Písek a Krev: Jakým nemocem čelili sovětští vojáci během invaze do Afghánistánu
Každá armáda se musí adaptovat na prostředí, ve kterém chce provádět vojenské operace – ať už jde o neprostupnou džungli, chladné vysokohorské oblasti nebo vyprahlou poušť. Sověti však na afghánské podmínky nebyli vůbec připraveni. V dalším díle naší minisérie Písek a krev, ve které mapujeme u nás méně známou sovětskou invazi do Afghánistánu, si přiblížíme nemoci, jimž museli sovětští vojáci čelit.
Foto: Polní nemocnice byly skvěle vybaveny pro bojová zranění. Proti infekčním nemocem ovšem byly často nevybavené | Archiv Vlada Besedovského

Předně je třeba zmínit, že sovětská vojenská medicína ani hygienické návyky nebyly vhodné pro nehostinné prostředí Afghánistánu, který se vyznačuje specifickým klimatem a velmi omezenými zdroji pitné vody.
Během samotné invaze i v průběhu desetiletých bojů museli sovětští vojáci čelit řadě nemocí a infekcí. Navzdory moderním formám vedení války se právě nemoci a infekce staly výrazným problémem invazních sil. Mezi nejčastější patřily:
-
Malárie: Afghánistán je znám vysokým výskytem malárie, které nově čelili i sovětští vojáci.
-
Břišní tyfus: Bakteriální infekce přenášená kontaminovanou vodou či potravinami. Nehygienické prostředí a vysoké teploty výrazně ztěžovaly bezpečnou manipulaci s potravinami a vodou, což vedlo k masivním výpadkům jednotek.
-
Žloutenka typu A: Patřila k nejrozšířenějším onemocněním sovětských vojáků v Afghánistánu.
-
Úplavice: Střevní infekce způsobující průjem, horečky a bolesti břicha, byla mezi vojáky hojně rozšířená.
-
Respirační infekce: Proměnlivé počasí a stále poletující písek a prach přispívaly k výskytu zápalu plic, bronchitidy a chřipek.
-
Parazitární infekce: Kvůli špatné hygieně a kontaminovaným vodním zdrojům byli vojáci vystaveni giardióze a amébóze.
-
Posttraumatická stresová porucha (PTSD): Trauma z boje a neustálý stres vedly k psychickým obtížím, jako je úzkost či deprese.
Je důležité poznamenat, že se nejedná o úplný výčet onemocnění, ale pouze o ty nejčastější.
Kromě zranění byly mezi nejčastějšími důvody vyřazení z boje právě respirační onemocnění. Zápal plic, bronchitida a infekce horních cest dýchacích představovaly vážný problém zejména v prvních čtyřech letech intervence. Tato onemocnění postihovala vojáky celoročně, přičemž nejhorší situace byla na podzim a v zimě.
40. armáda – hlavní síla Sovětského svazu v Afghánistánu – měla po většinu času téměř 25 % svých sil mimo službu kvůli nemocem.
Například mezi říjnem a prosincem 1981 byla celá 5. motostřelecká divize považována za nebojeschopnou – více než 3000 jejích vojáků onemocnělo žloutenkou. Nejtěžší období nastalo v prvním roce invaze, kdy vojáci neměli dostatečně vyvinutou imunitu vůči místním virům a bakteriím. S postupem času se situace mírně zlepšila – druhým rokem počet nemocných začal klesat.
Fyzická kondice a aklimatizace byly klíčové pro prevenci nemocí. Po prvních letech museli nově příchozí rekruti absolvovat šestiměsíční aklimatizační výcvik a zdravotníci byli proškoleni v poskytování první pomoci v nehygienických podmínkách. Ani to však nestačilo k přípravě na tvrdou realitu afghánské mise.
Průměrná zátěž sovětského vojáka na patrole činila kolem 32 kg. Vysokohorské prostředí však takovou zátěž činilo extrémně náročnou, zvláště když výcvik probíhal jen s 5–10 kg zátěže. V Afghánistánu museli vojáci nosit více vody, zásob i munice. Ač Sověti vyvinuli nový nosný systém optimalizovaný pro afghánské podmínky, nikdy se nevyráběl v dostatečném množství. Většina vojáků tak byla přetížena, což negativně ovlivňovalo jejich zdraví a činilo je náchylnějšími k nemocem.
Navzdory veškerému úsilí se Sovětům nikdy nepodařilo šíření infekčních nemocí dostat plně pod kontrolu. Nedostatek zásob, čisté pitné vody, nevyvážená strava a omezené možnosti praní oblečení situaci jen zhoršovaly.
Vojáci byli instruováni pít pouze převařenou vodu ošetřenou pentoxidy, ale zejména v odlehlých oblastech to nebylo vždy možné. Logistika často nestačila dodávat zásoby.
Foto: Pro řešení problému s čistou vodou byl vyvinut i speciální přenosný filtr-brčko, skrz které měli vojáci pít. Výrobní kapacity ovšem ani zdaleka nestačily a většina vojáki filtr ani nikdy neviděla | Archiv Vlada Besedovského
Polní nemocnice sice byly dobře vybaveny na ošetření zranění, ale proti infekčním nemocem připraveny nebyly. Proto se nemocní vojáci začali přepravovat do nemocnic v Sovětském svazu a ve státech Varšavské smlouvy. V Bagramu byla zřízena specializovaná infekční nemocnice, kde nemocní vojáci dostávali kvalitní péči – pět jídel denně, vitamínovou terapii, ergoterapii, dvouhodinové volno po večeři a rehabilitační cvičení.
