Poručík, maršál, kat i oběť aneb turbulentní život maršála Tuchačevského
Michail Tuchačevskij zažil během 20 let velmi strmou kariéru. Z neznámého carského poručíka až na prvního maršála Sovětského svazu. Ale ani jeho zásluhy v ruské občanské válce a velitelské schopnosti ho neochránily a během stalinské čistky byl nakonec zcela zničen.
Michail Nikolajevič Tuchačevskij se narodil v roce 1893 do velké, ne zcela typické rodiny, byla tak trochu jako z pohádky. Jeho otec, šlechtic, si vzal za ženu prostou selku. A usadili se v Penze. Michail se již v mládí vyznačoval pevnou vůlí a literárním a hudebním nadáním. Také většinu volného času trávil cvičením, aby posílil své tělo. Jeho rodiče, byť jeho otec byl šlechticem, nebyli podporovateli cara Mikuláše II. A v jejich rodině se celkově carská dynastie netěšila oblibě.
Foto: Tuchačevského rodina v roce 1904 | Wikimedia Commons / Public domain
Myšlenka na vojenskou kariéru přišla k mladému Tuchačevskému poměrně brzy, jeho prastrýc totiž byl generálem. Nastoupil tedy na kadetní sbor v Moskvě a následovala Alexandrovská vojenská škola, kterou absolvoval v roce 1914 mezi třemi nejlepšími absolventy v hodnosti nadrotmistr. Díky tomu, že patřil mezi nejlepší, mohl si zvolit, kde chce sloužit a vybral si nejprestižnější Semenovský pluk. 12. července byl Michail Tuchačevskij povýšen na podporučíka a během první světové války prokázal své hodnoty. Byl několikrát zraněn a několikrát vyznamenán, v roce 1915 ovšem upadá do zajetí, odkud se snaží čtyřikrát neúspěšně utéct. V září 1917 se mu to na pátý pokus povede e překročí Německo-švýcarskou hranici a odtud odcestuje do Francie a odtud odcestuje zpět do Ruska, kam připlouvá v říjnu. Situace na frontě je ale klidová. V listopadu 1917 se Tuchačevskij stává velitelem roty svého pluku a v lednu 1918 dostal jako bývalý válečný zajatec dovolenou.
V roce 1918 vstupuje do Komunistické strany a nějaký čas působí ve vojenském oddělení Všeruského ústředního výkonného výboru, kde si jeho zápalu a velitelských schopností všimnou jeho nadřízení a již v červnu dostává velení celé 1. armády, která vede bojovou činnosti pro Československým legionářům. V roce 1918 ale Miachail Muravjov pořádá povstání a s 1000 muži obsadí část Simbirsku, kde chce zformovat novou armádu pro boj s Němci. Zde zajme i Tuchačevského, který se k němu ovšem nepřidá a následující den, 11. července je povstání poraženo. Jako schopný velitel je převelen k boji s bělogvardějci generála Vladimira Kappela. Od ledna do března 1919 velel Tuchačevskij 8. armádě jižní fronty, odkud byl urychleně převelen na východ, aby zabránil postupu Kolčakových vojsk. V dubnu a květnu dokázal Tuchačevskij, velící 5. armádě, proměnit ústup bolševiků v ofenzívu. V červnu dosáhla jeho armáda jižního Uralu a dále pokračovala na Zlatoust, Čeljabinsk a 15. listopadu padl i Omsk, hlavní město Kolčakovy vlády.
Na východní frontě se ukázal Tuchačevského talent, geniálně plánoval operace a jeho smělé a netradiční plány prakticky vždy vedly k úspěchu, díky tomu se stal jedním z nejlepších velitelů ruské občanské války. Na začátku února 1920 Tuchačevskij, velící kavkazské frontě, uštědřil definitivní porážku Děnikinově dobrovolnické armádě a v dubnu se stává velitelem západní fronty, když Poláci postupovali na Kyjev. Tuchačevský vymyslel plán, že se musí dostat do Varšavy ještě předtím, než Poláci stihnou mobilizovat a než stačí Polákům přijít zahraniční pomoc. Zajímavá byla myšlenka nezaútočit na Varšavu čelně, ale obejít ji ze severu. Následoval ovšem Zázrak na Visle, který vyústil v kompletní porážku sovětských vojsk.
Foto: Tuchačevskij v roce 1920 | Wikimedia Commons / Public domain
V roce 1923 vydal Michail Tuchačevskij knihu „Kampaň na Vislu“. V něm naznačuje, že jedním z důvodů zhroucení sovětské ofenzívy byla nedostatečná komunikace s Jihozápadním frontem (kde byl Josif Stalin členem Revoluční vojenské rady) a nekoordinované akce. Závěr knihy hostí frázi: „A tak končí naše brilantní operace, která rozechvěla celý evropský kapitalismus, a nakonec mu dala možnost volně dýchat.“
Hlavním úkolem roku 1921 pro Tuchačevského bylo potlačení vnitřních povstání. 5. března byl jmenován velitelem armády, která měla potlačit Kronštadské povstání. Úkol to nebyl snadný, proti Tuchačevskému stála elitní síla, která se mohla spolehnout na kamennou pevnost ale hlavně na dělostřeleckou podporu bitevních lodí. První útok 8. března byl neúspěšný, ale 17. března byl ostrov obsazen a povstání potlačeno.
