EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Debakl Pantheru u Kurska: Tank, který měl otočit válku, se porouchal během jednoho dne

 08. 07. 2025      kategorie: Vojenská technika      81 komentářů

5. července 1943 absolvoval první nasazení (kromě např. těžkých stíhačů tanků Ferdinand) jeden z nejznámějších středních tanků 2. světové války – německý Panzer V Panther. A že to nebyl debut zrovna povedený, je dnes dobře známo.

6253624649_83cc0c9e0a_bFoto: Panzer V „Panther“ tank po Bitvě u Prochorovky (Kursk, červenec 1943) | Wikimedia Commons / Public domain

První Panthery byly k frontě u Kurska poslány 1. července 1943. Obrněnce byly součástí 51. a 52. tankového praporu a tvořily část XXXXVIII. tankového sboru 4. tankové armády. V každém z praporů se nacházelo celkem 96 vozidel + ve velení pluku dalších 8 strojů. Boje u Kurska začaly 5. července, ale již o den dříve muselo být 20 Pantherů z technických příčin odesláno do polních dílen. Šlo vesměs o poruchy palivového systému a postranních převodovek.

První den bojů skončil ztrátou 18 tanků (z nich ovšem pouze 2 byly zničeny v boji). Skutečně černým dnem pro Panthery a jejich osádky se stal následující 6. červenec, když byly novotou „vonící“ tanky poslány chybným příkazem do sovětských minových polí, kde bylo vyřazeno 16 strojů.

Dalšího dne bylo bojeschopných již jen necelých 40 obrněnců, ostatní byly poškozené a vyžadovaly menší či větší opravy. V dalších dnech ztráty ještě vzrostly. V hlášení připraveném pro generála Kurta Zeitzlera, náčelníka generálního štábu, se konstatovalo, že do 10. července bylo minami poškozeno 56 Pantherů, dalších 44 mělo poruchu palivového systému a 25 bylo zničeno v boji.

Osádky v hlášeních uváděly, že nejnebezpečnějším protivníkem se jevily sovětské protitankové kanony ZiS-3 ráže 76,2 mm. Ve střetech se středními tanky T-34 a těžkými KV-1 ze vzdálenosti do 2 000 m měly Panthery jednoznačnou převahu. Jejich kvality potvrdily následující dny, kdy se krvavých bojů zúčastnilo posledních 45 bojeschopných vozidel. Jejich osádky si během dvou dnů připsaly zničení mj. 143 sovětských středních tanků T-34.

Po ukončení bitvy v kurském oblouku bylo sepsáno celkové hlášení, z něhož vyplynulo, že z 200 nasazených Pantherů byly 2 odeslány do továrny ještě před započetím bojů, 85 se jich nacházelo v průběžných opravách, 16 bylo odesláno do Německa kvůli vážným poškozením, 49 tanků bylo zničeno nepřítelem a 7 strojů zničily vlastní osádky z důvodu nemožnosti dopravit poškozené vozidlo do bezpečí.

Takto vyčíslená ztráta 25 % vozidel však neznamenala, že by byl snad Panther špatným tankem. Většinu technických závad se totiž podařilo zakrátko odstranit a následující měsíce ukázaly, že tento stroj dokáže být skutečně zdatným a nebezpečným protivníkem. Podle mnohých odborníků a historiků se proměnil v nejlepší střední tank 2. světové války.

Zdroj: warhistoryonline.com

Komentáře

paraldavid680

09. 07. 2025, 09:16

Získejte finanční pomoc ještě dnes od seriózního soukromého investora! Ať už potřebujete konsolidovat úvěry s vysokým úrokem, financovat své podnikání nebo se vypořádat s neočekávanými výdaji, nabízím rychlé a bezproblémové půjčky – žádné banky, žádní makléři. Jsou to mé osobní peníze, dostupné za férových a pevných podmínek bez skrytých překvapení. Schválení je rychlé s možností výplaty v ten samý den. Žádné složité postupy ani nekonečné papírování. Jsem tu, abych vám pomohl 24 hodin denně, 7 dní v týdnu s poctivými a jasnými smlouvami. Pokud hledáte důvěryhodné a flexibilní řešení, kontaktujte mě ještě dnes a pojďme ho realizovat.

Email: paraldavid680@gmail.com
WhatsApp: +420 735 536 375

Czertik

09. 07. 2025, 13:00

potrebuju 10 000 000 000 ano, deset miliard, pujcite ?

Vaclav Flek

11. 07. 2025, 20:42

Pro redakci tohoto webu :

Vadi mi hned prvni prispevek, v podstate reklamniho charakteru, v uvodu teto diskuse.Asi kazdemu z nas, kteri obcas diskutujeme, se nekdy stalo, ze jeho prispevek byl smazan jako udajne nevhodny. Pritom se redakce velmi uzkostlive vyhybala jakemukoliv oduvodneni (krome toho nejobecnejsiho), v cem prave nevhodnost smazaneho prispevku spocivala. Vysledkem tak byl velmi rozpacity pocit, ktery vedl k nazoru, ze redakce meri prispivajicim dvojim metrem. To urcite neprispiva k dobrym vztahum mezi redakci a ctenari.

Zadam prto redakci, aby sve stranky ocistila od podobnych reklamnich projevu, pripadne aby objasnila, z jakeho duvod je toleruje. Jde zjevne o prispevek do rozpoctu, zaroven vsak o ztratu casti kredibility redakce. Stoji vam to za to ?

Czertik

12. 07. 2025, 10:38

vaclav flek

slysel ste nekdy vyraz spam ?

Azor

12. 07. 2025, 12:14

Czertik.
"slysel ste nekdy vyraz spam ?"

A tím chtěl "básník"říci co???? Na jakém základě se mažou(ano V Flek má pravdu)příspěvky?? Určitý algoritmus.Sotva tam sedí nějaký administrátor a čte to a po případě cenzůruje.
Článek V.Fleka je plně na místě.I když je otázka,jaký že to pro administrátora tohoto webu,bude mít učinek ohledně zpětné vazby.
A že místo vyjití s kůží na trh(vyjádření jejich)zůstanou opět v anonymitě netu.

Salut.

Vaclav Flek

13. 07. 2025, 23:37

Czertik

A slysel jste nekdy vyraz "spravce webove stranky" ? Mezi jeho povinnosti by mela patrit kontrola vsech prispevku a odstraneni tech, ktere s obsahem diskuse zjevne vubec nesouvisi ! Nebo chcete, aby se z teto webove sranky stala internetova burza, kde bude nabizet kazdy co chce ?

Pepík Knedlík

09. 07. 2025, 07:01

Panther doplatil na nevyzralost a Guderian chtěl Kursk odložit.

Debakl Leo A4 nebo jen danajsky dar myšlený dobře?
:smile:
Německo se zabilo šrotu a prý tanky darovalo ... Skvělá práce paní Cernochova! Ještě ty sroty F 35. Jenže servisní smlouva na A4 obsahuje i částku za servis Rheinmetall Landsysteme za 6,16 miliardy bez DPH.

Czertik

09. 07. 2025, 13:05

knedle ss

tak kursk mel byt uplne zrusen, ne odlozen, nebo proveden podle puvodniho planu. to co se uskutecnilo, byla debilita.

vzhledem k tomu jak leo2a4 likviduje bez problemu ruske t90m, rekl bych ze je to dobry dar.

a cim bys chtel nahradit srot f35 ? snad ne uzasnymy su57 ?
souhlas s tim ze a4 nema smysl servisovat, musi se but modernizovat na a8 nebo vyradit.

Vaclav Flek

08. 07. 2025, 23:18

Clanek ve svem vyzneni trochu kolisa, zacina vyctem nedostatku tanku Pz V (Panther), aby vse nakonec uzavrel tim, ze se jednalo asi o nejlepsi tank II. svetove valky. S timto hodnocenim bych souhlasil, po odstraneni "detskych nemoci" se tank Pz V Panther ukazal jako nejsmrtonosnejsi tankova zbran na bojisti. Ztraty z pocatku jejich bojoveho nasazeni u Kurska je treba posuzovat strizlive, vetsina vyrazeni sla na vrub najeti na minu, a takto poskozene tanky opravarenske cety promptne vracely zpet na frontu. Proto se take stavalo, ze po dnu tezkych boju mely nemecke tankove jednotky na konci dne pres utrpene ztraty vyssi pocty panceru nez ten den rano.

K clanku bych jeste dodal, ze v ramci nemeckeho 48. tankoveho sboru byly vsechny tanky typu Panther zacleneny do nemecke elitni divize pancerovych granatniku Grossdeutschland., a v jeji sestave take svedly sve prvni bitvy.

Czertik

09. 07. 2025, 13:08

vaclav flek

tak panter pokud se bere jen z hlediska bojovych vykonu, tak ano jde brat jako nejlepsi tank valky, ale pokud by se vzaly v uvahu i dalsi dulezite faktory, jako snadnost udrzby, narocnost vyroby, potreba vycviku apod, tak to uz by zacal vyznamne klesat.
to by byl nejen pod t34-85, ale i pod shermany.

JanJan

10. 07. 2025, 14:57

Ztráty Pantherů u Kurska byly skutečně těžké, z 200 ks dodaných pro operaci u Kurska jich bylo mezi 5.7. a 11.8.43 plných 156 zcela zničeno. Značná část mimo boj, např. těsně před ústupem 5.8. jich bylo 72 vyhozeno do povětří, protože nemohly být včas odtaženy. Důvod jztrát e multifaktorový, rozhodně se nejednalo pouze o fatální nevyzrálost konstrukce, jak je často užíváno.
A samozřejmě chválím poznámku k nasazení v rámci divize Grossdeutschland, tato informace je dost podstatná na to, aby v článku neměla být opomenuta.

Czertik

10. 07. 2025, 21:47

jan

tak pantery nemohly byt casto odtazeny z prosteho duvodu - nebyly na ne dostatecne vykona odtahova/vyprostovaci vozidla.
proste pantery a igry byly na nemecke pomery hodne tezke. a nikdo jim nedal v predstihu vedet na jak tezkou vahu se maji pripravit.

JanJan

11. 07. 2025, 07:06

Jasně, Tiger byl nasazen od září 1942 a nikdo nedal opravárenským jednotkám vědět, že se mají připravit 57 tunový tank, nedej bože na 45 tunový.

Czertik

11. 07. 2025, 14:08

jan

vyborne, muzes me sem napsat jake ze to vyprostovaci vozidla byly schopne vyprostit 45 a 57 tunove monstra ?
hmotnosti pz4 a spol jdou jedeoduse vyguglit.

JanJan

11. 07. 2025, 16:07

Czert
Používala se Sd. kfz. 9 Famo, 2-3 na vyproštění, na samotný odtah stačil 1 až 2.

K tomu nesmyslu, co jsi psal předtím.
cituji tě "proste pantery a igry byly na nemecke pomery hodne tezke. a nikdo jim nedal v predstihu vedet na jak tezkou vahu se maji pripravit."

Myslíš, že německým opravárenským jednotkám nikdo nedal 10 měsíců od počátku používání Tigeru vědět, jak ho vyprostit a odtáhnout? Že Němci nebyli schopný za 10 měsíců vytvořit metodiku jak odtáhnout nebo vyprostit Tigera, potažmo o dost lehčího Panthera?

Samozřejmě, že vozidel Famo nebyly jen pro samotnou operaci u Kurska stovky, divize Grossdeutschland jich mohla mít maximálně 12-15 ks. Což také vedlo k tomu, že v opravárenském depu muselo být těsně před ústupem 5.8.43 72 Pantherů vyhozeno do vzduchu, protože prostě nebylo tolik vozidel k odtahu. Ale rozhodně na odtah a vyproštění Němci po technické stránce připraveni byli, takže ta tvoje věta je úplný nesmysl.

Czertik

12. 07. 2025, 10:55

jan

vyborne...a tobe prijde normalni pouzivat 2 vozidla na odtah a 3 na vyprosteni ? misto 1 a 1 ?

sam si spotitej o kolik stroju vic budes muset mit nez kdyz budes mit v jednotce pz 4.
mala napoveda - ony vozidla nerostou na stromech.
snad ti bude stacit info, ze nemci onech 9 meli asi 60% stavu nez kolik by jich chteli a potrebovaly. mozna min. uz je to par let co sem o nih cetl.

a ne, skutecne to nebylo o tom, ze by lidi nevedeli co delat.

sam pises ze grossdeutland jich mel cca max 15 ks. jinymy slovy, mohl maximalne zachrnovat 5-7 vozidel naraz. jak dlouho si myslis ze odtazeni poskozeneho tanku trva ?
budme optimisti a rekneme ze muzes 15 vozidel denne zachranit (2x tolik co muzes soucasne zachranovat) . co pak delat kdyz ti naskace cca 120 vozidel v minovem poli a ty nemas 10 dni na odtahy ?
uz chapes proc sem napsal ze nebyly na ne nemecke jedotky priprvny ?
a ted si udelej tu samou matemtiku kdy bys potreboval jen 1 vozidlo a mel k dizpozici tech samych 15 ks.
a stejne 3 dny na evakuaci. o kolik stroju by si prisel v druhem pripade ?

Czertik

12. 07. 2025, 10:57

jan

a kdyz zminujes kolik ze to vyhodily panteru v opravreneskem depu....mas info kolik vyhodili i pz4 ?
snad budes souhlasit ze panter byl cenejsi vozidlo.
o, ze sem napsal ze nemci na ne nebyly pripraveny nebylo ze vzduchu.

JanJan

13. 07. 2025, 06:07

Czertik
"proste pantery a igry byly na nemecke pomery hodne tezke. a nikdo jim nedal v predstihu vedet na jak tezkou vahu se maji pripravit." tohle jsi napsal, teď uz se jen různě vykrucuješ. Už to nema ani cenu, debara o hovně.

Radek

08. 07. 2025, 14:38

Hlavní příčinou fiaska u Kurska byli němečtí generálové. Ti rozhodli nejen o špatném použití tanků, řídili i nekvalitní výcvik (nedostatek paliva). Posádky zničily nebo poškodily motory a převodovky už při přesunu a pak šílený nájezd do minového pole. Přitom už od března měly dost strojů pro výcvik, které ale hloupě zase všechny posílali zpátky k přestavbám a lidi poslaii na výlet do Francie. Je vidět, že nacisti byli pořád nacionální socialisti a válku prohráli hlavně díky socialismu.

Azor

08. 07. 2025, 15:34

Radek.
"válku prohráli hlavně díky socialismu."

Tak toto tu ještě nebylo.
O takových psal Orwell!! Černá je bílá,válka je mír,svoboda je otroctví. Toto měli ve své ideologii, Němečtí fašisté.

A nezapomenout na jejich soukmenovce K Schwaba - "Nebudete mít nic a budete šťastný"

A to "něco",bude mít kdo????

Přdstavte si,že dost lidí si myslí,že to proč prohráli fašisti, bylo tím,že zaútočili na SSSR.
Ale asi podle vás,byli mimo,že???

Marty

09. 07. 2025, 05:50

Azor
nechápu proč neustále pleteš pojmy fašismus / nacionální socialismus jako kdyby to bylo jedno a to samí, jen ukazuješ že i když ses už celkem slušně naučil česky, pořád seš jen mitivní uštěkanej ruSSistickej čokl

Radek

09. 07. 2025, 07:29

Prohráli kvůli ideologii. Zaprvé socialistický rozvrat německé železnice, zadruhé ideologický neefektivní průmysl plýtvající zdroji, zatřetí ideologie považující árijské němce (nordickou rasu) za nadřazené všem - tím si odradili většinu reálných i potenciálních spojenců a hrubě podcenili Stalinův SSSR. Německý průmysl nebyl schopný porazit USA, přesto kvůli ideologii jim vyhlásili válku.

Azor

09. 07. 2025, 11:59

Marty.
"nechápu proč neustále pleteš pojmy fašismus / nacionální socialismus jako kdyby to bylo jedno a to samí,"
Jak je vidět,tak toho nechápete více než si myslíte !!

Toto rozčleňování je pro takové, kteří nemají informace.Neboť?? Z praxe - "jaký je prozdíl mezi veselým a smutným paroháčem"???

Ten veselý o tom ještě neví! ! !
Nemá informace ! ! !

A vy si naivně myslíte,že se tu pravdu dozvíte z hlavního proudu,že????
Jak se nejlépe ovládají lidi??? Nevědomostí(neučí se jisté věci - viz co jsem psal Czertikovi, ohledně Alexandra Makedonského - jak se řídí společnosti)a strachem !!!!! Viz .
"„To, čeho se člověk nejvíc bojí, je neznámo. Když mu bude náš návrh předložen, ochotně se vzdá individuálních práv za záruku své spokojenosti, kterou mu poskytne ‘Světová vláda‘, neboli ‘Nový světový řád‘.“
– Henry Kissinger

A pak jste jak ta ovce, co jde za beranem!!!

Že si ve své naivitě myslíte že např.wiki,je objektivní??? To je nástroj řízení !!! Pokud víte co to je. A CIA by o tom vám mohla vyprávět.Nebo jak se řídí(víte co to je řízení???)společnost pomocí módy nebo sportu.Oni to nikde nepsali,tak to neexistuje,co???

Takže i pro vás pane,Učte se!!

Salut.

Czertik

08. 07. 2025, 15:51

radek

tak ani kdyby ridici byly supermani, tak by se nicenymy motory a predovovkami nic nesvedly. ty byly u prvnich panteru naprosto nevhodne a slabe.
hadej proc ony celkem ryhle prestavby.

Emil Holub

08. 07. 2025, 16:18

Dej si na hlavu mokrej hadr, ty jeden sociálisto!

Pepík Knedlík

09. 07. 2025, 09:16

Radek
Přesněji Manstein!!!

Bradley

09. 07. 2025, 22:36

Hlavní příčinou výsledku byl holý fakt, že Rusové se díky krvavě zaplaceným zkušenostem naučili účinně bojovat, využívat svoje silné stránky a slabé stránky nepřítele, jejich válečný průmysl fungoval na plné obrátky včetně nemalé západní podpoře. Německo prohrálo, a nejen u Kurska, hlavně díky tomu, že bylo jednoduše slabší a pro celkové vítězství nemělo potřebný potenciál.

Czertik

10. 07. 2025, 10:56

brdley

a ironicky si tou celou rotizidovskou a jinaou rasovou politikou svuj valecny potencial jeste zmensovaly, nemluve o vynalozenych zdrojich na likvidaci zidu a slovanu, ktera mohla byt vyuzita jinak lepe pro valecne usili.

Yarco

08. 07. 2025, 13:06

Az na to, ze to vubec nebyl stredni tank, ale tezky. Byl jen o 1 tunu (měl 45 t) lehci nez IS-2 (46 t).

T34 měl 32 t a Sherman 31 t.

Czertik

08. 07. 2025, 14:21

tady zalezi dle ceho definujes typy tanku, jestli dle jejich vahy (tj od a do kolika je to stredni tank , logicky uz pak mas lehky a tezky), nebo je definujes podle toho jaky mely kanon (coz je nejcasteji pouzivane), protoze taky v prubehu valky hooodne ztezkly.
treba takovy t-34-76 by byl dle amicke definice z konce valky lehky tank.

JanJan

08. 07. 2025, 14:38

Ty kategorie se v průběhu války mohly překrývat, dělení je ale podle zaměření dané kategorie.

Emil Holub

08. 07. 2025, 16:12

Ano, podle dnes používané klasifikace to tak je, ale Němec rozlišoval tenkrát tanky nikoli podle váhy, nýbrž ráže kanónu a ten byl "jen" 75mm, stejně, jako u o dost lehčí Pz IV.Tygr byl jen o něco málo těžší, ale měl tu "88" sa tak byl holt "těžký"....

PS: jinak ty tzv. "postranní převodovky", je blbý termín, jde evidentně o tzv. "konečný převod", který byl původně z menšího a lehčího typu tanku a tak nevydržel to namáhání hmotnosti tanku a to hlavně v členitém terénu a při jízdě do kopce na nižší převod. stupeň a přenusu plného výkonu motoru...

Vaclav Flek

08. 07. 2025, 23:24

Yarco

Ja se domnivam (ale uz to zde prede mnou vyjadrili jini) ze cela diskuse o "lehkych" a "tezkych" tancich je hodne akademicka. Ruzne armady mely odlisna kriteria na to, co je lehky a co tezky tank, a navic se tato kriteria v prubehu valky menila, takze dosahnout uplneho koncenzu zde neni prakticky mozne.

Slavoslav

08. 07. 2025, 08:02

fun fact, ked sa obnovovala za cias studenej vojny Nemecka armada pohravalo sa jej vedenie aj s obnovenim vyroby Panthera kde malo ist o modernizovanu verziu s 90mm delom. V podstate, ale tato myslienka nikdy nemala sancu prerazit

Czertik

08. 07. 2025, 14:22

slava

mozna prave proto ze panter byl z pohledu studene valky uz zastaraly, i s onim 90mm delem.

Slavoslav

08. 07. 2025, 15:23

tak samozrejme by dpstal najmodernejsiu vybavu ako je napriklad stabilizacia hlavne atd a mechanicky zastarany nebol. Hlavnym superom bol ostatne Centurion

Czertik

08. 07. 2025, 15:47

slava

a co pancerovany ? to by u nej taky narostlo nebo ne ?
prece jenom jeho souperem mel byt t55. pripadne is3.
t-34-85 uz byl v te dobe nahrazovan.

Slavoslav

08. 07. 2025, 15:52

Nemecka filozofia vtedy isla smerom, ze pancier uz nehra taku rolu vdaka kumulativnym zbraniam. Vid Leo 1 ktory mal mensiu pancierovu ochranu ako originál Panter. Dalsim upgradom mala byt silnejsia pohonna jednotka kvoli mobilite

Czertik

08. 07. 2025, 19:37

slava

vidis, ale jak rusove tak i amici sli smerem k tezsimu panceri ktery kumulativnim strelam odola.
navic 90mm je na kumulativni strely celkem malo. prece jenom je duvod proc se po valce temer hned preslo na 100mm a vice.

Slavoslav

08. 07. 2025, 21:10

to aj nemci ked to technologia umoznila. V tej dobe ked bol pancier len homogenna ocelova doska bolo nerealne spravit ho tak silny, aby odolal a tak sa nemci spolahli na kanon a manever

Vaclav Flek

08. 07. 2025, 23:31

Slavoslav

Nevim, zda se da srovnavat pancerova ochrana tanku ze II. svetove valky s ochranou povalecnych typu. Myslim, ze soubezne s vyvojem projektilu probihal i vyvoj optimalniho slozeni pancire, takze verim tomu, ze u typu Leopard mohl pancir, byt v milimetrech clabsi nez valecne tanky wehrmachtu, postytovat lepsi ochranu.

Slavoslav

09. 07. 2025, 05:39

Vaclav Flek,

tak zas pri obnovení výroby by nič nebránilo použiť modernejšie materiály, ale čo sa týka zrovna Leo 1 tak mal veľmi nízke hodnoty ekvivalentu RHAe

Slavoslav

09. 07. 2025, 08:52

pre doplnenie

Originalna verzia Leo 1 disponuje pancierom na urovni 10-70 mm nominalnej hrubky RHAe. Samozrejme efektivna hrubka bola zvysena sklonom panciera.
Panther mal hrubku panciera az do 100mm nominalne.

cela filozofia bola, ze akokolvek pricetne hruby pancier z homogennej ocele nema aj tak sancu odolat modernym tankovym kanonom a kumulativnej municii. Preto postavili tank ktory mal odolat malokalibrovym kanonom zo vsetkych stran, mal vybornu pohyblivost a vykonny kanon a SRP kde sa spoliehali na manever a palebnu silu.

Czertik

09. 07. 2025, 13:12

slava

jinymy slovy, leo 1 byl nemecky t34 s o neco lehcim pancirem.

Slavoslav

09. 07. 2025, 13:22

tak to zas tiez nie, T-34 mal pancier na urovni doby, Leo 1 bol v tomto uplny "podpriemer"

Czertik

10. 07. 2025, 10:58

slava

haha, ten o neco lephi pancir sem myslel u leo1 :))))).

Slavoslav

10. 07. 2025, 11:40

ja viem, len to nebolo o nieco, Nemci vtedy isli fakt do extremu proti vtedajsim konkurentom

Czertik

10. 07. 2025, 21:50

slava

tak frantici se vydaly smerek kdy pancir mel stacit jen proti pechotnim zbanim, plus mozna jeste neco, s tim ze jakykoliv vystrel z tankoveho dela ci podobne zbrane je spolehlive zlikviduje.
no a jak budoucnost ukazala - mit pancir co ma odolat i tankovym kanonum je vyhodnejsi.

Emil Holub

08. 07. 2025, 16:17

Leoprd 1 je velice podobný Pantheru a rozhodně to není náhoda, neb jej má v doslova genech a ten 90mm kanń to jen potvrzuje. V té době jeho vzniku to byl NATO standart, jak je dnes ta "120". On ten 90mm kanón dnes nestačí, ale v té době vzniku Leoprada 1 byl velice dobrý...

Slavoslav

08. 07. 2025, 16:20

Holubok

Leo 1 ma od zaciatku 105mm kanon

Vaclav Flek

08. 07. 2025, 23:47

Slavoslav

Dekuji za vasi poznamku. Myslim, ze kazdemu zajemci o problematiku je raze kanonu Leopard 1 znama. Pokud to nevi nekdo, kdo chce o problematice zasvecene diskutovat, ukazuje sve limity.

Azor

09. 07. 2025, 14:08

Vaclav Flek.
" Myslim, ze kazdemu zajemci o problematiku je raze kanonu Leopard 1 znama. Pokud to nevi nekdo, kdo chce o problematice zasvecene diskutovat, ukazuje sve limity."

Pokud to tak je,tak vy jste se nezmýlil? I vy(i když si to možná nepřipouštíte)máte své limity a nedokážete" přektročit svouj vlastní stín".

Emil Holub

09. 07. 2025, 23:53

Je to tu samej poručík Dub, co "to už před válkou rozebírali s panem okresním hejtmanem..."

Nejlepší na tom všem žvanění je to, že to vůbec na nic nemá vliv...a že o ty posrané Leoprdy 1 nestojí Ukies ani zadarmo, když jim teče do bot...

Slavoslav

10. 07. 2025, 07:19

Holubok

ked o tom hovno vies tak sa pytaj, neprichadzaj s tvrdeniami. A este lepsie, pozui internet a nebudes zbytocne za debila ktorym zvycajne si.

A vies co je na tom najlepsie? Ze aj vdaka dodavkam tych Leo1 rusak uz stvrtym rokom nedokaze porazit UA a skapina tam kazdy den vyse 1000 rusakov, aby postupili tak o 100-150 m

Czertik

10. 07. 2025, 10:59

holoubek

a rfusove stoji o posrane t90M ? ja jen ze je na fronte taky nennasazuji.

Azor

10. 07. 2025, 19:21

Slavoslav.
" rusak uz stvrtym rokom nedokaze porazit UA a skapina tam kazdy den vyse 1000 rusakov,"

Nějak se vám nechce nazívat věci pravými jmény.Hodinky jako holínky,obojí se natahuje,co???

Žádná "ukrajina" ale celé nato a jeho zdroje.A proti nim bojuje(jak tady někdo psal- mají HDP Itálie)Rusko.A zárověň i embarga na ně!!! Který stát by to vydržel??,Podobně jako za Ády celá evropa a jejich zdroje.
A přesto však stále pomalu ale jistě(i s jednou rukou svázanou - díky 5 koloně v čele s Gerasimovem)ruská armáda postupuje.

Salut.

Pepík Knedlík

10. 07. 2025, 21:39

Slavo
Ano, Leo 1 měl 105 mm vs T 55 100 mm. Počítačová analýza i přes stáří T 55 ukázala její ruský výhody nad Leo 1.
Posmivat se za chybu je opravdu dětinský a u V. Fleka i zarážející.

Czertik

10. 07. 2025, 21:53

rexik

vidis jaci sou rusove retardi, ze bojuji proti celemu nato. kde udelal soudruh putin chybu, ze to neni jen proti samotne ukrajine ?

a co to meni na tom, jak moc a rychle tam rusove spolu se severokorejci a iranci kapaji ?
a neboj, ruko to uz moc dlouho nevydrzi a zbankrotuji.

Czertik

10. 07. 2025, 21:54

knedle ss

a muzu tu pocitacovou analyzu videt ?
ja jen ze na ukrajine leo1 nakopava zadek i modernejsim tankum nez t55.

Emil Holub

10. 07. 2025, 22:15

Ty jedno trdlo s podTatranským ČVO:
Vše je v pořádku, brambory jsou v řádku a" nálada je 1A a naše zbraně postupují vítězně vpřed!"
Jen začly odvody kobět, neb stateční herojové utíkají, seč jim nohy stačí, cituji z vašich zdrojů:
"Novinár a veterán Ozbrojených síl Ukrajiny Vladimir Bojko informoval, že za prvých 6 mesiacov roku 2025 bolo na Ukrajine začatých 107.672 trestných konaní podľa článkov o dezercii a neoprávnenom opustení jednotky."

Jak je vidět, tak jim se na rozdíl od vás válčit moc nechce....

Ukrajinští gentlemanni to v rámci genderové vyváženosti, přicházející ze Západu, nechají na těch svých chuderách, neb nejspíš všichni ti dezertéři spěchají do Kyjeva, aby jim neutekly ty famózní Putinovy ohňostroje z poslední doby a také účast v Pochodu hrdosti ukrajinských progresivistů z LGBTQ obce.
Zrovna před chvilkou se objevila zpráva, že Trumpeta pošle na obranu Kyjeva celých 10 střel PAC-3 pro systém Patriot a to na celou tu denní salvu okolo 750 ruských dronů a balistických raket...To bude asi nějaký nový typ k vícenásobnému použití, který se nejspíš znova posbírá a naplní sanytrem smíchaným s cukrem a pak zas vypálí na oblohu...

Pane, tak s takovou toho Russaka opravdu, ale opravdu neporazíte a už vůbec nevybudujete tam ten správný kapitálismus, když se zbavujete všeho po komunistech a dokonce i těch ženských, které by to budování měly pak celé na hrbu...

Slavoslav

11. 07. 2025, 06:11

Holubok

a napriek tomuto ta mongoloidna banda rusakov tu Ukrajinu nedokaze porazit a musi nezmyselne skapinat po tisockach za postup par metrov dopredu. si predstav, ze by stali proti lepsiemu protivnikovy, to by sa uz asi bojovalo o Moskvu podla tvojho hodnotenia situacie ty debil

Slavoslav

11. 07. 2025, 07:54

Knedlik

a co su to ruske vyhody? A teda ano, v 50tych rokoch by som radsej sedel v T-55, dnes v modernizovanom Leo 1 ako dostava UA v proovnani s T-55 co nasadzuje rusak.

Co sa tyka Holubka ja nemozem za to, ze je debil a ten 90mm kanon je len taka ceresnicka na jeho tvrdeniach

Emil Holub

11. 07. 2025, 17:37

Ty debile, ukaž mi většího vola tady na západ od Kyjeva, který by si nechal takhle kydat na hlavu, jako ti nacističtí Ukies a vědíc, že je nic, než potupná smrt, nemine.
Poláci a kdejaká ta zápaďácká dobrodružná a řádně propagandou zblblá verbež i ti smejdi z Kolumbie už buď jsou bradou vzhůru, nebo utíkají, seč jim nohy stačí a podívej se sám do zrcadla a okolo sebe, jestli jsi lepší v tom, nechat se zabít za cizí zájmy, než ti bezmozcí Ukies a pokud ano, tak proč tady mlátíš prázdnou slámu a už tam s tím disgrafikem Čertem nestavíte dávno hráz těm primitivním mongoloidům z Ruska??!!