Díky tomu se zkrátila doba hospitalizace, nicméně kapacita zařízení nikdy nestačila rostoucímu počtu pacientů.
Zdroj: Safar Publishing
Komentáře
Marty
12. 06. 2025, 20:27k tomu překrucování pravdy... tak si shrneme fakta: SSSR z venčí rozvracel neutrálního souseda a když se mu nepovedlo to dotáhnout do konce, tak zkusil situaci dorazit hrubou silou, dostal tam přes držku tak, že se doslova celej zhroutil jako domeček z karet a přestal existovat...
Pepík Knedlík
11. 06. 2025, 07:56A jaká to že byla smlouva mezi Afghánistánem a SSSR i kdy byla podepsaná? Smlouvu obě strany podepsaly 5. 12. 1978 a tato smlouva definovala vojenské a ekonomické vztahy mezi oběma zeměmi a umožňovala SSSR zasáhnout do Afghánistánu, pokud by byla ohrožena jeho bezpečnost.
Smlouva umožnila SSSR zasáhnout vojensky do Afghánistánu v roce 1979, což vyústilo v desetiletou válku, která skončila až po odchodu sovětských vojsk na konci 80. let.
To vše pro pochopení proč Sověti nebyli okupantem v Afghánistánu.
Azor
11. 06. 2025, 11:52Pepík Knedlík.
" byla smlouva mezi Afghánistánem a SSSR i kdy byla podepsaná? Smlouvu obě strany podepsaly 5. 12. 1978 a tato smlouva definovala vojenské a ekonomické vztahy mezi oběma zeměmi a umožňovala SSSR zasáhnout do Afghánistánu, pokud by byla ohrožena jeho bezpečnost."
Toto asi V.Flek nezaznamenal.A to je smutné,když se pasuje na znalce ohledně Afganistánu(jinak by se o Afganistánu nezmiňoval).
A jak je vidět není sám,kdo tady básní o tom,že SSSR byl v Afganistánu agresor.
Co chcete od takovýchto lidí.Mají asi za vzor naše ministry a jejich kvalifikaci k řízení našeho státu.A vysledky jsou vidět kam s nimi jdeme.Nevětší dluh ,nejdražší energie atd.
Pepík Knedlík
11. 06. 2025, 12:30Azor
Máš pravdu, V.K. jsem na smlouvu upozorňoval, ale ...
Afghánistán bylo zajímavé bojiště v 90tych letech. Okupace 2001 SSA a NATO byl úplně jiný boj a koberove bombardovani, vesnic, měst, škol i nemocnic.
Co dnes vlastně chceme, kdy se prektucuji známá fakta.
Zloděj miliard je úspěšný *podnikatel* a občan státu je méně než privadrovalec
Czertik
11. 06. 2025, 12:39knedle ss
vtipne, a kdyz obdobnou smlouvu meli amisi s afg vladou, to to nebrani v tom, abys jinde nestrikal o tom ze tam amici nemeli co delat.
takze rexiku, bud tam oboji byly legalne nebo nelegalne. oboji mit nemuzes. tak jak se rozhodnes ?
Azor
11. 06. 2025, 14:01Czertik.
"vtipne, a kdyz obdobnou smlouvu meli amisi s afg vladou, to to nebrani v tom, abys jinde nestrikal o tom ze tam amici nemeli co delat."
Koukám že jste se pokusil myslet.Ale pouze pokusil.Výsledek za 5.
S jakou vládou mělo SSSR smlouvu v Afganistánu???? Ty si ji sami udělali(dosadili)
A USA??? Ty si jí dosadili samy, jako v Iráku ! ! !
Takže v rámci "legality"se dá tvrdit, že legální byla ta, co si tam dosadili sami Afgánci !!!!
Salut.
Pepík Knedlík
11. 06. 2025, 14:31Azor
S Chruščovem je to ztrata času.
Nechápe psaný text.
"Jestliže se člověk hádá s blbcem víc jak půl minuty, hádají se už dva blbci.“ J.W.
Azor
11. 06. 2025, 17:25Pepík Knedlík.
""Jestliže se člověk hádá s blbcem víc jak půl minuty, hádají se už dva blbci.“ J.W.
Plný souhlas.
Ale já mu osvětlil,že to nepíšu ani tak pro něho,jako těm,co přijdou na tento web,a pídí se po informacích ,aby si mohli přečíst i jiné informace a mohli si tak ty informace porovnat.
,Zkráceně - využívám objektivní okolnosti(názory Czertika a ukazuji jaké že má vědomosti a myšlení)k dosahování subjektivním,cílům(lidi mají i jiné informace které pak můžou porovnat.
A v rámci mých možností,
buduji informační prostředí,ve kterém se ti ,co tu čtou,mohou rozhodovat tak,aby měli ce nejmíň krizových dní, ve svém životě.
Zda to tak je,je otázka.Nemám sociologický průzkum.
Pepík Knedlík
11. 06. 2025, 17:47Azor
Souhlasím, pravda nesmí být ušlapaná ignoranty a prekručovači historie. Ostatně, existuje i nějaký úřad vedeny gumákem.
Vždyť v televizi i parlamentu a hlavně na hradě lze vidět jen "mluvící hlavy" bez vlastního názoru a sebereflexe. To, že něco nevím, neznamená, že se to nestalo a je na mě si vše pokud možno dohledat a ověřit.
V populaci zavládla lenost a pohodlnost i důvěra k *mluvícím hlavám*, který vědomě lžou nebo fabuluji. Mají nick Czertik, Roman, Marty ...
Pepík Knedlík
08. 06. 2025, 16:14Z hlediska porážky Sovětů bych to neviděl tak černě. Stačilo málo a Sověti mohli slavit, ale měnící se politická situace v Evropě a rozpadající se Svaz ukončil tuhle "zajímavou" válku, kde nebylo dost dobrý poznat kdo je přítel a kdo již není přítelem
Czertik
08. 06. 2025, 18:51knedle ss
a co by soveti mohli slavit ? jak dostali na prdel ? na vyhru tam nemeli.
je to stejna pohadka jako na ukrajine, kdy uz vy putinovci tvrdite ze rusove kazdym dnem tam vyhrajou uz 3 roky a kde nic tu nic.
Pepík Knedlík
08. 06. 2025, 20:59Chrusčov
Já jsem ti psal už sestup z opiovych mraků na Zem.
Opravdu jsi takový idiot nebo to předstíráš?
Pokud nevíš dohledej si ohledně Afghánistánu. Jenže je to problém, cenzura zafungovala a dnes si najdeš většinou kecy a prekrucovani. Soveti opustili Afghan sporadane a dá se říci hrdě. Ano, syndrom zafunguje vždy a to nemusí voják zažít válku. Dnes by zafungoval v případě obnovení ZVS v ČR, protože bez telefonu a mamahotelu by vojáci těžko zvládli vojenský drill.
Putin a armáda RF proti banderovcum? Asi se jí daří když mají pod kontrolou Dnipro. Tenhle konflikt je další zkouška z historie.
Czertik
08. 06. 2025, 23:37knedle ss
toz ty nemas hasis , ty mas uplne jiny matros. nekdo tu idiot skutecne je, ale ja to nejsu.
ooooo, ty premoudrely pepiku, kdyz byly soveti tak blizko vyhre, proc stahli ocas ?
dokazes to vysvetlit ?
a co ma syndrom spolecneho s priznanim ze soveti likvidovaly vesnice s civili a jine veci, ktere nebyly koser ?
putonvcum se moc nedari, kdyz uz pred 3 romi roky slibovaly ze brzo bude cela ukrajina jejich a kde nic tu nic.
kde udelali soudruzi putovci chybu ?
a kolik ze to putovci postoupili za posledni 3 mesice ?
a ty zkousko z historie, jak dlouho si myslis ze jeste bude kercsky most stat ?
ja mu davam 3 mesic nez se zhrouti.
Emil Holub
08. 06. 2025, 13:51Á jééé, pan čertik zas popouští uzdu své zvrhlé vášni všemu rozumět a kde koho poučovat a to už nejen v oboru ručných palných zbraní, ale i ve složitých otázkách geopolitiky.
Je to zábavné, naposled takovým talentem vskutku brouko pytlíkovským oplýval Jára Cimrman, co ho všichni znali, ale nikdo nikdy ho neviděl...
To, že je pan "czertik" Čech (možná) a přitom neví, kdo konstruoval perlu českého vojenského zbrojařství Sa58, se kterým sloužil skoro každý tělesně a duševně zdravý našinec a přitom kecá do všeho okolo, jako kdyby u toho všeho rovnou byl, ho naprosto jednoznačně odsuzuje k tomu, aby sklapl a raději se už k ničemu nevyjadřoval...
Já bych jen rád věděl, z které že to prdele sem píše, když není schopen ani kapky úcty nejen k názorům a zkušenostem ostatních, ale ani k pravidlům českého pravopisu a zálkadní formě písemného projevu v českém jazyce...
Czertik
08. 06. 2025, 19:02holub
vtipne, krituzeje ze se ke vsemu vyjadruju a sam delate to same.
jen by me zajimalo k cemu je vedeni jmena konstruktera sa58 dulezite. krome vaseho pocitu ndrazenosti ?
videji o nem a jek funguje, a njen o sa58 sou na netu miliony.
pripadne je mozne si ho koupit, byt ne v automatu.
Azor
10. 06. 2025, 12:12Czertik.
"vtipne, krituzeje ze se ke vsemu vyjadruju a sam delate to same."
Toto vaše tvrzení,máte podepřené čím???
A i když píšete z telefonu(hodně překlepů - tak jako i já)tak forma podle toho vypadá.
Ale obsah??? Mnohdy jako 5.leté dítě.A mnohdy tvrzení něčeho,co nemáte čím dokázat.To o vás něco svedčí.
Jinak, Emil Holub ,má vytříbenou češtinu a to a samé jeho sloh.A na toto já koukám s obdivem.
Salut.
Czertik
10. 06. 2025, 17:30rexik
jestli je muj obsah 5 lete dite, tvuj je kolik ? 1,5 ? nebo 120 dementni dedek ?
aport a haf.
Azor
10. 06. 2025, 19:00Czertik.
"Czertik.
"vtipne, krituzeje ze se ke vsemu vyjadruju a sam delate to same."
Toto vaše tvrzení,máte podepřené čím???
Obava z odpovědi?????
Salut.
Czertik
11. 06. 2025, 12:42rexik
chapu, ty ses takovy retard ze sis nevsim ostanich holoubvych odpovedi.
aport a haf.
Azor
11. 06. 2025, 17:27Czertik.
"chapu, ty ses takovy retard ze sis nevsim ostanich holoubvych odpovedi."
Já si jich všiml.Ale to že jste je nepochopil,už není moje chyba.
Salut.
