EXCALIBUR
CZUB - 4M
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Příčiny francouzské vojenské katastrofy u Dien Bien Phu – arogance, neznalost, špatné plánování

 08. 12. 2022      kategorie: Vojenská historie      18 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Arogance, neznalost a špatné plánování –⁠ to byly aspekty, s nimiž francouzští velitelé bojovali v bitvě u Dien Bien Phu a jimiž si předem zajistili vlastní porážku. Jejich pýcha a neschopnost v této bitvě, která se odehrála od března do května 1954, vedly v první válce v Indočíně k naprosté porážce Francie, respektive k vítězství revolucionářů Viet Minhu a nezávislosti Vietnamu.

French_M24s_atr_Dien_Bien_PhuFoto: Francouzi ve velkém počtu nasadili americké lehké tanky M24 Chaffee. Terén byl pro ně zcela nevhodný | Wikimedia Commons / Public Domain

Podceňování vietnamských vojáků

Francouzský postoj k vietnamským vojákům, podpořený stejným postojem amerických poradců, byl přinejlepším pohrdavý. Vyškoleni v taktice a postojích západoevropských vojenských akademií věřili v naprostou nadřazenost evropských a amerických způsobů vedení války. Vietnamské jednotky pro ně byly zaostalé a špatně vycvičené, snadno porazitelné. Ve skutečnosti byli mnozí Vietnamci zkušení a schopní, ale jiným způsobem než jejich západní protivníci. Chápali, jak bojovat ve své vlastní zemi, nejen jak bojovat v učebnicovém evropském stylu.

Podceňování generála Võ Nguyên Giápa

Vietnamce u Dien Bien Phu vedl generál Võ Nguyên Giáp. Giáp byl zkušený a schopný velitel, který vedl vietnamské jednotky během odboje proti japonské okupaci za druhé světové války. Od mládí byl oddaným komunistou a schopným politikem i velitelem, v roce 1954 se stal vietnamským ministrem obrany a jedním z hlavních představitelů válečného úsilí.

Generál Giáp byl jedním z největších vietnamských stratégů vůbec, ale v očích Francouzů byl jen dalším nezkušeným vietnamským důstojníkem. Generál Salan o něm mluvil jako o "poddůstojníkovi, který se učí ovládat pluky". V důsledku toho Francouzi silně podcenili dovednosti, s nimiž budou vietnamské síly vedeny.

Politická neznalost

Politická situace ve východní Asii se od začátku války změnila. Korejská válka skončila, což Číňanům uvolnilo cestu k vyslání dalších zdrojů do Vietnamu na podporu svých komunistických spojenců. Stalinova smrt rozmrazila vztah Ruska k Západu a Sověti se nyní více přikláněli k mírovému řešení konfliktů v regionu, aby zlepšili své zahraniční vztahy. Francouzská veřejnost měla bojů stále více plné zuby a politici byli připraveni se přiklonit k názoru lidu. V důsledku toho francouzská vláda hledala pozici, z níž by mohla vyjednat příznivý mír, spíše než pokračovat ve válce a usilovat o přímé vítězství. Chtěla z ní odejít dříve, než se čínské zdroje obrátí zcela proti ní.

Bohužel generál Henri Navarre, nový francouzský velitel ve Vietnamu, věřil, že může dosáhnout vítězství. Soustředěním francouzských zdrojů v Dien Bien Phu se snažil přinutit Giápa k útoku. Věřil, že mu to umožní dosáhnout drtivého vítězství. A tak proti politice francouzské vlády zahájil nebezpečný plán.

Boj v obklíčení

Navarrova volba Dien Bien Phu jako místa, kde chtěl Giápa přinutit k boji, byla zásadní chybou. Pozice hluboko v kopcích severozápadního Vietnamu byla obklopena vyvýšeninami. V březnu sem bylo vysazeno 14 000 vojáků, kteří byli téměř okamžitě obklíčeni přesilou vietnamských vojáků. Vietnamci přerušili francouzské zásobovací linie a obléhali tábor.

Zatímco Francouzi se snažili zajistit zásobování letecky a jejich ženisté mezi bombardováním spěchali opravit přistávací dráhu, Vietnamci byli podporováni spřátelenými místními obyvateli a krátkými zásobovacími linkami. Francouzi se dostali do pasti.

Podcenění potenciálu partyzánské války

U Dien Bien Phu se Francouzi dopustili stejné chyby, jaké se západní ozbrojené síly opakovaně dopouštěly v průběhu druhé poloviny 20. století – podcenili potenciál partyzánských bojovníků.