Ano už brzy dostanete příležitost i vy, stejně blbí, jen o moc změkčilejší, než jsou ti Ukies, protože ti už evidentně došli a zbytek dojde konce co nevidět...
Svojí debilitou a lízprdelstvím jste si svolili politiky, kteří vás do toho už před nějakým tím rokem uvrtali na Bukurešťském sumitu NATO tzv, "Aliance ochotných" 9 idiotů z býv. post. kom. zemí, kteří v případě napadení Ukrajiny Ruskem všeho nechají a poženou své tupé občany chcípat za světového sionistického globalistu...
Už se to naplňuje, Ukies došli a mekkoprdelatí NATOvčíci ze starých zemí EU do té války nepůjdou, tam půjdeš ty, ty vole pitomá a tví příbuzní...

Ale neodváděj řeč a řekni mi, jak je to s těmi asi tak 250.000 dezertéry za 3, 5 roku co zdrhli z ukrowehrmachtu? Proč utíkají, to se jim za ten skvělý režim a Zelého sladký život nechce umírat?! A přitom tobě a tomu disgrafikovi ano! To je nějak divný! Buď seš blbej ty, nebo těch 250.000 dezertérů...

Vy dva jste ti bojovníci, kterých jsou tady to NATO a EUtopie plné, co chtějí za ideály a evropské hodnoty a cizí zájmy bojovat až do roztrhání těla, ale někojho jiného a jsou mezi vámi i tací idioti, co to chtějí dělat a ždo roztrhání dokonce i těla vlastního, ale to vy dvá nejste, protože už by jste tam dávno byli... a vaše mršiny dávno zakopané, nebo roztahané po polích hladovými psy...

Slavoslav

11. 07. 2025, 20:32

vidis Holubok, a stale to na toho rusaka staci tzb, ze rusak je este bacsi nimand

Emil Holub

11. 07. 2025, 21:42

Slavoslave, ty blbší, než blbej.
Nejsi schopen se ani pokusit odpovědět na otázku...Jsi blbec z přesvědčení a jako na takového neplatí žádný argument...

Slavoslav

12. 07. 2025, 04:05

Holubok

na co mam odpovedat? s tebou to mam ako s coklom. tie tvoje blaboly uz ani cele necitam, kedze si schopny od Leo 1 sa dostat k plochej zemi

Czertik

12. 07. 2025, 11:01

holoubek

vyborne kdyz vis o poctech trestnych rizeni na ukrajine...dokazes nam dat i cisla z ruska, nebo toho nejsi schopen ?

Emil Holub

12. 07. 2025, 11:56

Vy dva patlalové, tak já vám tu otázku zopakuju potřetí a naposled: jak si vysvětlujete těch 250.000 dezertérů z VSU a další miliony uteklých do zbytku světa, co se vyhýbají té cti bojovat, trpělivě snášet útrapy, nechat se mrzačit a dokonce zabíjet za blahobyt toho usmoleného žida z Křivého Rohu, stejně křivého, jako je on sám???
Vysvětlete mi to, moje inteligence to neumožňuje pochopit, prote se obracím na vás, obdařené nevšedním talentem, že všemu rozumíte a tak ještě pořád k vám vzhlížím v naději, že přestanete psát pravopisné chyby, neexistující slova a že mi na dotaz zodpovíte a že nezemřu dřív, než mi to tajemství a záhadu objasníte...
Jinak si budu muset, ač velice nerad, začít myslet, že jste natolik debilní, že nemáte odpověď a co hůř, že ani smysl této otázky nechápete...

Azor

12. 07. 2025, 12:38

Emil Holub.
" že nemáte odpověď a co hůř, že ani smysl této otázky nechápete..."

Nelze se divit že neodpovědí.Museli by si přiznat,že v to co věří se ztrácí, jako pára nad hrcem.A tak se chovají podle těch tří opiček(nevidět,neslyšet a nemluvit).Jinak.pštrosí politika.A tu svou hlavu strkají . . . . kdyby si aspoň vzali indulónu . . . . páničkovi pak natrhávají řiť a pak ho to bolí(kdyby aspoň měli s páničkem soucit.)Ale i jejich pániček je taky "inteligentní",neboť neví, že když se kolem něho vinou paraziti tak toho nositele zlikvidují.

A ohledně toho chápání?
viz. -
"Výsledek studie potvrzuje to, co si myslí hodně lidí. Lidé s pravicovými názory mají většinou nižší inteligenci než lidé na levici."

http://www.czechfreepress.cz/podoteky/inteligentni-volic-pravice-iluze.html

http://www.national-geographic.cz/clanky/volici-pravice-jsou-hloupejsi-nez-volici-levice-tvrdi-to-kanadska-studie.html#.VJqhq2CceA

Azor

12. 07. 2025, 12:47

Czertik.
"vyborne kdyz vis o poctech trestnych rizeni na ukrajine...dokazes nam dat i cisla z ruska,"

Vy odbornk na ruskou armádu(že je v dezolátním stavu)nevíte kolik tam je těch trestních řízení?? Zeptejte se CIA a nebo Mosadu,ti to ví určitě.
A neotravujte tu lidi,ke kterým se ze závistí koukají, od jejich podrážek.Proto taky ta vaše vulgarita vůči lidem, mající jiné názory.

Salut.

Slavoslav

12. 07. 2025, 13:29

Holubok

jednoduche, tych 250tis vidi, ze na rusaka staci aj ten zvysok kedze rusak zjavne nedokaze porazit ani armadu v rozklade aky pipisujes a jedine co dokaze je posielat skapinat dalsich a dalsich rusakov pod drony

Emil Holub

12. 07. 2025, 18:09

Doufám, že levicí není míněna ta tlupa liberálních idiotů, co makají pro Sorose a technologické giganty, blbí anarchisti. řiťopichové a feťáci typu Pirátů. všelijakých těch Zelených žabiček a sluníčkáři, co do EUtopie tahají imigranty a tím likvidují sociální systém, zdravotnmictví a školství svým pracujícím spoluobčanům a důchodcům. Posluhovat globalistům není nic levicového a sociálního, ale naopak...
Kretén Trudeau nikdy nebyl levičák, nýbrž posluha korporátů a globalistických nadnárodních mafiánů a pokud se někdy hlásil k levici, tak jen proto, že nosil vercajk v levé nohavici. Podle toho opravdu "levičák" je...

Emil Holub

12. 07. 2025, 18:19

Slavoslave,
ještě před pár měsíci jste se chystali na přehlídku na Rudém náměstí a na dovolenou na Krymu, ale ono to vypadá, že RuSSak dorazí už brzo na Dněpr a nakope zbytky těch NATO-hadrníků do vody.
Ano jde to pomalu, ale zato tím správným směrem a až RuSSak podusí dalších 25-25 tisíc Ukropů měsíčně a zhruba tolik jich uteče z AFU, přijdeš na řadu ty a ten tvůj přiblblej kámoš, co neumí pravopis, ale jinak rozumí všemu stejně, jako ty.
O takové kádry je právě teď na UA nouze a to taková, že dělají mobilizaci i ženskejch...Takže kdo tahá za kratší konec je nasnadě, ale ten váš RuSSak to zdá se není...

Slavoslav

12. 07. 2025, 19:35

Holubok

iste nie si klamarska stetka ako sebesta a das mi link na take moje tvrdenie.

Azor

12. 07. 2025, 20:27

Emil Holub.
"Doufám, že levicí není míněna ta tlupa liberálních idiotů, co makají pro Sorose"

Vnímáte to správně.Tito překrucují význam slov.Ve stylu Orwella - bílá je černá,válka je mír a otroctví je svoboda.
Tak je to i v tomto případě s tou jejich "levicovostí".Jak se říká - podle činů poznáte jej.A komu slouží tou svojí propagovanou "levicovostí"jste napsal výstižně.

Azor

12. 07. 2025, 20:39

Slavoslav.
"Emil Holub
Slavoslave,
ještě před pár měsíci jste se chystali na přehlídku na Rudém náměstí a na dovolenou na Krymu, ale ono to vypadá, že RuSSak dorazí už brzo na Dněpr a nakope zbytky těch NATO-hadrníků do vody."

Zřejmě tu je myšleno - před pár měsíci - např když "ukrajina" zahájila tu "velkou"proti ofenzívu,kde si u Kurska (vloni v létě)vylámali ty své mlíčňáky.
A nebo o té její další "ofenzívě",(2023)kde si ty své mlíčňáky(zuby)vylámali na Surovkinově obraně.
Co jste v té době psal???

Salut.

Slavoslav

13. 07. 2025, 05:16

cokel

consa ryka Kursku bola to akurat dalsia hanba pre rusaka a bolo zabavne sledovat reakciu blbcov ako ty. Ale nebola to operacia ktora by mohla sposobit vojenku porazku rusakova vo ani nebolo zmyslom.

co sa tyka ofenzivy 23. Zaciatkom roka by mali este danc6u keby rusaka z Chersonu ( vies, to regionalne hlavne mesto rusakova podla ich zakonov ktore zbabelk opustili) kontinualne hnali aj za Dneprom. vsak rusakndobre vie, preco radšej odpisal ekonomiku Krymu a vyhodil Kachovaku priehradu. ked cakali do jari mali minimálne sance preraziy k moru

Azor

13. 07. 2025, 10:58

Slavoslav.
Takže jsme se opět nedozvěděli,jak jste psal v té dobé o které psal Emil Holub.
Jinak se pletete v analýze ohledně toho Chersonu.Asi víte kolik že byl počet ruských vojsk a "ukrajinských",když ruská vojska útočila.V jakém že poměru by to podle příruček mělo být???A díky zásobování se rozhodlo ustoupit za Dněpr.To bylo rozhodnutí Ruska,Žádné vypráskání od "ukrajiny".
A tu Kachovku jen podle vás(a vám podobným)vyhodili ruská vojska.Tak jako že si ruská vojska ostřelují jad.elektrárnu.Tomu věříte,co???

A povězte nám o co té "ukrajině"šlo(když ty akce plánují Briti)ohledně Kurska??? Vyšlo jim to????

Salut.

Slavoslav

13. 07. 2025, 10:59

cokel

ja viem, ze si blby, ale ze az tak? vsak to som pisal v tej dobe

Vaclav Flek

15. 07. 2025, 20:27

Azor

Nechapu presne, co mi chcete sdelit. V zivote jsem se samnozrejme vicekrat zmylil, ale pokud mne nekdo na muj omyl upzornil, slusne jsem mu podekoval.

Azor

15. 07. 2025, 21:39

Vaclav Flaek.
"Pokud to nevi nekdo, kdo chce o problematice zasvecene diskutovat, ukazuje sve limity."

Títo jsem chtěl říct,že i vy máte své(najde se a ukazujete na jiných věcech - jednostranný přístup k problematice - i např příčina a následek,co je morální,co je spravedlnost atd.A to v problemaice o které si myslíte, že jste dost zasvěcen.
A proto ta má odpověď -
"máte své limity a nedokážete" přektročit svouj vlastní stín".

I já mám své limity.Stále se učím.