Czertik
08. 06. 2025, 12:53trochu starsi video, ale stale platne
https://www.youtube.com/watch?v=kRqD92iYidg
Vaclav Flek
07. 06. 2025, 21:51Po delsi dobe vidim clanek, se kterym mohu vyjadrit plny souhlas. Je mozna malo znamou skutecnosti, ze v prvnich letech po sovetske invazi do Afghanistanu cinily nebojove ztraty (tedy predevsim nemoci) vice nez polovinu vsech sovetskych ztrat. Nejcasteji slo o infekcni hepatitidu typu A, B ci C (lidove zloutenku), tedy virove onemocneni jater, ktere nelecene ci spatne lecene mohlo vest az k jaternimu selhani. Ukazuje to, jak spatne byla Sovetska armada pripravena k agresi v Afghanistanu.
Azor
07. 06. 2025, 22:17Vaclav Flek.
Vy něco víte o politické situaci v Afganistánu v r.79 ? Víte o tom, že ti co vládli se rozdělili?
A že si je jedna strana pozvala?
Víte něco o "Smlouva o spolupráci Afghánistánu a SSSR umožnila sovětské straně zasáhnout, bude-li třeba na obranu Afghánistánu."??
Podle vás je agresorem i teď Rusko? Pokud ano,doložte to na základě mezinárodního práva(pokud ho znáte - charta OSN)
Doufám,ženebudete operovat Orwellem - bílá je černá,válka je mír,otroctví je svoboda.
Pro informaci -
Odborník na mez. právo,kterého chtěli rusobijcové odsoudit za to,že měl podle nich schvalovat agresi a genocidu lidí na ukrajině.vyhrál soud.
Viz.
https://www.youtube.com/watch?v=LveGBh5SNjE
A tady jasně říká jaké je mez právo - Rusko není agresor!!!
https://www.youtube.com/watch?v=PmKB35MdndY&t=24s
Vaclav Flek
07. 06. 2025, 23:10Azor
Chtel jsem diskutovat pouze k tematu clanku, tedy sovetsko-afghanske valce, nikoliv nechat tema "rozpliznout" do bezbrehych souvislosti.Pokud se mne ptate, co vim o situaci v Afghanistanu v roce 1979 odpovim, ze jsem o tom napsal dva clanky do specializovaneho vojensko historickeho casopisu Valka Revue Special z kvetna 2019.Tema stostrankoveho Specialu znelo : "Soveti v Afghanistanu".Me clanky se venovaly prvni fazi sovetske invaze a take zteci prezidentskeho palace Tadz-Bek. Clanky vam poslat nemohu, ale je mozno je za poplatek ziskat v redakci Extra Publihing s.r.o (www.epublishing.cz)
Azor
08. 06. 2025, 11:31Václav Flek.
Díky za inspiraci(ohledně vaších článků)
Jinak jste se vyhnul v tématu Afganistánu, ohledně slova - agrese - a i o té smlouvě o spolupráci.
Byl v Afganistánu SSSR agresor??
A podle mez. práva(podle kterého se MUSÍ řídit všihni,co vstoupili do OSN a podepsali tak i její závazky z toho plynoucí)o tom kdo je či není AGRESOR,rozhoduje RB OSN.
Viz odkazy.
Takže ten kdo tvrdí,že je někdo agresor a nemá o tom rozhodnutí RB OSN,podle mez. práva,tak lže!!
A to a samé se jedná i teď, ohledně bojů Ruska.
Czertik
08. 06. 2025, 19:05rexik
a proc se sam neridis tim co pises ?
"Takže ten kdo tvrdí,že je někdo agresor a nemá o tom rozhodnutí RB OSN,podle mez. práva,tak lže!!"
o tom, kolika agresi se dopistily usa/zapad si tu napsal miliony..a pritom rozhodnuti osn si nikdy nedolozil. podivne.
Vaclav Flek
08. 06. 2025, 22:56Azor
Ale kdepak ! S vasim tvrzenim rozhodne nesouhlasim. Hlavnim duvodem je okolnost,ze se Rada bezpecnosti OSN stala zcela bezzubym organem pote, co se v ni zucastnene mocnosti vzajemne vetovaly pri oznaceni nekoho za agresora (vyjimkou asi byla valka v Koreji a prvni valka v Zalivu).
Domnivam se, ze Sovetsky svaz jednoznacne splnoval definici agresora a vetsina sveta to tak chape. Okolnost, ze dostal "pozvani" od skupiny prisluhovacu, kteri se nakonec vybili mezi sebou, na tom nic nemeni.
Azor
09. 06. 2025, 12:05Vaclav Flek.
" S vasim tvrzenim rozhodne nesouhlasim. Hlavnim duvodem je okolnost,ze se Rada bezpecnosti OSN stala zcela bezzubym organem pote, co se v ni zucastnene mocnosti vzajemne vetovaly pri oznaceni nekoho za agresora"
Nic není dokonalé !!! jak se koukáte na ústavní soud???? Ten bude hlídat kdo??? Když se tento soud rozhodne,že zítra nevyjde slunce,tak to bude platit??? Není odvolání!!!!!
Jak se díváte na P-rezidenta ČR který je ohledně své funkce -Nepřípustnost trestního stíhání prezidenta ČR - (podle čl. 54 odst. 3 Ústavy není ze své funkce odpovědný.)???? Pokud by vzal letadlo(měl by pilotní průkaz)tak by mohl bombardovat(je vrchní velitel) naše lidi a NIC BY SE MU NESTALO !!!!!
" P-rezident je vyňat z pravomoci orgánů činných v trestním řízení podle § 10 odst. 1 trestního řádu. Trestní stíhání prezidenta pro jakýkoliv trestný čin nelze zahájit, popř. musí být zastaveno podle § 11 odst. 1 písm. c) trestního řádu."
