EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Osobní stíhačka Saker S-1

 03. 06. 2013      kategorie: Vojenská technika      0 bez komentáře
Přidat na Seznam.cz

Je libo osobní stíhačka? Pokud jste nechutně bohatý ropný šejk z Perského zálivu nebo ruský oligarcha, není problém. Stačí si pořídit letadlo Saker S-1 od americké společnosti Saker Aicraft. Nenechte se zmást obrázkem, opravdu se nejedná o nejnovější stíhačku 5. generace, ale o osobní letadlo pro lidi, kteří nemají hluboko do kapsy.

Saker S-1
Foto: Chcete vlastní stíhačku? Pokud máte miliardy na účtě, není problém / Saker Aicraft

Stihačka je dvojmístná – pilot a cestující. Letadlo není určeno pro boháče milující pohodlí, ale pro ty, kteří se opravdu musí dostat rychle z místa na místo.  Opravdový labužník si klidně může platit svého osobního pilota.

Saker S-1 není nadzvukový, ale vysoce podzvukový stroj. Jeho cestovní rychlost je Mach 0,95 a maximální Mach 0,99. Pro nadzvukovou rychlost mu chybí technologie přídavného spalování.

Pokud se najde zákazník někde i mezi českými milionáři, může se stíhačkou vydat na dovolenou i do Egypta. Saker S-1 s doletem 2575 kilometrů zvládne cestu z Prahy (nebo raději Brna) do Káhiry za cca 2,5 hodiny. Stroj však může také nést dvojici přídavných nádrží po 380 litrech. Celkový dolet se tak zvedne na 3540 kilometrů – třeba na let z Prahy do íránského Teheránu.

Saker S-1
Foto: Na cestě Praha - Tehrán / Saker Aicraft

Stroj měří na délku 12,3 m a výšku 4,6 m, při rozpětí křídel 8 metrů. Hmotnost prázdného stroje je 2495 kg a 2720 kg připadá na užitečný náklad – posádka, „zavazadla" a palivo.

Stroj je poháněn dvojicí motorů Williams FJ44-4 s provozní životností 5000 hodin do generální opravy. Díky aerodynamickému tvaru a „úsporným" motorům, má mít Saker S-1 o 20 % menší spotřebu než jeho konkurenti v kategorii „bizjetů" – ti však na druhou stranu uvezou více než dvě osoby. Podle firemních stránek mají být náklady na let pouze 20 Kč na jeden kilometr, takže cesta z Prahy do Káhiry Vás vyjde na nějakých 50 – 60 000 Kč.

Přes vojenský vzhled letounu, pro pilotování nebude třeba podstoupit žádný vojenský výcvik. Elektronické přístroje i vybavení kabiny bude uzpůsobeno tak, aby stroj mohl pilotovat pilot s běžným výcvikem. V případě zájmu zákazníka, lze stroj vybavit i vystřelovací sedačkou.

Letadlo je ještě ve vývoji, ale firma již přijímá předběžné objednávky. Cena letounu nebyla zveřejněna - zřejmě aby firma hned nevystrašila potenciální zájemce.

Zdroj: Saker Aicraft

 Autor: Jan Grohmann

Komentáře