Rheinmetall zahajuje výrobu trupů F-35. Třetina všech komponentů letounu se vyrábí v Evropě
Německá společnost Rheinmetall dokončila 1. července 2025 výstavbu výrobního závodu v hodnotě 200 milionů eur ve městě Weeze v Severním Porýní-Vestfálsku, kde se budou vyrábět střední části trupu amerického bojového letounu F-35A Lightning II. Závod, který byl postaven ve spolupráci se společnostmi Northrop Grumman a Lockheed Martin, by měl zahájit výrobu prakticky okamžitě.
Foto: Letouny F-35A přidělené k 3. peruti RAAF v roce 2023 | U.S. Air Force photo by Tech. Sgt. Eric Summers Jr. / Public domain
První část trupu, sestávající z přibližně 300 000 jednotlivých dílů a vážící kolem dvou tun, by měla být dodána do Spojených států na podzim 2026, kde bude integrována do finálního montážního procesu. Německo objednalo 35 letadel F-35A, které nahradí flotilu letadel Tornado, která v současné době slouží jako platforma Bundeswehru pro mise NATO v oblasti sdílení jaderných zbraní. Dodávky německému letectvu by měly začít v roce 2027. Stavba závodu ve Weeze byla dokončena za méně než osmnáct měsíců.
Nový závod se rozkládá na ploše 60 000 m² a zahrnuje nejen výrobní linku provozovanou společností Rheinmetall Aviation Services GmbH, ale také logistické a skladové prostory, výzkumná a testovací centra, školicí učebny a jednotky kontroly kvality. Závod je navržen tak, aby za normálních podmínek vyráběl 30 středních částí trupu ročně, s možností zvýšení výroby na 36 kusů ročně díky další směně. Společnost Rheinmetall podepsala rámcovou smlouvu se společností Northrop Grumman na výrobu nejméně 400 středních částí trupu po dobu 17 až 20 let. Od začátku roku 2025 bylo ze Spojených států dodáno přibližně 35 zásilek těžkých strojů, každý o hmotnosti kolem pěti tun, aby byl závod připraven k provozu.
V dubnu 2024 zahájila společnost Rheinmetall spolupráci se společností AERO-Bildungs GmbH v oblasti školení, aby replikovala americký model školení společnosti Northrop Grumman a zajistila technickou připravenost a místní know-how pro zahájení výroby. V polovině roku 2025 bude závod zaměstnávat 200 lidí a do konce roku 2026 by měl počet zaměstnanců přesáhnout 400. Závod ve Weeze je po původní lince Northrop Grumman v Palmdale v Kalifornii druhou integrovanou montážní linkou na výrobu trupu letounu F-35 na světě.
Projekt je součástí širší strategie diverzifikace společnosti Rheinmetall, která se tradičně zaměřuje na tanky, dělostřelectvo, munici a systémy protivzdušné obrany. V reakci na zvýšenou poptávku v oblasti obrany po ruské invazi na Ukrajinu se společnost rozšiřuje do leteckého průmyslu, včetně dronů, satelitů a leteckých technologií. Rozhodnutí Německa o pořízení letounů F-35A vychází z jeho hodnocení, že žádný evropský stíhací letoun v současné době nenabízí srovnatelné operační schopnosti, zejména v kontextu sdílení jaderných zbraní v rámci NATO.
Výroba prvního německého letounu F-35A s označením MG-01 byla zahájena ve Spojených státech 6. prosince 2024. Německý ministr obrany uvedl, že v současné době neexistují žádné schůdné alternativy k letounu F-35, které by splňovaly specifické požadavky země. Podle veřejných prohlášení plánuje Bundeswehr provozovat letouny samostatně s využitím vnitřních zdrojů a mezinárodního fondu náhradních dílů v případě omezeného přístupu k americkým systémům. Německá vláda a představitelé obranného průmyslu zdůraznili, že dodavatelský řetězec F-35 zahrnuje evropské účastníky a podporuje národní bezpečnost dodávek prostřednictvím regionálních výrobních uzlů.
Program F-35 je podporován decentralizovaným globálním dodavatelským řetězcem, který zahrnuje více než 1 900 dodavatelů v přibližně tuctu zemí. Kromě nového závodu na výrobu trupů společnosti Rheinmetall v Německu existují dva závody pro finální montáž a kontrolu (FACO) mimo Spojené státy: jeden v italském Cameri a druhý v japonské Nagoje. Závod v Cameri, provozovaný společností Leonardo ve spolupráci s Lockheed Martin, vyrobil první italský F-35A v roce 2015 a F-35B v roce 2018. Slouží jako evropské centrum pro údržbu, opravy, generální opravy a modernizaci (MRO&U) letadel F-35 a kromě italských letadel podporuje také norské a nizozemské letky.
Nagoja, provozovaná společností Mitsubishi Heavy Industries, montuje letadla pro japonské letectvo. Oba závody doplňují hlavní výrobní linku společnosti Lockheed Martin ve Fort Worthu v Texasu, která vyrábí více než 150 letadel ročně. Mezi další zúčastněné země patří Norsko, Nizozemsko, Dánsko, Finsko, Spojené království, Kanada a Austrálie. Každá země přispívá buď výrobou komponentů, montáží nebo infrastrukturou pro údržbu. Evropské země stále více požadují více montážních a údržbových kapacit na svém území, a to z logistických důvodů a kvůli domácímu politickému tlaku na vyšší průmyslové zapojení do kontraktů na nákup letadel F-35.
Evropské země hrají významnou roli ve výrobě kritických komponentů pro F-35. Podle belgického vicepremiéra Krise Peeterse je přibližně 30 procent všech komponentů F-35 vyráběno evropskými dodavateli. Spojené království se podílí přibližně 15 procenty na hodnotě každého letadla, včetně zadní části trupu, katapultovacího sedadla, ovládacích prvků pro pilota a systému vertikálního vzletu pro variantu F-35B. Hlavními dodavateli jsou společnosti BAE Systems a Rolls-Royce, které vyrábějí ve svých závodech v Anglii. Dánská společnost Terma vyrobila pro tento program více než 30 000 dílů, včetně kompozitních a konstrukčních dílů, jako je zbraňový kontejner pro F-35A, pokročilé kompozity pro ocasní části, kryty radarové elektroniky, pylony a panely trupu.
V Nizozemsku dodávají společnosti jako Fokker Technologies (dceřiná společnost GKN Aerospace) nebo Thales Netherlands pohonné systémy, radarové komponenty, díly draku a další systémy, přičemž letecká základna Woensdrecht slouží jako jedno ze tří globálních center pro distribuci náhradních dílů pro F-35. Tyto díly zůstávají majetkem USA, dokud nejsou namontovány na letadlo, a jsou sdružovány na mezinárodní úrovni pro logistiku a údržbu. Finská společnost Patria staví v Jämsä nový závod, kde bude v letech 2026 až 2040 vyrábět 400 částí trupu a dveří podvozku a bude také provozovat centrum údržby motorů F135. Tyto příspěvky zajišťují kontinuitu provozu během krizí a posilují strategickou autonomii evropských provozovatelů letounů F-35.
Belgie, která objednala 34 letadel F-35A, oficiálně požádala, aby další jednotky byly montovány v italském závodě Cameri FACO namísto v závodě Lockheed Martin ve Fort Worthu. Belgická vláda rovněž zdůraznila význam nových kompenzačních dohod pro zlepšení ekonomické návratnosti programu, který nedosahuje původních předpokladů. Belgické společnosti skutečně získaly některé zakázky: Asco vyrábí složité titanové nosníky pro křídla letounu F-35, které jsou dodávány společnosti Fokker v Nizozemsku pro integraci do klapek; SABCA vyrábí komponenty pro horizontální ocas a podélníky trupu, zatímco ILIAS Solutions dodává software pro systémy řízení flotily a logistiky. V roce 2018 byla proto očekávaná průmyslová návratnost oznámena ve výši 3,6 miliardy EUR, později revidována na 4 miliardy EUR, ale do roku 2022 se realizovaly pouze zakázky v hodnotě 700 milionů EUR.
Revidovaná dohoda podepsaná v roce 2024 předpokládá ekonomickou návratnost ve výši 66 milionů EUR ročně, což představuje celkem 2,7 miliardy EUR za 40 let. Belgie zvažuje, zda by letadla montovaná v Itálii mohla být klasifikována jako evropská výroba, aby mohla být způsobilá pro úvěry na obranu schválené EU. Návrh navazuje na širší trend EU, který usiluje o posílení strategické autonomie a financování obrany prostřednictvím vnitroevropské průmyslové spolupráce. Mezi další evropské přispěvatele patří Norsko a Itálie, jejichž společnosti dodávají komponenty draku letadla, avioniku a elektronické systémy. Tato kolektivní síť podporuje jak operační připravenost, tak regionální zaměstnanost a zároveň integruje evropské firmy do největšího a nejsložitějšího programu výroby stíhacích letadel, který je v současné době realizován.
Zdroj: armyrecognition.com, defensemagazine.com
Komentáře