EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Sovětští kamikaze a jejich ohnivé tarany – odvaha a nenávist k nepříteli v třaskavé směsi

 04. 10. 2021      kategorie: Vojenská historie      58 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Během Velké vlastenecké války (1941-1945) došlo k mnoha případům, kdy sovětští piloti navedli své letouny, ať již poškozené, bez munice, ale i s čistým záměrem nepřítele za každou cenu zničit, buď do německých letadel nebo pozemních objektů. Celkem je doložených na šest set  případů způsobů takto vedených útoků. Na rozdíl od japonských kamikaze však nešlo o institucionalizovaný způsob zoufalého boje proti přesile a technické převaze, ale o projev individuální odvahy, ryzí nenávisti k nepříteli a snahy způsobit mu maximální škody bez ohledu na vlastní osud.

Klasické letecké taranování spočívá v tom, že pilot nasměruje svůj letoun na nepřátelské letadlo, případně pozemní cíle nebo nepřátelské lodě. Při taranování vzdušného cíle mohl zkušený pilot použít ke své záchraně padák, a nezřídka dokonce také zachránit své vlastní letadlo, pokud nebylo nárazem příliš poškozené a zůstalo ovladatelné. Při taranování pozemního cíle nebo lodi však měl pilot jen malou šanci na přežití, pokud před srážkou neměl příležitost svůj stroj včas opustit.

il2_01
Foto: Sovětský bitevní letoun Il-2 u Kursku, 1943 | Wikimedia Commons / Public domain

V závislosti na konstrukčních vlastnostech konkrétního letadla a na tom, kolik měl pilot času, bylo možné použít různé techniky útoku. K poškození nepřátelského letadla používali piloti jednotlivé prvky svého letadla (podvozek, křídla, ocasní plochy, trup i vrtuli). V některých případech dokázali piloti zvládnout dokonce dva i více úderů za sebou.

Kapitán Pjotr Ivanovič Něstěrov použil letecké taranování poprvé již v září 1914, tedy v samém úvodu leteckých střetnutí. Ve výšce asi 600 metrů tehdy zamířil svůj jednoplošník Morane-Saulnier Typ G do rakouského průzkumného letounu Albatros B.II. V důsledku srážky byla obě letadla kriticky poškozena a jejich posádky zahynuly. Letecké tarany byly použity také během španělské občanské války, druhé čínsko-japonské války, bitev o Chalchin Gol s Japonci a Zimní války s Finskem. V druhé světové válce docházelo k leteckému taranování nejčastěji. Sovětští piloti jej používali nejčastěji jako poslední možnost, pokud se setkali s nějakým problémem, například se zaseknutou zbraní nebo jim došla munice. Jen v první den Velké vlastenecké války taranovalo nepřátelské cíle sedm sovětských pilotů.

Navzdory své účinnosti bylo taranování samozřejmě mimořádně riskantní. Vedlo ke ztrátám na vlastní technice, kterou bylo třeba nahradit, nemluvě o životech vycvičených pilotů, takže obecně nebylo zprvu podporováno. Nicméně piloti, kteří tarany prováděli, často dostávali ocenění a získávali zaslouženou slávu.

Specifickým druhem taranu byl tzv. "ohnivý taran", kdy se poškozené a hořící letadlo střetne s pozemním nebo námořním cílem, výjimečně s letounem. Tento manévr byl nasazován pouze tehdy, když bylo jasné, že vlastnímu letounu hrozí nevyhnutelná zkáza a nelze uniknout. Pilot měl často v takové situaci na výběr jen ze dvou možností: vyskočit (byl-li dost vysoko) a nechat se zajmout, nebo zničit nepřítele za cenu vlastního života. Mnozí volili druhou možnost. A nešlo jen o sovětské piloty, podobně se ojediněle zachovali také například Američané v Pacifiku. Na východní frontě z přibližně 600 případů taranování (z toho přes 500 proti pozemním cílům) bylo napočítáno 237 těchto „ohnivých taranů“. V důsledku takto vedeného posledního útoku zahynulo přes 450 letců, přičemž toto číslo převyšuje počet taranů vzhledem k tomu, že v některých letadlech byly 2-4 osoby.

Jen zřídka se stávalo, že by piloti „ohnivý taran“ přežili. Zaznamenáno je pouze šest takových případů. Jedním z těchto pilotů byl poručík Koldybin. Narazil svým letadlem do německého letounu, který přelétával řeku Dněpr. V důsledku srážky došlo k výbuchu, který Koldybina katapultoval z letadla.

Prvním pilotem, který provedl taran v hořícím letadle, byl nadporučík Pjotr Čirkin. Dne 22. června 1941 během bitvy u města Stryj na západní Ukrajině poslal svou stíhačku Polikarpov I-153 do středu německé tankové kolony. K jedinému známému případu taranu provedenému ženou došlo v září 1941. Pilotka Jekatěrina Zelenková v lehkém bombardéru Su-2 tehdy nejprve zničila jednu německou stíhačku a poté taranovala druhou, což vedlo ke zničení druhého Messerschmittu Bf 109 i ke smrti odvážné pilotky.

V sovětských masmédiích byl široce publikován také čin Nikolaje Franceviče Gastella. Palbou německého protiletadlového dělostřelectva Gastellův letoun utrpěl poškození palivové nádrže, která následně vzplála. Gastello se rozhodl poslat své letadlo do kolony nepřítele, kterou zasáhl a v mohutné explozi na palubě jeho bombardéru DB-3 zahynuli všichni čtyři letci. Propagandou využitý případ hrdinství byl ovšem po pádu SSSR některými autory zpochybněn.

Dne 14. ledna 1943 při vnějším náletu na přístav Vardø v severním Norsku byl torpédový bombardér kapitána Andreje Baštyrkova při útoku proti německé nákladní lodi poškozen a vzplál. Baštyrkov poslal zprávu na velitelství: "Útočím na druhý transport. Sbohem, přátelé". Poté provedl ohnivý taran, který ho stál život. Ovšem svůj cíl zničil.

Po hrdinských činech Nikolaje Gastella a jemu podobných začala sovětská informační kancelář oslavovat piloty, kteří taranovací manévry používali. Velení Rudé armády využilo Gastellův případ jako příklad k motivaci dalších pilotů. Provedení ohnivého taranu bylo považováno za formu vojenského hrdinství, což bez ohledu na propagandu zajisté bylo.

Zdroj: warhistoryonline

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Zan

22. 12. 2021, 17:28

Jednoduší a bezpečnější způsob taranu bylo zničení sperovky vrtulí ´..

Petr Hertel

10. 10. 2021, 19:48

Míra

To už jsme u toho, čemu se říká studená válka. Koho to ale od samého počátku hlavně zajímalo, byli pochopitelně Poláci - i když i právě tam, v Polsku, se v desetiletích po roce 1945 oficiálně razila teze, že pachateli toho masakru byli němečtí nacisté.

Petr Hertel

09. 10. 2021, 21:35

Míra

Tak Sověti si, poté, co Rudá armáda vytlačila Němce z té oblasti Smolenska, dali podle všeho hodně práce s tím, aby to vypadalo tak, že to udělali Němci (kterým se to předtím bezpochyby obrovsky hodilo v jejich protisovětské propagandě) - byť vím, že nížeji citujete ta slova toho Dr. Rostislava Kocourka, podle kterých si naopak hodně podobné práce dali předtím Němci...

Myslím, že za dost věrohodné dílo mj. i k tomuto tématu můžeme považovat (vzhledem ke konkrétním zdrojům, na které se odvolává) knihu Laurence Reese "Druhá světová válka za zavřenými dveřmi. Stalin, nacisté a Západ", u nás vyšlo v roce 2009 (a jejíž anglický originál, pokud jsem si všiml, je veden např. jako jeden ze zdrojů anglické Wikipedie v článku pod heslem "Katyn massacre").
Ten Rees tam mj. zmiňuje, kterak Britové nebo Američané někdy ke konci druhé světové války nepovažovali za vhodné se zrovna touto otázkou příliš zabývat (a důvod, tj. válečné spojenectví se SSSR, je asi jasný)...

Petr Hertel

09. 10. 2021, 10:21

Míra

Tak asi je celkově známo, že ten katyňský masakr (přičemž v tom Katyňském lese u Smolenska byla povražděna jen část z těch uváděných cca 20  tisíc internovaných Poláků) nebyl dílem konkrétně Rudé armády, ale tehdejšího sovětského policejního orgánu NKVD (z ruského, v přepisu, Narodnyj Komissariat Vnutrennych Děl, čili Lidový komisariát vnitřních záležitostí).
A ten další příběh je taky asi docela dobře znám. Mj. jak se SSSR (ve snaze hodit to na Němce) pokusil tuhle kauzu vznést u norimberského tribunálu, ale radši se z toho "vycouvalo", jak pak v tom tzv. východním, komunistickém bloku oficiálně platila verze, že to "udělali němečtí nacisté", dokud to za SSSR oficiálně nepřiznal Gorbačov...
Jako můžeme spekulovat, zda to Stalinovo vedení nepojalo třeba jako pomstu za polské zacházení se sovětskými zajatci za polsko-sovětské války let 1920/21, ale to je asi tak všechno...
Nakonec, i na české Wikipedii by měl být přístupný text (a věřím, že žádný falsifikát) Stalinova příkazu, určený v téhle věci Berijovi, tehdejšímu šéfovi NKVD.

Czert

09. 10. 2021, 00:40

Bombero
Jo, jeste me tak vysvetli, jak si mohl kdokoliv myslet ze nemecko je stat jako kterykoliv po 36, kdyz nemecko otevrene porusovalo vsechny versaiske omezeni coo mu meli branit zacit novou valku.

Ani nejvic naicni slunickar by si nekoupil pistoly aby pak s ni sel do pruvodu proti soukromemu vkastnictvi zbrani.

Czert

09. 10. 2021, 00:35

Karlim
Ja se skutecne nedivim, ze nechapes ze te nekdo zastreli zbrani vyrobenou v nemecku za amicke penize, ale ostatni to dokazi pochopit jako fakt.

Jen ten fakt je pro tvuj mozek prilis slozity, inu ses jen hloupy slovan.

Czert

09. 10. 2021, 00:32

Karlik
Ja chapu vyznam otazniku.

Ale co myslis, kdyz dam otazku je voda mokra?
A porad budu osat o tom jak je v rusku sucho.
Co mysis k jakemu zaveru to povede?

Czert

09. 10. 2021, 00:27

Karlim
"Ty tady neustále napadáš USA, jako sponzory nacismu, ale vláda USA, tedy ani USA nic společného s nacistickou říší neměly."

Ocituj me kde sem psal o VLADE usa jako sponzorech adolfa ty  slovane.
Psal sem amici.
A tak nwjak sem si nevsim ze by do opla apod unvestovala vlada usa.

Skutecne si udelej v te makocici poradek slovane.

bombero

08. 10. 2021, 21:57

ignorante miro ty si ale komik

Ta jako nějaký dokument natočený na základě falešných důkazů zpracovaný podle přání producenta má dokazovat, že masakr byl spáchán němci, když i putin to přiznal???

Czert

08. 10. 2021, 16:30

Karlik
A skutecne vysvetli relevanci toho tveho blabolu o gratulaci aflovi k padu jeho nepratel.

Czert

08. 10. 2021, 16:28

Karliku
Ty ses pekny retard ja rozdil mezi 152 a 155 poznam, skutecne me ocituj kde sem si spletl raze ty prochlastance.

A pres to jak ses dokonalej strojar a suoer znalec 5 min guglu, si dodnes nebyl schopen vysvetlit proc je rozdil onech 7 razi natolik kriticky.

Kolik mozkovych bunek ti jeste zbyva?

Czert

08. 10. 2021, 16:25

Karlik

To ses opravdu tak prochlastany alkoholik, ze si tohle nepamatujes?

" 05. 10. 2021

Czert"Do ceho ze to amici investovaly?Opel, fw, lorenc, ig farben a dalsi. "-----------------------------------------------------USA investovaly do těchto soukromých firem ?A jak to prosím tě udělaly ?Jaké přátelské smlouvy měly USA s Adolfem Hitlerem ... ?"

