EXCALIBUR
CZUB
CZUB

Titán nebes a letadlo mocných: Létající člun Boeing 314 Clipper

 15. 03. 2020      kategorie: Vojenská technika      0 bez komentáře

Nejznámější letecká cestovní společnost začátku 20. století byla Pan American World Airways. Jako všechny cestovní společnosti té doby, také "Pan Am" se chtěla pyšnit luxusem, který by konkuroval zaoceánským lodím a navíc by zajistil cestujícím tu nejdražší komoditu - čas.

Proto si Pan Am objednala několik obrovských luxusních “prvotřídních” letadel Boeing 314 "California Clipper", které byly schopny zaoceánských letů. Sedadla se mohla upravit na 36 paland, cestovní rychlost měla být rychlejší než u běžných letadel, a také byla v letadle k dispozici restaurace či klub. Cestující měli oddělené šatny (muži a ženy). V kuchyni byli kuchaři ze čtyřhvězdičkových hotelů a bělošští stevardi podávali pěti i šestichodové menu se stříbrnými příbory. Úroveň luxusu u Pan American Boeing 314 nebyla srovnatelná s žádnou v té době dostupnou službou. Cestování “Clippery” bylo jen pro nejbohatší klientelu a už cena letenky nenechávala nikoho na pochybách - přeci jen jedna zpáteční letenka z New Yorku do anglického Southamptonu stála 675 dolarů (ekvivalent dvanáct tisíc dolarů v roce 2019).

554974_m1583445613
Foto: Ikonická fotografie Pan American World Airways Boeing 314 "California Clipper" s registračním číslem NC18602 nad Golden Gate Bridge. Ještě před tím, než byl na této trase nahrazen modernizovaným Boeing 314 "Pacific Clipper" s číslem NC-18609(A) a poslán na letecké trasy v Atlantiku. | Wikimedia Commons 

Psali jsme: Poláci hledají náhradu za tanky T-72

Společnost Boeing se úkolu zhostila na výbornou. Jejich létající člun 314 Clipper byl jeden z největších sériově vyráběných letadel doby a aby mohl mít co největší operační dosah, tak byla použita masivní křídla z dřívějšího prototypu bombardéru XB-1. Letouny se vyráběly ve Spojených státech v továrně No.1 společnosti Boeing Airplane Company v letech 1938 až 1941 a celkem jich bylo postaveno dvanáct; devět bylo přímo pro Pan Am.

87866978_213628703356477_4346856844602376192_oFoto: Věhlasný "Pacific Clipper", s civilní registrací NC-18609(A), který dokázal ještě jako letadlo pro "Pan Am" jako první obletět celý svět mezi prosincem 1941 a lednem 1942. Clipper dohromady uletěl 32,000 km. | Wikimedia Commons

Vypuknutím druhé světové války, respektive útokem na Pearl Harbor, se však vše změnilo. Celá flotila Clipperů přešla pod správu ozbrojených složek USA a létající čluny se používaly k transportu materiálu a lidí na evropské a pacifické bojiště. Letadla byla zakoupena Ministerstvem války a pronajata zpět Pan Am za dolar s vědomím, že provozovatelem bude Námořnictvo Spojených států amerických, a že se změní označení letadel (C-98). Vzhledem k tomu, že piloti letadel spolu s ostatními členy posádky Pan Am měli rozsáhlé zkušenosti s používáním létajících člunů pro extrémní dálkové lety nad vodou, sloužili tito i nadále jako letová posádka.

Psali jsme: TATRA - věrný přítel naší armády

87957104_213628790023135_3707477832184627200_n
Foto: S nadsázkou lze říci, že Clipper byl první Air Force One. Boeing 314 "Dixie Clipper", s civilní registrací NC-18605, totiž jako první letoun v historii přepravoval prezidenta USA. Tím byl Franklin Delano Roosevelt při jeho první služební cestě mimo Spojené státy během druhé světové války. | Wikimedia Commons

Boeingy během války převážely náklad přes město Natal (Rio Grande) z Brazílie do Libérie, aby zásobovaly britské síly v Káhiře a dokonce i Rusy přes Teherán. Boeing 314 byl tehdy jediným letounem na světě, který dokázal nad vodou přeletět 3360 km. V roce 1943 v Boeingu 314 “Dixie Clipper” také cestoval prezident Franklin D. Roosevelt na konferenci v Casablance, samozřejmě s posádkou Pan Am.

87857351_213628880023126_2748391551720751104_n
Foto: Boeing 314 Clipper v "barvách" společnosti Pan American World Airways, jinak známé také pod zkráceným jménem Pan Am (PAA) ve městě Key West na Floridě. | Wikimedia Commons

Posledním Pan Am Boeingem 314 byl California Clipper NC18602, který dolétal v roce 1946 a na konci služby měl nalétáno více než milion letových mil. Do dnešního dne se nedochoval žádný letoun, každopádně v irském Foynes Flying Boat & Maritime Museum mají nádhernou veřejně přístupnou repliku.

CENOVÉ BOMBY (615)

Komentáře

Článek nemá žádný komentář. Buďte první!

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací