Su-57E míří do Afriky! První zákazník riskuje s ruskou stíhačkou 5. generace
Prvním potvrzeným zahraničním zákazníkem ruského víceúčelového stíhacího letounu páté generace Su-57E bude podle agentury TASS Alžírsko, které by mělo začít letoun provozovat v roce 2025. Ačkoli ruská Federální služba pro vojensko-technickou spolupráci (FSVTS) během výstavy MILEX 2025 v Minsku nezveřejnila totožnost kupující země, několik nezávislých zdrojů, včetně alžírské státní televize a prohlášení ruských úředníků, potvrdilo, že prvním exportním zákazníkem je právě Alžírsko.
Foto: Prototyp Su-57 v roce 2011 | Dmitry Zherdin / CC BY-SA 3.0
Alžírští piloti procházejí výcvikem v Rusku, aby se připravili na operační nasazení. První dodávka by měla čítat šest kusů a očekává se do konce roku 2025. Transakci již dříve naznačila společnost Rosoboronexport na letecké výstavě Airshow China 2024 a později ji potvrdil její ředitel Alexander Michejev během výstavy Aero India 2025, kde uvedl, že zahraniční zákazník začne letouny provozovat v letošním roce.
Su-57E je exportní verze letounu Su-57 vyvinutého společností Suchoj. Jeho vývoj byl zahájen na počátku 21. století a první let se uskutečnil 29. ledna 2010. Sériová výroba byla zahájena v roce 2019 v leteckém závodě v Komsomolsku na Amuru. Smlouva podepsaná v roce 2019 stanoví dodávku 76 stíhaček Su-57 ruským vzdušným silám do roku 2028, což by mělo stačit k vybavení tří leteckých pluků. První sériový Su-57 byl dodán ruským ozbrojeným silám v prosinci 2020. Do konce roku 2023 bylo vyrobeno celkem 22 letadel, včetně prototypů. Pokračují modernizační práce, včetně testování motoru druhé generace „Izdelije 30“, jehož integrace do sériových letadel je plánována do roku 2027.
Su-57E se vyznačuje vlastnostmi typickými pro stíhací letouny páté generace – nízkou radarovou viditelností, supermanévrovatelností a vnitřním zásobníkem zbraní. Je určen pro víceúčelové použití v komplexních operačních prostředích a může plnit úkoly ve vzduchu, na zemi i na moři za všech povětrnostních podmínek. Letoun má maximální vzletovou hmotnost 35 500 kg a vnitřní kapacitu paliva 11 100 kg. Dosahuje maximální rychlosti přibližně 2 600 km/h ve výšce a dostup 20 000 metrů. Dolet bez doplnění paliva je přibližně 2 800 km, s jedním doplněním paliva za letu se může prodloužit na 5 200 km a se dvěma doplněními na 7 800 km. Maximální doba letu je přibližně 10 hodin. Letoun vydrží přetížení až 11 g a je vybaven digitálním řízením letu a motory s vektorováním tahu pro vysokou manévrovatelnost.
Kokpit je jednomístný a zahrnuje vysoce integrovaný zobrazovací systém, generátor kyslíku a katapultovací sedačku páté generace vyvinutou společností NPP Zvezda. Katapultovací systém zahrnuje automatické nastavení podle hmotnosti pilota a letových podmínek. Avionika zahrnuje radarový systém N036 Belka s radarem AESA v pásmu X v přídi, boční radary a radary v pásmu L v kořenech křídel. Su-57 je schopen operovat v síťově orientovaném bojovém prostředí a je kompatibilní s bezpilotními systémy, jako je S-70 Ochrannik, se kterým byly údajně provedeny společné testy.
Co se týče výzbroje, Su-57E unese až 7 500 kg užitečného zatížení rozloženého na šest vnitřních a dvanáct vnějších závěsných bodů. Ve vnitřních prostorech nese pokročilé rakety, jako jsou R-77M a R-74M2 pro vzdušný boj, a přesně naváděné zbraně, jako jsou Ch-69 a Grom-E1 proti pozemním cílům. Je rovněž vybaven 30mm kanónem 9A1-4071K odvozeným od GŠ-30-1. Mezi další kompatibilní munici patří Ch-38, Ch-58UŠKE a řízené bomby jako KAB-500, KAB-250 a UPAB-1500B-E. Konfigurace je přizpůsobitelná podle požadavků mise, což umožňuje vnitřní nebo vnější přepravu v závislosti na prioritě stealth.
Výběr letounu Su-57E Alžírskem odpovídá jeho širší strategii akvizic v oblasti obrany, která zahrnuje řadu platforem ruského a sovětského původu, jako jsou systémy Su-30MKA, MiG-29, MiG-25 a S-300PMU-2. Alžírsko sice nezveřejnilo celý rozsah kontraktu, ale podle informací z otevřených zdrojů se jedná o dodávku šesti letadel. Akvizice je považována za krok k posílení regionálních vzdušných bojových schopností Alžírska. Analytici poukazují na to, že jednotková cena letounu Su-57E je výrazně nižší než cena západních stíhaček páté generace, a údajně se pohybuje kolem 50 milionů dolarů. Cena v kombinaci se zavedenými rusko-alžírskými obrannými vazbami podporuje výběr tohoto letounu navzdory obavám ohledně kvality výroby a účinnosti stealth technologie.
Mezinárodní hodnocení letounu Su-57 zůstává smíšené. Analytici naznačují, že Su-57 překonává starší stíhačky čtvrté generace v oblasti stealth technologií, ale nedosahuje stejných standardů jako F-22 nebo F-35. Indie se v roce 2018 stáhla ze společného projektu FGFA s odůvodněním nedostatečné stealth schopnosti a nespokojenosti s ruským radarem a avionikou. Média vyjádřila skepticismus ohledně vyspělosti stíhačky s odkazem na pokračující zpoždění, nízkou produkci a omezení související s náklady. Kritici rovněž zpochybnili časový harmonogram pro plnou integraci motoru druhé generace a schopnosti bezpilotního letu. Zatímco budoucnost Su-57 na globálním trhu stíhacích letounů bude záviset na jeho prokázané spolehlivosti a bojové účinnosti, nová transakce poskytuje Rusku příležitost ověřit exportní atraktivitu platformy. Výsledek provozu Su-57E v Alžírsku může ovlivnit budoucí rozhodnutí o nákupu v jiných regionech, zejména v zemích hledajících levnější alternativy k západním platformám páté generace.
Zdroj: armyrecognition.com, defensemagazine.com
Komentáře
Omny
16. 06. 2025, 15:01autor píše kraviny, žádné reálné mezinárodní hodnocení letouny neexistuje, rusové nikomu letoun nepůjčili, nikdo nezná přesné parametry. Docela je takohe úspěné mluvit a dost troufalé srovnávat s F-35, které se ukázalo jako propadák, neuvěřitelně poruchové, stovky závad, uzemnění, nehod a kdoví čeho všeho (ano ti co si ho před x lety pořídili, se opravdu pak divili), situace je taková, že dnes země uvažuji o navrácení, včetně nás atd. Izraelského náletu se nezučastnili jenom F-35 , ale F15 a 16 také. V Iránu je bordel, Izrael tam má plno špehů, to že byla údajně iránská PVO oslabena nic neznamená. Většina jejich PVO jsou kopie ruských starších PVO
Marty
17. 06. 2025, 19:41Omny
a co tím chtěl básník říci? že F-35 je šrot protože bez ztráty květinky rozmetala PVO Iránu? zvláštní úvaha...
MiraH
11. 06. 2025, 00:52zvláštní jak moc si Alžír předchází. Ale zase historicky to byl vždy "korunní" zákazník. Nedávno dokonce měli dostat letku Su-35S mimo plán. A s tím co už mají budou disponovat skoro stejným vybavením co ruské letectvo, to nikdo nemá. Šest strojů sice není moc, ale v době kdy se permanentně zpochybňuje ruská schopnost vyrábět moderní letouny to zas tak málo není. A že to budou nové stroje se dá věřit, po té tehdejší ostudě s MiG-29SMT by si nic takového nemohli dovolit.
Czertik
11. 06. 2025, 12:11mira
ona neni zpochybnovana jen schopnost vyrabet rusu letouny - staci se podivat na jejich pordukci v 2000-2014 a pak 2014-2025.
ruska vyroba velmi klesa, dokonce uz lakuji tu 214 v belorusku misto doma.
ano bych se nedivil kdyby tech 6 dodanych alziru bylo puvodne vyrobene pro rusko.
a uvidime jak moc, nebo malo si budou pochvalovat su57.
Marty
12. 06. 2025, 20:04Czertik
já bych jejich schopnost sešroubovat něco doma ve stodole nepodceňoval, ale stále mi vrtá v hlavě o kolik je tento letoun, neschopný se dostat do vzdušného prostoru UA která má slabou a totálně zastaralou PVO lepší, než F-35 který bez povšimnutí prolítnul nejmodernější PVO Iránu a udělal z ní škvarky...
Czertik
13. 06. 2025, 12:07marty
jenze to je ono, kdyz si neco sesriubujes doma ve stodole, tak to musi mit zakonite jinou kvalitu, nez kdyz to sesroubujes ve fabrice ktera pouzivala laser k mereni vzdalenosti a tudiz presnosti.
nemluve o tom, ze onen stroj smontovany ve fabrice bude levnejsi, diky vyssi produktivite montovani, byt samozrejme cena na stroje ve fabrice cenu zase zvednou.
a proto do hry jde ekonomika poctu.
proto prodejni cena f 35 za 20 let klesla o 1/3, misto aby sla nahoru jako u jinych letadel.
Marty
13. 06. 2025, 13:56Czertik
mě to říkat nemusíte, já sem spíš zvědav na argumentační smršť místních Putlerovců... jinak v noci na dnešek i dnešní poledne znovu ukázali jasnou převahu technologií teokratů... nebo teda vlastně obráceně? to zase bude průšvih...
Omny
16. 06. 2025, 14:51demente, patriot, nasams, iris-t, S-300, Buk nejsou totálně zastaralé PVO, to je prakticky skoro to nejlepší co západ má a ukrajině dal, spíše to vidím tak, že ty máš totálně nasráno v té své makovici ale to není novinka
Marty
17. 06. 2025, 15:43Omny
co to zase plácáš ty ruSSnacistická sračko za hovadiny?:rofl:
Czertik
10. 06. 2025, 09:5250 mil? neni to min nez nakupuje rusko su35 ?
Slavoslav
10. 06. 2025, 10:04cena su-27 a z neho odvodenych modelov je sa mi zda do 30 mil za kus, o Su-57 tvrdili, ze to bude do 35 milionov za kus. Samozrejme bavime sa o cisto vyrobnej cene a nejakej malej marze pre vyrobcu kedze tam nie su rozpustene naklady na vyvoj. V rusakove tie polostatne firmy funguju inak ako na zapade a vyvoj je plateny cez ine schemy kde sa dost kradne
Slavoslav
10. 06. 2025, 09:40povedal by som, ze v cistej konfiguracii zapadne stihacky prekonavaju Su-57 aj v stealth vlastnostiach. S tym, ze ale nemaju vnutorne sachty a tak RCS zapadnych strojov rastie s podvesenou vyzbrojou.
Rafale je na tom obzvlast dobre
https://bulgarianmilitary.com/amp/2024/05/14/rafale-f4s-stealth-characteristics-match-those-of-the-su-57/
Czertik
10. 06. 2025, 09:53slava
pokud je rafale se stealth na tom dobre, tak kde soudruzi z francie udelali chybu ze jim je pakistanci sestrelili ?
Slavoslav
10. 06. 2025, 10:01dokazu citat s porozumenim a pochopili aj tu vetu o naraste RCS vdaka vyzbroji. A byt na urovni rusaka neznamena, ze si neviditelny, za americkou gen 5 zaostavaju tak ci tak
Czertik
10. 06. 2025, 11:50tak pokud ti vyzbroj udela s rcs to, ze castecny stealth je k nicemu, tak to dava otazku proc ho na letoun vubec davat. letoun bez vyzbroje jaksi nema smysl.
nebo myslis ze nosit max 2 rakety na koncich kridel se vyplati ?
Czertik
10. 06. 2025, 11:52slava
nezapominej ze ony rafale sestrelili j10c, taky s podvesenou vyzbroji. letounu u ktrych se s castecnym stealth nikdy nikde nechlubil.
Slavoslav
10. 06. 2025, 12:18uhm,
dobre
Marty
12. 06. 2025, 20:07Slavoslav
podle mě se ta elektronická část cevého STEALTHu stále na veřejnosti podceňuje..., každý kouká na tvar stroje, občas někdo na vnitřní šachtu, málo kdo už na materiál ze kterého je letoun stavěn stejně jako nátěr, o schopnostech elektronického boje, které se s vývojem radarů stávají čim dál duležitější je ticho... a tam Francouzi již v minulosti patřili ke špičce
Slavoslav
13. 06. 2025, 07:12Marty
ano, frantici maju udajne velmi slusne REB
Czertik
13. 06. 2025, 12:13marty
samozrejmeze elektronicky stealth je velmi dulzity, a je moze rict ze do budoucna bude dulezitejsi nez tvarovy, ale jak ukazal sestrel rafale, stejne dulezita, mozna i dulezitejsi, je detekce toho ze si byl zameren a hlavne ze proti tobe leti raketa.
kdyz to nevis, tak s velkou pravdepodnosti budes sestrlen.
jak konec koncu ukazal nedavny sestrel supermanevrovatelneho su35 20 let starou ukrajinskou f16.
Marty
13. 06. 2025, 12:47Czertik
jednoznačně souhlasím že ta detekce zaměření je nesmrně důležitá, tam přichází trochu problém s tím předáváním dat z jiného zdroje než je vlast útočící letoun, to napadenému situaci stěžuje, proto si myslím že ty maé AWACSy od SAABu by se nám více než hodily, mají celkem široké spektrum využití
Omny
16. 06. 2025, 14:53áno údajně, škoda jenom, že v Indie se to moc nepotvrdilo o))