EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Su-57E míří do Afriky! První zákazník riskuje s ruskou stíhačkou 5. generace

 10. 06. 2025      kategorie: Zahraniční armády      12 komentářů

Prvním potvrzeným zahraničním zákazníkem ruského víceúčelového stíhacího letounu páté generace Su-57E bude podle agentury TASS Alžírsko, které by mělo začít letoun provozovat v roce 2025. Ačkoli ruská Federální služba pro vojensko-technickou spolupráci (FSVTS) během výstavy MILEX 2025 v Minsku nezveřejnila totožnost kupující země, několik nezávislých zdrojů, včetně alžírské státní televize a prohlášení ruských úředníků, potvrdilo, že prvním exportním zákazníkem je právě Alžírsko.

su-57Foto: Prototyp Su-57 v roce 2011 | Dmitry Zherdin / CC BY-SA 3.0

Alžírští piloti procházejí výcvikem v Rusku, aby se připravili na operační nasazení. První dodávka by měla čítat šest kusů a očekává se do konce roku 2025. Transakci již dříve naznačila společnost Rosoboronexport na letecké výstavě Airshow China 2024 a později ji potvrdil její ředitel Alexander Michejev během výstavy Aero India 2025, kde uvedl, že zahraniční zákazník začne letouny provozovat v letošním roce.

Su-57E je exportní verze letounu Su-57 vyvinutého společností Suchoj. Jeho vývoj byl zahájen na počátku 21. století a první let se uskutečnil 29. ledna 2010. Sériová výroba byla zahájena v roce 2019 v leteckém závodě v Komsomolsku na Amuru. Smlouva podepsaná v roce 2019 stanoví dodávku 76 stíhaček Su-57 ruským vzdušným silám do roku 2028, což by mělo stačit k vybavení tří leteckých pluků. První sériový Su-57 byl dodán ruským ozbrojeným silám v prosinci 2020. Do konce roku 2023 bylo vyrobeno celkem 22 letadel, včetně prototypů. Pokračují modernizační práce, včetně testování motoru druhé generace „Izdelije 30“, jehož integrace do sériových letadel je plánována do roku 2027.

Su-57E se vyznačuje vlastnostmi typickými pro stíhací letouny páté generace – nízkou radarovou viditelností, supermanévrovatelností a vnitřním zásobníkem zbraní. Je určen pro víceúčelové použití v komplexních operačních prostředích a může plnit úkoly ve vzduchu, na zemi i na moři za všech povětrnostních podmínek. Letoun má maximální vzletovou hmotnost 35 500 kg a vnitřní kapacitu paliva 11 100 kg. Dosahuje maximální rychlosti přibližně 2 600 km/h ve výšce a dostup 20 000 metrů. Dolet bez doplnění paliva je přibližně 2 800 km, s jedním doplněním paliva za letu se může prodloužit na 5 200 km a se dvěma doplněními na 7 800 km. Maximální doba letu je přibližně 10 hodin. Letoun vydrží přetížení až 11 g a je vybaven digitálním řízením letu a motory s vektorováním tahu pro vysokou manévrovatelnost.

Kokpit je jednomístný a zahrnuje vysoce integrovaný zobrazovací systém, generátor kyslíku a katapultovací sedačku páté generace vyvinutou společností NPP Zvezda. Katapultovací systém zahrnuje automatické nastavení podle hmotnosti pilota a letových podmínek. Avionika zahrnuje radarový systém N036 Belka s radarem AESA v pásmu X v přídi, boční radary a radary v pásmu L v kořenech křídel. Su-57 je schopen operovat v síťově orientovaném bojovém prostředí a je kompatibilní s bezpilotními systémy, jako je S-70 Ochrannik, se kterým byly údajně provedeny společné testy.

Co se týče výzbroje, Su-57E unese až 7 500 kg užitečného zatížení rozloženého na šest vnitřních a dvanáct vnějších závěsných bodů. Ve vnitřních prostorech nese pokročilé rakety, jako jsou R-77M a R-74M2 pro vzdušný boj, a přesně naváděné zbraně, jako jsou Ch-69 a Grom-E1 proti pozemním cílům. Je rovněž vybaven 30mm kanónem 9A1-4071K odvozeným od GŠ-30-1. Mezi další kompatibilní munici patří Ch-38, Ch-58UŠKE a řízené bomby jako KAB-500, KAB-250 a UPAB-1500B-E. Konfigurace je přizpůsobitelná podle požadavků mise, což umožňuje vnitřní nebo vnější přepravu v závislosti na prioritě stealth.

Výběr letounu Su-57E Alžírskem odpovídá jeho širší strategii akvizic v oblasti obrany, která zahrnuje řadu platforem ruského a sovětského původu, jako jsou systémy Su-30MKA, MiG-29, MiG-25 a S-300PMU-2. Alžírsko sice nezveřejnilo celý rozsah kontraktu, ale podle informací z otevřených zdrojů se jedná o dodávku šesti letadel. Akvizice je považována za krok k posílení regionálních vzdušných bojových schopností Alžírska. Analytici poukazují na to, že jednotková cena letounu Su-57E je výrazně nižší než cena západních stíhaček páté generace, a údajně se pohybuje kolem 50 milionů dolarů. Cena v kombinaci se zavedenými rusko-alžírskými obrannými vazbami podporuje výběr tohoto letounu navzdory obavám ohledně kvality výroby a účinnosti stealth technologie.

Mezinárodní hodnocení letounu Su-57 zůstává smíšené. Analytici naznačují, že Su-57 překonává starší stíhačky čtvrté generace v oblasti stealth technologií, ale nedosahuje stejných standardů jako F-22 nebo F-35. Indie se v roce 2018 stáhla ze společného projektu FGFA s odůvodněním nedostatečné stealth schopnosti a nespokojenosti s ruským radarem a avionikou. Média vyjádřila skepticismus ohledně vyspělosti stíhačky s odkazem na pokračující zpoždění, nízkou produkci a omezení související s náklady. Kritici rovněž zpochybnili časový harmonogram pro plnou integraci motoru druhé generace a schopnosti bezpilotního letu. Zatímco budoucnost Su-57 na globálním trhu stíhacích letounů bude záviset na jeho prokázané spolehlivosti a bojové účinnosti, nová transakce poskytuje Rusku příležitost ověřit exportní atraktivitu platformy. Výsledek provozu Su-57E v Alžírsku může ovlivnit budoucí rozhodnutí o nákupu v jiných regionech, zejména v zemích hledajících levnější alternativy k západním platformám páté generace.

Zdroj: armyrecognition.com, defensemagazine.com

 Autor: Petr Žák

Komentáře

MiraH

11. 06. 2025, 00:52

zvláštní jak moc si Alžír předchází. Ale zase historicky to byl vždy "korunní" zákazník. Nedávno dokonce měli dostat letku Su-35S mimo plán. A s tím co už mají budou disponovat skoro stejným vybavením co ruské letectvo, to nikdo nemá. Šest strojů sice není moc, ale v době kdy se permanentně zpochybňuje ruská schopnost vyrábět moderní letouny to zas tak málo není. A že to budou nové stroje se dá věřit, po té tehdejší ostudě s MiG-29SMT by si nic takového nemohli dovolit.

Czertik

11. 06. 2025, 12:11

mira
ona neni zpochybnovana jen schopnost vyrabet rusu letouny - staci se podivat na jejich pordukci v 2000-2014 a pak 2014-2025.
ruska vyroba velmi klesa, dokonce uz lakuji tu 214 v belorusku misto doma.
ano bych se nedivil kdyby tech 6 dodanych alziru bylo puvodne vyrobene pro rusko.
a uvidime jak moc, nebo malo si budou pochvalovat su57.

Marty

12. 06. 2025, 20:04

Czertik
já bych jejich schopnost sešroubovat něco doma ve stodole nepodceňoval, ale stále mi vrtá v hlavě o kolik je tento letoun, neschopný se dostat do vzdušného prostoru UA která má slabou a totálně zastaralou PVO lepší, než F-35 který bez povšimnutí prolítnul nejmodernější PVO Iránu a udělal z ní škvarky...

Czertik

10. 06. 2025, 09:52

50 mil? neni to min nez nakupuje rusko su35 ?

Slavoslav

10. 06. 2025, 10:04

cena su-27 a z neho odvodenych modelov je sa mi zda do 30 mil za kus, o Su-57 tvrdili, ze to bude do 35 milionov za kus. Samozrejme bavime sa o cisto vyrobnej cene a nejakej malej marze pre vyrobcu kedze tam nie su rozpustene naklady na vyvoj. V rusakove tie polostatne firmy funguju inak ako na zapade a vyvoj je plateny cez ine schemy kde sa dost kradne

Slavoslav

10. 06. 2025, 09:40

povedal by som, ze v cistej konfiguracii zapadne stihacky prekonavaju Su-57 aj v stealth vlastnostiach. S tym, ze ale nemaju vnutorne sachty a tak RCS zapadnych strojov rastie s podvesenou vyzbrojou.

Rafale je na tom obzvlast dobre

https://bulgarianmilitary.com/amp/2024/05/14/rafale-f4s-stealth-characteristics-match-those-of-the-su-57/

Czertik

10. 06. 2025, 09:53

slava

pokud je rafale se stealth na tom dobre, tak kde soudruzi z francie udelali chybu ze jim je pakistanci sestrelili ?

Slavoslav

10. 06. 2025, 10:01

dokazu citat s porozumenim a pochopili aj tu vetu o naraste RCS vdaka vyzbroji. A byt na urovni rusaka neznamena, ze si neviditelny, za americkou gen 5 zaostavaju tak ci tak

Czertik

10. 06. 2025, 11:50

tak pokud ti vyzbroj udela s rcs to, ze castecny stealth je k nicemu, tak to dava otazku proc ho na letoun vubec davat. letoun bez vyzbroje jaksi nema smysl.
nebo myslis ze nosit max 2 rakety na koncich kridel se vyplati ?

Czertik

10. 06. 2025, 11:52

slava

nezapominej ze ony rafale sestrelili j10c, taky s podvesenou vyzbroji. letounu u ktrych se s castecnym stealth nikdy nikde nechlubil.

Slavoslav

10. 06. 2025, 12:18

uhm,
dobre

Marty

12. 06. 2025, 20:07

Slavoslav
podle mě se ta elektronická část cevého STEALTHu stále na veřejnosti podceňuje..., každý kouká na tvar stroje, občas někdo na vnitřní šachtu, málo kdo už na materiál ze kterého je letoun stavěn stejně jako nátěr, o schopnostech elektronického boje, které se s vývojem radarů stávají čim dál duležitější je ticho... a tam Francouzi již v minulosti patřili ke špičce