EXCALIBUR
CZUB

Sto pět let plk. Jaroslava Doktora, válečného letce, později soustružníka

 09. 12. 2014      kategorie: Vojenská historie      0 bez komentáře

Tento rok (20. 11. 2014) uplynulo 105 let od narození Jaroslava Doktora, pilota 311. bombardovací perutě. Přišel na svět jako syn sládka v tehdejším Německém, dnes Havlíčkově Brodě. Z ně se po nějaké době odstěhoval, protože měšťanskou školu absolvoval již v České Třebové. Do učení nastoupil pro změnu ve Vysokém Mýtě. Tam se z něj měl stát zámečník.

doktor_00
Foto: Jaroslav Doktor

Poté, co absolvoval prezenční službu, přihlásil se do prostějovského Vojenského leteckého učiliště, kde absolvoval pilotní výcvik, po jehož ukončení byl jmenován pilotem.

Psali jsme: Ještě dnes se v zemi nacházejí válečné artefakty z bitvy o Berlín

Následně, již ve Kbelích, působil jako učitel létání a v Prostějově absolvoval Školu pro odborný dorost letectva Vojenského učiliště v Prostějově. Rovněž se stal členem Československého svazu letců.

doktor_01
Foto: Jaroslav Doktor

V roce 1936 pracoval na nově otevřeném ruzyňském letišti jako instruktor létání a mechanik leteckých přístrojů.

Psali jsme: 1938 - rok, kdy naše národní hrdost utrpěla těžkou ránu

Počátkem června 1939 odešel do Polska, kde spolu s dalšími Čechoslováky čekal na transport do Francie, respektive její cizinecké legie. Z ní byl podle slibu po vypuknutí války uvolněn a v červnu 1940, již přeškolený na francouzské bombardéry, přidělen k bitevním letounům. Bohužel krátce na to Francie padla, a tak tak již podruhé odplouvá za hranice. Tentokrát do Velké Británie. I tam byl přeškolen, a to v Bassingbourn, a stal se pilotem Royal Air Force, aby byl v říjnu roku 1940 přidělen k 311. československé bombardovací peruti, která tehdy sídlila v East Wrethamu. Jeho posádka absolvovala svůj první operační let 10. 2. 1941. On sám svůj operační turnus, tedy množství operačních hodin, které každý z letců měl nalétat, skončil 10. 4 1942. Za rok a dva měsíce se zúčastnil 44 letů, z toho 28 jako první pilot. V srpnu 1942 se z něj stal pilot instruktor u československé operační výcvikové jednotky, ale působil také u britských jednotek, jako zalétávací pilot a později opět jako instruktor.

doktor_03
Foto: Jaroslav Doktor

V roce 1943 se stal důstojníkem. K 1. 5. tohoto roku byl jmenován do nejnižší důstojnické hodnosti Pilot Officer, v listopadu stejného roku na Flying Officer.
Následně začal působit jako pilot dopravních perutí, a proto byl od 19. 2. 1944 cvičen pro službu u dopravního letectva. U něj působil až do února 1945. Za tu dobu nalétal 1 156 hodin.

Do Československa se vrátil o něco později, než jeho spolubojovníci, a to v listopadu 1945. Do té doby se podílel na repatriaci československých občanů z Velké Británie. Po válce působil, podobně, jako mnoho z československých příslušníků RAF, Československých aeroliniích.

Nicméně po komunistickém převratu byl stažen z mezinárodních linek na vnitrostátní a ke konci roku 1949 byl z politických důvodů propuštěn z ČSA úplně.
Rok mu trvalo, než našel novou práci, a to nejprve jako myč motorů u Československých automobilových opraven, posléze se stal soustružníkem. Do důchodu odešel z pozice bezpečnostního technika. Sametové revoluce se bohužel nedožil. Zemřel v Praze 13. 8. 1986. O tři roky později byl v rámci rehabilitací povýšen do funkce plukovníka letectva in memoriam.

doktor_02
Foto: Jaroslav Doktor

Za svou vojenskou službu obdržel následující vyznamenání:

4 x Československý válečný kříž 1939
2 x Československá medaile „Za chrabrost před nepřítelem"
1 x Československá medaile „ Za zásluhy I. stupně"
1 x Československá medaile „Za zásluhy II. stupně"
1 x Československá vojenská pamětní medaile
1939 – 1945 Star
Atlantic Star
Air Crew Europe Star
Africa Star
France and Germany Star
Defence Medal
War Medal

S využitím informací dcery plk. Jaroslava Doktora, paní Jaroslavy Rozumové, zpracoval Filip Procházka, KVH 276th Sqdn (reenacted) RAF, o. s.

 Autor: Filip Procházka

ARMY24

Komentáře

Článek nemá žádný komentář. Buďte první!

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací