EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Úder na metropoli Moravy: Osvobození Brna v dubnu 1945

 31. 03. 2025      kategorie: Vojenská historie      49 komentářů

25. března 1945 zahájila vojska 2. ukrajinského frontu sovětské Rudé armády útočnou operaci s cílem osvobodit Bratislavu a po proniknutí na Moravu také Brno. Sovětské velení předpokládalo poměrně hladký průběh celé akce, ve skutečnosti však museli Sověti, zejména na přístupech k Brnu, svádět tvrdé boje.

Znojmo_1945_vraky                      Foto: Bitva o Brno 1945 | Wikimedia Commons / Public domain

Sovětské velení se začalo zabývat plánem velkého úderu směrem na jižní Moravu již v únoru 1945. Provést jej měl 2. ukrajinský front v čele s maršálem Malinovským, jehož vojska se v té době nacházela severně a jižně od Dunaje. Jenže Němci sovětské útočné plány překazili, když 17. února zaútočili poměrně velkými silami na sovětské předmostí u Hronu. Rudá armáda byla nečekaným útokem zatlačena zpět za řeku a musela na celý měsíc přejít do obrany.

Teprve po obnovení ofenzivního postupu směrem k Vídni nastal vhodný okamžik pro úder i na Moravu. Strategický plán počítal s tím, že 2. ukrajinský front povede útok na Brno a odtud bude postupovat dále k městům jako Vyškov, Prostějov a Olomouc. Ze severu měl zároveň útočit 4. ukrajinský front armádního generála Jerjomenka a osvobodit Ostravu. Následně by také postupoval k Olomouci, čímž by se německé jednotky v oblasti moravsko-slovenského pomezí ocitly v obklíčení.

Německé jednotky na území Protektorátu spadaly v té době pod velení skupiny armád Střed polního maršála Ferdinanda Schörnera. Samotnou Moravu bránila 1. tanková armáda v čele s generálem Nehringem. Ve stavu měla celkem okolo 400 000 mužů, ale poměrně málo tanků, samohybných/útočných děl a stíhačů tanků – těch bylo k dispozici pouhých zhruba 120. Leteckou podporu mohly zajistit eskadry 6. letecké armády, ty však byly předchozími boji značně vyčerpané a měly ve stavu pouze 120 strojů.

Vzhledem k postupu Rudé armády začali Němci na Moravě už koncem roku 1944 budovat polní opevnění. Zpočátku byli k jejich stavbě nasazeni váleční zajatci a pomáhat museli i maďarští vojáci. Od počátku roku 1945 začalo být na zákopové práce mobilizováno i české obyvatelstvo. Již 20. ledna 1945 pracovalo na stavbě zákopů a polních opevnění celkem 40 000 lidí a do konce měsíce jejich počet ještě vzrostl. Tehdy se už obranné pozice budovaly přímo v okolí Brna a Olomouce. Němci se snažili zajistit dobrou pracovní morálku dělníků, a tak jim přidělovali dostatek cigaret, potravin a dokonce i alkoholu. Moravané ovšem nebyli z práce pro Němce nijak nadšení a mnozí simulovali nemoc, aby mohli být uznáni za práce neschopné. Jiní z pracovního nasazení utíkali, jak jen to bylo možné. V případě dopadení však často končili ve zvláštních pracovních táborech a někteří byli dokonce předáni tzv. zvláštním soudům, které provinilce odsuzovaly k trestu smrti.

Sovětské velení se na operaci dobře připravilo. 2. ukrajinský front měl k dispozici přes 350 000 mužů, 7 860 děl a minometů a leteckou podporu mohlo poskytnout 637 letadel 5. letecké armády. Ofenziva začala 25. března 1945, kdy sovětské jednotky vyrazily do útoku ze svých výchozích postavení východně od řeky Hron. Hlavní tíhu bojů nesla 7. gardová armáda a 53. armáda, kterým se brzy podařilo prolomit německé linie. Do průlomu byla následně nasazena 1. gardová jezdecko-mechanizovaná skupina pod velením generálporučíka Plijeva. Tato skupina zahrnovala jak tanky, tak jezdectvo a jejím úkolem bylo pronikat rychlými útočnými klíny od Hronu až k Brnu, přičemž měla obcházet silně opevněné body nepřítele. Právě Plijevova skupina měla za úkol jako první obsadit Brno a udržet město do příchodu posil od 53. armády.

Sovětské velení bylo během příprav operace značně optimistické a předpokládalo, že jeho jednotky dosáhnou Brna již během 8. dubna. Zpočátku šlo vše opravdu hladce a 4. dubna byla osvobozena Bratislava. Plijevův 6. gardový jezdecký sbor dorazil v noci na 7. dubna k břehům řeky Moravy u městečka Lanžhot a 4. gardový jezdecký sbor se dostal k Moravě nedaleko obce Rohatec u Hodonína. Překročení řeky však pro útočící vojska představovalo značný problém. Morava byla v jarním období silně rozvodněná a zaplavené území dosahovalo místy až osmikilometrové šířky. Hloubka vody mimo hlavní koryto místy činila až 120 cm. Němci navíc tento stav uměle udržovali postupným vypouštěním vody z Vranovské přehrady a jejich obrana kolem Lanžhota byla velmi dobře připravena. Všechny mosty přes řeku byly vyhozeny do vzduchu a železniční náspy zaminovány.

Úsek fronty mezi Lanžhotem a Hodonínem bránily jednotky 711. pěší divize, která měla za sebou řadu bojových nasazení na západní frontě. Velel jí generálporučík Reichert. Kromě toho zde byly dislokovány i jednotky 46. divize lidových granátníků generálporučíka Reutera, tvořené převážně sudetskými Němci z okolí Chebu a Karlových Varů. Sověti zahájili útok na oblast Lanžhota leteckými údery a v noci z 6. na 7. dubna obsadili kozáci trosky železničního mostu přes Moravu. Ženisté zde zbudovali improvizovanou dřevěnou lávku a na druhém břehu vzniklo malé předmostí, odkud Sověti postupovali přímo na Lanžhot. Město bylo po celou neděli 8. dubna a následující den vystaveno leteckým útokům i prudké palbě z děl a kaťuší. Navzdory urputné obraně se kozákům podařilo překonat zaplavený lužní les a 10. dubna pronikli do Lanžhota. Jejich koně přitom museli celé dny stát v chladné vodě, a tak není divu, že na přístupech k městu uhynulo kolem 2 000 zvířat.

Morava byla mezitím přemostěna dalšími improvizovanými přechody, což umožnilo dopravit na druhý břeh i tanky, samohybná děla a dělostřelectvo. Poté provedli kozáci Plijevovy skupiny statečný útok, který byl však silnou palbou obránců odražen s těžkými ztrátami. Nápor byl proto 11. dubna zopakován – tentokrát za podpory tanků a samohybných děl. Nepřetržitá palba těžkých zbraní trvala toho dne 12 hodin a prakticky žádný dům nezůstal bez poškození. Sovětští vojáci nejprve v bojích muže proti muži překonali odpor v zákopech kolem města, poté pronikli do ulic. Díky podpoře bitevních letounů Il-2 se odpoledne podařilo vytlačit Němce z centra a vše již vypadalo nadějně – dokud se na scéně neobjevilo několik těžkých tanků Königstiger patřících do sestavy divize Feldherrnhalle. Jejich protiútok Sověty zaskočil, a než se stihli vzpamatovat, bylo zničeno 10 sovětských tanků a samohybných děl.

Po prvotním překvapení se kozáci začali tvrdě bránit a podařilo se jim zničit jeden až dva těžké nepřátelské tanky. Po setmění Němci na další obranu rezignovali a město vyklidili. Zbylé Königstigery ustoupily do Ladné a pěchota společně s pancéřovými granátníky se stáhla za nádraží a směrem na Kostice. V noci na 12. dubna obsadila celý Lanžhot Rudá armáda a první jihomoravská obec byla konečně osvobozena. Místní obyvatelé za to však museli zaplatit vysokou cenu. Z celkem 924 domů bylo 229 zcela zničeno, 483 těžce poškozeno a 212 lehce. V bojích zahynulo 56 civilistů, dalších více než 250 bylo zraněno. Ztráty Rudé armády nejsou přesně známy, ale mohly dosáhnout až 1 500 mužů. V samotné obci je pohřbeno 232 sovětských vojáků.

Další postup Rudé armády se poté zaměřil na Hodonín, který byl dobyt v průběhu 12. dubna za cenu 77 padlých. Obsazením tohoto města získala Rudá armáda významné předmostí pro další postup k Brnu. Samotné „hlavní město“ Moravy bylo přitom již 8. dubna zaskočeno prvním náletem sovětských letounů. Jednalo se o 18 lehkých bombardérů Douglas A-20G Boston americké výroby, patřících do sestavy 218. bombardovací divize 5. letecké armády, které startovaly z letiště u Galanty na Slovensku.

Bohužel v den útoku panovalo krásné počasí, které vylákalo mnoho Brňanů k procházkám po městě. Rušno bylo zejména v parku na Kolišti, kam vyrazilo i mnoho žen s dětmi. Krátce po třetí hodině odpoledne byl slyšet vzdálený zvuk motorů, ale protože nebyl vyhlášen letecký poplach, nikdo tomu nevěnoval pozornost. Když začaly z nebe náhle padat první tříštivé pumy, bylo již na útěk příliš pozdě a několik desítek civilistů zahynulo. Nálet postihl střed města, včetně dvou nemocnic, kam byly přiváženy první oběti. Nejhorší situace však panovala právě na Kolišti, kde byla řada těl úplně roztrhána a jejich zbytky visely ve větvích stromů.

Další sovětský letecký útok proběhl 12. dubna a zasáhl centrum Brna včetně náměstí Svobody. Celkem bylo svrženo 150–200 tříštivých pum a následky byly tentokrát ještě horší. Na Joštově třídě dostala přímý zásah tramvaj plná cestujících a počet obětí v ulicích města přesáhl 200 osob. Po tomto náletu ustal v Brně veškerý veřejný život, 13. dubna bylo přerušeno vyučování ve školách a obyvatelé s obavami očekávali, co přinesou následující dny. Od 15. dubna se město stávalo terčem leteckých útoků denně.

Klíčovým bodem německé obrany se stala obec Ořechov, asi 20 kilometrů jižně od Brna. Již koncem února 1945 zde stovky nuceně nasazených osob budovaly obranné pozice a 15. dubna vydalo velení skupiny armád Střed rozkaz k obsazení obranných postavení před Brnem s uzlovým bodem právě v Ořechově. Velitel města, generálporučík Gerhard Poel, vyslal do tohoto prostoru oddíly Volkssturmu, které byly posíleny částmi 16. tankové divize, muži 21. policejního pluku SS a dalšími formacemi. Sovětské oddíly dorazily k obci 18. dubna a večer zahájily útok jezdecké jednotky za podpory pěchoty, tanků a samohybných děl. Po prudkém náporu se jim podařilo proniknout až do středu obce, ale následoval německý protiútok a tvrdé boje pokračovaly po celou noc i následující den.

V průběhu 19. dubna se Ořechov stal cílem protiútoku příslušníků 16. tankové divize, kteří vytlačili Sověty z návrší kolem kostela. Několik sovětských tanků a samohybných děl bylo zničeno a střed obce se proměnil v pole trosek. Těžké boje pokračovaly i v dalších dnech a sovětským jednotkám se nedařilo prorazit obranu, takže velení bylo nuceno nasadit do bojů další síly. Teprve 24. dubna se podařilo Ořechov dobýt společným náporem 6. orelské střelecké divize a 4. gardového jezdeckého sboru.

Sovětské jednotky pak postupovaly k Brnu i z dalších směrů a německé obranné pozice se stávaly terčem neustálých leteckých útoků. Během jednoho z nich se jihovýchodně od Brna, v obci Sokolnice, podařilo sovětským letcům smrtelně zranit velitele německého XXIV. tankového sboru, generálporučíka Källnera. Ztráty však utrpěly i útočící jednotky – 23. dubna padl v Rajhradu zástupce velitele 50. střeleckého sboru, generálmajor Kozyr. Zpomalení postupu Rudé armády se nelíbilo Stalinovi, který přikázal dobýt Brno do tří dnů.

Ráno 23. dubna proto přiletěl ze Slovenska sám velitel 2. ukrajinského frontu, maršál Malinovskij, který z pozorovatelny nedaleko Křepic vydal rozkaz k závěrečnému úderu. Generální útok začal téhož dne v 9:30 po prudké dělostřelecké přípravě a leteckých úderech. Rozhodujícím momentem pro další postup bylo nasazení elitní 6. gardové tankové armády generálplukovníka Kravčenka, která udeřila z jihovýchodního směru. Sovětští vojáci postupovali v těžkých bojích krok za krokem a večer 24. dubna se jim podařilo obsadit brněnské jižní předměstí Tuřany. Následující den museli Němci vyklidit Slatinu, Líšeň, Židenice, Juliánov a několik dalších čtvrtí.

Pro civilní obyvatelstvo to však znamenalo skutečné peklo, protože celé město bylo neustále zasypáváno dělostřeleckými granáty a bombami letounů 5. letecké armády. Brňané se snažili přežít v různých krytech a sklepeních, přesto se pro mnohé z nich stal tento den posledním v životě. V průběhu 26. dubna se již bojovalo ve vnitřním městě. Sověti museli překonávat silný odpor zejména na Zelném trhu, v okolí náměstí Svobody a Moravského náměstí. Většina města však během dne padla do sovětských rukou a v 19:00 hodin ohlásil Moskevský rozhlas, že se Rudá armáda zmocnila celého Brna.

Osvobození města stálo životy 1 200 jeho obyvatel a letecké útoky společně s pouličními boji zničily nebo poškodily 13 723 domů z celkového počtu 26 287, tedy více než polovinu. Totálně zničeno bylo 1 277 z nich. Rudou armádu stály boje 4 246 mužů, zatímco německé ztráty nelze přesně vyčíslit. Dobytí moravské metropole představovalo hlavní cíl Bratislavsko-brněnské operace, ale útoky dál pokračovaly na jiných směrech a řadu míst osvobodili také vojáci 1. a 4. rumunské královské armády. Boje na území Moravy probíhaly i v prvních květnových dnech. Do 5. května byla vytvořena téměř souvislá fronta, neboť od severu postupovaly z Ostravska vstříc 2. ukrajinskému frontu armády 4. ukrajinského frontu. V noci z 8. na 9. května pak vešla v platnost bezpodmínečná kapitulace Německa, jejíž podmínky stanovily, že jednotky Wehrmachtu se mají vzdát těm spojeneckým silám, s nimiž jsou v kontaktu. To vyvolalo hromadný útěk německých vojáků směrem na západ – do amerického zajetí.

Zdroj: valka.cz, palba.cz

Komentáře

Pepík Knedlík

03. 04. 2025, 22:45

Ja celkem chapu místního diskutera pana Václava Fleka, že nerad a těžko přijímá fakta od oponentu v diskuzich. Spojený staty v zajmu svý imperiální politiky chtěli vic nez jejich velká huba dokáže sežrat. No a dnes je to zde. Ovšem Vladimir Putin není komisař Chrusčov. Takový je život.

Vaclav Flek

03. 04. 2025, 23:45

Pepík Knedlík

Mel bych asi na vas prispevek reagovat, ale nemohu, nebot vubec nechapu co chcete vyjadrit. Zkuste se priste vyjadrovat presneji. Chruscev byl po deset let hlavou sovetskeho statu, tedy v te dobe jednim z vrcholnych svetovych politiku. Nazvat jej komisarem ukazuje vas celkovy obzor...

Azor

04. 04. 2025, 21:09

Vaclav Flek.
" Nazvat jej komisarem ukazuje vas celkovy obzor..."

Stalin byl podle vás co?Na takové(v řídící a organizátorské práci)úrovni jako Chruščov?

Co dělal na ukrajině?Když posílal vedení(Stalinovi)"bianko šek" ve kterém požadoval k zastřelení tolik lidí, kolik uzná za vhodné?
Co mu na to odpověděl Stalin??
Je ten Chruščov durak(blb - omezenec)a nebo nepřítel sovětského lidu?A samořejmě mu to zamítl.
Takovou úroveň měl Chruščev.To je něco podobného srovnávat v této době baťku Lukašenka s Putinem.
Takže ohledně toho obzoru, by nebylo špatné, si šáhnout do svého svědomí.

Vaclav Flek

05. 04. 2025, 21:11

Azor

Nechapu,za co se mne pokousite kritizovat ? Jak Stalin, tak Chruscev, byli pracovniky sovetskeho politickeho aparatu a v nejake fazi jejich zivotu byli i politickymi komisary. Ovsem nazyvat je komisary v dobe jejich pusobeni v cele Sovetskeho svazu mi prijde zcela neadekvaktni. Tojsem mel na mysli, kdyz jsem napsal, ze pisatel podobneho sdeleni ukazuje svuj obzor., jinymi slovy uroven sve vzdelanosti ..

Czertik

04. 04. 2025, 15:32

knedle ss

jenze putin si toho taky ukousl vic nez muze sezrat.

Azor

04. 04. 2025, 21:10

Czertik.
"jenze putin si toho taky ukousl vic nez muze sezrat."

Dočkejte času jako husa klasu.

Salut.

Vaclav Flek

31. 03. 2025, 22:54

Celkem dobry informativni clanek, dekuji za nej. Mel bych jen dve pripominky :

1) Trochu mi tam chybi role rumunskych jednotek, zminena pouze letmo na jednom miste, ackoliv byla v danych souvislostech vyznamna.

2) V clanku je opakovane zminovan velitel jizdniho sboru, generalporucik Plijev. Zajimave jsou jeho povalecne osudy - jako velitel vojenskeho okruhu nechal strilet do demonstrujicich civilistu v sovetskem Novocerkassku. Tehdejsi vladce Sovetskeho svazum Nikita Chruscev to vyhodnotil jako rozhodnou a energickou akci a Plijeva poveril velenim nad sovetskymi silami, vezoucimi nuklearni zbrane na Kubu v rijnu 1962. AJak znamo, akce tehdy skoncila uplnym sovetskym fiaskem...

Azor

01. 04. 2025, 12:05

Vaclav Flek.
"Plijeva poveril velenim nad sovetskymi silami, vezoucimi nuklearni zbrane na Kubu v rijnu 1962. AJak znamo, akce tehdy skoncila uplnym sovetskym fiaskem..."

O jakém fiasku to mluvíte?

Dali USA rakety Jupiter v r. 61 do Turecka? Zkuste tady lidem osvětlit, proč je tam dali?SSSR chtěl napadnout Turecko?? Jaká to byla (tajná)dohoda aby to nevypadalo jako že USA stáhlo ocosek mezi nohy.A na tomto základě
se odvezli rakety z Kuby.A navíc záruka(vynucená na USA)nezaútočit v budoucnu na Kubu.

V tomto vašem vyjádření manipulujete se skutečností.Měníte dějiny.A nejste sám.

Už vás na to upozornil Czertik.

Slavoslav

01. 04. 2025, 12:15

cokel

fiasko to bolo, lebo rusak pred svetom vypadal ako ten co stiahol chvost. Nedokazal si vymoct prechod blokadov co kazdy videl. Verejne stiahol z Kuby uz dorucene zbrane a vymenou dostal tajne stiahnutie Jupiterov z Turecka ktore uz beztak dosluhovali a ako zastarane by boli vyradene kedze ich nahradili prave zavedene strely polaris ktore mohli odpalit pohodlne ponorky zo Stredozemneho mora

Azor

01. 04. 2025, 15:34

Slavoslav.

Zase máte nějaký ten váš sen? Vy jste taky mnohdy překvapen(jako Czertik) co že se to kolem vás děje a nevíte jak si to zdůvodnit.

To že byl tajný dodatek a pro lidi(jako jste i vy)to vypadalo navenek jako ústupek SSSR vůči USA,bylo proto,že trockista Chruščov pomohl Kennedymu v jeho politice proti rusofobům v USA ala J.Mc- Carthy, takovým lidem jako jste i vy.
A tím poškodil Chruščov SSSR ve světě a v očích takových jako jste i vy a i V.Flek a vám podobným.

A opět jste přešel(u vás je to normální)proč to USA dalo do Turecka??? Kdo ohrožoval Turecko?Řecko?Tak jako dosud???? Kdo ohrožoval Itálii??? Tam byly taky.

I ten závazek neútočit na Kubu

Staré rakety,jo??? Od r. 1958 do r. 61 není moc let.Teď je šrotují za jak dlouho??(i když to je jiná náplň) A co ten starý šrot Minuteman III, od r. 1970? kde je náhrada??
A zavedení raket Minuteman I v roce 1962 byla jen výmluva.

Sněte dál. Teď žádné nadávky??? Slábnete Slavoslave,slábnete.Možná že by to chtělo zase si poslechnout třeba Foltýna,Cempera atd.aby jste měl od nich nabito(nebo nablito?).

Salut.

Slavoslav

01. 04. 2025, 20:22

vidis cokle, uz som sa bal, ze v tom nebol ziadny vnutorny zradca na ktoreho by sa dalo aj toto zlyhanie hodit. Ake nadavky? Ty si myslis, ze ked ohodnotim tvoj intelekt slovami debil tak ti nadavam? To ani omylom, ani psovi nenadavam slovami ty pes ci konovi ty kon

Vaclav Flek

01. 04. 2025, 22:09

pro Azor

Pisete to spatne, zjevne z neznalosti opakujete argumenty sovetske propagandy. Jak to bylo :

1) Dohoda o stazeni americkych balistickych raket Thor a Jupiter z Turecka byla uzavrena pred kiubanskou krizi. Ty rakety na tekute palivo nebyly sice stare, ale moralne zastarale, nebot mezitim prtisla nova generace strategickych raket na tuhe palivo, umistenych na ponorkach.

2) Kennedy Chruscevovi zadne stazeni raket z Turecka oficialne neslibil. Nicmene chapal to jako Chruscevuv pokus zachranit si po kubanskem debaklu tvar. Asi by ani Kennedy nemel zajem na rychlem Chruscevove padu a moznem zmatku v Sovetskem svazu. Chruscev vydrzel jeste rok, nez byl v podstate vnitrostranickym pucem sesazen (donucen k abdikaci).

Azor

01. 04. 2025, 23:53

Slavoslav.
"vidis cokle, uz som sa bal, ze v tom nebol ziadny vnutorny zradca na ktoreho by sa dalo aj toto zlyhanie hodit."

Na vás je vidět to velké sebevědomí.Tak proč by jste se měl bát.Vy máte strach z jiného(i přes to vaše velké sebevědomí)když nereagujete na jiné informace.Pouze si vybíráte.

Kam kráčel SSSR za trockisty Chruščeva,který se dostal k moci pučem a nechal zavraždit beriju a nechali( i jeho zásluhou)zemřít Stalina když mu neposkytli první pomoc.
Za Stalina nahoru.přebzal Rusko s rádlem(převážně agrární zem s 80 % negramotností a předal ho s at. bombou.A na "demokratickém" západě? -

("Podle odhadů, založených na posledním výzkumu vzorku populace z roku 2003, lze podle ministerstva považovat za negramotných 14 procent dospělých Američanů. To znamená asi 32 milionů lidí. Organizace ProLiteracy, která se už roky zabývá vymýcením negramotnosti v Americe, považuje číslo za odpovídající realitě."
https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/kazdy-sedmy-american-ma-problemy-se-ctenim-a-psanim/r~i:article:626887/

https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/nemecko-skoly-gramotnost-cteni-psani-migrace.A190510_183254_zahranicni_luka )

A trockista co na něj nakydal hnuj na 20 sjezdu,šel dolu až se za dalšího zrádce Gorbačova a ožrali Jelcina rozpadl.

Jinak moc chytrý nejste když nestačíte svou "inteligencí" na debila,- podle vaších slov.A co že je pod debilem? Imbecil????

Salut.

Slavoslav

02. 04. 2025, 06:11

cokel

spravne, na zmet blabolov co produkujes nereagujem, lwbo to nema zmysel. Ved to aj tak nie su zvycajne tvoje nazory ked pride na relevantnosť tvojich tvrdeni ako sa s oblubou vyhovaras

Pepík Knedlík

02. 04. 2025, 08:58

Vaclav Flek
Samozrejme nemáte pravdu. O rozmístění raket PGM 19 rozhodl Kennedy na podzim 1961 a to na základny v Tutecku a v Itálii. Instalace raket6 probihala a měla skoncit v roce 1963.
SSSR na základě jaderný hrozby instalovali své rakety na Kubě 1962.
Po dohodě mezi Kennedym a Chruščovem a závazků SSA, že nikdy nezaútočí na Kubu obě strany své rakety odstranily.

Pepík Knedlík

02. 04. 2025, 10:06

Vaclav Flek
Ještě jsem zapomněl zminit sestreleni spionažniho U 2 pilotovany R. Andersonem nad Kubou. Pilot zahynul a tohle rovněž prospělo k dohodě mezi Kennedym a Chruščovem.

Azor

02. 04. 2025, 11:40

Slavoslav.
"spravne, na zmet blabolov co produkujes nereagujem,"

Na co neumíte a nechcete odpovídat,tak to prohlásíte za blábol,aniž by jste na základě faktů rozbil to mé tvrzení.
A proč? protožem máte akorát to vaše "vysoké" sebevědomí.Na seriozní diskuzi(kde by jste mě na základě faktů zesměšnil)ale nemáte informace, které ve své mysli odmítáte díky té vaší nemoci "rusophobia paranoia".
Jinak k vašemu "velkému"sebevědomí(díky němuž víte co je, či není blábol) -

"Nejedna nula si myslí,že je elipsou,po které se točí svět"

Salut.

Slavoslav

02. 04. 2025, 12:23

cokle

a ako ti mam dokazat, ze trepes? dam ti prihlasku na CVUT za teba, aby si sa dovzdelal?

Slavoslav

02. 04. 2025, 12:25

knedlik

to bola reputacna prehra ZSSR, ostatne rozhodnutie padlo v 59 tom a roky 61-63 ohranicuju aktivnu sluzbu kde by beztak boli zrejme vyradené kedze ich nahradili polarisi

JanJan

02. 04. 2025, 12:50

Václav Flek
Takový mix polopravd.
Chruščov poslal dvě zprávy, první 26.11. se týkala návrhu řešit krizi diplomaticky a předejít jaderné válce, druhá 27.11. se týkala požadabku stáhnout Jupitery, 27.11. byl sestřelen U-2. V noci Kennedy odpověděl s návrhem stažení raket z Kuby pod dohledem OSN, za to garantoval, že na Kubu nezaútočí. Druhou zprávu nechtěl riskovat bez odpovědi, ale bál se odpovědi oficiální, proto sovětského velvyslance navštívil tajně jeho bratr Robert s informací, že USA stejně plánuje stáhnout Jupitery z Turecka a že to bude brzo, nesmí to být však součástí oficiálního komuniké. 28.11. pak Chruščov vydal rozkaz ke stažení raket. Bylo to klasický výsledek win-win, akorát Chručov v podstatě podcenil jestřáby v SSSR, ciž ho stálo vedení.

Tak se ptám
1) součástí jaké dřívějšá dohody a mezí kým bylo stažení raket? Rozhodně ne SSSR a ani o takové nějaké dohodě Sověti neměly informace, k čemu taková dohoda a proč o ní vůbec mluvit, neměla význam při jednání.
2) pročpak jste nezmínil tu neoficiální informaci, když už jste uvedl oficiální slib? Klasická polopravda.

Ještě dodám, že se nechci zastávat SSSR, studená válka byla v této fázi především soubojem mezi USA a SSSR o vliv na rozpadající se koniální říší starých velmocí, a ze strany SSSR určitě nebyl veden se záměrem nězištně osvobodit utlačované národy třetího světa, jak tu mlela rudá propaganda, ale šlo o rozšíření imperiální moci. Ze strany USA to byl zájem o ekonomické ovládnutí.

Pepík Knedlík

02. 04. 2025, 13:51

Slavo
Rakety dosluhovaly a byly vyřazené?
Hmm a myslíš si, že by jako letely pomalu a na kratší vzdálenost? Že by atomová hlavice vyochnula jen na 50% :smile:
Proto je Amíci místo sešrotovani dali.do Italie a Turecka.?
Taky občas blbneš.

Pepík Knedlík

02. 04. 2025, 13:59

JanJan
Souhlasím. Smlouva měla dodatek o nenspadeni Kuby. A ještě dmlouva ještě měla dodatek - tajný dodatek! V něm Američané slíbili, že do půl roku odstraní svoje rakety středního doletu Jupiter z Turecka. A ten dodatek měl ještě dodatek: Pokud o tomhle handlu někde Rusové ceknou, tak padá celá smlouva.

Tak jak jsme mohli v roce 1962 vědět o těch Jupiterech? Američané to přiznali až někdy během osmdesátek! Do té doby ofiš tvrdili (a proláklo se to i do současných hraných dokumentů).
Jan Kovanic

Slavoslav

02. 04. 2025, 14:58

Knedlik

nebud blb, rakety dosluhovali v 63 tom ked ich stiahli z Turecka a Talianska a nahradene boli Polarismi na ponorkach v Stredozemnom mori. Ten vyvoj isiel vtedy rychlym tempom a po stihanuti z tychto lokacii boli komplet vyradene z vyzbroje

Pepík Knedlík

02. 04. 2025, 15:27

Slavo
Ano, souhlasím, ale nic to nemění na faktu, že PGM 19 byly v Turecku a v Itálii. Proto vznikla Kubánska krize.
Polaris asi ne. :smile:
Všechny rakety Jupiter byly odstraněny až v dubnu 1963, na základě tajné části dohody se Sovětským svazem o odstranění sovětských raket z Kuby. Tuto dohodu zveřejnili Američané až koncem 80. let 20. století. Důvodem vyřazení bylo zavedení raket Minuteman I v roce 1962, které díky svému dostřelu nemusely být umístěny tak blízko SSSR a které díky tuhému palivu měli podstatně kratší dobu odpalu.
No a máme celkem jasno :smile: i počasí se v závěru dne zlepšilo.

Slavoslav

02. 04. 2025, 15:29

knedlik

jasné, veď to som nikde ani nerozporoval.

Azor

02. 04. 2025, 16:30

Slavoslav.
"a ako ti mam dokazat, ze trepes?"

Vy to při vašem"vzdělání"nevíte?,??
A to chcete druhého někam posílat??,

Já vám už napověděl.Ale jak je  u vás vidět,tak - "chytrému napověz a do blbého kopni."
Nemáte podlitiny na sobě?? Pokud ano,tak já vám je nechci zvyšovat.

Salut.

Vaclav Flek

02. 04. 2025, 22:18

pro JanJan

Priznam se, ze tak uplne vam nerozumim. Ja jsem o zadne dohode o stazeni americkych raket z Turecka nepsal, asi si mne s nekym pletete. Sovetske reakce behem kubanske krize nelze brat vazne, kdyz jeste v jejim prubehu sovetska mista oficialne tvrdila, ze na Kube zadne sovetske rakety nejsou ! Cela kubanska krtize predstavovala politicky poker, ovsem Americane meli mnohem lepsi karty. Eso v rukave predstavovala spionazni informace o tom, ze Sovetsky svaz v podstate nema interkontinentalni balisticke strely, schopne zasahnout USA.

Slavoslav

03. 04. 2025, 07:34

cokel

lebo tebe nieco dokazovat je ako vysvetlovat tu fyziku prave psovi. Mozes to skusat cely zivot, ale ..

Czertik

03. 04. 2025, 18:06

slava

no neni o ironie ? tak v 62 u kubanske krize byly jupitery uz zastarale..a presto se posledni kusy vyrobili ke konci poloviny 61.
nemluve o tom, ze jinde v evrope jupitery slouzily jeste par dalsich let. 10 pokud se nepletu.

a ano, rus stahl chvost...a ty si myslis ze jaderna valka by bylo lpesi reseni ? protoze amici byly rozhodnuti rakety odstranit v pripade nutnosti silou.
coz by znamenalo treti svetovou. s atomkama.

Czertik

03. 04. 2025, 18:15

rexik

kdyz byl chruscov trokista a svym ustukem u kuby poskodil sssr, jak je mozne ze si chruscov prosadil vyslani raket na kubu ? to v nejvysim sovetu byy sami trokiste ?

a ten tvuj zblebt o provokaci jupitery v turecku a jinde.
to me pripomina realny pribeh, kdy vojaci zakladni sluzby v pozdejsich letech hromadne podepisovaly arh papiru kde byl napsan protest proti rozmistovani amickych raket pershing v zapadni evrope...a obrovsky skandal nastal, kdyz tam nejaky srandista (nebo hrdina) dopsal a sovetskych ss-12 ve vychodni.

Czertik

03. 04. 2025, 18:20

vaclav flek

pokud bylo prislibeno stazeni raket z turecka uz pred kubanskou krizi, proc se vubec rakety na kubu mely umistit ?
vzdyt doba letu raket turecko - sssr a kuba - usa byla srovnatelna.
udery ze zapadni evropy na sssr trvaly podtstne dele.
a sssr neplanoval na kube rozmistit rakety s nejakym vetsim doletem.

Vaclav Flek

03. 04. 2025, 21:58

Czertik

Smyslem rozmisteni sovetskych raket na Kube bylo dosahnout stazeni americkych vojsk z SRN a nakonec cele zapadni Evropy vymenou za nasledne stazeni sovetskych raket z Kuby. O tom vsak americka administrativa ani nezacala uvazovat, naopak sla temer na hranu prime konfrontace, nebot si byla vedoma slabosti Sovetskeho svazu v mezikontinentalnich zbranich. Sovetske rakety na Kube neslo jeste pro vydirani pouzit, nebot nektere jejich komponenty byly jeste na lodich, plujicich na Kubu a ochromenych "karantenou". Americke raketyv Turecku nehraly v teto globalnbi strategii prakticky zadnou roli, o jejich stazeni bylo rozhodnuto jiz dlouho predtim.

JanJan

03. 04. 2025, 22:31

Václav Flek
No těžko popřete, ze jste 1.4. v 22:09 napsal:
"1) Dohoda o stazeni americkych balistickych raket Thor a Jupiter z Turecka byla uzavrena pred kiubanskou krizi. Ty rakety na tekute palivo nebyly sice stare, ale moralne zastarale, nebot mezitim prtisla nova generace strategickych raket na tuhe palivo, umistenych na ponorkach."
Na to jsem reagoval. Tam napíšete nic o dohodě?

Vaclav Flek

03. 04. 2025, 23:34

JanJan

Aha, to je nedorozumeni. Ja mel na mysli dohodu o stazeni balistickych raket mezi vladami USA a Turecka ci Italie. V zadnem pripade ne dohodu mezi USA a Sovetskym svazem.

Azor

03. 04. 2025, 23:35

Czertik.
"a ten tvuj zblebt o provokaci jupitery v turecku a jinde."

Tak podle vaší"logiky"rakety na Kubě nebyli provokací pro USA?????
Proč tak hysterčili???

"kdyz byl chruscov trokista a svym ustukem u kuby poskodil sssr, jak je mozne ze si chruscov prosadil vyslani raket na kubu ? to v nejvysim sovetu byy sami trokiste ?"

Ptáte se a sám si odpovídate.

Jak se stal Havel p-rezidentem,když tam byla drtivá většina lidí v KSČ??????
Vy vůbec lautr nic o řízení nevíte a stále se tu divíte.Kolik vám je let???Co jste se v tom životě naučil když se neustále divíte??

Učte se !!! Už jsem vám to psal nejednou. Přečtěte si něco o psychice člověka a o davo - elitářské společnosti a o tom, co je to dav.
Politici všude na světě jsou součástí davu,který řídí GP,i když není všemocný, tak v této společnosti na ně stačí.(Má informace jak se řídí společnost) - politici to nevědí,ti dělají jen to co jim je nařízeno - a mají možnost tisknout peníze a tak je navnadit a zkorumpovat atd.

JanJan

04. 04. 2025, 00:30

Vaclav Flek
No právě, reagoval jsem mimo jine větou ", k čemu taková dohoda a proč o ní vůbec mluvit, neměla význam při jednání." a vy jste pak napsal, o jaké dohodě muvim. Ja jsem tam mel tu možnost, ze jste uváděl jen dohodu mezi Tureckem a USA. Asi jste to cetl nepozorně.

Czertik

04. 04. 2025, 15:36

vaclav flek

pokud bylo cilem stazeni raket ze srn, ktereho nedosahly, proc teda soveti ustoupily, aniz by cokoliv ziskaly na oplatku ?
kdyz teda o stazeni raket zb turecka uz bylo predtim rozhodnuto.

Czertik

04. 04. 2025, 15:47

rexik

tady me dokazujes ze bud neumis cist,m chpat nebo mas pamet jen na par sekund.

v dobe kdy amuci umistily rakety do turecka, meli v te dobe soveti svoje rekety umistene uzemi sssr ?
ano/ne.

dokud neopovis, nema smysl se bavit dal.

rexiku, ty moje otazky sou na to, abych prisel na to, cemu veris , protoze z tech tvojich blabolu ktere i 3x otocich behem dizkuze.
ale aspon sem se od tebe ted dozvedel ze veris tomu ze i za stalina v dobe jeho vlady bylo ve vlade pres 90% trokistu.
takze ironicky vsechny uspechy za ktere obdivujes stalina, ve skutecnosti udelali trokiste. zajimave.

to jak se stal havel prezidentem je vseobecne zname - zvolilo ho ksc vymenou za to, ze zaruci ze nikdo z vedeni ksc a jeho silovych slozek nebude stihan za jejich zlociny.

Vaclav Flek

04. 04. 2025, 19:04

JanJan

Je mozne, ze jsem neco cetl nepozorne, za to se omlouvam. Na druhou stranu, v teto diskusi bylo vysloveno tolik nesmyslu, ze nemohu cist vsechny prispevky pozorne a s plny nasazenim.

Vaclav Flek

04. 04. 2025, 19:14

Czertik

Vase otazka je v podstate klicovou otazku o smyslu cele kubanske krize. Nechci to zde cele prevypravet. Sovetsky svaz blafoval a jeho pokus mu nevysel. Pritom sovetske strane chybelo jenom nekolik tydnu - pokud by stacila sve nuklearni prostredky i jejich nosice na Kube rozmistit, byl by Sovetsky svaz v uplne jine vyjednavaci pozici. Takto se musel pokorne podridit americke vuli a ztratil tvar pred celym svetem.

Ne vsichni Americane povazovali vyvoj behem kubanske krize za americke vitezstvi. Napr. velitel strategickeho letectva, general Curtiss LeMay, to povazoval za americkou porazku, nebot USAnevyuzily moznost provest invazi na Kubu ve strategicky vyhodne situaci.

Azor

04. 04. 2025, 21:30

Czertik.
"to jak se stal havel prezidentem je vseobecne zname - zvolilo ho ksc vymenou za to, ze zaruci ze nikdo z vedeni ksc a jeho silovych slozek nebude stihan za jejich zlociny."

A toto máte podloženo čím???
Jak to bylo,o tom mluvil Čalfa (předseda legislativní rady vlády a pak i předseda vlády)A ten věděl jak na takový lidi co byli v parlamentu
"Čalfa Havlovi zaručil, že vše zařídí. Co a jestli za to tehdy něco požadoval, o tom se vedou dohady. Přes zveřejnění záznamů ze schůzky se brzy objevily dohady, že Havel svůj úřad „zobchodoval“ za faktickou beztrestnost pro komunisty."
Důkaz chybí!!!

Ale toto je důležité, a o tom jsem psal -

Kombinací všelidového nátlaku a vyjednávání v poslaneckých kruzích, v němž se Čalfa osvědčil, se podařilo přesvědčit i komunistické poslance k volbě jejich nedávného úhlavního nepřítele.

Zdroj: https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/vaclav-havel-prezident-1989-parlament-zvolen-ceskoslovensko-komuniste-marian-calfa.A191229_120925_domaci_pmk

"ale aspon sem se od tebe ted dozvedel ze veris tomu ze i za stalina v dobe jeho vlady bylo ve vlade pres 90% trockistů"

To jsem psal kde(90 % ????) Ale že jich tak v jeho okolí bylo dost je důkazem že se po jeho smrti dostal na jeho místo Chruščov.


"v dobe kdy amuci umistily rakety do turecka, meli v te dobe soveti svoje rekety umistene uzemi sssr ?
ano/ne."

Tomuto nerozumím.Konkrétně.
Máte na mysli např.takové které sestřelili Powerse v r. 60?
Najděte si to v pofiderní wiki.

Pepík Knedlík

31. 03. 2025, 09:00

Brno bylo bombardovany několikrát spojenci.
Pri osvobozovani Brna zahynulo podle6 jiných údajů
4246 Sovětů, 71 Rumunu a 7 000 Němců z toho 3 000 přímo v Brně
Sherman byl s 76 mm kanónem velmi dobrý stroj na urovni Pantheru. Soveti si vyzadali všechny Shermany s dieslovyn motorem.

Slavoslav

31. 03. 2025, 07:44

spominam si ako za svojho casu zaujali Shermany v uliciach Brna na obrazkoch kde som si vtedy robil prieskum a z prekvapenim zistil, ze tento tank bol velmi dobre hodnoteny sovietmi a vyzadovali jeho dodavky do konca vojny kde ho casto dostavali aj gardove jednotky

Kořen

31. 03. 2025, 08:58

Fotografie oněch Shermanů mě také zaujaly:
https://magazin.pametnaroda.cz/file/656cdabd10c373aabeff83141522fb2f/1916/Sov%C4%9Btsk%C3%A9_tanky_na_K%C5%99enov%C3%A9_ulici.jpg
https://valecnehroby.mo.gov.cz/sites/valecnehroby/files/styles/image/public/2024-04/P%C5%99%C3%ADjezd%20prvn%C3%ADho%20sov%C4%9Btsk%C3%A9ho%20tanku%20k%20Nov%C3%A9mu%20domovu%20v%20Brn%C4%9B%20na%20Gork%C3%A9ho%20ulici%20kolem%20poledne%2026.%20dubna%201945%20%28%C5%BDAMPACH%2C%20Vojt%C4%9Bch.%20Sm%C4%9Br%20Brno.jpg?itok=NorVTk6W
https://1gr.cz/fotky/idnes/15/051/cl6h/VSE5afa9c_Sovtsk6gTAstankyShermanveVdni.jpg

Kořen

31. 03. 2025, 08:59

On ostatně Pokryškyn také nechtěl vyměnit svoje Airacobry.

Pepík Knedlík

31. 03. 2025, 09:13

Tak Churchill se uplatnil ori obraně v Kursku, ale třeba Cromwell totálně zklamal.
Shermanu si Sověti prevzali pres 4 000 a jiný pásový stroje byly naprosto mimo.
Kolový ovšem velmi pomohly slouzi do dnes

Slavoslav

31. 03. 2025, 09:36

Cromiwell netusim, ale bol som prekvapeny, velmi dobrym hodnotenim pre Valentine kde prave ZSSR ziadal o predlzenie vyroby ktoru uz GB chcela ukoncit ako zastarany tank

JanJan

31. 03. 2025, 16:20

Cromwelly si vzali jen na testování, 6ks. V boji nebyly.

Pepík Knedlík

31. 03. 2025, 17:12

JanJan
Přesně tak.