EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Počáteční výcvik ruských pilotů bude zajišťovat nový letoun Jak-152

 17. 06. 2020      kategorie: Vojenská technika      3 komentáře
Přidat na Seznam.cz

V Rusku je v současné době testován nový lehký cvičný letoun Jakovlev Jak-152. Tento typ určený pro počáteční výcvik by se měl v blízké budoucnosti stát jedním z hlavních pilířů výcvikového systému ruských pilotů a nahradit zastaralé Jak-52 a československé L-39 Albatros. 

Vývoj nového cvičného Jak-152 byl zahájen v roce 2014 a jeho líbivý trošku retro design je dílem konstrukční kanceláře Jakovleva. Již v létě roku 2016 společnost Irkut postavila první prototyp letadla a 29. září téhož roku byl proveden první let.

Jak-152.A.Zvereva.CC BY-SA.2.0
Foto: První prototyp Jak-152 v letu | A. Zvereva / CC BY-SA 2.0

Jak-152 je celokovový dolnoplošník s jedním motorem a dvojmístnou pilotní kabinou s tandemovým uspořádáním. Letoun má délku 7,8 m, rozpětí 8,8 m a nosnou plochu 12,9 m2. Maximální vzletová hmotnost stroje je 1700 kg, maximální rychlost asi 500 km/h a maximální dolet 1500 km (245 kg paliva ve vnitřních nádržích).

Stroj je opatřen výsuvnými klapkami a křidélky, které mu poskytují vysoké vzletové, přistávací a manévrovací charakteristiky. Zesílený tříbodový podvozek umožňuje provoz letadla na betonových i travnatých letištích.

Jak-152.A.Snow.CC BY-SA.4.0
Foto: Druhý prototyp Jak-152 | A. Snow / CC BY-SA 4.0

Jak-152 je vybaven dieselovým vidlicovým dvanáctiválcovým čtyřtaktním motorem RED A03T pracujícím na letecký petrolej TS-1. Jeho výkon je přibližně 373 kW (500 koní). Motor roztáčí třílistou vrtuli typu MVT-9 s proměnným stoupáním. Motor je německého původu (RED Aircraft GmbH), a v Rusku je vyráběn na základě zakoupené licence. 
Pilotní kabina letounu je vybavena barevnými zobrazovacími displeji, „stíhačkovým" ovládáním a vystřelovacími sedadly typu Zvezda SKS-94M2. Použitá avionika je stejná jako na letounu Jak-130.

Jak-152.khmelikvictor.live
Foto: Pilotní kabina druhého prototypu | khmelikvictor / CC BY-SA 4.0

Dokumenty o Jak-152 uvádějí deklarované hodnoty životnosti – minimálně 10 tisíc letových hodin, 30 let a 30 tisíc přistání. V současné době existuje Jak-152 v pěti prototypech. Ty procházejí různými testy. V roce 2015 oznámilo vedení ruského ministerstva obrany záměr pořídit 150 letadel typu Jak-152. O rok později společnost Irkut objednávku tohoto počtu strojů potvrdila. Také letecké oddělení organizace DOSAAF oznámilo možný nákup 105 letadel. V říjnu 2018 přišla ruská média s informací, že ministerstvo obrany svoji objednávku rozšíří až na 230 letadel. 

Podle společnosti Irkut nový cvičný letoun Jak-152 umožňuje vyřešit veškeré problémy počátečního výcviku kadetů. Má dostatečně vysoké výkony, je jednoduchý a odpouští chyby typické pro začátečníky.

Jak-152.motor.RED.khmelikvictor.live
Foto: Motor RED A03T | khmelikvictor / CC BY-SA 4.0

Důležitou vlastností letounu Jak-152 je částečné sjednocení vybavení s letounem Jak-130. Tyto dvě letadla tvoří výcvikový komplex, který může pokrýt celý pilotní výcvikový cyklus. Po zvládnutí jednoduchých úkolů na pístovém Jak-152 bude kadet schopen plynule přejít na proudový Jak-130, plně simulující bojové letadlo.

Konstrukční kancelář Jakovleva, výrobce Irkut i ruské letectvo předpovídají letounu Jak-152 skvělou budoucnost. Tento typ by mohl sloužit až do druhé poloviny tohoto století.

Komentáře

mustang

17. 06. 2020, 11:55

výhoda je že použije stejné palivo jako proudové letadla.

jumpman

17. 06. 2020, 11:34

na vrtule přechází skoro všichni, je to levnější a začátečníkům to dá možnost nalétat víc hodin. Navíc když se podíváš po světě tak na vrtule přechází některé státy i s lehkými bitevníky...

Lurago

17. 06. 2020, 11:06

To je návrat 100 let zpátky. Proč netrénujou třeba na zmodernizovaných spitfirech nebo mustangách? Aspoň by bylo na co koukat.