Evropská facka Americe: Thajsko kupuje švédské Gripeny místo F-16
Thajské královské letectvo (RTAF) potvrdilo výběr švédského letounu Saab Gripen E/F jako svého budoucího víceúčelového stíhacího stroje. Rozhodnutí padlo v intencích Thajska modernizovat své letectvo v době rostoucího napětí v regionu a technologické konkurence. Signalizuje také posun směrem k větší obranné autonomii a evropským průmyslovým partnerstvím. Přichází v době, kdy letectva jihovýchodní Asie soupeří o zavádění bojových schopností nové generace.
Foto: Letoun JAS-39 Gripen E švédského královského letectva | Airwolfhound / CC BY-SA 2.0
Saab Gripen E/F, pokročilý víceúčelový bojový letoun vyvinutý švédskou společností Saab, představuje jednu z nejmodernějších bojových platforem bez stealth technologie, které jsou dnes v provozu. Varianta Gripen E je vybavena radarem s aktivním elektronickým snímáním (AESA) Raven ES-05, infračerveným vyhledávacím a sledovacím systémem (IRST), pokročilými systémy elektronického boje a schopnostmi fúze dat. Je poháněna motorem General Electric F414-GE-39E, který umožňuje maximální rychlost Mach 2 a bojový dolet přes 1 500 km. Stíhací letoun je také navržen pro plnou interoperabilitu s NATO a pokročilé operace datového spojení, s flexibilitou pro přepravu široké škály zbraní vzduch-vzduch, vzduch-země i protilodní munice. Dvoumístná varianta Gripen F doplní flotilu o zvýšenou operační flexibilitu a výcvikovou kapacitu.
Vývoj letounu Gripen E/F vychází z dlouholetých zkušeností společnosti Saab s konstrukcí lehkých a nákladově efektivních stíhaček. JAS-39 Gripen C/D je v thajských službách od roku 2011 a tvoří páteř současné vzdušné bojové kapacity RTAF. Varianta E/F vychází ze švédského národního programu zahájeného na počátku roku 2010 s cílem čelit novým hrozbám ze strany letounů nové generace a sofistikovaných integrovaných systémů protivzdušné obrany. Oproti svému předchůdci disponuje výkonnějšími senzory, větším doletem, vyšší užitečnou nosností a výrazně vylepšenými vlastnostmi pro přežití. Výběr Thajska navazuje na trend pozorovaný u jiných letectev, například brazilského, které se v roce 2014 stalo prvním zahraničním zákazníkem Gripenu E v rámci programu F-X2. Kontinuita mezi Gripeny C/D a E/F zajišťuje plynulý přechod pilotů, logistickou kompatibilitu a osvědčenou spolehlivost.
Ve srovnání s jinými stíhacími letouny dostupnými pro středně velké státy, jako je americký F-16 Block 70/72 nebo francouzský Rafale F4, vyniká Gripen E/F v několika ohledech. Nabízí avioniku s otevřenou architekturou, která usnadňuje modernizaci, snižuje náklady na údržbu a zvyšuje operační autonomii – což jsou vlastnosti velmi ceněné zeměmi, které se snaží snížit dlouhodobou závislost na externích dodavatelích. Ačkoli postrádá stealth vlastnosti platforem páté generace, jako je F-35, Gripen E/F nabízí bezkonkurenční poměr cena/výkon v kategorii stíhacích letounů 4,5. generace – s kratšími časy mezi jednotlivými lety a vynikající odolností proti elektronickému boji. Historicky jeho vývoj navazuje na evoluci letounu Mirage 2000 do letounu Rafale: z jednoúčelové platformy na flexibilní víceúčelovou platformu přizpůsobenou měnícím se doktrínám vzdušného boje.
Strategické důsledky rozhodnutí Thajska jsou značné. V bezprostřední vojenské dimenzi poskytne Gripen E/F thajskému letectvu spolehlivý odstrašující prostředek a nástroj regionální vzdušné převahy v situaci rostoucího napětí v Jihočínském moři a rozšiřování čínské vzdušné moci v sousedních státech. Z geopolitického hlediska Thajsko diverzifikuje svá obranná partnerství a vyvažuje tradiční vazby na USA novou evropskou průmyslovou spoluprací, což se odráží v dlouhodobém kompenzačním balíčku zahrnutém v nabídce společnosti Saab. Tento balíček má za cíl vytvořit pracovní místa, zajistit transfer technologií a strategické výhody pro thajský obranný průmysl, čímž posílí národní bezpečnost a autonomii. Krok je v souladu s širšími trendy v ASEAN, kde země stále více hledají strategie obranných zakázek, které kombinují schopnosti zbraňových systémů s výhodami průmyslové spolupráce.
Z rozpočtového hlediska – ačkoli společnost Saab dosud nepodepsala s Thajskem formální smlouvu – je letoun Gripen E/F známý svými relativně nízkými pořizovacími a provozními náklady ve srovnání s nákladnějšími alternativami. Počáteční smlouva Brazílie na letouny Gripen E/F měla hodnotu přibližně 4,68 miliardy dolarů za 36 letadel, včetně transferu technologií a místní montáže, což představuje hrubý odhad potenciálních nákladů pro thajský program. V této fázi nebyly zveřejněny žádné konkrétní částky, ale zahrnutí kompenzačního programu naznačuje, že se připravuje balíček v hodnotě několika miliard dolarů. Zatím poslední potvrzenou obrannou zakázkou pro Gripen E/F zůstává probíhající brazilský program, jehož dodávky jsou v plném proudu.
Potvrzená volba Saab Gripen E/F Thajskem představuje strategický skok pro jeho letectvo a připravuje půdu pro operační transformaci založenou na pokročilé víceúčelové letecké síle. Posiluje pozici Thajska v měnící se bezpečnostní architektuře jihovýchodní Asie a zároveň upevňuje pozici Evropy na regionálním trhu obranných technologií. Vzhledem k tomu, že jednání směřují k uzavření smlouvy, budou nadcházející měsíce klíčové pro utváření rozsahu průmyslové spolupráce a strategických výsledků této významné zakázky.
Zdroj: armyrecognition.com, defensemagazine.com
Komentáře
Czertik
06. 06. 2025, 11:32uvidime jestli to v thajsku nedopadne jako v cesku.
pro cesko provoz gripenu byl a je velmi nakladny, za jednu letovou hodinu cesi platili vice nez je amiky udvana letova hodina f35.
a z tech svedskych offsetu se nereazilovalo prakticky nic.
takze ceska ekonomika na tom hodne tratila.
Martin F.
06. 06. 2025, 09:36Zas článek o nízkorozpočtovém Gripenu. Jsem rád, že se zmínila Brazílie. Kolik munice bylo součástí kontraktu? Vzhledem k tomu, že Švédsko žádnou nevyrábí, tak cca nula? Munice se řeší druhou smlouvou od jiného státu, zatímco při nákupu amerických letounů je munice součást jednoho kontraktu, jedné smlouvy, což může být i 50 procent s ceny (stát od státu). Thajská volba je logická. Pátou generaci jim nikdo neprodá(v tento okamžik). Ale nejde si nevšimnout opětovnému novináři vytvářenému mítu o levném Gripenu. Při tom F16 block 70/72 je na tom po ekonomické stránce lépe, určitě ne hůř.
Slavoslav
06. 06. 2025, 09:53Suhlasim, z 1,6 mld kontraktu pre Slovensko bola cena za lietadla okolo 700-800 milionov, nechce sa mi to teraz presne dohladavat. Zvysok boli nahradne diely a najma zbrane.
A nie raz preniklo na verejnost, ze Gripen prehral v roznych sutaziach prave vdaka pomerne vysokej cene
Slavoslav
06. 06. 2025, 08:09na mieste Svedov teraz inteznivne pracujem na alternative ku vsetkym US komponentom osadenym do Gripenov co by EU priemysel mal zvladnut