EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Nová ochranná munice pro ruské tanky a další obrněná vozidla

 07. 07. 2021      kategorie: Vojenská technika      22 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Ruský Ústřední vědecký výzkumný ústav přesného strojírenství vyvinul novou munici, která významně zvýší ochranu obrněných vozidel před vysoce přesnými zbraněmi protivníka, což umožní zvýšit úroveň přežití tanků a další obrněná vozidla na bojišti. Nový ruský produkt je založen na metodě použití dipólových odražečů.

t72_01Foto: Ruský tank T-72M s vrhači dýmových granátů Tuča kalibru 81 mm na čele věže | Voja1978 / CC BY-SA

Dipólové odražeče (DO) jako jeden z prostředků elektronického rušení byly vynalezeny ve Velké Británii během druhé světové války. Byly to pásky obyčejné kovové fólie a měly chránit britské bombardovací letouny. Mrak pásků rozptýlených ve vzduchu vytvářel pasivní rušení radaru, které bránilo německým pozemním naváděcím systémům a jimi řízeným stíhačům účinně fungovat.

Poprvé byly dipólové odražeče použity zřejmě 24. července 1943, během slavného nočního náletu spojeneckého letectva na Hamburk. Pásky z alobalu byly ve velkém množství vyhozeny z britských letadel a uvedly operátory německých radarových stanic v omyl. Odraz od pásků vypadal na radarových obrazovkách jako skupinový cíl, což vedlo k chybnému navedení světlometů, protiletadlových děl i stíhaček Luftwaffe. Použití dipólových odražečů umožnilo Britům během několika měsíců snížit ztráty při leteckých útocích na polovinu.

Zkušenosti z druhé světové války byly impulsem pro další zdokonalování systémů ochrany letadel založených na dipólových odražečích. Moderní dipólové odražeče jsou pásky z metalizovaného papíru nebo metalizovaných skleněných vláken o různých délkách. Rozdíl v délkách je vyvolán potřebou působit proti radarovým stanicím různých rozsahů. Délka pásek DO by měla být polovina vlnové délky vyzařované radarem. Dipólové odražeče jsou obvykle ve svitcích o hmotnosti asi 500 gramů nebo v jako obsah speciálních projektilů, které jsou shozeny nebo vystřeleny z letadla. Každý svitek nebo projektil může obsahovat několik stovek tisíc dipólů.

Používání dipólových odražečů k ochraně tanků a obrněných vozidel má svou vlastní historii. Nejznámějšími příklady použití DO k ochraně tanků před nepřátelskými naváděcími systémy jsou kamuflážní sítě vyrobené z materiálu pohlcujícího rádiové záření Ternovnik, vyvinutého ruským výzkumným ústavem Radiostrim, nebo maskovací ochranná souprava Nakidka vyvinutá ve výzkumném ústavu NII Stali. Jedná se o metalizovanou vazbu ze skleněných vláken, která umožňuje dosáhnout rušícího efektu. Použití Nakitky snižuje pravděpodobnost a dosah detekce tanku 6krát až 8krát.

Dalším účinným prostředkem radarového maskování je použití tzv. „černého dipólu“. Tento způsob ochrany je založen na principu použití materiálu absorbujícího rádiové záření. V tomto případě mluvíme také o páskách o délce poloviny vlnové délky, ale pouze z uhlíkových nebo podobných vláken absorbujících rádiové záření. „Černý dipól“ pohlcuje většinu rádiové emise a zbytek odráží směrem k radaru, čímž vytváří dobrý stínící efekt. „Černý dipól“ se také používá k výrobě maskovacích plachet.

Pokud jde o ochranu tanků nebo jiných vozidel odpalováním dipólů, jedním z prvních pokusů bylo vytvoření systému Guard trap britskou firmou Wallop Defence Systems. Tato firma se specializuje na prostředky ochrany válečných lodí, ale vyvinula také systém určený pro tanky. Pomocí 57 mm raket rozptyluje dipólové odražeče, které vytváří falešné odrazy, které mohou dezorientovat radarové naváděcí hlavice řízených střel.

Ruský Ústřední výzkumný ústav přesného strojírenství, který je součástí státního podniku Rostech, oznámil vytvoření nového systému ochrany založeného na použití vystřelovaných dipólových odražečů. Jde o projektil naplněný dipólovými odražeči. V případě hrozby zasažení tanku vysoce přesnými zbraněmi je výše uvedený projektil vystřelen směrem z kterého přichází ohrožení. Následným výbuchem projektilu se vytvoří kombinovaná aerosol-dipólová clona oslepující nejen radar, ale také jakékoli jiné naváděcí systémy - laserové, elektro-optické, infračervené, termovizní.

Hlavním rozdílem od starších produktů je hustota vytvořené kombinované clony, která je asi o polovinu větší, a také delší doba samotné existence clony, a to za jakýchkoli klimatických a povětrnostních podmínek. Hmotnost granátu kalibru 76 mm s dipólovými odražeči je pouze 2,8 kg. Veřejná demonstrace tohoto systému v akci by měla proběhnout v rámci vojensko-technického fóra Army 2021 konaného ve dnech 22. až 28. srpna 2021.

Zdroj: rostec.ru

Komentáře

Cruton

10. 07. 2021, 06:53

Pro karel3: Tvá tvrzení mají cenu použitého hajzlpapíru.
===
Sám si uvedl, že Rusové jsou mentálně retardovaní, geneticky dementní a neschopní myslet a pracovat. Teď to zmírňuješ a píšeš, že dokáží být i první, ale následně se ožerou a zbytek života se proválejí jako podsvinče na smetišti. Takže co platí?

Tvá tvrzení mají cenu použitého hajzlpapíru.

Czert

09. 07. 2021, 21:30

Karlik
Ty ses pekny mesuge, delas jako by izraelci vyvinuli trophy bez kurby.

Badysak

09. 07. 2021, 18:34

Proč by měli američané vyvíjet vlastní APS, když platily vývoj Trophy?

Cruton

09. 07. 2021, 16:09

Pro karel3: Je to nějak divné, prosťáčku.
===
Hm. Takže Rusové, které ty označuješ za mentálně retardované, geneticky dementní a neschopné myslet a pracovat (zřejmě si kromě jiného studoval i psychologii, genetiku a sociologii), první na světě vyvinuli a zavedli hard-kill systém pro tanky (Arena). Druzí Izraelci to zvládli až 10 let po nich (Trophy) a Američané (podle tvého názoru celoplanetární předvoj pokroku) takovýto systém paradoxně nemají ještě ani po 25 letech (MAPS).

Je to nějak divné...

Czert

09. 07. 2021, 12:43

Politruk kaja
To, ze tu si za obecniho blba je znamo.
Ano, izraelci maji trophy, soveti - dnes rusove - maji storu, arenu, afghanit.

Cili tvoje pointa?

A ano, ta odbockak rn, mas recht, naprosto kriticky parametr pro dnesni tanky jeochrana proti vodnim torpedum.

Cruton

09. 07. 2021, 12:19

Pro karel3: S chápáním textu tady máš problém pouze ty, prosťáčku.
===
1. Dýmové granáty nemohou být technicky překonaným standardem, neboť hard-kill systém je nenahrazuje, ale doplňuje.

2. Teorii nepíši pro tebe, ale pro ostatní čtenáře diskuse.

3. Jestli je nějaká technika americká/izraelská/ruská/čínská atd., tak to je mi srdečně jedno. Já oceňuji řešení a je pro mě podružné, kdo je vymyslel - na rozdíl od tebe politruku. Ale, jen tak pro zajímavost, například ruská Arena vznikla o 10 let dříve než izraelský Trophy.

Cruton

09. 07. 2021, 10:37

Pro karel3: Zase vedle, prosťáčku.
===
Podle tebe "Dýmové granáty nejen u tanků Merkava jsou již technicky překonaným standardem"? A můžeš tedy vysvětlit, proč ti hloupí Izraelci montují dýmové granáty i na nejnovější Merkavy se systémem Trophy? [1]

Odpovím si sám, ale nejprve trochu teorie. Systém aktivní ochrany ("Active Protection System" - APS) je komplex protiopatření k ochraně před protitankovými řízenými střelami [2]. Zahrnuje v sobě opatření ke znemožnění navádění ("soft-kill measures") a opatření ke zničení střely před jejím dopadem ("hard-kill measures"). Do první skupiny opatření typicky patří odpal kouřových granátů a do druhé skupiny patří odpal buď protirakety (např. ruská Arena), nebo oblaka fragmentů (právě izraelský Trophy).

Platí, že opatření ke znemožnění navádění jsou mnohem lacinější, než opatření k samotnému ničení střel. Takže inženýr, který dokáže myslet (na rozdíl od tebe do této kategorie patří izraelští inženýři) nainstaluje na svůj tank jak dýmové granáty, tak i protistřely.

[1] https://www.military-today.com/tanks/merkava_mk4_meil_ruach.htm
[2] https://en.wikipedia.org/wiki/Active_protection_system
___

A co se týká tvého druhého příspěvku, tak jsem zcela jasně napsal, že dýmové granáty používá i Merkava 3. Neumíš číst, prosťáčku?

Cruton

09. 07. 2021, 05:46

Pro karel3: Seš tu za obecního blba.
===
U tanků jsou běžné dýmové ochrany před střelami naváděnými ve viditelném a infračerveném spektru. Například moderní izraelské tanky Merkava Mark 3 a 4 mají zabudovány detektory laserového ozařování (AMCORAM LWS-2 [1]) a v případě varování tímto detektorem může osádka vypustit na svoji ochranu dýmový granát [2]. Dýmová clona popisovaná v článku je unikátní v tom, že poskytuje navíc ochranu i před střelami naváděnými radarem.

Kdyby to byla americká munice, tak by ses tu rozplýval, že jde o další důkaz technologické převahy USA. Bohužel ta munice je ruská a tak na ni, jako ideově pevný politruk, musíš plivnout. Věcného nic nemáš a tak do toho cpeš japonské obráběcí stroje, britské námořnictvo, obra na hliněných nohou atd.

