EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Vojenský speciál TATRA 815-7 8x8: Test průchodivosti terénem

 14. 09. 2022      kategorie: Vojenská technika      1 komentář
Přidat na Seznam.cz

Tatra 815-7 (817) je těžký nákladní automobil určený jako armádní logistické vozidlo do terénu se znakem náprav 4×4, 6×6, 8×8 a 10×10. Výrobně jsou možné i varianty podvozku 10×8, 12×12 a 12×8 stejně jako u modelu T-815. V polovině roku 2015 byl představen podvozek 16x8, určený pro instalaci mobilní vrtné věže.

Video: Vojenský speciál Tatra 815-7 8x8: Test průchodivosti terénem / YouTube

Tatra 815 je těžký nákladní automobil stavebnicové konstrukce se znakem náprav 4×4, 6×6, 8×8, 10×8, 10×10, 12×8 a 12×12 pro použití na silnici i do těžkého terénu. Motory jsou chlazeny kapalinou nebo vzduchem a disponují výkonem v rozmezí 230–440 kW (310–590 hp). S modelem T815 dosáhl český závodník Karel Loprais šesti vítězství závodě Rallye Dakar.

Asi nejčastějšími nástavbami jsou jednostranné nebo třístranné sklápěče označované jako S1 a S3. Dalším provedením je valníková plošina, tahač návěsů, těžkých přívěsů a rámový podvozek, specialitou Tatry je bezrámový podvozek umožňující montáž některých nástaveb přímo na příčníky nosné roury a tedy výrazně níž než u konkurenčních vozů se žebřinovým rámem, s následnou výhodou nízkého těžiště. Speciální nástavby – cisterna, autojeřáb, rýpadlo, domíchávač betonu, pumpa na beton, soupravy pro svoz dřeva a mnoho dalších včetně verzí pro vojenské účely si zákazník může nechat namontovat u zvolené specializované firmy (včetně sklápěče, pokud mu nevyhovuje korba Tatra).

Tatra Force (815-7) dnes

Tatra Force je dnes standardizovaná modelová řada speciálních vozidel respektujících všechny požadavky, kladené speciálními složkami, jako jsou přepravitelnost standardním letounem NATO C-130 Herkules, možnost dodatečného pancéřování dle norem STANAG, použití přetlakové filtroventilační jednotky, možnost lafetace palných zbraní atd. Podvozek vychází z tatrovácké koncepce vozidla. Pérování všech náprav je pneumatické s pryžovými vlnovci uloženými pod rámem. Na zadních nápravách lze použít též kombinovaný systém pérování King Frame.

Tatra Force 6x6 valníkFoto: Tatra Force 6x6 | Tatra Trucks

Vozidla jsou vybavena nízkou kabinou řidiče. Motory jsou buď vlastní konstrukce Tatra, které jsou chlazené přímo vzduchem nebo kapalinou chlazené zahraniční provenience. Převodovky mohou být – manuální (TATRA), či automatické (Allison nebo Twin Disc). Převodový agregát TATRA je možno na přání doplnit elektronickým systémem řazení převodových stupňů Tatra-Norgren. Řada T 815-7 zahrnuje modely provedení 4x4, 6x6, 8x8 až 10x10 s řízením čtyř náprav.

Tatra Force hákový nakladač (2)Foto: Tatra Force v provedení 8x8 s jednoramenným hákovým nakladačem pro přepravu typizovaných kontejnerů a plošin. | Tatra Trucks

Primárně jsou vozidla určená pro speciální sektor, díky nízké stavbě a vysoké míře kompaktnosti mají významný přesah do civilní sféry – jeřáby, hasičské žebříky, záchranářská vozidla.

 Autor: Petr Žák

Komentáře

jeroným

14. 09. 2022, 08:20

tatry jsou skvělý stroje, ale to video je určeno pro laiky, co o autech a terénu nemají šajn (což jsou politici a podobná pakáž).

Je sice hezký, když holej podvozek drandí po dráze, ale nevypovídá to o ničem. Až bude mít na korbě 10-15 tun, tak teprv by se vidělo co to auto dokáže. Ne váha, ale vyšší těžiště je problém. Podívejte se na rozdíl jak jezdí holej podvozek a jak s kontejnerem.

Osobně si myslím, že terénní vozy (hlavně ty lehčí) by měli mít plochej boxer motor (nižší těžiště) a reduktory v kolech (vyšší průchodnost).