EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Piloti argentinského letectva ve válce o Falklandy – pohled z druhé strany konfliktu

 06. 01. 2022      kategorie: Vojenská historie      32 komentářů
Přidat na Seznam.cz

V květnu a červnu 1982 skupina argentinských pilotů na 20 let starých útočných letounech A-4B Skyhawk zasáhla britské síly u Falklandských ostrovů, když poškodila deset jejich lodí a čtyři potopila. 

Válka vypukla 2. dubna 1982. Šlo o spor mezi Argentinou a Spojeným královstvím o svrchovanost nad Falklandskými ostrovy (Islas Malvinas), které byly od roku 1833 pod britskou kontrolou. Válka o Falklandy začala zahájením Operace Rosario, tedy obsazením souostroví argentinskou armádou. Spojené království odpovědělo operací Corporate, jejíž cílem bylo znovu získat ostrovy do své moci. Navzdory úspěšným útokům proti některým lodím britského Královského námořnictva argentinským letectvem nedokázala Argentina zabránit vylodění britských sil, které měly početní a technickou převahu. Válka pak vyvrcholila 14. června 1982 kapitulací fyzicky i morálně oslabené argentinské armády.

V průběhu války bylo argentinské letectvo klíčovým účastníkem. Umístilo na Falklandech radar TPS-43, který sledoval pohyby britské flotily v oblasti a naváděl proti ní vlastní letadla. Piloti se zapojili do války a provedli úspěšné manévry, kterými několikrát dosáhli neutralizace útoků britské armády a způsobili vážné škody královskému loďstvu.

pilotiFoto: Argentinský A-4C v květnu 1982 | Wikimedia Commons / Public domain

Některé z těchto výkonů se podařily důstojníkům patřícím ke skupině 5 V. letecké brigády argentinského letectva. Díky svému přesvědčení, že letoun a pilot jsou jedno, jsou v Argentině dodnes známí jako "Halcones" ("Sokoli").

Strategie, kterou Halcones vypracovali pro útok na britské lodě, spočívala v nízkém letu nad hladinou moře a v zachování rádiového ticha během celého útočného manévru. Komunikace mezi piloty probíhala prostřednictvím gest, což snižovalo šanci, že budou letouny Brity odhaleny. Obecně byl argentinský útok vždy prováděn několika letkami s cílem přetížit obranné systémy britských lodí.

Poručík Crippa, který patřil k první letce Velitelství námořního letectva, byl za svůj výkon při prvním leteckém útoku na britské jednotky vyloďující se v Port San Carlos vyznamenán. Dne 21. května 1982 velení pověřilo poručíka Crippu průzkumnou misí v Port San Carlos. Tam ho zuřivou palbou přivítalo protiletadlové dělostřelectvo a rakety přibližně tuctu britských lodí.

Poručík Guillermo Owen Crippa

Poručík Crippa, který pilotoval vojenský cvičný a lehký útočný letoun Aermacchi MB 339339A, tehdy zaútočil neřízenými raketami na britskou fregatu HMS Argonaut, čímž způsobil určité škody na lodi a jejím radaru. Aby se mohl vrátit na svou základnu, musel Crippa provést velmi riskantní manévr - průlet středem svazu britských lodí. Ty musely na okamžik přerušit palbu, aby se neohrozily navzájem, což Crippovi umožnilo uniknout. Později Crippa v náčrtu identifikoval a lokalizoval každou z britských jednotek, kterou zpozoroval.

Díky těmto informacím byly následně podniknuty proti britským jednotkám další akce. Téhož dne 2. letecká eskadra argentinského letectva úspěšně zaútočila na další britské lodě a vyřadila HMS Argonaut z provozu poškozením jejího pohonu. Za svůj čin byl Owen Crippa vyznamenán nejvyšším vyznamenáním udělovaným v Argentině: "Cruz al Heroico Valor en Combate" (Kříž za hrdinskou statečnost v boji).

Kapitán Pablo Carballo

Kapitán Carballo, pilot skupiny 5, byl vyznamenán za vůdčí schopnosti, které prokázal během všech bojových misí ve válce o Falklandy. 

Jeho nejdůležitější mise se uskutečnila 25. května 1982, kdy letka, které velel, zaútočila na britské námořní síly severně od Falklandských ostrovů. Na palubě svého letounu A-4B Skyhawk tehdy Carballo velel letce, která letěla těsně nad úrovní moře, aby ji nezachytily britské radary. Výsledkem útoku pak bylo potopení torpédoborce HMS Coventry s 19 mrtvými a 30 zraněnými námořníky, zatímco fregata HMS Broadsword byla vážně poškozena a přišla o vrtulník Sea Lynx v důsledku dopadu bomby, která zasáhla její palubu.

Nadporučík Carlos Cachón

Mezi misemi, kterých se nadporučík Cachón zúčastnil, je považována za vrcholnou ta, kterou provedl 8. června 1982 v letounu A-4B Skyhawk. Tehdy se stal improvizovaným velitelem letky a provedl letecký útok na Bluff Cove.

Ten den, následně pojmenovaný Brity za "katastrofu Bluff Cove", měl za následek potopení lodí Sir Galahad a Sir Tristan, když se pokoušely vyložit velké množství munice, vybavení a velšské gardy v oblasti Bluff Cove ve Východním Falklandu.

Mise byla původně svěřena dvěma letkám vedeným kapitánem Carballem a nadporučíkem Filippinim, ale při doplňování paliva za letu měly tři z osmi letadel v jejich skupině mechanické problémy, které je donutily nakonec přerušit let. Patřili k nim i oba velitelé letky, kteří se vrátili zpět na svou základnu. Ačkoli tuto funkci nikdy předtím nevykonával, stal se nadporučík Carlos Cachón velitelem letu a dokázal misi úspěšně provést v podobě potopení dvou britských lodí.

Kromě "halconů" Crippy, Carballa a Cachóna kvalitně bojovali i další důstojníci argentinského letectva, kteří se snažili vyloďování britských jednotek zabránit. Ačkoli Argentina nakonec válku nevyhrála, díky kombinovaným navigačním a bojovým schopnostem argentinských pilotů se podařilo v průběhu května a června 1982 znovudobytí Falklandských ostrovů oddálit. Těžké úkoly tváří v tvář přesile a technické převaze protivníka, jakým byly ozbrojené síly Velké Británie, tak splnili se ctí.

Zdroj: warhistoryonline

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Vaclav Flek

31. 01. 2022, 01:33

pro Viajero :

Diky za vasi reakci, odpovidate podrobne, jiste s vetsi znalosti argentinskych realii, nez muze mit vetsina zdejsich ctenaru. Bohuzel pisete tak podrobne, ze ja (a zrejme i dalsi ctenari) jiz s vami neudrzi krok, a vase mnohe zminky o tehdejsi argentinske politicke situaci (a take vsech vsunutych nazvu a zkratek) proste nechapou.

Vnimam to jako skodu, vas dobre mysleny clanek se svym poselstvim trochu rozplynul...

Viajero

29. 01. 2022, 17:42

Několik poznámek k Válce o Falklandy (v Argentině jsem nějakou dobu pobýval a občas se tam vracím). Mojí tehdejší bytné a okruhu jejich známých bylo tehdy kolem 40 let. Bavil jsem i několika známými, kteří tam jako záklaďáci měli jít. Společné bylo, že i obyčejní lidé mají z téhle prohry něco, co bych nazval ruský syndrom. T.j. je to naše a stávající situace je nespravedlnost. Ale když se rozpovídají, pak společné vzpomínky jsou, že Galtieri byl barnumský opilec a v souhlasu s tím, co zde již bylo zmíněno, šlo o pokus udržet hroutící pozice junty v situaci, kdy ekonomicky šla země ke dnu, zhroutila se očekávání s neoliberálním experimentem Proceso de Reorganización Nacional (což si v podstatě zopakovali za Menema) a hlavně země byla mezinárodně značně v defenzívě vzhledem ke Guerra sucia - mezi obětmi zabitými juntou byla řada západoevropských občanů. Navíc tradice hrátky s válkou byla už v roce 1977, kdy se schylovalo k územnímu konfliktu s Chile v prostoru Beaglova průlivu. Aktuálně u vesla dlící část junty ztrácící půdu pod nohama viděla v anexi příležitost k reuznání pozice vůdce národa. Konflikt s GB byl absurdní, snad žádná jiná země neměla s Argentinou tak silné ekonomické a kulturní pouto ( za všechno třeba vybudování značné části železnic, či Borges) Tuším, že v době vpádu na Malvíny mělo argentinské námořnictvo v podstatě dostavěně a zaplacené dvě fregaty v britských loděnicích. Ti záklaďáci pak vzpomínali chaos, špatné veleni a hlavně mizerné materiální zabezpečení a organizaci. Pozice USA byla formálně neutrální, ten konflikt pod Monroeovou doktrínou jim pochopitelně nevyhovoval, protože hrozil dalším sblížením junty s ostblokem ( které reálně existovalo, viz i zdejší štěkání jen na Pinocheta), nakonec vyhodnotili, že to Galtieri neustojí a daly přednost transatlantické vazbě. Silně probritsky pochopitelně vystupovalo Chile.
Krach argentinského pokudu byl tak dán především politicky. Neměli přátele.

Vaclav.Flek

14. 01. 2022, 21:03

pro Czert : Vasi poznamce : "Tady jde videt ze nemate prehled o tom, co se v dnesnim svete deje." prilis nerozumim. Ja jsem se ve svych prispevcich vyjadroval ke ctyricet let stare valce o Falklandy, nikoliv k problemum soucasneho sveta. Mate mozna pravdu, ze soucasnemu deni az tak nerozumim (i kdyz jsem drive hodne cestoval), nicmene s vasim videnim sveta vubec nesouhlasim. Nechci to ale rozvadet, byla by to pouze plana diskuse na webu, ktery se ma venovat vojenske historii.

Jenom k vasi poznamce (cituji vcetne vaseho pravopisu): "Takze v soucasne politicke konstelaci v usa a eu, kdyby argentici si zacaly narokovat malviny, sanci na usech by meli obrovsky." odpovidam: Pokud by to tedy Argentinci skutecne tolik chteli, a bylo to tak jednoduche, proc s tim jiz nezacali? V tomto duchu jsem odpovedel i jinemu diskutujicimu v tomto vlaknu (Petr) a nechci to dale rozebirat.

Czert

14. 01. 2022, 13:19

Guera
Ano, anglani se ve vasi ctvrti chovaji pomalu jak doma, ale je obrovskou chybou si myslet ze jo britskanadutist a povysenost.

Vite o tom jak se chovaji turci v nemecku? Oproti nim vasi britove ve spanelsku sou jeste beranci.

Nebo se staci podivat na jih britanie, francie a jine staty kde uz maji muslimove vetsinu uzemi, ti sem tam skutecne chovaji jako by jim to tam odjakziva patrilo.
To uz je takova lidska povaha, kdyz je nekde vetsinachtit aby bylo po jejich, byt tam sou na navsteve.

Navic, pochybuju ze zazivate horory v britske cvrti, jake zazivaji briti/franciuzi v muslimskych ctvrtich.

Czert

14. 01. 2022, 09:24

Guera
A k te 1sv, proc se nemecko hnalo do valky, presto ze se meli dobre?
Znate rceni, s jidlem roste chut?

Skutecne je to tak proste.
Britove neovladly 1/4 svetove populace taky pres noc, a nemci si priste mysleli ze maji na to aby hraly svetovou dvojku brzo a 1 v budoucnosti.
Je to skutecne tak proste.

Czert

14. 01. 2022, 09:20

Guera
Je to proste, britove svuj narok na falklandy odvozuji z faktu, ze tam zapichly v 19 stol vlajku, prohlasili to za svoje uzemi a nikdo v te dobe proti tomu neprotestoval.
Argentinci svuj narok idvozovaly z toho, ze malviny patrily predchudcum argentiny, pred tim nez britove tam zapichly vlajku.
Ale mely smulu v tom, ze zapichnuti vlajky vcas nereklamovaly.

O tomhle sem vedl zajimavou diskuzi s jednim argentincem.

K tomu, jestli britove prohlasily ze hledaji zousob jak se elwgantne zbavit falkland, aby pak na posledni chvili couvly, slysim prvne.
A moc nevidim duvod proc by to delali, v 80s uz z britskeho imperia moc nezbyvalo a tak nejak me prijde podivne, ze by se chteli zbavit tech poslednich zbytku co jim zustaly.

A co se tyka spanelska a jeho dobyvani ameriky, je to proste fakt, ze tam ve valkach vyhubily statisice indianu.
To neni propaganda, to je fakt.
Staci se podivat na budouci hlavni mesto mexika, kolik melo obyvatel pred dobytim spanely, a kolik potom.

Czert

14. 01. 2022, 09:05

Flek
Tady jde videt ze nemate prehled o tom, co se v dnesnim svete deje.
Staci se podivat na novormaxismus zabaleny jako wokenismus, na to jak demokrate u amiku, reparace za otroctvi cernochu, dnesni generaci, byt dnes nikdo z zivych ani jejich primich dedku otroctvi nezazil, atd. Tak to dneska s tim svetem je, ista zajmiva skupina tlaci velmi zjedoduseny pohled ze za vse spatne na svete muze bili zapadni muz.
A tak se omlouvaji a nuti ostatni ohnout hrbet, jinak ho oznaci za nacka.

Takze v soucasne politicke konstelaci v usa a eu, kdyby argentici si zacaly narokovat malviny, sanci na usech by meli obrovsky.
Staci se podivat jak eu a usa lezou iranu do zadku, a to tam vladne zlociny rezim.
Ale nejsou to belosi a zapadane, tak je to v rychtigu, tam jejich zlociny nevadi, pripadne se jeste omlouvaji, ze oni zlociny pachat muzou.

Czert

14. 01. 2022, 08:55

Obecne jde rict ze argentinske letectvo ve valce selhalo. Par zarnych uspechu valku nevyhraje.
Otazka zni, zda argetinske letectvo vubec mohlo vyhrat.

Vaclav.Flek

09. 01. 2022, 00:50

pro Milonguera : Dekuji moc za Vasi rychlou reakci a ucast s moji tehdejsi situaci. No, prezil jsem to, a do Spanelska i na Gibraltar se navzdory tomu opakovane vratil...

Vidim, ze Vas cela situace kolem Falkland (podle vas asi Malvin ?) dost zajima a vzrusuje, ale mozna tento webovy format neni vhodny na sdileni osobnich prozitku, nebo na diskusi o historickych udalostech (na ktere mame oba zrejme jiny nazor). Pokud byste mela zajem o dalsi diskusi, muzete mi (krome teto webove stranky) napsat i na adresu "vaclav.flek@seznam.cz"

Vaclav.Flek

09. 01. 2022, 00:33

pro Bono :

Diky za reakci, asi nejsme v rozporu, ja jsem nepsal, ze mame na Podkarpatskou Rus narok, jen jsem vyjadril, ze narok na ni nema ani Ukrajina, a obyvatele. Pokud se mohli v roce 1946 vyjadrit, vetsinou by optovali pro tehdejsi Ceskoslovensko. Oni vsak v te totalite zadnou sanci nemeli, a proto mnoho z nich, vcetne vetsiny mych pribuznych, "hlasovalo nohama" a v poslednich mesicich preslo, jeste jako ceskoslovensti obyvatele, na Slovensko. Predstava stat se obcany SSSR je zjevne nelakala.

Pokud se tyce Britskeho imperia, ani zde nejsme v rozporu, bylo pri sve expanzi stejne krute a urpune jako ostatni evropske kolonialni mocnosti. Imperium aplikovalo tehdejs krutou, az  prisernou, logiku kolonialni valky, coz oba chapame, prave proto bych u toho britskeho vedeni valky nepouzil slovo "gentlemanska", jakkoliv mam jinak anglicky zpusob zivota rad.

Milonguera

08. 01. 2022, 23:43

Pro Vaclav. Flek: Jeste jednou vas zdravim, ta vase osobni zkušenost z Gibraltaru je hodne neprijemna a bezesporu politovanihodna. I ja takovych par mam, protoze ve Spanelsku uz delsi dobu ziji. A diky tomu mam i osobni zkusenost s Anglicany, kteri jsou mymi sousedy. V nasi ctvrti je Anglicanu vetsina, a proto zacali vyzadovat, aby se zacalo mluvit anglicky v cele ctvrti. Nejprve obsadili dvojjazycnymi osobami strategicke posty, napr. administratora, spravce GYMu a provozovatele kavarny a restaurace a dnes, kdyz si chci u nas dat kavu a pozadam o ni ve spanelstine, budto mne neobslouzi nebo mi prinesou buhvico. Schuze vlastniku bytovych jednotek naseho druzstva byly nejprve tlumoceny do anglictiny, ted uz je odmitaji tlumocit do spanelstiny. Pred pandemii a ji zpusobenou nutnosti zavedeni videokonferenci, dokonce zacali vyzadovat, aby se schuze konaly v Londyne!! Asi tak nejak... Souhlasím s panem Bono, ze zadna velmoc neni svata, ale nektere narody maji v genech davku povysenosti a piratstvi proste mimoradne vyssi, koluje jim v zilach. Mozna i proto pochybuji o zpusobu, jakym byly kolonizovany Malviny. My u toho nikdo nebyli, ale nezdraham se uverit, ze je objevili Španělé a vzhledem k dekretum a smlouvam, které tito meli s Argentinou, mi neprijde nijak neopodstatnena reklamace Argentiny na zaklade "uti possidetis iuris". Angličané se zacali o Malviny opravdove zajimat vlastne az kdyz se zjistilo, ze by tam mohla byt ropa. Dnešní situace je v podstate neresitelna kvuli tamnimu obyvatelstvu. V nasi "anglicke" ctvrti taky za par let bude, i kdyz se nachazi na uzemi Spanelska.

Bono

08. 01. 2022, 17:55

pan Flek
1) šlo o příměr, kdy se PR vyskytla krátce pod "naší" správou, a pak jsme o ni zase přisli. Ikdyž tam nejspíš žili tou dobou čechoslováci(myslim tim z čech jako území Čech, ne národností ČSR), nedává nám to žádný důvod to teď nárokovat zpět. Ostatní okolnosti týkajíc se daného území nám můžou bejt putna, stejně jako by se měla Argentina nestarat o ostrovy, kde měla vliv jen 13 let z celý známý historie...
Jak se lidi na PR cití nemám tušení, nikdy jsem tam nebyl. Je to ale jiná část věci, nesouvisející s přirovnáním týkajícího se jen a pouze území PR pod ČSR. Na Falklandech to maj dobrý/jednodušší, že se cítí jako Briti.

2):ballot_box_with_check:

3) ..ale já nepsal že britské impérium bylo jen a pouze gentlemanské po celou dobu existence a nikdy neuhlo, celej odstavec byl o tom, že je impérium jako impérium, jedno jaký původní národnosti. Každej kdo někam přišel, musel - aby dosáhl rozšíření impéria - dělat věci(...i vráždy, masakry, vypalování, genocida,..) který se někomu nelíbily a dotkly se ho, zpravidla původního obyvatelstva...:man_shrugging:

Vaclav.Flek

08. 01. 2022, 17:23

pro Bono : K vasi replice pro diskutujici Milongueru bych mel tri poznamky:

1) Ten primer s Podkarpatskou Rusi trochu kulha na obe nohy. Je pravdou, ze tato zeme nikdy predtim nepatrila do Ceskeho kralovstvi, ale v poslednich staletich nepatrila ani Ukrajine. Neni tedy jasne, z jakeho titulu se toto uzemi melo stat soucasti Ukrajiny, zvlaste pote, co Sovetsky svaz smlouvou z roku 1943 garantoval Ceskpslovensku jeho predvalecne hranice. Tu zemi dobre znam, a vim, ze se jeji obyvatele neciti byt Ukrajinci, ale Rusiny (pokud pro sve existencni starosti maji cas "resit" svou narodnost).

2) Historie kolonizaca Falkland jiste nedoklada agentinske naroky, v tom s vami souhlasim.

3) Opatrny bych byl v souvislosti s hodnocenim Britskeho imperia jako gentlemanskeho. Myslim, ze by se naslo mnoho prikladu, kdy se tak nechovalo, napriklad pri potlacovani Velke indicke vzpoury z let 1857-59. Pri ni prislo o zivot asi milion Indu, vyhlazovani celych vesnic bylo beznou praxi. Zoufala kralovna Viktorie tehdy zadala hlavni britske velitele na valcisti, at pri trestnych vypravach usetri alespon zeny a deti. Ne vzdy ji bylo vyhaveno...

Vaclav.Flek

08. 01. 2022, 17:06

pro Milonguera : Dekuji za vasi odpoved. Tesi mne, ze mame oba spolecny kriticky postoj k dejinnym udalostem (u mne jde spise o postoj hyperkriticky) a oba odmitame dejinna klise.

Bohuzel na jednotlivosti se budou asi nase pohledy lisit. U tech Falkland jsem sve uvedl jiz vcera, historicky narok na ne Argentina nemela a nema, lezi od argentinskeho uzemi hodne daleko. V dobe, predchazejici valecnemu konfliktu, se asi s argentinskou juntou neslo dohodnout, ta potrebovala pro upevneni sve pozice rychly zahranicne-politicky uspech, a urcite by ji nevadila ani kratka vitezna valka. Prostor pro diplomacii tam v te dobe rozhodne nebyl, nevim, zda existuje dnes. Myslim, ze Vami citovany pripad Hongkongu dost Britu odradi.

Promitani kralovnina portretu na gibraltarskou skalu je jeden z mnoha naschvalu, ktere si obe strany navzajem delaji. Ja jsem na techto webovyh strakach nedavno popisoval svoji zkusenost z Gibraltaru, kdy pri odjezdu spanelsti celnici schvalne protahovali celni formality, a umyslne nechali dlouhe kolony aut stat v odpolednim vedru. Vetsina ridicu samozrejme zapnula klimatizaci, tu ja pri sve prvni navsteve jeste nemel, a tak jsem se ocitl v hrozne situaci - bud se dusit v zavrenem aute, kde se teplota rychle vysplhala k extremu, nebo si otevrit okenko a dusit se vyfukovymi plyny z kolony pred nami. Musim rici, ze mi v te chvili Spanele k srdci neprirostli, jakkoliv do Spanelska jezdim casto a rad.

Mym celozivotnim konickem je vojenska historie, pisu o ni clanky do vojensko-historickych casopisu (zatim asi 115). O vsech valkach , tazenich a bitvach, o kterych pisu, samozrejme premyslim. K otazkam vzniku a zavineni I. svetove valky jsem velmi kriticky, tam bychom mozna nasli spolecne nazorove pruseciky, ale to si necham na jiny. Mejte se hezky.

Bono

08. 01. 2022, 09:35

Milonguera
To můžeme vznášet nároky na vrácení Podkarpatské Rusy zpátky pod Československo.... Chvíli to sem sice patřilo, ale je to taky dávno pryč. Můžeme si klidně dát nárok do ústavy, jako Argentina.
První objevil Falklandy Brit, první lidi na Falklandech byli... ...Briti, technicky je nárok Británie v pořádku. Že Argentinci začali počítat body až po tom co tam navezli svoje lidi, to je jejich problém. A že se jim lidi už po 13ti letech vzbouřili je, myslim si, taky dobrá pečeť kvality. Co následovalo v dalších stoletích vypovídá jasně. Referendum z r.2013 vypovýdá jasně....

Pohoršení nad chováním Británie jako impéria sice neni neoprávněný, ale neukáže to nic, co by nedělalo jakýkoliv jiný impérium historie. Nájdou se věci/činy, na který si může kdokoliv stěžovat, ať už jde o USA, Rusko, Čínu, Španělsko, Británii, Francii, Nizozemsko nebo třeba i Řím....na kohokoliv kdo se kdy snažil rozpínat po světě. Jde jen o to, jestli se zaměříte jen na jednu věc(zemi), nebo s odstupem budete sledovat všechno(historický rozdíly)... Ona Británie z širšího pohledu na impéria vyniká aspoň tim gentlemanským charakterem.

Milonguera

08. 01. 2022, 03:13

Pro Vaclav. Flek : Dekuji za shovivavost, nadhled a nove informace. Ano, jsem zena, bez valneho zajmu o zbrane jako takove, avsak se zajmem o historii a Argentinu. Omlouvám se za ten uspechany zaver a nestastne tvrzeni o 5letounech. To by byl opravdu naprosty nesmysl.Jestli mne pamet neklame, bylo receno, ze rozkaz k utoku prisel v nejhorsim okamziku pro letectvo, kdy bylo k plne dispozici pouze 5 Modernich stroju. Vsechny ostatni mely drobne az vazne poruchy nebo jejich navigacni system nebyl kompatibilni se zastaralym systemem argentinskym. Bylo pry zavodem o cas, dokazat dostat vsechny stroje do provozuschopneho stavu. Co se mirovych jednani tyce, byla jich spousta. Nejbliz byli k podpisu v roce 1968, mel to byt podobny model jako sveho casu s Honk Kongem, kdy po par desetiletich a za jistych podmínek by ostrovy spadly pod Argentinu. Anglie ale na posledni okamzik couvla. Argentinci rok co rok reklamovali svuj narok, Anglie hrala o cas a obcas si rypla, jako napr. vyslanim lorda Shackletona na ostrovy presne v den vyroci jejich okupace. Oni Anglicane maji radi takovy humor. Jako kdyz nedavno promitali podobiznu kralovny na skalu Gibraltaru, ze strany, ktera je videt ze Spanelska. To jsem videla na vlastni oci, jednanim o Malvinach jsem pritomna nebyla, takze mohu pouze opatrne citovat jine zdroje. S cim vsak nesouhlasim, je jednostranny nazor nekterych zde pritomnych, ze Argentinci si brousili zuby na neco, na co nemeli zadny narok. Muj prispevek je snahou o nabidnuti jineho uhlu pohledu a snahou o zamysleni.... Nad tim, jak se Anglie stala velmoci. Davno pred Malvinami. Uz v dobach, kdy vehementne zacala sirit temnou legendu o tom, ze hrstka Spanelu conquistadoru dokazala pobit desetitisice Indianu. Je neuveritelne, ze dodnes se nad tim dokazalo zamyslet tak malo lidi. Pritom uz existuji vedecky podlozene studie. Spanelsko bylo mocna rise, a proto bylo v necim zajmu jej zdiskreditovat. .. A zkusili jste se nekdy zamyslet nad tim, proc opravdu vypukla 1.svet. valka? Kdo mel moznost navstivit byvalou DDR treba jen kousek za hranicemi, musel si vsimnout chatrajici monumentalni architektury z dob velke prumyslove revoluce na prelomu stoleti. Proc se zeme, ktera na tom byla setsakra dobre, hnala do valky? Komu vadila jeji prosperita? Pro mě osobně bylo velkym zklamáním zjisteni, jak malo oplyva Anglie gentlemanskym charakterem. Ba prave naopak. Nejen vuci Argentině, vuci vsem. Ale to uz do teto diskuse mozna nepatri....?

Vaclav.Flek

07. 01. 2022, 22:03

pro Milonguera : Nevim, zda jste zena (podle jmena to nepoznam), pokud ano, je to jiste mile zpestreni techto diskusi, ktere jsou z drtive vetsiny muzskou zalezitosti.

Proto mne mrzi, ze s Vami nemohu souhlasit nejmene ve trech bodech :

1) Pocty argentinskych letadel : Samotne argenticke letectvo (FFA) disponovalo nejmene 120 proudovymi letouny, plus celou radou dalsich stroju. K tomu je nuzno pripocist dalsi slozky argentinskych ozbrojenych sil, zejmena namornictvo, ale i pozemni vojsko s jeho flotilou helikopter a podzvukovych letounu, urcenych pro boj proti partyzanum. Takze udaj o peti letadlech neobstoji.

2) Okolnosti potopeni krizniku General Belgranu mimo dvestemilovou zakazanou zonu je treba videt v komplexu probihajicich bojovych akci, spise nez jenom pausalne odsoudit jako projev britske perfidnosti. General Belgrano byl vedouci lodi jednoho ze tri operacnich svazu, ktere sbihave mirily k mistu soustredeni dvou britskych letadlovych lodi. Pokud by se svazu podarilo odpalit protilodni rakety typu Exocet, znamenalo by to rozhodnou britskou porazku v celem tazeni. V posledni chvili byla argentinska operace zrusena, a kriznik do zakazane zony nepronikl. Velitel atomove ponorky vsak nechtel riskovat, ze cil ztrati a britske letadlove lode vystavi riziku zniceni. Vzhledem k dynamice tehdejsich namornich operaci je jeho rozhodnuti celkem pochopitelne...

3) Nemyslim si, ze konflikt slo resit mirovymi prostredky drive, nez po uplne vojenske porazce argentinske junty. Ta vsadila vse na kartu rychleho vojenskeho vitezstvi, a zrejme ji ani nezajimalo, ze zadny z obyvatel Falkland nestoji o pripojeni k Argentine.

Chose

07. 01. 2022, 19:35

Pokud se pamatuji dobře, tak hoši argentinští po Falklandech významěji pošilhávali už před pěti lety, v roce 1977. Tehdy je přešla chuť až poté, co Britové do oblasti vyslali dvě fregaty plus jadernou ponorku HMS Dreadnought, o jejíž přítomnosti pustili info. Pak byl na pět let klid, než to Argentinci zkusili znovu a ve velkém stylu. Tam už se o přítomnosti britských jaderných hunter-killerů dozvěděli až při explozích dvou torpéd z HMS Conqueror na trupu Belgrana. A to mohou dodneška děkovat všem svatým, že jejich letadlová loď se z periskopu HMS Splendid ztratila těsně před odpalem plné salvy torpéd.

JA1.

07. 01. 2022, 17:03

Karel Riegel-Až na to,že Argentínci do akcii lietali kvôli úspore paliva výlučne iba s pilotom. Monarchista-ak myslíte letecké esá,žiadne neboli.Argentínci dosiahli iba 1 zostrel a najúspešnejší Brit 3.

Milonguera

07. 01. 2022, 15:05

Predem predesilam, ze ve vojenske tematice nejsem kovana a neni mym zamerem prezentovat tady osobni znalosti. Diky slusne znalosti spanelstiny bych se vsak rada podelila o par postrehu z jednoho interview s veliteli argentinske armady, kteri byli "pri tom" od prvopocatku. Snaham o znovuziskani Malvin, jak Argentinci rikaji Falklandum, pry predchazela informace, ze Anglie hleda cestu, jak se jich elegantne zbavit. Mohly predstavovat problem v pripade podrobnejsiho zkoumani opravnenosti jejich drzeni. A kdyz Spojene staty ujistily argentinskeho prezidenta Galtieriho, ze v pripade konfliktu nazasahnou, rozhodl se k utoku. Vydal prikaz k vypracovani planu obsazeni uzemi, s podminkou, ze nesmi zahynout ani jeden Anglican obyvajici ostrovy. K uzasu velitelu vsak planoval jen utok, nikoliv uz naslednou obranu pro udrzeni uzemi. Cela akce nebyla zdarile naplanovana a Argentinci se dopustili cele rady fatalnich chyb. Zda se totiz, ze nekdo presvedcil Galtieriho, ze ma cestu volnou a nikdo proti nemu nezasahne. Tyto snahy pry byly uz za predesleho prezidenta Videly, ale ten se k utoku neodhodlal. Muzeme jen spekulovat, kdo stal za tim vsim... Ja osobne ted pohlizim na celou zalezitost jinak nez driv. Zvazime-li, ze v okamziku, kdy se objevilo diplomaticke reseni, které umoznovalo mirove reseni sporu, zelezna lady naridila potopeni krizniku General Belgrano, ktery navic byl mimo vody prislusejici zone ostrovu, neni uz pochyb, ze ze strany Anglicanu neco nebylo v poradku. Muzeme polemizovat o cele rade aspektu, ale kdo se trochu zajima o historii zjisti, ze Anglie vzdy velmi dovedne a elegantne pouzivala ruzne lecky k prosazeni svych zajmu. Prekvapenim bylo, ze argentinska strana, navzdory vsemu, dokazala vubec vzdorovat. V okamziku zahajeni konfliktu pry meli jen 5 letadel a nebyt pomoci Peru, vyse uvedeny clanek by zrejme vubec nemohl vzniknout.

Monarchista

07. 01. 2022, 09:44

Hovoří se, že byli vyznamenání, bylo by dobré upřesnit alespon esa.

Vaclav.Flek

06. 01. 2022, 23:10

Clanek je zajimavy v tom, ze se snazi ukazat akce argentinskeho letectva, v dobe konfliktu jiste dobre pripraveneho a vyzbrojeneho, proti britskemu protivnikovi, bojujicimu asi 13 000 km daleko od vlastnich zakladen. Mam problem s autorovym tvrzenim: "Těžké úkoly tváří v tvář přesile a technické převaze protivníka, jakým byly ozbrojené síly Velké Británie, tak splnili se ctí."

Presila v bojovych letadlech byla na argentinske strane (dle mych zdroju asi 4 : 1), technicka uroven nasazenych letadel byla na obou stranach srovnatelna. Lepsi bojove vysledky britskych pilotu vyplyvaji predevsim z jejich lepsiho vycviku.

Tak, jak jsou bojove akce argentinskeho letectva v clanku serazeny, vypadaji jako retezec jejich uspechu. Tak tomu ovsem nebylo, rada akci se nepodarila, nebo primo ztroskotala s vysokymi ztratami na argentinske strane, mnoho bojovych vzletu neuspelo a radu namornich nebo pozemnich cilu se nepodarilo zasahnout. Jinymi slovy, hodnotil bych vykon argentinskeho letectva o neco kriticteji

Vaclav.Flek

06. 01. 2022, 22:49

pro Petr : "Dnes by se nejspíš politici Argentincům omluvili a ještě jim dali odškodnění za okupaci jejich území."

Proc si to myslite ? Pokud by to chteli udelat, proc to jeste neucinili ?

Politika je casto o symbolech, a Falklandy jsou pro britskou verejnost symbolem jeji tvrdosijnosti, stejne jako treba Dunkerque nebo Tobruk. Proc by se meli Britove omlouvat Argentine za to, ze si jeji junta chtela valkou vyresit vnitrni problemy ? Na ostrove ziji poddani britske koruny, z nichz se  zrejme ANI JEDEN nechce stat argentinskym obcanem.

Martin

06. 01. 2022, 20:25

Míra: Bylo to bez boje. Tam jsou ty nároky takové pochybné ze všech stran. Falklandy používali jako základnu verlybáři, což se nelíbilo tehdejšímu jihoamerickému soustátí. Na verlybáře poslali piráta s glejtem správce ostrova, který udělal tu chybu, že zajal tři americké lodě. Takže tam vlítlo americké námořnictvo, vyčistlili osadu, zatkli představitelé za pirátství přičemž ostrovy označili za "ostrovy bez státní nadvlády". Další rok se soustátí opět rozhodlo přivlastnit si souostroví, ale propukla vzpoura a nového guvernéra zabila vlastní posádka, kterou chvíli před příjezdem Britů zpacifikovala loď vyslaná z pevniny. Byl to škuner se sedmi děly, takže tam asi moc vojáků nebylo. Britové tam poslali brigu a pomocnou fregatu. Dá se čekat, že si přivezli další vojáky. Takže se nový guvernér celkem logicky vzdal.

Bono

06. 01. 2022, 20:15

míra
Přijeli na lodi, vystoupili z lodi - hotovo:ballot_box_with_check:. Čemu ještě nerozumíš??:man_facepalming:

Tomáš Tintěra

06. 01. 2022, 19:36

Na jedné straně je na místě ocenit jak výše uvedené hrdiny v rámci argentinského letectva, kteří dělali svou práci v rámci svých možností jak nejlépe uměli, tak i autora pana Petra Žáka za přiblížení pohledu z druhé strany konfliktu. V širším kontextu s dalšími komentáři souhlasím, že útokem na Falklandy tehdejší vládnoucí vojenská junta odvracela pozornost argentinské veřejnosti od svých vnitřních problémů, které byly samozřejmě mnohem podstatnější . Je na místě nezapomínat, že vojenskou juntu nejen v Argentině (ale i v  ostatních zemích latinské Ameriky) vehementně tehdy podporovaly USA s tehdejším ministrem zahraničí Henry Kissingerem jen aby se k moci na kontinentu náhodou nedostal někdo levicový .....

Petr

06. 01. 2022, 17:54

Argentinci měli smůlu, že si k obsazení Malvín vybrali dobu, kdy byla u moci "Železná Lady". To byla jiná doba než nyní. Dnes by se nejspíš politici Argentincům omluvili a ještě jim dali odškodnění za okupaci jejich území.

846

06. 01. 2022, 17:12

Operation Plum Duff - Special Air Service v Argentině

Kalfa

06. 01. 2022, 16:58

Sice jsem tehdy akce sledoval, ale díky velmí proředěným informacím komunistické propagandy - přece jen argentinci útočili na imperialistické Brity - jsem už tehdy dospěl k názoru, že s obrovskou a nepotopitelnou základnou v mateřské zemi, mohli předvést víc. Poměrně přesně mi to připomnělo velkohubá prohlášení mnohých argentinských fotbalistů.

pes

06. 01. 2022, 13:41

Argentinci resili sve vnitrni problemy agresi na Falklandy a dostali po zasluze na ).(

Karel Riegel

06. 01. 2022, 13:25

To ti argrntinští sokoli byli i pěkně zákeřné potvory, u letounů Pucará - velitel, když mu došly fléry - klidně odpálil jako vnadidlo pro infraraketu z Harrieru - zadního člena posádky...

Glock

06. 01. 2022, 13:05

Tak zrovna tenhle pohled z druhé strany je hodně zjednodušený. A-4 byly nejpočetnějšími stíhacími bombardéry ve výzbroji arg. letectva a jejich výsledky nebyly nijak oslnivé (3 potopené lodi). Daleko víc práce odvedly 4 Super Etendardy s Exocety.

Během války bylo sestřeleno 22 strojů A-4 různých verzí z celkového počtu 54 ks, které FAA měla ve výzbroji. To jsou 40 % ztráty! Argentinské Kfiry (exizraelské klony Mirage III) na tom byly se ztrátami podobně.

S takovými čísly se nedá mluvit o úspěchu... na konci války argentinské letectvo nedokázalo poslat do útoku víc než 6 letadel najednou, protože nebylo dost náhradních dílů.