V dubnu dostal úkol potlačit rolnické povstání v Tambovské oblasti. Povstalecké pluky vyzbrojené kulomety i dělostřelectvem ale nemohly dlouhodobě konkurovat regulérní rudé armádě, a tak přešli povstalci do partyzánské války. Tuchačevskij několikrát využil bojový plyn ke zničení povstaleckých úkrytů i vesnic, ale celkový výsledek neměl valný dopad, přistoupil tedy k masivním popravám. „Bez poprav se nikam nedostaneme. Vyvraždění jedné vesnice neovlivní vesnici jinou, pokud se tam nezavede stejné opatření.“ napsal si Tuchačevskij. V červenci 1921 Tuchačevskij na konferenci vojenské strany oznámil, že 5 194 lidí a 1 895 rodin bylo vzato jako rukojmí, které byly zastřeleny v „banditských vesnicích“. Hlavní vojenské operace skončily v létě 1921, ovšem menší boje s oddíly povstalců probíhaly až do roku 1922.
Po potlačení rebelie převzal velení nad Vojenskou akademií Rudé armády. V roce 1925, po smrti Frunzeho se stal náčelníkem štábu. Na konci roku 1926 Tuchačevskij přednesl zprávu z velitelství Rudé armády na správní schůzi Rady práce a obrany. Dokument skončil strohým závěrem: „Ani Rudá armáda ani země nejsou připraveny na válku.“ O rok později poslal lidovému komisaři pro vojenské a námořní záležitosti Klimentu Vorošilovovi nótu „O radikálním přezbrojení Rudé armády“. V březnu 1928 předložilo velitelství Rudé armády ke schválení „Plán technického vylepšení a vývoje zbraní“. Podle plánu mělo do konce první pětiletky do armády vstoupit více než dva a půl tisíce tanků. Sám Tuchačevskij byl v té době poslán do čestného exilu velet Leningradskému vojenskému okruhu. V lednu 1930 připravil pro své nadřízené „Poznámku o rekonstrukci Rudé armády“, celkem takových poznámek vytvořil sedm, ale tahle byla nejmegalomanštější. Podle Tuchačevského výpočtů potřebovala Rudá armáda v případě války zmobilizovat 260 střeleckých a jezdeckých divizí, 40 tisíc letadel a 50 tisíc tanků. To bylo obrovské číslo, zvlášť když vezmeme v potaz že podle výnosu politbyra z 15. července 1929 měla být velikost mobilizované Rudé armády 140 divizí, 3 500 letadel, 4 000–5 000 tanků.
Tato poznámka se dostala ž k samotnému Stalinovi, který ji ohodnotil slovy: „Realizovat takový „plán“ by jistě znamenalo zruinovat jak ekonomiku celé země, tak armádu. To by bylo horší než jakákoli kontrarevoluce. Doporučuji Tuchačevskému, aby skoncoval s nadměrnými literárními koníčky a soustředil se na praktickou práci.“
Tuchačevskij se ale nehodlal vzdát, a tak v červnu 1930 odeslal Stalinovi obsáhlý dopis, který začínal slovy: "Plně chápu vaše rozhořčení a musím říci, že jste byl uveden v omyl. Pod značkou mých návrhů vám byly nabídnuty falešné, absurdní, bláznivé údaje." V dopise Tuchačevskij nelichotil přímo Stalinovi, ale jeho vizím o industrializaci, se kterými souhlasil. Desetitisíce tanků a letadel neměly být vyrobeny, protože je armáda potřebovala, ale protože to průmysl mohl umožnit. Dopis obsahoval důležitou myšlenku, která výrazně ovlivnila vývoj sovětského vojensko-průmyslového komplexu. Tuchačevskij totiž nesouhlasil s výstavbou čistě vojenských továren, ale civilních továren, které mohly v případě potřeby přejít hladce na vojenskou produkci. Souhlasil se Stalinem, že Sovětský svaz potřebuje traktory a v případě potřeby lze každý traktor přestavět na tank.
Stalin byl nadšený a „leningradský exil“ skončil. Tuchačevskij se vrátil do Moskvy a v roce 1931 se stal šéfem výzbroje Rudé armády a vstoupil do tankové komise, která pracovala pod předsednictvím Hieronyma Uboreviče. Později byl jmenován zástupcem lidového komisaře obrany a v listopadu 1935 byla Tuchačevskému udělena hodnost maršála Sovětského svazu. Tuchačevskij také přehodnotil roli tanků v armádě. Doposud totiž tanky sloužil jako přímá podpora bojující pěchoty, Tuchačevskij ale chtěl tanky zformovat do samostatných celků, které prorazí obranu nepřítele a zaútočí přímo na velitelství, říkal tomu Teorie hloubkového boje. Byl to v podstatě takový „Blitzkrieg light“. Tuchačevskij sázel primárně na rychlost tanku. Tank měl být co nerychlejší, aby po proražení frontové linie co nejdříve dojel a zničil nepřátelské velitelství, než bude opuštěno. To se ukázalo jako ale obrovská chyba. Takové tanky měly jen lehké pancéřování a spoléhalo se, že budou tak rychlé, že je nepřátelské protitankové dělostřelectvo nestihne zaměřit. Tuchačevskij ale jaksi zapomněl na roli automatických protiletadlových kanónů, které mohly rychle se pohybující tanky bez problémů rozcupovat.
Foto: Prvních 5 maršálů Sovětského svazu. Semjon Buďonnyj, Kliment Vorošilov, Michail Tuchačevskij (vlevo sedící), Vasilij Bljucher a Alexandr Jegorov | Wikimedia Commons / Public domain
V roce 1936 začala španělská občanská válka, které se SSSR aktivně účastnil dodávkami zbraní. Praktické zkušenosti, které mohly vyvrátit některé Tuchačevského chyby, ale nebyly brány v potaz. V lednu 1936 zastupoval Michail Tuchačevskij SSSR na pohřbu anglického krále Jiřího V. V květnu 1937 se měl Rudý maršál zúčastnit korunovace Jiřího VI. Politbyro ale cestu překvapivě zakázalo a Tuchačevskij nevěděl proč. 22. května byl maršál zatčen v Kujbyševu (dnes Samara) a převezen do Moskvy jako součást případu „antisovětské trockistické vojenské organizace“. Vyšetřování bylo krátké, ale intenzivní a brutální. Stalin nařídil Ježovovi (velitel NKVD), aby se Tuchačevský přiznal ke všemu, a to za použití všech prostředků. Tuchačevského zpráva o jeho protistátní práci má celkem 143 stran, zvláště pak stránky z 26. května jsou pokryty maršálovou krví.
Foto: Tuchačevského oficiální portrét z roku 1935 | Wikimedia Commons / Public domain
11. června byl Tuchačevského případ projednáván na neveřejném soudním zasedání, kde se Tuchačevskij bránil tím, že jeho přiznání bylo dosaženo pomocí brutálního mučení. To na verdikt nemělo vliv a téměř o půlnoci byl odsouzen k smrti. Krátce po procesu byl on a dalších osm vysokých velitelů Rudé armády Jona Jakir (náčelník Kyjevského vojenského okruhu), Jeronim Uborevič (náčelník Běloruského vojenského okruhu), Roberts Eidemanis (náčelník Sibiřského vojenského okruhu), August Kork (náčelník Moskevského vojenského okruhu), Vitovt Putna (vojenský atašé ve Velké Británii), Boris Feldman (náčelník velitelského štábu Rudé armády), Vitalij Premakov (náčelník Leningradského vojenského okruhu) a Jan Gamarnik (náčelník politického oddělení Rudé armády) zastřeleno ranou do týlu v budově Vojenského kolegia Nejvyššího soudu. Tuchačevského poslední slova měla být „Ať žije Rudá armáda!“
Foto: Krví zbrocené přiznání Tuchačevského, že byl německým agentem, který měl svrhnout Stalina. Stalinova reakce při čtení údajně byla: „Je to neuvěřitelné, ale je to pravda, když se k tomu přiznali.“ | Wikimedia Commons / Public domain
Tuchačevskij, který se z neznámého carského důstojníka vyšvihl až na pozici maršála Sovětského svazu, který vytvořil velice moderní koncepci Rudé armády se bohužel nedožil jejího uplatnění během druhé světové války. Stál si totiž za svými názory a standardy ale Stalin věřil, že vojenský personál schopný hájit svůj vlastní názor je nebezpečný.
Zdroj: Diletant Media, britannica
Komentáře
Marty
26. 11. 2024, 16:12Czertik
to překotné rekvírování se bohužel dělo i na druhé straně, ikdyž procentuelně o něco méně, myslím že u značné části obyvatelstvá nešlo o podporu rudých kvuli sympatiím ale z prostého strachu a tam vidím výhodu v té ráznosti, rychleji dělali zábory uzemí a mnohem bezohledněji, lidé se, až na případy vzpour, báli klást jakýkoliv odpor těmto banditům, pokud se bílí nenacházeli dostatečně blízko aby mohli zasáhnout, souhlasím že právě bitva na Bajkale je ukázkou jak některé síli i s horším vybavením mohou odhodláním, disciplínou a zkušenostmi být početnějšímu nepříteli nadřazení, to ostatně prokázali legionáři celou vlastní cestou přes sibiř, nikdy nepochopím ty nesmyslné snahy bolševiků je zastavit, kdyby tlačili jen na jejich týl, aby uspíšili jejich vyhnání jako cizinců, tak snad ano ale... myslím že u bílích byla jedna z největších slabostí značná arogance velké části dustojnického sboru
Pepík Knedlík
27. 11. 2024, 21:53Marty
Jenže násilí, loupeže, drancovani a vraždění je velmi spjato s legionaři co putovali Ruskem. I soudruh Masaryk podepsal v 1917 v Petrohrade podepdal dohodu s bolševicky, ale zapomněl jim sdělit, že to bude jinak a za zlato. Ostatně ČSV - legionaři toho zlata ukradli fakt hodně. Nejen tlupy různých loupezniku, ale i bolševici se je snažili vlak získat. Naštěstí legionaři meli s nimi doucit a vedeli je podel koleji a bylo jich opravdu dost.
Czertik
27. 11. 2024, 23:59pepik
co to placas za ptakoviny ? samo bolsevici potrdili ze kdyz od cechu zlato prebiraly nechybel ani jeden gram.
onen chybejici rozdil mezi tim kolik zlata bylo ve vagonech kdyz cesi prevzali spravu zlateho vlaku a tim kolik bylo predano bolsevikum nebyl zpusoben tim ze ho cesi rozkradli ale tim jak ho kolcak utracel.
a kolcak byl dokonalym prikladem rozkradani vseho.
Pepík Knedlík
28. 11. 2024, 00:59Czertik
Jako vzdy mlatiš prázdno slámu. Doplnin di znalosti co, kde aa kdy ...
Czertik
28. 11. 2024, 16:13pepik
a jediny dukaz o tom ze legionari zlato ukradli ? krome jedna baba povidala, co si napsal ty ?
Czertik
27. 11. 2024, 23:55marty
to neni tak jedoduche, rusi si ziskaly bezny lid i svymy sliby, nejen zastrasovanim. beznemu rusovi bylo zcela jedno jestli se odtrhne fisnko a pobalsti, chteli hlavne mir a klid. a bolsevici jim to slibovali.
tazo bili v programu meli ze pobalti i finsko udrzi v rusku silou a i valkou a okuaci, kdyz to nepujde jinak.
ano, mas pravdu ze krute rekvizice delali i bili, ale v daleko mensim rozsahu, zvlast pokud z jakehokoliv duvodu nedostaly zasoby. podpora bilych ze strany zapadu byla skutecne velka, vcetne vyznamych dodavek potravin.
a tady te opravim, krome bilicha rudych kterych bylo nejvic se v rusku skutecne vyskytovaly hodne pocetne jednotky banditu (nekdy i vyssi tisice) kteri bojovaly proti vsem a jejich jedinym cilem bylo si co nejvice si ulopit a uzit chaosu. nekdy se oznacuji jako zeleni.
co se tyka bilich, to je takovy paradox, ze vetsina kvalitnich byvalych carskych dustojniku bojvala na strane bolseviku, byt u bolseviku tvorili vesmes nizsi hodnosti , protoze vyssi hodnosti jim komuniste nesveriilia sverili je zanicenym amaterum a taky to tak vypadalo.
bili meli stesti ze vetsina kvalitnich - z vojenskeho hlediska - vyssich dustojniku presla k nim, ale na nizsich hodnostech to byla katastrofa.
a jak pises po lidske strance meli bili u svych vyssich dustojniku co dohanet.
Pepík Knedlík
26. 11. 2024, 08:03Czertik
Myslim si, že Guderiana precenuješ nebo si vymyslíš. Ta kniha od Tucha upadla v zapomnění hned po vydání, byla to snůžka pitomosti. Kolik potřebuješ vojáků k obsluze 100 000 tanků vč zajištění servisu, paliva, maziv a hlavně vyroby munice a tanků samotnych? Dej sem link na Heinze a jeho zavery o knize. Těším se.
Czertik
26. 11. 2024, 12:27pepik
tak pokud vis ze v one knizce psal o 100 000 tancich tak v zapomeni neupadla. :).
souhasim v tom, ze dnes je tuchacevsky kolikrat i precenovan, ale to nemeni nic na spravnosti, ale i chybach jeho nekterych zaveru.
obecne, nevis nic o tom za jakych podminkach a proc kniha vznikala. nevis (a ja taky ne) jestli tech 100k tanku myslel vazne, nebo jen prto aby mu daly jen 5 ci 10k a byl by spokojeny. prtoze kdyby chtel jenom 10 000 ktere byly dle nej potreba, tak by mu treba daly jen 500 ks ci jen 1000 :).
proste ruska mentalita realita.
jinak treba tuchcaevskeho myslenku o konverzi civilniho sektoru na vojensky provedly amici za druhe svetove temer dokonale.
Pepík Knedlík
26. 11. 2024, 13:49Czertik
Zřejmě se snažíš být velmi dobře informovany, ale tuhle knihu v zapomnění zminil jeden spidovatel co na ni kapnul náhodou v tehdejším tisku což asi bude velmi velmi dávno. Nejsi z Brna jako Nutella?
Czertik
26. 11. 2024, 15:33pepik
pokud byla tedy tak zapomenuta, jak je mozne ze se o ni psalo v tisku, aby na ni mohl ten tvuj sposovatel kapnout ?
a co mas s nutelou ?
Pepík Knedlík
27. 11. 2024, 07:55Czertik
Stale jsi mi nedal odkaz kde se píše o Guderianovi a knize od Tucha a jestli z verpal ty závratny informace.
Co mam s Nutellou? Ja nic, ale ty mi ho připomínáš, píšeš a nevíš co a jestli je to pravda neřešíš.
Vaclav Flek
25. 11. 2024, 20:35Clanek povazuji za slaby, malo vypovidaji o Tuchacevskeho osobnosti i o dobe, v niz zil. Povazuji jej proto za velmi nepresny a nevyvazeny. Z Tuchacevskeho se pozdeli stal symbol stalinske tyranie, ale kolik zivotu mel na svedomi on sam, je znamo jiz mene. Zejmena desi jeho chladnokrevne pouziti bojovych otravnyc latek (zejmena yperitu) proti civilisum ve vlastnim narode, nebo strileni zajatych civilnich rukojmich. Pokud by se neceho podobneho dopustil velitel jine evropske armady, stihlo by jej navzdy opovrzeni vlastniho lidu. Podobne se chovaly pouze Mussoliniho italske jednotky za valky v Etiopii,. Tam ovsem vznikla vetsi cast smrticiho efektu tim, ze se etiopsti bojovnici presunovali bosi a na nohou jim ulpely kapky smrtici bojove latky. Ty vedly k jeich neschopnosti, a pri nedostaku elementarni zdravotnicke pece pozdeji i k jejich smrti.
JanJan
25. 11. 2024, 22:05Taková zajímavost, Sověti použili yperit i při svých operacích v Sinkiangu (západní část Číny) v letech 1933-34, tento konflikt je poměrně málo známý.
Vaclav Flek
25. 11. 2024, 22:25Jan Jan
Diky za informaci kterou neznam. Vim, zase, ze Ruda armada chtela pouzit yperit na vychodni fronte ve chvilich, kdy ji bylo hodne tezko, konketne na Krymu pri porazce dvou sovetskych frontu na jare 1942.
Czertik
26. 11. 2024, 12:42vaclav flek
to uz tak byva, ze symbolem politiky daneho statu se stavaji lidi co ho vedou ci mu slouzi na vrcholnych pozicich.
a hned vas opravim ohledne ostatnich evropskych armad a jejich opovrzeni ohledne rezniku. vezmete si nemecke generaly ve wermahtu. ti narizovaly ci nijak nebranili vrazdeni statisicu ruskych civilistu (celkove nemci cilene vyvrazdily asi 10 milionu ruskych civilistu, zbytek mrtvych civilistu jde na valecne operace a valku obecne) a presto dnes nejsou obecne opovrchovani. dokonce sou mnozi obdovovani a vrazdeni ktere provadel wermacht je zcela ucedlove svalovano na ss.
snad nebudte chtit obhajovat nedostatek opovrzeni tim, ze vrazdily cizi narod a ne svuj.
Vaclav Flek
26. 11. 2024, 19:02Czertik :
Bohuzel zasadne nesouhlasim s vasim zjednodusenym videnim i vasi interpretaci udalosti II. svetove valky. Cislo 10 milionu "vyvrazdenych ruskych civilistu" take nesedi, vetsina sovetskych civlnich obeti zemrela v dusledku podchlazeni ci podvyzivy, nebo jako obeti vojenskych akci, ovsem nevedenych s primym umyslem je zabit. Ani dnes, tolik let po valce, neni ruska (predtim sovetska) strana schopna uvest pocet svych padlych vojaku i zabitych civilistu s presnosti na milion. Myslim, ze i odhad plus minus pet milionu nebude presny.
Czertik
26. 11. 2024, 23:03vaclav flek
vidite, ja zase zasadne nesouhlasim s vasim zjednodusovanim a omlouvanim nemeckych valecnych zlocinu.
proc si myslite ze cislo 10 mil nesedi ? celkove v sssr zahynulo pres 15,5 milionu civilu.
ano, urcit presne cislo nebo presny odhad je a bude nemozne, protoze pred valkou se v sssr na presnou statistiku ohledne lidi nehledelo.
ale nedivil bych se kdyby s casem odhady jeste casem narustaly. treba v takovem polksu program na urceni prsneho poctu obeti nemecke okupace presne urcil (byly nalezen tela a spocitana, nektera bez jakekoliv identifikace) vice obeti nez se uvadelo pred rozpadem sssr, s tim, ze v polsku se stale pocita s tim, ze nektere oeti nebyly nalazeny vubec.
skutecne by me zajimalo z ceho cerpate presvedceni o tom, ze vetsina mertvych civilistu v sssr byla v dusledku podvyzivy, podchlazeni a vojenskych akci. jake byly podle vas realne cista cilene vyvrazdenich soveti v ramci protipartyzanskych akci, ci jen tak z rozmaru ?
kolik dle vas zahunulo sovetskych civilistu v dusledku pusobeni zivlu (hlad, zima, atd) a kolik v ramci vedeni vojenskych akci ?
a kdyz pisete ze dle vas to nebude presne ani s ohledem na pet milionu, kam dle vas bude realita ? bude cislo vetsi nebo mensi ? ale hlavne proc.
