Postrach Wehrmachtu z nebes: Příběh legendárního Il-2 Šturmoviku
Iljušin Il-2 Šturmovik: Tank s křídly, který děsil nacisty Byl to děsivý zvuk pro německé vojáky na východní frontě: hluboký hukot motoru, následovaný salvou raket a svištěním střepin. Il-2 Šturmovik, masivně pancéřovaný sovětský bitevní letoun, který se stal legendou Rudé armády, byl Sověty vyráběn ve větším množství než jakékoli jiné letadlo. A přesto za něj platili velmi vysokou cenu.
Foto: Il-2m3 Šturmovik | Wikimedia Commons / Public domain
Na přelomu třicátých let si sovětští vojenští plánovači začali uvědomovat, že v moderní válce nebude stačit jen bombardovat nepřítele ze vzduchu. Bylo třeba podpořit pozemní vojska přímo nad bojištěm, nízko, přesně a s maximálním účinkem. Tady začíná příběh Šturmoviku. Konstrukční kancelář Sergeje Iljušina přišla s návrhem revolučního letounu, který měl motor i pilota chráněné silným pancéřováním a byl vybaven kanóny, raketami i bombami. Il-2 měl sloužit jako ničitel tankových kolon, zákopů a dělostřelectva. Když Němci v roce 1941 zahájili operaci Barbarossa, bylo potřeba ho nasadit co nejdříve, i přestože nebyl ještě úplně doladěný.
Malá šance na přežití První verze Il-2 byla jednomístná, což se ukázalo jako vážná konstrukční chyba. Letoun dokázal odolat mnoha zásahům, které by jiné stroje zničily, ale zezadu byl zcela bez obrany. Němečtí stíhači si toho brzy všimli a začali toho využívat. V některých jednotkách Rudé armády byly ztráty tak vysoké, že noví piloti přežívali v průměru jen několik málo misí. Sověti zareagovali úpravou konstrukce. Vznikla dvoumístná verze s obranným kulometem v zadní části kabiny. Zadní střelec měl sice omezené možnosti, ale jeho přítomnost významně zvýšila šanci posádky na přežití. I přesto bylo létání ve Šturmoviku extrémně nebezpečné. Letoun operoval v malých výškách, v přímém dosahu pěchotní palby, lehkého flaku a německých stíhačů. Jen ti nejodvážnější se do těchto misí hlásili opakovaně.
Monstrózní síla palby Il-2 byl vybaven velmi silnou výzbrojí. Verze s kanóny VJa-23 ráže 23 mm dokázaly zlikvidovat lehký tank nebo zcela rozstřílet nepancéřovaný vůz. Kromě toho nesl rakety RS-82 nebo RS-132, které byly sice nepřesné, ale měly ničivý účinek. Při útocích na kolony a zákopy dokázal vytvořit účinek podobný dělostřelecké přípravě. Kromě toho mohl nést různé typy bomb. Posádky se rychle naučily využívat jeho schopnosti v ničení mostů, skladišť, zákopových linií a železniční dopravy. Přesnost nebyla vždy ideální, ale psychologický účinek útoku Šturmoviků byl obrovský.
Výroba bez kompromisů Il-2 se stal prioritou pro celý válečný průmysl Sovětského svazu. Stalin o něm řekl, že je pro vojáky stejně důležitý jako vzduch a chléb. Továrny vyráběly tisíce kusů měsíčně, a to i v provizorních podmínkách po evakuaci na východ. Celkem vzniklo více než 36 000 kusů, což z Il-2 činí nejpočetnější bojové letadlo v dějinách. Konstrukce letounu byla robustní, ale zároveň zjednodušená tak, aby výroba mohla probíhat rychle a ve velkém množství. Sovětské vedení nekladlo důraz na technickou dokonalost, ale na kvantitu a funkčnost v boji.

Hrdinové beze jména Piloti Il-2 se jen zřídka dočkali slávy. Většina z nich padla bez medailí, bez zmínky v kronikách nebo filmech. Přesto jejich nasazení umožnilo Rudé armádě postupovat vpřed. Právě Šturmoviky ničily odpor v zákopech, likvidovaly zásobovací linie a podporovaly pěchotu při přechodech přes řeky i v lesích. Jedním z výjimečných pilotů byl Nelson Stepanyan, arménský národní hrdina, který padl při útoku na německý konvoj. I po vážném zranění se vrátil do boje a létal dál. Jeho osud byl jen jedním z mnoha podobných.
Odkaz létajícího tanku Po válce Il-2 rychle zmizel ze služby. Nová doba si žádala proudová letadla. Přesto zůstává Šturmovik symbolem celé generace sovětských letců. V Rusku je dodnes považován za ikonu Velké vlastenecké války. Ve vojenské historii je chápán jako výjimečný fenomén, který spojil jednoduchost, brutalitu a účinnost.
Zdroj: Šnajdr, Miroslav: Vojenská letadla 3. Praha: Naše vojsko, 1994.
Komentáře
Maveric
13. 09. 2025, 08:13Letouny Il-2 měly největší tzv. nebojové ztráty až 60%. Zásadní chybou byl nefunkční zaměřovač, bomby se odhazovaly odhadem podle čar nakreslených na trupu. Nejotřesnější bylo jejich použití u některých útvarů jako nedobrovolných kamikadze. Pod tlakem velení se využívalo absolutních nováčků jako "nosičů pum" letoun se jim naložil do maximální vzletové hmotnosti a dal příkaz "sleduj vedoucího" - který měl prázdné pumovnice případně méně paliva a prázdné závěsy. Ten napikoval pod strmým úhlem na cíl a pak těsně před ním ostře přitáhl. "Vedení" zpravidla nezkušení nováčci nebyli s plně naloženým letounem schopni zopakovat takový manévr a explodovali nárazem do cíle. Používalo se to v kritických situacích třeba na zničení mostů, důležitých opevněných bodů atp.
Maveric
13. 09. 2025, 08:21https://www.youtube.com/shorts/WQIk8ob0HTg
Maveric
13. 09. 2025, 08:50V Rusku byl natočen celkem moderně film "Letec" /летчик/ s poněkud nerealistickými záběry - např. manévru typu "kobra", který s těžkým a podmotorovaným letounem nebylo možné provést.
https://www.youtube.com/watch?v=QQqH5cfh9B0
https://www.youtube.com/watch?v=wXknCgfQ9UM
Pepík Knedlík
12. 09. 2025, 13:16Je na místě připomenout i snahu použít kanón NS-37 mm v IL-2, ale neujal se i pro malou pruraznost vůči Tigeru. A tak se musela zrodit bomba PTAB.
Jedním z nejúspěšnějších pilotů s IL-2 byl
velitel letky 58. ŠAP, A.Bondar, který zničil či poškodil 70 německých tanků i za pomoci bomb PTAB.
Pokud byl PTAB vypuštěn z výšky 75-100m, bomba zasáhla téměř všechny vozidla v pásmu 15 x 70m. Stávalo se, že rozpylený útok PTAB zničil i tři německý tanky vzdálený od sebe do 100 metrů. První použití bomb PTAB se událo u Kursku a velmi úspěšně.
Laďas
12. 09. 2025, 12:45Chtělo by to taky uvést, kolik Šturmoviků bylo sestřeleno. A co se týče střelců ze začátku jejich přítomnosti, v provizorních stanovištích, některý pilot za den ztratil i čtyři... piloti si ani nezjišťovali, jak se ti nešťastníci jmenují, protože je málokdy dovezli domů živé...
Emil Holub
12. 09. 2025, 15:16Jo, válka je sviňa a proto dělejme všecko pro to, aby nám ji Sára Houlihan-"Černá díra" co nejdřív zařídila, abychom si toho divertimenta pěkně užili i my....