Cili skutecne vysvetli oroc by usa MUSELI MIT PRATELSKE SMLOUVY aby investice usa byly srovnatelne s ruskymy investecemi do vyroby (zdroji) a jejich smlouvou s nemeckem.
Skutecne vysvetli onu nutnost smouvy pro rovnicenost, nebo nemas realny argument.

A ze investice onech 4 lidi byly bezvyznamne? Hahaha, uplne by stacilo aby do me investovaly 1% toho co investovali do hitlera tak bych i dnes patril mezi 1% nejbohatsich lidi na planete. Do top 100 by to nebylo, ale top 10 000 urcite.

Czert

08. 10. 2021, 16:16

Bombero
Ford soukromou armadu nemel, protobsem taky pouzil moderni primery, ale aby si byl spokojeny, kdyby ford dnes dal iranu neomezene penize, aby znicil izrael a ovkadl cely stredni vychid, by dle tebe bylo v cajku, ze jo, vzdyt je to soukromnik.
Ake udelat to putin pres rusko, skaces 10m vysoko jak je ohen na strese, ze to se nedela.

A nechapu ten tvuj rok 39, fird a spol i po onom datu dal vesele podnikaly a ryzovaly zisky.
Svoje investice po 39 neprodali ani nelikvidovali,
ani po 41, cili tvoje pointa?

bombero

08. 10. 2021, 07:47

czert- to je dobrá demagogie. On ford a podobní někde válčili?Najímali si soukromou armádu, aby něco obsadila?jen v té době obchodovali se státem, který se zatím tvářil skoro jako všechny jiné. Proto po ruské 5té koloně vždy chci, at pomoc ádovi rozdělí rokem 39 a vyjmenují mi státy a i soukromníky, kteří po tom roce pomáhali ádovi

Czert

07. 10. 2021, 20:54

Karlik

Copak, copak?

Byl si to ty kdo tu prisel s tezi ze aby jeden stat podoroval druhy, tak musi mit oba podepsanou pratelskou smouvu, jak neustale masturbujes o tom, ze sssr ji mel pidepsanou a usa ne.

"jak s nástupem Adolfa Hitlera zahazuje v té době stamiliónovou investici odvolávajíc se na morálku,"

No vida, najednou pises stamilionoi investici, dost posun ot tveho neustale bleptani o tom, ze amici(firmy) do hitlera neinvestovaly ani dolar.
Toz jak to je?

Jo a jeste ukaz datumy vstupu amiku do ig farben, loren, fw, at muzes potvrdit ten svuj blabol, ze vsechny investice byly pred hitlerem.
A karliku abych odpovedel na tvoji otazku, jiste, ze musis onu investici zahodit, protoze pokud to neudelas neses 100% spoluvinu na jeho zlocinech.

Nebo dle ceho hazis vinu na sssr za dodavky surovin nemecku?
Oni dle tebe meli vyhodit vsechny investice do tezby, sklizne, transportu?

Proc oni jo a furmy usa ne?
A nervi ze rusove mohli prodat jinde, to amici mohli inestovat jinde taky.

Takze asi tak ty zaslepeny bolseviku.

Czert

07. 10. 2021, 20:37

Bombero
A kdyz tak chces spekulovat, myslis si ze by ssr dodaval nemecku suroviny kdyby byl stejne technologicky vyspeli a rozvinuty?

Czert

07. 10. 2021, 20:36

Bombero
Takze abychom si uplne rozumeli, ty bys byl uplne v klidu, kdyby si zukenberg s gatsem najali soukromou armadu a dobyly uplne celou severni afriku a vytvorili tam svuj stat fejsbukovo, sou to prece soukromnici, muzou si dekat co chteji.
Ale jakmile by se k uplne stejnemu kroku rozhodla cina/rusko/iran atd, tad je hned ohen na streje a je treba je hubit vsemy prostredky.

Chapu te zcela spravne?
Ja hodnotim dle vysledku, ne sponzora. Z ruskeho zeleza by se bez amickych penez kulka nestala.

A kdyby usa podporovala i starne hitlera? Tak by hitler vyhral.
Ale to je logicke, amici meli nejvetsi prumyslovou silu v te dobe.

bombero

07. 10. 2021, 08:05

míra- tak odvolávat se na běloruskou vládu, která slaví začátek 2 války v 1941 vypovídá o všem. Jen by mě zajímalo, co na to běloruská opozice. Aha, ona není. Nebo je spíš pozavíraná, nebo musela utéct, jako židi před válkou z německa
tak to už je dobře na chocholouška o vašem vůdci říkat, že zveřejnil podvrh o katyni a že vlastně lže. Ale on je to vlastně normální jev, že jako rusáci lžete úplně ve všem. Ale prostě pořád tady budete dokola omílat ty vaše mesmyslný lži a dávat odkazy na proruský veby..

ROBO

06. 10. 2021, 20:42

Czert
Mohl by sis dát tu práci a přeložit nám ty tvoje lživý proruský výzvratky do Češtiny ?
Skoro tomu neni rozmět . (Tedy pokud to není účel - zmateně zaplevelit diskusi)
Píšeš to jak ňákej Ruskej retard přes dost blbej překladač . (Zřejmě taky Ruský provenience )

bombero

06. 10. 2021, 20:26

czert- výsledek je stejný- budu mrtvý. Ale je rozdíl, jestli z daného státu ho podporovalo jen pár jedinců, sic bohatých, ale o své vůli, nebo je to politika celého státu. Odpovězte si sám na otázku, jak by asi dopadl hitler a válka v evropě, kdyby ho všemi prostředky podporovala vláda usa jak se nám tady snaží namluvit ruská úderka....
Jinak gulag byl likvidační už od začátku

Czert

06. 10. 2021, 17:46

Bombero
Skutecne vysvetli proc je tolik podstatny rozdil ze kdyz te zabije kulka, tak jestli byla odlita za statni nebo soukrome penize.

A co se tyka te tvoji druhe casti, tak budes se divit, ale v csr i jinde ve statech ktere se k hitlerovi nelisaly se mezi lidmi i v novinach verejne mluvilo ze z nemeckych koncetraku te osvobodi jen smrt.

Ano, v 39 v koncetracich nefungovala cilena likvidace, ale to ani v gulagu, a to nikdy.
Jen ti nemci casem do koncetraku pridaly cilenou likvidaci.

Czert

06. 10. 2021, 17:35

Karlik
A kdyz tu bekas o matematice a inteligenci, tak me rekni dostal gm opla zcela zadarmo nebo jim nemci jeste platili?
A jake financni ztraty mel opel v 33 az 45.

Kdyz dle tebe amici do nemecka neinvestovaly ani dolar a nemeli z toho zadny zisk.

Czert

06. 10. 2021, 17:27

Karlik
Ty ses neskutecny retard, cituj me jediny zakon ktery narizuje ci narizoval aby mohl soukromy podnik investovat v danem state musi mit ony dva staty podepsanou pratelskou smlouvu.

Aby si objajil tu svou retardaci o "kdy ze to meli usa a n pratelskou smouvu"

A ano, skutecne si ver v tomu ze v oplu, gm, ig farben a ostatnich firmach se nikdy nevyrabelo nic, co pomohlo hitlerovi a valce, ale pro cely zbytek sveta budes za hlupaka.

Czert

06. 10. 2021, 17:21

Robo
Aha, takze dle tebe jlsvetec otevrene rika ze nebude dodrzovat versaiske omezeni, ktere kdyby byly dodrzovany, tak by nemecko nikdy nemohlo zscit valku.
Zavedeni odvodu - svatost.
Zvysovani limitu pro namornictvo a jejich porudovani, velesvatost.
Vytvoreni luftafe - pomalu jezis kristus.

Skutecne robo, napis me tu jediny hitlrruv cin v rozporu s versai ktery by sel vykladat pozitivne a ne otesankovky, abys podporil ten svuj blabol.

bombero

06. 10. 2021, 14:13

míra- kdy ruskýmu ignorantovi dojde, že k masakru v katyni se přiznala sama putinova vláda v 2010 a zveřejnila o tom dokumentaci ze svých archivů
A kdy tomu samýmu ignorantovi dojde, že o okupaci polákama dnes tvrdí jen rusák...
https://ct24.ceskatelevize.cz/svet/1339641-rusko-odtajnilo-dokumenty-o-katynskem-masakru
ale vy tady ty ruský lži budete mlít pořád dokola. Ale co jinak čakat odm rusáků, že?

ROBO

06. 10. 2021, 08:47

Míra
Můžeš nám vysvětlit v čem spočívalo osvobození v Katyni a mnoha jiných místech kde Rusáci prováděli obrovské hromadné brutální masakry Poláků ???
Ja vím podle tebe určitě osvobození od života .
Ty už máš tu kebuli z Ruský prolhaný propagandy opravdu těžce vymytou

ROBO

05. 10. 2021, 23:17

Míra
SSSR opravdu Polsko nenapadl. Jen naprostý ignorant a demagog může nazvat osvobození............
----------------------------------------------------------
No jasně . A Německo opravdu nenapadlo SSSR . Jen naprostý ignorant to nemůže nazvat osvobozením ............................

Mirďo , fakt už si přestaň píchat to svinstvo . Začíná se ti zcela evidentně , těžce rozpadat mozek .

bombero

05. 10. 2021, 20:00

Míra- jedte do polska a řekněte tam polákům, že je v 39 rusáci osvobodili. A pak nám pošlete vaši lékařskou zprávu, jak jste dopadl

bombero

05. 10. 2021, 17:39

strašně se mi líbí, jak rudá sebranka tady operuje podporou západu hitlerovi.
prosím , aby jste mi odpověděli na 2 otázky
1- v 30 letech které státy podporovaly finančně hitlera dom roku 38. Zdůraznuji státy, ne soukromníci
2-kdo oficiálně obchodoval s hitlerem po roce 1939

ono je něco jiného začátek a půlka 30 let, kdy se náckové tvářili jako normální stát a pak doba, kdy rozpoutali válku v evropě.
A takový hlod omnyho, že vyhlazovací tábory existovaly od půlky 30let a tak s tím západ musel souhlasit-kdy se provalilo, co je to vlastně zač? Nebylo to náhodou až na konci války? A co gulagy, ty vznikly asi kdy,co?

bombero

05. 10. 2021, 17:32

omny- ruský šváb- už sem zase cpete ty vaše dávno vyvrácený komunistický kecy?V jiné diskuzi to krásne skrnul FERY, kdy spojenci už bojovali, když moskva ještě podporovala hitlera
citace:
Rudí švábové přehlížejí i fakt, že západní Spojenci (UK+USA) vstoupili do války proti OSE již v r. 1939, tedy v době, kdy Rusko vyzbrojovalo Hitlerovo Německo a podílelo se na nacistické agresi. Když kremloboti, pseudohistorici a antiamerikanističtí trollové stále dokola repetírují svou písničku o tom, jak se Američané zapojili do II. světové války, "až když bylo skoro dobojována", resp. "jak téměř celé břemeno války s fašismem spočívalo na bedrech Rudé armády", rádi přehlíží nepříjemná fakta, která se jim nehodí do krámu:

1) Že západní Spojenci se zapojili do války proti Třetí říši, potažmo Ose, již v již v letech 1939-1940 (během bojů v Belgii, Francii, Norsku a severní Africe ), resp. na jaře 1941 (v Řecku a v Levantě ), kdy Sověti ještě stále fedrovali do spřátelené Třetí říše miliony tun strategických surovin pro válečný průmysl a všude jednotky V. Británie a Commonwealthu navíc narážely na německé tankisty a piloty vycvičené v SSSR a tanky ze sovětské oceli poháněné sovětskou naftou.
2) Že už v r. 1941 měla americká armáda plné ruce práce v Pacifiku – od Aljašky po Havaj, kde se pokoušela zastavit japonskou invazi, ohrožující i ruský Dálný východ, Indii a Austrálii.
3) Že prologem otevření Západní fronty ("Operace Overlord"), potažmo zapojení amerických jednotek do boje proti Wehrmachtu, byla fakticky již "Operace Torch" (zahájená v sev. Africe v listopadu 1942) na kterou navázala "Operace Husky" (invaze na Sicílii v r. 1943). Ovšem již v lednu 1942 vyslalo americké velení též první jednotky do Evropy a do bojů v Africe se Američané zapojili v květnu 1942. Již v červnu 1942 pak zahájilo americké letectvo nálety na Balkán bombardováním rumunské naftové rafinerie v Ploješti. Vzdušná podpora amerického letectva, dislokovaného v Palestině a Egyptě, sehrála pak důležitou roli i v klíčové bitvě u egyptského El Alameinu v říjnu 1942.
TAK KDEPAK POTOM VIDÍ SOUDRUZI NĚJAKÉ OTÁLENÍ ČI VYČKÁVÁNÍ?

4) Kdyby bombardéry USAAF a RAF nečistily "vítězné" Rudé armádě cestu (masivními nálety od Dánska přes Polsko a Slovensko po Rumunsko, Bulharsko a Řecko), nedorazila by do Prahy ani do Vánoc 1945

a 5) a především, že USA neměly nejen žádný racionální důvod, ale ani jakoukoliv morální povinnost zapojit se do evropské války a zachraňovat režimy, které si v podstatě vesměs nezadaly s německým či italským. Mohly se klidně spokojit s programem Lending & Leasing a evropské bojiště sledovat ze zámoří, a to již proto, že zde – kromě případu Beneluxu, Francie či Československa − de facto zpočátku ani nešlo o nějaký boj dobra se zlem. Vždyť Antonescu, Horthy, Dollfus, Karadjordjević, Pavelič, Pilsudski a Tiso si v r. 1939 mohli klidně podat ruku třeba s Mussolinim. O režimu sovětském, který se fakticky na rozpoutání války podílel, už ani nemluvě.
Přitom významná materiální pomoc Západu, především z USA, byla pro SSSR otázkou přežití. Jednalo se o zbraně (například přibližně 22,1 tisíc letadel, 10 tisíc tanků, 376 tisíc nákladních aut, 35 tisíc motocyklů, 132 tisíc automatických zbraní atd.), suroviny i potraviny. Ruská historička Natalja Butenina s odvoláním na západní zdroje, především Roberta Jonese, odhaduje velikost zahraniční pomoci bojujícímu Sovětskému svazu na 7% jeho HDP. Konkrétně se ze strany Spojených států jednalo o dodávky ve výši 11,319 miliard dolarů (85,7% z celku), z Velké Británie za 1,693 miliard dolarů (12,8%) a z Kanady v hodnotě 200 milionů dolarů (1,5%). Americký historik T. H. Vail Motter propočetl celkovou hodnotu západní pomoci Sovětskému svazu na 17 499 861 dolarů, přičemž z geopolitického hlediska velmi zajímavě charakterizoval i námořní trasy, po kterých byly dodávky transportovány:
→ Transpacifická cesta. Přes tuto trasu směrem na sovětský Dálný východ bylo z USA dopraveno 47,1 % západní pomoci, přibližně 8,2 miliónu tun nákladu plus tisíce letadel přelétající na trase Anchorage-Jakutsk-Krasnojarsk.
→ Perský záliv. Přes Írán bylo dopraveno 23,8 % západní pomoci, přibližně 4,2 miliónu tun.
→ Severní cesta. Touto nejrychlejší, ale také nejriskantnější trasou směrem na Murmansk a Archangelsk bylo z USA, Kanady a Velké Británie dopraveno 22,7 % západní pomoci, přibližně 4,0 miliónu tun.
→ Černomořská cesta. Přes Irák a hlavně Írán směrem na sovětské oblasti Kaspického moře (Beslan, Ašchabad a Baku) bylo dopraveno 3,9 % západní pomoci, přibližně 680,7 tisíc tun.
→ Severní mořská cesta. Touto trasou bylo směrem na Murmansk dopraveno 2,5 % pomoci z USA, přibližně 452,4 tisíc tun.

... … a hlavně, odpočítáme-li teritoria znovudobytá (či nově nabytá) Sověty, je i z letmého pohledu na mapu http://www.cadpress.sk/mapa_osvobozeni_evropy.jpg (či http://www.cadpress.sk/operacni_prostor_spojencu_wwii.jpg ) jasné, že většinu Evropy OSVOBODILI ZÁPADNÍ SPOJENCI!
přičemž při dobývání východní Evropy pomáhalo Sovětům spojenecké letectvo, jehož bombardovací svazy likvidovaly zbrojní závody, naftové rafinerie, letiště a železniční uzly na území celého Německa, Protektorátu ČaM, Polska, Slovenska, Maďarska, Rakouska, Bulharska, Rumunska, Jugoslávie i Řecka.
Vedle snahy zpochybnit význam americké pomoci pokoušejí se kremloboti reinterpretovat tuto pomoc jako bezskrupulózní "kšeft amerických buržujů, kteří se na válce namastili kapsy", s tím, že si Američané svou pomoc nechali bohatě zaplatit. Samozřejmě, že část této pomoci byla kompenzována sovětskými dodávkami zlata, diamantů a platiny, ovšem – v souladu s ruskou / sovětskou tradicí ignorování smluvních závazků – i tak zůstali Sověti po válce Američanům dlužni 722 milionů dolarů. Nakonec po dlouhých jednáních mezi SSSR a USA v r. 1972 prominuly Spojené státy Rusům celý dluh až na jeho část za stroje použitelné i pro mírové účely ve výši asi 100 mil. USD, které Rusko (jako nástupnický stát po SSSR) dluží dodnes!
Ovšem je třeba zdůraznit, že Američané neměli žádnou morální povinnost sponzorovat tuto cizí válku, evropský boj proti nacismu, a zvláště ne v případě SSSR, který se jednak podílel na budování nacistické vojenské mašinerie, jednak i na rozpoutání této války, jakožto tichý společník Osy. Nutno též poznamenat, že v případě ostatních spojeneckých zemí byl po přijetí Marshallova plánu zbytek jejich dluhu propojen s novými úvěry, kdy jim bylo až 90% válečného dluhu odpuštěno (zbraně byly odepsány zcela a civilní zařízení třeba Velké Británii prodáno za 10% ceny).
V neposlední řadě pak kremlobotům a antiamerikanistům uniká (zřejmě vědomě), že naše "osvobození" Rudou armádou nebyla také levná záležitost. Cena za toto "osvobození" dosáhla astronomických částek, vezmeme-li v potaz, že Sověti nejen využívali a podřizovali ekonomiku porobených satelitů svým zájmům a 40 let drancovali "osvobozená" území, ale navíc konkrétně v Československu se zasloužili i o ekonomický úpadek, který pociťujeme ještě 30 let po odchodu okupační armády, kdy ještě stále dobíháme životní úroveň států, které před nástupem socialismu byly daleko za námi.

Chytrákům zpochybňujícím podíl Ameriky na výsledcích 2. světové války doporučuji přečíst si aspoň stručný článek ruského autora Stanislava KOROLEVA: "Důležitost americké role v 2. světové válce" (http://ferohrabal.blogspot.sk/2017/06/dulezitost-americke-role-v-2-svetove.html ) a práce jeho kolegů (když už mají averzi k jakýmkoliv západním pramenům anebo neovládají žádný jazyk).

ROBO

05. 10. 2021, 17:30

karel3
Díky za info .
Dám si to za domácí úkol načíst .

OBOR

05. 10. 2021, 13:45

Hloupy Robo, ja namusim dokazovat nic, protoze historii nezmenis, je jen na tobe aby ses dovzdelal, protoze mas znacne mezery ve znalostech. Tvuj hlavni problem je ideologicka mlha a neznalost...Vsiml sis proc mi spindira slovan Kadlik ani neodpovedel na otazku vyznamenani riskou orlici? No protoze nejvice vyznamenani cizich obcanu risskou orlici bylo v USA...;)

ROBO

05. 10. 2021, 12:54

OBOR
No moje argumenty jsou níže dokázány odkazy s dobovými videi a fotografiemi z toho vašeho gůglu . Mohu dodat narozdíl od vás bezpočet .
Je to naopak váš problém že nejste schopen vytáhnout vaší prokremelskou kebuli z Ruský zadele a přijmout historickou realitu a dál se necháváme hojně krmit Ruskejma propagandistickejma srač......kama za který by se Goebles styděl .

OBOR

05. 10. 2021, 12:47

ROBO a laskave si dostuduj 30 .leta Nemecka, jeho financovani atd..... treba uz budes vypadat jen jako polovicni hlupak.....Kadliku promin, myslel jsem , ze jste jedna a tataz osoba, ale takhle tupy nejsi ;)

OBOR

05. 10. 2021, 12:30

ROBO..... ty ses skutecny hlupak, neznajic z historie nic,jses jen tupa ovce.. kazdy tvuj koment to jen dokazuje.....k tomu Polsku a Slovensku, dostuduj si laskave historii. Zkus treba ten uzasny ami vynalez internet a guugl ;)

ROBO

05. 10. 2021, 11:45

Czert
Skutecne nemuzes brecet ze lidi netusili co je zac, kdyz itevrene rekl ze je otesanek.
--------------------------------
Ne to je opět otevřená bolševická lež. Hitler se naopak prezentoval jako největší mílius a ne jako otesanek . A proto se tam mohla konat např. olympiáda či obchody ... .
A ano svět se nepoučil a dnes dělá opět stejnou chybu , když přehlíží zvěrstva takových fašistických režimů jako je Čína a Rusko a klidně tam jezdí např. na  olympiády .

Czert

05. 10. 2021, 11:44

Karlik
Skutecne ses ubohej demagog.
Mkhl bych napsat ze pises detinske otazky, a tim to ukoncit, ale protoze sem dospely, tak ti odpovim

Do ceho ze to amici investovaly?
Opel, fw, lorenc, ig farben a dalsi.
Ale to sem uz nekolikrat psal, to ses skutecne takovy sklerotik?
Ne, amico obdobu pakt mr nemeli.
Ano, amici posilali suroviny do nemecka az do zacatku valky, kupodivu stejne tak sssr dokud se neporafali.
Ale abys neumrel na zachvat, ano sssr dodavalvic surovin.
A k tomu zbytku.. .. Nerozumim.
kdyz se tak choval hitler vuci csr ci ostatnim mas z toho obrovsky orgasm, kdyz se stejne choval sssr dostavas koprivku, skutecne vysvetli onen paradox.

Czert

05. 10. 2021, 11:35

Robo
Znas tu pohadku o otesankovi?

Skutecne nemuzes brecet ze lidi netusili co je zac, kdyz itevrene rekl ze je otesanek.

A ne, skutecne olympiadu v risi nemuzes nijak pocitat, vzdyt si vezmi jak se dnes i nedavno konala v cine.

Mark

05. 10. 2021, 10:47

Omny

Rusáci rozebírali do posledního šroubků továrny a vše odváželi na východ, i v Mandžusku se dělo to samé a to tam zasáhli jen pár dní před koncem války.
Německé domácnosti by mohly vyprávět, co tam nakradli ožralí rudoarmějcí.

Mark

05. 10. 2021, 10:43

Omny
"Každý normálně člověk ví, že US naskočili do bojů s Německem v době, když už bylo o porážce Německá rozhodnuto......US ničemu nepomohli, jenom nečinně přihlíželi co se děje a pak přišli na to, že by neslízly smetanu......"

USA začalo bojovat pár měsíců po přepadení SSSR Německem a to v prosinci 1941. Nechápu proč někteří zapomínají na Japonce, kteří byli stejně urputný nepřítel jako Němci.
Ale chápu, že pro některé "rádobí slovany" nejsou Japonci důležití. Ale věř, že pro takové Filipínce, Korejce, Číňany.....jsou důležití. Ale je pravda, že je zase nemusejí zajímat nějací bezvýznamní Němci(ironie).
USA, stejně jako UK bojovali na více frontách.

"že se nejdříve paktoval SSSR s Německem, protože SSSR věděl, že Německo na něj dříve či později zautočí tak šlo o to získat čas, připravit se....."

SSSR se na nic nepřipravilo, spíš naopak ,rudá armáda byla v rozkladu, hlavně díky psychopatovi Stalinovi, když nechal popravit většinu nejschopnějších velitelů.
Stalin upřímně věřil v přátelství s Hitlerem a to až tak, že mu trvalo několik mnoho dní, než uvěřil, že je to pravda, že ho největší přítel napadl.

Mark

05. 10. 2021, 10:27

Joey

Největší finanční podporovatele Hitlera při vzestupu k moci byli prosti občané Německa. Byla to střední třída, dělníci, rolníci, tvořili až dvě třetiny příjmů nacistů. Tito lidé byli v nemálo případech ochotní Hitlerovi dát i poslední marku co měli. Další nemalé finance získaval od německých průmyslníku, bankéřů, šlechticů atd atd a to z prostých důvodů, protože se báli komunistů. A dá se to pochopit, kdyby mě měli komouši ukrást firmu, byl bych dost nas.aný a klidně bych se spojil s kýmkoli proti nim.
Zahraniční finanční podpory soukromých osob nacistům je věc těch lidí. Nikdo v té době nevěděl, jaký Hitler aspol budou psychopati. I komouši zpočátku slibovali blahobyt lidu a pak nakonec miliony z nich skončili na popravišti nebo koncentráku. Ale jak se říká, po bitvě je každý generál.

Jo a změň si nick, je to trapný.

ROBO

05. 10. 2021, 09:10

Joey
USA narozdíl od SSSR Německo nepodporovalo . Pouze s ním obchodovali před válkou soukromé firmy . Po  rozpoutání války ale veškeré styky s fašisty skončily .
Byl to pouze jeich bratrský spojenec SSSR , kdo nacisty masivně podporval a sadisticky masakrovali Evropou .
USA pouze giganticky podporovali SSSR a tím ho zcela nepochybně zachránily .
A to udělali i přesto že tohle svinstvo narozdíl od Rusaků nerozpoutali .
A dneska se ještě najde taková bolševická chátra jako ty a sprostě se do USA nich naváží .
Klidně mohli nechat Rusaky vychcípat a nikdo jim nemoh říct ani popel .

ROBO

05. 10. 2021, 08:58

Mira
Ano Slovensko skutečně Polsko nenapadlo .
SSSR naopak zcela prokazatelně a neoddiskutovatelně Polsko po boku Hitlera napadl a brutálně masakroval .

Joey

05. 10. 2021, 08:31

bez us dolaru by si o wolframu a jinych surovinach, ktere musel nakupovat a nejen v sssr, mohl hitler nechat jen zdat o dobyvani sveta. nemel by armadu ani na to, aby dobyl ceskoslovensko. usa se domnivaly, ze hitler znici sssr, proto jejich obrovska finsncni podpora Hitlerovi, ktera ve srovnani s paktem o neutoceni mezi nemeckem a sssr a jen na omezenou dobu byla obrovská, pokud se o objemu obchodu tykalo. z usa. odtud proudily obrovske penize pro budovani zbrojovek. sssr byl chudy stat v te dobe ve srovneni v nemeckem a usa, takze objem obchodu na zac. valky ochaboval, byť rusove obdrzeli nekolik szroju bf109, s nizsimi vxkony nez byly ty standardni nemecke doma, zakazane k vyvozu. studujte souvislosti z kvslitnich kniznich zdroju, ktere se opiraji o letite studium dokumentu na obou i vice stranach a ne vymyvani mozku ze zdroju jpp. Budte radi, ze Stalin, Stavka a prosti vojaci sssr vypraskali nacisty.
Kdyby sssr byl porazen, tak by  slavna 1.bitva o britanii pri jeji reprize skoncila britskym fiaskem a jejich kapitulaci.

kingi

04. 10. 2021, 23:42

Spolupráce SSSR a Něměcka byla obrovskí,Sověti německu dodali např. tolik Woframu,že do konce války německo z toho žilo.Jinak by bylo brzy po válce.Sověti dodávali německu vše,o co si žádali.Německo vystavělo například Tankový závod v Kazani,za pomoc s testováním tanků na tankodromu tamtéž.Německo, SSSR a Slovensko rozpoutali II.světovou válku napadením Polska.To nje fakt,byli to spojenci. Zatímco západ bojoval s Hitlerem, Sověti s ním spolupracovali a dodávali mu strategické suroviny. K článku : Pokud se dvě letadla srazí,není to taran. Autor článku je placen kremlem.

Mark

04. 10. 2021, 23:28

ROBO:thumbsup:

Míra
Uvádět Dachau je nesmysl. Sám rád sleduješ dokumenty, takže jsi určitě musel narazit na to, jak nacisti z těchto táborů rádi dělali, že to jsou jen pracovní. Židé, všichni, tomu dlouho věřili. Nikoho ani ve snu nenapadlo, že jich bude o mnoho více a jaké masové vraždy se tam budou provádět.

Sám musíš vědět, že Ford byl tvrdý antisemita, takže jeho sympatie k Hitlerovi se dají pochopit. A myslíš, že by měl pořád stejné sympatie k Hitlerovi, kdyby už v té době, kdy investoval v Německu, Hitler prováděl všem známé masové vraždy, všech nevyjímaje i malých dětí a těhotných žen?

Další velký podporovatel Hitlera, Holanďan Deterding. Ten byl zase tvrdý antikomunista. A ani se tomu nedá divit, když komunisté mu sebrali naftové pole v Grozném, Baku atd. Je jasné, když v programu Hitlera krom antisemitismu byl i boj proti komunistům, tak Deterding viděl v Hitlerovi hráz proti komunismu. Myslím, že zrovna toto, ale ty moc nepochopíš když sám jsi komunista.

Další velký podporovatel Hitlera ( bavíme se pořád o financích před válkou) byl Mussolini, ale tam je to jasné.

Finančních podporovatelů Hitlera bylo samozřejmě více a to z různých míst po celém světě, jenomže začátkem německé agrese, podpora naprosté většiny z nich ustala, jistě krom Hitlerova spojenců.

Začátkem války se mnohé změnilo. Finanční podporovatelé z různých částí světa nechtěli mít s Hitlerem nic společného, ale to Hitlerovi moc nevadilo, protože mu ve vedení války v Evropě velice vydatně pomáhal Sovětský svaz. Jejích přátelství došlo tak daleko, že Stalin gratuloval Hitlerovi k dobytí Francie. Gestapo a NKVD mělo za sebou několik společných přátelských sezení, kde si vyměňovali i mezi sebou zajatce a těch společných vojenských přehlídek po společném dobytí Polska....to musela být paráda, vidět němce s rusáky se objímat a popíjet vodku. To musely být krásné časy, možná ti teď i slza dojetím ukápla.

V žádném případě se nedá srovnávat finanční podporovatelé, jako soukromé osoby, Hitlera při jeho vzestupu k moci ve 20. a 30. letech a cíleně řízenou politikou dané země, kdy všechny možné zdroje jdou na výpomoc druhé zemi a to dokonce v době války.

ROBO

04. 10. 2021, 21:51

Míro
ty zatemnělá bolševická rudá hlavo . Ty tvoje prokremelský výzvratky cos tu vypotil se datují všechny ještě před II.svět.válku . To snad nemůžeš nikomu vytýkat , když nikdo nevěděl co Hitler ropoutá a co to vlastně nacismus je . To si ještě zapomněl celýmu světu vytknout účast na Olympiádě v Berlíně těsně před válkou . Opravdu tehdy ještě nikdo na světě nevěděl co se z Hitlera vyklube za blázna .
Ale po rozpoutání II.svět. války se proti němu celej civilizovanej svět postavil . Jenom jejich bratři ze SSSR s ním společně rozpoutali tuto strašnou válku vyznačili si demarkační linie a společně napadli a okupovali a sadisticky masově vyvražďovali dva roky Evropské národy . ( V tomto , ale až do holokaustu Sověti jasně vedli ) O gigantické Sovětské materiální pomoci nemluvě .

OBOR

04. 10. 2021, 20:22

spindiro slovane Kadliku....vis, z ktere zeme pochazi nejvice obcanu vyznamenanych riskskou orlici.....? Mala napoveda SSSR to neni:wink:

Czert

04. 10. 2021, 19:49

Karluk
A kdyz tak rad pripominas spolupraci sssr a n, proc neutale zapominas na amicke investice do nemecka, zbrojni vyroby?

Czert

04. 10. 2021, 19:47

Karlik
Ses psychoat. Proc si neplival jedovou slinu kdyz ohnivy tara udelal amik v koreji a byl tu o zom clanek?

Mark

04. 10. 2021, 17:07

Taranovaní je staré snad jak lidstvo samé, jen na lodích se kloun používal až do Velké války a samozřejmě samotné taranování tu bude snad vždy.
Další z mnoha pilotů, kteří provedli taran byl i Boris Kovzan, který ho provedl 4×.
Je taky, ale pravda, že z počátku války v SSSR se tarany prováděly i taky, protože se ruští piloti prostě nemohli těm německým rovnat schopnostmi i technikou. Myslím, že až v roce 44 byl taran zakázán, ale mohu se plést.
Na Německé straně byl přelom v taranování hlavně rok 43, kdy H. Göring vydal rozkaz kdy mohl být za určitých podmínek německý pilot představen před soud za neprovedení taranu a ke konci války byl dokonce sestaven oddíl z Bf-109G, který měl za úkol taranovat bombardéry.

Milda

04. 10. 2021, 15:49

Taran se používal u všech armád. Japonci se na to speciálně cvičili, Němci na to používali letadla, která už jinak neměla šanci bojovat. Zdůraznit jednu zemi je hloupost. To že v SSSR bylo těch případů víc je dáno hlavně tím, že pokud někdo upadl do zajetí, byla zavřena i jeho rodina. Asi zářným příkladem byl syn Stalina, který se dostal do zajetí a jeho manželka šla do lágru. Takže než způsobit rodině problémy, tak raději padnout a vzít sebou pár nepřátel

XYZ

04. 10. 2021, 15:46

pravidelná denní dávka veřejné masturbace karla3

OBOR

04. 10. 2021, 15:06

otacon70 ..... pravda a tak pomohli potlačit povstání Varšavy abych z nich nakonec vznikli tzv. Vlasovci.. :wink:

OBOR

04. 10. 2021, 15:03

naprostá klasika... špindíra slovan Kadlík opět se nam vyblinkal.....uktři si pusu prosím tě..

otacon70

04. 10. 2021, 13:20

V německých ozbrojenných složkách sloužilo na milion dobrovolníků(tzv. HIWI) z řad z zajatců Rudé armády a místních obyvatel. Sloužili na ruzných pomocných postech(kuchaři, zdravotníci, řidiči, štolbové), ale když bylo potřeba dostali zbraně a bojovali proti "svým" - vlastně systému který jim v minulosti bezpochyby ublížil.

BeNdEr

04. 10. 2021, 10:01

karel3.... No to je zase názor :man_facepalming: Jistě, všichni ruští piloti létali totálně ožralí a ta krátkozrakost při té připomínce spolupráce mezi SSSR a Německem? Tak jednoduché to taky nebylo :wink: Nehledě na to, že ohledně těch uzemí, to je naprostá kravina, na to neměl pakt mezi SSSR a Německem žádný vliv. Ale co se divím, že? Stupidní reakce klasického tupého havlisty, který po naší zemi běhá plno :grin:

KKR

04. 10. 2021, 09:40

Ano , logika , dobitá území zůstala SSSR v roce 1945, protože do 21.6.1941 spolupracoval s nacisty. Takže uznání těchto území za sovětská Velkou Británií a USA a dalšími spojenci vlastně nemělo vliv. A samzřejmě sovětští piloti lítali jenom totálně ožralí , aby ztratili zábrany. Chytrolíne zkuste se ožrat tak,abyste ztratil zábrany a pak sedněte do auta.