EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

První válka proudových letadel – letectvo v korejské válce 1950-1953

 01. 09. 2022      kategorie: Vojenská historie      9 komentářů
Přidat na Seznam.cz

V závěrečných dnech druhé světové války již obě strany ve své výzbroji proudové stíhačky měly, avšak jednalo se spíše o experimentální letouny a na obloze stále dominovaly stíhačky poháněné vrtulí, které měly v mnoha ohledech nad prvními proudovými letouny ještě převahu, a ne-li převahu, tedy proti nim nebyli bez šancí. První letecká válka proudových letadel proti proudovým letadlům pak přišla o pět let později, když vypukla válka v Koreji. 

V létě 1950 začala korejská válka. Korejský národ byl již rozdělen na komunistickou Severní Koreu a kapitalistickou Jižní Koreu. Severokorejská armáda postupovala se sovětskou a čínskou podporou přes hranice v naději, že se jí podaří poloostrov znovu pod svou vládou sjednotit. Situace se však rychle vyhrotila a na podporu jihu byly vyslány síly OSN, tvořené především americkými vojáky a technikou. Čínské jednotky následně překročily hranice, aby bojovaly na straně svých severokorejských spojenců.

USAF_MiG-15Foto: MiG-15, s nimž k nepříteli přešel severokorejský pilot No Kum-Sok | Wikimedia Commons / Public domain

Zpočátku se na obou stranách vznesly do vzduchu vrtulové stíhačky, jako například Lavočkin La-7 a F-51 Mustang. Poté přišlo na řadu letectvo Spojených států (USAF) s letouny F-80. Jednalo se o proudový letoun s přímým křídlem, který byl vyvinut příliš pozdě na to, aby mohl být použit za druhé světové války. O pět let později byl podle amerických standardů prakticky zastaralý, ale byl dostatečně výkonný na to, aby dominoval starším letounům – a především byl k dispozici.

Následovaly však rychle další letouny. Dne 3. července 1950 se poprvé dostaly do akce proudové letouny amerického námořnictva F9F Panther. Prvních šest měsíců války tak měla OSN na obloze převahu. Až do konce října vládly vzduchu nad Koreou letouny podporující jednotky OSN. Dne 1. listopadu 1950 zaútočilo šest dosud neznámých stíhaček na skupinu Mustangů USAF. Letouny byly později identifikovány jako MiG-15 sovětské výroby. A misky vah se zhouply na druhou stranu.

Mikojan-Gurjevič MiG-15 byl impozantní stíhací letoun, který využíval technologie několika různých zemí. Jeho křídla vycházela z výzkumu ukořistěného Němcům na konci druhé světové války. Jeho motor RD-45 byl nelegální kopií britského proudového motoru Rolls-Royce Nene. Celý byl dokončen sovětskými inženýry a létal ze základen v Číně, aby se vyhnul útokům OSN na severokorejské letecké základny.

Stalin se v té době snažil, aby se do války přímo SSSR nezapojil. Oficiální verze zněla, že komunistům pomáhají sovětští poradci, ale žádné sovětské jednotky v oblasti přiznaně nepůsobily. Jak válka postupovala, vyšlo najevo, že některá letadla pilotovali sovětští piloti, protože se přes vysílačku vraceli ke svému rodnému jazyku. Jižní Korea a její spojenci se rozhodli podvod nezpochybňovat. Riziko plného zapojení SSSR do války bylo příliš vysoké. 

První souboj proudových letadel proti proudovým letadlům se odehrál 8. listopadu 1950. Čtyři MiGy vletěly do jihokorejského vzdušného prostoru. Tam je vyzvala skupina stíhaček F-80C USAF z 51. stíhacího záchytného pluku. Poručík Russel J. Brown získal historicky první sestřel proudové stíhačky proti proudové stíhačce, když jeden z MiGů poslal k zemi. Aby toho nebylo málo, následujícího dne se uskutečnilo první střetnutí MiGů proti proudovým stíhačkám amerického námořnictva. A nadporučík W. T. Amen sestřelil další MiG-15.

I přes svá vítězství byly síly OSN vystaveny v podobě přítomnosti ruských stíhaček výzvě, kterou nebylo radno podceňovat. MiG byl výkonný letoun, který se mohl rovnat téměř všemu, co měly západní mocnosti. Bombardéry USAF B-29, které dříve mohly beztrestně létat, byly vůči útokům těžce ozbrojených MiGů velmi zranitelné. MiGy také bránily severokorejské základny, když byly napadeny.

Vzdušná převaha OSN byla ohrožena. Bylo třeba něco udělat. V reakci na události z 8. listopadu USAF nařídilo 4. stíhací skupině, aby odcestovala z USA do Koreje. Jednotka byla vybavena letouny F-86A Sabre, nejmodernějšími stíhačkami v americkém arzenálu. Brzy ji následovala 27. stíhací eskortní peruť, která létala na letounech F-84 Thunderjet.

Jednotlivě si MiGy vedly o něco lépe než tento konkrétní typ F-86. Sabre byl vyzbrojen šesti kulomety, ale MiG měl těžší výzbroj. Navzdory tomuto rozdílu si Američané v bojích obvykle vedli lépe. Komunisté létali ve formacích o 20 a více letounech, zatímco západní síly používaly agilní čtyřčlenné jednotky. Během tří let korejské války byly v silách OSN různé proudové letouny. Jako stíhací bombardér sloužil letoun Republic F-84 Thunderjet. Také jejich piloti několik MiGů sestřelili.

Australské královské letectvo vstoupilo do války s vrtulovými letouny F-51 Mustang americké výroby. Když zjistilo, že je MiGy překonávají, přešlo na Gloster Meteor F.8; britský proudový stíhací letoun pocházející z jediného proudového letounu, který se zúčastnil bojů ve druhé světové válce. S MiGy se však rozhodně svými výkony nemohl měřit.
Navzdory převaze proudových stíhaček hrála vrtulová letadla stále svou roli. Nejúspěšnějším britským letounem byl Hawker Sea Fury Královského námořnictva. Ze všech neamerických letadel zničil nejvíce komunistických, přestože byl poháněn vrtulí. Sea Fury dokonce zničily několik MiGů.

V průběhu konfliktu sestřelily Sabry USAF 757 letadel při pouhých 103 ztracených vlastních strojích. Dobrá taktika se ukázala být stejně důležitá jako vyspělá technologie, která Američanům poskytla výhodu. Nebylo to jediné poučení z války. Éra stíhaček s přímým křídlem skončila. Letouny F-80, F-84 a Meteor se měly stát historií, zatímco do popředí se dostávaly letouny se šípovým křídlem. Američané prokázali sílu USAF a Sověti sílu MiGu. Nastal věk proudových letadel.

Zdroj: warhistoryonline

 Autor: Petr Žák

Komentáře

jumpman

01. 09. 2022, 21:13

nobody:
Ty to bereš z trochu jiného úhlu pohledu. MIG-15 byl ve své době špičkové letadlo, ale to sabre také. Rozdíl byl především v určení, protože sabre byl spíš doprovodný stíhač s dlouhým doletem a MIG-15 přepadový stíhač určený k likvidaci bombardérů. Navíc to pořád bylo v době, kdy pilot byl hodně rozhodujícím prvkem.
A já netvrdím, že MIG-15 měl snadnou úlohu při sestřelu sabru. Pamětníci tvrdí, že výzbroj 2x23mm a 1x 37mm byla super proti B-29, ale na stíhačky ty kanóny měly nízkou kadenci a hlavně každá ráže jinou balistiku. V tomto směru bylo 6x půl palce asi i lepší, ale američané vykazovali jako sestřel, když stříleli na MIG-15 na vzdálenost 1200 m a více, což je zkrátka dost mimo realitu a opět to potvrzuje americkou velkohubost. Stejně tak v článku je uvedeno, že nad MIG-15 měli převahu i F-80, což je další nesmysl. Jak se nad koreou oběvili MIGy tak do příchudu sabru tahali amíci za kratší konec, ikdyž v MIGu seděl korejec... A sabre byl s MIGem v podstatě vyrovnaným soupeřem a záleželo na pilotovi a situaci, kdy se utkali...
To jsem chtěl svým příspěvkem říct, jen se mi nechtělo všechno psát

nobody

01. 09. 2022, 20:33

Amater:
Sorry, ale donebavolajuca hlupost je pokusat sa ono bez debaty platne tvrdenie rozporovat. Vrtulove lietadla 2. svetovej boli nadradene sudobym prudovym strojom. Bez diskusie. Povedz mi jedinu vtedajsiu prudovu stihacku schopnu dhodobeho nasadenia na lietadlovych lodiach, v pustnom prachu, mraze a snehu, na odlucenom ostrove s nie dostatocnym servisnym zazemim, schopnu sprevadzat bombardery z Britanie do hlbky Nemecka, ci od Okinawy nad japonske ostrovy. S vysokou mierou spolahlivosti a percentom nasaditelnosti a opravitelnostou i v polnych podmienkach. Schopnych v pripade potreby prezbrojit na stihaci bombarder. Startujuce a pristavajuce z kratkych zle upravenych polnych letisk. Ups! Rychlost nie je jediny parameter.

Nemci novacikov na turbiny nepustali. Tam brali len vylietane esa a dokonca kto lietadlo poskodil, siel nazad k ventilatorom. Spominal na to ktorysi z Experten, ze boli tak striktni, ze ked na neho pri cvicnom lete skocili spojenecke stihacky, tak na to dupol, zdrhol, ale zvlnil pri tom potah - hodili mu to aj tak za vinu a vyrazili ho. Porovnavat superesa s beznymi pilotmi sa neda. To mozes naopak dat turbiny beznym pilotom a postavit do boja na vrtuliach skvadronu superpilotov a robit zavery z vysledkov.

jumpman:
neviem, ci lietadlo, ktore nemalo ani len anti-g oblek a rozumnu vybavu sa da nazvat vyrovnanym superom. A to este pride otazka pouzitia hydrauliky v ovladani. Lebo este niektore nase 15-ky ju nemali, spominalo sa to aj pri niektorom stretnuti s narusitelmi a ze teda to bol rozdiel.
15-ka nebola pancierovana, ale .50 uz trochu dochadzal dych. Zase dokazali zasahovat, kdezto 15-ka strielala alebo-hojno-alebo-ho**o. Pri deflekcnej strelbe kadencia a zasoba streliva nedavala 15-e dostatocnu sancu na zasah. Proste medzi projektilmi boli privelke medzery. .50-ka mozno 15-u tak lahko nezostrelila, ale pokial ta takto parkrat pokropia, rozoberas lietadlo a zistujes, co bolo poskodene a co vsetko musis opravit, lebo inak nemusis prezit dalsi let

jumpman

01. 09. 2022, 18:22

amatér:
Ne že bych byl z kvality článku nějak odvázaný, ale když kritizuješ, měl by jsi se sám držet toho, aby jsi podal přesné informace. Například tebou uváděná taktika byla pro ME 262 v podstatě smrtelná, jelikož ve střemhlavém letu se velice rychle blížil zvukové bariéře a letoun byl při těchto rychlostech velice nestabilní. Naopak vrtulové stíhače, především mustang a tempest dokázali v letu střemhlav ME 262 dohnat a sestřelit. Výhoda prodového stíhače byla naopak ve stoupavém letu, kdy jeho motorům nedocházel "dech" na rozdíl od písťáků. To byl ten rozdíl, který museli piloti pochopit, protože taktiku, co popisuješ, používali od španělska...
A ke koreji se snad ani nemá cenu vyjadřovat. Dle tiskových zpráv američani zkopali všechno ve vzduchu na hromadu, ale realita byla o dost jiná. MIG-15 byl ve všech parametrech buď vyrovnaným soupeřem, nebo byl lepší než americké letouny. Je v podstatě nemožné s jistotou říct, zda a kolik rusáků bylo za kniplem, ale i z těch několika střípků co se dají najít tam nebyly žádný lopaty. Údajně jedním z "instruktorů" byl i kožedub a údajně si připsal přes 15 zářezů a to nebyl sám. Navíc MIG-15 byl proti půlpalcové munici poměrně solidně pancéřován, takže američany uváděné sestřely "na počítač" na vzdálenost 1200m+ jdou spíš do říší bájí a pohádek. Každopádně tam lítali jak severokorejci, tak číňani, takže kvalita pilotů byla hodně kolísavá a přínos MIG-15 byl v podstatném omezení náletů B-29...

Amatér

01. 09. 2022, 15:43

Tento článek je bohužel další ukázkou mizerné úrovně pisálků, kteří nekriticky a bez vlastní invence kopírují cizí texty. Například již v úvodu článku konstatování, že vrtulové letouny byly stále nadřazeny a měly převahu nad proudovými, je nebetyčná hloupost, svědčící o autorově neznalosti. První proudové letouny byly snad ještě nedokonalé, nicméně byly kvalitativně i technologicky o třídu výše než letadla vrtulová, která jim nemohla vůbec konkurovat. Nechtěl-li pilot tryskáče bojovat, tak prostě jen dal plný plyn a rychlostí 880 km/h zmizel z boje (i když třeba u Me-262 byla tato operace poněkud riziková, protože motory Jumo po rychlém přidání plného plynu měly snahu zahltit se a přestat pracovat). Poměrně výrazné ztráty německých Me-262 byly totiž způsobeny několika faktory, ale rozhodně ne podřadností tryskáčů. Jako úplně nová technologie byly proudové letouny mnohem náročnější na pilotáž, a proto na nich havarovalo mnoho nováčků, kteří byli nedostatečně proškoleni. S tím souvisí i nedostatečný výcvik německých pilotů ke konci války, kteří často ani nebyli schopni zjistit přítomnost protivníka až do okamžiku, kdy byli sami sestřeleni. Dokladem budiž jednotka JV 44 vybudovaná Adolfem Gallandem, ve které sloužilo mnoho německých leteckých es, a která zničila během jednoho měsíce 56 spojeneckých letadel při vlastní ztrátě pouhých tří letadel (jedna havárie a dva sestřely). Pro proudové letadlo bylo také třeba používat úplně jinou taktiku boje. Manévrový boj se strojem pomalu reagujícím na „plyn“ byl nemyslitelný, a ten kdo tak bojoval, se stal velmi rychle zbytečnou obětí mrštnějších vrtulových stíhaček. Taktika „udeř a uleť“, tedy útok s převahou výšky v mírném klesání na plný plyn s palbou na cíl ze všech palubních zbraní a rychlé odpoutání se v klesání, byla dominantním způsobem boje prakticky beze ztrát. Pokud ale toto nebylo přesně provedeno, například stačilo i vyrovnání za cíle a s tím spojená ztráta rychlosti, převaha proudového stroje se vytratila a doprovodní vrtuloví stíhači měli šanci na zásah i sestřel (toto bylo, spolu s nepozorností nováčků, příčinou téměř všech bojových ztrát).
O zmiňované korejské válce se nemá cenu více rozepisovat, protože konstatování převahy F-80, F-84 a F-86A nad MiG-15 je nebetyčná hloupost, kterou si lze ověřit u mnoha i anglo-amerických autorů (Dan Hampton, Norman Franks, Ian V. Hogg a jiní). Jeden příklad za všechny: piloti na F-86A se neradi pouštěli do boje s Mig-15 pokud neměli dostatečnou převahu výšky. F-86A totiž na Mig-15 nestačil rychlostí, stoupavostí a dostupem a jeho jedinou výhodou byl „počítačový“ zaměřovač. Teprve s příchodem verzí F-86E a F začali američtí piloti sami aktivně vyhledávat boj.
I proto by bylo lépe, kdyby se někteří „takyautoři“ nejprve trochu poučili a následně kriticky zhodnotili strojový překlad „strýčka Gůgla“ když už musí podobné hovadiny ze zahraničí přejímat.

Im Bier steckt Wahrheit

01. 09. 2022, 13:26

Uvedl jsem proudová letadla, které letaly za 2. valky.
V Koreji létal ještě P80 a Meteor.
Ruské stihaci eso Kožedub se i přes zákaz zucastnil leteckých soubojů.

Im Bier steckt Wahrheit

01. 09. 2022, 13:16

P 80, Meteor, Schvalbe, He 162.

nobody

01. 09. 2022, 11:30

Myslim, ze ta veta v texte je hodne hlupa, pretoze min. 2 prudove stroje sa za 2. svetovej dockali bojoveho nasadenia: Schwalbe a Meteor. Meteor bol ale nasadeny na likvidaciu V1, neviem, ci bol nasadeny aj proti nepriatelskym stihackam resp. ci ma dolozeny nejaky vzdusny boj. Zrejme keby Nemci pokracovali v prepadoch Britanie stihackami (Fw-190 JaBo), bol by nasadeny aj proti nim, ale uz k tomu myslim nedoslo.

Veritas vincit

01. 09. 2022, 10:30

Pro Sovětský svaz začala éra proudových motorů... :laughing:
Jak Rusák drží slovo...
Britská labourstická vláda povolila v roce 1946 společnosti Rolls-Royce vývoz 25 motorů Nene do SSSR s podmínkou, že nebudou použity pro vojenské účely...
https://en.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_Nene

bombero

01. 09. 2022, 08:03

Gloster Meteor F.8; má původ v ME262?Nebo to byl jediný na straně spojenců....