Indie dokončila návrh vlastního letounu AMCA

Indie dokončila návrh vlastního stealth víceúčelového bojového letounu údajně páté generace a je připravena postavit jeho prototypy. Informoval o tom nedávno list The Times of India s odvoláním na své zdroje. Podle The Times of India budou v brzké době předloženy indickému bezpečnostnímu výboru v čele s indickým premiérem Narendrou Modim dokumenty k vývoji domácího dvoumotorového pokročilého bojového letounu AMCA (Advanced Medium Combat Aircraft) o hmotnosti 25 tun.
Foto: Grafické ztvárnění letounu AMCA / HAL / Public domain
Projekt AMCA počítá s postavením a zkouškami pěti prototypů. Postarat se o to má organizace pro výzkum a vývoj DRDO. Podle prognóz bude první prototyp AMCA postaven čtyři roky po schválení projektu, a o šest let později může začít sériová výroba letadel. Přípravy k realizaci projektu AMCA vyvracejí kolující spekulace, že Indie má údajně zájem o nákup amerických letadel F-35A. Pravděpodobnost, že Indie koupí americké stroje F-35A je nyní asi stejně velká, jako indické přijetí ruského návrhu na společný vývoj lehké stíhačky Su-75.
DRDO pracuje na projektu AMCA již od roku 2009. Asi šest let trvalo navržení konfigurace letounu podle představ indického letectva. Podle zástupce náčelníka štábu indického letectva vicemaršála Narmdeshwara Tiwarii, indičtí výrobci byli schopni urychlit práce na vlastním letounu typu stealth díky vytěžení ruských technologií ze společných projektů. Náklady na projekt AMCA se odhadují na 150 miliard rupií (1,8 miliardy dolarů).
Zdroj: eurasiantimes.com, Times of India
Komentáře
David
25. 04. 2023, 12:54K otázce letounu AMCA jen podotýkám, že pro vývoj tohoto letounu byly použity techologie spojené s letouny Rafale - právě jejich přenos byl podmínkou získání kontraktu, a proto také ty indické Rafale byly tak drahé. I to může výrazně přispět k realizaci letounu AMCA
Slavoslav
25. 04. 2023, 14:19neboli, frantíci odmietli prenos technológií a produkcie do Indie. India o to mala záujem, to je tak všetko
pan pravda
24. 04. 2023, 18:26Indie je kapitola sama pro sebe. Jsou tam kasty které mají dáno kam kdo patří, takže mají daleko menší výběr schopných lidí. Mám takový dojem, že by spolupráce mezi nimi na tom ztroskotalo když bude lepší kasta ignorovat z těch nižších i kdyby byli sebelepší.
David
24. 04. 2023, 15:41Pro Veritas Vincit - důležité je už jen to, že Indie má své geopolitické ambice, ono soupeření s Čínou probíhá už řadu let. Zda, resp. nakolik má indie v tomto soupeření šanci, je otázka jiná. Podle mě je hlavním problémem to, že toto soupeření dvou jaderných velmocí může snadno přerůst ve válku
Veritas vincit
26. 04. 2023, 14:03David
"...důležité je už jen to, že Indie má své geopolitické ambice, ono soupeření s Čínou probíhá už řadu let..."
*
Ambice mají všichni i hlupáci, povaleči a "mírotvorci" v ČR..., jenom bych chtěl vidět ten jejich vlastenecký i ekonomický přínos rodné zemi ČR, třeba na odvedených daních. :slight_smile:
Skutečné "soupeření" Indie s Čínou je pozorovatelné pouze na výsledném součtu obyvatel.
Kdyby se dnes Čína obrazně řečeno zastavila, tak ji Indie, možná, dožene technologicky za 20 let. Možná. Pilné šikmooké včeličky mají práci v genech, zatímco Indové se budou raději válet u vonících tyčinek, kropit se u toho smradlavou vodou z Gangy, stejně jako Rusáci se budou válet u misky zelí s flaškou vodky...
Možná proběhne občas nějaká politická šarvátka o kus šutru na hranicích Číny a Indie, ale technologicky nemá Čína v Indii žádného soupeře. Což je nakonec vidět i na těch letadlech 5. generace...
Jediným kladným bodem Indie je skutečnost, že se jedná o obrovský nenasycený trh pro výrobky všeho druhu, který může Čína v budoucnu nasytit, ale i ochočit
Slavoslav
24. 04. 2023, 13:28ehm, vyvoj noveho auta v zabehnutnej automobilke stal 20 rokov dozadu okolo 1 miliardy EUR a tunak Indovia idu tvrdit, ze vyvinuli za 1,8 miliardy svoje vlastne lietadlo 5tej generacie?
Stat ktory od roku 1983 pracoval na TEJAS-e a ktory prvy krat letel po 18 tich rokoch, zavedeny bol po 22 rokoch v 2015 tom a vyrobili nizsie desiatky strojov pricom stale spekuluju kde nakupit lietadla zo zahranicia miesto masovej vyroby TEJASu?
Ako Indovia velmi chcu a snazia sa dostat ku know how, ale toto kym bude operacne lietat tak potrva veeelmi dlho
David
24. 04. 2023, 13:21Pro Veritas vincit - radar AESA Indové vyvíjejí už asi deset let. Nakolik se blíží k ukončení vývoje, nevím. Motor má být použit také vlastní
Berte v potaz to, že Indie soupeří s Čínou o post velmoci v daném regionu, jestliže Čína vyvinula svůj vlastní letoun 5 generace, indie chce jej mít taktéž, zvlášť poté, co vycouvali z projektu Su-57
Slavoslav
24. 04. 2023, 13:31chciet je jedna vec, mat potrebne technologie druha vec. Ako iste, zacat nejak treba, ale toto este dlho potrva kym bude vo vzduchu
Veritas vincit
24. 04. 2023, 15:08David
"Berte v potaz to, že Indie soupeří s Čínou o post velmoci v daném regionu,..."
*
V podstatě si myslím, že Indové nemají technologicky proti Číně žádné větší šance. Jedině, že je to lidnatější země. Čína se učila a učí u anglosaské civilizace má blízko i k japonským a tchaj-wanským technologiím. Číňané jsou učenlivé, pilné včeličky", zatímco Indové jsou ruským ocáskem, navíc vybaveni zkorumpovanou mentalitou povalečů, mnohdy podobnou té ruské...
Jak to tady napsal už Slavoslav: "...chtít je jedna věc ..." a dosáhnout na vrchol věc druhá. Za 10-15 let jim to možná, možná poletí , možná s prototypovými ruskými motory...
Veritas vincit
24. 04. 2023, 10:33Alespoň vzdáleně napodobit nadčasové americké F-22 je snem každého druhořadého státu.:slight_smile:
Jako projekt na dojení státních peněz pro určitou zájmovou skupinu určitě skvělý nápad.:grin:
Jen by mne zajímalo, jestli mají alespoň vzdálenou představu, jaké použijí třeba motory. Rusák myslím jejich vývoj nedokázal zatím dokončit. Dále by bylo určitě zajímavé vědět, kde koupí AESA radar a podobné technické vymoženosti, nebo zda si je budou vymýšlet, vyvíjet a vyrábět sami.