EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Ponorková esa jsou známá. Existují ale také protiponorková – nejúspěšnějším byl Frederic Walker

 25. 02. 2023      kategorie: Vojenská historie      6 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Pro úspěch britského Královského námořnictva ve druhé světové válce bylo nezbytně nutné omezit efektivitu a úspěchy zákeřných německých ponorek, které terorizovaly Spojence v celém Atlantském oceánu. Ponorky vyhledávaly a napadaly spojenecké lodě a lovily je v tzv. vlčích smečkách. Britský kapitán Frederic John Walker byl jedním z mužů, kteří měli za úkol oceán a lodní trasy těchto hrozeb zbavovat, a nakonec se stal nejúspěšnějším velitelem protiponorkových plavidel v Atlantiku. 

HMS_Starling_(U66)_underway_1943Foto: Walkerova vlajková šalupa HMS Starling (U66) v roce 1943 | Wikimedia Commons / Public domain

Frederic Walker se narodil 3. června 1896 v Plymouthu v Anglii. V roce 1909 vstoupil do Královského námořnictva a absolvoval výcvik na Britannia Royal Naval College Dartmouth a Royal Naval College v Osbornu. Netrvalo dlouho a byl přidělen na bitevní loď HMS Ajax (1912) jako poddůstojník. Povýšen na podporučíka byl později v roce 1916 převelen na torpédoborec HMS Mermaid (1898) a v roce 1917 na moderní torpédoborec HMS Sarpedon (1916).

Když se blížil konec první světové války, sloužil na bitevní lodi HMS Valiant (1914), a poté vstoupil do oblasti protiponorkového boje. Svůj počáteční výcvik absolvoval na pobřežním cvičišti označovaném jako HMS Osprey v Portlandu a odtud se stěhoval z lodi na loď, zdokonaloval své schopnosti a stal se skutečným odborníkem v oboru.
Walker byl v květnu 1933 povýšen na komandéra a sloužil na palubách torpédoborce HMS Shikari (D85) a šalupy Falmouth (L34). V roce 1937 získal Frederic Walker funkci experimentálního velitele střediska HMS Osprey. Před vypuknutím druhé světové války se Walkerova kariéra zastavila. Přestože mu bylo pouhých 43 let, nebyl povýšen a měl odejít do předčasného důchodu. Když však Velká Británie vstoupila do konfliktu, vše se změnilo.

Zpočátku byl jmenován operačním důstojníkem viceadmirála sira Bertrama Ramsaye. Ačkoli šlo o prestižní pozici, Walker stále nevelel vlastní lodi, přestože byl kvalifikován k vedení útoků proti německým ponorkám, což se zdálo trestuhodným plýtváním lidskými zdroji. Ale teprve o dva roky později byl pověřen velením 36. eskortní skupiny (36 EG), jejímž úkolem bylo doprovázet konvoje na Gibraltar. Za svou vlajkovou loď si vybral šalupu HMS Stork (L81).

V prosinci 1941 dosáhl Frederic Walker prvního velkého spojeneckého vítězství během bitvy o Atlantik, když eskorta konvoje, které velel, potopila pět ponorek pokoušejících se konvoj napadnout. HMS Stork sám zasáhl U-574 hlubinnou náloží a po vynoření ji taranoval. Královské námořnictvo v tomto střetnutí ztratilo pouze čtyři ze svých 32 lodí a Walker byl za své velení vyznamenán Řádem za vynikající službu (DSO). 30. června 1942 byl také povýšen na kapitána. Později potopil další tři ponorky a v roce 1943 převzal velení 2. eskortní skupiny (2 EG). Na rozdíl od 36. skupiny 2 EG nedoprovázela konvoje. Místo toho měla za úkol aktivně lovit ponorky. Byla složena vlajkové šalupy HMS Starling (U66) a šesti dalších plavidel.

Skupina byla mimořádně úspěšná, přesně jak Walker předpokládal, když tuto myšlenku poprvé předložil. Nejenže byl mimořádně zkušený velitel, ale byl nesmírně charismatický a lehce výstřední, během plavby Atlantikem pouštěl z reproduktorů svých lodí píseň "A Hunting We Will Go". Jeho podřízení jej milovali a byli vysoce motivovaní.

V červnu 1943 se skupině podařil první úspěch, když Frederic Walker zlikvidoval dvě německé ponorky. I nadále zaznamenávali značné úspěchy a používali řadu inovativních taktik. Kapitán používal námořní verzi zátarasu, kdy řadil své lodě do linie a přitom nepřetržitě odpaloval hlubinné nálože. Tento manévr nazval "Operace omítka". Sekundární taktika nutila nepřátelské ponorky zůstat pod hloubkou náloží, dokud jim nedošel vzduch. Když byly nuceny se vynořit, Walker udeřil.

K jednomu z nejvýznamnějších střetnutí 2 EG došlo v Biskajském zálivu v červenci 1943. Dostali hlášení od britských letadel, že se v blízkosti nacházejí tři ponorky. Celá flotila se co nejrychleji vydala tím směrem. Walker údajně vydal signál "General Chase", čímž umožnil svým mužům rozbít formaci a pronásledovat rychle prchajícího nepřítele. Podle legendy byl teprve třetí osobou v Královském námořnictvu, která kdy dala tento povel; prvním byl sir Francis Drake a po něm lord Horatio Nelson.

Do pronásledování se horlivě zapojila nejen Walkerova skupina, ale i další blízké jednotky, včetně létajícího člunu Short Sunderland australského královského letectva, amerického letounu Consolidated B-24 Liberator a letounu Handley Page Halifax královského letectva.

Během své služby si Frederic Walker připsal 17 potopených ponorek, z toho 15 na palubě HMS Starling, čímž se stal nejúspěšnějším protiponorkovým velitelem druhé světové války. Válka pro něj však neznamenala jen úspěchy. Jeho syn, který sloužil na ponorkách Královského námořnictva, zahynul v srpnu 1943, když byla jeho ponorka potopena ve Středozemním moři.

Poslední úkol, který byl Walkerovi a 2 EG přidělen, byl možná jejich dosud nejvýznamnějším. Doprovázeli spojeneckou flotilu během vylodění v Den D, aby zajistili, že na ně nezaútočí žádné ponorky. Podle zprávy se k cíli nepodařilo proniknout ani jedné nepřátelské ponorce. Místo toho jich bylo mnoho těžce poškozeno nebo potopeno, některé přímo Walkerem. Za to byl 13. června 1944 vyznamenán třetím stupněm DSO.

Nasazení Frederica Walkera se neobešlo bez následků. Své misi byl natolik oddán, že si po celé dva týdny neodpočinul od svých povinností, což je obecně považováno za hlavní důvod jeho smrti. Dne 7. července 1944 byl hospitalizován kvůli mozkové trombóze a o dva dny později zemřel. Jako příčina jeho smrti bylo zaznamenáno vyčerpání a přepracování.

Přestože se Walker konce války nedožil, byl mu uspořádán námořní průvod ulicemi Liverpoolu a byl pohřben s plnými poctami na moři. Jelikož se muži 2 EG již vrátili do aktivního boje, tvořili většinu truchlících příslušníci Královského kanadského námořnictva. Walkera dodnes připomíná socha postavená na molu Pier Head v Liverpoolu.

Zdroj: warhistoryonline

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Vaclav Flek

26. 02. 2023, 00:29

Dle meho nazoru autora clanku diskvalifikuje jiz prvni veta : "..bylo nezbytně nutné omezit efektivitu a úspěchy zákeřných německých ponorek, které terorizovaly Spojence...". Nemecke ponorky byly prece zcela legitimni valecnou zbrani, stejne jako treba americke ponorky, bez milosti decimujici japonska plavidla na pacifickem valcisti.

Autorovo tvrzeni mi pripomina termin antropoformismus, ktery oznacuje prisuzovani lidskych vlastnosti zviratum - treba, ze tygr je krveziznivy, liska lstiva, hyena zbabela atd. Pritim vime, ze zvirata se chovaji dle svych dlouhodobe vytvorenych instinktu, se kterymi nemaji vyse uvedene privlastky nic spolecneho. Stejne tak nemecky kapitan ponorky dostal sve operacni rozkazy, kterymi se musel ridit, a tezko mohl hodnotit, zda jsou ty rozkazy "zakerne" ci "terorizujici".

Nechci proto dale rozebirat clanek, po jehoz precteni vznika dojem, ze nemecke ponorky byly bezbrannym objektem pro udery spojeneckych torpedoborcu (vyrazu "šalupa" v tomto kontextu nerozumim). Obcas byl opak pravdou, a to nejenom u nemeckych ponorek. Napriklad kapitan italske ponorky Axum vypalil v srpnu 1942 ctyri torpeda na britsky konvoj ve Stredozemnim mori. Vsechna torpeda zasahla, jedno potopilo britsky kriznik, dalsi vyradilo druhy kriznik, a zbyvajici dve tezce poskodila mohutny tanker.

Mozna, ze se v textu mohlo objevit vysvetleni, ze "General chase" znamena v prekladu asi neco jako volny lov.

JanJan

26. 02. 2023, 01:20

"Šalupa" tedy "sloop" bylo v tomto případě britské označení pro druh eskortních plavidel (zde třídy Black Swan), s torpédoborci nemá mnoho společného. Britské eskortní torpédoborce třídy Hunt byly sice výtlakem srovnatelné ale jednalo se o užší a výrazně rychlejší lodě. Větší flotilové torpédoborce už byly o úplně něčem jiném. To jen k vašemu neporozumění.

Vaclav Flek

26. 02. 2023, 20:41

pro JanJan :

Dekuji za podane vysvetleni. Tuto vyhradu ze sveho vyjadreni stahuji, ale na mem kritickem hodnoceni clanku se jinak nic nemeni.

JanJan

27. 02. 2023, 00:13

Tak jistě, takové vyjádření by se spíš hodilo do nějakého románu, něco jako "lstiví Afghánci" z "Jak jsem vyhrál válku". Na druhou stranu je zde jistý aspekt, který autora patrně ovlivnil a jistý význam má. Druhoválečné Německo je všeobecně a né bezdůvodně řazeno na špatnou stranu a pokud bychom to přenesli na aktuální situaci, jistě se  najde většina lidí, která nezaujme neutrální postoj třeba k veliteli ruské dělostřelecké jednotky, který vlastně taky jen dostal operační rozkazy, řídí se jimi, i kdyby s nimi náhodou nesouhlasil. Ale jak uvádíte, do tohoto typu článku se to nehodí.

K předposlednímu odstavci, obrovské úspěchy německých ponorek a jejich velitelů v první půlce války jsou všobecně známé a přepokládám, že se nenajde mnoho lidí čtoucích tento druh článků, kteří by o nich neměli alespoň nějaké povědomí. Autor chtěl patrně pouze vyzvednout osobnost velitele, který dokázal i v těžkých dobách bitvy o Atlantik úspěšně této hrozbě vzdorovat. Od půlky roku 1943 pak skutečně začlo německé ponorkové loďstvo ztrácet proti ekonomické a technologické převaze spojenců a v jisté fázi války se ponorky staly prakticky "lovnou zvěří". Walker je významný tím, že byl velice úspěšný i v době, kdy tomu tak nebylo.

Vaclav Flek

26. 02. 2023, 20:42

Ve svem vyjadreni mam jeden nestastny preklep, spravne ma byt "antropomorfismus". Za preklep se omlouvam.

Béďa2

25. 02. 2023, 12:10

na pomery Armywevi moc pěkný článek.