"Podle čl. 65 odst. 1 Ústavy nelze prezidenta republiky po dobu výkonu jeho funkce zadržet, trestně stíhat ani stíhat pro přestupek nebo jiný správní delikt."
A tímto je u nás zákon bezzubý ??? A budeme se teda chovat(podle vás)jak???
Pane,souhlasit nemusíte ale takové je mezinárodní právo(viz taky odkazy).A s tímto mez.právem souhlasili a souhlasí všechny státy, co jsou členy OSN.
Jakou hodnotu (ohledně práva)májí veše slova(pocity)????
Na toto, se tu při řízení světa, nehraje !!!!
Pokud by jste to vnímal ohledně morálky a sravedlnosti,tak na prvním místě špatných věcí pro lidi,by byla politika anglosasů.!!!! A pak daleko a daleko za nimi nic.A pak až jiné národy.
Viz.
Počet obětí amerických válek od 11.září 2001: 4,5 milionu mrtvých
4,5 milionu lidí přišlo o život kvůli válkám zahájeným Spojenými státy od útoků z
11.září 2001, podle zprávy Brownovy univerzity zveřejněné 20.května 2023.
https://www.agoravox.fr/actualites/international/article/bilan-des-guerres-americaines-249127
"V podstatě za každého amerického prezidenta od začátku minulého století Spojené státy zahájily (nebo vyvolaly) „horké“ války v různých částech světa. Podle čínských expertů jen v letech 1945 až 2001 Spojené státy zahájily
http://english.scio.gov.cn/m/chinavoices/2021-04/09/content_77391490.htm
https://news.rambler.ru/world/46196916-v-kitae-poschitali-kolichestvo-razvyazannyh-ssha-voyn-posle-vtoroy-mirovoy/
201 ozbrojených konfliktů z 248, ke kterým došlo ve 153 oblastech světa od konce druhé světové války. A kolik z nich se v tomto století rozhořelo? Obzvláště po zhroucení věží Světového obchodního centra 11. září 2001 z podnětu Washingtonu. – Afghánistán, Irák, Sýrie, Kamerun, Libye, Libanon...
A tady plno rusofobů,stále něco blekotá o Stalinovi jako stvůře a největším vrahovi .
Czertik
09. 06. 2025, 12:39rexik
a co se ti libi o nedotuknetolni prezidenta ? ano, nas je nedotknutelny, ulne stejne jako rusky, britsky, spanelsky, cinsky, americky, ukrjinsky, francoutzkx, kubansky, vezeuelsky, ghansky....prakticky jakykoliv prezident na svete.
nelibi se ti to ? utvor si vlastni republiku.
vtipne a pocty obeti ruskych valek te nezajimaji. podivne.
vyborne a muzes nam dat stejny list na valky kolik a ktere zacalo rusko/sssr a cina ?
zvladnes to, nebo neustale jen kopes za nacky v rusku a nejsi schopen objektivity ?
aport a haf.
Azor
09. 06. 2025, 15:20Czertik.
Opět nemáte mentální schopnost porozumět psanému textu.
Nebylo by špatné se zase učit.Už jsem vám to psal nekolikrát.
Ale jak je vidět - "stále kvoká,stále kvoká"
Salut.
Czertik
10. 06. 2025, 00:29rexik
v tomhle jde s tebou souhlasit, stale kvokas a kvokas a jen se horsis.
apoet a haf.
Azor
10. 06. 2025, 16:21Czertik.
"a co se ti libi o nedotuknetolni prezidenta ?"
Ústava(a součást ústavy - Listina základních práv a svobod) říká co?? Všichni lidi v ČR si jsou rovni před zákonem
"Všichni jsou si před zákonem rovni a mají právo na stejnou ochranu zákona bez jakéhokoli rozlišování. Všichni mají právo na stejnou ochranu proti jakékoli diskriminaci, která porušuje tuto deklaraci, a proti každému podněcování k takové diskriminaci."
Mají teda všichni stená práva??? A pokud se to dá rušit zákonem,tak jde i rušit celou ústavu i tu listinu.Demokraticky!!! Doufám, že budete stále demokrat,pokud se dostane nejaké hnutí či strana k moci a DEMOKRATICKY to změní.(ve svůj prospěch)Jako např v r. 48.
""vyborne a muzes nam dat stejny list na valky kolik a ktere zacalo rusko/sssr a cina ?"
Toto tu sem můžete dodat( v rámci vyrovnanosti) vy sám.
A můžete sem dát i to, kolikrát že to začali (jaké)např.Africké státy,Jihoamerické,a středoamerické státy.A kdo jim v tom pomáhal.
Zkusíte to????
Salut.
Salut.
Czertik
10. 06. 2025, 17:37rexik
vyborne, kdyz umis neco napsat a najit si neznamena ze to umis i pochopit. muzes me rict kde a v cem je kdokoliv OMEZEN ve sve zakone ochrane apod ?
to ze ze makdo ROZSIRENOU ochranu je vec jina.
ale jo, mas pravdu, je na case napsat do pralamentu a snenatu a pozadovat zruseni diplomaticke imunity u ruskych diplomatu a zacit je soudit a zavirat.
a proc bijes cermohy rexiku, ses rasista ?
muj text byl o sssr/rusku ne o statech jizni americky ci africe.
prestan kvokat a zacni mylset.
aport a haf.
Azor
07. 06. 2025, 16:33Czertik.
"no a vidis, jak byl komunismus/socialismus v sssr uzasny, zdroje na to aby pomahal afghancum mel, aby se adekvatne staral o svoje vojaky uz ne."
Už nevíte jak se chytit,co??? Nebili tam černochy????
To proč se pohlaváři chovali v nějakých případech ke svým vojákům(viz .vlastizrádce Gorbačov a Jelcin) - stažení armád ze západu,aniž by pro ně měli ubytování a stravu !!!! A takový ale vy obdivujete,co??? Ale jak tito tak i za Brežněva,bylo trockistické vedení.
A proto taky takový přístup k vlastním vojákům,na úkor vlastního lidu.Ale vlastnost pomáhat i když sami moc toho neměli(viz u nás r. 47)je vlastnost ruského národa!!!! A i díky jemu jste tady!!!Pokud by jste byl blonďák s možností převýchovy,tak by se vás to netýkalo.
Ale zpomněl jste nějak reagovat na dnešek,jak že je na tom dnešní ruská armáda,kde jejich země je po sankcemi a embargy.A jak se o ně stará vedení(i když ta 5 kolona v čele s Gerasimovem jim do toho hází klacky pod nohy)pod Gosudarem V.Putinem.
Salut.
Czertik
07. 06. 2025, 22:35rexik
samozrejme ze tam bili cernochy, jak jinak v tvojem pomatenem mozecku.
a prave to jak jelcin a gorbi nemeli na stravu pro vojaky je PRESNE TO O CEM PISU. ze sssr stalo uplne za pikacu, ze na spoustu veci nemeli penize, jen si hrali na pr s pomoci v cizine, na kterou doplacel sovetsky lid a vojaci.
to ses takovy magor ze to nedoazes pochopit ?
a ano, i za predchudcu gorbiho vojaci zrali travu. cili o co ti jde ?
a rozeber jak pristup k vojakum kdy nemaji co zrat jde na ukor lidu ?
ano tu ruskou pomoc sme si uzili ve 1968 a uzivali si one okupace az do 91.
a jak ze nam sssr ve 47 pomohlo ? amercikym broukem ?
a jak je na tom dnesni ruska armada ? velmi, velmi mizerne. nebo uz konecne zepsili stravu ktera byla posmechem svetu ve 2022 ?
a ten sankci a embarg na rusko je porad malo. pokud ti vadi napis gosudarovi imperatorovi putovi at valku ukonci a vyakuje se zpatky do ruska.
aport a haf.
Azor
07. 06. 2025, 22:49Czertik.
"ano tu ruskou pomoc sme si uzili ve 1968 a uzivali si one okupace az do 91."
Tak opět vytahujete to bití černochů?????
O tom bylo téma???? Snad o chování vlastizrádců ke svému lidu(vojákům) ! ! !
A tyto vlastizrádce vy obdivujete a věříte jim???? Katyň???
Salut.
Czertik
08. 06. 2025, 12:58rexik
kdyz ty vytahujes cernochy, je jen spravedlive kdyz ja je vytahnu taky, co ti vadi ?
navic, kde sem je pouzil ? to jak se soveti chovali za okupace po 68, a to ze ji provedli velmi uzce souvisi s to tvoji "velkou laskou ruskeho lidu".
a to, jak man soveti pomohli v 47 si odpovedet nedokazal, takze zase si kecal.
a ne, tema bylo o tom, jak se sovetsi vojaci meli doma a v cizine. to ses tak prochlastany ze to hned obracis ?
aport a haf.
Azor
08. 06. 2025, 15:41Czertik.
"a to, jak man soveti pomohli v 47 si odpovedet nedokazal, takze zase si kecal."
Tady na tomto(a ne jen na tomto)je vidět,jak že jste informován.
Vy toto nevíte?? Vám má dodávat informace vojín,vám důstoníkovi????
Co vás na té Vokovické"Sorboně" učili???
Už jsem vám psal,učte se.Aby jste se tady nezesměšňoval.
Salut.
Czertik
08. 06. 2025, 19:07rexik
sssr nam od 1945 jen skodil.
aport a haf.
Azor
08. 06. 2025, 21:11Czertik.
"sssr nam od 1945 jen skodil."
Konečně jste na to kápnul,pane Vachmajstr.Já věděl, že voni jsou hlava!!
Jo,jo,škodil nám tím,že nám dodával laciněji energetické a i jiné zdroje než byla světová cena na trhu.
Škodili nám že měli velký trh,kam jsme mohli vyvážet ve velkých seriích(kolik že kusů teď vyrábí tatra??).
Škodil nám tím, že se k nám v těchto věcech choval jako rovný s rovným.Škodil nám s tím,že si nevzal náš žádný podnik a blbec si tak mohl námi dotovat trh,tak jak na západě?
Škodil nám tím že si nekoupil naší žádnou banku a mohl mít tak 500 miliard vývar.
Škodil nám tím, že díky němu jsme tady měli výrobní kapacitu pro at.elektrárny.Škodil nám tím,že jsme měli prvního zahraničního kosmonauta.
Atd.
Salut.
Czertik
08. 06. 2025, 23:49rexik
bez levnejsiho plynu by csr zkarchovalo vicekrat, nejen v 53.
sssr sice mel mel velky trh...ale s platbamy za vyrobky se jaksi hodne opozdoval.
kolik ze to byl rusky dluh v 1989 ? a to soveti umele snizovaly ceny vyrobku z csr a zvysovaly ceny vyrobku z sssr, at uz potravin ci jineho zozi. kola ukrajina sou legenda.
sssr s nami zachazelo jako s kolonii, jak si prisel na to ze jako s rovnym ????
stezujes si na to, co tu provedli soudruzi s rudou knizkou ????? kdo jim tu knizku dal ? a proc ?
vyrobni kapacity pro atomky sme tady meli navzdrory sssr, ne diky nemu. naopak csr se musela hodne snazit, aby nam neco k atomkam soudruzi z sssr pustili, ze si za to nechali kralovsky zaplatit je jasne.
kosmonaut ? to byl ryze propagacni tah. schvalne , proc si myslis ze csr dlasi kosmonauty nemelo ? aze soveti meli po remkovi hodne pilotovanch programu.
aport a haf.
Pepík Knedlík
07. 06. 2025, 15:25Chrusčov
Ano, měli Amíci zdroje třeba jak bombardovat nemocnice.
Už sestup z opiovýho mraků
Czertik
07. 06. 2025, 15:39knedle ss
a soveti delali to same, cili co ti presne vadi ?
Azor
07. 06. 2025, 16:21Czertik.
"a soveti delali to same, cili co ti presne vadi ?"
Čím máte potvrzené to vaše tvrzení(likvidace nemocnic ze strany SSSR)?? Sem s ním!!!
Ale to se asi člověk načeká,co??? Tak jako i v jiných případech !!!.
Pepík Knedlík ozdrojoval čím pomohl SSSR ,Afgánskému lidu.
A jak jim pomohli USA???? Likvidovali svatby a civilisty!!!!Hlídali maková pole, aby z toho několikanásobného vzrůstu opia,měla CIA prašule na tajné a nezákoné operace a vraždy.
A nechali pak na holičkách ty, co jim sloužili,aby pak padali z letadel.Viz i Vietnam.
S těmito předsmrtnými výkřiky,to může zabrat jen u takových, jako jste vy a vám podobní,co trpí touto nemocí - "rusophobia paranoia".
Salut.
Czertik
07. 06. 2025, 22:26rexik
a kde ty s knedlikem mate dolozenou onu likvidaci nemconice amiky ? eeee ?
stekas nejak falesne.
a ne knedle nic neozdrojoval, jen to NAPSAL. vim ze nikdy nepochopis rozdil.
a neboj, i soeti likvidovaly svatby a civili, jen se o tom v tuisku v sssr nepsalo, soveti sou prece svati, ze jo ?
ale kdyz se clovek zacte do vzpominek vojaku sssr co v afg bojovaly...dava to uplne jiny obrazek.
a mas to absolutne popleene, z letadel NIKDY nespadl zadny zadny pomocnik amiku.
to padaly afghanci co se vykaslali na boj proti talibanu.
aport a haf.
Pepík Knedlík
07. 06. 2025, 12:44Kde jsou ty časy ...
Spojené státy, znepokojené vznikem komunistického režimu, začaly už od léta 1979 dodávat peníze a zbraně povstaleckým skupinám mudžáhedínů, které byly od vypuknutí bojů vyzbrojovány a cvičeny agenty CIA.
Dne 3. července 1979 podepsal americký prezident Jimmy Carter prezidentský výnos, v němž pověřil CIA utratit přes půl milionu dolarů na pomoc mudžáhedínům. Tím začala Operace Cyklon.
Co později následovalo víme.
V roce 1980 byla mezi vládami podepsána smlouva na bezplatné dodávky spotřebního zboží do Kábulu. Tato pomoc ročně představovala pro Svaz 10 milionů rublů.
Už během války v roce 1985, ruští odborníci v Demokratické republice Afghánistán postavili tři autozávody „Kamaz“. A o dva roky později – kábulskou továrnu na výrobu cyklodopravy.
SSSR postavil i rozsáhlé rezidenční čtvrti, nemocnice, mateřské školy, meteorologické stanice v Afghánistánu.
Prostí Afghánci, kteří v těchto dobách žili, i dnes vědí, kdo pomohl učinit jejich životy pohodlnější a civilizovanější.
zdroj: aluska
Czertik
07. 06. 2025, 13:46knedle ss
no a vidis, jak byl komunismus/socialismus v sssr uzasny, zdroje na to aby pomahal afghancum mel, aby se adekvatne staral o svoje vojaky uz ne.
srovnej to s amiky co meli zdroje na oboji.
Vaclav Flek
07. 06. 2025, 22:02Pepik Knedlik
Vase slova : " SSSR postavil i rozsáhlé rezidenční čtvrti, nemocnice, mateřské školy, meteorologické stanice v Afghánistánu.... atd."
Ja jen dodam, ze Sovetska armada v te dobe znicila znicila mnoho set afghanskych vesnic (urcite pres tisic), obcas tim nejbrutalnejsim zpusobem za pouziti napalmu. Zpusobila exodus mnoha milionu lidi do sousedniho Pakistanu nebo dalsich zemi.Nevim, jestli v dnesnim Afghanistanu nekdo vzpomina na obdobi sovetske invaze s laskou ?
Pepík Knedlík
08. 06. 2025, 08:31Vaclav Flek
Afghánistán je slepenec nekolika národů a komunita, které mezi sebou vždy soupeřily. To samozřejmě víte i o politickém soupeření ...
Sovětský svaz nebyl v Afghanu okupantem jako v roce 1968 spolu s VS. Sověti byli do vnitřních problémů postupně zataženi a to bylo přesně co si přála CIA i Carter.
Máte pravdu, že bylo během bojů zniceno mnoho vesnic, ale ty vesnice nebyly stejné jako u nás. To bylo v podstatě stanový kemp a kolem kozy.
Nevim jestli je v provozu Sověty postavena Hydroelektrárna v Naglu je dnes nejmohutnější elektrárna Afghánistánu, nebo jestli funguje Polytechnická univerzita v Kábulu nebo jestli Talibanci nezavalili kamením tunel Salang (3 000metru n.m.) proražený experty z Moskevskyho metra. Tímto tunelem odcházeli poslední Sovětští vojáci .
Azor
08. 06. 2025, 11:59Pepík Knedlík.
Smutné je že i Václav Flek moc nevidí souvislosti toho proč tam SSSR vstoupil.
Nezmínil se o politice západu v čele s USA,zničit nebo aspoň oslabit SSSR/Rusko už pomalu 1000 let.Viz i teď s ukrajinou.Táhne se to jako červená niť.Jen od 2.sv. se o oslabeníSSSR(zadržování komunismu eufenismus na zločinné akce kde výsledkem bylo miliony mrtvých) - opačně to být nesmělo,to byl ten imperialismus Ruska/SSSR)jak v Korei,tak i ve Vietnamu.A díky této jejich prohře,udělali vše pro to,aby oslabili SSSR v jeho podbříšku.A začali se cpát do vnitřních záležitostí Afganistánu.A trockistické vedení SSSR se do toho nechalo zatáhnout.Skočil na špek.Viz Brzezinski.
A taky že V Flek zapomněl na objektivitu ohledně toho,jak že se choval k Afgánskému lidu SSSR a jak USA. A i Talibánci vědí,že vojáci SSSR byli vojáky a armáda USA a jejich poskoků,byli jen slaboši kteří se nedokázali postavit mudžadenihům,tak jako vojsko SSSR.Ti se zmohli jen na leteckou válku.A pálení benzínu jak jezdili jen kolem jejich základen.
Czertik
08. 06. 2025, 13:11knedle ss
to, co si praval cia a carter je jedno, nikdo a nic nenutilo sovety se do afg cpat.
a najednou je omluva na niceni afg vesnic to, ze nebyy technicky vspele ?
tak proc jinde si stezujes jak se zachazelo s indiani pri dobyvani ameriky ?
trochu moc velky pokrytec.
a to co tam soveti postavily.....no rekneme ze to co jim tam postavily amici, at uz silnice ci budovy se taky vyuzovali po jejich odchodu cili tvoje pointa je presne v cem ?
Czertik
08. 06. 2025, 13:18rexik
copak, copak, tak najednou rusko/sssr ma pravo reagovat na chovani usa a intervenovat v afg ?
tak proc to same upiras usa u jejich intervenci ?
retardace, pokrytectvi, orwell ?
a je vtipne, nebo spis velmi prukazne, ze tobe nevadi miliony mrtvych ktere udelalo sssr pri svoji politice vyvozu komunismu do sveta. nebo to co se delo v cine a kambodzi za rudych khmeru.
skutecne rozeber proc zadrzovani komunismu byly zlocine akce a vyvoz komunismu ne. zvladnes to ?
a ze amici byly slabosi ? toz jak je mozen ze tam vydrzeli dele nez sssr ?
Pepík Knedlík
08. 06. 2025, 16:09Azor
Souvislosti s okupaci 68 se vstupem vojsk SSSR do Afghanu jsou imanigarni a lžive. Podle6 určitých zdrojů byli Sověti velmi blízko bk vítězství, ale politická situace v měnící se Evropě ukončila tuhle "velmi" zajímavou i zbytečnou válku, kde bylo velmi těžký poznat kdo nepritel a přítel.
Sověti měli smlouvu a pak byli pozvání oficiální cestou.
Krásný popis bojů helikoptéra vs Stinger je zde:
VÁLKA STINGERŮ
TOMÁŠ VLACH L+K 4/99
https://www.vrtulnik.cz/cizina/vlach3.htm
Někdo vyznává jen ty "Západní hodnoty" provazeny mnoha valka, otroctví i koupeni nerostnyho bohatství a nepřizná si tuhle krutou realitu.
Komunisté se tzv. "Západním hodnotám" jen přiblížili a můžeme je stejně odsuzovat jako ten západ?
Můžeme a musíme.
Vaclav Flek
08. 06. 2025, 23:15Pepik Knedlik
Ze Afghanistan je slepencem nekolika narodu je celkem znamy fakt, ale podobne na tom bylo mnoho jinych statu, mimo jine treba i prvorepublikove Ceskoslovensko. Co z toho chcete vyvozovat ? Udivuje mne vas nazor, ze Sovetsky svaz nebyl okupantem (?). A tech sest sovetskych motostreleckych divizi, ktere 26. prosince 1979, vtrhly do Afghanistanu (spolu s jednou vzdusne-vysadkovou, ktera prakticky provedla prevrat v Kabulu) - to bylo co ?
Vaclav Flek
08. 06. 2025, 23:25Pepik Knedlik
Zkusim jeste reagovat na vas druhy prispevek : Mate v nem prinejmensim dve velmi chybna tvrzeni.
1) Sovetsky svaz nemel urcite ve valce v Afrganistanu "naslapnuto" k vitezstvi. Tim, co zmenilo prubeh valky (myslim, zer se tomu v pocitacovych hrach rika "game changer" ?) bylo zapojeni protiletadlovych raket Stinger.
2) Udajne pozvani Sovetskeho zvazu k intervenci v Afghanistaniu nemelo zadnou pravni ani moralni kvalitu. Slo o prani diktatora, ktery si chtel udrzet sve mocenske postaveni (coz se mu stejne nepodarilo...).