EXCALIBUR
CZUB
CZUB

KFX: Nový jihokorejský bojový letoun

 22. 07. 2020      kategorie: Vojenská technika      27 komentářů

Jižní Korea poprvé zveřejnila svůj úmysl vyvinout nový vlastní bojový letoun v roce 2000. Způsobilo to nemalý rozruch, ale řada pozorovatelů a odborníků to zprvu považovala za plácnutí do vody, které vyvolá kruhy, ale postupně se hladina uklidní a půjde vše do ztracena. Nyní však tento jihokorejský úmysl začíná dostávat hmatatelné obrysy a vše nasvědčuje tomu, že za pár let bude trh bojových letadel o něco bohatší. 

kfx_TIT
Foto: Budoucí jihokorejský letoun KFX | DAPA

Jihokorejci si pro své rozhodnutí pustit se do vývoje nového bojového letounu našli několik pádných důvodů a většina z nich má spojitost s Američany. Jihokorejci pochopili, že Američané nepřinesou spojencům žádný nový schopný stíhač jako je F-22 Raptor a jejich novější a lehčí F-35 Lightning II je strojem, který vyvolává spíše pochybnosti než přesvědčení o vhodnosti pro vzdušný boj. Jednoduše se přiklonili k názoru, že americký pokus spojit tři typy letadel do jednoho může skončit dobře pouze v případě zázraku. A zázrak se rozhodně nekonal. Došli také k názoru, že poptávka po letadlech tzv. „páté generace" se ve světě již jasně vykrystalizovala, a bylo by možné díky „díře" zanechané Američany prodejem vhodně postaveného letounu vydělat nemalé peníze.

Psali jsme: Land Rover S2A DPV "Pink Panther" - růžové auto borců z SAS

Po vyhodnocení schopností, silných a slabých stránek svého leteckého průmyslu se Jihokorejci rozhodli jít jednodušší cestou - rezignovat na přísné dodržování vlastností stealth a dát spíše prostor zachování vysoké manévrovatelnosti. Jako podporu si Jihokorejci do první fáze vývoje přizvali několik specialistů o firmy Saab a od firmy Boeing. Švédové pomáhali především při vývoji samotného letadla, zatím co s Američany byla konzultována maximální možná radarová „neviditelnost".

První fáze vývoje obsahující teoretická studia a obecný výzkum trvala asi do roku 2008. Pro další vývojové fáze začal být Jihokorejci hledán nějaký vhodný partner, který by mohl přinést nějaké další poznatky, ale který by především převzal část nákladů. Bylo jednáno s Tureckem, Tchaj-wanem a dokonce i s Polskem. Nakonec bylo v roce 2010 oznámeno partnerství s Indonésií. Indonésie se zavázala převzít 20% nákladů a minimálně padesát letadel pro své letectvo.

KF-X.2.Korea.DAPA
Foto: Budoucí jihokorejský letoun KFX | DAPA

Psali jsme: Modernizace italských hlavních bojových tanků C1 Ariete

Dalším vývojem do roku 2012 se bohužel došlo k závěru, že síly jihokorejské společnosti KAI (Korean Aerospace Industries) nebudou na dotažení celého projektu stačit. Na scéně se proto objevuje firma Lockheed Martin. Ta zpočátku navrhuje jihokorejský vývoj zcela pohřbít a připravit nový jednodušší projekt šitý na momentální možnosti jihokorejského průmyslu. Američané si však chtěli ponechat plnou kontrolu a většinu zisku. To bylo pro jihokorejskou stranu absolutně nepřijatelné.

Další dva roky byla vedena složitá jednání a jejich výsledkem je, že Jižní Korea koupí od společnosti Lockheed Martin 40 letadel F-35 a Lockheed Martin pomůže jihokorejskému leteckému průmyslu s rozvojem a předá mu na 600 technologických řešení pro pokračování projektu KFX.

Tažným koněm budoucího jihokorejského letectva bude tedy asi 200 domácích víceúčelových letounů KFX, které bude doplňovat 40 amerických strojů F-35, plnící především úderné úkoly (to je možná to, k čemu jsou F-35 dobré). Letouny KFX budou náhradou za dnes používané stroje F-16.

Stavba prvního prototypu KFX byla zahájena v letošním roce. První let je očekáván v roce 2021 a výroba první série v roce 2026. Letoun KFX se vyznačuje klasickou aerodynamickou koncepcí bez jakýchkoli zvláštností či specialit. Je poháněn dvěma dvouproudovými motory Hanwha Aerospace F414-KI. Jde o jihokorejskou úpravu amerických F414-GE-400 od firmy General Electric. I přes dvoumotorovou koncepci je KFX lehčí než F-35. Je to asi částečně způsobeno tím, že na F-35 jsou některé segmenty univerzální pro všechny tři existující verze a musí být proto patřičně dimenzovány i pro tvrdá svislá přistání, nebo přistání na letadlových lodích – jsou tedy výrazně těžší.  

KF-X.3.Korea.KAI
Foto: Stavba prototypu KFX – stav z jara letošního roku | KAI

Letoun KFX má lepší poměr tahu k hmotnosti než F-35 a dá se tedy předpokládat, že bude mít také lepší manévrovací schopnosti. Problém pravděpodobně nebude ani s dosahováním nadzvukové cestovní rychlosti.  
Hlavní nevýhodu KFX představuje jeho nižší úroveň stealth. Proto je také někdy označován jako letadlo generace 4,5. Důvodem je především nedostatek vnitřních prostor pro zbraně. Čtyři protiletadlové řízené střely (počítá se s typem Meteor) mají najít své místo na spodní straně trupu v polozapuštěných pozicích a nemají nijak výrazněji ovlivňovat celkovou odrazovou plochu letounu (EPR). Další výzbroj se má umísťovat na šest závěsníků  pod křídly. To je prvek, který z každého letounu stealth dělá velmi jednoduše letoun „no-stealth“.

Další možností pro KFX má být použití speciálních stealth kontejnerů pro výzbroj. Společnost KAI vyjednává o možnosti jejich licenční výroby s firmou Boeing. Boeing tyto stealth kontejnery připravil již pro své starší projekty, a v současnosti je nabízí např. k letounům F/A-18E/F Super Hornet.

Ve vývoji je však i vylepšená verze letounu KFX, u které se nějaké vnitřní zbraňové šachty mají přece jenom objevit. Se stroji této vylepšené verze se počítá ve druhé polovině předpokládané sériové výroby. KFX se může i přes své určité nedostatky stát dobrou alternativou k F-35. Pravděpodobnost, že se najdou letectva, které tento stroj zaujme je více než malá.

CENOVÉ BOMBY (406)

Komentáře

Omny

28. 07. 2020

Karel3
ty se omlouvat nemusíš, hloupost/neznalost omluvit totiž nejde

karel3

26. 07. 2020

Omny
Omluva za nepřesnost.
Cyklus článků se jmenoval "Radar- kníže temnot" a začal vycházet v roce 2008. Modré Amáro, pro konstruktéry (2008-2011).

karel3

25. 07. 2020

Omny
Řekni si někomu z okolí, ať tě doučí chápat české texty.

Tys ty tamary vyráběl, že píšeš: "... důležité je, že jsme za ně dostali zaplaceno"? Já myslím, že ne.
Kdyby za ně Tesla Pardubice dosala normálně zaplaceno, tak za 60 sad mohla být světovým podnikem. Pokud místo toho nepřišlo trapné vojenské železo ze Sovětského svazu, tak většinu rozkradli bolševici na nějakém PZO.
Někdy si přečti pěkný cyklus článků "Radar strážce temnot", který vycházel v 90. letech v modrém časopise Amátérské rádio.
Myslím, že tam autoři psali, že již v roce 1987 bylo Československo tak chudé, že poprvé od roku 1945 muselo odmítnout povinnou dodávku zbraní ze Sovětského svazu, protože na ni nemělo peníze. :laughing:

Jako akcionář Tatry Kopřivnice mohu prohlásit a v historii si můžeš najít, že Tatru 2x vykradli zdejší Slované, než se v zoufalé situaci dostala do rukou amerických manažerů, jako třetím nabyvatelům.
Takže si ty trapné bolševické lži můžeš strčit za bustu Lenina na nočním stolku slovanský chytrolíne. :joy:

ROBO

24. 07. 2020

Dobrej vtip  Prej dostali jsme zaplaceno a z Ruska :smile::smile::smile:Ty musíš bejt hodně mladej Omny , když si nepamatuješ časy, kdy nás zlodějský bolševici z východu před krachem socialismu jen plundrovali a neplatily skoro za nic .

Po revoluci se museli skoro všechny dluhy odepsat , protože nás ty zlodějský žebráci , všechny akorát tak vyfakovali .

Omny

24. 07. 2020

Mamlas
to jestli ty Tamary zrezivěli v Rusku nebo nezrezivěli ti může být uplně ukradené, důležité je, že jsme za ně dostali zaplaceno.
Ano TATRA kopřivnici další klasický případ katastrofy US investice, která přivedla tuto firmu k bankrotu.

karel3

23. 07. 2020

Martin23
Teslu Pardubice (Tamara) po 90. roce vykradli českoslovenští soudruzi lampasáci (HTT Tesla Pardubice) , sklady materiálu a výdejny nářadí ve Sběrných surovinách zpeněžil pardubický zelinář Král. V jakém pořadí si dnes již nepamatuji. Ale samí soudruzi "vlastenci".
Asi 60 sad lokátorů Tamara vyvezl Omnipol za sociku do Sovětského svazu, kde bez užitku zrezivěly v ruské džungli.... :slight_smile:

Tatra Kopřivnice. V kupónové privatizaci jsem se stal akcionářem Tatry Kopřivnice. 2x za sebou ji vykradly české privatizační fondy. Poté byla vrácena státu. Nějaký čas tam hospodařil i soudruh Soudek za jehož vedení se položila i Škoda Plzeň. Později Tatru stát v zoufalství prodal americkým manažerům. Dluhy Američanů po podepsání jejich kontraktu na 200 hasických aut do arabských zemí zkoupil Strnad. Dodnes se říká, že za ruské peníze.
Z dob socialismu "dodnes" dluží Libye za 38 tahačů a podvalníků na tanky... Úspěchy socialistického průmyslu. :slight_smile:

Až do roku 2006 bylo Aero státní podnik, takže stížnosti politikům a vládám 1990-2006. :slight_smile:
"Slovanský živel" ještě nikdo v rozkrádání nepřekonal. :laughing:

Omny

23. 07. 2020

Martin
to co dělal Boeing v Bombardieru udělal i u nás v Aeru napiš to na rovinu a nechot kolem horké kaše. Vyloženě ničil tuhle firmu a přivedl jí ke kolapsu. A dakšá voser byl jak Aero vyloženě za hubičku prodal pár L159 do US..
Jinak píšeš kraviny....po těch zbraních co se tu vyrábělo by byl velký zájem ve třetích zemích minimálně, byla to spíše hloupá/naivní politika v 90. letech, kterou tu ohledně zbrojní výroby prosazoval naš bývalý president atd....západ musel být uplně šťastný jak jsme jim vyklidili pole a to se prakticky týkalo i jiných oboru průmyslu
L-39 se vyvezlo do celého světa tisíce ks.......na to šlo krásně navázat...takže naše státní podporu do AERA byla zcela v pořádku, problém byl jinde a rozumím tomu, že ty jako USofilní troll to jenom přehlížíš..

Karel

23. 07. 2020

Nový Hyundai i30 s křídly :grin:

Martin

23. 07. 2020

Martin23: Fajn. Jenze kamen urazu byl v tom, ze:
1) Tradicni odbytiste byla pryc (stejne nam neplatili). Tam uz se vyvazet nedalo.
2) Podniky se nedokazaly prosadit na novych nebo je konkurence koupila a znicila.
3) Stat si nedokazal udrzet kontrolu nebo preziti klicovych zbrojnich podniku viz Aero. Retia je na tom co vim pomerne dobre a i tech par radaru se vyvezlo.
Jenze to se deje i dnes a i na Zapade. Staci se podivat jak se snazil Boeing pred dvemi lety znicit konkurencni Bombardier. A to v nem mela znacne investice jak Kanadska vlada tak VB.
A vlastne i snahy o zachranu Aera nalitim do nej desitky miliard nebo 5 miliardova anabaze s t72m4cz se s odstupem casu ukazaly jako obrovska chyba.

Martin23

23. 07. 2020

​Martin
A ten letoun typově podobný ​TA-50 by byl přijatelný jen, kdybychom si ho vyráběli sami.
Ovšem to by s náma Američané nesměli hrát prasárny jako s L 159.

Martin23

23. 07. 2020

​Martin
No to určitě. Tady vlastně nebylo konkurence schopné nic. Sklárny, textilky, cukrovary, všechno se složilo samo od sebe.
Jo, i tak se to dá brát. Tamara - zářez, Tatrovka - zářez, Aero - zářez.

No a já to vidím tak, že po roce 1990 přibyla západu nová kolonie a aby nekonkurovala, tak se vše konkurence schopné zahlušilo. A vojenský průmysl, to je jedna z mimořádně zajímavých kapitol.

Martin

23. 07. 2020

Martin23: Tady se vojensky prumysl zamerne nezlikvidoval. Jednoduse nebyl po padu rezimu konkurenceschopny. Utlum nastal uz nekdy v 86-87 roce. Po skonceni studene valky byla navic vsude spousta levne zapadni techniky, ktere jen tezko mohla nova podprumerna konkurovat. I na Zapade skoncila cela rada nadejnych projektu pro nezajem zakazniku.
Tim jak se navic podniky vratily pravoplatnym majitelum nebo je nekdo ziskal v privatizaci, tak se rozpadla propojena struktura a navic uz nemohly tak snadno a levne vyuzivat pomoci statnich vyzkumnych ustavu a vysokych skol. O to vse se opiralo Aero pri vyvoji L-39.
Navic by to nebylo rentabilni. Vyvoj L-159, ktery jen "prekopanou" verzi 39 stal 55 miliard. Vyvoj nadzvukoveho stroje by byl uplne o jinych cislech. A osud toho stroje by byl totozny. Minimalni atestace zbrani, minimalni dalsi vyvoj, minimalni prodej do zahranici.

Ale souhlasim, ze Gripen je pro CR nejlepsi reseni. Drive jsem tvrdil i ta TA-50, ale cenovy rozdil neni takovy, aby to obhajilo ztratu schopnosti.

Ps: Pisu to na tabletu a odmita psat hacky a carky. Snad se svet nezbori.

karel3

23. 07. 2020

OMny
"proč je Rusko pasé.....jaký je jasný důvod, že Poláci poníženě lezou do prdele US a všechno za cokoliv od nich nakupují, byť s jejich technikou spokojeni moc nejsou? Mně to totiž jasné není proto se ptám...."

Proč USA a ne Rusko?
Odpovědi zná každé malé dítě.
V USA žije vlivná menšina 9 mil. Poláků.
Protože Rusko je špína a Poláci mají pamět.
17.září 1939 "Polsko přestalo existovat", prohlásil Molotov před 81 lety. Tak jak se dohodl se svými nacistickými spojenci.
Jenom nepoučitelný blbec by si chtěl zopakovat život s ruskými primitivy v ruské kolonii (1945-1989).

Martin23

23. 07. 2020

​OMny
Tak Poláci se evidentně snaží vyrovnat Německu a Rusku. Z toho důvodu si ani jiného "většiho bráchu" nemohli vybrat.
Proto nákupy zbraní, proto základny US.
V podstatě doufají, že díky užšímu svazku s USA se z nich právě stane taková evropská Jižní Korea.

OMny

23. 07. 2020

Polyn
proč je Rusko pasé.....jaký je jasný důvod, že Poláci poníženě lezou do prdele US a všechno za cokoliv od nich nakupují, byť s jejich technikou spokojeni moc nejsou? Mně to totiž jasné není proto se ptám....

Martin23

23. 07. 2020

​Polyn
Ještě bych doplnil, že F 35 je úderný stíhač, ne stíhač k vybojování vzdušné nadvlády. Na to i USA mají F 22 a F 15.
A docela by mne i zajímalo, proč by dvoumotoráky měli potřebovat snad jen Poláci?
Dvoumotorák se od jednomotoráku liší v tom, že může dát letounu určité letové vlastnosti, které by jednomotorák dát nemohl.

Jinak řečeno, jestli je stroj jedno nebo dvoumotorový není při výběru klíčová charakteristika.
Gripen je pro malé země výhodný, a je jednomotorový, protože jde o lehký univerzální stíhač, relativně za slušné peníze a s levnějším provozem.
F 16 který má také jeden motor již tak úplně univerzální není a primárně není určen vybojování vzdušné navlády.
F 18 SH je již dvoumotorák a je hmotnostně i cenově trochu jinde.
F 15 je taky dvoumotorák a jde o těžkou plnokrevnou stíhačku
Ale F 35, kterou dnes povinně musí všichni kupovat, je také jednomotorák, který je těžší než F 18 a pořizovací i provozní cena jsou nejvyšší ze všech těch letadel.
Takže podle mne by každý měl mimo ceny hledět a) jestli chtějí stroj k obraně, b) k obraně i útoku, nebo c) primárně k útoku.
Pak si určit, jestli stačí lehčí stroj nebo těžká varianta.
Rozhodně neplatí, že počet motorů je základní kritérium.

Osobně jsem zastáncem toho, že pro stát naší velikosti je lehký Gripen naprosté maximum. Více bych preferoval cestu, kterou uvedl Ztak.
Něco jako ​KAI TA-50 Block 20, tedy ještě lehčí variantu, a takový letoun mohly Vodochody vyrobit taky. Kdyby se u nás zcela záměrně zbrojní průmysl nezničil.

Ale kdybych dostal za úkol vybrat pro tuto zemi stíhačku, která by měla za úkol především obranu vlastního území, a dostal vybrat mezi F 35, F 15 nebo F 18 SH, rozhodně bych nevolil ten jediný jednomotorák, který je nejdražší a jeho vlastnosti ho limitují ve vzdušných soubojích.

Martin23

23. 07. 2020

​MXM

Pro Poláky, kteří trpí komplexem a chtějí se stát minimálně regionální velmocí je spojenectví s USA naprosto klíčové. Proto by do ničeho takového nešli.

​Polyn
Marně přemýšlím, co lidi jako vás, při tom, kolik dnes můžete mít informací drží tyhle bludy. Polsko, Maďarsko a zatím i my to jsou snad jediné země západní a střední Evropy, které si ve vztahu k Bruselu a jejich centralismu, plánování, nařizování dokázaly ještě zachovat trochu zdravého rozumu.
Jo je fakt, že Němci mají vizi už více než tisíc let chtějí ovládnout Evropu.

Polyn

22. 07. 2020

"Poláci do toho měli jít, takhle jsou závislí na amerických dodávkách."

S letouny se kupuje dlouhodobé partnerství. A Polsko potřebuje silnou záruku. Má svoje geopolitické plány a z Evropy žádná záruka pro jeho potřeby není, naopak jsou to jen překážky. Z daleké Asie taky ne. Důvod proč nakupují ve velkém všechno možný už dlouhé roky v USA je asi jasný...


"Klidně do toho mohla jít V4 jako celek, to by už pak znamenalo i dost letounů na velkou konkurenceschopnost danému projektu."

Ne nemohla. Dvoumotorák potřebuje maximálně tak Polsko, ale nikdo jinej. Co víc, nějaká V4 neudělala nikdy nic užitečného. Představa, že by došlo k dohodě na tak velkém projektu je k smíchu. Je to jen spolek, který vede rádoby politiku bohužel založenou především na negování, bez vize a pokládání konkrétních řešení. Prostě lúzři, který budou pořád "ti druzí" a kňourat jak za to můžou ti zlý Němci a vůbec všichni ostatní bla bla... Co hůř, Orbán nás zatáhl do svého tažení proti Timmermansovi.

Polyn

22. 07. 2020

Škoda, že to nedali dohromady se Švédama. Ti mají k dispozici solidní know-how, ale na Flygsystem 2020 prachy nemaj. Turecko bylo partnerem pro vývoj a výrobu a s připojením financování a dalším know-how z Koreje by měli velkou šanci. Co víc, pokud se Turci nakonec s s Trumpem nedohodnou na F-35, tak budou horko těžko shánět moderní stíhač. Rusko je pasé, Čína kvůli politice dvojité pasé...
Nápad spojit se s Japonskem ()viz níže v diskuzi) je postavený na hlavu. Žádné dobré vztahy mezi nimi nejsou. A to především ty územní. Nemilých incidentů na moři bylo už několik.

Capt Rodgers

22. 07. 2020

Cateye
Samozřejmě, že systém HIRSS neskryje veškeré záření, ale účinek rozhodně má (viz Mi-24D v Afganistánu muselo být upgradeváno na variantu Mi-24E, která má HIRSS a mělo mnohem větší šanci na přežití vůči IR raketám. Důvodem absence HIRSS u F-35 je nutnost otáčení motoru a to by se systémem HIRSS nešlo. A F-35 není lepší a dokonalejší letadlo než F-22 nebo B-2, je pouze novější. Třeba už z vizualizací nástupce B-2, která pod označením B-21 Raider má zatím plánovaný první let na příští rok, tak ta systémem HIRSS disponuje

MXM

22. 07. 2020

Poláci do toho měli jít, takhle jsou závislí na amerických dodávkách. Klidně do toho mohla jít V4 jako celek, to by už pak znamenalo i dost letounů na velkou konkurenceschopnost danému projektu. Ovšem to proameričtí lobbisté nemohou připustit...

Cateye

22. 07. 2020

Capt Rodgers: Tak F-35 jasně naznačuje, že na HIRSS rezignovali už i Američané, protože jak se zjistilo u F/A-22, cena neodpovídá efektu.

karel3

22. 07. 2020

Škoda, že se nedá zjistit co všechno je na protypu KFX z titanu(Gr.5), hliníku a oceli.
Zda Jihokorejci kupují titan v Číně jako většina překupníků v ČR, protože je mnohem levnější než z Ruska.

Capt Rodgers

22. 07. 2020

KDyž se podívám na ty vizualizace KFX, tak to na mě působí, jako kdyby Jihokorejci rozřízli F-22 a F-15K na dvě poloviny a následně ty letadla spojili. Přední část je totiž úplná F-22, zatímco zadní a motory vypadají jako ze Slam Eaglu.
Jinak co se stealth vlastností týká, tak je bude mít velice podobné jako dosavadní verze Su-57. Trup má stealth tvar, ale motory nemají ten HIRSS systém jako mají F-22 a B-2

Martin23

22. 07. 2020

​Ztak
Tak přesně o tomhle jsem mluvil ve smyslu našich možností. Nadzvukový nástupce L 159.
Ale to by nebyl obchod za hromadu miliard a z toho pramenící provize a naopak mnoho práce.

Martin23

22. 07. 2020

"​Hlavní nevýhodu KFX představuje jeho nižší úroveň stealth. Proto je také někdy označován jako letadlo generace 4,5. Důvodem je především nedostatek vnitřních prostor pro zbraně".


Tak tuhle nevýhodu má ale i F 35. Tedy mimo jiné.
Článek, který je sice spíše o plánech než konkrétním letadlu jen potvrzuje, co jsem zde za poslední dobu k F 35 řekl.
Úderné letadlo, které sází na stealth a tím pádem jsou výrazně omezeny ostatní vykonostní chrakteristiky letounu.
Jeho použití jako stíhače k vybojování vzdušné nadvlády a ostraze je pak více než diskutabilní.
O KFX není proč diskutovat.
Ale tento druh článků ve mne vyvolá vždycky smutek nad tím, jak jsme se u nás zbytečně připravili o možnost být ve zbrojním průmyslu více soběstační a aktivní.
Podle mne kdyby se předchozích dekádách více pracovalo na následovníku L 159, tak jsme mohli mít svoje letadlo, které by s ohledem na rozlohua polohu pro naši armádu dostačovalo a to jak v air policingu, tak i jako bitevní letadlo.

Ztak

22. 07. 2020

Jižní Korea objednává 20 lehkých útočných letadel KAI TA-50 Block 20
https://www.janes.com/defence-news/news-detail/south-korea-orders-20-ta-50-block-2-traininglight-attack-aircraft

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací