V Polsku probíhá modernizace 150 obrněných transportérů BTR-70. Posílí ukrajinskou armádu
Polská společnost Mista pokračuje v modernizaci více než 150 obrněných transportérů BTR-70DI, jejichž nejpravděpodobnějším koncovým uživatelem je Ukrajina. Modernizační proces nahrazuje komponenty ze sovětské éry západními systémy, aby se zvýšila mobilita, palebná síla, situační povědomí osádky a usnadnila logistika údržby. BTR-70DI – ukrajinská modifikace BTR-70 – má vylepšené pancéřování, západní dieselové motory a modernizované bojové schopnosti.
Foto: Ukrajinský obrněný transportér BTR-70DI | Zinnsoldat / CC BY-SA 4.0
Modernizace zahrnuje nahrazení původních dvou benzinových motorů západními dieselovými alternativami a integraci nové převodovky, která zvyšuje účinnost paliva a operační dojezd. Konstrukční úpravy zahrnují přidání dvou bočních dveří, které usnadňují rychlejší vysazení vojáků a nahrazují malé poklopy původní konstrukce. Pozorovací a zaměřovací systémy byly vylepšeny o termovizní zaměřovače, modernizovaná pozorovací zařízení a satelitní navigaci. Bylo také zavedeno vylepšení elektronického boje, jako rušící systémy, a přidány sítě proti bezpilotním letounům. Navzdory těmto úpravám si vozidla zachovala obojživelnost.
BTR-70 je obrněné vozidlo vyvinuté v Sovětském svazu v 70. letech (vstup do služby v roce 1976) jako vylepšení staršího BTR-60PB. Jde o osmikolový obrněný transportér s plně uzavřenou svařovanou ocelovou korbou určený k přepravě mechanizované pěchoty a zároveň k poskytování palebné podpory. Je vyzbrojen těžkým kulometem KPVT ráže 14,5 mm a koaxiálním kulometem PKT ráže 7,62 mm, umístěným v malé věžičce s možností otáčení o 360 stupňů. Vozidlo poháněly dva benzínové motory ZMZ-4905 o kombinovaném výkonu 240 koní, spojené s šestistupňovou manuální převodovkou a nezávislým odpružením všech kol. BTR-70 měl několik konstrukčních omezení, včetně složité konfigurace se dvěma motory, omezené odolnosti proti minám a malých bočních průlezů, které ztěžovaly vysazení vojáků pod palbou.
K odstranění těchto nedostatků vyvinul ukrajinský obrněný závod Mykolajiv BTR-70DI označovaný někdy také jako BRT-7 se dvěma dieselovými motory FPT Iveco Tector (Euro-3) o celkovém výkonu 300 koní, které jsou spárovány se šestistupňovou manuální převodovkou. Jeho korba je vybavena protiminovou ochranou podle standardů NATO na úrovni 3A a 3B podle normy STANAG 4569. BTR-70DI rovněž integruje zesílené pancéřování a další ochranné prvky, jako je systém aktivní ochrany Zaslin.
BTR-70DI může být vybaven několika bojovými moduly, včetně věže „Bug“ vyzbrojené 14,5mm kulometem KPVT, 30mm automatickým granátometem AGS-17 a protitankovým systémem Barrier se čtyřmi PTŘS. Alternativní konfigurace zahrnují bojové moduly „Ingul“ nebo „Calm“ s 30mm automatickými kanóny ZTM-1 nebo ZTM-2. Vozidlo je dále vybaveno elektronickými systémy, včetně televizního zaměřovače, kombinovaného denního a nočního zaměřovače s laserovým dálkoměrem, panoramatického periskopu, automatického hasicího systému, klimatizace a uzavřeného přetlakového systému na ochranu proti zbraním hromadného ničení. Některé varianty integrují malý průzkumný bezpilotní letoun s operačním dosahem 20 km.
V porovnání se svým předchůdcem BTR-60PB se BTR-70 vyráběl v poměrně omezeném množství, protože si zachoval některé nedostatky dřívějšího vozidla, jako například dva benzinové motory a omezená místa pro vstup a výstup vojáků. Tyto problémy se projevily během bojů, zejména v sovětsko-afghánské válce, což vedlo k zavedení BTR-80 v roce 1984. BTR-80 je vybaven jedním dieselovým motorem o výkonu 260 koní a vylepšeným pohonným ústrojím, což vedlo k ukončení výroby BTR-70 v témže roce. Sovětský svaz vyvážel BTR-70 do Afghánistánu, NDR, Maďarska a Rumunska, které vyrábělo místní variantu TAB-77. Po rozpadu Sovětského svazu mnoho BTR-70 zdědily postsovětské státy nebo je reexportovaly. Některé země vozidla z výzbroje vyřadily, například Maďarsko, Slovensko a Rumunsko, zatímco jiné prodloužily jejich životnost prostřednictvím modernizačních programů – například Bělorusko, Ukrajina, Kazachstán, Ázerbájdžán a Arménie.
V současné době provozuje největší flotilu BTR-70 Turkmenistán s přibližně 300 kusy, následovaný Ruskem s přibližně 200 kusy. Ázerbájdžán disponuje 132 vozidly, Pákistán si jich ponechává až 120. Bělorusko udržuje přibližně 64 kusů, Severní Makedonie 56 a Kyrgyzstán 45, včetně standardních BTR-70 a modernizovaných modelů BTR-70M. Mongolsko jich provozuje 40, Arménie 36, Gruzie a Uzbekistán mají po 25. Mezi další provozovatele patří Mexiko s 26 kusy, Ghana a Zambie s 20 kusy, Tádžikistán s maximálně 20 kusy a Nikaragua a Súdán s menšími počty. Ukrajina, která zdědila značný počet vozidel po Sovětském svazu, realizovala řadu modernizačních iniciativ, včetně obrněných transportérů BTR-70DI, BTR-70M, BTR-70 KBA-2, BTR-70T a BTR-70 Varan, jakož i velitelského vozidla BTR-70Di-02, obrněného sanitního vozidla BMM Ark a obrněného vyprošťovacího vozidla BREM-2000 (nebo BREM-7K).
Zdrojem 150 vozidel BTR-70DI modernizovaných společností Mista je s největší pravděpodobností Ukrajina, protože tato konkrétní varianta zřejmě nebyla vyvezena do žádné země, i když rozdíly ve výběru výzbroje existují. Ohledně příjemce těchto modernizovaných vozidel nebylo vydáno žádné oficiální potvrzení, ale Ukrajina zůstává nejpravděpodobnějším provozovatelem, protože společnost Mista se podílí také na výrobě vozidla Oncilla, polské varianty ukrajinského obrněného transportéru Dozor-B 4x4. Modernizace, včetně západních dieselových motorů, zesílené ochrany a vylepšení elektronického boje, odpovídají operačním potřebám Ukrajiny. Vozidla odpovídající této konfiguraci byla pozorována ve službě u 151. samostatné mechanizované brigády Ukrajiny, což naznačuje, že tyto modernizované BTR-70 byly dodány ukrajinské armádě.
Zdroj: Defense News, armyrecognition.com
Komentáře
Czertik
02. 02. 2025, 01:22v rusku uz maji zas dalsi level. uz jim nestaci hazet bomby na ukrajinska mesta, uz si hazi bomby i na mesta v kursku ktera dobyla ukrajina.
jde videt, ze jedou ve stalinismu - neni zajataheo rusa, jen zradce. neni okupovaneho uzemi, jen uzemi zradcu.
Czertik
01. 02. 2025, 19:57ja sem cetl, ze byhle btr nakoupily polaci od madaru. to ze je dostane ukrajina je jasne. to, ze budou modernizovany na verzi co pouziva ukrajina je logicke.
Slavoslav
02. 02. 2025, 06:41ono to ma logiku. Autor sice pise, ze zdrojom je UA, lebo je to UA verzia, ale neuvedomuje si, ze tou UA verizou sa to stava prave modernizaciou z povodnej verzie ktora mohla byt ta madarska
Pepík Knedlík
01. 02. 2025, 17:18Když tohle ukroši zaplati ...
No mac času nemaj