EXCALIBUR
CZUB - 4M
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Poptávka po Leopardech brzdí vývoj tanku MGCS

 09. 04. 2023      kategorie: Události      16 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Extrémní růst počtu objednávek na výrobu německých tanků Leopard 2 údajně vytváří riziko většího zpoždění ve vývoji nového francouzsko-německého tanku MGCS (Main Ground Combat System). Tuto informaci nedávno uvedla v rozhovoru pro časopis WirtschaftsWoche Susanna Wiegand, šéfka jednoho z předních německých vojensko-průmyslových koncernů Renk, výrobce převodovek, který vyrábí převodovky i pro německé tanky Leopard 2.

mgcs_TITFoto: Tank MGCS (Main Ground Combat System) má být hlavním evropským tankem budoucnosti | Rheinmetall / CC BY-NC-SA

„Celkem registrujeme požadavek na minimálně 300 nových tanků Leopard 2. Mohou být v provozu asi 40 let. Je třeba z politického hlediska posoudit, co to znamená pro další realizaci programu MGCS,“ uvedla Wiegand s tím, že je třeba počítat s „minimálně posunutím jeho dokončení“.

Program MGCS, do kterého byly vkládány velké naděje, brzdí obtížná jednání mezi francouzskými a německými společnostmi o oddělení výrobních procesů, ve kterých od roku 2021 prakticky nedošlo k žádnému výraznějšímu pokroku. Vyhlídky jsou také zastíněny skutečností, že tanky Leopard 2 jsou dostupné, snadno upravitelné a výrazně levnější. Tato vozidla mohou podle šéfky společnosti Renk zůstat po dlouhou dobu prioritní volbou zákazníků. 

Deník Bild v září 2020 uvedl, že nový tank MGCS vyvíjený Německem společně s Francií by měl vstoupit na trh v roce 2035. Bylo objasněno, že z hlediska taktických a technických vlastností by měl nový tank výrazně překonat Leopard 2, protože bude vybaven kanónem ráže nejméně 130 mm, disponovat hybridním pohonem s menší spotřebou paliva a silnějším, ale současně lehčím pancéřováním. Projekt realizují společně německé firmy Krauss-Maffei Wegmann a Rheinmetall a francouzská firma Nexter Systems. Je třeba připomenout, že německé a francouzské pohledy na tank jako zbraňový systém se vždy lišily, takže určité rozpory nejsou překvapením.

Zdroj: army-technology.com

Komentáře

SHawk

09. 04. 2023, 23:38

Osobně bych se raději vyhýbal propagandě, protože ta ovlivňuje normální úvahy. Příkladem budiž ruský BMPT Terminátor-3, vozidlo dlouhodobě vysmívané a v poslední době najednou (dle západních informací) velmi efektivní, byť jich bojově nasazeno příliš mnoho není. Od Rusů bych čekal velkou zdrženlivost v nasazování nejmodernější techniky, kterou se nikdy příliš nechlubili (což je celkem logické). Obchodní úspěchy se zbraněmi měli vždycky nastaveny na prodeji moderní (nikoliv nejmodernější) techniky méně náročným zákazníkům, a to nejlepší si vždy nechávali doma "pod pokličkou". Nezaznamenal jsem například prodej geokinetických střel (pozor, neplést si s americkými penetrátory JDAM) nebo AAM raket velmi dlouhého dosahu. Koneckonců, ani Západ neposílá na Ukrajinu žádné „výkřiky poslední módy“ a například ony „opěvované“ Leopardy jsou verze 2A4 (2A5), nikoliv nejmodernější 2A7V. A i 2A7V je z roku 2017. To všechno z důvodu utajení nejmodernějších variant a celkem reálné možnosti ukořistění takového vozidla nepřítelem. U Rusů k tomu dle propagandy běžně dochází, takže nemá cenu si v rámci jakési korektnosti namlouvat, že Ukrajinci z nepojízdného Leopardu neutečou… A nejmodernější Leopard či Abrams by byl v Uralvagonmaši jistě vítaným „dárkem“. K tomu je dobré vzpomenout si na syrský konflikt, kde Turci celkem běžně přicházeli o německé Leopardy 2A4 prostřednictvím boční a zadní palby starými ruskými pancéřovkami a PTŘS. Nasazeno bylo asi 43 tanků, z toho bylo deset tanků zničeno zásahy PTŘS (pravděpodobně 9K11-2 Maljutka-2, přítomnost stopovky a 1xTOW-2). Dalo by se namítnout, že Turci používali proti kurdským bojovníkům a žoldákům ISIS špatnou taktiku (zakopávali tanky do země), ale i tak jsou čtvrtinové ztráty „moderních“ západních tanků nezanedbatelné. I když mají Leopardy oddělené a zabezpečené „magacíny“, ztratili Turci muže z osádek. Celkové ztráty Turků v boji byly 59 mužů.
Z toho vyplývá, že zákazníci KMW budou zcela logicky trvat na dodávkách Leopardů nejnovějších verzí, a pro vývoj nového MBT nebude ani materiál, ani snaha, ani vývojová kapacita. A hlavně bude chybět čas…

Veritas vincit

10. 04. 2023, 00:13

SHawk
Pěkná propaganda ruského šrotu. :thumbsup::slight_smile:

"Od Rusů bych čekal velkou zdrženlivost v nasazování nejmodernější techniky, kterou se nikdy příliš nechlubili (což je celkem logické). "
*
Ruským pohádkám o moderních zbraních, hlavně o jejich sériové výrobě snad dnes nevěří nikdo normální.:slight_smile:
Ruský svět má problémy vyrábět klony Su-27 a T-72. O "moderních zbraních" pouze blábolí, aby mohli státní investice rozkrást, jako správní Slovani. :grin:
Adolf Hitler vrhal na konci prohrané války do boje nejmodernější zbraně, které svět nikdy neviděl.
Adolf Putinů utopí Rusáky v krvi na "žebřiňácích", možná přijede Severní Korea a  Uganda.:grin:

"Obchodní úspěchy se zbraněmi měli vždycky nastaveny na prodeji moderní (nikoliv nejmodernější) techniky méně náročným zákazníkům, a to nejlepší si vždy nechávali doma "pod pokličkou"."
*
Nejlepší ruské vidíme v reálu.:laughing:
Proto Egypt, Indové a ostatní zákazníci přecházejí k západním dodavatelům...:slight_smile:

"K tomu je dobré vzpomenout si na syrský konflikt, kde Turci celkem běžně přicházeli o německé Leopardy 2A4 prostřednictvím boční a zadní palby starými ruskými pancéřovkami a PTŘS. Nasazeno bylo asi 43 tanků, z toho bylo deset tanků zničeno zásahy PTŘS (pravděpodobně 9K11-2 Maljutka-2, přítomnost stopovky a 1xTOW-2)."
*
Necelá 1/4 tureckých Leopardů byla "možná" zničena.
O kolik procent T-72 a všech jeho klonů T-80, několik T-90, nebo třeba T-62 přišlo asi k dnešnímu dni Rusko. Já bych hádal mezi 50-80%. :slight_smile:

Slavoslav

10. 04. 2023, 07:01

Terminator 3 nasadený nebol. Nasadili dvojku na podvozku T-72 a žiaden zázrak to nie je. Ťažké vozidlo palebnej podpory ktoré akurát nehádže vežou, lebo nemá karusel v trupe.

A k tej zajatej ukrajinskej technike ani nemá zmysel sa vyjadrovať. Konasenkove velkohube vyhlásenie a nič iné. ten chlap hubou už zostrelili 400 ukrajinských lietadiel zo 150 čo mali na začiatku vojny

TVaxCZEU

10. 04. 2023, 17:20

Pokud se nepletu... Ukrajina dostala myslím i Leopard 2A6. (moderní mašina) Verze 2A5 je určitě taky skvělá. Německo uvažuje o testování KF-51 na Ukrajině, aby se ukázali jeho plusy a mínusy (není jísté). Navíc Leopard 2A7 jsou celkem drahé a proč posílat na Ukrajinu něco nejmodernějšího, když se všude šíří videa Ruských T-55 a někdy i starých T-72.
A mohl bych poprosit nějaký odkaz o efektivity BMPT? Já všude jenom čtu výsměchy.

A ano máte pravdu. PTŘS je velký zabiják pro tanky jak z východu, tak i západu. Proto třeba APS bude za pár let za mě standartizovanou věcí u západního IFVčka či Tanku.

Zdeněk

10. 04. 2023, 18:54

TVaxCZEU,

domnívám se, že může mít na mysli tohleto:

https://armadnizpravodaj.cz/pozemni-technika/rusky-bmpt-terminator-znicil-ukrajinsky-tank-bvp/

ovšem celé to video je zvláštně sestříhané, takže může být z jednoho boje, ale také nemusí mít s BMPT nic společného a jedná se o čistou propagandu (zatím všechny, které jsem viděl a kde vystupuje BMPT, vypadají stejně, případně ještě BMPT někde jedou...)

Ovšem samotné prohlášení, že si Rusko to nejlepší schovává považuji po více než 13 měsících bojů za naprosto nesmyslné, už jenom proto, že vizuálně byly potvrzeny ztráty prakticky všeho, co má Rusko ve výzbroji:

Tady je to, co zatím chybí:
https://www.oryxspioenkop.com/2023/03/counting-down-list-of-russian-army.html?m=1

Většina toho, co zatím zbývá je buď velmi staré vybavení, nebo prototypy

Slavoslav

11. 04. 2023, 07:36

mimochodom, treba povedat, ze ten Terminator moze byt pre rusakov uzitocnejsi ako tank. Vdaka tomu, ze neobsahuje systemovu chybu - karusel a vez oblozena municiou, je odolnejsi proti uplnemu zniceniu i ked projektil prenikne dovnutra.

Ale ziaden zazrak to nie je a tank s vacsou palebnou silou to uplne nenahradi

TVaxCZEU

11. 04. 2023, 09:21

Zdeněk

Souhlasím s vámi. Také nechápu, že Rusko je tanková velmoc a posílá tam oprášené T-55, T-62, staré T-72. Občas pošlou i T-90A. Tu jim ale asi 3-4x ukradli Ukrajinci.

Video mi taky příjde takové oprsklé. Navíc byl boj v lese a nešlo tam toho moc co poznat

Zdeněk

11. 04. 2023, 11:21

TVaxCZEU,
domnívám se, že spíše než T-90A máte na mysli T-90M Proryv, který je to nejmodernější, co má Rusko reálně k dispozici, T-14 Armata je jenom marketing a nemyslím, že se někdy ukáže v reálném boji na Ukrajině.

Každopádně T-90A je reálně pouze lehce vylepšená T-72B, která dostala jiné pojmenování, aby se lépe prodávala, jinak má stále stejné chyby jako stará T-72 (slabý motor, špatně chráněnou munici, problémy s převodovkou i spojkou). Každopádně T-90A už Ukrajinci zničili nebo ukořistili několik desítek.

Každopádně, proč Rusko nasazuje staré tanky - je to sice pouze moje domněnka, ale myslím, že se jedná o kombinaci několika příčin:
1) Rusko utrpělo skutečně masivní ztráty tanků (potvrzené téměř 2000) a většina z nich byly moderní vyrobené po roce 2000
2) mnoho tanků existovalo jenom na papíře a skladové zásoby jsou reálně menší a v mnohem horším stavu, než se všeobecně čekalo
3) Rusko také nejspíš utrpělo těžké ztráty na vycvičených posádkách a pro mobiky jsou tak moderní tanky příliš složité a je jich pro ně prostě škoda (viz. bitva o Vuhledar a v současné době také o Avdijivku )
4) Rusko má v důsledku sankcí problémy s náhradními díly a především s motory - velká část motorů pro T-80 ale i pro další tanky se původně vyráběla na Ukrajině - ostatně získání charkovského a kyjevského tankového závodu patřilo mezi hlavní cíle ruské invaze (kromě mnoha dalších závodů jako např. Motor Síč nebo loděnic v Mykolajevu)

TVaxCZEU

11. 04. 2023, 12:23

Bohužel těch tanků nebylo téměř 2000... Je jich údajně přes 3600 potvrzených:laughing:

Zdeněk

11. 04. 2023, 12:47

TVaxCZEU,

těch 3600 kousků bych si z hloubi duše přál, ale raději se řídím vizuálně zdokumentovanýma ztrátama podle Oryx a případně se nechám příjemně překvapit. :grin:

Slavoslav

11. 04. 2023, 13:57

TVax
pozor, to je tvrdenie Ukrajincov a to moze a nemusi byt pravda. Radsej by som sa nateraz drzal toho co zdokumentoval Oryx. A kedze tam ide o vizualne potvrdene straty je velmi pravdepodobne, ze par stoviek nezdokumentovanych bude navrch, no to nik nevie kolko.

Nezabudnutelne mnozstvo bude tiez vystrielanych, tankova hlaven vela nevydrzi a pri povodnych T-ckach je na jej vymenu potrebne zhodit celu vezu i keby rovno hlaven mali na sklade

Petr Hejna

09. 04. 2023, 18:45

Pochopil jsem, že se nejedná o problém výroby. Toho se to netýká. Ale toho, že bude najednou moc nově vyrobených starších tanků Leopard a ten nový typ nikdo nebude chtít.
Skoro to tak vypadá, jako by někdo chtěl "vyhladovět" trh a když už zákazníci nebudou mít jinou možnost, koupí cokoliv. I tu novinku.

Veritas vincit

09. 04. 2023, 19:19

Petr Hejna
Při pohledu na "nejmodernější" ruskou techniku zřejmě přejde chuť politiky vyhazovat peníze za vývoj moderních tanků.
Když někdo kdo prohlásil v roce 2012, že vezme "jenom" podvozek Leopardu2 a věž z Leclercu a postaví levnější moderní tank a bude to možná trvat "jenom" do roku 2035, ale možná taky déle, než by ho začal vyrábět, tak to vypadá na černou díru na peníze a německo-francouzskou neschopnost.
Ani se nedivím, že si Poláci objednali 250 Abramsů M1A2 SEP v3.

Veritas vincit

09. 04. 2023, 16:01

Jediným problémem asi bude, že Ukrajina nepočká až do roku 2035. :slight_smile:
Francie s Německem jsou v podstatě dvě polokolonie propojené s Ruskem.
Představitelé těchto dvou "zženštělých" států se budou jako první plazit k ruskému koberečku. Snad se Německo ještě vzpamatuje, protože Francie - "Rusko" v Evropě je mi úplně volná.

Veritas vincit

09. 04. 2023, 19:01

Takhle se bojuje proti ruským okupantům:
https://www.youtube.com/watch?v=Wi5l2BMxAxM
https://www.youtube.com/watch?v=MHggXUXwbNM
https://www.youtube.com/watch?v=tZeOw27li6Y
https://www.youtube.com/watch?v=qCwMrFgktRc
https://www.youtube.com/watch?v=DBKdnc8J0Bk
https://www.youtube.com/watch?v=b_M0OiFkokY
https://www.youtube.com/watch?v=G-2nwwsIDQE

Díky Bohu za každého mrtvého ruského okupanta, který už nikdy nezplodí žádného ruského parchanta. :thumbsup::flag_ua: Se zbytkem si už Čína jako s pracovní silou v dolech hravě poradí. :grin:

Martin23 .

09. 04. 2023, 22:29

pan Veritas vincit:

Děkujeme za krásné velikonoční linky