Evropská facka Americe: Thajsko kupuje švédské Gripeny místo F-16
Thajské královské letectvo (RTAF) potvrdilo výběr švédského letounu Saab Gripen E/F jako svého budoucího víceúčelového stíhacího stroje. Rozhodnutí padlo v intencích Thajska modernizovat své letectvo v době rostoucího napětí v regionu a technologické konkurence. Signalizuje také posun směrem k větší obranné autonomii a evropským průmyslovým partnerstvím. Přichází v době, kdy letectva jihovýchodní Asie soupeří o zavádění bojových schopností nové generace.
Foto: Letoun JAS-39 Gripen E švédského královského letectva | Airwolfhound / CC BY-SA 2.0

Saab Gripen E/F, pokročilý víceúčelový bojový letoun vyvinutý švédskou společností Saab, představuje jednu z nejmodernějších bojových platforem bez stealth technologie, které jsou dnes v provozu. Varianta Gripen E je vybavena radarem s aktivním elektronickým snímáním (AESA) Raven ES-05, infračerveným vyhledávacím a sledovacím systémem (IRST), pokročilými systémy elektronického boje a schopnostmi fúze dat. Je poháněna motorem General Electric F414-GE-39E, který umožňuje maximální rychlost Mach 2 a bojový dolet přes 1 500 km. Stíhací letoun je také navržen pro plnou interoperabilitu s NATO a pokročilé operace datového spojení, s flexibilitou pro přepravu široké škály zbraní vzduch-vzduch, vzduch-země i protilodní munice. Dvoumístná varianta Gripen F doplní flotilu o zvýšenou operační flexibilitu a výcvikovou kapacitu.
Vývoj letounu Gripen E/F vychází z dlouholetých zkušeností společnosti Saab s konstrukcí lehkých a nákladově efektivních stíhaček. JAS-39 Gripen C/D je v thajských službách od roku 2011 a tvoří páteř současné vzdušné bojové kapacity RTAF. Varianta E/F vychází ze švédského národního programu zahájeného na počátku roku 2010 s cílem čelit novým hrozbám ze strany letounů nové generace a sofistikovaných integrovaných systémů protivzdušné obrany. Oproti svému předchůdci disponuje výkonnějšími senzory, větším doletem, vyšší užitečnou nosností a výrazně vylepšenými vlastnostmi pro přežití. Výběr Thajska navazuje na trend pozorovaný u jiných letectev, například brazilského, které se v roce 2014 stalo prvním zahraničním zákazníkem Gripenu E v rámci programu F-X2. Kontinuita mezi Gripeny C/D a E/F zajišťuje plynulý přechod pilotů, logistickou kompatibilitu a osvědčenou spolehlivost.
Ve srovnání s jinými stíhacími letouny dostupnými pro středně velké státy, jako je americký F-16 Block 70/72 nebo francouzský Rafale F4, vyniká Gripen E/F v několika ohledech. Nabízí avioniku s otevřenou architekturou, která usnadňuje modernizaci, snižuje náklady na údržbu a zvyšuje operační autonomii – což jsou vlastnosti velmi ceněné zeměmi, které se snaží snížit dlouhodobou závislost na externích dodavatelích. Ačkoli postrádá stealth vlastnosti platforem páté generace, jako je F-35, Gripen E/F nabízí bezkonkurenční poměr cena/výkon v kategorii stíhacích letounů 4,5. generace – s kratšími časy mezi jednotlivými lety a vynikající odolností proti elektronickému boji. Historicky jeho vývoj navazuje na evoluci letounu Mirage 2000 do letounu Rafale: z jednoúčelové platformy na flexibilní víceúčelovou platformu přizpůsobenou měnícím se doktrínám vzdušného boje.
Strategické důsledky rozhodnutí Thajska jsou značné. V bezprostřední vojenské dimenzi poskytne Gripen E/F thajskému letectvu spolehlivý odstrašující prostředek a nástroj regionální vzdušné převahy v situaci rostoucího napětí v Jihočínském moři a rozšiřování čínské vzdušné moci v sousedních státech. Z geopolitického hlediska Thajsko diverzifikuje svá obranná partnerství a vyvažuje tradiční vazby na USA novou evropskou průmyslovou spoluprací, což se odráží v dlouhodobém kompenzačním balíčku zahrnutém v nabídce společnosti Saab. Tento balíček má za cíl vytvořit pracovní místa, zajistit transfer technologií a strategické výhody pro thajský obranný průmysl, čímž posílí národní bezpečnost a autonomii. Krok je v souladu s širšími trendy v ASEAN, kde země stále více hledají strategie obranných zakázek, které kombinují schopnosti zbraňových systémů s výhodami průmyslové spolupráce.
Z rozpočtového hlediska – ačkoli společnost Saab dosud nepodepsala s Thajskem formální smlouvu – je letoun Gripen E/F známý svými relativně nízkými pořizovacími a provozními náklady ve srovnání s nákladnějšími alternativami. Počáteční smlouva Brazílie na letouny Gripen E/F měla hodnotu přibližně 4,68 miliardy dolarů za 36 letadel, včetně transferu technologií a místní montáže, což představuje hrubý odhad potenciálních nákladů pro thajský program. V této fázi nebyly zveřejněny žádné konkrétní částky, ale zahrnutí kompenzačního programu naznačuje, že se připravuje balíček v hodnotě několika miliard dolarů. Zatím poslední potvrzenou obrannou zakázkou pro Gripen E/F zůstává probíhající brazilský program, jehož dodávky jsou v plném proudu.
Potvrzená volba Saab Gripen E/F Thajskem představuje strategický skok pro jeho letectvo a připravuje půdu pro operační transformaci založenou na pokročilé víceúčelové letecké síle. Posiluje pozici Thajska v měnící se bezpečnostní architektuře jihovýchodní Asie a zároveň upevňuje pozici Evropy na regionálním trhu obranných technologií. Vzhledem k tomu, že jednání směřují k uzavření smlouvy, budou nadcházející měsíce klíčové pro utváření rozsahu průmyslové spolupráce a strategických výsledků této významné zakázky.
Zdroj: armyrecognition.com, defensemagazine.com
Komentáře
Nick63
08. 06. 2025, 13:55To není facka usa, ale FACKA EU. Evropa své solidní zbraně vyváží a evropští politici nakupují kde co podle výše úplatku.
Czertik
08. 06. 2025, 19:19a co evropa nakupuje mimo a pritom by si to mohla koupit u sebe ?
Pepík Knedlík
07. 06. 2025, 22:15Vo se tady zvlastně jedna?.
Thajsko nechce F16 z nekolika důvodů. Já taky nechci k obědu prazdroj z několika důvodů, chci prostě PIVO. Nechci náhražku ze soji, ale chci maso. A Thajsko chce Saab. Ano, prodelaji miliardy podle některých zdejších "znalců", ale určitě ví proč vítězí SAAB.
Czertik
07. 06. 2025, 22:42knedle ss
vtipne, ti vys proc thajci nechteji f1ž, ale napsat je nedokazes. divne,
Martin F.
08. 06. 2025, 07:23Protože geopolitika, nic jiného pepo za tím nehledej.
Czertik
07. 06. 2025, 21:45tak dalsi novinka, tentokrat dost neprijemna pro indii.
cinani s pakistanci podespalz dohodu na prodej %.genera pakistancum,j-35.
takze pokud se indove rychle nerozhybaji s nakupem f-35 (ci su57, ale to je nepravdepodne) tak budou mit v budoucnu dost velke problemy.
to ze indove musi modernizovat pozemni radary, rizeni provozu apod je jasne. a pokud to neudelaji, tak ani f35 od amiku jim moc nepomuze.
Pepík Knedlík
07. 06. 2025, 12:22Správný rozhodnuti Thajskýho letectva. :thumbsup:
Možná někdo lže nebo neumí číst a nebo si to přeje.
Když si dohledám ceny za letovou hodinu tak se nestačím divit: Náklady na jednu hodinu létání jsou 35 200 dolarů u F-35A, 38 400 dolarů u F-35B, a 36 300 dolarů u F-35C.
Letová hodina Gripenu u švédského letectva na 2700 amerických dolarů.
Jen pro představu: pro zabezpečení 12 gripenů je potřeba přibližně 60 osob, zatímco u stejného množství letounů 3. generace Tornado se tento počet pohybuje okolo 200 lidí!
Na jednu letovou hodinu postačuje v průměru 10 hodin údržby. V současné době se čas mezi dvěma poruchami pohybuje podle údajů výrobce okolo 7,6 letové hodiny (v plánu je dosažení hodnoty 9,2 hodiny).
Jen pro porovnání - letová hodina stroje MiG-21 našeho letectva činí přibližně 6000 USD.
Zdroj: MO ČR
Slavoslav
07. 06. 2025, 12:44knedlik, daj si ginko, lebo si za debila kedze rozdielne metodiky vypoctu letovych hodin tu uz boli preberane a bol si v tych diskusiach
Pepík Knedlík
07. 06. 2025, 12:49Byl a stále vychází lépe Sved
Slavoslav
07. 06. 2025, 18:36knedlik
co samozrejme nevies, lebo miesas hrusky s jablkami pricom zrovna gripen viac tendrov prehral na cene
Czertik
07. 06. 2025, 13:53kendle ss
wow, tak dat text co je cca 25 let stary...wow.kdy ze to byly migi 21 vyrazeny z acr ?
a to jak "levny" provoz gripenu je pro cesko si muzes udelat sam.
kolim plati cesko rocne za servis si muzes vyguglit. zjistit kolik hodin odletaly gripeny je o neco teszi, ale az to zvladnes, tak sem napis kolik ze ti vyslo na 1 letovou hodinu.
Martin F.
08. 06. 2025, 18:06https://statnisluzba.mo.gov.cz/sites/statnisluzba/files/2024-11/zamestnanost-platby-letove-hodiny.pdf
Peíku, pepíku, za 2700 Dolarů nedokáže letět ani vrtulník. L159 to dokáže za 250000,- Kč a Gripen C ze 675.000,- Kč podle metodiky AČR, ale ani to nejsou ceny konečné, narozdíl od tebou zmíněné F35 počítané podle americké metodiky. V odkazu nahoře to máš černé na bílém a ještě v cenách roku 2021 a i s číslem jednacím. A jestli tomu dokumentu nevěříš, napiš si žádost na MO sám - záklon č. 106 /z roku z hlavy nevím o svoobodném přístupu k informacím.
A na odkazu níže máš reakci Ministerstva obrany pro laickou veřejnost:
https://mocr.mo.gov.cz/informacni-servis/zpravodajstvi/f-35:-reakce-na-nepresne-a-zavadejici-informace-246223/ - Jinými slovy, Gripen E, jehož náklady na provoz jsou neznámé, ale i dle výrobce vyšší, jak C verze, setře rodíl v ceně provozu vůči F35A.
A třetí odkaz jsem tady dával už několikrát, ale ty ho stále nechápeš.
https://www.armadninoviny.cz/letova-hodina-gripenu-5000-az-8000-dolaru.html
Czertik
06. 06. 2025, 11:32uvidime jestli to v thajsku nedopadne jako v cesku.
pro cesko provoz gripenu byl a je velmi nakladny, za jednu letovou hodinu cesi platili vice nez je amiky udvana letova hodina f35.
a z tech svedskych offsetu se nereazilovalo prakticky nic.
takze ceska ekonomika na tom hodne tratila.
Martin F.
06. 06. 2025, 09:36Zas článek o nízkorozpočtovém Gripenu. Jsem rád, že se zmínila Brazílie. Kolik munice bylo součástí kontraktu? Vzhledem k tomu, že Švédsko žádnou nevyrábí, tak cca nula? Munice se řeší druhou smlouvou od jiného státu, zatímco při nákupu amerických letounů je munice součást jednoho kontraktu, jedné smlouvy, což může být i 50 procent s ceny (stát od státu). Thajská volba je logická. Pátou generaci jim nikdo neprodá(v tento okamžik). Ale nejde si nevšimnout opětovnému novináři vytvářenému mítu o levném Gripenu. Při tom F16 block 70/72 je na tom po ekonomické stránce lépe, určitě ne hůř.
Slavoslav
06. 06. 2025, 09:53Suhlasim, z 1,6 mld kontraktu pre Slovensko bola cena za lietadla okolo 700-800 milionov, nechce sa mi to teraz presne dohladavat. Zvysok boli nahradne diely a najma zbrane.
A nie raz preniklo na verejnost, ze Gripen prehral v roznych sutaziach prave vdaka pomerne vysokej cene
Slavoslav
06. 06. 2025, 08:09na mieste Svedov teraz inteznivne pracujem na alternative ku vsetkym US komponentom osadenym do Gripenov co by EU priemysel mal zvladnut