EXCALIBUR
CZUB
CZUB

Počáteční výcvik ruských pilotů bude zajišťovat nový letoun Jak-152

 17. 06. 2020      kategorie: Vojenská technika      3 komentáře

V Rusku je v současné době testován nový lehký cvičný letoun Jakovlev Jak-152. Tento typ určený pro počáteční výcvik by se měl v blízké budoucnosti stát jedním z hlavních pilířů výcvikového systému ruských pilotů a nahradit zastaralé Jak-52 a československé L-39 Albatros. 

Vývoj nového cvičného Jak-152 byl zahájen v roce 2014 a jeho líbivý trošku retro design je dílem konstrukční kanceláře Jakovleva. Již v létě roku 2016 společnost Irkut postavila první prototyp letadla a 29. září téhož roku byl proveden první let.

Jak-152.A.Zvereva.CC BY-SA.2.0
Foto: První prototyp Jak-152 v letu | A. Zvereva / CC BY-SA 2.0

Psali jsme: Panzer V Panther: Nadčasový německý tank 2. světové války

Jak-152 je celokovový dolnoplošník s jedním motorem a dvojmístnou pilotní kabinou s tandemovým uspořádáním. Letoun má délku 7,8 m, rozpětí 8,8 m a nosnou plochu 12,9 m2. Maximální vzletová hmotnost stroje je 1700 kg, maximální rychlost asi 500 km/h a maximální dolet 1500 km (245 kg paliva ve vnitřních nádržích).

Stroj je opatřen výsuvnými klapkami a křidélky, které mu poskytují vysoké vzletové, přistávací a manévrovací charakteristiky. Zesílený tříbodový podvozek umožňuje provoz letadla na betonových i travnatých letištích.

Jak-152.A.Snow.CC BY-SA.4.0
Foto: Druhý prototyp Jak-152 | A. Snow / CC BY-SA 4.0

Psali jsme: Kompilace legendárního letounu A-10 Warthog

Jak-152 je vybaven dieselovým vidlicovým dvanáctiválcovým čtyřtaktním motorem RED A03T pracujícím na letecký petrolej TS-1. Jeho výkon je přibližně 373 kW (500 koní). Motor roztáčí třílistou vrtuli typu MVT-9 s proměnným stoupáním. Motor je německého původu (RED Aircraft GmbH), a v Rusku je vyráběn na základě zakoupené licence. 
Pilotní kabina letounu je vybavena barevnými zobrazovacími displeji, „stíhačkovým" ovládáním a vystřelovacími sedadly typu Zvezda SKS-94M2. Použitá avionika je stejná jako na letounu Jak-130.

Jak-152.khmelikvictor.live
Foto: Pilotní kabina druhého prototypu | khmelikvictor / CC BY-SA 4.0

Dokumenty o Jak-152 uvádějí deklarované hodnoty životnosti – minimálně 10 tisíc letových hodin, 30 let a 30 tisíc přistání. V současné době existuje Jak-152 v pěti prototypech. Ty procházejí různými testy. V roce 2015 oznámilo vedení ruského ministerstva obrany záměr pořídit 150 letadel typu Jak-152. O rok později společnost Irkut objednávku tohoto počtu strojů potvrdila. Také letecké oddělení organizace DOSAAF oznámilo možný nákup 105 letadel. V říjnu 2018 přišla ruská média s informací, že ministerstvo obrany svoji objednávku rozšíří až na 230 letadel. 

Podle společnosti Irkut nový cvičný letoun Jak-152 umožňuje vyřešit veškeré problémy počátečního výcviku kadetů. Má dostatečně vysoké výkony, je jednoduchý a odpouští chyby typické pro začátečníky.

Jak-152.motor.RED.khmelikvictor.live
Foto: Motor RED A03T | khmelikvictor / CC BY-SA 4.0

Důležitou vlastností letounu Jak-152 je částečné sjednocení vybavení s letounem Jak-130. Tyto dvě letadla tvoří výcvikový komplex, který může pokrýt celý pilotní výcvikový cyklus. Po zvládnutí jednoduchých úkolů na pístovém Jak-152 bude kadet schopen plynule přejít na proudový Jak-130, plně simulující bojové letadlo.

Konstrukční kancelář Jakovleva, výrobce Irkut i ruské letectvo předpovídají letounu Jak-152 skvělou budoucnost. Tento typ by mohl sloužit až do druhé poloviny tohoto století.

CENOVÉ BOMBY (1406)

Komentáře

mustang

17. 06. 2020

výhoda je že použije stejné palivo jako proudové letadla.

jumpman

17. 06. 2020

na vrtule přechází skoro všichni, je to levnější a začátečníkům to dá možnost nalétat víc hodin. Navíc když se podíváš po světě tak na vrtule přechází některé státy i s lehkými bitevníky...

Lurago

17. 06. 2020

To je návrat 100 let zpátky. Proč netrénujou třeba na zmodernizovaných spitfirech nebo mustangách? Aspoň by bylo na co koukat.

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací