Shenyang J-35A: Nový čínský letoun páté generace
Čínská společnost Shenyang Aircraft Corporation v roce 2008 prohrála ve výběrovém řízení souboj se společností Chengdu Aircraft Company na další vývoj a dodávky víceúčelového bojového letounu nové generace pro čínské vojenské letectvo. Svoji práci a snažení však nezahodila a po určitém úsilí se jí podařilo prosadit pokračování prací na svém letounu, s kterého se měl stát se schválením oficiálních míst čínský exportní artikl a alternativa k americkému lehkému stíhacímu bombardéru Lockheed Martin F-35 Lightning II. Tento nový stroj společnosti Shenyang později vešel ve známost pod označením FC-31, nebo pod jménem Gyrfalcon.
Foto: Shenyang J-35A | China TV
Projekt letounu FC-31 s dočasným, nebo krycím, označením F-60 byl veřejnosti poprvé představen v Pekingu v září 2011. Šlo o středně velký a středně těžký stíhač, jakýsi čínský MiG-29 převlečený do stealth kabátu. Jeho vzhled nezapřel jasnou inspiraci americkými letouny F-22A Raptor (dva motory těsně vede sebe a dvě výrazně od sebe odkloněné svislé ocasní plochy) a F-35 Lightning II (pětiúhelníkový průřez trupu a nasávací hrdla vzduchu pro motory s „boulemi“ DSI). První letový prototyp letounu FC-31 (někým považovaný spíše za demonstrátor) se dostal poprvé do vzduchu 31. října 2012. První veřejná prezentace tohoto stroje proběhla v listopadu 2014 na Airshow China 2014.
Druhý letový prototyp FC-31 s řadou tvarových i rozměrových změn absolvoval svůj první let 23. prosince 2016. FC-31 začal být intenzivně nabízen na světovém trhu s bojovými letadly, ale první zájemce se našel doma v Číně. Čínské námořní letectvo totiž vyhodnotilo FC-31 jako vhodný základ pro svoji novou palubní stíhačku. Shenyang tedy letoun opět výrazně upravil a 21. října 2021 se dostal do vzduchu třetí letový prototyp FC-31 se všemi potřebnými palubními prvky (zesílené sklopné křídlo o větší ploše, zesílený podvozek, záchytný hák atd.). Pro čínské námořní letectvo byl typ přeznačen na J-35. Na palubním J-35 se dále intenzivně pracuje a dnes existují minimálně další dva letové prototypy.
První informace o tom, že Shenyang pracuje na pozemní modifikaci palubního víceúčelového bojového letounu J-35 se na veřejnost dostaly v březnu 2021. Zmíněná modifikace nese označení J-35A a je určena jednak pro čínské vojenské letectvo tak i pro zahraniční zákazníky. J-35A má zpětně odlehčenou konstrukci, odlehčený podvozek, křídlo o menší ploše zbavené sklopné mechanizace a postrádá také záchytný hák.
První letový prototyp modifikace J-35A byl údajně zalétán 26. září 2023. Svoji první veřejnou prezentaci si má odbýt na nadcházející výstavě Airshow China 2024, která proběhne ve dnech 12. až 17. listopadu 2024. Podle čínských vyjádření a vyjádření přicházejících z Pákistánu se prvním zahraničním provozovatelem J-35A stane pákistánské vojenské letectvo. A to není vůbec dobrá zpráva pro Indii, která má svůj letoun páté generace ještě za sedmero horami.
Jednomístný víceúčelový bojový letoun Shenyang J-35A pravděpodobně pohánějí dva čínské dvouproudové motory typu WS-21 s maximálním tahem po 93,2 kN. V přídi stroje je umístěn víceúčelový radiolokátor s pevnou fázovanou anténou s digitálně vychylovaným paprskem. Za krytem antény na spodní straně přídě se podle fotografií nachází elektrooptický průzkumný a zaměřovací systém.
Základní výzbroj J-35A bude pravděpodobně tvořena čtyřmi protiletadlovými řízenými střelami, které se budou umísťovat do vnitřní zbraňové šachty na spodní straně trupu. Další výzbroj bude možné zavěsit pod křídlo. Maximální hmotnost nesené výzbroje bude nejspíš do 8 000 kg.
Letové výkony čínského J-35A budou pravděpodobně o něco málo větší než má americký F-35A. Vzhledem k tomu, že jsou použity v nasávacích hrdlech vzduchu systémy DSI, dá se předpokládat, že maximální rychlost letounu bude někde na hranici 1,8 až 1,85 Machu. Maximální dostup lze odhadnout na 16 500 a 17 500 m.
Systémy J-35A budou určitě jednodušší a tím i levnější než má F-35A. Menší složitost může být při plnění řady úkolů však předností. Určitou nevýhodou J-35A pro některé zákazníky může být dvoumotorová koncepce, ale J-35A bude oproti F-35A rozhodně více stíhačkou, i když při své maximální rychlosti musí být tento výraz dáván do uvozovek. Dvoumotorová koncepce J-35A nechává na trhu malou skulinku pro ruský lehký víceúčelový jednomotorový stíhač Su-75. Rusové si však musí hodně pospíšit.
Zdroj: European Security & Defence
Komentáře
Czertik
17. 11. 2024, 20:53tak rusky projekt su-75 je mrtvy. nikdo ho financovat nebude, ani zahranici, ktere se boji sankci, ani rusove ktere na jeho vyvoj a dokonceni nemaji penize a technologii.
k j35a. zajimalo by me, proc do nej sli odlehcenim a zmensenim j35, misto toho aby jen upravily/preznacily fc31. v cem sou rozdily, ze bylo vyhodnejsi jit cestou "reverzu" nez upravou fc31.
Marty
18. 11. 2024, 08:39Czertik
popravdě nevím, ale zkusil bych hádat že j35 se proti fc31 posunul ve vývoji dál, ne jen že byl upraven pro provoz na LL
su-75 není mrtví, nemuže zemřít něco, co nemělo šanci se narodit:rofl:
jinak ikdyž vubec nejsem fnaouškem komunistické číny, le tak trochu nepochybuji že j35A bude o kilometry vývoje i urovně zpracování dál, než su-57