LOADING TOP…

Hitler a dálnice: Mýtus rozbit. Skutečný příběh německých Autobahn

 30. 11. 2025      kategorie: Vojenská historie      27 komentářů

Jeden filmový obraz se pevně vryl do kolektivního vědomí: Adolf Hitler, jak odhodlaně zarývá lopatu do země při slavnostním zahájení výstavby první dálnice. Záběry šířené propagandou splnily svůj účel. Mýtus, že to byl Führer, kdo dal Německu vysokorychlostní silnice – symbol pokroku a národního obrození – se ukázal jako překvapivě houževnatý. Stále prostupuje rodinnými auty projíždějícími po dokonale hladkém německém asfaltu a předává se z generace na generaci jako neměnná pravda. Skutečnost je však, jak už to tak bývá, mnohem prozaičtější a mnohem méně fotogenická. Nezavání pompézními projevy a třpytem filmových kamer. Voní prachem závodních drah a pragmatismem výmarských byrokratů.

6567234Foto: Výstavba dálnic za období Adolfa Hitlera | automobilemag.com

Abychom našli skutečný původ dálnice, musíme se vrátit do roku 1907. V té době se budoucí Führer stále potloukal kolem dveří vídeňské Akademie výtvarných umění a neúspěšně se pokoušel vyměnit svůj bohémský život za kariéru umělce, zatímco v Německu již v plném proudu běžel projekt, který se stal předchůdcem všech dálnic. Nápad nepatřil politikům, ale nadšencům z Automobilclub von Deutschland. Představovali si vybudování silnice výhradně pro automobily – v té době bizarní nápad, protože po běžných silnicích jezdila auta, koňské povozy, cyklisté i chodci.

Projekt s názvem AVUS (Automobile-Verkehrs- und Übungs-Straße – Automobilová silnice pro provoz a testování) byl koncipován jako hybrid závodní dráhy a zpoplatněné silnice pro soukromá vozidla. Stavba, přerušená první světovou válkou, byla dokončena až v roce 1921. V té době se Hitler již přestěhoval do Mnichova a dělal první krůčky v politice, ale jeho vliv na výstavbu silnic v zemi se zhruba rovnal jeho vlivu na počasí v Patagonii. AVUS, dva devítikilometrové rovné úseky propojené smyčkami, byly otevřeny za velké slávy. Konaly se zde závody, padaly rychlostní rekordy a jen mezi závody se po nich mohli za poplatek projet i obyčejní lidé. Nebyla to sice tak docela „lidová silnice“, jak později troubila nacistická propaganda, ale spíše elitní atrakce. Principy však byly již zavedené: žádné křižovatky, oddělený provoz a speciální povrch.

Kolín nad Rýnem–Bonn: dálnice, kterou nacisté nechtěli

Skutečným otcem německé dálnice nebyl Hitler, ale muž, který se později stal jedním z architektů poválečného Německa: Konrad Adenauer. Jako primátor Kolína nad Rýnem tento prozíravý a pragmatický politik dokonale chápal, že automobil je budoucnost a že město potřebuje moderní dopravní tepnu. Stal se hlavním lobbistou pro výstavbu první plnohodnotné veřejné dálnice na světě, která měla spojovat Kolín nad Rýnem a Bonn.

Projekt byl na svou dobu opravdu revoluční. Dvacetikilometrová silnice byla navržena podle všech kánonů, které jsou dnes pro dálnice považovány za standardní: dva jízdní pruhy v každém směru, oddělené zeleným pásem, žádné křižovatky v úrovni terénu, mírné zatáčky a speciální povrch. Slavnostně byla otevřena 6. srpna 1932. Adenauer při přestřižení pásky hrdě prohlásil: „Takhle budou vypadat silnice budoucnosti.“ A měl pravdu.

Nejdojemnějším detailem celého příběhu je, že Hitler měl do nástupu k moci ještě téměř šest měsíců. Mezitím jeho strana NSDAP ostře kritizovala projekt kolínského starosty. V Říšském sněmu nacističtí poslanci odsoudili výstavbu dálnice a označili ji za „zbytečný a drahý luxus“ a „dálnici pro bohaté aristokraty a židovské kapitalisty“. Tvrdili, že uprostřed hospodářské krize by se peníze daňových poplatníků neměly utrácet za betonové pásy pro hrstku majitelů aut, ale na podporu farmářů a dělníků. V roce 1930 nacistická frakce jednomyslně hlasovala proti podobnému projektu výstavby dálnice Hamburk–Frankfurt–Basilej. Ironií historie je, že jen o několik let později ti samí lidé s kamennou tváří prohlašovali, že myšlenka dálnice byla jejich brilantním nápadem, předurčeným k záchraně národa.

Velký obrat: jak se z odpůrců stát „otci zakladateli“

Dne 30. ledna 1933 se Adolf Hitler stal říšským kancléřem. Jeho rétorika se téměř okamžitě proměnila v ohromující salto. Dálnice pro bohaté, které byly ještě včera symbolem úpadku buržoazie, se náhle staly „Führerovými dálnicemi“, posvátným projektem národního významu. Hitler s neomylným smyslem pro propagandu okamžitě rozpoznal potenciál, který myšlenka dálnic skrývala. Chápal, že nejde jen o infrastrukturní projekt, ale o mocný symbol – symbol modernizace, národní jednoty, překonání krize a nezdolné vůle nového režimu.

Již v únoru 1933 na berlínském autosalonu oznámil zahájení grandiózního programu výstavby silnic. Adenauerův projekt mezi Kolínem nad Rýnem a Bonnem byl nacistickým režimem mimochodem okamžitě degradován z „dálnice“ na pouhou „provinční silnici“, aby se nezkazil krásný příběh o první opravdové dálnici, kterou položil Führer. Za realizaci ambiciózního plánu byl jmenován inženýr Fritz Todt, který získal prakticky neomezené pravomoci a zdroje.

Propagandistická mašinérie se rozjela naplno a slavnostní ceremoniál zahájení výstavby úseku Frankfurt–Darmstadt 23. září 1933 byl zinscenován s hollywoodskou velkolepostí. Tisíce lidí, vlajky se svastikou, pochodující mladíci a samozřejmě vrcholný okamžik – kdy Führer osobně zvedl lopatu. Tento obraz se stal ikonou a následovaly nesčetné plakáty, filmy a články, které vychvalovaly „projekty století“. Veřejnost byla přesvědčována, že dálnice nejsou jen silnice, ale umělecká díla, harmonicky začleněná do německé krajiny, konkrétní ztělesnění jednoty krve a půdy.

Pro projekt existovala dvě oficiální ospravedlnění, která se při bližším zkoumání ukazují jako značně přehnaná. Prvním byl boj proti nezaměstnanosti. Nacisté tvrdili, že výstavba zaměstná 600 000 Němců. Ve skutečnosti na vrcholu výstavby v roce 1936 na staveništích nepracovalo více než 125 000 lidí. I když to mělo jistý ekonomický dopad, byl nesrovnatelný s dopadem probíhajícího programu přezbrojování a zavedení všeobecné branné povinnosti, které se staly hlavními „léky“ na nezaměstnanost. Druhým ospravedlněním byla vojenská strategie. Mýtus, že dálnice byly postaveny pro rychlý přesun tankových divizí, přetrvává dodnes. Samotná armáda však k této myšlence přistupovala skepticky. Dálnice s četnými mosty a viadukty byly extrémně zranitelné vůči leteckým úderům a jejich mírné svahy a zatáčky, navržené pro osobní automobily, nebyly vždy vhodné pro těžká pásová vozidla. Wehrmacht dával přednost železnicím pro přepravu vojsk, neboť byly spolehlivější a efektivnější. Hlavní hodnota dálnic tedy nebyla ani vojenská, ani ekonomická, ale ideologická. Šlo o nejdražší a nejdelší reklamní kampaň v historii Třetí říše.

Beton, ocel a lidské zdroje: mýty a realita stavebnictví století

Je nepopiratelné, že projekt Reichsautobahn byl z inženýrského hlediska skutečným průlomem. Němečtí inženýři v čele s Todtem zdokonalili myšlenky vytvořené ve Výmarské republice. Vyvinuli standardy, které se dodnes používají při stavbě silnic. Víceúrovňové mimoúrovňové křižovatky, slavné křižovatky „čtyřlístek“, se staly německou inovací. Obrovská pozornost byla věnována nejen funkčnosti, ale i estetice. Silnice nebyly navrženy pouze jako přímé linie, ale elegantně zakřivené, splývající s terénem. Mosty a viadukty nebyly projektovány jen jako utilitární stavby, ale jako architektonická mistrovská díla. Podél silnic byly vysazeny speciální druhy travin a keřů, aby se vytvořil pocit harmonie s přírodou.

Propagandistické filmy té doby vykreslovaly idylický obraz: svalnatí, blonďatí dělníci s úsměvem na tváři a písní na rtech, kteří společně pracují na dosažení velkých cílů pro slávu národa. Realita byla samozřejmě jiná. Pracovní podmínky na stavbách byly drsné, dělníci ještě dlouho vzpomínali na obrovské bolesti zad a mzdy na stavbách byly směšně nízké. Ale dokud v Německu existovaly miliony nezaměstnaných ochotných přijmout jakoukoli práci, nebyla o dostatek pracovních sil nouze. Nemluvě o tom, že odmítnout pracovat na dálnici znamenalo obrovské riziko, protože dělník mohl skončit v koncentračním táboře jako odmítač práce a „asociál“.

Za fasádou technologického pokroku a přírodní harmonie se však skrývala temnější stránka projektu. Jak se země stále více ponořovala do příprav na velké „předělení světa“, situace na stavbách se měnila. Válečná ekonomika si vyžadovala stále více rukou pro své ocelářské potřeby a dálnice ustupovaly do pozadí. Stavba se zpomalila a její hnací síla stále více pocházela ze zdrojů, které nevyžadovaly pracovní smlouvy. Ruce, které stavěly mosty a pokládaly beton, patřily stále méně svobodným lidem a stále více těm, kteří pracovali na rozkaz, nikoli z vlastní svobodné vůle. Tento lidský tok, řízený drsnou logikou režimu, se stal rubem grandiózního projektu. Velký stavební projekt, který začal jako hymna na národní jednotu, nakonec odhalil chladnou mechaniku systému, v němž se jednotlivci stali pouhými anonymními ozubenými kolečky ve státním aparátu.

Dědictví: silnice, které přežily své tvůrce

Do roku 1943 se výstavba dálnic téměř úplně zastavila. Veškeré zdroje byly věnovány válečnému úsilí. V tomto okamžiku bylo postaveno přibližně 3 900 kilometrů silnic – impozantní číslo, ale zdaleka nedosahující Hitlerových ambiciózních plánů na síť o délce 14 000 kilometrů. Válka zanechala na dálnicích jizvy: mnoho mostů bylo vyhozeno do povětří a vozovky byly poškozeny bombardováním. Na konci války nacistické dálnice nakonec armádě skutečně posloužily, ale trochu jinak, než jejich tvůrci zamýšleli. Po dálnicích do zajetí napochodovaly miliony německých vojáků, pro které válka skončila.

Po pádu Třetí říše se dálnice staly jedním z jejích nejviditelnějších a nejkontroverznějších odkazů. V rozděleném Německu se ocitly na opačných stranách železné opony. V západním Německu byly rychle obnoveny a aktivně rozšiřovány a staly se symbolem německého hospodářského zázraku. V NDR se k nim přistupovalo vlažně, dávala se přednost železnici a mnoho úseků zůstalo po celá desetiletí ve stejném stavu, v jakém byly postaveny za nacistů.

Dnes se znovusjednocené Německo pyšní jednou z nejhustších a nejkvalitnějších dálničních sítí na světě s celkovou délkou přes 13 000 kilometrů. A přibližně čtvrtina této sítě stále spočívá na základech položených ve 30. letech 20. století. Tyto silnice přežily své tvůrce i režim, který je vytvořil. Staly se nedílnou součástí moderního Německa, symbolem mobility a svobody.

A když další rodina, spěchající na dovolenou, začne mluvit o tom, že „Hitler byl sice padouch, ale postavil dobré silnice“, jen to potvrzuje, jak účinná je propaganda a jak krátká je lidská paměť. Nápad na dálnici nebyl nacistický, nacisté ho pouze s cynickým pragmatismem ukradli, nafoukli do gigantických rozměrů a zneužili pro své vlastní účely. Silnice sama o sobě je jen beton a asfalt a nemůže být dobrá ani špatná. Příběh jejího vzniku je však jasným příkladem toho, jak snadno lze fakta nahradit chytlavým mýtem a jak velké inženýrské úspěchy mohou sloužit nejen pokroku, ale i nelidské ideologii.

Zdroj: automobilemag.com

Komentáře

Czertik

01. 12. 2025, 06:37

rexik

kdyz tomu tak veris jak je rusko uzasne a amerika spatna. tak vysvetli proc ti tolik lidi emigruje do ameriky, i nelegalne, kdezto do ruska se nikomu nechce ?
dokonce ani tobe ne.

aport.

Azor

01. 12. 2025, 12:16

Czertik.
"kdyz tomu tak veris jak je rusko uzasne a amerika spatna."

Vy jste neviděl ty videa??To pode vás bylo zpracováno AI???? Co mě do toho taháte?? Já jsem někde napsal svůj názor????

"vysvetli proc ti tolik lidi emigruje do ameriky, i nelegalne, kdezto do ruska se nikomu nechce ?"

Díky té vaší neléčené nemoci "rusophobia paranoia" máte něco s očima a s tím co vám zbylo ve vaší lebce!!!! Když nedokážete číst na netu,kde se píše(nikdo to nezpochybňuje)kolik že lidí z těch "samostatných a demokratických"zemí postsovětského svazu,pracuje v tom "diktátorském" Rusku.


"Guvernér Abbott Bidenovi v TV Fox News: Učte se od Putina, jak pracovat pro svou zemi"

V časovém razítku 0:28 až 0:41 klipu kolujícího online, když je Abbott mimo záběr, je slyšet hlas, který říká: „Kdyby se prezident zabýval skutečnými vnitřními problémy a nesnažil se hrát si s Putinem, od kterého se potřebuje naučit, jak pracovat pro národní zájmy, pak by všechno bylo jinak. Musí dodržovat imigrační zákony.“

https://archive.org/details/abbott-border-tiktok

"Téměř padesát milionů občanů USA se nemůže uživit ani pro své rodiny bez potravinových lístků."

" Studie nevládní organizace Feeding America,

https://www.tadviser.ru/index.php/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%8C%D1%8F:%D0%9D%D0%B0%D1%81%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D0%B5_%D0%A1%D0%A8%D0%90#.2A_2025:_.D0.A0.D0.BE.D1.81.D1.82_.D0.B4.D0.BE.D0.BB.D0.B8_.D0.B3.D0.BE.D0.BB.D0.BE.D0.B4.D0.B0.D1.8E.D1.89.D0.B8.D1.85_.D0.B6.D0.B8.D1.82.D0.B5.D0.BB.D0.B5.D0.B9_.D1.81_2021_.D0.B3.D0.BE.D0.B4.D0.B0_

publikovaná v květnu 2025, zjistila, že lidé čelí hladu ve všech regionech Spojených států. Podíl populace, která se v roce 2023 potýkala s nedostatkem potravin, se pohyboval od 6 % v okrese Oliver v Severní Dakotě do 30 % v okrese Dimmit v Texasu . U dětí toto číslo dosáhlo 47 % v okrese Hancock v Georgii."

https://www.tadviser.ru/index.php/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%8C%D1%8F:%D0%A2%D0%B5%D1%85%D0%B0%D1%81_(%D1%88%D1%82%D0%B0%D1%82_%D0%A1%D0%A8%D0%90)

A díky takovýmto věcem a bezpečí,se děje toto -


"Americký expat: Proč se miliony Američanů stěhují do zahraničí"

https://outboundinvestment.com/american-expat-why-millions-of-americans-are-moving-abroad-where-theyre-going/

Směr Mexiko

https://nomadcapitalist.com/global-citizen/freedom/why-are-people-moving-out-of-california-and-going-to-mexico/

Salut.

Czertik

02. 12. 2025, 13:55

rexik

aaaaa, promin, ja zapomel ze ty uz v rusu ses, nemuis se tam stehovat.

ano, klidne, dej nam sem link na cisla o tom, kolik cizincu pracuje v rusku. a muzes dat 2010, 2015, 2020, 2025. to aby se vydel vyvoj v case.
zvladnes to, nebo se zase budes vymlouvat ? a nebudes mit im ty svoje blaboly podporit ?

zase tvoje masturbace o listcch v usa ? znova - pokud se maji amici tak blbe, proc se doslova MILIONY lidi snazi vecpat do usa, nelegalne ? kdy logicky budou mit horsi zivot nez kdyby tam byly legalne.

jinak, na lsitcich v usa zije obdoba ciganu v cesku ci slovenska.

to na to proc amici utikaji....pokud budem ignorovat vec, ze o tom pisefirma co se zivi tim, ze amiky exportuje do ciziny...vsimni si kam jdou - naprosta vetsina do eu, do tebou nenavideneho zapadu. cili identicke kultury.

a ten tvuj smer mexiko ? hahahhaa . to je ironie co ? skoro kazdy mexican by chtel do usa a tady utikaji z usa do mexika. hahahahhaha.
navic, kdby sis to precetl, tak do mexika se stehuji lidi ktere nenavidis - lidi co vlastni firm ci tam maji vyssi pozice, kdy jejich zdroj prijmu zustane v usa, jen oni budou bydlet v mexiku.
navic si precti duvody proc utikaji z kommiefornie - z duvodu ze tam zavadeji komunismus, vec kterou ty nadevse milujes. to je ironie co ?

aport.

Pepík Knedlík

02. 12. 2025, 15:18

Azor
On ten Lobotoman nechápe, že článek je o dálnici :smile: no prostě je to blbec

Dave

30. 11. 2025, 19:16

Co mi to Hitlerovo konjunkturní lhaní jenom připomíná?
Nejspíš "zachránil jsem tisíce mrtvých". Ti by totiž skončili v kafilérii...

Czertik

30. 11. 2025, 15:01

zase trosku moc ideologicky zastreny clanek, ale od toho autora jdou cekat.
pravda je prosta, hitler je skutecne otcem dalnic, to ze je vytvoril kvuli propagande je vec jina.
onen kratky adenauruv projekt, 6 mesiu pred hitlerovym uchopenim moci....byl skutecne jen predobraz moderni dalnice.
ktere dalnice dneska slouzi i pro zavody ? aby na nich zavodili bohati ? moc ne, ze ano ?
a je vhodne si vsimnout ze nikdo jiny se adenaurovou dalnicii neinspiroval, mimo nemecko. nikdo.
dalnice se zacaly stavet ve svete az po tom co z nich hitler udelal vykladni skrin nacismu.

ano, nemci pro valku vyuzivaly daleko vice zeleznici - ale to v te dobe uplne vsechny armady sveta. dodnes na zeleznici spoleha rusko, protoze jeho silnicni sit je slaba a maji malo automobilu.
dnes se vetsina armadni logistiky odehrava na solnicich a dlanicich. pokud teda nejde o nejake masivni presuny.

mosty a vidaukty na dalnicich ? ano, ty byly stejne zranitelne jako zleznicni mosty a viadukty. cili na co si armada stezovala ?

a hitler skutecne mel pravdu - danice sou tepnou ekonomickeho rozvoje.
staci se podivat na cesko a polsko. v cesku yvstavba dalnic kulha a ekonomicky cim dal tim vic zaostava.
a polaci stavi dalnice, a nejen dalnice, ale i zeleznice, jako silenci a ekonomicky hodne rostou.
polaci nastesti meli dost rozumu a u nich je nemozna sabotaz vystavby dalnic jako v cesku.
v tomhle ce cesko nejen evropsky unikat.

Azor

30. 11. 2025, 15:46

Czertik.
a polaci stavi dalnice, a nejen dalnice, ale i zeleznice, jako silenci a ekonomicky hodne rostou."

Vy něco víte o ekonomice hyeny evropy???
Co toto -
"Stinná stránka polského ekonomického zázraku. Dluhy rostou"

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-ocima-byznysu-komentar-stinna-stranka-polskeho-ekonomickeho-zazraku-dluhy-rostou-
291426#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box&utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu

Azor

30. 11. 2025, 15:47

The New York Times dlouhý článek o „polském hospodářském zázraku “, který skončil Trumpovým návratem do Bílého domu.

"Její ozbrojené síly jsou větší než ozbrojené síly Německa, Francie nebo Spojeného království. Do příštího roku se Polsko stane první zemí Atlantické aliance, která vynaloží 5 % svých celkových příjmů na obranu. To má svou cenu. Rozpočet ponechává méně peněz na sociální nebo ekonomické programy a zvyšuje státní dluh."

Tak jako Áda !!!

A to jim tu ekonomiku ještě drží "ukrajinci"

"„Podle červnové zprávy společnosti Deloitte pro Úřad OSN pro uprchlíky ukrajinští uprchlíci zvýšili hrubý domácí produkt země o 2,7 procenta, tedy o více než 27 miliard dolarů, a zvýšili produktivitu pracovní síly,“ zdůrazňuje publikace NYT."

https://www.nytimes.com/2025/11/04/business/poland-economy.html?
ysclid=mi75p3vc5i577446383

Azor

30. 11. 2025, 15:49

A proč má taky dluh?? Kvůli své rusofobii -
"Polsko v roce 2022/23 přeplatil 900 milionů dolarů za dovoz amerického zkapalněného plynu Takové údaje vyplývají ze zprávy Energetické informační agentury (USA)."
https://wysokienapiecie.pl/106104-usa-ujawnily-dane-polska-przeplacila-setki-milionow-dol-za-lng/


"
Poměr veřejného dluhu k HDP se má stabilně zvyšovat z 55,1 % v roce 2024 na 69,2 % v roce 2027, a to zejména v důsledku vysokých deficitů a dluh zvyšujících úprav deficitu a deficitu souvisejících s investicemi do obrany."

MMF říká, že Polsko musí prioritně omezit růst dluhu

Azor

30. 11. 2025, 15:50

https://www.reuters.com/business/imf-says-poland-must-prioritise-curbing-increase-debt-2025-11-24/

Co vy máte v ruce?? Cinknuté kartičky,co??? Omezte to vaše nicneříkající grafomanství !!!

Salut.

Czertik

01. 12. 2025, 06:39

rexik

jiste ze dluhy rostou, ale sranda je v tom, ze ty dluhy pujdou jedoduseji zplacet diky vetsim prijmum.

ja vym, ty ses retrd co by radi mel porad 10 000 mesicne.
nebudu te zatezovat tim, ze pokud si pujcis 100 000 a pak budes mit prijem 15 000, za jak dlouho ho splatis a pak uz budes jen profitovat, to by bylo na tebe prislis slozite.

Czertik

01. 12. 2025, 06:43

rexik

tak od commie times cekat neco objektivniho ? ano, nejsou jeste uplne na dne jako cnn, ale moc dalko k tomu nemaji.

a ac to nikdy nepochopis, kdyby ty penize misto do dalnic daly na socialku, tak by to hospodarskemu rustu nijak nepomohlo, naopak by ho to zpomalilo.

a co ze to pises o ukrajincich ? ze pomohli poslke ekonomice ? zajimave, ze o tech v cesku neustale pises jakou sou pritezi.
vyvsetli tuhle svoji schyzu.

aport.

Azor

30. 11. 2025, 12:24

"NSDAP ostře kritizovala projekt kolínského starosty. V Říšském sněmu nacističtí poslanci odsoudili výstavbu dálnice a označili ji za „zbytečný a drahý luxus“ a „dálnici pro bohaté aristokraty a židovské kapitalisty“. Tvrdili, že uprostřed hospodářské krize by se peníze daňových poplatníků neměly utrácet za betonové pásy pro hrstku majitelů aut, ale na podporu farmářů a dělníků. V roce 1930 nacistická frakce jednomyslně hlasovala proti podobnému projektu výstavby dálnice Hamburk–Frankfurt–Basilej. Ironií historie je, že jen o několik let později ti samí lidé s kamennou tváří prohlašovali, že myšlenka dálnice byla jejich brilantním nápadem, předurčeným k záchraně národa."

Co mohlo vést Hitlera ke změně názoru na dálnice???


Byl pouhý užitečný idi.. v rukách GP(Londýnská City - zbytečně tam neposlal Hesse,a zastavil se před Dunkerk).
Čistě náhoda v tom,že aby mohl se lépe přesouvat s vojsky tam kam potřeboval(proč pak budovali silnice starý Římané?),Blbci,(autore)co???(Základ železnic už měli!!) v tom jaký prachy se valí(kam především??)od Německa směr??? Východ!!! A to infrasruktůry - silnic!!!!(mosty atd.)
https://www.denik.cz/staty-eu/polsko-fond-obrany-ochrana-obyvatel-kryty.html

A opět na Medvěda???

" Druhým ospravedlněním byla vojenská strategie. Mýtus, že dálnice byly postaveny pro rychlý přesun tankových divizí, přetrvává dodnes."

Takže tyto blemty si může autor nechat od cesty(proč zrovna tankových divizí???) zvrhnout to do absurdity a tím něco podsouvat a útočit ve stylu I.P.Pavlova na signální soustavu těch co nepřemýšlí(viz dav))!!!

"Hitler s neomylným smyslem pro propagandu okamžitě rozpoznal potenciál, který myšlenka dálnic skrývala. Chápal, že nejde jen o infrastrukturní projekt, ale o mocný symbol – symbol modernizace, národní jednoty"

Tyto výkřiky byly jen pro dav.A ten mu to zbaštil.Viz -

"Navzdory tomu je nevyhnutelné . . . . značně předstírat a přetvařovat se,protože lidé jsou tak jednoduší(to jest dav)a tak náchylní poslouchat v naléhavých momentech,(umělá hysterie okolo coronaviru)že ten kdo lže,vždy najde někoho,kdo je připraven(dav)být oklamaný."
Machiavelli (vladař -XVIII,3)

Stejné jako při kovidu viz -
„To, čeho se člověk nejvíc bojí, je neznámo.
Když mu bude náš návrh předložen, ochotně se vzdá individuálních práv za záruku své spokojenosti, kterou mu poskytne ‘Světová vláda‘, neboli ‘Nový světový řád‘.“ – Henry Kissinger

Styl mafie udělám problém a pak navrhnu řešení a dostanu je tam, kam chci.

Chování po 1.válce k Německu,dosazení Hitlera k moci(frustrací obyvatel - z reparaci atd .- dav)poté zbrojení(chudnutí vlastních obyvatel) a zaútočení na něho - pokud ovšem se nepřepočítám(Francie )a nezautočí on, jako první na mne.A výsledek plno mrtvých a někdo se na tom neštěstí napakoval.Banky VB a USA.

Ale tito by měli mít na paměti toto -

"Války začínají tam kde chcete, ale končí tam kde nechcete" -
Machiavelli

Co že tím chtěl říct???
Ti kdo připravili podmínky k nástupu Hitlera,(s jeho mantrou - směr východ a podporovali ho v tom - když nastoupil,tak tam byl hlad bída a neštovice!! )
A kde vzal na flintičky???? Od bank USA,VB Francie!!!!A proč mu je dávali??Oni si snad mysleli že je napadne???)
Záměr?? Povzbuzení Hitlera na východ(Mnichov 38)zničení(nebo skoro zničení)SSSR a to oslabené vojsko Hitlerovo ,že pak západ sám dorazí a bude pánem světa.

Skutečnost??Vítězství SSSR a utvoření si nárazníkového pásma,v podobě vých bloku.A SSSR se stal supervelmocí!!
A i rozbití koloniálního systému do r. 1960!!

"Nacisté tvrdili, že výstavba zaměstná 600 000 Němců. Ve skutečnosti na vrcholu výstavby v roce 1936 na staveništích nepracovalo více než 125 000 lidí. I když to mělo jistý ekonomický dopad,"
byl nesrovnatelný s dopadem probíhajícího programu přezbrojování a zavedení všeobecné branné povinnosti, které se staly hlavními „léky“ na nezaměstnanost."

A tohoto si málo kdo všímá.Jaký že to byl ekonomický dopad??Děláno vše - NA DLUH !!!!!!!!!
Proto taky hned vyrabovali banky států, kam vtrhli!!!A s kým že spolupracovali(a mohli tak vraždit tolik lidí??) Švýcarsko(love - dost židovského původu),Švédsko, zdroje - ruda atd. a USA do r. 43.viz P.Busch.

"V západním Německu byly rychle obnoveny a aktivně rozšiřovány a staly se symbolem německého hospodářského zázraku. V NDR se k nim přistupovalo vlažně, dávala se přednost železnici a mnoho úseků zůstalo po celá desetiletí ve stejném stavu, v jakém byly postaveny za nacistů.

Jasná propaganda hlavního proudu!! Už Tintěrov a zdroj neuvádí - záměrně!!!! - proč to tak bylo!!

Kde vzalo záp.Německo love na obnovu??To bylo jen prací lidí ???? Nebo ve vých.Německu,se lidi flákali???
Bylo to od západu!!!!A USA donutily záp.evropu,aby si půjčili od USA a ty půjčky dali Německu!! A poté je donutili(USA)aby jim z těch půjček co půjčili Nměmecku,odpustili 50 % !!!! To se nám to debužíruje když nám dávají zadarmo!!! Jak už tenkrát prohlásil feldkurát Katz!!!!

Tož tak.

Czertik

30. 11. 2025, 15:21

rexik

a jak presne gp ovladal hitlera ? v cemu gp prospelo kdyz hitlerovo nemecko ekonomicky rostlo, vystavbou dalnic ?

a ja chapu, ze te sere to, ze polaci mji penize na to, aby stavely co obnovovaly kryty pro obyvatelstvo.
lidi sou neco na co, ty a tvuj velky vzor putin, stalin ajiny zlocinci uplne a vzdy srali.

a dukaz na to, ze dalnice mely byt namireny vojensky proti sssr by byl ?
kupodivu se dalnice stavely i smerem k francii, proc to ignorujes ?

a jak resne se banky vb na usa napakovaly na valce ?

ano, sssr se stalmsupervelmoci...jenom diky tomu ze se chocal identicky jako hitler. sral na uzavrene smlouvy a jen hrabal pro sebe.
kdyby stalin dodrzoval smlouvy , tak vychodni blok nikdy nevznikne. resp. vychodni kolonie sssr.

ano, nemci delali vse na dluh...a presto byl jejich ekonimicky rust jim zavidel cely svet, vcetne sssr.

vchodni nemecko neobnovalo dalnice, protoze se nehodily do ideologie socialismu. spravny socialisti delnik vyuziva jen zeleznici a hromadnou dopravu, individuani doprava - vlastni auto - je symbolem dekadence, ne ekonomicke sily a rustu.

a dukaz na to, jak usa nutili zapadni evropu aby si vzaly pujcky a ty pujcky dali nemecku ?

ao, odpustili 50% dluhu nemecku...protoze zapad si uvedumuje ze spokojeny obcan nema duvod podporovat valky a dobyvani.
staci se podivat na dnesni rusko, kde maji jen svrab a spinu - a vesele podporuji putinovy valky.

aport.

Azor

30. 11. 2025, 15:57

Czertik.
Na všechny vaše napsané plky,jsem už vám odpovídal a odpověděl.Stačí si zajít do historie mých článků.Aby jste se opět neptal,jako 5 ti letý kluk!!!!
A pokud už zapomínáte ,tak doporučuji ginkgo biloba.Ale nemyslím si ,že u vás moc pomuže!!Jak se to říká??Kde nic není,ani smrt nebere . . . .

Salut.

Azor

30. 11. 2025, 16:18

Czertik.
"staci se podivat na dnesni rusko, kde maji jen svrab a spinu"

U někoho je lepší mít takovýto "svrab a špínu -
Kislovodsk
https://www.youtube.com/watch?v=VRditLGQREM

Obyčejný supermarket v Moskvě. Chtěli byste vidět, jak sankce změnily Rusko?
https://www.youtube.com/watch?v=Cq_1XlaZNTM&t=100s

obchody v Kaliningradu

https://www.youtube.com/watch?v=ihlrHQis2hU&t=43s

Jak to vypadá se záchody na sibiři.

https://www.youtube.com/watch?v=iT5Q_VyagQ0&t=82s


než mít takovouto "vyspělou" zem.

https://www.novinky.cz/clanek/zahranicni-amerika-strelba-na-detske-narozeninove-oslave-v-kalifornii-ctyri-mrtvi-vcetne-deti-40551144

https://www.youtube.com/shorts/NtivnkNxrp0

https://www.youtube.com/watch?v=u5gYFgoqkUU

Co máte vy v ruce?? Jen štěky a plky,co???

Salut.

Henryk

30. 11. 2025, 19:01

A co takhle obchody mimo Potěmkinovy vesnice?
https://youtu.be/7zYz1JhZ4M4

Azor

30. 11. 2025, 19:43

Henryk.

Toto nejsou Potěmkinovi vesnice ani města,ale skutečná!!

https://www.youtube.com/watch?v=hHyXN5QmQHk

https://www.youtube.com/watch?v=p3O6bKdPLbw

https://www.youtube.com/shorts/NFHczQB7Yy0

A o bezdomáčích ani nemluvě.

https://www.youtube.com/watch?v=8lsG_lgAeyQ

Zombi

https://www.youtube.com/watch?v=ZYSo2eG6oas

Czertik

01. 12. 2025, 06:19

rexik

yajimave, pokud si na tz moje plkz uy odpovidal...proc sem tz same plkzdavas znovu, ze se znova na ne ptam ?
kdyz se nebudes opakovat, proc bych mel ja ?

Czertik

01. 12. 2025, 06:33

rexik

ano, v rusku je svrab a spina. skutecne si myslis ze se to pozna podle vyladnich sktini ?
co sem takhle dat videa z mest ktere nejsou v top 5, zvladnes to ? nbo to je na tebe moc slozite.
dej sem video z bezne ruske vesnice ci mestecka. ale na to ti chybi instukce ze jo.

a k tem tvojim sankcim....asi ti to nikd niky nerekl, ale ty nikdy nebyly o beznem jidle.

ty tvoje sibirske zachody...skutecne se stak blbej ze si myslis ze vypovidajici bude video o cloveka co ze zivi pronjimanim bydleni ?

a ty tvoje videa o americe ? mohl bych ti tady napsat o tom, jak moc je new york kritizovany za to jak je vedeny a ze bude jeste hur, ale ty ses prilis retardovany na to, aby si prohledl pres zavoj propagandy.

neboj videji o tom, jak ti behaji krysy po moskve a jinde je na yT taky dost.

aport.

Azor

01. 12. 2025, 12:27

Czertik.
"yajimave, pokud si na tz moje plkz uy odpovidal...proc sem tz same plkzdavas znovu, ze se znova na ne ptam ?"

Protože nejste moc důvtipný!! Já jsem vám to už po lopatě napsal!!Je to proto, že vaší"inteligenci"využívám na to, aby lidi(co si tady čtou) viděli jak jste vy a vám podobní(rusobijci),"inteligentní" !!!

Takže suma sumárum?? Stále kvoká,stále kvoká !!!

Salut.

JJ78

30. 11. 2025, 12:18

Skutečným otcem německé dálnice nebyl Hitler, ale muž, který se později stal jedním z architektů poválečného Německa: Konrad Adenauer. Jako primátor Kolína nad Rýnem tento prozíravý a pragmatický politik dokonale chápal, že automobil je budoucnost a že město potřebuje moderní dopravní tepnu................Adolfy mi připomíná Babiše, který jen kritizuje a namonec si  přivlastňuje zásluhy druhých. https://domaci.hn.cz/c1-67757540-andrej-babis-a-emisni-povolenky-dnes-kritizuje-to-co-driv-chvalil-tady-jsou-fakta?utm_source=chatgpt.com

Czertik

30. 11. 2025, 15:22

ano, babis je dokonaly populista.

vzdy v eu hlasoval pro to co eu chtela - emisni povolenky, drazsi povolenky a dalsi zelene nesmysly, hlavne proto ze vedel ze diky tomu mu budou priplouvat dotace pro jeho agrofewrt.

Pepík Knedlík

30. 11. 2025, 09:39

Děkuji za pěkný článek, který do dnes je inspirativní pro stavby dálnic v ČR. Za 80 let je Česko na padesáti procentech.
Jen připomínka co pojí dálnici A5 u města Darmstatd. Zahynulo zde pilot Auto Unionu B. Rosemeyer v odhadovany rychlosti 440 km/h, při snaze překonat rychlostní rekord R. Carracioli tj. 432 km/h. Rekord byl průměrem jízdy tam a zpět.

Pepík Knedlík

30. 11. 2025, 10:13

To se stalo v roce 1938. :trophy:

Czertik

30. 11. 2025, 15:02

pointa je jaka ? ze i v 38 se lidi honily za zcela nepraktickymy rekordy ?

Pepík Knedlík

30. 11. 2025, 15:54

Německo byla špici nejen ve výstavbě, ale i v motorismu.
Ještě k dálnici a napojení na závodní ovál AVUS.
Stavba závodního okruhu nedaleko Berlína začala v roce 1913 na přání císaře Wilhelma II. Začátek první světové zastavil práce, které pokračovaly až v roce 1919 a první závod se na AVUSu konal v září 1921.
Okruh se skládal z dvojice dlouhých dokonale rovných rovinek, které na obou koncích spojovaly zatáčky „Nordkurve“ a „Südkurve“ s velkým poloměrem oblouků. Ale AVUS nebyl běžnou závodní dráhou. Ve skutečnosti byl první dálnicí na světě, která během pracovních dnů sloužila jako zpoplatněná cesta z Berlína do Wannsee a Postupimi.
Závodní vozy jezdily přímo po dálniční části okruhu, což způsobilo, že se závodilo v protisměru hodinových ručiček. Zpočátku byla celková délka závodní dráhy 19 573 metrů a k dispozici byla také kratší verze pro motocyklové závody s přibližnou délkou 8 280 metrů. Zkrácená verze okruhu nepoužívala jižní zatáčku.

POPUP