Nacistickou chloubu Bismarck potopila neschopnost admirála
Jediná bojová plavba bitevní lodi Bismarck se epicky zapsala do dějin druhé světové války. Němci vyslali do Atlantiku svou nejmodernější loď, která byla mnohými považována za nepotopitelnou. Nakonec ale všechna její děla a pancíře padly za oběť vychloubačnosti a neschopnosti admirála Günthera Lütjense.
Foto: Günther Lütjens, admirál lodi Bismarck | Wikimedia Commons / Public domain
Základní fakta jsou dobře známá. Obří kolos vyplul z přístavu Gdaňsk v doprovodu křižníku Prinz Eugen. Dvojčlenný svaz měl proniknout do Atlantiku a tam narušovat lodní dopravu a napadat konvoje. Jaké vlastně měla akce šance na úspěch, o tom se dodnes vedou debaty. Pravdou je, že pro tento úkol se obří bitevní lodě příliš nehodily, na druhou stranu šlo o obrovskou demonstraci síly a také sázku na jednu kartu. Pokud by Bismarck uspěl, pro Velkou Británii by to znamenalo vážné problémy.
Jenže Bismarck se společně s Prinzem Eugenem nedokázal dostat do Atlantiku nepozorovaně, takže se střetl s hlídkujícími loděmi Královského námořnictva. Do cesty se mu postavil rovnocenný soupeř, pýcha Albionu, bitevní křižník Hood v doprovodu mocné bitevní lodě Prince of Wales. Síly v bitvě byly víceméně vyrovnané, Britové měli na své straně ještě několik lehkých křižníků a torpédoborců, jenže ty do bitvy vůbec nezasáhly. Admirál Lütjens se přitom na začátku do boje vůbec pouštět nechtěl a zdráhal se vydat povel k palbě, takže nakonec k palbě zavelel kapitán Ernst Lindemann. Střet byl poměrně krátký, protože stačily tři salvy z Bismarcku a Hood vyletěl do povětří. Lütjens nařídil odpojit se od Britů, zatímco Lindemann chtěl pokračovat v boji a zničit i zbývající bitevní loď. Tentokrát si ale Lütjens prosadil svou. Němci se tedy začali z bojiště vzdalovat, zatímco Britové se snažili vylovit přeživší z Hooda. Bismarck v boji utrpěl menší poškození, ale bylo jasné, že z dalšího pronásledování konvojů nic nebude.
To, co následovalo po bitvě v Dánském moři, jak se střet nazývá, bylo čistokrevným honem na lišku. Liška se navíc vzdala svého doprovodu — Lütjens nařídil, aby se Prinz Eugen od něj odpojil, čímž měl zmást pronásledovatele. Jenže Britové si vůbec rozpojení svazu nevšimli, takže tento manévr Lütjensovi nevyšel. Následně Bismarck napadly letouny z letadlové lodě Victorious. Jenže tento útok nepřinesl nic. Jediné torpédo, které kolos zasáhlo, nebylo schopné jeho masivní chromniklové pláty vůbec prorazit. Po útoku se stalo to, čeho se Britové obávali — Bismarck se jim ztratil. Britové k honu na německou loď použili všechna plavidla, která měli k dispozici, přesto nebyli schopní vypátrat, kam Bismarck zmizel.
Foto: Bitevní loď Bismarck | Wikimedia Commons / Public domain
Tehdy se dopustil Lütjens své další, tentokrát osudové chyby. Místo aby dodržoval rádiové ticho, což byla elementární věc v takové situaci, kdy jedinou loď hledá celá britská flotila, začal vysílat rádiem zprávy do Berlína. Květnatě se chlubil potopením Hooda, vzýval Vůdce a sděloval informace o stavu lodi, což bylo naprosto zbytečné. Navíc depeše zachytili Britové, kteří byli schopní následně určit, v jakém kurzu Bismarck pluje. Hon mohl pokračovat.
Další události jsou notoricky známé. Bismarcka se podařilo ochromit leteckým útokem, při kterém ho torpédo zasáhlo tak nešťastně, že mu zablokovalo kormidlo. Loď nemohla manévrovat ani unikat a stala se tak snadnou kořistí pro početnou flotilu britských lodí. Odborníci se shodují, že pokud by Lütjens neodvysílal depeše, měl velmi dobrou šanci uniknout. Jenže Lütjens nebyl příliš dobrým velitelem, dopustil se celé řady chyb a jeho loď nakonec poslaly ke dnu právě jeho chyby.
Zdroj: warhistoryonline.com, defensemagazine.com
Komentáře
Polw
02. 03. 2025, 12:23Tak on "hon na Bismarck" je poměrně známá a zdokumentovaná záležitost. Jen bych doplnil, že to hlášení zachytili Amíci někde na Falklandech a předali Britům. Celem dobře je to popsáno zde:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Bismarck_(1939)
Obecně vzato, bitevní lodě nejvyšší třídy byli ve druhé světové válce prakticky k ničemu. Yamato, Tirpitz, Arizona, a nakonec i ten Bismarck, který v podstatě potopili archaické dvouplošníky z první světové války...
JanJan
03. 03. 2025, 05:53Amíci někde na Falklandech?
Bitevní lodě (nejvyšší třídy? ten termín by chtělo nějak vysvětlit) samozřejmě ztrácely a nakonec i ztratily význam během druhé světové války díky nástupu letadlových lodí, ale právě díky tomu, že se jednalo o přechodové období, se ještě uplatnily a význam nesporně měly. Například už jen jako hrozba, viz Tirpitz a PQ 17.
Dávat do stejné řady Yamato, lodě třídy Bismarck a k nim USS Arizona, bitevní loď z první světové války, relikt Washingtonské konference, je trochu nešťastné. Její vrstevnice si ale nakonec řádně zastřílely jako lodě palebné podpory při invazích v Pacifiku, což vypovídá o tom, že i takové přestárlé kusy byly k něčemu a ne k ničemu.
Radek
02. 03. 2025, 00:15Sorry, St. Nazaire vyřadili až v březnu 1942, ale bez zásobovacích lodí nemohl Bismarck efektivně operovat. Britové posílali bitevní lodě třídy R jako eskortu konvojů, takže by se Bismarck těžko prosazoval.
Radek
02. 03. 2025, 00:11Holland udělal chybu v navigaci a místo aby se střetl čelně a rychle zkrátil vzdálenost, takže by granáty PoW i Hoodu proráželi pancíř stejně jako ty z Bismarcku (takže 8 těžkých děl proti 18), musel Bismarck dohánět, takže střelba na velkou vzdálenost a granáty dopadající shora na slabý pancíř paluby Hoodu. Kdyby Lutjens udělal chybu a střílel na PoW, prohrál by, pancíř PoW by odolal. Hood se Bismarcku nemohl rovnat ani děly a řídícím systémem palby, ani pancéřováním. PoW byl nový a těžká děla v bitvě odpadala jedno po druhém. Přesto zasáhl Bismarcka na přídi a prorazil nádrž nafty, takže zhatil celou německou operaci a zatloukl první hřebíček do rakve - Bismarcku klesla rychlost, ztratil možnost plných nádrží (omezený dosah a operační volnost). Lutjens měl rozkaz vyhýbat se těžkým britským lodím, jediný šťastný zásah ho mohl poškodit tak, že by neunikl. PoW měl stejně kvalitní pancíř jako Bismarck. Když Lutjens vysílal zprávu o poloze, jeho radiové systémy pořád přijímaly signály radarů hledajících britských těžkých křižníků. Radiové vlny sice doletěly k Bismarcku, ale už byly slabé pro vytvoření signálu na britských lodích. Lutjens nevěděl, že ho ztratili a marně hledají. Je ale šance, že by ho stejně znovu našli, hledala spousta lodí i letadel. Na Bismarck Britové vypustili 23 torpéd ze Swordfishů, 3 ho zasáhli, jeden zásah z toho vyřadil kormidla a střední šroub. I kdyby ale Bismarck unikl a připlul do Francie, neměl moc šancí. Zásobovací lodě Britové zmasakrovali, takže žádný další lov konvojů nehrozil. Bismarck ve Francii by byl napadán RAF a musel by zpátky do Německa (ve Francii po útoku na St. Nazaire v březnu 1941 nebyl dok na opravu dlouhých bitevních lodí). Bez letadlové lodi tvořící průzkum a ochranu před nálety nemohl od léta 1941 Bismarck operovat v Atlantiku. A letadlovou loď Němci neměli. Teprve na konci roku 1941 katastrofa Royal Navy (vyřazení Queen Elisabeth a Valiantu, potopení Barham, Ark Royal, Prince of Wales a Repulse) umožnila větší nasazení, jenže to už se zapojili američané.
Czertik
01. 03. 2025, 19:26se divim ze tu neni rexik aby nam vyvsetlil ze lutjens byl britskym agentem.
JanJan
01. 03. 2025, 21:50Uz urcite něco chystá, to zas bude referat blbosti na tri obrazovky.
Strafek
01. 03. 2025, 09:04Zdravím.
"Do cesty se mu postavil rovnocenný soupeř, pýcha Albionu, bitevní křižník Hood v doprovodu mocné bitevní lodě Prince of Wales."
Rovnocenný soupeř?? no ani náhodou..
Vám lodě s děly 10x356mm a s 8x381mm oproti 8x380mm a 8x203mm přijdou rovnocenné?
Britové měli jasnou převahu .
souhrou špatných rozhodnutí admirala Hollanda bitva dopadla jak dopadla.
chyba Lütjense byla že nedal rozkaz pronásledovat Prince of Wales který byl také
poškozen a některá zařízení nefungovala správně. to byla chyba Britské admirality
,že nasadili lod která byla přijata do služby před kratkou dobou a na palubě byli stále civilní zaměstnanci.
"Následně Bismarck napadly letouny z letadlové lodě Victorious. Jenže tento útok nepřinesl nic. Jediné torpédo, které kolos zasáhlo, nebylo schopné jeho masivní chromniklové pláty vůbec prorazit."
No další nepřesnost.
Bismarck neměl na bočním pancéřováni použitou chromniklovou ocel Wotan,
ale ocel Krupp KC
Ocel Wotan byla použita pouze na pancéřování muničních skladišt.
jediné těžke lodě v Krigsmarine které měli použitou ocel Wotan na boční pancéřování byli
Scharnhorst a Gneisenau.
Důvod proč nebyla použita i na Bismarck a Tirpitz byla cena
"Tehdy se dopustil Lütjens své další, tentokrát osudové chyby."
No Němci neměli radary srovnatelné s Britskými.
ale dokázali detekovat radarové signály.
Německé ponorky používali přístroj "Metox" který spolehlivě varoval před radary v okolí.
takže ten důvod proč vyslal tu zprávu o stavu,že byl přesvědčen že Britové o pozici Bismarcku vědí.
Pepík Knedlík
01. 03. 2025, 10:16Jo jo osudová chyba. Lindeman mel toho vola zavřít do kajuty a Bismarck by přežil. Jenže admiral musel posílat zprávy a Britové dokazali dešifrovat část komunikace. Škoda.
Pěkný rozbor Strafek :thumbsup:
Czertik
01. 03. 2025, 19:35strafek
civilove na pow byly proto ze pow jeste nebyl dokonceny!!!. stale chybelo nainstalovat a zprovoznit nekolik systemu, proto ti civilove. o tom ze neprsel zadnmi prejimacimi testy je myslim jasne.
ano, vahove ve vaze palby meli britoe prevahu, ale spis jen tereticou protoze pow trpel jeste nedostatky a nedodelky ktere jeho ucinost snizovaly.
holand zvolil takovou taktiku prave proto ze nevedel jakou vyzbroj maji nemci, kdyby to vedel, tak by od nemu drzel dal a nemci by meli hodne smolika.
no a mas dalsi chybicku a to tu, ze kdyby metox zachycoval signaly britsych radaru na bismarku....tak by ho britove na radarech museli mit a oni nemeli.
JanJan
03. 03. 2025, 06:00Na papíře máte pravdu s převahou, ve skutečnosti to bylo naprosté podcenění ze strany Britské admirality, poslat starý HMS Hood se všemi jeho nedostatky a zcela nový a v provozu řádně neodzkoušený HMS Prince of Wales proti nové bitevní lodi, o jejichž parametrech neměli přesnou představu, bylo neuvážené. Mohli si ještě z předchozí války pamatovat, že německé námořnictvo není radno podceňovat.