Šebesta
25. 11. 2024, 15:08Tuchačevkij byl bolševický oficír a jako takový se choval. Byl schopný voják a Stalin neměl rád schopné,kteří by ho mohli ohrozit . To mohl být jeden z důvodů jeho likvidace.V případě Tuchačevského je zde ale onen další možný fakt,zda skutečně Heydrich pomocí pomýleného Beneše přispěl k jeho pádu a likvidaci. Dodnes se historici přou o to zda ona podvržena zpráva od Heydricha presidentu Benešovi byla skutečnosti nebo ne ? Pokud to tak bylo byl to od Němců husárský kousek.
Pepík Knedlík
25. 11. 2024, 15:21Šebesta
Blbost a Beneš jen pouzity hlupák.
Tohle se psalo v RP.
Czertik
26. 11. 2024, 12:46sebesta
tak ano, nemci skutecne vypracovaly onen podvrh a skutecne ho benses predal. ale je to takova ironie ze vubec zadna cast z onoho dokumentu nebyla pri soudu s tuchacevskym pouzita.
a ano, tuchacevsky v sssr patril k tomu nejlepsimu co mohlo tehdejsi vedeni nabidnout.
Pepík Knedlík
25. 11. 2024, 08:24Autor Svoboda velice přikrašlil život despoty Tuchačevskyho. Ostatně jeho a další dohnala minulost, kterou mel jiny despota zmapovanou. Stalin povyšil Tucha, Jegora, Bljuchera, Šterna a další do nejvyšších hodností a pak je poslal katovi. Svět se divil proč se zbavil tech nejlepších, ale tihle pitomci revoluce umeli jen loupit, vraždit a tyranizovat. Ostatně Tuch napsal knihu o tankový armádě, kde pozadoval 100 000 tanků včetně osadek a zajištění. Zřejmě ji nečetl Rychlý Heinz, protože by mu smíchy praskla aorta.
Azor
25. 11. 2024, 12:28Je zajímavé,kdo a jak píše o tom či onom.
Viz.jak se píše o lidech,(chválení a sympatie)kteří dovedli SSSR až k rozpadu.A kdo že takové lidi chválí?Chruščov,pod jeho vedením, provedl státní puč-,na který si taky přizval Žukova - viz.zatčení Beriji,pošpinění Stalina na 20.sjezdu - o sobě takticky pomlčel,viz Ukrajina,Gorbačov a Jelcin likvidace SSSR a Jelcin žehnající USA a rozkazu roztřílet tanky na parlament.
A co že to jsou za lidi,kteří takové lidi chválí?Jsou většinou na západě,kteří chovají nenávist k Rusku a jejím lidem.Viz zabíjení se vzájemné na Ukrajině.
A Tuchačevský (trockista a možná i agent zahraniční rozvědky,který měl sklon k fašistickým metodám, řízení společnosti)- zbytečně mu neříkali rudý Napoleon - si myslel,že je elita,která nemusí brát v potaz názory většiny obyvatel SSSR.Taky se tak choval k nim, při akcích likvidace odporu.
Čistky,které začali v r. 36,začali trockisté,kteří likvidovali bolševiky,se sami dostali do mlýnku,který sami roztočili.A tohoto mlýnku využil Stalin - (Využívat objektivních okolností
k dosahování subjektivního cíle.), k likvidaci trockistů jako byl Tuchačevskij.Viz taky kniha Sayers a Khan - Velké spiknutí.
Takže,když tě chválí nepřítel,měj se na pozoru.
Slavoslav
25. 11. 2024, 13:15nic nevystihuje moderne rusakovo ako tieto jeho strucne dejiny spisane skrz jeho predstavitelov
https://x.com/AndrejDanko3/status/1643907520904273922
Czertik
25. 11. 2024, 14:23azor
no pekne podana komunisticka propaganda.
komunisticke sssr se rozpadlo ze stejneho duvodu z jakeho se rozadlo carske rusko - naprosto nechopne vedeni.
nemohli za to zadni imaginarni (i realni) nepratelsti agenti .
jak mohl tuchacevsky ukazovat fasisticke metody ,rizeni spolecnosti kdyz k rizeni spolecnosti se nikdy nedostal ?
rudy napoleon mu rikaly proto, ze dosahoval mimoradnych vojenskych uspechu, v porovnani se zbytkem rude armady.
ze likvidovl odpor ? nprosto presne v souladu s rozkazy a pranim lenina a pozdeji stalina.
a ne, trokiste nikdy neplanovaly zadne spiknuti a prevrat, to je blabol, ktery mel ospravedlnit stalinovou likvidaci jakekoliv opozice vuci jeho vlade. at uz realne nebo imaginarni.
malo se vi, ze stalin (nebo to byl jeho nastupce, ted nevim presne) chtel zacit druhou velkou cistku, ale armada rekla rezolutne ne. nebudes vrazdit nase lidi.
a on pochopil co by to znamenalo kdyby ji chtel rozjet.
Pepík Knedlík
25. 11. 2024, 15:13Josif Stalin byl realista i pragmatik a připravoval se na válku v Evropě, ale představa, že nějaký alkáč a neumětel - (Chasan) Bljucher nebo tyran a vrah stovek lidi a samozvany strateg - (Visla) Tuch povede Sověty v boji proti silnými nepriteli? Proto je nejdříve povyšil a pak popravil. Evropa se divila proč? Takový borci a odborníci. Stalin vyčistil chlív a misto nich u Frunzeho se učili nový důstojníci.
On ten maskot Budonyj měl štěstí, že ho mel rád a nedělal co Tuch. Stalin dal Budonyjnimu v 2. válce sanci se ukazat a posral to totálně stejně jako politruk Chrusčov.
Pepík Knedlík
25. 11. 2024, 15:18Czertik
A znáš tu ideu Trockyho, ktery chtěl udělat ze Sovětů jeden pracovní tábor po vzoru gulagu? Mocensky boj určil vítěze. Proto musel emigrovat, ale karma v podobě cepinu ho dohnala.
To bylo i na Stalina fakt hodně.
Asi tak.
Marty
25. 11. 2024, 21:02Azor
Stalinista? chce se mi zvracet...
Czertik
26. 11. 2024, 12:50pepik
kdyz stalin vedel jaci sou to neumetolove, proc je vubec povysoval a nepovysil misto nich nekoho jineho, schopnejsiho ?
a proc je zatsrelil misto toho,aby je poslal do penze ?
Czertik
26. 11. 2024, 12:52pepik
ano, trocky mel nejake chybne ideje, ale to neznamena ze by byl horsi nez stalin. vzdyt stalin de fakto z celeho sssr udelal obrovsky gulag, bez toho aby to oznamil jako svuj cil.
Azor
27. 11. 2024, 19:51Marty.
Máte na víc než jen nálepkovat?Něco to o vás vypovídá.
Argument žádný?
Kde nesjsou argumenty,příchází hrubost a síla.
Na Guatanámo semnou?
Azor
27. 11. 2024, 20:14Czertik.
Sám si odpovídáte a dávate mi za pravdu,aniž by jste si to uvědomoval.
Smutné.
Ano SSSR se ropadl díky - "naprosto nechopne vedeni." i když vám nic neříká KOB -koncepce obecné bezpečnosti,viz.
„Co se nějaké skupině populace může jevit jako chyba řízení, může být pro jinou skupinu cílem.“
Dokázal by jste toto nějak vysvětlit ohledně toho neschopného vedení?
A kdo že v tom vedení byl?Ti co byli oslavováni a velebeni západem,nebo snad ne?Důkazy jsou.A to od Chruščeva,který provedl státní puč a zavraždil Beriju,propustil Banderovce z gulagu,podílel se na smrti Stalina - neposkytnutí pomoci - blábolení o kukuřici a zaříznutí toho co se mělo realizovat po Stalinovi,namísto blbnul - i s Brežněvem - o celinách i jeho inteligenci,když prohlašoval že kybernetika je buržoázní pavěda.Dále Brežněv,a zrádce Gorbačov a ožrala Jelcin,který demokraticky nechal střílet do parlamentu.
A toho co špinily - Stalin - tak co že o něm prohlásil v jeho pamětech Churchill?"Stalin převzal Rusko s rádlem - 80% negramotů - a odevzdal ho s atomovou bombou."A dále "SSSR vyhrál velkou vlasteneckou válku ve školních lavicích"
Trockisté nic neplánovali?Četl jste knihu Velké spiknutí?To asi podle vás ti američané co ji napsali,byli Stalinovi agenti,co?
Marty
27. 11. 2024, 20:15Azor
ne, tam je na takovýho lháře moc teplo, na sibiř s tebou:joy:
Azor
27. 11. 2024, 23:26Slavoslav.
Pro jednoduchého člověk je všechno jednoduché.
Viz. - ten odkaz
Azor
27. 11. 2024, 23:38Marty.
Neměl byste ve svém vědomí zapomínat na přísloví - staří lidé nebyli hlupáci - kdo jinému jámu kopá . . . .
Vzpomeňte na Reicina,Robespierra atd.A ti byli na vyšším žebříčku než vy.A mysleli si jak jsou nezranitelní.A i Ludvík xvi či carská rodina by mohli vyprávět.
Nebylo by špatné zapomínat na toto.Jak se chováš k lidem,tak se život zachová k tobě.
A jak je vidět,opět žádné argumenty ,v čem jsem lhal,jen špinavá slina
Czertik
28. 11. 2024, 00:14azor
"„Co se nějaké skupině populace může jevit jako chyba řízení, může být pro jinou skupinu cílem.“
rozumim, jedete v komunistickem - selhani petiletky ci vyroby neni diky neschopnemu vedeni, ale jen diky praci zapadnich agentu.
a priklady neschopneho vedeni ? slysel ste nekdy o cernobyly a jak ohledne cernobylu vedeni sssr lhalo prakticky vsude a pokud mozno vsechno tajily ?
neboo me skutecne chces tvrdit, ze ty lzi nevypousteli pravi a schopni komunisti, ale zaprodani agenti zapadu ?
jak se zapadu podarila tak obrosvka infiltrace, kdyz kazdy spravny komunista mel bdit a spiony odhalit ? copak spravni soudruzi spaly ? pokud spaly, nemohly to byt spravni komunisti....cili to musely byt agenti zapadu.
dokonale.
a je vtipne a prihodne, ze kazdeho soveta co neprinesl sssr prospetitu a zazraky, tak ho hned oznacujes za agenta zapadu.
a k tomu churchilovi - v jakem ze roce to mel prohlasit ?
ta kniha velke spiknuti ? a co jako ze ji napsali americane, to ma dokazovat jako presne co ? ze je to pravda ? takze ty knizky co napsal american o dute zemi a jesterech na zemi je taky pravda ?
Czertik
25. 11. 2024, 14:13pepik
nejde odbyt sovetske velitele jako pitomce, byt tam bylo dost neschopnych velitelu, naslo se tam i dost schopnych. kdyby meli jenom neschopy, tak by nedokazaly porazit bile.
a mylis se, sam rychli heinz priznal ze tucha cetl a inspiroval se jim. jen takrikajic opravil jeho nejvetsi chyby.
Slavoslav
25. 11. 2024, 14:25Czertik
Bielych neudolal vojensky um cervenych, ale materialna prevaha, kedze za carom sa cnelo malokomu a cerveny podchytili mesta a priemyselnu kapacitu. Cim nechcem povedat, ze cerveny mali len neschopakov,, len to, ze biely boli prakticky bez sance
Marty
25. 11. 2024, 21:06Slavoslav
myslím že největší výhodou rudých byla rychlost a ráznost akcí čím získali tyto výhody na počátku a následně přijetí někdejších carských dustojníků kteří je dovedli zužitkovat, reálně bílí velké šance neměli, až bych řekl že u řady z nich škoda že se rozhodli pro boj do konce, místo emigrace...
Czertik
26. 11. 2024, 13:02slavoslav
to neni tak jednduche. mas pravdu v tom, ze znacnou zasluhu na vitezstvi rudych ma to, ze proste na svou stranu ziskaly vetsinu populace, ale prumyslova kapacita na strane rudych nehrala rozhodujici roli. bili dostavaly vice nez dost zbrani od zapadu. vzdyt jeste hluboko do 30s tvorily vetsinu delostrelectva rude armady dela vyrobene na zapade. zmenilo to jen az pozdejsi masova vyroba noveho sovestkeho dela.
a to, ze bojova kvalita dokaze vyhrad nad pocty dokazali prave cesti legionari kdy dokazaly porazit rudoarmejce kteri je kolikrat pocetne prevysovaly i vice nez dvojnasobne. myslim ze nejvetsi rekord je kdy dokazaly porazit petinasobnou prevahu.
byt myslim ze mereno poctem nasazenych sil a vysledkem a poctem protivniku byla namorni bitva legii na jezere bajkal a nasledny namorni vysadek a obsazeni mesta .
byt poctem nasazenych sil to nebylo velke stretnuti.
Czertik
26. 11. 2024, 13:04marty
tak ona raznost rudych byla kolikar na skodu, zvlast pri rekvizich proviantu ktery pak ve vysledku vedl ke vzpouram ktere pak rudi musely potlacovat a pak jim ti sami vojaci chybeli na fronte.
to ze obcanska valka trvala tak dlouho ukazuje, ze moznosti obou stran po delsi dobu byly vyrovnane.
Azor
27. 11. 2024, 23:52Slavoslav.
Ano bílí byli bez šance.Ale proč?
Především proto,že většině lidu toho moc nenabídli.Bojovali za to co bylo před revolucí,za Cara a šlechtu.Ale bolševici lidem nabýdli konec války a půdu.A na to slyšelo dost lidí,kteří se přidali k bolševikům.
Navíc k bolševikům - díky zradě Ruska prozatimní vládou která byla placena V.Británií a Francií - se přidalo hodně důstojníků carské armády,kteří byli pro vlast a pro ruský lid.
A jejich konec zapečetil GP,který kočíroval jak V.Británii,USA tak i Francii.A rozhodl aby V.B. a i ta Francie přestala dodávat zbraně bílím,protože věděli jak jsou neschopný.A protože měli plán s bolševiky - o kterých si mysleli že je budou ovládat.Jenže jim do toho Lenin hodil vidle,i když Trockij jim šel v ústrety,tak vyběhl jak s GP,tak i Němci,kteří do něho dost ivestovali - tak jeV:B: i USA a Francie,hodili přes palubu.
Viz paměti Churchilla,za koho že vlastně bojovali ti bělogvardějci.Pouhý užiteční idioti.