V tomto případě partyzánská válka neznamenala jen úderné útoky odloučených skupin pěchoty. Koneckonců šlo o obléhání. Vietnamci však používali partyzánské techniky, aby mohli využít celou sílu své armády. Zásoby a dělostřelectvo se na vyvýšená místa dopravovaly pomocí lidí, zvířat a dokonce i jízdních kol zakoupených před válkou od francouzských dodavatelů. Než byli všichni na místě, měli Vietnamci čtyřikrát více vojáků než Francouzi a nemilosrdně na ně bušili dělostřelectvem, o kterém se Navarre domníval, že je nebudou umět ani moci nasadit.

Francouzi předpokládali, že se jejich nepřátelé nepoučí

V předchozích fázích války se Vietnamci spoléhali na to, že proti Francouzům vrhnou masové vlny pěchoty. Tuto taktiku hojně využívali Japonci za druhé světové války a byla oblíbená i u největšího sponzora Vietnamu, komunistické Číny.

Francouzský plán počítal s tím, že Vietnamci budou tuto taktiku používat také, plýtvat lidskými zdroji při masivních útocích na lépe vybavené francouzské pozice. Giáp se však poučil. Žádné nekonečné vlny mužů, kteří by se hnali na smrt nebo za slávou, se nekonaly. Místo nich využil soustavné bombardování a dusivý účinek obléhání.

Spoléhání na tanky

Dalším základním kamenem francouzského plánu byly vlastní tanky, ale terén byl pro to zcela nevhodný. Byl hustě porostlý křovinami, které tanky zpomalovaly a oslabovaly. Nebyl možný žádný postup po otevřeném terénu. Silný déšť podmáčel půdu, což francouzské obrněnce zpomalilo ještě více.

Dobří důstojníci, ale na špatném místě

Ke všemu Navarra vybral pro výpravu velitele hluboce spjaté s francouzským plánem a perspektivou, a tudíž naprosto nevhodné pro realitu bitvy. Velitel, plukovník Christina Marie Ferdinand de Castries, byl vynikající tankový velitel, jehož potenciál byl zcela promarněn v terénu, kde se jeho vozidla mohla sotva pohybovat. Jeho zástupce, velitel dělostřelectva plukovník Charles Piroth, patřil k těm, kteří věřili v přirozenou podřadnost Vietnamců. Když zjistil, že se strašlivě mýlí a že je zcela neschopný Vietnamce zakopané na vyvýšených místech účinně zasáhnout, spáchal sebevraždu ručním granátem.

Zdroj: warhistoryonline

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Šebesta

09. 12. 2022, 17:07

Souhlasím s panem Flekem okupanty byli Rusové (Sověti) u nás nebo v Afganistánu. Dr.Beir žije stále v zajetí komunistických bludů. K této válce kterou Francouzi projeli jedna zajimavost četl jsem že ve francouzské armádě ve Vietnamu bojoval i Pier Brice pozdější představitel Vinnetua v Mayovkách.

Dr. Beir

09. 12. 2022, 18:53

Šebesta
Jo jo, ty tvé znalosti z dob Husaka se projevují v plné síle.
Francie jednoznacne okupantem bylo ve Vietnamu, Alzirsku a letos společně s Českem treba v Mali. Výčet okupacnich akcí Francie je velky.
Svaz a dalsi staty okupovaly CSSR. SSSR nebyl okupantem v Afghanu, ale USA ano.
Pokračovat nema cen, když ti neni z hůry dáno ...

Vaclav Flek

11. 12. 2022, 20:17

pro Dr. Beir :

Z ceho odvozujete svuj nazor, ze "SSSR nebyl okupantem v Afghanu" (nejspise mate na mysli Afghanistan ?). Tento nazor slysim poprve. Myslim, ze by s nim urcite nesouhlasili pibuzni mnoha set tisic Afghancu, zabitych v prubehu deseti let sovetske okupace, zejmena pri brutalnich odvetnych operacich proti mudzahedinum. Take by s tim rozhodne nesouhasily ty tri az ctri miliony osob, v dusledku sovetske invaze uprchlych do sousednich zemi, zejmena Pakistanu.

Dr. Beir

09. 12. 2022, 19:20

Na rozdil od tebe jsem zazil jen krátký usek komoušský vlády.
První schopná nabidka na zaměstnání v Nemecku a sel jsem z Čech. Od te doby jsem stale zamestnan v Nemecku. Do ceskych vyderacskych dani nedavam ani korunu. To same plati na zdrav a soc pojištění.
Ty ses tady tetelil blahem u televize a volil lumpy a podvodniky a jedno z jaké strany se vyskakovali.
Šebesta, za nějaký čas budeš zde za šaška jak Karlík alias Syn mongolskych pastevců s nickem Vv.

Vaclav Flek

11. 12. 2022, 20:29

pro Šebesta :

Pane Sebesto, souhlasim s vami a nazor diskutujiciho Dr. Beira o tom, kdo byl a nebyl agresor, jiz nechci vice komentovat. Ostatne, napsal jsem mu to primo v reakci na jeho vyjadreni.

Pisu vam kvuli tomu, co mne vzdy dojme, tedy o hrdinovi naseho mladi Vinnetouovi, ci tentokrat spise o Pierru Briceovi. Myslim, ze skutecnost, ze bojoval v Indocine, je vseobecne znama, on dokonce nekolikrat uvedl, ze v tehdejsich stretech zabil nekolik lidi a ze jej to stale velmi mrzi. To je trochu zvlastni poloha pro herce, ktery ve filmech bez vycitek odbouchl tolik padouchu, nicmene ja jeho uprimnosti verim a vazim si ji.

Standa

17. 12. 2022, 12:43

Operace Sovětské armády se uskutečnila v prosinci 1979 na základě žádosti afghánských vládních představitelů, a na základě dřívější sovětsko-afghánské Dohody o spolupráci, přátelství a dobrém sousedství. Především se však jednalo o přímou reakci na vyzbrojování povstaleckých mudžahedínů ze strany USA, které začalo od července 1979. Toto potvrzuje přímo poradce prezidentů USA Brzezinsky: How Jimmy Carter and I Started the Mujahideen. Sovětský svaz považoval za nutné chránit si svoji jižní hranici. Vyjednávání OSN o stažení vojsk z Afghánistánu začala po nástupu Gorbačova v dubnu 1988, na základě mezinárodních dohod se Sovětská vojska ze země stáhla 15. února 1989.

Když už chcete psát o okupaci Afghánistánu, raději pište o okupaci Američany. Ta začala jako součást Operace Trvalá svoboda, která byla „odpovědí“ Spojených států na teroristické útoky 11. září 2001. USA tehdy vyhlásili „Svatou válku“ proti Islamistům. Všichni údajní letečtí teroristé byli občané Saudské Arábie, ovšem USA vtrhli do Afghánistánu. Asi se jim porouchala GPS, než zjistili omyl, uplynulo 20 let. Nakonec jim museli ukázat cestu domů pasáčci ovcí.

Podobné to bylo i ve Vietnamu. Po porážce francouzských kolonialistů byla země rozdělena na dvě části. V jižní část země panovala nespokojenost, zkorumpovaný vůdce Jižního Vietnamu Ngô Ðình Diệm se stal brzy velmi nepopulárním. Vzrůstal ozbrojený boj, který byl reprezentován partyzánským hnutím Vietkong, které usilovalo o znovusjednocení země. Podporovalo je místní obyvatelstvo, které v partyzánech vidělo záchranu z bídy. Ovšem Američané měli zájem na udržení svého vlivu, a tak narůstala vojenská podpora USA jihovietnamskému režimu. Američané vyprovokovali několik incidentů (podle nedávno odtajněných amerických materiálů byly incidenty záměrně vymyšleny tehdejším americkým ministrem obrany McNamarou), které se staly záminkou k agresi. Říká se, že Francouzi byli horší kolonialisté než Angličané. Asi je to pravda. Chtěli stále více a více. Ale zvěrstva, kterých se dopouštěli američtí agresoři nemají obdoby.

Vaclav Flek

17. 12. 2022, 18:11

pro Standa :

Nevim, komu vas prispevek adresujete, zda redakci, nebo nekomu z diskutujicich. Jak jsem jiz vicekrat uvedl, ty "silokrivky" jsou znacne neprehledne, a je vzdy dobre napsat, koho oslovujete. Pokud tam nic neni, lze predpokladat, ze pisete redakci.

Jsem trochu zdesen vasim prispevkem, tedy naprostym prekrucovanim toho, co se v nedavne minulosti stalo. Normalne bych predpokladal, ze clovek, schopny napsat tak dlouhy text jako vy bez vyraznych pravopisnych chyb, bude mit tolik soudnosti, aby rozeznal jasne nepravdiva vyjadreni. To se ovsem nestalo, bud jste skutecne tak naivni a duverivy, nebo se naopak pokousite o rafinovanou dezinformaci (v Haskove romanu rika pani Mullerova Svejkovi : "Rikali, ze jste ztracenej, protoze jste rafinovanej...").

K vasemu textu se vyjadrim jenom k prvniu odstavci : Vase veta "Operace Sovětské armády se uskutečnila v prosinci 1979 na základě žádosti afghánských vládních představitelů, a na základě dřívější sovětsko-afghánské Dohody o spolupráci, přátelství a dobrém sousedství." mi zni silene, nebot mi pripomina sovetsky brutalni vpad do Ceskoslovenska v srpnu 1968.

V prosinci 1979 jednotky Sovetske armady vpadly naprosto necekane do Afghanistanu, nejdrive ze vseho obsadily klicova mista v Kabulu, pote behem dvou dnu vsechna vyznamna mesta na komunikacich kolem Hindukuse. Predtim, jako uplne prvni krok, provedly utok na prezidentsky palac a zabily prezidenta i s casti jeho rodiny. Nasledne povolala sovetska KGB pripravenou loutku ze zahranici, ktera (bez jakehokoliv mandatu) v prednatocenem formalnim projevu pozvala do zeme okupanty (kteri tam ovsem jiz byli !).

Stejne tak stazeni sovetskych vojsk z Afghanistanu nemelo vubec co delat s aktivitami OSN, kterymi Sovetsky svaz pohrdal jako bezzubymi, stejne jako to dnes dela Ruska federace v cele s Putinem. Pokud by tomu tak nebylo, po vsech rezolucich by okamzite ukoncila agresi proti Ukrajine.

Dalsi casti Vasi zpravy jiz komentovat nechci, jen dodam, ze nesouhlasim vubec s nicim, co uvadite.

Standa

17. 12. 2022, 21:44

Vaclav Flek
Omlouvám se, omylem jsem zde zveřejnil příspěvek do jiné diskuse. Bohužel, na tomto webu není možné příspěvek upravit ani smazat.
Nechci tedy diskutovat, jenom mě poněkud udivil odstaveček
... nebot mi pripomina sovetsky brutalni vpad do Ceskoslovenska v srpnu 1968.
V roce 1968 mi bylo rovných dvacet let, a absolvoval jsem základní vojenskou službu na velitelství jednoho útvaru PVOS v Praze. Byl jsem zrovna ve službě, a sovětské vojáky jsem viděl od první minuty přilétat na obrazovce radiolokátoru. Udělali si stanové městečko za plotem našich kasáren, a chodili s námi, po dobu asi dvou měsíců držet služby na sálech. Protože služba byla nepřetržitě 24 hodin a žádná jiná činnost nebyla, strávili jsme čas povídáním naší školní ruštinou. Byli to docela obyčejní kluci, jako my, nikdy jsme s nimi ani s jejich důstojníky neměli žádný konflikt. Nějak mi to nepřipomínalo brutální vpád. Byla to bratrská internacionální pomoc proti možné kontarevoluci, jak to bylo i prezentováno. Nebýt pár podivínů, kteří si hráli na květen 1945, mohlo to proběhnout v poklidu.

Vaclav Flek

18. 12. 2022, 21:47

pro Standa :

Osobni vzpominka kazdou diskusi osvezi, ovsem nechapu, co jste mi tim chtel sdelit. Ze sovetska invaze do Ceskoslovenska nebyla brutalni, protoze vetsinu jednotek okupantu tvorili "obycejni kluci" ? To vam bohuzel neuverim, oni byli jiste takovi treba v Moskve, Leningradu, na Kubani nebo jinde, ale jakmile k nam vstoupili ve sve bojove technice jako agresori, tezko je muzeme povazovat za kamarady.

Bohuzel podobni "obycejni kluci" tvorili a tvori vetsinu armad (sam jsem podobnych sovetskych vojaku poznal vice, ale nikdy tim neargumentuji). Potiz je v tom, ze ovladaji nicive zbrane, a pokud budou plnit, co se jim rekne, mohou z nich byt hrozive nastroje na zabijeni, jak se denne presvedcujeme z deni na Ukrajine...

Standa

19. 12. 2022, 11:12

Já tedy dávám raději přednost osobním vzpomínkám, případně vzpomínkám očitých pamětníků. Před pamflety vytvořenými "vědátory" z institucí typu Paměť národa, ÚSTR , ÚDV a podobných. Moje oblíbené přísloví : "Víte, kdy už jste opravdu staří? Když budete v učebnicích dějepisu číst o událostech, které si pamatujete, ale Vy si budete pamatovat, že to bylo úplně jinak".

Dr. Beir

09. 12. 2022, 08:43

Pan Flek
Děkuji za vase upřesnění ohledně legie.
Nazvat Francouze okupanty ve Vietnamu ve dvacatem století je z meho pohledu na místě. Stejné to bylo např v Alžírsku.

Vaclav Flek

11. 12. 2022, 20:11

pro Dr. Beir :

Vase vyjadreni, ze Francouzi byli ve Vietnamu a take v Alzirsku okupanty, povazuji za chybne a velmi povrchni. Vasemu hodnoceni chybi bud znalost dane problematiky, nebo schopnost kriticke analyzy (kterou lze zjednodusene vyjadrit jako vciteni do situace). Do druhe poloviny 20. stoleti zilo mnoho Francouzu v obou zemich jiz po nekolik generaci, a citilo se byt jejich soucasti vice, nez soucasti materske Francie. Povazovali Vietnam ci Alzirsko za sve, a necitili se zde jako kolonizatori, a uz vubec ne jako okupanti. Lide, vzesli z tohoto prostredi, o tom napsali radu velmi pusobivych romanu.

Myslim ovsem, ze pri vasem cernobilem chapani sveta vas podobnymi argumenty nepresvedcim. Zkuste se zamyslet alespon nad tim, ze Alzirane byli plnopravnymi francouzskymi obcany s pravem vyjadrovat se k veskeremu deni v metropolitni Francii. Trochu zvlastni na narod, upici pod jhem okupantu...

Vaclav Flek

09. 12. 2022, 01:07

Clanek se mi prilis nelibi, povazuji jej za dost schematicky. Opakovane tam zduraznuje aroganci a nadrazenost Francouzu a jejich pohrdani protivnikem, ktery je naopak licen jako skvely mistr boje na svem uzemi. Myslim, ze tak primocare ten stret neprobihal, jakkoliv je zrejme, ze se francouzske veleni dopustilo nekolika vaznych pochybeni pri spatnem odhadu situace. Mene ostre rozdeleni na "hodne" a "zle", tedy lepsi vyvazenost, by clanku zrejme prospela.

Zdeněk

08. 12. 2022, 21:44

bez šifrovacího klíče nečitelné ...

Dr. Beir

08. 12. 2022, 19:02

Naprosto dokonale vítězství nad okuoanty z Francie.
Je pravda, že Vietnamcum dosti pomohli Číňané jako instruktoři i jako dodavatelé zbrani.
Na kopci v džungli si Vitnamci vybudovali opevnění včetně silneho delostrectva a totálně zmasakrovali okupanty dvanactihodinovou palbou ze všech hlavní včetně katuší. Vietnamci měli převahu v delostrelectvu nad Francii 3:1.
Velení okupantu použilo osvědčený napalm, ale počasí a neznalost pozic Vietnamců nemelo valný účinek.
Neustálé útoky pěchoty ve vlnách způsobily, že se zbraně Francouzkych obránců nakonec zadřely anebo jim došly náboje. Těmito útoky znicili opěrné body Francouzů, které se jmenovali:
Anne-Marie, Beatrice, Claudie, Dominique, Eliane, Gabriele, Huguette a Isabelle.
Společně s Francouzkou armádou bojovala i Cizinecká legie, kde bylo 300 Čechoslovaků.
USA zvažovaly vojenskou pomoc Francouzum, ale nakonec z toho sešlo i z poučení intervence v Korei.

Vaclav Flek

09. 12. 2022, 01:25

pro Dr. Beir :

Nechci kriticky rozebirat cely vas diskusni vstup, jenom dve poznamky :

1) Francouzi byli v Indocine jiz asi sto let a vyrazne zmenili charakter zeme, stejne jako treba v te dobe Britove charakter Indie. Kartami zamichala nekolikaleta japonska okupace Vietnamu, po ktere se Francie opet ujala sve nadvlady, ovsem v jiz zmenene politicke situaci. Nicmene nazyvat Francouze okupanty povazuji v teto souvislosti za nepresne a nespravedlive,vzdyt oni se citili jako spravci kolonialniho uzemi.

2) Cizinecka legie byla vzdy soucasti francouske armady, takze misto vyrazu : "Společně s Francouzkou armádou bojovala i Cizinecká legie,..." spise vyraz : " v sestave francouzske armady bojovala take Cizinecka legie..."

Petr Hertel

10. 12. 2022, 00:40

Pro Václav Flek

Nemám teď zrovna tolik času zasahovat do diskusí, ale přece jen bych si dovolil poznámku s těmi Francouzi jako "okupanty" ve Vietnamu, potažmo Indočíně, i když to možná na druhou stranu (bez ohledu na ten hanlivý nádech termínu "okupant" v češtině) můžeme brát vlastně jen za slovíčkaření...
Mně by se ten termín, "francouzská okupace Vietnamu", alespoň tak nějak zjednodušeně, také ani nepříčil...
V tom našem českém povědomí je asi dobře známo, jak ti Francouzi byli z té Indočíny vyhnáni (tj. tato indočínská válka), ale asi méně je známo, jak se tam v tom 19.století dostali.
Začalo to na přelomu 50. a 60.let 19.století tzv. kočinčínskou expedicí, při níž Francouzi mj. dobyli Saigon a např. z lodí bombardovali Hue, sídlo vietnamských (annamských) císařů, čímž se tu vietnamskou stranu snažili přimět k jednáním (jinak, asi to můžeme vidět v širším kontextu tehdejšího nuceného "otevírání" dost uzavřené východní Asie Západem, tak viz jak se to v těchto dekádách vyvíjelo v Číně a jak zase, nakonec o dost jinak, v Japonsku)...
Oficiální záminkou k té intervenci, při níž Francouzům pomáhali Španělé z Filipín, byl brutální postup vietnamských vládců z dynastie Nguyen proti křesťanským misionářům (i domácím křesťanům)... Tehdy se Francie Napoleona III. zmocnila ve Vietnamu jen některých oblastí (a různých výhod ve svůj prospěch), ale v dalších desetiletích tu expanzi ve Vietnamu (a Laosu a Kambodži) dovršila 3. Francouzská republika.

Možná bychom se zase dostali jen ke slovíčkaření, ale ta Francouzská Indočína také nebyla úplně klasická kolonie v pravém slova smyslu, ale byl to systém protektorátů. Třeba v tom Vietnamu pod francouzskou kuratelou pořád vládli ti Nguyenové, třeba fakticky jen jako "loutky"... Ale patřil k nim i ten Bao Dai, ještě pak v Jižním Vietnamu jako císař do roku 1955...

A že tam "byli již asi sto let"... Pro nějaké srovnání, třeba Osmané v některých částech Balkánu vládli přes půltisíciletí. A zase tak nějak zjednodušeně, termín "turecká okupace Balkánu" bych také neviděl jako něco nepatřičného či pod.

Vaclav Flek

10. 12. 2022, 02:03

pro Petr Hertel :

Diky za vas nazor, ktery tradicne povazuji za velmi kvalifikovany a uvazlivy, i kdyz s nim ne vzdy bezezbytku souhlasim.


Musim vam dat za pravdu, ze francouzsky vyraz "l´occupation" a cesky vyraz "okupace" se od sebe v chapani uzivatelu dost lisi, jakkoliv je to ceske slovo odvozeno od francouzskeho vzoru.


Francouzsky vyraz v podstate znamena pouhou pritomnost, tedy napriklad osmanska pultisicileta "okupace" Balkanu je v podstate vyjadrenim toho, ze tam v miru spolecne existovaly ruzne mensiny pod osmanskou administrativou, coz se v podstate tykalo pouze placeni dani. Naopak v ceskem chapani toho slova se muze zdat, ze balkansti Slovane trpeli pet set let pod tureckou okupacni nadvladou, coz posilovaly ruzne basne a projevy nasich umelcu a politiku v 19. a 20. stoleti.


Pouzil jsem Balkan jako priklad, nebot se mi zdal jasnejsi, ale jiste to lze v plne mire extrapolovat na tehdejsi Indocinu. Ma namitka smerovala k tomu, ze nelze Francouze v Indocine chapat jako "okupanty" v tom "ceskem smyslu slova", stejne jako treba Osmany na Balkane. Jinymi slovy, na rozdil od marxisticko-leninskych postulatu, kterymi jsme byli vystaveni ve skole, dejiny nejsou cernobile, a je treba pri jejich hodnoceni kriticky myslet.


Jeste jednou dekuji za vas prispevek.