EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Sovětský pilot uletěl v MiGu-25 do Japonska a hrůza opadla – nebyla to zázračná a neporazitelná stíhačka

 15. 09. 2022      kategorie: Vojenská historie      109 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Dne 6. září 1976 přistálo na letišti v japonském městě Hakodate sovětské vojenské letadlo. Vzletová a přistávací dráha nebyla dostatečně dlouhá, a těžký letoun ji přejel o desítky metrů, než konečně zastavil. Šlo o cennou trofej  MiG-25 – s nímž se nyní mohli potenciální protivníci SSSR podrobně seznámit.

Pilot opustil kokpit a vypálil dva varovné výstřely do vzduchu. Na silnici vedle letiště se shromáždili motoristé a začali si pořizovat fotografie. Po několika minutách se k letadlu konečně dostali zaměstnanci letiště. Pilot, 29letý poručík Viktor Ivanovič Bělenko ze sovětských sil protivzdušné obrany, jim řekl, že chce zběhnout.

mig-25Foto: MiG-25 | Wikimedia Commons / Public domain

Nešlo o typické zběhnutí. Bělenko právě uletěl 650 km a přistál na zahraniční letecké základně ve stroji Mikojan-Gurevič MiG-25, nejtajnějším letounu, jaký dosud Sověti vyvinuli. Západní země si MiGu-25 poprvé všimly kolem roku 1970. Špionážní satelity odhalily nový typ letounu při testování. Západní vojenské představitele znepokojovala zejména velká křídla letounu.

Velká křídla jsou u stíhacích letounů užitečná. Vytvářejí vztlak a usnadňují zatáčení. Zdálo se, že nové letadlo má jak velká křídla, tak dva obrovské motory. Vojenští představitelé se obávali, jak rychle dokáže letět a zda Západ má něco, co by s ním dokázalo držet krok. A v březnu 1971 si Izrael všiml nového letadla, které zrychlovalo na Mach 3,2 a stoupalo do výšky 19 tisíc m. Pentagon čelil možnosti, že Sověti zkonstruovali letadlo, se kterým USA nedokážou držet krok.

Byl to klasický případ vojenské dezinterpretace, jak uvedl Stephen Trimble, americký redaktor časopisu Flightglobal: "Zdálo se, že jeho schopnosti přecenili čistě na základě vzhledu, z velikosti křídla a obrovských rozměrů vstupů vzduchu. Věděli, že bude velmi rychlý, a také si mysleli, že bude velmi obratný. V tom prvním měli pravdu, ale v tom druhém ne."

MiG-25 vznikl jako reakce na americké letouny F-108, SR-71 a B-70. Všechny měly schopnost létat rychlostí Mach 2+. Sověti s nimi potřebovali držet krok. V 50. letech Sověti skutečně krok drželi. Ale technologie potřebná pro přechod z Mach 2 na Mach 3 byla obrovskou výzvou, kterou Sověti potřebovali splnit co nejdříve.

Rostislav Běljakov vedl konstrukční tým MiGu-25. Použili dva proudové motory R-15, které byly zkonstruovány pro výškové řízené střely. Tyto motory by vyžadovaly velké množství paliva, a proto byl MiG-25 konstruován tak, aby unesl 13 600 kg paliva. Díky tomu byl MiG-25 obrovský, vlastně jen o několik metrů kratší než čtyřmotorový britský bombardér Lancaster.

Sověti se rozhodli postavit svůj nový proudový letoun z oceli. To byl také pravý důvod velkých křídel. Potřebovali udržet všechnu tu ocel ve vzduchu. Neudělali letadlo obratnější, jak se Pentagon obával. Také stíhací verze letadla byla kvůli hmotnosti výzbroje schopna dosáhnout pouze rychlosti 2,5 Machu. Verze, kterou Izraelci viděli letět rychlostí 3,2 Machu, byla průzkumná. Ale Pentagon nic z toho nevěděl a ani vědět nechtěl, dokud se mu nepodařilo jedno z letadel získat.

Bělenko byl vzorný sovětský občan. Narodil se těsně po druhé světové válce poblíž kavkazských hor. Vstoupil do armády a stal se stíhacím pilotem. Čekal ho ale také rozvod. Začal pochybovat o tom, zda jsou USA tak špatné, jak je líčí propaganda SSSR.

Vypracoval plán. MiG-25 nemohl doletět na americkou leteckou základnu s plnou nádrží paliva, ale mohl doletět do Japonska. Jednoho dne při rutinní cvičné misi porušil formaci a zamířil k Japonsku. Letěl nízko, aby se vyhnul radarům SSSR i Japonska. Trasu letěl podle paměti s úmyslem přistát na letecké základně Čitose, ale měl dost paliva jen na to, aby doletěl do bližšího Hakodate.

MiG byl rozebrán a prozkoumán do nejmenších podrobností. Bylo zjištěno, že nový sovětský letoun není "superstíhačkou", které se obávali. Verdikt byl jednoznačný: MiG-25 nebyl příliš užitečný bojový letoun. Byl to drahý a těžkopádný letoun a v boji by nebyl nijak zvlášť účinný. Byl to "papírový tygr". Jeho radar byl roky pozadu za americkými modely. Obrovské motory vyžadovaly obrovské množství paliva, takže MiG-25 měl pozoruhodně krátký dolet. 

V důsledku Bělenkova zběhnutí a kompromitace radarových a raketových systémů MiGu-25P začali Sověti od roku 1976 vyvíjet pokročilou verzi MiGu-25PD. Plány na nový letoun, který by rozvíjel potenciál MiGu-25 letět rychleji, byly navrženy a prototyp neoficiálně označen jako MiG-25M. Měl nové výkonné motory, vylepšený radar i výzbroj. Výsledkem těchto prací ale nakonec nikdy nebyl stroj pro sériovou výrobu, protože nadcházející MiG-31 se ukázal jako perspektivnější.

Zdroj: warhistoryonline

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Green Leader

19. 09. 2022, 13:34

Mig19 neměl zapisovač letových dat, takže dosažení nadzvukové rychlosti se prokazovalo vytvořením sonického třesku nad letištěm. Primitivní, účinné, ale chtěl bych to vidět dneska:relieved:.

bebe

16. 10. 2022, 05:36

No moment, to je pěkné že uslyšíte ránu ale v jaké výšce? A naco musí mít bojový letoun zapisovač dát? Přeci od toho jsou radary a jiné zařízení. Tahle schopnost je defakto nedavna záležitost ale to jen díky digitalizaci strojů a tak trochu vedlejší schopnost jež nebyla původně zamyšlená krom nehody nebo údržby. Tohle je pro civilní dopravu a schopnost zjištění příčin pádu nebo třeba pro výrobce motoru a zber dat pro výzkum nebo zlepšení výkonu či úsporu paliva jež potřebuji další průběh v čase. I ten záznamník u civilních strojů se buď maže sám nebo úmyslně. A  jen pro mě :wink: a jak to chcete vidět? Pokuď myslíte natlačený proud vzduchu na křídlech nebo na plochách tak to je jen tím že při překonání jde na to pomalu ale v reálu je to jen chvilka kterou oko nepostřehne

Green Leader

19. 09. 2022, 13:32

Im Bier...:thumbsup::joy:

Alle

18. 09. 2022, 22:07

Tady máte tu storku v originále přímo od autora

https://youtu.be/hFJMs15sVSY?t=3350

Veritas vincit

18. 09. 2022, 15:35

Im Bier steckt Wahrheit :thumbsup:
Pěkná ukázka v odkazu.

Im Bier steckt Wahrheit

18. 09. 2022, 14:59

Počasí stojí za prd, chtěl jsem vyrazit na lole, ale v dešti to mě neba. Sice článek je o Mig 25, ale jeho souputník a nepřítel byl o něco málo lepší SR 71. Našel jsem ukázku z knihy, která se prodává za 700 doláčů.
Rád to sem dám pro zasmání. Překlad je perfektní.

https://www.pina.cz/2016/02/18/lockheed-sr-71-blackbird-kontrola-rychlosti/

bebe

16. 10. 2022, 05:22

No moment náhodou nebyl Mig 25 primárně stavěný na lov sr71. Ale jakmile jim došlo že nemají šanci tak jej předěláli na defakto zachytný stíhač nad Sibiři se schopností odpalu raket dalekého dosahu? Něco trochu jak f14? ( myšleno dosahem radaru a schopnosti odpalu, on ocenan a Sibiř mají rozlohou hodně společné) Proč žádné SR nebylo zničeno rusem:thinking: a létaly si jak chtělo:wink: Co jsem četl tak jen otočit SR71 při plné rychlosti byla vzdálenost jak USA na šířku:thinking:

Madmax

18. 09. 2022, 11:01

neví tu někdo, co je pravda na tom, že si Alžír nechal ve výzbroji Mig 25 i po zavedení Su 30, protože prý Su 30 nebyly vhodné pro QRF mise(vzlet do 15min)? Příjde mi to u tak pokročileho typu jako je Su 30 zvláštní.

Zdeněk

17. 09. 2022, 19:35

VV, ten odkaz je fakt skvělý a jeho tvůrce je šílenec v tom nejlepším slova smyslu :thumbsup:

Je docela sranda, že tyhle lovcovy historky mají docela často pravdivé jádro, i když většinou jiné, než naznačuje vypravěč.
Trochu mi to připomnělo historku, která se traduje tady u nás na Moravě a to o Andule An2 s proudovým motorem. Ta je skoro pravdivá, jednalo se totiž o polskou LaLa-1, což byl zkušební letoun při vývoji PZL M-15 Belphegor, což byla naprostá šílenost.
Ovšem jak ji mohli vidět tady, to fakt nechápu, protože my jsme vyvíjeli akorát bitevní čmelák ...:stuck_out_tongue_winking_eye:

Veritas vincit

17. 09. 2022, 18:36

Zdeněk :thumbsup:
Díky za tvůj postřeh.
S tou keramikou mi to uniklo.
Byl jsem na těch stránkách asi před rokem a náhodou jsem si vzpomněl, že je mám uložený v oblíbených. Jsi lepší čtenář a já už mám houby paměť. :slight_smile:

Veritas vincit

17. 09. 2022, 18:20

Béďa
"šlo mi o pohon, dle me je blbost porovnavat raketový a proudový pohon,..."
*
To je jasný.
Nelam si s tím hlavu.
Prvotním cílem nebylo zesměšnit MiG-25, ale dotlačit chytrolína "Im Bier steckt Wahrheit" k normální spolupráci. Třeba aby místo urážení druhých dával pod svá tvrzení odkazy. Ne každý má čas "to" hledat a připadá mi to i víc fér. Nakonec, není to náš soukromý duel a nečteme to jenom my dva.

bebe

16. 10. 2022, 06:00

Opět moment, kyslík v nádržích je nejen mrtvá váha navíc ale taky zabere spoustu místa a ještě je to tzv další věc jež se může pohnojit. Viz raketoplán a jeho nádrž nejen s palivem ale taky příklad Apolla 13 :thinking: pak tu máme to že byste nebyl schopný dostat to množství v danou chvíli viz tzv náporový motor jež funguje až při určitě rychlosti a neobsahuje žádnou pohyblivou součást. Nebo proč mají letadla křídla a raketa je nepotřebuje :wink: a s tím nadavanim souhlasím jen na ty odkazy je to někdy problém. Já mám raději papírovou verzi a fotky nebo spoléhat se na digitální verzi a hlavně kde je hledat nekdy zabere i klidně pul dne a stejné vam je musi zaslat známý ( viz proč je dobré mít přátelé modeláře:wink:). Takže bych s tímhle moc nešaškoval. Normální znalý v oboru buď ví nebo si to dohledá sám plus fanatici zblblí propagandou se s vámi nebudou diskutovat a většinou nepoužívají argumenty a když max jedna babka povídala :wink:

Béďa

17. 09. 2022, 18:02

to Veritas, šlo mi o pohon, dle me je blbost porovnavat raketový a proudový pohon, raketa si proste kyslik veze s sebou...proudovy motor je závislý na atmosféře...
Ale musim uznat, že ten odkaz je super. Ten jsem neznal...

Veritas vincit

17. 09. 2022, 17:33

Já si myslím pánové, že naše veliké díky patří panu Martinu Horákovi z Pardubic.
Jeho články na jeho serveru https://ruslet.webnode.cz/ jsou super, technicky nad rámec dostupného, možného a hlavně je v nich pravda. Za což panu Martinu Horákovi veliký dík. :thumbsup:
Pro Rusomily a nejen pro ně, ale i ostatní technické nadšence je na zvážení myslím poslední řádek na úvodní stránce.

"Sovětské/Ruské a Čínské bojové letouny v USA,
testy a provoz sovětských vojenských letounů u Amerických ozbrojených sil."
https://ruslet.webnode.cz/prilohy/migy-ve-sluzbach-usaf-v-roli-agresoru/

Zdeněk

17. 09. 2022, 14:21

Mimochodem víte, co mě překvapilo nejvíce, že protentokrát to bylo alespoň "založeno na skutečných událostech" byť ve verzi pro seriál Věřte nevěřte :stuck_out_tongue_winking_eye:

Green Leader

17. 09. 2022, 14:14

zdeněk:thumbsup:

LightGray

17. 09. 2022, 14:12

Tedy se mystérium vysvětlilo, jeden výzkumný stroj pro výzkum keramického povrchu pro sovětskou "NASA". Mystérium ukončeno.

Zdeněk

17. 09. 2022, 13:56

Mimochodem, právě diky odkazu od VV myslím, že mohu vysvětlit ty keramické náběžné hrany :laughing::joy::rofl:

cituji:
"MiG-25RB (modrá 02) – speciální modifikace průzkumného-bombardovacího letounu typu MiG-25RB (Foxbat B) zastávající roli vzdušné zkušebny keramických ochranných dlaždic kosmického raketoplánu typu Buran. Jediný exemplář tohoto speciálu vznikl konverzí sériového MiGu-25RB (Foxbat B) a vyznačoval se instalací úchytů testovaných keramických dlaždic na bocích postranních přívodů vzduchu, na úrovni kořenů náběžné hrany křídla, a speciálního zkušebního vybavení uvnitř přídě trupu na místo průzkumného a bombardovacího vybavení. Další dodatečné vybavení se nacházelo uvnitř kontejnerů, které se umisťovaly na křídlení závěsníky."

Více zde: https://ruslet.webnode.cz/technika/ruska-technika/letecka-technika/a-i-mikojan-a-m-i-gurjevic/mig-25p-foxbat-a-/

Green Leader

17. 09. 2022, 13:46

LightGrey

To moje "co myslíte"? byla otázka na vás, jestli čekáte, že se ten zdroj objeví. Já to nečekám určitě.

Green Leader

17. 09. 2022, 13:43

zdeněk

Díky. Jedna chyba.

LightGray

17. 09. 2022, 13:38

Nějaký pán tvrdil že MiG 25 měl náběžné hrany z keramiky, a také že měl RAM nátěr, obojí je mylné.

Zdeněk

17. 09. 2022, 13:10

Pánové je to sice trochu mimo téma, ale alespoň zůstávám ve vzduchu:
https://www.idnes.cz/technet/technika/kviz-ceskoslovenske-letectvo.A220916_004226_tec_technika_erp

p.s.: přiznávám dvě chyby :sob:

Green Leader

17. 09. 2022, 13:07

LightGrey

Co myslíte?:)

LightGray

17. 09. 2022, 13:02

Zajimalo by mě jestli se objeví zdroj na keramické náběžné hrany a ram materiály u MiG 25...

Veritas vincit

17. 09. 2022, 12:55

"Mikojan-Gurjevič MiG-25P / Je-155P"
https://ruslet.webnode.cz/technika/ruska-technika/letecka-technika/a-i-mikojan-a-m-i-gurjevic/mig-25p-foxbat-a-/

Všechny ostatní verze MiGu-25 v levém sloupku.

