XM2 – elektronický detektor, který měl doslova „vyčenichat“ partizány Vietkongu
Na konci 60. let zuřila ve Vietnamu druhá indočínská válka. Američtí vojáci denně čelili drsným podmínkám džungle a smrtícím partyzánským taktikám, jimiž byli komunističtí povstalci pověstní. Stopovat vietnamské bojovníky bylo jako hledat jehlu v kupce sena – smrt číhala na každém kroku.
Foto: Zajatec Vietkongu, kterého v roce 1967 zajala americká armáda | Wikimedia Commons / Public domain
Aby Američané získali převahu, rozhodli se využít špičkové technologie. V roce 1967 společnost General Electric tajně vyvinula zařízení, které mělo „vyčenichat“ nepřítele podobně jako pes. Tento zázračný přístroj dostal označení XM2 a nesl přezdívku „Wunderwaffe“ (zázračná zbraň).
Jak XM2 fungoval?
Princip byl jednoduchý. Hlavní složkou lidského potu a moči je amoniak, na jehož detekci byl XM2 vybaven citlivým senzorem. Přístroj analyzoval vzduch a při zvýšené koncentraci amoniaku nebo jiných látek, jako je oxid uhličitý, kouř či střelný prach, spustil varovný signál. Tvůrci byli přesvědčeni, že XM2 bude univerzální nástroj pro detekci nepřátel.
První nasazení ve Vietnamu
V roce 1968 byl XM2 nasazen přímo v bojových podmínkách. Realita se však ukázala mnohem složitější než laboratorní testy. „Elektronický nos“ se totiž choval nepředvídatelně.
Prvním problémem byly časté falešné poplachy. XM2 reagoval na všechno: na nepřátele, spojence, místní obyvatele i divoká zvířata. Situace, kdy vojáci v napětí čekali na útok, jen aby kolem proběhlo stádo prasat nebo skupina rolníků, byla spíše k smíchu – pokud by ovšem nešlo o životy.
Dalším problémem byl hlučný alarm přístroje. Místo tichého odhalení nepřítele XM2 často prozradil pozici samotné hlídky. Vojáci, kteří museli toto zařízení používat, jistě nejednou vynálezce XM2 prokleli.
Vietnamci odpověděli chytře
Vynalézaví Vietnamci brzy pochopili, jak XM2 funguje, a přišli s jednoduchým protiopatřením. Začali na strategická místa rozmísťovat kbelíky naplněné směsí odpadu a moči. Tyto pachové pasti zmátly senzor, který pak vojáky zaváděl do pastí, nebo je odváděl od skutečných pozic Vietcongu.
Konec „čichače“
XM2 se v drsných podmínkách džungle rychle ukázal jako neefektivní. Místo revoluční zbraně se stal nechtěnou přítěží, a miliony dolarů investované do jeho vývoje vyšly naprázdno. Příběh XM2 tak zůstává varovným příkladem, jak propastná může být propast mezi teorií a praxí v boji.
Zdroj: britannica
Komentáře
Radek
12. 12. 2024, 07:32Jihovietnamská vláda žádala USA o pomoc. Severovietnamská armáda vstoupila a bojovala na území Jihu dřív, než přišli americké jednotky. USA prohrály, protože nedokázaly fyzicky přetnout Ho Či Minovu stezku a Sever tak na Jih mohl posílat tolik vojáků, kolik mohl ztratit, tak dlouho, jak chtěl. A amíci počád měli výrazně nižší ztráty než Sever, jenže ztráty diktatuře Severu nevadily, zatímco USA jo. Prostě opotřebovací válka, kterou USA vzdaly výměnou za plané sliby Severu.
Pepík Knedlík
12. 12. 2024, 10:27Radek
No? Bohužel nemáš pravdu a vše bylo jinak.
Marty
12. 12. 2024, 10:52Pepík Knedlík
mohu se zeptat v čem konkrétně? zaútočili snad USA na Severní Vietnam a poté násilím donutil Jihovietnamskou armádu se přidat? nebo měli snad USA větší ztráty než severovietnamská armáda a vietkong dohromady?
Pepík Knedlík
12. 12. 2024, 11:30Marty
Původně si Amíci urcili kdo bude prezident jihu a tim byl opravdovy lotr a masový vrah
Ngô Đình Diệm. Narvali spoustu doláčů na udržení "demokracie" a výsledkem bylo jako vždy rozkradani a mafie. No kulka mu otevrela hlavu. Přesto Jih odmítal v Ženevě dohodnuté celonárodní volby za účelem sjednocení, protože věděl, že by komunisté vyhráli v celé zemi. Pád Diema akorát povzbudil sever a nastal čas pro rozpoutani valky ze strany SSA. Je zajimavy, že severní Vietnamec nebojoval za komunismus, ale proti agresorovy a za vlast.
Jinak Radku dobrý :thumbsup:
Vice zde: vietnamista.cz
Marty
12. 12. 2024, 11:49Pepík Knedlík
za vlast? proti jižnímu Vietnamu?
ano Đình Diệm nebyl zrovna lidumil, ale to ani vůdci Tchaj Wanu či Jižní Korey ale dnes vidíme kam to nakonec v těchto zemích směřovalo, postupně tam demokracie skutečně vznikla a lidé jsou mnohem svobodnější (a v průměru i bohatší) než u jejich komunistických protějšků, mimochodem zajímavé je že ve všech těchto státech byly schopni se semknout proti vnějšímu nepříteli (tím ve Vietnamu byla Francie, u druhých dvou Japonsko) ale přesto nenašli mírové řešení mezi sebou, komouši to dycky roz...
Pepík Knedlík
12. 12. 2024, 13:38Marty
Mentalitu Asiatu nechápeme a nemá cenu je měnit.
Marty
12. 12. 2024, 13:41Pepík Knedlík
ne to rozhodně nemá, je to jiný svět
Czertik
11. 12. 2024, 19:04ale zakladni myslenka byla spravna - vyuzit technologii v boji tam kde lidske smysly nestaci.
dokonaly priklad sejneho principu, ktery dnes spolehlive funguje sou ruzne protisniperske systemy apod.
Šebesta
11. 12. 2024, 16:24Ano to má autor pravdu že někdy je propastný rozdíl mezi teorii a praxi.Vietkong byl doma a znal místní podmínky a terén. To vše když se sečetlo vedlo k porážce USA a jejich neslavnému odchodu z Vietnamu nutno dodat s ostudou a to nejen kvůli třeba vesnici Milai ale i kvůli extrémnímu množství napalmu kterým ničili i místní obyvatele.
Czertik
11. 12. 2024, 19:07sebesta
jenze vis co je ironie ? ze komousi radi pripominaji may lay, ale zapominaji ddat, ze zatimco amici podobnych pripadu za celou valku meli jen par desitek, komunisti podobnych vesnic napachaly za celou valku neklik tisicovek.
ano, napalm nicil i civilisty, jenze co jineho mohli amici pouzivat ? prece jenom dzungle je dzungle.
Marty
12. 12. 2024, 10:50Czertik
paradoxně kdyby se neřídili omezeními která měla chránit civilní obyvatele a bránit další eskalaci konfliktu, mohli využít i jiných prostředků a postupů a reálně mít šanci válku vyhrát a také značně snížit počty civilních obětí, jenže bohužel, jak ste sám nedávno zmínil, cesta do pekla bývá často dlážděna dobrými úmysly
Pepík Knedlík
12. 12. 2024, 11:44Czertik
Na Vietnam Amíci shodili 3,5 milionu tun bomb. příslušníci 23. pěší divize zmasakrovali v rozlehlé vesnici Son My 400–500 civilistů včetně žen a dětí. Pozdější zjištění ukazslo, že nejen tahle, ale desítky jinych malých vesnic zmasakrovali stejným stylem.
Pepík Knedlík
12. 12. 2024, 11:50Marty
Problém pro amiky bylo jak rozpoznat vojáka od vesničana. Podle studie Senátu USA mělo být v zónách volné palby zabito či zraněno kolem 300 000 civilistů.
Pepík Knedlík
12. 12. 2024, 12:00Marty
Problém pro amiky bylo jak rozpoznat vojáka od vesničana. Podle studie Senátu USA mělo být v zónách volné palby zabito či zraněno kolem 300 000 civilistů a vlastně se spekuluje o čísle 430 000 zabitych civilistů.
Marty
12. 12. 2024, 12:02Pepík Knedlík
ano to bohužel u partyzánů bývá, Vietkong běžně nosil civilní oděvy a mísil se mezi obyvatelstvo aby mohl utočit v týlu, přepadat, klást pasti a léčky atd... stejný problém byl také v Afghánistánu i jinde...
Czertik
12. 12. 2024, 14:13pepik
a co jako kolik amici shodily bomb ? kolik z nich efektivne zasahlo cil ?
pepiku, alr to co ty nechapes je ze na kazdou vesnici zmasakrovanou amiky pripada nejmin stovka zmasakrovana komunisty ? to je prokazany fakt.
ktery jista skupina lidi odmita pripustit a proto jenom rvou amici masakrovaly tady a tady a na riklady komunistickych masakru reaguji mlcenim.
Czertik
12. 12. 2024, 14:16pepik
dam ti otazku kterou nebudes schopen odpovedet. kdo ma vetsi odpovednost za mrtve civilisty ?
jeden ozbrojoney clovek mezi 10 civilisty v mistoosti odkud zahaji palbu na ciziho cloveka nebo clovek co je cilem jeho palby, odpovi na ni a palbou a granaty zabije vsechny v mistnosti.
Pepík Knedlík
12. 12. 2024, 14:25Czertik
Za C je správně. Neco muselo být zdrojem problému a oni jsou jen účastníci děje :thumbsup:
Slavoslav
11. 12. 2024, 09:58americania v tej vojne pozuivali aj dalsiu technologicku vychytavku pre svoje lietajuce gunshipy. Mali zariadenia schopne sledovat elektricke vyboje a tak najst v dzungli pohybujuce sa kolony zasobovacich konvojov podla sviecok v motoroch
Marty
11. 12. 2024, 10:21Slavoslav
ale to už bylo úspěšnější
Czertik
11. 12. 2024, 19:08jenze svicky u motoru jaksi nenajdes u zvirat, ktere tvorili vetsinu zasobovacich kolon vietkongu a vietminhu :).
Marty
11. 12. 2024, 09:14Pepík Knedlík
v tomto případě měl navíc obránce ne jen výhodu složitého (pro protivníka) prostředí ve kterém byl jako doma, ale navíc léta zkušeností s touto formou boje, zajímvé bylo když naopak u svých sousedů intervenovali ne dlouho poté Vietnamci kde se role obrátili ale, zjevně díky perfektní znalosti taktiky, se jim dařilo o mnoho lépe
Pepík Knedlík
11. 12. 2024, 10:48Marty
Že se spojí sever s jihem bylo jasný. Ta občanská válka zacala mezi mafiemi a pozdeji se k tomu nasrali amici. Komouši meli v ty době malý vliv.
Zpusoby bojů Vietnamců se dají dohledat v knihach a a vlastně i Rambo se inspiroval :smile:
Marty
11. 12. 2024, 10:53Pepík Knedlík
ale dalo se očekávat že se komunistům USA postaví na odpor, jednak to bylo proti jejich zájmu aby se šířil, a navíc byl spojencem jihu a byl zde precedens z Korejské války kde to USA udělali a tam úspěšně, stav na konci války byl prakticky stejný jako před ní = zabránili šíření komunismu a ochránili spojence
Šebesta
11. 12. 2024, 16:30Marty. Tady byl ale jeden podstatný rozdíl. V korejské válce byli Amíci požádáni Jihokorejci o pomoc. U Vietnamu tomu tak nebylo. SAmi Jihovietnamci byli překvapení samotným vyloděním Američanů a jejich přímým zapojením do této války. Zřejmě tu pomoc přijali ale na rozdíl od Koreje o ní přímo nežádali.
Marty
12. 12. 2024, 06:20Šebesta
promiňte ale tohle je trochu matoucí: zřejmě přijali? překvapeni z vylodění? pokud se nepletu, z počátku byly v zemi přitomni pouze vojenští poradci, následně se začli pozvolna navyšovat stavy a až po vícero střetech začala účst USA na konfliktu přecházet do té známe "monsterakce" nebo se pletu?
Pepík Knedlík
12. 12. 2024, 06:57Marty
Mysli tu šaradu jak dve Vietnam dzunky napadly US torpedoboce. Pozdeji to SSA poprela a sama sr uznala za prokatera.
Šebesta
12. 12. 2024, 10:21Dobře přijali. Beru je to matoucí. Nicméně rozhodně to bylo jiné než v Koreji. Takže Amíci tam měli poradce stejně jako zřejmě čínští nebo sovětští byli na severu , do samotných bojů se ale zapojili jen Američané. Že to pro ně skončilo porážkou a ostudou u mezinárodního společenství kvůli napalmu a dalším věcem je taky fakt. Dopadli podobně jako o pár let později Rusové v Afganistánu.
Marty
12. 12. 2024, 10:45Šebesta
myslíte jen Američané, jako bez účasti dalších spojenců? více méně ano, ovšem armáda Jižního Vietnamu bojovala také a to až do samého konce, vlastně eště, velice krátce, po stažení Američanů, ano souhlasím že způsob vedení války byl více než špatný z vojenského ale i etického pohledu a analogie s Afghánistánem je velice trefná, s rozdílem že SSSR bylo v obou případech na straně agresora, na severu byly jistě jak Sovětští tak Čínští poradci již před válkou, stejně jako Američtí na jihu, proto mi příjde podobenství těchto dvou válek (zajímavé kolik občanských válek vedl sever proti jihu v historii...) značné, ale výsledek byl přesně obrácený z celéhé pleiády důvodů
Marty
12. 12. 2024, 10:47Pepík Knedlík
tak to byla spíš oficielní záminka, dost trapná, jiné důvody byly ovšem na domácí scéně těžko obhajitelné pro tak rychlé zapojení se do bojů, ale zřejmě to byl také jeden z vícera důvodů proč se jim nedostalo tak velké mezinárodní pomoci na rozdíl od Korejské války
Šebesta
12. 12. 2024, 13:29To ano souhlasím.
Pepík Knedlík
11. 12. 2024, 08:44Nevyplatí se podceňovat domácí odboj proti nepříteli. V případě války ve Vietnamu to platilo trojnásob. Proti vyspělý zechnologii primitivní obrana.
Czertik
11. 12. 2024, 19:11jenze dnes uz je prokazane, ze kdyby amici vedli valku tak jak chteli gneralove a ne politici, tak by amici valku vyhraly.
Pepík Knedlík
12. 12. 2024, 06:53Czertik
Ono již dávno odkázaný, že by Sověti porazili Taliban a ovladli Afghan...
Czertik
12. 12. 2024, 14:19pepik
a muzes ten svuj blabol necim podporit ci dokazat ?
ja te muzu odkazat na to, aby sis prostudoval ameicke plany na bombardovani severovietnamskeho vojenskeho a jinho prumyslu, ktery politici vzdy zamitly.
Pepík Knedlík
12. 12. 2024, 14:28Czertik
A to vzdy když jsi mimo mísu a nejsi schopen di fakta dohledat. Ještě 5 až 7 let po idcjodu Sovětů vše fungovalo, skoly, nemocnice atd.