Seš tu za obecního blba.

[1] http://www.army-guide.com/eng/product3773.html
[2] https://cs.wikipedia.org/wiki/Merkava

Czert

08. 07. 2021, 23:28

Politruk kaja
"Docela rád bych viděl, jak během tří až čtyřhodinové bitvy vyleze Rusák z tanku, aby doplnil "výbušné clony"."

Rek bych ze uplne stejne jako brit, amik, izraelec ci kdokoliv jiny.
Nebo si myslis ze zapad tam vozi 10x vice munice?

Cruton

08. 07. 2021, 18:37

Pro karel3: Nezklamal si, prosťáčku.
===
1. Nevím, proč bych se měl zajímat o japonské obráběcí stroje u článku, který popisuje nový typ ochrany tanků před střelami naváděnými pomocí radaru. Beru to jako další potvrzení toho, že jsi poněkud jednodušší.
2. Musím tě zklamat. I amatérští nadšenci vojenství mohou komunikovat věcně a bez potřeby ostatním vnucovat své politické, či ideové přesvědčení.

Hraničář

07. 07. 2021, 23:54

Pokud je mně známo, kalibr (caliber), se neudává v mm. Správnější by bylo použití "ráže".

Czert

07. 07. 2021, 22:11

Reno
Hodne zalezi na cene one munice, samotna instalace bude levna, navic nevidim duvod proc by nemohly vyuzivat senzory afghanitu ci  jine obrany ke zlevneni, kdyz uz tam bude.

Czert

07. 07. 2021, 21:59

Komunista karlik
Diky za tvoji odpoved.
Odpovedel si presne jako clovek od montazni linky co by chtel kecat rediteli do toho jak ridit firmu a divi se ze ho neposloucha.

Mirek

07. 07. 2021, 18:33

Mají nejmodernější pětiosé soustruhy TT 75 TOS turn

Cruton

07. 07. 2021, 16:25

Pro zájemce uvádím odkaz na video, které zachycuje fungování munice popisované v článku.
https://rostec.ru/en/news/rostec-created-new-ammunition-for-protection-from-high-precision-weapons/

Cruton

07. 07. 2021, 16:13

Pro Reno:
===
1. Systém Afghanit není určen jen k přímému ničení protitankových střel ("hard-kill measures"). Zahrnuje i ochranu tanku pomocí husté clony, která blokuje infračervené a viditelné světlo a milimetrové radarové záření ("soft-kill measures") [1]. Disponuje tedy podobnou municí, která je popsána v článku.
2. Máš nějaký důkaz pro tvrzení, že "Afghanit stále není"?

[1] https://defense-update.com/20150509_t14-t15_analysis.html

Vlasta

07. 07. 2021, 15:39

Pro Karel 3
Skromný dotaz jako ze Švejka: " Připadáte si zcela zdráv ?

Reno

07. 07. 2021, 11:58

Tohle vidím spíše jako levnější řešení pro modernizované T-72. Nejnovější tanky á la T-90 nebo Armata by měly získat Afghanit, který neruší ale přímo ničí protitankové střely a penetrátory. Obojí na jednom tanku bude stěží kvůli ceně a kdo ví, zda to tam vůbec půjde všechno nainstalovat. Ale jelikož ani Afghanit stále není, tak bych si nedělal iluze o tom, že tohle řešení v brzké době uvidíme. Leda na exportu, třeba v Indii.

Cruton

07. 07. 2021, 10:18

Pro karel3: Ještě jednou a pomaleji, drzý hlupáku.
===
Ano, nikdo mě tvoje žvásty číst nenutí. To však nic nemění na tom, že snižují odbornou úroveň zdejších diskusí. Navíc tady propagandisticky parazituješ na cizí práci. Založ si vlastní rusofóbní server a tam si své kydy vesele publikuj. Pak ani nepípnu.

Cruton

07. 07. 2021, 09:18

Pro karel3: Starej se o svoje fóbie a neotravuj ostatní.
===
O odborných aspektech diskutovaného článku evidentně nemáš ani tušení, tak ostatní neotravuj. Já, a určitě i mnoho dalších lidí, čtou diskuse na odborně zaměřených serverech k tomu, aby se něco nového z dané odbornosti dozvěděli. Mimoběžné kydy zakomplexovaných hlupáků, jako seš ty, je nejenže nezajímají, ale vyloženě štvou. Štve je, že jakýsi hlupák, snižuje odbornou úroveň diskuse a obírá je o čas.

Czert

07. 07. 2021, 09:04

Karlik
Porad se rusum vysmivas, do udelali nebo ne.
Pochlub se, ceho si dosahl sam.

Cruton

07. 07. 2021, 08:26

Pro karel3: A máš něco k věci, prosťáčku?
====
Nějaké technické, nebo taktické poznámky k ochraně, která je tématem článku?
Politrucké plky si strč za klobouk.