LightGray

17. 09. 2022, 12:13

Všechna letadla k rekordům byla více a nebo méně upravena pro daný rekord. F-15 Streak Eagle byl oproti předchozímu F-4 Phantom upraven podstatě více a následný P-42 byl oproti F-15 také v úpravách o krůček dále.

Zdeněk

17. 09. 2022, 11:26

Green Leader, já v žádném případě nepovažuji občany, kteří se narodili v Rusku automaticky za zdegenerované, já považuji za zdegenerovaný a pokřivený stát Rusko jako takové.
Někde jsem četl charakteristiku Ruska, která se mi moc líbila:
"Je obdivuhodné, pokud někdo dokáže vyřešit nouzovou situaci použitím desky, hřebíků a kladiva, ale v Rusku je to předepsaný servisní postup ..."

Green Leader

17. 09. 2022, 11:16

Zdeněk

To je fakt. Je to takový paradox, že nejvíc toho dokázali Rusové buď v emigraci nebo v kriminálu.

Ale třeba ten Fedotov nemohl být žádné ořezávátko. Strana naplánovala rekord, konstruktéři se snažili nějak v mezích možností vyhovět, ale nakonec si do toho musel někdo sednout a letět s tím.

Zdeněk

17. 09. 2022, 11:08

Green Leader :thumbsup: a to za první i druhý příspěvek

Mimochodem ten článek jsem si přečetl a mohu jen souhlasit. Za normálních okolností bych si hnidopicha odpustil, ale zdejší Soubor ruských prvenství a vrcholné geniality mě k tomu tak nějak popouzí :stuck_out_tongue_winking_eye:.

Klidně Rusům přiznejme to, co doopravdy vymysleli a dokázali v Rusku, není toho mnoho, ale jsou takové věci, mě například napadá eraktoplan nebo hydraulický diferenciátor, popřípadě dva nositelé Nobelovy ceny v oblasti laserů.
p.s. Pokud budeme ale uvažovat ruské občany, kteří zavčas zdrhli a pak vymýšleli v zahraničí, pak ten seznam bude hodně dlouhý ...

Green Leader

17. 09. 2022, 10:54

Im Bier...

Četl jsem na internetu, že v roce 1945 dosáhl německý diskoplán Haunebu III se vstřikováním švestkových povidel do motoru výšky 92 000 m, ale odkaz sem nedám, protože já odkazy zásadně nedávám. Když jsem to našel já, najde to každý.

Fakt si myslíte, že má cenu takhle diskutovat?

Green Leader

17. 09. 2022, 10:50

Hezký článek o rekordech podle řádů FAI a vysvětlení některých "nesrovnalostí".
https://www.smithsonianmag.com/air-space-magazine/who-holds-the-altitude-record-for-an-airplane-141522931/
Ten Fedotovův rekord z roku 1977 pořád platí. Pokud bych si chtěl za každou cenu kopnout, poukázal bych na skutečnost, že letěl na Je-266 a ne Mig-25. Zkratka Je znamená "experimentalnij", takže je otázka, kolik v něm zbylo ze sériového Foxbatu.
Stejně lze diskutovat, jestli byl Chuck Yeager první, kdo překročil rychlost zvuku, protože X1 byl vynesen B29 a poháněn raketovým motorem. Je to ale myslím jedno.

bebe

16. 10. 2022, 05:01

Dobrý den. Nechci se hádat ale diskutovat. Tak za prvé k těm rekordům: bereme v potaz experintalni nebo sériové stroje? Plus u migu 25 mi to nějak nesedí. Viz kdy každé kilo je cca metr výšky. Tudíž bych řekl že u2 nebo sr71 byl výše :thinking: pak tu máme již to že armáda se nebude vychloubat max dosaženou výškou z důvodu utajení o datech stroje. Pak tu máme takovou x15 která toho má taky hromadu nebo aspoň měla. O prvním překonání machova čísla bych taky polemizoval již s me 163 jej určitě překonal, nebo 262. Jen se o tom nemluví nebo spíš není oficiální záznam. A je jedno jaký systém pohonu se použije. Nebo taková japonská střela oka kdy bylo dosaženo nadzvukové rychlosti. Jen bohužel to dotyčný nepřežil z důvodu úmyslného zapichnutí do lodě :thinking: a ne proto že by se stroj rozpadl

Im Bier steckt Wahrheit

17. 09. 2022, 10:46

Vidlička a vidle
Tvé pocity ti mohu snadno vyvrátit o chlastu a mé osobě.
Spolupracovat s tebou určitě nebudu a nechci. Ničím podstatným neobohacuješ zdejší diskuzi. Urážíš a myslíš si jak jsi skvělý. Pro mě jsi jeden z mnoha, který patří do morálního odpadu.
Nereaguj na mé příspěvky. Několikrát jsem ti 
to psal. Pokud nerozumíš napiš mi adresu.

LightGray

17. 09. 2022, 09:34

MiG 25 neměl keramické náběžné hrany, ani nátěr absorbující radarové paprsky, ani nelétal cestovně M 3,2. Poprosím o zdrojové stránky nebo knihy těchto hloupostí.
1 - náběžné hrany byly z titanu.
2- žádný RAM neměl

Veritas vincit

17. 09. 2022, 09:01

Béďa
Pokud sis toho nevšiml, tak jsem chtěl slovanskou pivní řepu pouze přimět k lepší práci, přesnosti, aby občas dal i nějaký odkaz ke svým tvrzením. Jak jistě vidíš, tak se můj pokus minul účinkem, což mě nepřekvapilo. Mám také pocit, že u toho psaní večer chlastá. Přes den vulgární není. :slight_smile:
X-15 nemá srovnání s něčím ruským. Jak by také v těch letech a parametrech asi mohlo, že? Vyspělý svět vs. věčně zaostalé Rusko.:slight_smile:
Ano. MiG-25 je pořádný trakař, cisterna na uhlovodíky s 2 motory. Nositel rekordů, ale žádného pokroku. :slight_smile: Agresivním primitivům, kterým teče ropa ze země to samozřejmě stačí.:slight_smile:

Im Bier steckt Wahrheit

17. 09. 2022, 09:00

Omlouvám se všem slušným diskutujicim, což Vv i Zdeněk určitě nejsou. K nim patří NATO a Slavoslav. Používají různé invektivy, když nemají argument, tak uráží druhé. Admin to dlouho neřeší a tím trpí diskuze.
K těm dvou co jim slibuji nakopat jen tolik, rád přijedu, abych dokazal, že nekecám do větru.

Zdeněk

17. 09. 2022, 08:33

Béďa, opravdu se chceš pouštět na tenký led jménem Platnost sovětských/ruských rekordů podle standardů FAI? Já jen, že to nedopadne dobře a to i u rekordů, kdy byl jen jeden soutěžící...

Béďa

17. 09. 2022, 01:38

Předně omluva za překlepy.

to Veritas: obávám se, že to chce ještě googlit případně dát šanci takovým těm papírovým věcem s písmenky, je fajn že zmiňuješ X-15, ale mám kontrolní otázku, tušíš proč je nesmysl porovnávat ho s výkonem Migu-25? Proč je to hloupost? Čekal bych trochu víc germánské přesnosti...

Zdeněk

17. 09. 2022, 00:13

Green Leader, myslím, že trocha zábavy na večer nemůže uškodit a hlavně se ukáže, kdo co je vlastně zač ... :stuck_out_tongue_winking_eye:

Nicméně taky bych na technicky zaměřeném webu s vojenskou tématikou radši drbal vojenskou techniku a nebo se dozvěděl něco o historii, současnosti a budoucnosti ... třeba se to povede.

Green Leader

17. 09. 2022, 00:04

Od výkonů Migu25 až k bojovým sportům. Pěkný. Já tu nejsem zase tak dlouho, tak jsem zvědav jestli tyhle věci nějak řeší zdejší admin.
A ještě odpoledne to vypadalo, že bude to vlákno fakt jenom o letadlech.

Im Bier steckt Wahrheit

16. 09. 2022, 23:50

He he i ty potrate Zdeněku hlupáku.
Asi tak, slibem nezarmoutíš a pokud potřebuješ i ty nakopat koule? Já se tomu nebráním a tvoji úchylky beru jako standard.
A najednou zde mám dvě zakázky dvou potratů Vv a Zdenek hlupák.
Neslibuji, že vás "obšťastním" v jeden den.

