EXCALIBUR
CZUB
CZUB

Bombardér duchů: Podivný příběh letců 2. světové války

 23. 03. 2022      kategorie: Vojenská historie      0 bez komentáře
Přidat na Seznam.cz

Letoun B-17 Flying Fortress čistě přistál na letecké základně RAF a dokončil také další přistávací postupy. Bombardér se úplně zastavil, pozemní personál na letecké základně čeká... Z letadla však nikdo nevystupuje. Pozemní personál vyleze na palubu a rozhlédne se. Ke svému překvapení však uvnitř letounu nikoho nenajde. Jediné, co najdou, jsou kopie rádiové komunikace a popsaný pilotní deník. V deníku pilot napsal, že bombardér byl vážně poškozen a posádka byla těžce zraněna. Létající pevnost (Flying Fortress) však nebyla vůbec poškozena, a ač se to zdá nemožné, personál RAF letadlo viděl letět a viděl ho přistávat a nikdy by je nenapadlo, že bombardér je bez posádky.

b-17_TITFoto: Bombardéry B-17 384. skupiny shazují náklad bomb |US Air Force / Wikimedia Commons / Public domain

Tento příběh má mnoho verzí, kdy jedna z nich je následující: Personál letecké základny byl zaskočen, když viděl, že se B-17 blíží k jejich pozici se spuštěnými koly. B-17 přistál právě ve chvíli, kdy zavolali své nadřízené. Během přistání se jeden konec křídla zaryl do země, což způsobilo, že se letoun odrazil a zastavil se asi 30 metrů od jednoho ze stanovišť protiletadlové obrany. Jedna z vrtulí se zkroutila a zastavila, zatímco zbylé tři pracovaly dál.

Dvacet minut po přistání B-17 dorazil na místo John V. Crisp. Vrtule se stále točily, ale ani po této době nikdo z letadla nevystoupil. Crisp vlezl do letadla a s obavami se rozhlédl. Nebyl tam vůbec nikdo. Byly tu však známky nedávné přítomnosti posádky. Po několika manipulacích metodou pokus-omyl se Crispovi úspěšně podařilo vypnout zbývající motory. Crisp napsal: "Pak jsem šel na místo navigátora. Na navigátorově stole ležel otevřený deník bombardéru a v něm byla napsána tato poslední slova - 'Bad Flak'."

V přídi B-17 zůstal zcela neporušený pumový zaměřovač Sperry, jehož kryt ležel úhledně vedle něj. Na navigátorově stole ležel také denní kódový sešit. Tento sešit poskytoval posádce identifikační barvy a písmena pro komunikační účely. V trupu letadla leželo několik leteckých bund s charakteristickými kožešinovými límci spolu s několika čokoládovými tyčinkami, v některých případech částečně snědenými.

Velitelství služeb amerického 8. letectva se sídlem v Belgii vyslalo několik důstojníků, aby celý případ prošetřili. Když pak vyšetřovatelé zkontrolovali sériové číslo bombardéru, zjistili, že B-17 patří americké 91. bombardovací skupině a jeho posádka se již překvapivě nachází na své základně v Anglii.

B-17 Flying Fortress byla tehdy vyslána na misi proti cílům v Merseburgu, včetně ropné rafinerie Leuna. Těsně před dosažením cílové oblasti se však u bombardéru objevily potíže a ten nebyl schopen udržet se ve stejné výšce jako ostatní bombardéry ve skupině a navíc se porouchaly pumovnice. B-17 po chvíli dostal přímý zásah, který vyřadil z provozu motor č. 3, a další zásah do středu letadla způsobil obrovský světelný záblesk.

"Dostali jsme přímý zásah do pumovnice," řekl pilot Harold R. DeBolt, "a za nic na světě nevím, proč bomby nevybuchly." Všichni piloti se najednou rozesmáli. S přicházejícím špatným počasím a jednou zkroucenou vrtulí zamířil DeBolt do Anglie. Letoun byl však příliš poškozený a do Anglie by nedoletěl, proto pilot nastavil souřadnice pro Brusel.

Poté nařídil posádce, aby se zbavila veškerého volného vybavení a zásob, aby se co nejvíce snížila hmotnost, kterou letadlo neslo. V té době se zastavily dva motory. DeBolt nařídil posádce, aby vyskočila, zatímco on přepínal B-17 na automatického pilota, poté opustil letadlo jako poslední člen posádky.

Všichni členové posádky bombardéru B-17 bezpečně přistáli a věřte nebo ne, stejně tak i jejich zasažená B-17. Zřejmě nějakou shodou okolností došlo k obnově činnosti motorů a spolehlivá a stabilní konstrukce bombardéru způsobila, že letoun pokračoval v letu.

Selhávající motory však nedokázaly udržet výšku a Létající pevnost tvrdě dosedla na zem tak, jak to popsala britská obsluha kulometu na letecké základně. Pro nezasvěcené oko pak vypadala B-17 jako zcela nepoškozená.

V průběhu války se objevilo ještě několik dalších svědectví o B-17, které letěly bez pilota, ale Phantom Flying Fortress – bombardér duchů – byl jediný stroj, který úspěšně přistál, víceméně neporušeý a zcela bez posádky.

Zdroj: warhistoryonline

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Článek nemá žádný komentář. Buďte první!

Přidat komentář