Čína nasazuje ostré tempo v námořním zbrojení. Zahájila výrobu palubních letounů páté generace J-35
Čína zahájila sériovou výrobu stíhacích letounů páté generace J-35, které jsou speciálně konstruovány pro provoz na palubě třetí letadlové lodi čínského námořnictva, typu 003 Fujian. Jde o zásadní krok v dlouhodobých ambicích Číny vybudovat moderní námořnictvo pro dálkové operace a uplatnit svou moc v indo-pacifickém mořském prostoru. Letouny J-35, označované také jako palubní varianta FC-31, budou tvořit jádro letecké skupiny letadlové lodi Fujian, válečné lodi nové generace s elektromagnetickým katapultovacím systémem, který je v současné době k dispozici pouze námořnictvu Spojených států.
Foto: Shenyang J-35A v roce 2024 | CNS / CC BY 3.0
Na rozdíl od současných stíhaček J-15 čínského námořnictva, které operují z letadlových lodí Liaoning a Shandong v konfiguraci STOBAR (s můstkem), je J-35 navržen pro operace CATOBAR (Catapult-Assisted Take-Off But Arrested Recovery). Nový stíhací letoun zahrnuje řadu klíčových konstrukčních prvků pro použití na letadlových lodích, včetně zesíleného podvozku, sklopných koncových křídel pro úspornější skladování na letadlové lodi a systému ocasního háku pro přistání. Jeho těžko zjistitelný trup, optimalizované vstupy motorů a zabudované senzory z něj činí platformu páté generace, která má překlenout technologickou propast mezi americkým letounem F-35C a stávající čínskou výzbrojí.
Čínský letecký průmysl dosáhl v uplynulém desetiletí významného pokroku v technologii stealth a J-35 je jasným důkazem této vyspělosti. Letoun je poháněn dvěma motory, přičemž podle zpráv byly v raných variantách použity motory WS-13E, které byly v pozdějších výrobních modelech nahrazeny výkonnějšími motory WS-19. Tyto motory by měly nabídnout lepší poměr tahu k hmotnosti a spolehlivost, což umožní vyšší vzletovou hmotnost pro operace z paluby letadlové lodi. J-35 je vybaven vnitřním zbraňovým prostorem schopným nést rakety vzduch-vzduch PL-15 pro boj mimo vizuální dosah, rakety PL-10 s krátkým dosahem a přesné řízené munice. Předpokládá se také, že je vybaven pokročilým radarovým systémem AESA a elektrooptickým zaměřovacím systémem (EOTS) namontovaným na přídi, který je koncepčně podobný systémům na palubě F-35.
Ve srovnání s letounem F-35C amerického námořnictva nabízí čínský J-35 některé jedinečné vlastnosti a má také určitá omezení. Dvoumotorová konfigurace J-35 poskytuje větší redundanci a může nabídnout lepší výkon při dlouhodobých operacích na moři, zejména v nouzových situacích. Teoreticky také podporuje těžší náklad a delší dolet. F-35C v současné době těží z pokročilejších schopností síťově orientovaného boje, včetně vynikající fůze senzorů, hladké integrace do společných operací a přístupu k osvědčeným logistickým a údržbářským sítím. Americká platforma také prošla rozsáhlými kvalifikacemi pro letadlové lodě a hodnocením bojové připravenosti, zatímco J-35 je stále ve fázi integrace. Schopnost Číny vyrovnat se nebo překonat F-35C v oblasti fúze senzorů, odolnosti stealth povlaku a celkové vyspělosti softwaru zůstává nejistá.
Vizuální důkazy o provádění letových zkoušek J-35 v nízké výšce se od roku 2021 množí, ale nejvýraznějším potvrzením jeho námořního určení jsou satelitní snímky a fotografie prototypů s námořně šedým nátěrem, sklopnými křídly a prvky kompatibilními s letadlovými nosiči v zařízeních jako Xi'an-Yanliang a závod Shenyang Aircraft Corporation. V poslední době se objevily snímky, které ukazují alespoň dva letouny J-35 v aktivních letových zkouškách s úpravami naznačujícími finální předvýrobní standardy. Zprávy z čínských vojenských zdrojů naznačují výrobu přibližně 50 letounů J-35 ročně.
Typ 003 Fujian sám o sobě představuje obrovský technologický skok pro námořnictvo Čínské lidové osvobozenecké armády. Loď byla spuštěna na vodu v červnu 2022 a je první čínskou letadlovou lodí vybavenou elektromagnetickým systémem pro start letadel (EMALS), který umožňuje rychlejší a flexibilnější starty stíhaček než konvenční parní katapulty. S výtlakem přibližně 80 000 tun a plochou letovou palubou po celé délce byla Fujian navržena pro provoz těžších a výkonnějších letadel a podporu vyššího počtu letů. Odhaduje se, že Fujian může podporovat leteckou skupinu až 60 letadel, včetně stíhaček J-35, letadel včasného varování KJ-600 a vrtulníků.
Námořní zkoušky Fujianu začaly v květnu 2024 a rychle postupují. Čínští vojenští komentátoři naznačují, že letadlová loď by mohla být prohlášena za provozuschopnou již v druhé polovině roku 2025. Kombinace EMALS a J-35 umožní námořnictvu Čínské lidové osvobozenecké armády provádět dlouhodobé letecké operace v vysokém tempu daleko za dosažitelným dosahem a schopnostmi svých předchozích letadlových lodí. Čínští stavitelé námořních lodí a výrobci obranné elektroniky urychlili snahy o integraci domácích komunikačních systémů, softwaru pro řízení boje a technologií řízení letového provozu, aby Fujian dosáhl úrovně srovnatelné s americkými jadernými letadlovými loděmi, i když bez jaderného pohonu.
Strategické důsledky J-35 a letadlové lodi Fujian jsou významné. S těmito systémy se Čína stává druhou zemí po Spojených státech, která provozuje stealth letouny páté generace z letadlových lodí CATOBAR. To dramaticky rozšiřuje schopnost čínského námořnictva provádět přesné údery na dlouhé vzdálenosti, udržovat vzdušnou převahu nad spornými námořními zónami a provádět zpravodajské, sledovací a průzkumné (ISR) mise hluboko do indo-pacifického regionu. Stealth profil J-35 v kombinaci s propojenými senzory mu umožňuje operovat ve vysoce sporných prostředích, což představuje vážnou výzvu pro regionální vzdušné a raketové obranné sítě.
Pro země v indo-pacifické oblasti představuje tento vývoj novou hrozbu. Vyžaduje si to již dnes obnovení investic do námořního letectva a úderných sil letadlových lodí v zemích jako Indie a Japonsko. Spojené státy také posílily svou přítomnost v regionu častými hlídkami úderných skupin letadlových lodí a společnými cvičeními s regionálními spojenci s cílem udržet svobodu plavby a námořní bezpečnost. S postupným dosahováním plné operační způsobilosti J-35 a blížícím se oficiálním uvedením Fujian do služby se otevírá nová kapitola v rovnováze námořních sil v indo-pacifické oblasti. Snaha Číny o získání páté generace letadel pro letadlové lodě nepředstavuje pouze technologický průlom, ale také záměrný a strategický posun směrem k projekci tvrdé síly daleko za své tradiční námořní hranice. Pro vojenské analytiky bude sledování tempa a rozsahu výroby J-35 a jeho integrace do operací letadlových lodí klíčové pro pochopení vývoje čínské doktríny a jejích budoucích záměrů v regionu.
Zdroj: armyrecognition.com, defensemagazine.com
Komentáře
Czertik
21. 07. 2025, 11:56dobre zpravy pro cinu, spatne zpravy pro vsechny ostatni.
nema smysl se utesovat tim, ze cisnke letadla a letadlovky nemaji (zatim) na amiky, protoze to co ztraceji cinani na amiky, tak zbytek sveta ztraci jeste vic na cinany.
a cinske namornictvo je 1 ci 2 co se tyka sily na svete, mst zalezi na tom jak to pocitate. ale brzo ciske namornictvo bude 1 bez ohledu na metodu pocitani.
ano, cinani maji plany na to aby se vyrovnaly poctu amickych letadlovek a vrtulnikovych lodi.