EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Armáda zachraňuje životy civilních pacientů, její „létající JIPka“ by však zasloužila modernizaci

 27. 07. 2018      kategorie: Armáda ČR      0 bez komentáře
Přidat na Seznam.cz

Dopravní letectvo AČR provozuje nejen leteckou záchrannou službu, ale také transport osob v kritickém stavu v letounech Airbus a CASA. Vojáci zranění v misích přitom – naštěstí - tvoří jen zlomek pacientů. Klíčová je přeprava zraněných a těžce nemocných dětí, která by v některých případech nebyla jinými způsoby vůbec možná. Bohužel, speciální lůžka s veškerým lékařským zařízením, která armáda na paluby montuje, už zastarávají.

PTU 2

Jistě víte, že pro některé spádové oblasti zajišťují provoz letecké záchranné služby soukromé společnosti, policie i armáda. Ta startuje s vrtulníky W3A Sokol z Plzně a nově také z Bechyně, takže těžce zraněné z autonehod nebo sjezdovek západní Šumavy dopravují na urgentní příjmy nemocnic vojáci. Méně už se ví, že naše armáda je schopna přepravovat pacienty v kritických stavech i na dlouhé vzdálenosti, resp. s celým lékařským týmem.

PTU 3

Letouny Airbus a CASA z dopravní letky naší armády totiž mohou být během několika hodin přestavěny – osazeny tzv. Patient Transport Unit (PTU). To není jen lehátko, ale komplexní modulární systém, který obsahuje i láhve s kyslíkem, defibrilátor, boxy se zdravotnickým materiálem, měřící přístroj pro monitoring životních funkcí a další zařízení, jako by šlo o lůžko jednotky intenzivní péče.

Takto mohou být přepraveni zpět do vlasti nejen vojáci těžce zranění v misích, ale Česká republika už léta provozuje humanitární program MEDEVAC pro nemocné děti z válkou postižených oblastí, může transportovat české turisty, kteří byli vážně zraněni na zahraniční dovolené...

PTU 4

Zvláště náročný je pak program ECMO, kterým jsou malé děti se selhávajícím oběhem během jediného dne přepraveny na speciální oddělení Všeobecné fakultní nemocnice v Praze, přičemž tým nejlepších českých specialistů je s nimi celou dobu na palubě. Bez toho by šance dětí byly mizivé, převážet takové nemluvně třeba z Ostravy do Prahy sanitním vozem by byla čirá zoufalost. Naproti tomu – a jde o konkrétní případ z letošní zimy – armáda připravila letoun dopoledne, naložila doktory a navečer už byl malý pacient ve VFN.

AČR má 4 jednotky PTU, které lze používat v obou zmíněných typech letounů. Vyvíjí a vyrábí je Lufthansa technik AG a nedávno oznámila, že staré jednotky – těmi disponuje právě naše armáda – již nebude na trh dodávat, protože vyvinula nový model, který drží krok s technickým pokrokem lékařských zařízení. Nové jednotky PTU jsou lehčí a lépe se lékařům obsluhují. Navíc se do letadel snáz a výrazně rychleji montují (pro ty staré třeba bylo nutné vymontovat u Airbusu palubní toaletu, aby „prolezly").

PTU-5

Přejme proto dopravní letce ve Kbelích, aby se v rozpočtu na obranu, který po letech přeci jen konečně roste, myslelo také na tuto modernizaci. Konkrétně u přepravy kriticky ohrožených dětí už dvě hodiny ušetřené při montáži hrají důležitou roli. Je skvělé, že naše armáda záchranné transporty umí, ještě skvělejší by bylo tuto její schopnost zachovat na špičkové úrovni.


Video: Patient Transport Unit (PTU) / YouTube

 Autor: Redakce

Komentáře