen byl ve firmě Boeing, která dále poskytovala podporu a modernizace. Od padesátých let je ve službě u amerického letectva (USAF). Bombardér je schopen nést až 32 000 kg zbraní a munice. Jeho bojový dolet se pohybuje okolo 14 080 km bez tankování paliva za letu.

V aktivní službě je B-52 u amerického letectva již od roku 1955. V roce 2012 bylo 85 strojů v aktivní službě a devět v rezervě. Bombardéry spadaly pod Strategic Air Command (SAC) až do jeho deaktivace v roce 1992. Poté přešly pod Air Combat Command (ACC); v 2010 byly všechny B-52 převedeny z ACC do nově vzniklého Air Force Global Strike Command (AFGSC). Vynikající výkony při vysokých podzvukových rychlostech a relativně nízké provozní náklady držely B-52 v provozu i přes příchod novějších, vyspělejších letadel, včetně odřeknutého letounu B-70 Valkyrie s rychlostí Mach 3, B-1 Lancer s měnitelnou geometrií křídel a B-2 Spirit se schopnostmi stealth. V roce 2015 B-52 dokončil šedesát let nepřetržité služby u svého původního uživatele. V letech 2013 a 2015 proběhly u strojů výrazné modernizace.

B-52H je poslední varianta bombardéru , která je ve službách amerického letectva dodnes, je poháněna výkonnějšími motory TF33-3 o tahu 75,6 kN. Ačkoli zpočátku trpěly nové TF33 několika nedostatky, i tak představovaly v porovnání se staršími J57 velké zlepšení. Poté, co byly v roce 1960 tyto nedostatky odstraněny, poskytly TF33 bombardérům mnohem větší maximální tah a eliminovaly nadměrnou hlučnost svých předchůdců. Zároveň byly mnohem úspornější než J57, což prodloužilo dolet B-52H o 20 %.

Letadlo je vybaveno novou střeleckou věží se šestihlavňovým kanónem GE M61 Vulcan ráže 20 mm a systémem řízení palby ASG-21. Kanón má kadenci 6000 ran za minutu a palebný průměr 1242 nábojů. Pro zvýšení vlastní ochrany nese navíc B-52H pod každým křídlem výmetnice klamných cílů AN/ALE-25, které mohou být odpáleny ručně posádkou nebo automaticky obranným systémem.

Zdroj: Air Force Magazine

CENOVÉ BOMBY 258)

Komentáře

OMny

12. 10. 2021

Mamlasi ty si děl co chceš to nikoho nezajímá. Není důležité kolik to letadlo unese ale kolik střel může zavěsit vole....JASSM XR neni, nezačala se vyrábět a má vážit 2300 KG

karel3

07. 10. 2021

Omny
Čísla v té tvé ruské propagandě nějak nesedí.
Tu-95, nosnost 15 000kg zbraní.
CH-101, odhadovaná váha 2 300-2 400kg x 8 = 18 400 kg (19 200kg)
Ruskem udávaný dosah 5 000 - 5 500 km.
Odhad asi 2 800 km, ....
https://missilethreat.csis.org/missile/kh-101-kh-102/

Protože jsem se Rusáky a ruskou armdou už setkal, přikláním se k zásadě, dělit jejich informace dvěma. :slight_smile:

USA - AGM-158 JASSM
O 1 000kg lehčí a o 3 metry kratší, než Ch-101.

JASSM-XR dosah: > 1,900 km (1,200 mi)
váha - asi 1 021 kg
Takže jich B-52 neunese 12 jak píšeš, ale na váhu asi 20.... atd.

Czert

07. 10. 2021

Hurvinek
Co myslis, maji amici strely odpalovane ze vzduchu s doletem cca 5k km?

A kolik by se jich asi do b52 veslo.

Omny

07. 10. 2021

Mamlasi
já spíše cítím, že to jde s tebou stále více z kopce......u tohodle letadla na stoupavosti nezáleží, jde tu o dosah a rychlost a na tom jsou obě letadla podobně.
Zatímco B-52 může nést 12x AGM 158 s dosahem 400 km, TU-95 může nést sice jenom 8x CH-101 ale s dosahem 5-5,5 tis. km...vidíš ten rozdíl o řád.....k čemu ti je proudový motor když ten turbovrtulový je stejně rychlý......

karel3

05. 10. 2021

Omny
Všimls sis těch krásných technických rozdílů ?
B-52 je starší dáma než Tu-95.
Poprvé letěla o 8 měsíců dříve než Tu-95.
B-52 se sice vyráběla jenom 10 let (1952-1962), ale vyrobeno bylo o více jak 200 kusů víc (744 kusů), než Tu-95 za 41 let ("více" jak 500). :laughing:(Promiň, nemohu si pomoci dostat i v reálu škodolibý záchvat smíchu.)
Starší B-52 pohání ryze proudovové motory, zatímco Tu-95 turbíny s převodovkami a vrtulemi. Což je tak říkajích "out". :slight_smile:
Starší B-52 stoupá více jak 3x rychleji než Tu-95 a unese 2x více zbraní, než Tu-95.
Také cítíš ten propastný mentální, technický a technologický rozdíl? :laughing:

bombero

05. 10. 2021

Omny- ano, začali o nich psát první, ale na základě vašich ruských slintů a lží

Omny

05. 10. 2021

Glocker
mamlasi, ale všimni si, že o ruských bombardérech tu začali psát první tví kamarádi....já pouze reagoval, protože ty o tobě podobní když píší o ruské technice, tak ve zkutečnosti neví o čem vlastně píší o)
Markus
no tvůj problém je, že ty nevíš čemu se vlastně směješ....

karel3

04. 10. 2021

bombero :thumbsup:

OBOR
"no chlapci evidentně nikdo zvás ho neví :joy:.... turbovrtule je v podstatě proudový motor stejný jako B52...... vrtule je klasický pístový motor...:wink:"
-----------------------------------------------------------------------------
No Slovane, dneska ses technicky vyznamenal. :slight_smile:
Připadá ti, že Tu-95 na obrázcích nemá vrtule ?
Není náhodou ten rozdíl někde jinde ?
Kdyby to bylo stejný, tak vám ta Tu-95 nestoupá 10 m/s a neunese jenom 15 tun,
ale bude stoupat 32 m/s a unese 31,5 tuny jako B-52, atd.
Jak napsal bombero, překážejí vám tam ty dvě vrtule... :smile:
Když je "to" podle tebe stejný, tak proč ty vrtule nesundáte a ještě u toho taháte převodovky, které musíte mazat ...? Trochu nepraktický, nemyslíš Slovane ? :smile:

bombero

04. 10. 2021

obor. Aha, tak proč tam těm rusům ta vrtule překáží, když je to skoro stejný?U turbovrtule písták jen nahradila turbína, ale je to dost jiný princip, než proudový motor.Je rozdíl, roztočit jen nějakou hřídel,nebo pomocí tahu plynů to letadlo dostat do vzduchu.To že má něco stejný název a pracuje to vzdáleně na stejném principu ještě neznamená, že je to stejný

OBOR

04. 10. 2021

no chlapci evidentně nikdo zvás ho neví :joy:.... turbovrtule je v podstatě proudový motor stejný jako B52...... vrtule je klasický pístový motor...:wink:

markus223

02. 10. 2021

Díky Omny, tvé stupidní komentáře mě opět rozesmály. :-D

karel3

02. 10. 2021

OBOR
Rozdíly přece zná každý.
A to jsem pominul, že Rusáci z minimálně v 50% běžně lžou, ostatně jako všichni Slované. :slight_smile:

Tu-95 (vrtule)
1. let 12.12.1952, ve službě od 1956,výroba 1952-1993, vyrobeno neznámo-více jak 500 kusů
cestovní rychlost 710 km/h, max. rychlost 925 km/h
dostup 13 716 m
rychlost stoupání 10 m/s
nosnost zbraní 15 000 kg
cena 26 280 000 USD (2013)

B-52 (proudové motory)
1. let 15.4.1952, ve službě od 1955, výroba 1952-1962, vyrobeno 744 kusů
cestovní rychlost 819 km/h, max. rychlost 1 050 km/h
dostup 15 000 m
rychlost stoupání 31.85 m/s
nosnost zbraní 31 500 kg (B-52H)
cena 53 400 000 USD (1998)

bombero

02. 10. 2021

obor- aha, tak když se nenajde žádný protiargument, tak si začneme hrát na přesné názvosloví?To prostě miluju.Příště zkuste pravopis. To je taky dobrý

Czert

01. 10. 2021

Obor
Ze jedno ma vrtuli, druhe turbovrtuli.

OBOR

01. 10. 2021

bombero, vis jaky je rozdil mezi vrtulovym a turbovrtulovym letadlem?

bombero

01. 10. 2021

Glocker- Proč? Vždyt je s nima sranda, jak si vždy naběhnou na vidle.
Posledně jsem měl strach, když někde rozprášili ruskou trolí farmu s cca 100 000 účtama, že už tady nebudou:upside_down:. Ale asi jsou v jiným oddíle

Glocker

01. 10. 2021

Omny a Míra je jen trollí dvojka = nic k tématu, jen debilní kydy o sovětských bombardérech. Nekrmte je, oni za to nestojí. :face_vomiting:

bombero

01. 10. 2021

Míra- myslíte tu narážku, že proudové letadlo z 50 let je znouze šrot,protože nemají nic lepšího, ale vrtulové je vrchol techniky, protože umí nést jeden druh rakety?Tak to pak jo a z vaší mentální úrovně jsem se právě posadil na zadek a až do konce života budu nejspíš brečet nad svoji zaostalostí

Míra

01. 10. 2021

Omny to je marný, jejich mentální úroveň nemá na to tu tvou narážku pochopit.

karel3

01. 10. 2021

Omny
"TU-95 rusové samozřejmě také modernizují ale o tom vy víte prd viz mamlas Engelgechn, mj. může nést střely CH 101 s dosahem 5-10 tis. Km"
------------------------------------------------------------------------
Omny, jestli je poblíž umyvadlo, tak bys měl ochladit svoji ruskou hlavu.
Střela Ch-101 má podle ruských zdrojů dosah 5 000 až 5 500 km.
Chápu, že bytosti jako ty dokáží vlézt Rusákům hodně hluboko, ale měli byste zůstát alespoň technicky v reálných hodnotách. Úplně stačí, co si Rusáci ke svým "zázrakům" vybájí sami. :smile:

Omny

01. 10. 2021

já se ale ptám, kde US udělalo chybu, když má B1/2 ted se píš, že už udajně lítá B21,že stále investuje do 70 let starého harampádí.
Když rusové modernizují 20-30 stará letadla, tak podle vás US trotlů je to chyba a velké zaostávání za US......

jinak TU22 rusové už dávno nemají, TU22M začali vyrábět v polovině 70. let až do poloviny 90. let, takže je to mladší letadlo a nadzvukové. Hlavně rusové mají top variantu M3M což je spolu se střelou CH-32 zabiják všech US lodí.....je to ultimátní zbraŃ US, kromě atomovek nic ultimátního nemají, protože prostě v tomhle zaostávají
TU-95 rusové samozřejmě také modernizují ale o tom vy víte prd viz mamlas Engelgechn, mj. může nést střely CH 101 s dosahem 5-10 tis. Km. Opět US žádnou takovou střelu nemají .....
ale jo dobrý -motory je také dobré modernizovat, tím se zvýší bojový potenciál hned o 100% o)) hlavně aby se jim ty 100 letá letadla nezačaly rozpadat ve vzduchu jako ty F-15 tky o))

3ngelchen

01. 10. 2021

zpráva radia Jerevan - chystá se modernizace TU-95......dostane kovové vrtule ;))

bombero

01. 10. 2021

omny- opět mícháte hrušky s jablky. Každé to letadlo má úplně jiné určení-Hlavně že tam u vás máte vše tak max 10 let nové, že?
TU160 zčátek vývoje 1973 36ks
TU22 první vzlet 1959 300ks
TU22M 1969 500ks
a perlička na závěr TU95 vývoj 1951- též dosud v aktivní službě.....
takže samá novota a výkřik nejvyspělejší techniky

B-52- první vzlet 1952, vyrobeno 750ks a předpokládá se, že bude ve výzbroji 100 let.

takže zkuste srovnat TU95 s B-52.....

alexa123

01. 10. 2021

Omny
... to na tom Ruské letectvo můsí být dost mizerně když stále staví na letadle z 50. let, trochu zoufalost o)) zřejmě bude někde problém když mld. USD musí investovat do starého šrotu
TU-95 asi nefunguje jak má ...

Omny

01. 10. 2021

to na tom US letectvo můsí být dost mizerně když stále staví na letadle z 50. let, trochu zoufalost o)) zřejmě bude někde problém kdžy mld. USD musí investovat do starého šrotu
B2 asi nefunguje jak má, F-117 už dříve vyřadili, pak tu jsou ty Lancery co jeden mamlas tady říkal jak jsou nejlepší na světě, protože umí kopírovat terén o)), zvláštní

Radek

01. 10. 2021

Po informaci o kanonech Vulcan chybí poslední odstavec: Poslední střelec letěl na B-52 naposledy 1. října 1991 - přesně před 30 lety. Všechny kanóny, zásobníky a sedačky střelců byly ze všech operačních B-52 odstraněny do konce roku 1992 - výrazně se tím snížili provozní náklady. B-52 nyní létají s pětičlennou posádkou.

karel3

01. 10. 2021

Tomu říkám Zakázka.
Zhruba 57.3 mld. Kč za 608 motorů. to je něco málo přes 94 mil. za jeden motor.
(pokud počítám dobře)
Ať se dílo daří!
Motory Rolls-Royce F130 jsou vojenskou verzí civilní řady Rolls-Royce BR700.
Jsou dílem společného vývoje BMW a Rolls-Royce.
Vyrábí je BMW Rolls-Royce AeroEngines GmbH se sídlem v německé "vesnici" Dahlewitz u Berlína.
(Od roku 2000 plně pod Rolls-Royce jako Rolls-Royce Deutschland.)

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací