EXCALIBUR
CZUB
CZUB

URAL 375D: Sovětský obr v těžkém terénu

 29. 06. 2021      kategorie: Vojenská technika      4 komentáře
Přidat na Seznam.cz

URAL 375D je sovětský 4,5 tunový nákladní automobil s pohonem 6x6, vyvinutý v Uralském automobilovém závodě roku 1961.Toto vozidlo nahrazovalo starší nákladní automobil ZIL-157 a po čase byl sám nahrazen novějším vozidlem URAL-4320. Jeho podvozek se stal základem např. pro známý raketomet BM-21 Grad.

Video: Sovětské nákladní vozidlo URAL 375 v akci / YouTube

Prvním předchůdcem vozidla URAL 375D byl NAMI-020, vyvíjený specialisty z firmy NAMI (rusky Centraľnyj naučno-issledovateľnyj avtomobiľnyj i avtomotornyj institut). Vozidlo bylo představeno v roce 1955. Mělo pohon 6x6, používalo benzínový osmiválcový motor s výkonem 180 koní. Vozidlo mělo trvale zapnutý pohon přední nápravy a zadní náprava mohla být vypnuta a zapnuta. I navzdory technickým nedostatkům bylo nařízeno pokračovat ve vývoji, neboť v zkouškách porazil konkurenční vozy GAZ-63 a ZiS-151.

1280px-Urall375_gelaendeFoto: URAL 375D | Uralaz / Wikimedia Commons / CC BY 3.0

V květnu 1958 byl veřejnosti představen nový, upravený NAMI-020, který dostal označení URAL 375. Nové vozidlo mělo oproti staršímu prototypu jiné umístění motoru, chladiče, blatníky a odlišnou konstrukci kabiny a řízení. Zkoušky vozidla proběhly v dubnu 1959. Byly testovány dvě verze – URAL 375 a URAL 375T. První prototyp měl nosnost 4 500 kg a druhý 5 000 kg. Vozidla měla být určena pro armádu, proto začal paralelně vývoj Ural-377 pro civilní účely.

Nejvíce vyráběným modelem se stal URAL 375D. Vzniklo několik verzí pro různá klimatická pásma, jakými byly například URAL 375Ju pro tropické pásmo a URAL 377K pro Arktidu.

ural_TITFoto: Vozidlo URAL 375D má vynikající průchodivost terénem | Militarna Pasja / CC BY-SA

Hlavní nevýhodou vozidla bylo použití benzinového motoru s velkou spotřebou paliva. V roce 1973 se proto objevil nový automobil URAL-4320 s dieselovým motorem. Výroba vozu URAL 375DM, modernizované verze vozu URAL-375D, probíhala až do roku 1991.

Technické parametry vozidla URAL 375D:

Max. rychlost: 75 km / hod
Délka: 7,35 m
Šířka: 2,69 m
Výška: 2,98 m
Rozvor: 3,53 m / 1,4 m ( 2. a 3. nápravou )
Rozchod: 2 m
Světlá výška: 0,4 m
Pohotovostní hmostnost: 8 t
Nostnost: 5 t
Přípojná hmostnost: 10 t
Poloměr otáčení: 10,8 m
Brodivost: 1 m
Dojezd: 600 km / 750 km ( terén / silnice )
Motor: ZiL-375
Specifikace zážehový, čtyřtaktní osmiválec, vodou chlazený
Počet válců 8
Objem válců 7 l

Zdroj: zelenysport.czWikipedie

 Autor: Petr Žák

CENOVÉ BOMBY (267)

Komentáře

Bak

01. 07. 2021

Jezdil jsem s ním služebně po český republice ve VÚ 3330 Rožmitál.najezdil asi za 2 r asi tak 10 tis km. měl jsem tam nástavbu pro údržbu, kontroly raket... Jsem se něco najezdil s kpt. krejčířem. Byl to docela dobrej člověk, kde je mu konec? Zdravím ho na dálku. Dodnes si pamatuju SPZ 287-43-68. Z vojny jsem šel 1990.

eM

29. 06. 2021

Z toho videa to na skvělou průchodnost terénem moc nevypadá, což je myslím spíš chyba řidiče než auta.

booch

29. 06. 2021

Ural 375 D v naftě v běžném terénu 45l s přívěsem, po silnici 38. S benzínem se to vůbec nedalo srovnávat. A projel opravdu hodně. Benzíny byly neštěstí - vysoká spotřeba, manťoši s tim jezdili opravdu za 100 (norma byla 85) a komplikovaná elektrika, prostě auto za trest. Vůbec jsme nevěřili že to bouchá jedna fabrika

karel3

29. 06. 2021

I díky takovým ruským benzínovým savcům jako "modernizovaný" URAL 375D skončil "slavný" tábor socialismu mnohem dříve, než to bolševické fosílie na sekretariátech plánovali. Není určitě náhodou, že prvními exportními zeměmi bylo Mongolsko a NDR. Díky moc ruští "pracanti". :slight_smile:

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací