EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Noční šachová partie nad Říší. Luftwaffe vs. RAF – souboj, o kterém se nemluvilo

 06. 05. 2025      kategorie: Vojenská historie      27 komentářů

Když britské bombardéry v noci přelétaly nad Německem, čekali na ně v černé obloze stíhači Luftwaffe – specialisté na noční lov, Nachtjäger. Tito piloti, často bez přímého kontaktu s nepřítelem, vedli nervy drásající válku v naprosté tmě. Byla to válka technologií, ticha a smrtící přesnosti.

20250505_2003_Realistic Aircraft Battle_remix_01jtgssqvkfhq9zct21rdmpgccFoto: Luftwaffe vs. RAF (ilustrační foto) | Sora AI

Na počátku války neměla Luftwaffe žádnou koncepci noční obrany. Royal Air Force, která od roku 1940 přešla na noční bombardování, kladla důraz na psychologický i materiální dopad náletů na německá města. Němci brzy zjistili, že konvenční stíhání ve tmě je nemožné – a začali budovat specializovaný radarový systém.

Zrodil se obranný koncept zvaný Kammhuber-Linie, pojmenovaný podle generála Josefa Kammhubera. Tato linie představovala soustavu radarových sektorů řízených pozemními velitelskými stanovišti. Když bylo zaznamenáno přiblížení britského bombardéru, vyrazil do vzduchu noční stíhač, naváděný operátory pomocí radaru i světlometů. Brzy dostaly stroje jako Bf 110 nebo Ju 88 vlastní palubní radarové systémy – FuG 202 Lichtenstein, a později výkonnější FuG 220.

Noc nad Říší se proměnila ve smrtící šachovou partii. Piloti Nachtjagd létali ve dvoumístných strojích, s radistou a navigátorem po boku, v naprosté tmě – jen podle signálů a tichého hlasu v rádiu. Věděli, že mají jen pár vteřin na útok – buď trefí, nebo zemřou. Britské bombardéry, jako Lancastery či Halifaxy, se bránily střelci a formacemi, ale proti dobře naváděnému útoku byly často bezmocné.

Mezi nočními stíhači vyrostly legendy, například Heinz-Wolfgang Schnaufer, přezdívaný „Duch noci“. Tento mimořádný stíhač sestřelil 121 bombardérů, přičemž devět z nich během jediného letu. Jiní tolik štěstí neměli, přestože byli rovněž vynikajícími piloty – například Egmont Prinz zur Lippe-Weißenfeld nebo Helmut Lent, kteří zahynuli při nehodách či v soubojích.

RAF reagovalo na nasazení nočních stíhačů technickým protiútokem – vývojem rušiček radaru, pasivních odražečů (Window) a zaváděním rozptýlených formací. Luftwaffe se přizpůsobila nasazením různých taktik – například Zahme Sau (zkrocené prase), kdy piloti operovali nad cílovou oblastí podle vlastního uvážení, nebo Wilde Sau (divoké prase), kde se nasazovaly i denní stíhačky bez radaru, navigující se podle světel požárů na zemi.

K rozhodující zkoušce systému došlo během bitvy o Porúří na jaře a v létě 1943. RAF spustilo sérii mohutných nočních náletů na průmyslové srdce Třetí říše – Essen, Duisburg, Dortmund, Bochum a další města se ocitla pod vlnami bombardérů. Během těchto měsíců sváděli noční stíhači zoufalý závod s časem – v některých nocích vzlétlo i 200 strojů Nachtjagd. Sestřely stoupaly, ale i ztráty. Zrodila se nová generace stíhacích es, ale zároveň se ukázalo, že ani pečlivě budovaný systém nedokáže zcela zastavit mohutné svazy RAF.

Od poloviny roku 1944 však účinnost noční obrany klesala. Spojenecká převaha ve vzduchu, tlak ze všech front a kolaps německého průmyslu vedly k postupnému rozkladu systému. Přesto Nachtjagd až do konce války představoval hrozbu, kterou žádný britský bombardér nemohl ignorovat.

Noční stíhači bojovali ve světě, kde nešlo jen o techniku, ale o chladnou hlavu, prostorovou představivost a smrtelně přesnou mušku. Byli to letci bez slávy, skrytí ve tmě – ale s mimořádným vlivem na vývoj letecké války.

Zdroj: Price Alfred - The History of US Electronic Warfare, Royal Air Force Museum – Night Fighters of WWII

 Autor: Tomáš Chalupa

Komentáře

Béďa2

07. 05. 2025, 16:36

Ohledně účinnosti německé PVO se často udává jako ta nejlepší a nejmoderjší ve své době, a to naštěstí nebyla...můžeme číst spoustu článků, knih o německých projektech tanků, stíhačů raket...ale naštěstí v jednom za spjenci Němci zaostali...ve vývoji bezkontaktních zapalovačů pro dělostřelecké granáty u PVO, měli sice spoustu prototypů, ale žádký nedotáhli do sériové výroby.
Na vysvětlenou, jde o v zásadě malý radar a granát exploduje při průletu okolo cíle. Němci po celou dobu války používaly časové zapalovače, jejichž přesnost ze své podstaty byla vzhedem k rychlosti granátu dost nízká, v zásadě mohly explodovat 150m pod nebo nad cílovou hladinou.

O účinosti si můžeme udělat představu u Spojenců v Tichomoří, kdy bezkontaktní zapalovače výraznou měrou přispěly od léta 1944 k potlačení jak nletů Japonců, tak proti kamikadze.

V Evropsém prostoru je třeba k tomuto zmínit, že nejlepším PVO pozemním systétmem byly americké 90mm a 120mm pozemní kanony ve spojení s centrálními zaměřovači M9 a novými radary SCR 584 (byly tak výkonné že byly používány i v roli dělostřeleckých antiradarů). Po příchodu této triády stoupla úspěšnost obrany britských ostrovů proti V1 přes 80%.

Pokud by něco podobného měli Němci, byla by jen Německá pozemní PVO schopna působit Spojencům ztráty okolo 10% z útočícího svazu, přijatelné byly ztráty do 5%....

Béďa2

06. 05. 2025, 17:52

Hlavni problém byla detekce ue strany střelce bombardéru. Bohuzel radarove zamerovace sice byly jeste nasazeny v prubehu bojů ale v relativne omezemem množství. Uz pro jednom z prvnich pouziti techto zaměřovačů dokazala pul hodiny posadka unikat utocicim stíhačům a vratit se do Anglie, jen chybou nastavení zamerovace vůči kulometům nebyl.zasny stihac sestrelen.
Zajimavosti je, ze obcas bodovali i britští strelci, jeden z  nejuspesnejsich byl hor i strelec Halifaxu co dokazel behem jednoho letu sundat 3 Ju88, pralo mu ivsem štěstí, stuhaci se vraceli domů a leteli nad Halifaxem, ten nebyl v ranim rozbresku vidět proti zemi a postupne vsechny Junkersy sestrelil.

FREDY

06. 05. 2025, 16:02

Článek je neuvěřitelný blábol.

Czertik

06. 05. 2025, 14:26

nemci prohrali nocni valku z prosteho duvodu - ztaceli v tom nejdulezitejsim - elektronice - radaru.

Béďa2

07. 05. 2025, 16:23

Tak to ani náhodou...

Czertik

06. 05. 2025, 14:22

nechapu proc maji napsano "ilustracni foto" u neceho co je evidentne generovano ai.

Marty

06. 05. 2025, 15:08

Czertik
navíc je vygenerován s chybou, ale že jde o AI obrázek je uvedeno v jeho popisku, jen tam mělo být prostě ilustrační obrázek, protože fotografii ani nenapodobuje, drobná chybka

Pepík Knedlík

06. 05. 2025, 11:33

Bohužel piloti Luftwaffe bojovali až do úplný ho konce.
Nejlepší trojice pilotů Luftwaffe sestrelili dohromady 310 nepřátelských letadel:
1.Heinz-Wolfgang Schnaufer 121
2.Helmut Lent 105
4.Heinrich Prinz zu Sayn-Wittgenstein 83 - 85.
Zmíněný pilot Egmont Prinz zur Lippe-Weißenfeld 51.
Český pilot ve službách RAF Karel Kuttelwascher 15 a 5 poskodil a za jednu noc sundal 3 stroje !!

Pepík Knedlík

06. 05. 2025, 11:38

Oprava:
Bohužel piloti Luftwaffe bojovali až do úplný ho konce.
Nejlepší trojice pilotů Luftwaffe sestrelili dohromady 310 nepřátelských letadel:
1.Heinz-Wolfgang Schnaufer 121
2.Helmut Lent 105
3.Heinrich Prinz zu Sayn-Wittgenstein 83 - 85.
Zmíněný pilot Egmont Prinz zur Lippe-Weißenfeld 51.
Český pilot ve službách RAF Karel Kuttelwascher sestřelil 15 a 5 poškodil a za jednu noc sundal 3 stroje !!

Ten obrázek je fakt těžký úlet.

Kořen

06. 05. 2025, 11:50

Noční žnec (Night reaper) :slight_smile:

Pepík Knedlík

06. 05. 2025, 12:00

Pravda a frajer. Za 405 hodin ve vzduchu sestřelil 20 prokázané, 2 pravděpodobně a 5 poskodil.
Na jeho počest v Britanii vyrobila edici hodinek firma AVI 8.

Kořen

06. 05. 2025, 11:04

Dotaz k ilustračnímu obrázku: Je možné aby na nebi byly dba stejně označené letouny? Zde DW-D? DW je označení 610. perutě (pomocné?) https://en.wikipedia.org/wiki/No._610_Squadron_RAuxAF
Druhá věc - letadlo nahoře (zřejmě Spitfire), které má imatrikulační terče RAF, má na spodku levého křídla trámový kříž. To vychází z nějaké historické předlohy, nebo je to umělecká fikce?

Baron

06. 05. 2025, 11:25

Až okatě to vypadá na obrázek vytvořený AI

Kořen

06. 05. 2025, 11:45

Ta má přece přístup k informacím a takovouhle chyu by snad neudělala :rofl::joy::rofl:

Pepík Knedlík

06. 05. 2025, 11:55

Bohužel udělá ...

Baron

06. 05. 2025, 12:40

Ajo, pod obrázkem je i zdroj: Sora AI :grinning: akorát si nejsem jistý že to tam bylo hned po zveřejnění.

Kořen

06. 05. 2025, 13:04

Já blbec jsem si myslel, že to je nějaká pamětní nadace pana Šorela (jako že Šora AL). Asi už neumím číst.

Pepík Knedlík

06. 05. 2025, 13:08

He he jeden totálně zpackany obrázek co dokaze :smile:.
Najdi 30 chyb a jako výhra nové brýle 3D

Kořen

06. 05. 2025, 12:27

A ještě koukám na toho Mezka, tomu nehoří motor, ale jenom kabina.

Pepík Knedlík

06. 05. 2025, 12:52

Ještě k umění K.K. na starým Hurricanu neměl radar a létal jen za měsíčních noci. Napadal letadla při vzletu nebo přistání a tak byl těžko zasažitelny. :thumbsup:

Kořen

07. 05. 2025, 08:49

I japonští námořníci viděli za tmy jako kočky a před zavedením radaru napadali nepřítele netušící americká plavidla. Na noc se vymýšlely vychytávky jako různé kryty na plameny z výfuků a myslím, že zrovna na těch Hurouších byly nad výfuky takové lišty, aby clonily případné plameny z výfuků, aby neoslnili vlastního pilota. U směráckýho kitu to bylo u varianty nočního stíhače.

Slavoslav

07. 05. 2025, 09:01

to ani nebol kryt na vyfuk, ale predlzney vyfuk, aby pripadne plamene dohodreli este v nom a nie mimo kde by boli viditelne

fun fact, vyfukove plyny boli z vyfukov usmernovane pri letadlach tak, aby zvysovali tah posobiaci na lietadlo a dokazali par newtonov k tahu od vrtule pridat ked isiel motor na plny vykon, v podstate fungovali ako raketovy motor

Pepík Knedlík

07. 05. 2025, 09:19

Kořen
Ano, některý stroje měly takový lišty, který měli zabránit oslepeni pilota i zamezit většímu zjištění u nepřítele.
Zajímavý článek i s osudem stroje na kterým lítal Kut.

http://www.cs-letci.com/ww2/raf/letadla/kut.htm

Kořen

07. 05. 2025, 09:50

To je přesně ono. Já to výše špatně popsal. Je to dílek č. 17 v návodu http://www.smer.cz/download.php?group=produkty1_soubory&id=17

Jinak jak píše Slavoslav, u některých letadel se dělaly nástavce na výfuk.

Pepík Knedlík

07. 05. 2025, 10:04

Ano, Slavo nelže :smile: myslím teď.

Slavoslav

06. 05. 2025, 09:46

fun fact, svojho casu, nespomeniem si ci pre poruchu, poskodenie, alebo len zabludil pristal jeden z nemeckych nocnych stihacov vybavenych radarom vo Svajciarsku kde bol zadrzany. Zo strany Nemcov bola velka obava, aby ich technologiu nepreskumali Briti (diplomaticka a vojenska misia vo Svjaciarsku) a tak sa dohodli so Svajciarskom, ze to masinu na komplet znici vymenou za to, ze Svajciarom umoznia nakupit vtedy najmodernejsiu verziu Bf109 co mali Nemci.

To bolo obzvlast pikantne, kedze Luftwafe si v prvych fazach vojny chcela skracovat lety ponad uzemie Svajciarska ktore proti tomu nie len zasahovalo, ale zacalo tie lietadla aj aktivne stihat. Goring sa rozhodol, ze to vyriesi tak, ze tam poslal velky stihaci doprovod a chcel znicit Svajciarske stihacie letectvo ktore bolo vybavene prave Bf109 ktore im Nemci predali pred vojnou. To sa im nepodarilo a tak nakoniec Svajciarsko Luftwaffe zacala oblietat, co vlietlo do ich priestoru prinutili pristat a internovali po cely zvysok vojny. Celkove skore zrazok bolo 11:3 v prospech Svajciarov

Kořen

06. 05. 2025, 10:56

Slavoslav
Pravda. Byl to Bf 110 G-4 v noci z 28. na 29. srpna 1944. Je to popsáno v tomhto článku https://wiki.warthunder.com/2162-gustavs-and-emils-over-the-alps-me-109s-in-swiss-service zhruba v šestém odstavci.