EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

V Texasu se srazily dvě stíhačky

 21. 05. 2021      kategorie: Události      1 komentář
Přidat na Seznam.cz

V pondělí 17. května 2021 se v Texasu srazily dva výcvikové proudové letouny T-45 Goshawk amerického námořnictva. Nikdo nebyl vážně zraněn. Incident se odehrál v dopoledních hodinách v Texasu, konkrétně v 11:00 kousek od městečka Ricardo, zhruba 14,5 kilometru jižně od letecké základny NAS Kingsville. 

1280px-T-45A_Goshawk_04Foto: Dvojice letounů T-45A Goshawk provádí cvičný let nad Texasem (ilustrační foto) | Lt. j.g. John A. Ivancic / US Navy / Public domain

„Jeden letoun byl schopen bezpečně přistát, pilot a student z druhého stroje se museli ve vzduchu katapultovat 9 mil jižně od základny Kingsville nedaleko městečka Ricardo. Katapultovaný pilot byl poté převezen do nemocnice CHRISTUS Spohn Hospital Kleberg v Kingsville pro lehká zranění, není v ohrožení života. Incident v současné době prošetřujíí úřady Námořnictva Spojených států ve spolupráci s místními úřady,“ vyjádřilo se k incidentu Námořnictvo Spojených států amerických. 

Oba stroje patřily do stavu Výcvikové letky 22 - Training Squadron 22 (VT-22) „Golden Eagles“, která spadá do stavu 2. Leteckého křídla. Letka cvičí piloty jak pro Námořnictvo, tak i pro Námořní pěchotu, piloti poté slouží na několika různých strojích, jako jsou dvoumotorové stíhače F/A-18 Hornet či F/A-18E/F Super Hornet, letounu elektronického boje EA-18G Growler, bitevníky AV-8B Harrier II, letouny včasné výstrahy E-2 Hawkeye, a transportních letounech C-2A Greyhound. 

Pondělní nehoda však není jediná nehoda, která se v poslední době v Texasu udála. V březnu havaroval nedaleko základny Naval Auxiliary Landing Field Orange Grove (NOG/KNOG)  v Orange Groove v Texasu další letoun T-45 Goshawk, pilot i s žákem se před nárazem katapultovali a utrpěli lehká zranění.

Poslední smrtelná nehoda letounu T-45 Goshawk se udála v roce 2017 taktéž v Texasu. Ve stroji tenkrát zahynul instruktor Lt. Patrick Lawrence Ruth a jeho žák Lt. j.g. Wallace Eugene Burch. Za smrtí obou letců tehdy stály zakázané manévry v nízké výšce, kdy letoun nevybral jeden z manévrů a v plné rychlosti naboural do země.

McDonnell Douglas (dnes Boeing) T-45 Goshawk je podstatně upravená verze cvičného proudového letounu působícího na pozemních základnách BAE Hawk. Letoun vyráběly společnosti McDonnell Douglas (v současnosti Boeing) a British Aerospace (v současnosti BAE Systems) a je používán americkým námořnictvem (US Navy) s možností působit na letadlových lodích. 16. března 2007 US Navy obdrželo dvoustý stroj. Požadavek zní na 223 letounů, a plánuje se, že budou sloužit nejméně do roku 2035.

Jako první jednotka byla na T-45A od února 1992 přezbrojena výcviková letka VT-21 „Redhawks“. Od roku 1999 jsou letouny T-45 používány k středně pokročilému a pokročilému výcviku v rámci Prvního cvičného leteckého křídla (Training Air Wing One) na námořní letecké základně Meridian, stát Mississippi a od září 1994 Druhého cvičného leteckého křídla (Training Air Wing Two) na námořní letecké základně Kingsville v Texasu. Zde je jako první získala letka VT-7 „Eagles“. Od konce roku 2002 s Goshawky začala cvičné lety jednotka VT-9 „Tigers“. Od září 2008 byla na T-45 plně přezbrojena letka VT-86 „Sabrehawks“, která je součástí Šestého cvičného leteckého křídla (Training Air Wing 6) na námořní letecké základně Pensacola na Floridě.

Námořnictvo používá letouny T-45A a T-45C. Prvních 83 exemplářů T-45A, které vstoupily do zkušební operační služby v roce 1991, mají klasický analogový kokpit, zatímco novější T-45C, které jsou dodávány od prosince 1997 mají již kokpit s digitálními přístroji. Všechny letouny T-45A budou časem přestavěny na variantu T-45C v rámci programu „T-45 Required Avionics Modernization Program“.

 Autor: Tomáš Svoboda

Komentáře

Czert

21. 05. 2021, 14:55

Taky me to nestymovalo, nadpis a obrazek.