EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Nový raketový komplet velkého dosahu pro ruský bitevní vrtulník Kamov Ka-52

 10. 04. 2019      kategorie: Vojenská výzbroj      5 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Podle posledních informací byly provedeny zkoušky nových naváděcích střel Hermes-A (rusky Гермес-А) a to v Sýrii, kde byly nasazeny přímo do ostrého boje proti teroristickým skupinám Al Nusry v Idlibu. Určité nalezené nedostatky tohoto systému byly výrobcem odstraněny a očekává se, že Ruská armáda během příštích několika let bude těmito rakety vyzbrojena.

herm_01
Foto: Naváděcí střely Hermes-A | printscreen z YouTube

Výrobcem tohoto systému je KBP (Konstruktorskoje bjuro priborostrojenija) z ruského města Tula. Hlavní předností systému  je extrémně velký dosah naváděcí střely. Je to 100 km u pozemních verzí a 25 km u verzí vzduch-země. Každý bitevní vrtulník Ka-52 unese 16 střel tohoto typu.

Primárně je systém určen k ničení tanků, obrněných vozidel, polních opevnění, živé síly protivníka, hladinových plavidel a pomalých nízkoletících vzdušných cílů (vrtulníky).

Víceúčelový raketový komplet velkého dosahu typu Klevok z dílny Tulské KBP vznikl jako nástupce protitankového raketového kompletu typu Vichr (AT-16 Scallion). Vývoj tohoto zbraňového systému byl zřejmě zahájen již v 90. letech. Raketový komplet typu Klevok nese též exportní označení Hermes a vznikl ve čtyřech základních modifikacích, a to pozemní (Hermes), pobřežní (Hermes-S) letecké (Hermes-A) a lodní (Hermes-K). Nosičem letecké modifikace zmíněného raketového kompletu, která nese označení Klevok-A (Hermes-A) a využívá dvojici čtyřnásobných trubkových raketnic, se stal útočný vrtulník typu Ka-52 (Hokum B).

_DSC2305
Foto: Bitevní vrtulník Kamov Ka-52 Alligator | autor: Laith Jobran (se souhlasem autora)

Technická data:

Délka startovacího kontejneru: 3,50 m

Průměr těla střely:  130 mm

Průměr těla urychlovače: 170 mm

Rozpětí stabilizátorů: 0,240 m

Startovací hmotnost: 90 kg

Max. rychlost: 3 600 km/hDosah: 12 až 15 km

Bojová hlavice:  konvenční o hmotnosti 27,5 kg

kam
Foto: Bitevní vrtulníky Kamov Ka-52 Alligator | printscreen z YouTube

Kamov Ka-52 Alligator (v kódu NATO: "Hokum-B") je ruský dvoumístný bitevní vrtulník, schopný operací za každého počasí, odvozený z jednomístného typu Kamov Ka-50 (v kódu NATO: "Hokum-A"). Prototyp byl zalétán v roce 1997 a v roce 2010 převzala ruská armáda první čtyři operační kusy. Ruské ozbrojené síly zatím objednaly 150 strojů.

Pro Ruskem objednané vrtulníkové výsadkové lodě třídy Mistral byla vyvinuta palubní verze Ka-52K. Po stornování dodání plavidel Francií a prodeji obou postavených výsadkových lodí Egyptskému námořnictvu bylo Egyptem objednáno 46 bitevních vrtulníků Ka-52K.

_DSC2155
Foto: Bitevní vrtulník Kamov Ka-52 Alligator | autor: Laith Jobran (se souhlasem autora)

Ka-52 je vybaven multifunkčním elektronickým letovým, navigačním a zbraňovým systémem, má pasivní i aktivní vyhledávací systémy, které umožňují lokalizovat a zničit cíle za všech povětrnostních podmínek, ve dne i v noci.

Z typu Ka-50 byla převzata střední a zadní část vrtulníku (oba typy sdílí až 80% konstrukčních dílů a skupin). Přední část trupu obsahuje dvoumístnou kabinu s vystřelovacími sedačkami Zvezda K-37-800 umístěnými vedle sebe. Posádku vrtulníku tvoří dvě osoby. První je pilot-velitel stroje a druhou pilot-navigátor-operátor zbraňového systému. Oba mají k dispozici plnohodnotné řízení, čtyři multifunkční displeje a dva menší displeje (velitel má též průhledový displej HUD).

V kulovém pouzdru pod přídí je elektro-optický pozorovací systém TOES-520 vybavení televizní a termovizní kamerou. Vrtulník je dále vybaven centrálním bojovým systémem Argument-2000 (piloti mají přilbové zaměřovače), systémem ochrany vrtulníku L370 Vitebsk a zbraňovým řídícím systémem SUO-806P. Palubní radiolokátor je typu Phazotron Arbalet-52.

_DSC2855a
Foto: Bitevní vrtulník Kamov Ka-52 Alligator | autor: Laith Jobran (se souhlasem autora)

Základní výzbrojí vrtulníku je rychlopalný kanón 2A42 ráže 30 mm s celkovou zásobou 470 nábojů, umístěný na pravoboku. Dále může nést až 2000 kg podvěsné výzbroje na čtyřech podkřídlových závěsnících a dvou závěsnících na koncích křídel. Neseny mohou být například bloky neřízených raket, kulometné a kanónové kontejnery, bomby a pumové kontejnery, protitankové řízené střely 9M120/9M220 Ataka, protizemní střely Ch-25ML či protiletadlové řízené střely Igla-V a R-73. Na koncích křídel jsou umístěny rovněž výmetnice klamných cílů.

Vrtulník pohánějí dva turbohřídelové motory Klimov VK-2500 o maximálním výkonu po 1987 kW. Motory roztáčí dva souosé protiběžné rotory o průměru 14,5 m, každý s trojicí kompozitových listů. Je to řešení typické pro vrtulníky společnosti Kamov. Palivo je neseno ve dvou samosvorných hlavních nádržích, přičemž je možné podvěsit též čtyři přídavné palivové nádrže.

 Autor: Fels

Komentáře

Serjoža

27. 01. 2022, 22:20

:nerd: Na moři i na soši porazíme agresoři, ejchuchu, ejchuchu i ve vzduchu!

1-4 GW

13. 04. 2019, 15:49

Doufám, že při výběru vrtulníků pro naši armádu bude osloveno i Rusko.

Putinuv Agent

13. 04. 2019, 09:53

Jak se to píše fakt nevím ale že Ondrej SVOBODA je a velky TROLLL to si jsem jistej.

Putinuv Agent

13. 04. 2019, 09:52

Jak se to píše fakt nevím ale že Ondrej SCOBODA je a velky TROLLL to si jsem jistej.

Igor

10. 04. 2019, 19:36

Proti ostatnim bojovym heli. (krom Mi24) je ta KA-52 krasnej stroj, ciste linie....