Zdeněk

16. 09. 2022, 23:38

Pivní hlavo, víš co na tobě obdivuji? Že se toho nebojíš a klidně se veřejně přiznáš k tomu, že jsi jen agresivní primitiv, který dostal spoustu ran do hlavičky ...
Jen jedna drobnost, máš to potvrzené i oficiálně? Já jen, že se nebojíš ani nebezpečného vyhrožování ... skutečně velký obdiv, máš opravdu koule z vola :thumbsup:

Im Bier steckt Wahrheit

16. 09. 2022, 23:37

Delona mám rád, ovšem nemám rád zrmdy jako jsi ty. Pokud nevěříš, rád přijedu. Peněz a času mám celkem dost. Dokonce mám krumpáč i lopatu, ale s tebou to je otázka asi tak snadného úderů urakem uchi, ktery jsem se učil jsko starší zák. Uvědom si, že jsi starej a nikdo tě nepotřebuje, krom hrobníka. Jo hraj si na hrdinu, ale es komt der tag.

Im Bier steckt Wahrheit

16. 09. 2022, 23:37

Delona mám rád, ovšem nemám rád zrmdy jako jsi ty. Pokud nevěříš, rád přijedu. Peněz a času mám celkem dost. Dokonce mám krumpáč i lopatu, ale s tebou to je otázka asi tak snadného úderů urakem uchi, ktery jsem se učil jsko starší zák. Uvědom si, že jsi starej a nikdo tě nepotřebuje, krom hrobníka. Jo hraj si na hrdinu, ale es komt der rag.

Veritas vincit

16. 09. 2022, 23:25

Im Bier steckt Wahrheit
Těžko říci na dálku, jak jsi na tom fyzicky.
Podle psaného projevu představuješ evidentně mentální bídu každé populace. To budou zřejmě projevy slovanských genů za které nemůžeš. Možná se ti v rodině nedostalo slušného vychování. Vypadá to ovšem na vliv obojího. Příchylnost k Rusku ukazuje na hodně slabou genetickou výbavu, která má zřejmě nad špatnou výchovou vrch. :slight_smile:

Im Bier steckt Wahrheit

16. 09. 2022, 22:29

Odpovím ti velice jednoznačně, dívám se na Borselina a odpočívám. Trenuji 2x denně, posilovna a ring. Suším houby, které jsem rano nasbíral. Pokud si myslíš, že každý neslovan chlastá jako ty, tak si vypláchni hubu savem. Ty svoje rozumy můžeš hustit do svý kreatury nebo do urny vole. Opravdu rád ti rozkopu koule.

Veritas vincit

16. 09. 2022, 22:22

Im Bier steckt Wahrheit
"Tak pinďo Vv, nabízím ti možnost a přijeď nebo já a rád tě nakopu 5x do koulí a možná se ti rozsvítí, ale ty jsi starej vocas a důchodce a děti nebiju. Raději trenuj skoky do rakve."
*
Kolik už máš stříknuto pod válec slovanský kecálku ? :slight_smile:
2 ‰ (promile) bez forsáže (kořalka) ?
Na tvém projevu je to už dost vidět. :slight_smile:

Veritas vincit

16. 09. 2022, 22:18

Im Bier steckt Wahrheit
Jen tak mimochodem se tam píše, že rychlost 2.83 Mach MiG-25 dosahuje pouze při lehce spuštěném přídavném spalování a to na dobu maximálně 5 minut. Potom se mu rozsvítí kontrolka a když nezpomalí, tak zničí motory... :slight_smile:
Jeho spotřeba při cestovní rychlosti byla o 50% větší než u první série F-15 Eagle a jejich motorů F100. :slight_smile:

Zdeněk

16. 09. 2022, 22:16

Dějiny Ruska v dvaapadesati sekundách :stuck_out_tongue_winking_eye:

https://twitter.com/Posledniskaut/status/1570841699089350657?s=20&t=tOeYqtDgy5rOj7Z-E5j6Qg

Im Bier steckt Wahrheit

16. 09. 2022, 22:11

Tak pinďo Vv, nabízím ti možnost a přijeď nebo já a rád tě nakopu 5x do koulí a možná se ti rozsvítí, ale ty jsi starej vocas a důchodce a děti nebiju. Raději trenuj skoky do rakve.

Veritas vincit

16. 09. 2022, 22:08

Im Bier steckt Wahrheit
Tak co slovanská pivní hroudo, nedokážeš dát nikdy ani odkaz? :slight_smile:
Například:
https://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan-Gurevich_MiG-25
Kapitola:
Aviation records
Technical description

Celkem chápu tvé nedostatky. Vrozená lenost a mentální ochablost.
Inu Slované. :slight_smile:

Veritas vincit

16. 09. 2022, 20:59

Im Bier steckt Wahrheit
"Aha, doplním. Mig 25 vzlétl vlastní silou a přistál na letišti."
*
Co znamená v ruských poměrech "speciálně upravený MiG-25" ??
Měl pod břichem přivázané 4 rakety, ..., měl své motory Tumansky R-15, ... ??
Pokud se nic neví a neviděla to mezinárodní komise, žádný rekord není, pouze ruské báchorky. Za posledních více jak 50 let si nepamatuji, že by Rusák někdy nelhal. :slight_smile:
Neříkám, že se to nestalo, ale přednášíš to tady jako pindy u piva v hospodě. Jak také jinak, že. :slight_smile:

Im Bier steckt Wahrheit

16. 09. 2022, 20:46

Aha, doplním. Mig 25 vzlétl vlastní silou a přistál na letišti.
Jsou různé rekordy a různí lidé, kteří nechapou i když je kopeš do koulí.
Mnozí potřebují nakopat denně 5x.

Veritas vincit

16. 09. 2022, 20:40

Im Bier steckt Wahrheit
"Speciálně upravený MiG-25 v roce 1977 vystoupal dokonce na 37 650 m.
Možná bezvýznamný rekord, ale kdo to dal?"
*
Je ten rekord mezinárodně zaznamenaný a uznávaný?
V pilotovaném letu na speciálu?
North American X-15, (1959-1970), 3 stroje, max. rychlost 6 Mach, dostup 108 000 m.

Němci sice nelétali tak vysoko, ale vývojově se činili.:slight_smile:
Letadla a projekty nacistického Německa ve válečných letech 1939-1945 (6 let).
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_German_aircraft_projects,_1939%E2%80%931945#Horten

Alle

16. 09. 2022, 20:31

IBSW
Rekordy tu přeci nikdo nerozporuje :)

Im Bier steckt Wahrheit

16. 09. 2022, 19:59

Speciálně upravený MiG-25 v roce 1977 vystoupal dokonce na 37 650 m.
Možná bezvýznamný rekord, ale kdo to dal?
Mig 25!

Zdeněk

16. 09. 2022, 16:23

Green Leader, Alle, na 6. generaci jsem taky hodně zvědavý, osobně tipuji, že to bude výrazné prohloubení a akcelerace toho, o čem hovoří už piloti F35, totiž, že už se nezabývají hlavně vyhodnocováním údajů, ale mohou se soustředit výhradně na let a taktiku boje. Rovněž se taky značně prohloubí propojení s zbraňovými systémy na bojišti... bude to děsivě zajímavé.

nobody

16. 09. 2022, 16:16

Zdeněk
OK, kedze sa okolo F-35 toho tolk toci, tak zvlast pripadom ako IBSW je tazke vidiet do hlavicky, aky nezmysel prave maju na (ne)mysli. Ale posledna "megakauza" sa tykala magnetov vyrobenych z necertifikovanej cinskej zliatiny pouzitych v nejakej kritickej jednotke motora. Tak som nelistoval v stohoch dalsich konspiracii.

Green Leader
stihaci bombarder bol aj tak vzdy velmi nejednoznacne definovany pojem a povedal by som, ze to je skor naopak - mizne kategoria stihacka a takmer kazde lietadlo uvedeneho typu je fakticky stihacim bombarderom, alebo sa s nim pocas vyvoja stane (vid. Eurofighter, kde prve verzie pokial viem mali mizernu schopnost utocit na pozemne ciele, tato bola s dalsimi vyvojovymi krokmi navysovana - a bola to dopredu naplanovana evolucia). Na Zapade IMHO F-15/16/22 boli posledne stroje, ktore na zaciatku boli zamyslane a projektovane ako stihacky.

IBSW
tvoj klasicky pristup. Napisat neuveritelnu demagogiu, potom sa snazit text redukovat na nepodstatny detail a ten slavne dokazovat - navyse, opatovne chybne.
Neudial sa ziaden suboj, nebol to jediny zostrel ani Migom-25, ani pocas vojny v Zalive a nedokazuje to ziadnu aplikaciu sovietskej doktriny voci USA.

Alle

16. 09. 2022, 16:05

Im Bier steckt Wahrheit
Není v mém zajmu davat sem odkaz
---
Takové prohlášení je vrchol vší arogance a pohrdání

ROBO

16. 09. 2022, 15:58

Im Bier steckt Wahrheit
Není v mém zajmu davat sem odkaz
-------------------------------
To chápeme . Když je někdo zapálenej prokremelskej prolhanej troll , tak se člověku jaksi odkazů moc nedostává co ?

Green Leader

16. 09. 2022, 15:46

Beda

Myslím, že to stejně není "poslední Ar196", jak píšete. Minimálně jedno další by mělo být v USA. Pokud si to správně pamatuju, je to stroj z Prince Eugena.

Alle

16. 09. 2022, 15:43

K 6th gen bych si tipl, že to bude spíš drone swarm controller, než fighter tak, jak ho známe dnes.

Green Leader

16. 09. 2022, 15:40

zdeněk

Souhlas. Technická úroveň současných vojenských letadel je neuvěřitelně vysoká. Mizí už i stíhací bombardéry jako samostatná kategorie.
Moc rád bych viděl ten americký demonstrátor letadla 6. generace, ale to nejspíš nejsem sám.

Béďa

16. 09. 2022, 15:36

ad Veritas ke fajn ze si zacal googlit, ale hlavne mi šlo zcela nesmyslne hodnoceni techniky z pohledu politiky a to Aroado bylo ken příměr...jak by se to delat nemělo...

Béďa

16. 09. 2022, 15:33

ad Arado, je to info z monografie uveřejněné b HPM, to co stoji ve Varně ma být zrenovovany kus, pote co byl rozrezan ale nastesti pohozen nekde na kraji letiště...

Zdeněk

16. 09. 2022, 15:17

Green Leader, s tímto názorem nejsem v rozporu, i když bych také řekl, že daná kategorie letounů je prostě už přežitek, resp. že akcelerovat jednu vlastnost letounu na úkor dalších přináší více nevýhod než výhod.

Green Leader

16. 09. 2022, 14:59

zdeněk

Jo, aha. No, já myslím, že vývoj specializovaných letadel prostě už nebyl ufinancovatelný. Tenhle luxus byl nejspíš i jedním z faktorů, které přispěly k uzbrojení CCCP. Vyvinout ke každému západnímu zbrojnímu systému analog a ještě protizbraň není sranda, obzvlášť, když ekonomika moc nešlape.

Zdeněk

16. 09. 2022, 14:31

Green Leader, ta otázka byla myšlena trochu jinak, záchytné stíhače vyvinula samozřejmě spousta zemí, včetně Američanů (především F102 Delta Dagger a F106 Delta Dart) a v dané době měly jistě své opodstatnění.
Spíš jsem měl na mysli, že pokud by MIG 25 byl tak úžasný letoun, včetně bájného antiradarového nátěru, keramických náběžných hran z raketoplánu, dlouhého doletu a mimořádné životnosti, tak by jistě vývoj tímto směrem pokračoval dál a neskončil by u MIG 31.
Místo toho vývoj ve světě spíš směřoval a stále směřuje k univerzálnějším letounům.
Ovšem tohle je téma, na které bych si spíš přednášku poslechl, než že bych ji vedl.

Green Leader

16. 09. 2022, 14:05

zdenek

Já sice odborník nejsem, ale vysvětlení pro to mám.

Pro rusáky byly interceptory vždycky součástí obranné strategie, dá se to vysledovat až k  Migu3. Během 50. a 60. let vytvořily přepadovou verzi skoro od každého typu, který vyvinuli. Typické byly všechny ty podivné aparáty od Jakovleva, vrcholem pak obrovský Tu128.

Nebyli v tom sami. Země s podobnou geografií inklinovaly ke stejnému rešení, třeba Kanada s Arrowem nebo Britanie s Tornadem F2 (záchyt sovětských bombardérů nad Sev. mořem).

Zdeněk

16. 09. 2022, 13:24

Pivní hlavo, neodehrál se žádný souboj, irácký pilot odpálil na vzdálenost 29 km střelu R-40RD a zasáhl ...

Tady si můžeš počíst jak to viděl úspěšný lt. Zuhair Dawoud
https://www.google.com/amp/s/theaviationgeekclub.com/iraqi-mig-25-foxbat-pilot-explains-how-he-was-able-to-shoot-down-lt-cdr-speichers-f-a-18-hornet-the-first-night-of-operation-desert-storm/

Máme snad činit nějaké unáhlené závěry z ověřeného sestřelu Su35 pomocí Strely 2 ... co "myslíš" šmudlo?

Im Bier steckt Wahrheit

16. 09. 2022, 13:07

nobody
Není v mém zajmu davat sem odkaz, ale udělám vyjimku.
Když najdu já mel by i jiný najít.
Souboj se stal a zde je popsaný.

https://www.militaryfactory.com/aircraft/detail.php?aircraft_id=64

Zdeněk

16. 09. 2022, 12:49

Green Leader, myslím, že s názorem, že MIGu 25 patří nehynoucí zásluha na kopanci, který Američany dovedl až k výkonům F15, se mohu plně ztotožnit .

Ostatně by mi mohli zdejší odborníci vysvětlit, proč se Sověti, když byla koncepce MIG 25 tak fenomenální, rozhodli v ni prakticky nepokračovat (pouze MIG 31) a věnovali se koncepci lehkého stíhače (MIG 29) a především koncepci těžkého stíhače (SU 27 spolu se všemi jeho deriváty).

Madmax

16. 09. 2022, 12:49

nobody
se vším více méně souhlas. Jen s tím vývojem Migu 31, koncepce PVO SSSR s použitím Mig 31 v malých výškách moc nepočítala. Jednak k tomu byly určené jiné typy a pak to Migu 31 měl pokrýt radar. Hlavní důvod vývoje Migu 31 bylo to, že motory Migu 25 byly moc hladné a měly nízký rezurs a zbraňový systém byl zastaralý. Největší plus Migu 31 měl být větší dolet, lepší radar a možnost postřelovat víc cílů na větší vzdalenost.

Zdeněk

16. 09. 2022, 12:42

Nobody, to špatně chápeš, ten jedinec se s tzv. "problémy" motorů F35 neustále točí na zprávě USAF, kde bylo uvedeno, že se z bezpečnostních důvodu u motorů F135 provádí každých 50 letových hodin kontrola lopatek turbíny a pokud se zjistí poškození, je letoun do opravy uzemněn. No a kvůli tomu, že se armáda i Lockheed snažili držet nízké stavy skladových zásob (rozšířený nešvar prakticky všude) vznikly prodlevy a hodně letadel tak zůstávalo na zemi.
Co už však IBSW úmyslně přehlíží je to, že ta samá zpráva konstatovala 100% provozní spolehlivost motorů a výbornou hodnotu MTBF, která u letounů F35 výrazně převyšuje požadavky.

Pokud vím, tak jediné problémy s motory byly u prvních F35B s kolmým startem někdy kolem roku 2012, 2013

nobody

16. 09. 2022, 12:02

IBSW
ziaden suboj sa tam neudial, Iracanom sa podarilo zasiahnut az heden cely americky stroj, co dokazuje skutocne vyspelost ruSSackej techniky - cize len a len dalsia z tvojich stupidit.
F-35 nemaju problem s motormi, dalsia tvoja kravina, ale dodavatel pouzil material, ktoreho povod nedovoluje jeho pouzitie a nik sa nepyta, ci ten material je dobry alebo nie - ma zakazany povod a tym to konci. Ziaden problem s motorom samotnym potvrdeny nebol. Dost rozdiel voci motoru, ktory by pri beznej prevadzke musel kazdeho 1-1,5 roka ist von z masiny na generalnu opravu, a teda podchvilou je velka cast flotily uzemnena kvoli opravam.

Veritas vincit
rucne zvary v miestach, ktore su polohou a tvarom velmi specificke sa nevylucuju s pouzitim automatov tam, kde sa to da. Zvaraci existuju aj dnes, ked robotizacia uskocila voci vzniku Foxbatu o par svetelnych rokov a dokonca po tych schopnych je vcelku slusny dopyt, pretoze ich niet.
Nakoniec, vyroba lietadiel je dodnes z nemalej casti rucna praca. Videl som zabery z vyroby F-35 a bolo to ozaj preslavene "jeden striha, druhy priklada" - ked vyrabali nejaku kompozitovu cast trupu, akurat presne umiestnenie prislusneho kusa tkaniny im vyznacoval laserovy premietac.

Btw., jeden z dovodov pre ktory doslo k vyvoju Mig-31 mal byt to, ze 25-ka nezvladala lety v malych vyskach, motory tam neposkytli rychlost a konstrukcia nebola stavana na tu zataz. Cize nebola mozna ani len modifikacia tymto smerom. Lenze utociace jadrove strely ako aj nosice presli na lety v malych vyskach.

Green Leader

16. 09. 2022, 11:57

Veritas vincit

To je nedorozumnění. Já netvrdím, že F15 v něčem kopíruje Mig25.
Po "objevu" Foxbatu ale USAF podstatně přiostřil požadavky na novou stíhačku a rozhodl, že to bude letadlo pro vybojovaní vzdušné nadvlády. Takže 25 měla velký vliv na koncepci 15 a za to jí patří dík.

Veritas vincit

16. 09. 2022, 11:34

Green Leader
"K Migu 25 bych nebyl tak příkrý. Částečně díky němu vznikl fenomenální F15, takže díky soudruzi:)."
*
Já tam samozřejmě vidím trochu jinou linii dvoumotoráků s dvěma směrovkama i když je praotec Phantom II nemá . :slight_smile:
F-4 Phantom II, Grumman F-111B, F-14 Tomcat, F-15

Green Leader

16. 09. 2022, 11:17

Veritas V

Já ho tam jako malý kluk viděl na vlastní oči, bylo to v roce 1976 nebo 77, proto se mi Bédovo tvrzení nezdálo a začal jsem googlit. Hlavně jsem si nebyl po těch letech jistý jestli to fakt bylo Arado nebo třeba některý z Heinkelů.
K Migu 25 bych nebyl tak příkrý. Částečně díky němu vznikl fenomenální F15, takže díky soudruzi:).

Veritas vincit

16. 09. 2022, 11:06

Green Leader :thumbsup:
Béďova historka o soudruzích a zlém německém letadle je hodně přitažená za vlasy:
"a nebyt na úrovni bulharskych soudruhů co svého času rozřezali jediny preživsi Ar196 protoze to bylo zle nemecke letadlo...."

Pravděpodobně skončilo svoji životnost a chtěli jej normálně sešrotovat, nebo nevěděli co s ním, než ho zachránil plukovník Keranov. Protimluv Béďovy báchorky je také v tom, že rekonstrukce podle všeho začala ještě za komunistů v roce 1987.

https://pan.bg/view_article-41-498740-showimg6-en-Arado-Ar-196-A3-at-Bulgarian-Aviation-Museum.html#showimg

Green Leader

16. 09. 2022, 10:37

Beda

Historka o rozřezání "posledního Arada" Bulhary je efektní, ale nepravdivá. To letadlo stojí v muzeu ve Varně.
https://aeropedia.com.au/content/arado-ar-196/

Veritas vincit

15. 09. 2022, 22:49

Béďa
"to veritas: jen jsem poukazal ze hodnotiš twchniku u pohledu politiky...mimochodem kde je uvedeno ze mel dolet 300km?"
*
Až tady budou jenom technický debaty, tak se v pohodě přizpůsobím.
Dokud tady budu číst nesmysly o běžné rychlosti 3,2 Mach, speciálním nátěru a keramické náběhové hraně, tak jsem přizpůsobený zatím dobře.:slight_smile:

"Mikoyan-Gurevich MiG-25"
https://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan-Gurevich_MiG-25
Kapitola"
"Western intelligence and the MiG-25"
Odstavec:
"The analysis, based on technical manuals and ground tests of its engines and avionics, revealed unusual technical information:"
Řádek:
"Combat radius was 299 kilometres (186 mi), and maximum range on internal fuel (at subsonic speeds) was only 1,197 kilometres (744 mi) at low altitude, less than 1,000 m (3,300 ft).[12]"

Tady jsem se jak vidím zmýlil, byl to rádius, za což se omlouvám.
Správně mělo být zhruba 300 km na bojiště a 300 km zpět podzvukovou rychlostí.

Béďt

15. 09. 2022, 21:35

to veritas: jen jsem poukazal ze hodnotiš twchniku u pohledu politiky...mimochodem kde je uvedeno ze mel dolet 300km?

Veritas vincit

15. 09. 2022, 17:33

Béďa
"no co potlacit germánské ego a nebyt na úrovni bulharskych soudruhů co svého času rozřezali jediny preživsi Ar196 protoze to bylo zle nemecke letadlo...."
*
Ty někde čteš, že bych navrhoval rozřezat všechny MiGy-25 ?
Je mi jedno co s nimi dělají, kolik jich vyrobí (li),..., hlavně ať nelezou do Evropy. Užil jsem si jejich lhaní a toho jejich ruského hnoje až dost. :slight_smile: Svoji techniku vždy tajili, žádné letecké dny nepořádali, tak ať si ty své trakaře strčí víš kam. :slight_smile: Dnes si už mohu vybrat a tak jsem si už dávno vybral. :flag_us::thumbsup:
Když už píšeš o tom Aradu. Kolik toho v Československu vyrabovala, nakradla a zničila lidská spodina později vedená komunistickou stranou od května 1945 - 1989 nejen v Sudetech? Bulhaři by asi zírali.

Četl jsem celý svůj odkaz a pár dalších.
Článek ovšem nebyl o rekordech.
Rekordní byl také bojový dolet, zhruba 150 km na bojiště a 150 km zpět.:slight_smile:

"Tak napriklad to sváření, vubec se nedivim pokud cast trupu byla svarena automaticky...asi tě prekvapi ze jistý inf Paton vymyslel uz c roce 42 svareci automat na sváření koreb ruskych tanků..."
*
Celý MiG-25 byl místo nýtování posvařovaný, protože by ho žádné nýty neudrželi pohromadě při té mechanické zátěži.
Asi tě překvapí, že jsem psal o konkrétním letadle Bělenka a výsledcích zkoumání jeho MiGu-25. Proto jsem tam dal i ten odkaz. Já s historií problémy nemám
Tak speciálně pro tebe:
"Historie svařování"
https://cs.wikipedia.org/wiki/Historie_sva%C5%99ov%C3%A1n%C3%AD

I v Rusku se občas narodí chytrý člověk. Bohužel ta jejich země to nijak nevyužije a opak je pravdou. Když neuteče na "Západ", tak ho ruský podprůměr zašlape do země.:slight_smile:

"Radar, byl zalozen na elektronkách, to Americany šokovalo, proroze je davno nepoužívali, jenže elektronky jsou hodne odolne proti EEP pulsu, navic radar mel takovy vykon že be sve době šel ken obtizne zarušit."
*
Ty elektronky tam byly spíše proto, že komunisté v 60. rozhodli, že kybernetika je "západní" pavěda a že nebudou vyvíjet polovodiče, ale rovnou celovodiče. Což si také celostátně zřejmě odhlasovali. :slight_smile:

Existuje knihaz 50. let "Vyprávění o ruských vynálezcích a objevitelích", kde se píše, že všechno vynalezli Rusáci od žárovky po lokomotivu. :slight_smile:

Zdeněk

15. 09. 2022, 17:03

Pavlíku, ty by sis měl zase něco nastudovat o češtině, abys nepsal takové jazykové prasárny ...
Ale abys neřekl, víš, že MIG 25 musel do akce vzlétnout a hlavně musel taky přistát a že měl pevná křídla? Takže prostě musel mít velkou plochu křídla, neboť byl velmi těžký a přistávací i vzletová rychlost musely zůstat v rozumných mezích - je to stíhačka, ne raketa.

p.s. nikdo tady netvrdí, a netvrdí to ani článek, že i když byl MIG 25 poměrně primitivní, tak že ho nenavrhli chytří lidé ... navíc přecenění nepřítele může být drahé, ale podcenění nepřítele je návod na katastrofu.

Veritas vincit

15. 09. 2022, 17:00

Pavel
"Pan redaktor by si asi mel neco nastudovat o aerodynqmice, aby nepsal takove kravoviny o velikosti kridla."
*
Myslím, že sám konstruktér o svém MiGu-25 údajně prohlásil, že potřebuje křídla jenom pro start a přistání. V rámci dostupných možností byl jistě MiG-25 postaven chytře. Co také jiného stavět, když nejsou technologické možnosti.
Jenom malinké doplnění.
Následovníkem MiGu-25 je MiG-31.
MiG-35 je exportní označení pro modernizovaný MiG-29.
Poslední MiG-31 byl vyroben v roce 1994.
Dnes je klidně možné, že žádná firma MiG již neexistuje, nebo se už jmenuje Suchoj.

Béďa

15. 09. 2022, 16:56

to Veritas: no co potlacit germánské ego a nebyt na úrovni bulharskych soudruhů co svého času rozřezali jediny preživsi Ar196 protoze to bylo zle nemecke letadlo....
Četl jsi vubec tem odkaz z wiki na ktery odkazuješ? Jsou zam mimochodem ucedeny rekordy Migu co dosahl, treba v dostupu.četl jsi o útěku s Migem 25 vice než jeden clanek na webu a jeden dokument v televizi?

Tak napriklad to sváření, vubec se nedivim pokud cast trupu byla svarena automaticky...asi tě prekvapi ze jistý inf Paton vymyslel uz c roce 42 svareci automat na sváření koreb ruskych tanků...

Radar, byl zalozen na elektronkách, to Americany šokovalo, proroze je davno nepoužívali, jenže elektronky jsou hodne odolne proti EEP pulsu, navic radar mel takovy vykon že be sve době šel ken obtizne zarušit.

Mig25 nebyl nikdy urcen pro manevrovy boj, ale byl to zachytny stíhač.

Pavel

15. 09. 2022, 16:41

Pan redaktor by si asi mel neco nastudovat o aerodynqmice, aby nepsal takove kravoviny o velikosti kridla. Asi blbej algoritmus v google prekladaci :-). jinak Mig-25 byl zachytny stihac operujici proti vyskovym strategickym bombarderum s jadernymi zbranemi. ty mel v pripade utoku dohnat, zamerit a odpalit zbrane. vzhledem k tomu ze se jednalo o Valkyrii, musel letat M3, jinak by byl k nicemu. z nerez oceli byl proto, ze ta jedina zvladala tepelne namahani a mela potrebnou pevnost. Ten kdo cetl Belenkovu knihu vi, ze i americane po rozboru konstrukce uznali, ze je to letoun navrzeny velice chytre. navic nebyl enorme drahy oproti konstrukci z titanu, ktery byl problem zpracovat. navic mig-35 je nasledovnikem a slouzi u vvs dodnes. jeho vykony malo co nahradi.

Veritas vincit

15. 09. 2022, 16:05

nobody
"co som videl dokumenty, pri vyrobe 25-ky boli pouzite zvaracie automaty."
*
Na Bělenkově MiGu-25, našli technici ruční sváry.
Potom asi používali automaty, jak je vidět v dokumentu. Otázkou je z kolika %.

Im Bier steckt Wahrheit
"Migu 25 bylo vyrobeno 1186 ks a SR 71 jen 32 kusů a z toho více než 1 třetina byla zničená z ruznych důvodů. "
*
Srovnáváš tady MiG-25 z ocelového plechu a SR-71 z titanového, motory Pratt & Whitney J58 a Tumansky R-15,... ?
Už jsi někdy ohýbal titanový plech slovanský chytrolíne??
Postavili snad Rusáci někdy něco podobného ??
Lockheed SR-71 Blackbird (1964) - 32 kusů
Lockheed A-12 (1962) - 2 kusy
Lockheed YF-12 (1963) -3 kusy
Lockheed D-21 (1964) -38 kusů

Alle

15. 09. 2022, 16:01

Dokument od Mustarda o Mig 25 https://www.youtube.com/watch?v=W1L1sU0uI0o

Im Bier steckt Wahrheit

15. 09. 2022, 15:48

nobody
Jednalo se o jediný sestřel v leteckém souboji v Zalivu.
Vidíš, uplyne skoro 30 let a problém s motory má i F35.

nobody

15. 09. 2022, 15:29

Veritas vincit
co som videl dokumenty, pri vyrobe 25-ky boli pouzite zvaracie automaty. A kedze islo o prepadovu stihacku, nejaka obratnost na rozdiel od tychlosti potrebna nebola. 25-ka mala vzlietnut, dohnat prenikajuci bombarder s jadrovymi bombami na palube, vykonnym radarom proste presvietit akekolvek palubne rusicky a zostrelit ho.

IBSW
takze zostrelili dokonca az jedno lietadlo - dokonala to ukazka vyspelosti bolsevickej techniky a technologii
A motor dokonca vydrzal tolko, ze keby to bolo americke lietadlo, tak musi na generalku maximalne kazdy druhy rok. Ale daleko skor kazdy 1-1,5 roka. Ozaj uzasne.

Zeryk
Prepad Ukrajiny ruskymi bestiami a zverstva nimi popachane su vysvetlenim, preco je potrebne drzat RuSSko na retazi. A 100 rokov predchadzajucej historie je o tom istom a da sa ist este dalej. To, ze je to primitivna barbarska krajina bez civilizacie neznamena, ze nedokaze vyvrazdovat a nicit svojich susedov.

Zvoník

15. 09. 2022, 15:01

Tafy zo číst, to je nen politická žumpa!

Zdeněk

15. 09. 2022, 14:46

Pivní hlavo, oceňuji tvou sebekritiku a věz, že by to mohl být první krok k nápravě ...

Im Bier steckt Wahrheit

15. 09. 2022, 14:27

Tady štěkal pes?
Migu 25 bylo vyrobeno 1186 ks a SR 71 jen 32 kusů a z toho více než 1 třetina byla zničená z ruznych důvodů.
Nemohu posoudit náročnost uvedení do letoveho provozu a péči o zmíněné stroje, ale dle mého SR vítězí. SR bez tankovaciho letadla letadla may vzletl a přistál.
Nevýhoda v počátečních verzí Migu byl radar a jeho omezené vlastnosti a schopnosti. Motory časem výdržely vice něž 380 hodin.

Zdeněk

15. 09. 2022, 14:14

Pivní hlavo, asi tě překvapím, ale schopnost zabít králíka na 300 m není u leteckého radaru rozhodující. Zvláště, když ten u MIG 25 vážil 500kg a měl výkon 600kW, přičemž se jednalo o "klasický" pulzní radar s elektronkou ...

Historie MIG 25 je celkem rozumně a bez emocí popsána tady:
https://www.military.cz/russia/air/mig/Mig-25/mig-25.htm

Im Bier steckt Wahrheit

15. 09. 2022, 13:26

Mig 25, úžasný stroj postavený snad samotným kovářem, ale fungoval. Traduje se, že jeho radar zabiil králíka na 300m.
Za války v Zálivu dne 19.1. 1991 sestřelil irácký pilot na Migu 25 PDS stroj Us navy F/A 18 pilotovaný poručíkem S. Speicherem. Sestřel byl proveden raketou vzduch/vzduch AA6 Actrid. Byl to jediný sestřel vzduch- vzduch.
To dokazuje úspěšnou sovětskou aplikaci vůči nejmodernější technologii a vycviku USA.

bebe

16. 10. 2022, 08:31

Jeden sestřel ve vzduchu :rofl::rofl::rofl: to je jak střílet z dělá na hejno čehokoliv a zabít jen jednu. Prostě štěstí než důsledek něčeho. Tak samo jak ve Vietnamu, prostě přiletli, odpalili co šlo a doufali že něco trefí :rofl::rofl:

Jiří

15. 09. 2022, 13:12

Sirko, Sirko... "Letoun MiG-25 létal běžně rychlostí 3M" Jsi slepý? O tom se v článku píše, ovšem běžné to nebylo , protože pak bylo po letu nutné vyměnit motory, což při doletu 300km není příliš praktické,že? :face_with_raised_eyebrow: Běžně Mig-25 létal max.M 2.5-2.8
Pokud už tenkrát měly russáci (sověťáci) tak úžasný antiradarový nátěr, proč dodnes jejich letadla září jako vánoční stromeček? Docela rád bych znal zdroj údajného použití keramiky na náběžné hraně, v každém případě porovnávat to s raketoplánem může jen silný oligofrenik - raketoplán vstupuje do atmosféry při Mach 24+ a kromě tepelné odolnosti je rozhodující vlastností schopnost tepelné izolace, při letu Mach3 je teplotní namáhání řádově nižší.

bebe

16. 10. 2022, 08:07

No ale pozor. Ten raketoplán a ty teploty jsou v jistém časovém okně kdežto to namáhání dlouhodoběji je složitější. Viz žárupevnost a odolnost. A defakto jen padá jak kámen. To již se ani nebavím že dochází než k teplotním něčemu ( pevnost odolnost) tak u toho SR hraje spíš opotřebení důsledkem tření vzduchu a stálosti materiálu. Proto na zemi netěsní a až s výškou a rychlosti se útěsní. Ano, jak píšete tam dodnes žádný protiradarový nátěr nemají. Max dřevo :wink: a proto tuhle vlastnost na ruských strojích není ani podstatná. S těmi motory mají například problém Čína kdy životnost je katostroficka. A takový rus dodnes nemá ani na nových su 57 motory jež by bez přídavného spalování dosáhoval nadzvukové rychlosti :thinking:

Veritas vincit

15. 09. 2022, 13:11

Sirka
1/ "Letoun MiG-25 létal běžně rychlostí 3M,..."
2/ "První spočívala ve vysoce účinném antiradarovém nástřiku konstrukce celého stroje, jehož složení amíci tenkrát neznali."
3/ "Druhou a naprosto unikátní skutečnost konstrukce letounu pak skrýval materiál, kryjící za letu vysoce zahřívanou náběžnou hranu křídla. Šlo o levnou a lehoučkou keramiku! Tohle originální řešení, šetřící široce používaný a hlavně drahý titan si Američané dobře zapamatovali a po mnoha letech později využili u křídel a "břicha" raketoplánů Schuttle."
*
Doufám, že tato svá 3 technická tvrzení doložíš i technickými fakty a ne pouze slovanskou dojmologií. V opačném případě tě budu považovat za dalšího slovansko-ruského prolhaného klauna. :slight_smile:

Zdeněk

15. 09. 2022, 13:07

Nadto si dovolím upozornit, že vývoj raketoplánu běžel od roku 1973 a první let byl v létě 1977, takže žádné "inspirace po letech", když Bělenko přistál v září 1976

Zdeněk

15. 09. 2022, 12:58

Sirka doufám, že dodáš odkazy, abys ty nesmysly, co píšeš podpořil.
Já vyvrátím dva do očí bijící:
1) MIG 25 rozhodně nelétal běžně rychlostí 3M, a to ani v průzkumné verzi, důvodem byla životnost motorů, která při této rychlosti byla v řádu nízkých jednotek hodin a to si nikdo nemůže dovolit, ani v CCCP
2) Čím byla tvořena náběžná hrana MIG 25 nevím, ale rozhodně ne uhlík-uhlíkovým laminátem RCC, který byl použit u raketoplánu.
https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Uhl%C3%ADk-uhl%C3%ADkov%C3%BD_lamin%C3%A1t

Veritas vincit

15. 09. 2022, 09:59

MIG-25-Hon na lišku (part1/5)...
https://www.youtube.com/watch?v=pvE0E9YUQf8&list=PL660BF16D04AA489B

Veritas vincit

15. 09. 2022, 09:54

27. 12. 2020 - továrna Migy
Ruští blogeři se dostali dírou v plotě do továrny na MiGy...
Možná má Putin na stole hlášení, kolik MiGů se ročně staví ....:laughing:
https://www.youtube.com/watch?v=5ZzDNwFPSFM

Veritas vincit

15. 09. 2022, 09:44

Veritas vincit ne tak uplně a ne tak uplně vždy
Omlouvám se za velkou chybu.
Správně mělo být samozřejmě:
"Přitom by stačilo věřit Čechovi, Karlu Havlíčku Borovskému a jeho bystrému úsudku v jeho malém díle "Obrazy z Rus", kde zachytil věčnou podstatu ruského žití, že lžou, kradou a jsou cítit. Na jeho závěrech z roku 1846 se dodnes nic nezměnilo. :slight_smile:"

V roce 1946 dali magoři v Československu, jako jediní na světě v posledních svobodných volbách, nejvíce hlasů Komunistické straně Československa (31,2 %).
Myslím, že na světě není jiná země, kde by se dostali komouši k moci v podstatě legální cestou. Doufám, že tehdejší voliče Bůh řádně potrestal, pokud to za něho neudělala za jejich života sama KSČ. :laughing:

David

15. 09. 2022, 09:38

Až tak příkré posouzení MiG-25 považuji za nepřesné. Onen Bělenkův MiG-25 byl z prvních sérií výroby. Zaostával proto za pokročilejšími verzemi MiG-25, který stejně jako jakýkoliv letoun byl postupně zdokonalován. A pak - MiG -25 byl, resp. je záchytný stíhací letoun, s odpovídajícími úkoly, ale také odpovídajícími technickými vlastnostmi - od záchytného stíhače se žádná velká obratnost nečekala. To, že byl opakovaně použit jako klasický stíhací letoun, a to ne zcela úspěšně, je věc jiná

Zdeněk

15. 09. 2022, 09:28

Protože nás učí nejen historická zkušenost, ale i současnost, ještě nějaký dotaz žeryku?

bombero

15. 09. 2022, 08:36

VV- moc pěkná knížka ve které mě baví myšlenkové pochody kovaného komunisty,jak postupně přicházel na to, že žije v jedné velké lži. A jak nevěřil amíkům, že na něj nehrajou levou, že je to skutečnost co v tá americe vidí. Jak nevěřil tomu, že jumbo můžou pilotovat jen 2 lidi,že letadlové lodi velí černoch,když žil v tom, že je amíci jen mlátí atd...Ta knížka mi vždy zvedne náladu:grin::thumbsup:

Veritas vincit

15. 09. 2022, 07:53

Bělenko byl v každém případě borec, kterému to i myslelo, což je na ruské poměry dodnes vzácný úkaz. Hodně zajímavá jsou analyzovaná data jeho letadla... Max. bojový dolet 299 km - vtipné číslo, ručně svařený, atd. V podstatě ručně přivařili k motorům nádrže a křídla. :slight_smile:
https://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan-Gurevich_MiG-25

Problémem západní civilizace bylo a stále je, že se na Rusko dívá optikou a technologickými měřítky vlastního myšlení, vědy a průmysl.

Přitom by stačilo věřit Čechovi, Karlu Havlíčku Borovskému a jeho bystrému úsudku v jeho malém díle "Obrazy z Rus", kde zachytil věčnou podstatu ruského žití, že lžou, kradou a jsou cítit. Na jeho závěrech z roku 1946 se dodnes nic nezměnilo. :slight_smile: