EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Den, kdy začala válka Severu proti Jihu

 16. 04. 2024      kategorie: Vojenská historie      12 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Dne 12. dubna 1861 zahájila konfederační pobřežní baterie palbu na federální pevnost Fort Sumter v přístavu Charleston v Jižní Karolíně, čímž začala válka Severu proti Jihu. Toho dne žádný federální voják nezemřel, k tomu došlo až 15. dubna, když se pevnost vzdala a během kapitulačních ceremonií explodovalo federální dělo, které zabilo dva dělostřelce. 15. dubna prezident Lincoln povolal do federální služby 75 000 vojáků milice, aby „zlikvidovali tento směšný spolek, příliš silný na to, aby mohl být potlačen cestou běžného soudního řízení, a přikázal osobám, které k tomuto spolku patří, aby se v klidu rozešli a vrátili se domů“. Byl to bezprecedentní krok, protože prezident svolal největší armádu, jaká kdy byla v Americe shromážděna, aniž by si vyžádal souhlas Kongresu, pouze na základě vlastního rozhodnutí a fakticky vyhlásil sám o své vůli Konfederaci válku. Toto rozhodnutí naštvalo zatím neutrální čtyři státy horního Jihu: Virginii, Severní Karolínu, Tennessee a Arkansas, které zatím stály mimo, aby také vyhlásily nezávislost a připojily se ke Konfederaci.

civil_TITFoto: 12. dubna 1861 zahájila konfederační pobřežní baterie palbu na federální pevnost Fort Sumter v přístavu Charleston v Jižní Karolíně, čímž začala válka Severu proti Jihu. | Pixabay

Na Severu přijali vyhlášení války s nadšením a do vojska se hlásily desetitisíce dobrovolníků. Protože Richmond, hlavní město Konfederace, ležel pouhých 160 kilometru od Washingtonu, působil na politiky Unie jako Kartágo na Catona a i do té doby neutrální lidé volali po jeho do zničení. Zatímco ještě nedávno newyorský list Tribune psal: ,, Nechme zbloudilé sestry odejít. " Nyní své čtenáře informoval: ,, Nejpozději 4. července se Jeff Davis ( prezident Konfederace ) bude houpat na washingtonském sloupu. " I Lincolnův poražený soupeř z prezidentského klání Stephen Douglas se připojil a napsal: ,, V této válce nelze být neutrální, lze být jen vlastencem nebo zrádcem. " Protože všichni očekávali, že bude Konfederace smetena z povrchu zemského do dvou, maximálně tří měsíců, povolal Lincoln brance jen na dobu čtyř měsíců, déle to nemělo být třeba. Všichni se krutě mýlili, všichni, snad až na generála Shermana, který bojoval s konfederačními vojáky, kteří tvořili většinu původní americké armády, v Mexiku a znal jejich kvality. Když Sherman viděl stav federálních branců a plány generálního štábu, kysele poznamenal: ,, Je to stejné, jako jít hasit hořící dům pistolí na vodu. "

Sherman měl pravdu, protože na Jihu se probudil nový národ, který tváří v tvář zdrcující početní a materiální přesile dokázal vzdorovat dlouhé čtyři roky. Už v první dny války se do vojska přihlásil půl milionu rebelů, z nichž většina uměla dobře střílet a jezdit na koni. Rebelové federálům říkali Yankee, a podle nich toto jméno pocházelo z indiánského yanhe-zbabělec, a toto pojmenování považovali velmi trefné, jelikož je přesmyčkou slova hyena. Většina konfederačních vojáků pocházela z venkova, jelikož na Jihu bylo jen málo měst a z počátku to byli mladí lidé po dvacítce, v drtivé většině gramotní, takže se po nich dochovalo obrovské množství dopisů a deníků.

Rozhodně nešlo o zhýralé aristokratické plantážníky, jak je vykresluje třeba oscarový film Jih proti Severu podle románu Margaret Mitchellové. Většinou to byli chudí farmáři, kteří nevlastnili ani otroky ( ty neměla ani čtvrtina jižanských domácností ), a proto nebojovali za otroctví, jak se teď v USA tvrdí, ale všichni to byli prostí vlastenci, kteří hodlali bránit rodnou půdu. Většinou nebyli v konfederační armádě, která nabízela hlad, mizerné ošacení a nedostatek munice, kvůli nějakým zvláštním ideálům, ale prostě jen čelili invaznímu vojsku, které plenilo a vraždilo v jejich zemi, a proto byli se svými kamarády v šedých a hnědých uniformách snášet mnohdy až extrémní podmínky do posledních dní války.

Zdroj: britannica, U.S. Department of State

Komentáře

Pepík Knedlík

19. 04. 2024, 19:59

Veliká škoda. Všichni jižani se obracejí v hrobě když pitomci poklekli i před utkáním. Alespoň za vlajka zůstala. Není nad ní.

Czertik

20. 04. 2024, 00:14

dukaz toho jak vyhravaji emoce nad rozumem.
co na tom, ze onen cernoch byl zdrogovany a mel smrtelnou davku fentalynu v sobe. dulezite je ze to byl cernoch a ze zemrel kdyz zashoval policista.

Vaclav Flek

19. 04. 2024, 01:44

O americke obcanske valce toho jiz bylo napsano mnoho, a vzdy je s cim polemizovat. Na clanku ocenuji, ze ukazal, ze zahajena valka nebyla zpocatku valkou o zruseni otroctvi (tou se stala az v lete 1863 v souvislosti s potrebou "ideologicke mobilizace"). Dnes jiz vime, ze vse nebylo tak cernobile, jak to nasi generaci ucili ve skole...

Vzpominam na zajimavou diskusi o obcanske valce s  Americanem, rodakem z Alabamy. Pokud jsme probirali jednotliva tazeni a bitvy, velmi nadsene chvalil "starou Dixie" a vykony jejich vojaku a generalu. Proto mne na zaver nasi diskuse prekvapil prohlasenim ze je rad, ze to Jih prohral. Vysvetlil mi, ze v pripade vitezstvi Jihu (tedy jeho odtrzenin od USA) by se tato zeme stala "druhym Mexikem" a dalsi generace Americanu na tomto uzemi by netezily z toho blahobytu a prestize, ktere dnes obnasi obcanstvi USA.

Marty

16. 04. 2024, 14:17

já bych jen dodal že: ne jih nebyl obětí cizí invaze, jen krátce předtím se značná část těchto států připojila k federaci a to za vydatné pomoci federace a o pár let později jí oznámili že nebudou uznávat federální zákony, místo soudních či politických pří zvolili útok na již zmíněnou pevnost, vykreslovat je jako hrdiny a oběť je stejně zkreslující jako je paušalizovat co by bandu zločinců

Czertik

17. 04. 2024, 19:56

marty
ano, pripojili se k federaci a federce jim pomohla, presne tak jak bylo slibeno a napsano a podepsano.
a ne, oni neoznamily ze nebudou uznavat federalni zakony, oni protestovali proti tomu ze federace se snazila o neco na co nemela zakone pravo.
ano, mohli zkusit soudni cestu apod, ale aby tato cesta mohla byt realizovatelna, tak to by severeni museli se prestat montovat do jizanskych statu a krast jim majetek (sponzorovaly uteky otroku), nesmely by poporovat vzpoury otroku a spoustu dalsich veci.

muzes mit nazory na otoctvi jake chces, ale to nemeni nic na tom, ze na jihu bylo otroctvi legalni a veskere akce ktere meli za cil pomahat otorkum utect ci vest vzpoury byly zlociny.
uz e vidim jak vesele diskutujes se svymy sousedy a oni te delaji najezdy pres plot a kradou ti tvuj majetek, s oduvodnenim ze je nemoralni aby si ty mel tolik majetku.
ne, dohadovat se s nimi budes jen chvilku, pokud kradeze neprestanou, proste vezmes zbran a zacnes to resit razneji.

Marty

17. 04. 2024, 21:16

Czertik
to je sice pravda, nicméně to se nedělo na oficielní vládní urovni, tudíž trestáni měli být konkrétní lidé chycení při činu na jejich uzemí a že na federální urovni je otroctví zrušeno věděli před připojení k federaci, navíc na většině uzemí těchto států bylo nelegální i před jejich odtržením od mexika, tudíž se ani nedá ovořit o nějak dlouhé tradici, konec konců, téměř všichni jižané nehispánského původu byly navíc přistěhovalci z původního uzemí federace

Czertik

18. 04. 2024, 08:32

marty

mas pravdu v tom, ze ony podzemni zeleznice apod se nedely na vladni urovni - tj nesponzorovala to primo vlada - ale vlada o tom co se deje a kde sou ony zeleznice a bunky velmi dobre vedela, dokonce byly sponzorovany mistnimi politiky.
a hlavni problem je v tom, ze vlada severu se nijak nesnazila tyhle akce prekazit, naopak oni je neoficialne podporovaly.
a mas to trosku pomotane, prave ze jedna z podminek jizanskych statu o pripojeni k federaci byla ta, ze si budou moci otroctvi u sebe ponechat, s tim, ze pokud se ho nakonec rozhodnou zrusit, bude z jejich vule, ne z narizeni federalni vlady.

navic se mylis v tom, ze konflikt sever proti jihu bylo hlavne o otroctvi nebylo.bylo v tom mnoho jinych faktoru. vzdyt i tady v clanku mas krasne napsano, ze k jihu pridaly staty ne proto, ze by podporovaly otroctvi, ale proto ze dle nich linkoln porusil a prekrocil zakon kdyz povolal 75 000 milicionaru do zbrane a de fakto vyhlasil jihu valku bez svoleni kongresu.

a jake odtrzeni od mexika mas na mysly ? moc "byvalych mexicanu" na strane jihu nebojovalo.
a jak to myslis ze se neda mluvit o nejake dlouhe tradici otokarstvi ? vzdyt na uzemi budoucich spojenych statu otroctvi kvetlo prakticky od objeveni ameriky. vesele tam fungovalo v dobach kdy jeste byly koloniemi evropy, pred vznikem samotych spojenych statu.
takze tradice otrokrstvi tam byla, dlouhodoba.
ano, mas pravdu v tom, ze spousta lidi co se usadilyy na jihu tam prisla ze severu, ale ne proto, ze by sever nejak milovali ci jeho politiku, ale proste proto, ze do pristavu na jihu moc lodi z evropy proste nejezdilo.
po velmi dlouhou dobu vice nez 70% veskerych pristehovalcu z evropy do ameriky prochazelo pres new york. a ten se naleza kde ?

Marty

18. 04. 2024, 15:15

přiznám se že přesná data z hlavy nevím, až budu mít chvilku a vzpomenu si tak dohledám...
ano ono povolání milicí situaci extrémě vhrotilo ale nebylo puvodním předmětem sporů, netvrdím že by otroctví bylo jediným zdrojem oněch sporů, ale na druhou stranu který, podle vá,s významě převyšoval tento?

Czertik

18. 04. 2024, 15:52

marty
hlavni pricinou sporu bylo to, co muze a nemuze federalni vlada narizovat svym clenum - jednotlivym statum.
otazka otroctvi byla jen tim nejzretelnejsim sporem o to, co muze federalni narozovat a co ne.
a je velmi ironicke, ze jak vypukla valka, tak valecna nutnost prinutila obe strany delat veci, a prosadit je, ktere by bez valky neprosly.
jedna z nich byla treba i ta, ze se narizenim vlady (na obou stranach) naridil jednotny rozchod na zeleznici a vsechny staty se musely podridit. a pracne predelat nevyhovujici useky zeleznice. co v miru bylo obtezujici, za valky bylo nepripustne.
a ironicky s zeleznici byl nejhur na tom jich, protoze tam ruznych rozchodu bylo nejvic a za valky se podridily bez velkych protestu, a ze pred valku hodne rvaly proti tomu.

Marty

18. 04. 2024, 16:11

Czertik
přiznávám že tu část o rozchodu kolejí sem skutečně nevěděl a zní to (až na okolnosti) vcelku zábavně, předpokládám že na obou stranách konfliktu se nařídil stejný rozchod - platící v USA dodnes

Czertik

19. 04. 2024, 16:10

marty
to, ze v usa kazdy stat mel svuj rozchod neni zas az tak moc prekvapive, podivej se na evropu, tam co stat, to svuj rozchod a v evrope se podarilo sjednotit rozchodu az ke konci 19 stol, a tojeste ne vsude. treba takovi spanele a rsove maji rozchod odlisny od zbytku evropy dodnes.

Czertik

16. 04. 2024, 12:42

tady jde videt od koho autor (nebo bot?) prekladal, a to od severanu, protoze ti oznacuji jizany za rebely.
jizany kdyz mluvi o valce oznacuji sebe za konfederaly.

a duvody proc valka trvala tak dlouho sou jedoduche - zdrcujici a ryychla uvodni jizanska vitezstvi. kdyby byly jizane byly odvaznejsi, mohly tahnout v prvnim pulroce na washington a zkusit ho dobyt, to by pak valka dopadla nejspis jinak.

ale tu valku zacal jih neuvazene, valku nemohl z dlouhodobeho hlediska vyhrat - zdroje, jak materialni tak i lidske byly jednoznacne na strane severu.
byt jih mel taky jiste vyhody, jak uz bylo zmineno, mel zkusene vetarany valky v mexiku, a jizane tvorili vetsinu muzstva co se one valky zucastniy.
a druha vyznamna vyhoda byla ta, ze jih mel vesmel kvalitnejsi dustojniky.
a jeden z nich je znamay, a tim myslim nathana bedofrda forresta - ktery pokud by nebojoval za jih, by byl obecne prohlasovaan za nejlepsiho jizdiho velitele cele valky a byl by obdivovan. jenze bojoval na strane ktera prohrala a jeho minulost nebyla bez poskvrnky.