EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Vzestup a pád Nočního jestřába

 11. 09. 2022      kategorie: Vojenská technika      58 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Na vrcholu studené války se americké letectvo čím dál častěji obracelo k technologii Stealth, aby pokročilo ve schopnostech průzkumných letounů a tehdejší stroj F-117 Nighthawk (Noční jestřáb) nemohl být dokonalejší. 

Americká agentura DARPA (Defence Advanced Research Projects Agency) v polovině 70. let hledala technologii, která by byla schopná poskytnout letadlům ochranu před nepřátelskými radary, což by letounům umožnilo nepozorovaně proklouznout do nepřátelského vzdušného prostoru. V závislosti na požadavcích vytvořil americký výrobce Lockheed v roce 1976 odvážný technologický demonstrátor HAVE Blue, kterému se také přezdívalo “the Hopeless Diamond”. V roce 1977 prodělal HAVE Blue první úspěšný let a v roce 1978 DARPA udělila společnosti Lockheed kontrakt na vývoj a výrobu vylepšené verze pod názvem F-117 Nighthawk.

F-117_Nighthawk_FrontFoto: F-117 Nighthawk | Wikimedia Commons / Public domain

Letoun F-117 Nighthawk prolomil několik zažitých pravidel. Nejočividnějším pokrokem bylo prolomení pravidel aerodynamiky, kdy se očekávalo, že pro letadla jsou nejlepší zakulacené povrchy, které kladou větru minimální odpor. F-117 Nighthawk byl pravým opakem, měl trojúhelníkový profil plný rovných desek v nestandardních úhlech a tím i mnoho ostrých hran, křídla pod ostrým úhlem 67 stupňů, která se táhla od čumáku až po konec letounu. Ostré hrany měly svůj důvod – a to odrážet radarové vlny tak, aby se nevracely zpět do vysílače a tím se pro radar stát neviditelným. 

První úspěšný let provedl F-117 v roce 1981 v Oblasti 51 na Edwardsově letecké základně v Mohavské poušti v Nevadě, čímž se stal prvním Stealth bojovým letounem vůbec. Zalétal ho firemní pilot Hal Farley. Kvůli extrémnímu utajení probíhaly letecké zkoušky pouze v noci, což má za důvod rozšíření pověr o UFO v Oblasti 51.
Veřejnosti byl letoun poprvé odtajněn v dubnu 1990 na Nellisově letecké základně v Nevadě za přítomnosti tisíců zvědavých lidí. V té době již byla sériová produkce ukončena, v naprostém utajení se americkému letectvu a společnosti Lockheed podařilo vyprodukovat celkem 64 strojů, z toho 59 bylo sériových strojů a 5 prototypů.  Nighthawk byl produkován pouze v jediné verzi a to ve verzi F-117A, nijak jinak nebyl nikdy modifikován. 

První jednotkou vyzbrojenou těmito stroji byla 4450. taktická skupina, která byla později přejmenována na 37. taktické stíhací křídlo. Několik měsíců před odtajněním projektu veřejnosti se dva stroje účastnily operace Just Cause, americké invaze do Panamy, kde stroje podnikly úspěšné bombardování panamského vojenského letiště Rio Hato.

Co však upevnilo pověst Nighthawků byla jejich účast během války v Perském zálivu v roce 1991. Zde Nighthawky podnikly 1 271 bojových letů bez ztráty jediného vlastního stroje ani bez žádného poškození. Na konci 20. století stroj také bojově létal během války v Kosovu, kde byl jeden stroj sestřelen.  Stalo se tomu 27. března 1999.  Podle leteckého inženýra Chrise Morehouse to bylo díky kombinaci strategie a štěstí. 

HAVE blueFoto: Technologický demonstrátor HAVE Blue. Od finálního Nighthawku se výrazně lišil. Nahoře pohled zespoda. | Wikimedia Commons / Public domain

Americké F-117 totiž létaly na bombardovací mise stále jednou a tou samou trasou, což bylo v rozporu s nařízeními, ovšem američtí piloti měli plnou důvěru ve své „neviditelné letadlo“. Ve vzduchu navíc létaly letouny pro elektronický boj EA-6B Prowler, ty měly za úkol boj se srbskými radary a protivzdušnou obranou, což se jim dařilo na jedničku. Během 78 dní trvající  operace Allied Forces provedly spojené státy 38 004 bombardovacích náletů, při nichž byla sestřelena pouze 2 americká letadla. Onen osudný den, 27. března ovšem byly Prowlery kvůli počasí uzemněny, což Srbové díky svým kontaktům v Itálii, odkud letadla vzlétala, věděli. Tuto skutečnost měly na paměti i Američané a tak vydali rozkaz k útočným operacím pouze letounům F-117 Nighthawk, které měly největší šanci k úspěchu.  Srbové zjistili, že letouny F-117 mohou identifikovat pomocí sovětských radarů včasného varování 1RL131 Terek, které jsou schopny zachytit letouny do vzdálenosti 370 kilometrů, ovšem letouny F-117 vůči tomu byly imunní a k zachycení byly pouze tehdy, pokud byl radar nastaven pouze na nejnižší frekvenci a tedy největší šířku pásma. Tím se ovšem radarové vlny silně rozředily a F-117 tak mohl být zachycen na maximální vzdálenost pouhých 24 kilometrů, což bylo zoufale málo. Srbové ovšem věděli, jakou trasou americké F-117 nejčastěji létají  a tam radar postavili. Radar  1RL131 Terek ovšem není určený k navádění zbraní a nemohl tedy protivzdušný komplet S-125 Něva na cíl navést. Srbové tedy museli zkombinovat ještě další tři radary, a to P-15 Tropa, SNR-125 a PRV-11 Veršina. Díky kombinaci těchto čtyř radarů byli Srbové schopni detekovat americký F-117, ovšem pouze na vzdálenost pouhých 24 kilometrů a zaměřit ho byli schopni pouze na vzdálenost 1,5 kilometru. A teď přichází ta část o štěstí, kterou zmiňoval Chris Morehouse. Americké F-17 létaly na mise v roji po třech, z dochovaných záběrů víme, že se Srbům však podařilo zachytit na radaru pouze jeden stroj a to na vzdálenost pouhých 8 kilometrů, zaměřit se jim ho podařilo jen díky tomu, že F-117 byl již blízko cíle a otevřel svou pumovnici, čímž zvýšil svůj odraz na radaru, neboť vnitřek pumovnice nebyl nedesignovaný k odražení radarových paprsků. Srbové měli na odpal od prvního zachycení radarem pouhých 20 sekund a tak na stroj vypálili ze systému Něva/Pečora dvě rakety V-600, z nichž první cíl díky ztrátě radarové stopy minula, Druhá střela cíl nezasáhla, ovšem explodovala nedaleko letounu sériového čísla 82-0806, který pilotoval kapitán Darrell Patrick "Dale" Zelko. Fragmenty rakety V-600 vyřadily systém řízení letu a pilot byl nucený se katapultovat. Trosky letounu jsou dodnes k vidění  v muzeu v Bělehradě.

RadaryFoto: Srbové potřebovali k zachycení a navedení střely na F-117 celkem čtyři radary 1RL131 Terek, P-15 Tropa, SNR-125 a PRV-11 Veršina. | Wikimedia Commons / Public domain

Srbové sestřelu dostatečně mediálně využili a věta „Promiňte, nevěděli jsme, že je neviditelný“ zlidověla.  Amatérská a laická veřejnost sestřel hodnotí jako neúčinnost technologií Stealth a nadřazenost sovětských /ruských protivzdušných systémů nad západními protějšky, ovšem ve skutečnosti se jednalo, jak podotkl Chris Morehouse, o kombinaci strategie a štěstí, kdy k zachycení letounu byly potřeba celkem čtyři různé radary a k sestřelu došlo pouze díky otevřené pumovnici letounu F-117. Navzdory sestřelu podnikaly Nighthawky další bombardovací nálety, tentokrát již ovšem pokaždé po jiné trase, čímž snížily šance srbské PVO letouny sestřelit na nulu. 

Letouny byly trvale uzemněny v roce 2008 po 27 letech kariéry, což se může zdát jako brzy, moderní letouny totiž standardně slouží více než 30 let. Ovšem vývoj nových radarů a protivzdušných systémů šel natolik dopředu, že již F-117 nemohly být dále považovány za Stealth letouny. Revoluční design plný ostrých hran a úhlů také stál za jeho pádem. Údržba letounu byla velice náročná a bombardovací kapacita, kdy letoun mohl nést maximálně dvě bomby, které společně nemohly přesáhnout hmotnost 2 200 kilogramů, se stala silně nedostačující. Letectvo také v té době mělo lepší letouny, ať už se jedná o Stealth bombardéry B-2 Spirit, tak i nové Stealth víceúčelové stroje F-22 Raptor, který vstoupil do služby v roce 2005 a Nighthawk již nebyl potřeba. 

Nighthawk nicméně na poli letectví způsobil revoluci v podobě netradičního tvaru a technologie Stealth. Dnes lze druhý vyrobený prototyp nalézt vystavený v Národním muzeu amerického letectva v Daytonu ve státě Ohio.

Zdroj: SOFREP, DARPA, Aviation Geek Club

 Autor: Tomáš Svoboda

Komentáře

nobody

12. 09. 2022, 14:19

OBOR
a kde si v tej svojej hlavicke prisiel na to, ze ten Nemec by neodisiel? Lenze zatial co vlastnik vraku predstierajuceho, ze je auto, nazyvane Skoda, musel ten kram opravovat, vlastnik Porsche proste isiel dalej.
Navyse, keby sa mu na tom aute nieco pokazilo, tak zajde do servisu, alebo ak sa mu chce, kupi si nahradne diely a opravi. Vlastnik "to nie je auto, to je skoda" musel uplacat v servise, alebo v predajni, aby mal aspon nejaku sancu ten nahradny diel zohnat. K tomu to auto napriek neustalemu bruseniu, odhrdzovaniu, striekaniu podvozku a dutin zrala hrdza ako Somalec rezen. Technicku uroven v porovnani so zapadnymi autami nema zmysel rozoberat, kedze socialisticky tabor bol 100 rokov za opicami.

Veritas vincit

12. 09. 2022, 12:01

OBOR
"A to ještě ten Němec netušil, že to jeho Porsche vycházelo koncepčně z Tatrovky, kde se Ferda Porsche vyučil (U Čechů) , proto mívali vzduchem chlazený boxery..."
*
Větší hloupost než "vyučil u Čechů" jsem už dlouho nečetl.:laughing:
Ferdinand Porsche nikdy v Tatře nepracoval...
"Češi" těžili a dodnes těží z génia Ferdinanda Porscheho a Hanse Ledwinky...

"Ledwinka udržoval čilé vztahy s dalším slavným konstruktérem, rodákem z Vratislavic na Nisou Ferdinandem Porschem. Oba konstruktéři si často vyměňovali názory, konzultovali například své návrhy levného aerodynamického auta. „Někdy jsem mu koukal přes rameno, někdy zase on mně,“ popsal později Porsche toto období."
https://www.idnes.cz/auto/historie/hans-ledwinka-tatra.A170301_124135_auto_ojetiny_fdv

Geniální Hans Ledwinka (Tatra - páteřní rám) byl Rakušák narozený Klosterneuburgu, Dolní Rakousko...
https://en.wikipedia.org/wiki/Hans_Ledwinka
Průmyslovka ve Vídni
"1897 ve firmě Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft (NW, později Závody Tatra) jako zámečník..."
1902 - Vídeň f. Max Friedmann
1916–1921 f. Steyr

Vzduchem chlazené motory:
https://en.wikipedia.org/wiki/Air-cooled_engine

První použité, vzduchem chlazené motory:
The Franklin Automobile Company, Syracuse, New York (USA - 1902-1934)
https://en.wikipedia.org/wiki/Franklin_(automobile)
Chevrolet Series M Copper-Cooled (USA - 1923)
https://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Series_M_Copper-Cooled
Tatra 11  (Československo - 1923-1926)
https://cs.wikipedia.org/wiki/Tatra_11

Ferdinand Porsche:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ferdinand_Porsche
"V osmnácti letech odešel do učení do Spojených elektrických podniků a.s. ve Vídni, předtím se tato firma jmenovala Bélla Egger&Co, ještě později se přejmenovala na Brown Boveri."

"1900-1905 Porsche vytvořil revoluční konstrukční řešení, pro které se vžil název "systém Lohner-Porsche". V obou předních kolech automobilu byly zabudovány elektromotory o výkonu 2,5 koňských sil. "
https://en.wikipedia.org/wiki/Lohner%E2%80%93Porsche

"Postupně se začaly ukazovat nevýhody elektromobilů – zejména složité nabíjení akumulátoru. Porsche přišel s novou koncepcí benzínovo-elektrického vozu, kdy elektřinu pro elektromotory vyráběl benzínový motor. To na čas jeho elektrovozy zachránilo."
https://www.autorevue.cz/lohner-porsche-semper-vivus-prvni-hybridni-auto_1

Spalovací motory:
1910 - Austro-Daimler
https://en.wikipedia.org/wiki/Austro-Daimler

"V roce 1923 nastupuje k firmě Daimler ve Stuttgartu..."
https://cs.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W_08
"V roce 1929 přestoupil do konkurenční společnosti Steyr-Werken,..."
https://cs.wikipedia.org/wiki/Horch_8
...

OBOR

12. 09. 2022, 11:34

Zdenda .... a) máš pravdu, je to tak
b) ano máš pravdu, měl jsem napsat znal se s konstruktérém Tatry Hansem Ledwinkem od kterého dost často kopčil... naco zatěžovat jednodušší lidi detajlama..https://www.idnes.cz/auto/historie/unikatni-tatrovka-podle-ktere-okopirovali-brouka-je-k-videni-v-brne.A091221_174708_auto_ojetiny_fdv

Zdeněk

12. 09. 2022, 11:08

OBOR, dvě drobnosti:

a) zákazník, který si neumí vyměnit žárovku, je ideální, nejvíce se na něm vydělá ...
b) Porsche se rozhodně nevyučil v Tatrovce u "Čechů", jednak tam nikdy nepracoval a hlavně Tatrovka nebyla zrovna moc česká, především mozkový trust v ní ...

Veritas vincit

12. 09. 2022, 10:48

Shik
"How the Skunk Works Fielded Stealth"
https://www.airforcemag.com/article/1192stealth/
https://www.airandspaceforces.com/article/the-spaceplane-60-years-on/

OBOR

12. 09. 2022, 10:40

NATO: Zdeněk - rok 1987, autodrom Most, Němci tam měli nějaké zavody, pronajali si okruh. Bývalý pilot F1 Hans Joachim Stuck vylezl ze svého Porsche na parkovišti a čuměl na Čecha, co se hrabal v motoru Škody 120. Měl z toho záchvat smíchu.

krasný, já mám rád takové zakazníky, kteří si neumějí ani vyměnit žárovku ve stolní lampičce....ten Čech, ale narozdíl od toho Němce ( kdyby se mu to stalo) odjel. A to ještě ten Němec netušil, že to jeho Porsche vycházelo koncepčně z Tatrovky, kde se Ferda Porsche vyučil (U Čechů) , proto mívali vzduchem chlazený boxery...:wink:

OBOR

12. 09. 2022, 10:25

ROBO je vidět že o dění na UA víš uplný hovno, ale to je u tebe všeobecně normální, kdyby si četl alespoň dení svodky ministerstva obrany UA pak by si nepsal ty hovna co píšeš:wink:

Shik

12. 09. 2022, 09:32

VV: jistě, informací o F-117A v dnešní době je již dostatek, ale stále se v diskuzích objeví lidé, co mají ještě něco "navíc", proto se do nich rád začtu.
A třeba přesně jak píšeš o vyrobní lince, o tom vidět jej naživo, sáhnout si na nej, vidět vnitřnosti...To vše se u nějakého diskutujiciho může objevit.

Uznej sám, že je tady cca 70 zbytečných příspěvků včetně těch dvou mých a to z důvodu zklamání.

A že můžeme "amíkům" závidět v oblasti leteckých technologií, to je fakt.
Vidět tohle vše, od technologických návrhů, přes výrobní linku po hotový kus před zaletanim, by pro nás smrtelníky byla pohádka...

Veritas vincit

12. 09. 2022, 09:13

Shik
Informací o F-117A je celkem dost.
Dalším krokem pro pořádnou debatu by bylo celý stroj prolézt a fyzicky si na něho sáhnout. Na to ovšem jako normální smrtelníci nemáme možnosti. Vidět výrobní linku je další krok z říše snů dnes již nemožný. Že je to hodně zajímavý stroj o tom žádná. Lidem, kteří v této chvíli "pečou" nejen v USA poslení technologické zázraky, můžeme jenom tiše závidět. Nevím jak ostatní, ale já jim občas ty možnosti závidím. :slight_smile:

Shik

12. 09. 2022, 08:38

Skvělý nadpis. Dobrý článek o úžasném stroji. Těším se na diskuzi, kde se dá občas zjistit ještě spousta zajímavostí. Bohužel prvni dva příspěvky cajk, pak už se musí "Robo" začít navážet do Russka a tím diskuze končí. Pak už jen sračky. Že si to neodpustíte:man_facepalming:

F-117A:thumbsup:

hb74

12. 09. 2022, 07:20

Bobe, ty už nám senilníš? nebo máš hodně selektivní paměť!!

Veritas vincit

11. 09. 2022, 22:50

bob
"veritasko, kolik zemí na světě bylo schopných postavit jadernou elektrárnu ? Cukrovary, pivovary,, celé továrny na klíč ? Vyrábět auta, motorky, letadla ? Být soběstačný v potravinách, lécích ? Vojenská BVP z osmdesátých let jezdí v armádách jestě dneska."
*
Každý kdo byl v roce 1989 na ekonomickém žebříčku světa před 48. místem Československa. :slight_smile:

Zdeněk

11. 09. 2022, 22:34

NATO, musím říct, že když se nám to stalo v noci na D1 uprostřed zimy snad v 94., tak se taťka tolik nesmál, ovšem dodnes si pamatuji na první usednutí do ojeteho Renaulta 21 o měsíc později ... :hugging::hugging::hugging:

Veritas vincit

11. 09. 2022, 22:30

bob
"nač ti ty dolary jsou ? vždyť jsi chudší než jsi byl za komoušů, invalido. Nehledě na to, že dolar byl hodnotou před 35 lety jinde než dneska"
*
Chudák jsi tady jedině ty a tobě podobní, soukmenovci ruského chudobince a hlupákova. :slight_smile:

NATO!

11. 09. 2022, 22:19

Zdeněk - rok 1987, autodrom Most, Němci tam měli nějaké zavody, pronajali si okruh. Bývalý pilot F1 Hans Joachim Stuck vylezl ze svého Porsche na parkovišti a čuměl na Čecha, co se hrabal v motoru Škody 120. Měl z toho záchvat smíchu.

Zdeněk

11. 09. 2022, 22:13

Jasně bobku, neustále na špici ...
třeba rok 1955
Citroen DS vs. Škoda Spartak

a takhle se dá jít rok za rokem až po vrcholný evoluční typ Škoda 120 LS, ten jsme měli, v létě topil, v zimě chladil, úžasný stroj :joy::joy::joy:, ale zato chrom ... na klikách u dveří

p.s. bobku, víš, že Dakoty z druhé světové taky pořád létají, takže podle tvé teorie, nejlepší letadla mají v Americe a v tom s tebou souhlasím :thumbsup:

NATO!

11. 09. 2022, 22:11

Žijeme z exportu, Bobíku. Jsme průmyslová země. A mezi náma, rusáci bez ropy a plynu vyváží za méně než my. A to je jich 14x víc.

NATO!

11. 09. 2022, 21:44

Si představ, Bobíku. 360 000 za půl roku. Vy jste dělali polovinu té cifry .....za rok.

NATO!

11. 09. 2022, 21:41

Jojo, vy komanči jste tuze dobří, Bobíku. Měli jste pod 900 dolarů ročně z exportu na obyvatele. Teď máme.....20 000 dolarů. Nesnaž se to pochopit.

NATO!

11. 09. 2022, 21:36

V roce 2021 vyrobila Škoda přes 800 000 aut, rok předtím přes 900 000, Bobíku.

Veritas vincit

11. 09. 2022, 21:34

bob
":grin::grin::grin:milion škodovek za rok :grin::grin::grin: trochu jsi zaspal, hošo"
*
Ty u toho psaní chlastáš Slovane ?
Který rok to bylo ?
Na světové špici čeho byly ty škodovky ?? :slight_smile:

Veritas vincit

11. 09. 2022, 21:21

NATO!
"VV - bolševici zkrachovali už v roce 1953. Ta jejich "měnová reforma" je čistý důkaz."
*
To je pravda.
Zkrachovali vícekrát. Jistě bychom dali na papír velký seznam.:slight_smile:

NATO!

11. 09. 2022, 21:11

VV - bolševici zkrachovali už v roce 1953. Ta jejich "měnová reforma" je čistý důkaz.

Veritas vincit

11. 09. 2022, 21:07

bob
"chlapče, bývala to ČSR a pak i ČSSR"
*
Argument k smíchu.
Ptal jsem se na současné. Ne na historiii a ukradený průmysl po Rakousku-Uhersku, kde většinu firem vlastnili Židé a Němci. :slight_smile:
Po květnu 1945 si jenom slovanská lůza nakradla a skončila bankrotem v listopadu 1989.
ČSSR - komunistická šaškárna k smíchu, skončila v roce 1989 na 48. mstě ekonomického žebříčku.

NATO!

11. 09. 2022, 21:04

Asi kvůli poruchovosti vyrábí milion aut ročně, Bobíku. Ježíši.

nobody

11. 09. 2022, 21:03

Ad F-35:
https://www.youtube.com/watch?v=hWqbKllZrEM

byvaly RIO z Tomcatu, neskor vojensky pedagog a vyssi dostojnik. Vratane diskusie pod videom. Proste Americania pozaduju, aby cokolvek, co ide pre armadu neobsahovalo materialy a suciastky zo zdrojov, ktore nie su povazovane za spolahlive. Co je pochopitelne, pretoze zahranicna mocnost moze mat zaujem vasu vyrobu odsabotovat a pritom staci, aby nejaka umyselne vlozena vada, kaz materialu atd. sa vyskytol v 1 pripade z X.
Ako to niekto komentoval - mozete nakupit titan ci titanovu zliatinu v Cine, ale musite ju pretavit a nanovo vyrobit v USA a to tak, aby splnala poziadavky. Nesmiete ju pouzit priamo.

NATO!

11. 09. 2022, 20:32

Co furt meleš, Bobíku. O nějakém plynu z Číny tady oxiduješ ty. Důkaz žádný.

NATO!

11. 09. 2022, 20:30

Dokážeš pobavit, Bobíku. Třeba exportní Škodovka měla v "nejlepších letech" 70% poruchovost v záruce. Jedna škodovka měla hodnotu dvou zajíců do Francie.

Veritas vincit

11. 09. 2022, 20:23

bob
"veritasko, kam na ty xenofobní rasistické žvásty chodíš ??"
*
Pravda ti nevoní?
Znáš nějakou zemi, která se považuje za slovanskou, která by byla na čele nějakého pokrokového žebříčku, tahounem v oboru? Například ekonomického, technologického, lékařského,... ?

NATO!

11. 09. 2022, 20:11

Nějaký důkaz o tom přeprodávání, Bobíku? Že by třeba.....pablb expert Noveský?

NATO!

11. 09. 2022, 20:09

Tobě to v Kremlu "překládají", Bobíku.

ROBO

11. 09. 2022, 20:03

bobe , bobe
Nešlo by to by ta tvoje propaganda teda rovnou doložit tím CNN ? Takhle je to prokremelskej vylhanej výblitek .

Ještě nam pořád dlužíš ten odkaz na ty Čínský tankery co nabídli ruSSům aby měli jak vyvážet ropu .
Taky lež , co ?

NATO!

11. 09. 2022, 19:57

Neboj, Bobíku, USA jsou technologický gigant, nějakou prkotinu zvládnou. To rusáci na "své" SU100 musí dovézt 70% toho éra. Na MS21 jenom polovinu. Bude jim to lítat?

Mark

11. 09. 2022, 19:55

bob
Přestaň tu psát nesmysly a radějí si pořádně přečti o co vlastně jde s těmi "pozastavenými dodávkami nových F-35".

https://www.google.com/amp/s/www.seznamzpravy.cz/clanek/zahranicni-vyrobeno-v-cine-pentagon-kvuli-soucastce-neprebira-dalsi-stihacky-f-35-213586%3famp=1

Madmax

11. 09. 2022, 19:06

F 117 byl ve své době převratný letoun. Nejlepší je, že Skunk Works šli do projektu, protože měli teorii Stealth od civila ze SSSR, strana o to tenkrát neprojevila zájem:smiley:

Veritas vincit

11. 09. 2022, 17:37

bob
"veritasko, židům taky moc stavění nejde. A proč ne Číňani ? Před nedávnem postavili krásný most v Chorvatech."
*
Židé jsou chytří a pracovití, Číňané pracovití, Chorvaté mají moře a cestovní ruch,... Vy Slovani stále jenom kňoráte, pasivně projídáte budoucnost a zadlužujete své děti... Hodně složitý k pochopení, viď. :slight_smile:

NATO!

11. 09. 2022, 16:37

Dneska martinek chybí:-(

NATO!

11. 09. 2022, 16:34

Soudruzi vlastenci, Lavor chce jednat s Ukrajinou. Děje se něco, nevíte i něčem?

NATO!

11. 09. 2022, 16:29

Můžeš mi kdykoliv něco opravit, Bobíku. Kdybys na to měl.

Veritas vincit

11. 09. 2022, 16:27

bob
"a co třeba raději za ty prachy nechat postavit Číňany pár km dálnic ?"
*
Vy Slovani pořát ještě netaháte ?
Hrozně složitý postavit dálnici, viď Slovane. :laughing:

hb74

11. 09. 2022, 16:26

Bobe, jsi nějak bez nálady. něco tě trápí?

NATO!

11. 09. 2022, 16:12

Třeba Budapešť a garance hranic Ukrajiny i s Krymem, Bobíku?

NATO!

11. 09. 2022, 16:11

Lžeš, bobíku. Poláci nechtěli, aby "naše" Poláky zabrali Němci. No a my jsme Polsko přepadli dřív než oni nás asi o 20 let. A pak jsme je PO VÁLCE v květnu 1945 přepadli znova. Překvapení, co?

NATO!

11. 09. 2022, 16:07

S rusáckem mohli mít hranici Slováci, kdyby Ukrajinci rusáky nezastavili, bobíku. Chtějí, abychom my a další členové od roku 1997 vystoupili z NATO. Toho bohdá nebude.

NATO!

11. 09. 2022, 16:01

Plus F35, bobíku. A rusáci se nijak netají, že nás chtějí zpátky.

NATO!

11. 09. 2022, 15:55

Bránit se budeme dálnicemi, bobíku.

Veritas vincit

11. 09. 2022, 15:35

bob
"když na to máme ??"
*
Proč by ČR neměla na pár letadel, když může 2x za rok přidávat státním zaměstnancům, důchodcům 10% a roztáčet kola inflace? Lepší je investovat do letadel, než odpadního žrádla pro hlupáky z Agrofertu. :slight_smile:

Veritas vincit

11. 09. 2022, 14:54

bob
"počkat ještě tak 20 let a AČR si jich pár koupí"
*
AČR koupí F-35.

Zdeněk

11. 09. 2022, 14:27

Marku, analýza už je k dispozici u Nanodronu a je to jasné, "plánovaný ústup na lepší pozice a vylákání UAF do otevřeného prostoru" ... asi chudák neviděl mapu, kde je v té oblasti otevřený prostor ... :stuck_out_tongue_winking_eye:

Mark

11. 09. 2022, 14:25

Velký vůdce Putin svolal narychlo poradu generálního štábu, aby projednali co dál...

https://twitter.com/DarthPutinKGB/status/1567905069210767361?t=DWzYKvdgPtK71x_7OFBvxQ&s=19


Došli k závěrů, že mají ještě dostatečné zálohy, ty budou narychlo použitý v první linií...

https://twitter.com/gudkov_g/status/1567501701283717122?t=k-ks0tHyzVJDNZR_UUvuRQ&s=19

Mark

11. 09. 2022, 14:20

Zdeněk
Nebudem čekat na analýzu věhlasného analytika, sami si to rychle zanalyzujeme:grin:

https://twitter.com/SignMyRocket/status/1568650372864004096?t=5S9ysifFoqDSzC0OVvLdRw&s=19

bombero

11. 09. 2022, 13:48

zdeněk- u izjunu to vypadá pomalu jak na rudým náměstí:smiley::flag_ua:
https://www.youtube.com/watch?v=kbHVOOeYaMo:thumbsup:

Zdeněk

11. 09. 2022, 13:33

Marku, to mu fakt nezávidím, protože tohle naposledy viděli Němci v roce 1941 ....

https://mobile.twitter.com/UAWeapons

Mark

11. 09. 2022, 13:29

ROBO:thumbsup:, byl to vynikající stroj a i přes své "stáří" by ho nemalo zemí rádo zařadilo i dnes do své výzbroje.

NATO!
Ten se snaží hledat tu správnou analýzu na dění na Ukrajinským bojišti. Určitě vyrukuje s ruským vysvětlením totalního fiaska těch teroristů na severovýchodě Ukrajiny.

NATO!

11. 09. 2022, 12:09

Martinek by vám vysvětlil, že ten stroj byl zbytečný, nefunkční a drahý.

ROBO

11. 09. 2022, 11:32

Skvělej a nadčasovej stroj .
Vzhledem k tomu jak je ruSSký letectvo na UA trapně přišpendlený k zemi , tak co by za něj ještě dneska dali .
Půl století starej stroj :joy:
Důkaz že F-35 je pro nás jediná alternativa . Nejsme tak bohatí - velcí a mocní - abychom si mohli dovolit kupovat levné věci . Ony už vlastně ani neexistují .

Veritas vincit

11. 09. 2022, 09:31

V podstatě vyčerpávající článek. :thumbsup:
F-117 byly sice oficiálně v roce 2008 vyřazeny ze služby, ale dodnes jsou občas k vidění, takže jejich vyřazení nebylo zřejmě úplné.
https://www.businessinsider.com/marine-corps-f35bs-trained-with-first-us-stealth-jet-f117-2022-2
https://www.thedrive.com/the-war-zone/43938/f-35-and-f-117-spotted-flying-with-mysterious-mirror-like-skin
Kapitola: "Post-retirement sightings"
https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_F-117_Nighthawk

janrippl

11. 09. 2022, 09:19

Pěkný článek, avšak mluví se o tom, že F-117A slouží i nadále, ovšem modifikované jako UAV. Jinak další nevýhodou těchto strojů bylo užití kompozitních materiálů, kdy dochází k častější únavě materiálu. Viděl jsem video z letecké přehlídky, kdy se u F-117A ulomilo jedno z křídel při overheadu 90`...