EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

První let druhého sériového kusu ruského víceúčelového bojového letounu Suchoj Su-57

 01. 11. 2020      kategorie: Vojenská technika      43 komentářů
Přidat na Seznam.cz

V Komsomolsku na Amuru, na letišti místního leteckého závodu, se nedávno uskutečnil první let druhého sériového kusu víceúčelového bojového letounu Suchoj Su-57.  Na ruské ministerstvo obrany by měl být tento letoun převeden do konce roku. První sériový kus Su-57 havaroval 24. prosince 2019 během zkušebního letu.

123411009_4553109004759075_2038542773935004777_o
Foto: Druhý sériový Su-57 ve výrobní hale | Ruské ministerstvo obrany / Public domain

Prototyp ruského víceúčelového bojového letounu páté generace - Suchoj Su-57 se poprvé dostal do vzduchu 29. ledna 2010. V průběhu těchto deseti let se dokázal tento typ proměnit ze surového prototypu v téměř plnohodnotný bojový stroj, ale projekt stále ještě pokračuje, protože vše probíhá pomaleji než se očekávalo. Sériová výroba jakési definitivní podoby letadla zůstává stále věcí budoucnosti. 

Jedním z hlavních úkolů ruského vojensko-průmyslového komplexu je zvládnutí výroby motoru tzv. „druhé fáze", známého pod názvem Izd.30 (Produkt 30). Ten má být nasazen na produkční stroje v dohledné době. Zatím se musí stavěné Su-57 spokojit s motory čtvrté generace.

Motor Produkt 30 je testován od roku 2017. Ve skutečnosti se jedná o novou jednotku  vytvořený zcela od nuly a nejde o žádnou modernizaci nějakého předchozího modelu. Stroj Su-57 má být schopen s těmito novými motory dosahovat nadzvukové cestovní rychlosti bez nutnosti zapnutí přídavného spalování. Jde o jeden z klíčových požadavků na letadlo páté generace.

Většina charakteristik nového motoru dosud zůstává klasifikována jako „tajná“, ale je jisté, že letadlo s těmito jednotkami vzlétne a získá požadovanou výšku mnohem rychleji a bude také účinněji manévrovat v leteckém boji s velkým přetížením. Maximální tah motoru Produkt 30 je cca 108 kN, s přídavným spalováním pak více než 176 kN. U motoru první fáze jsou uváděny maximální hodnoty 93 a 147 kN. Měrná spotřeba paliva motorů obou fází je přibližně stejná.

Su-57.první prototyp.Suchoj
Foto: První prototyp Su-57 | Wikimedia Commons

Další důležitou vlastností Produktu 30 je plazmový zapalovací systém, který svojí činností snižuje viditelnost letounu ve viditelném i infračerveném pásmu záření.

Souběžně s pokračováním prací na motoru dochází k postupnému zdokonalování a testování řady palubních systémů. Dvě letadla Su-57 byla testována i v reálných bojových podmínkách v Sýrii. Bylo oznámeno, že za účelem potvrzení charakteristik letectvo otestovalo provoz všech palubních systémů v podmínkách zvýšených teplot.

Na konci roku 2019 náčelník ruského generálního štábu V. Gerasimov uvedl, že Su-57 úspěšně dokončil i druhou fázi zkoušek v Sýrii a otestoval nové typy raketových a bombových zbraní. Jaké zbraně přesně byly v Sýrii vyzkoušeny ruské ministerstvo obrany neuvedlo.

su-57_04
Foto: Stíhací letoun T-50 (Su-57) | Wikimedia Commons

Maximální bojové zatížení Su-57 je asi deset tun. Letoun bude schopen používat řízené a neřízené zbraně, řízené střely typu vzduch-vzduch, střely typu vzduch-povrch a řízené bomby různých ráží. Je možné, že po roce 2030 se letouny Su-57 stanou i nositeli hypersonických raketových systémů Kinžal.

Podle posledních prohlášení vedení státní společnosti Rostech začnou letos ve větším měřítku dodávky Su-57 ruským leteckým silám. Smlouva o dodávce 76 letadel byla podepsána v roce 2019. Původně se plánovalo, že ministerstvo obrany do roku 2027 přijme pouze 16 jednotek, ale bylo rozhodnuto urychlit výrobu a výrazně zvýšit objem dodávek. Přerozdělením výroby a zvýšením její efektivity by mělo dojít ke snížení ceny o 20 procent. 

Letouny Su-57 mají u leteckých jednotek úzce spolupracovat s novými bezpilotními stroji Ochotnik, které v současnosti také procházejí zkouškami. 

Sukhoi_T-50_Pichugin
Foto: Stíhací letoun T-50 (Su-57) | Wikimedia Commons

Je třeba připomenout, že práce na vývoji letadel páté generace začaly v Sovětském svazu již v 80. letech, ale velmi významně do nich zasáhl jeho rozpad a následná hluboká krize. Pokračování v samostatném Rusku bylo pomalé a ovlivněné řadou nejasností.

Původní seznam základních požadavků na perspektivní bojový letoun zahrnoval multifunkčnost, utajení v optických, infračervených a radarových vlnových délkách, jakož i supermanévrovatelnost - schopnost provádět řízený let při nízkých rychlostech a velkých úhlech náběhu.

Video: Ruský víceúčelový bojový letoun Suchoj Su-57 v akci / YouTube

Návrhy na projekt přišly z několika předních designérských kanceláří, ale vítězství pro sebe získal Suchoj, který byl v nejlepší finanční situaci a měl také své lidi ta těch správných  místech. V roce 1999 byly oficiálně zahájeny práce na vývoji perspektivního leteckého komplexu frontového letectva páté generace PAK FA, podle indexu T-50. Výsledkem je  skutečně velmi vyspělý bojový letoun pro ruské letecké síly.

Komentáře

czert

14. 03. 2021, 18:36

martin
"Aby měli kontrolu zejména právě nad Indonésií, odkud může přijít nějaké reálně nebezpečí vojenského charakteru, tak si Austrálie ještě donedávna držela staré a na provoz neuvěřitelně drahé F 111. Z jediného prostého důvodu - SKRZE DOLET, který činil přes 6500 km.

No a opozice se ptala, nač jim budou úderná letadla, která mají třetinový dolet?Nakonec samozřejmě zvítězila ekonomicko politická lobby.

Ale z hlediska vojenského to nedává žádný smysl. Ta F 35 (stejně jako F 18 SH) z Austrálie prostě nikam nedoletí."

absolutne nechapu, proc by meli autralani mirit proti indonessi, prave kdyz indonesia pomalu ale jsite se pridva do klubu aussies+indie+japonsko v opozici proti cinske expanzi. a korejci se k nim pidaji nejspis taky. u filipin to neni jsite s tim jejich pro cinskym vedenim, byh ho bezni lidi nemaji radi.

a ano, dolet F-111 byl obrovsky, jenze f-35 je celkem solidni nahrada- ZADNY jedomotorak nema tak velky dolet jako f-35, navic v doletu F-35 prekonava i spoustu dvoumotoraku.
a moc dvoumotoraku co by mel vetsi dolet taky nenajdes. schvalne napis ktere.

czert

14. 03. 2021, 17:42

omny
"Kdybybyl F-35skutečně tak dobrý tak by Izrael a USA měly o něj zájem ale nemají ....chtejí jiná letadla a to samé i další státy, které snižují počty objednaných letadel"

looooool, tam amici o f-35 nemaji vubec zajem...jenom jeho vyroba pobezi minimmalne do 2030 ne li 40. a to pro amiky samotne.
a ano, izraelci o nej nemaji vubec zajem...proto objednali vic f-35 nez meli puvodne v planu, a to diky zkusenostem z jeho nasazeni v syrii.

czerik

14. 03. 2021, 16:48

robo
"Jak může supercruise pokrýt mnohem větší území, když snižuje dolet ?"

no, ani ne, umoznuje pokryt uzemi daleko rychleji a s tim omezenym doletem to neni tak jednoznacne, protoze kazdy letoun co ma supercruise ma udavany dolet vetsi nez letadla srovnatelne kategorie a rozmeru/hmotnosti.
bt sem presne nezkoumal jestli je to kvuli vetsi nosnosti (a tudiz vice plaiva) nebo proste diky tomu ze supercruse motory sou oecne uspornejsi pri stejnem vykonu nez klasicke motory.

czerik

14. 03. 2021, 16:44

hadkapa
" Již i v USA uznali ze v oblasti REB (což je elektronika) jsou rusáci daleko před USA. Proti nejnovějsím REB prostředkům Ruska ani F-35 nic moc sama o sobě neuděla."

a muzes nam dat link na to, kde to amici uznali ze rusove maji lepsi reb ? ci kde to dokazuji ze rusove maji lepsi reb nez amici ?


"Tudíž státy kteří mají zájem o koupi letounu 5. generace mají v současnosti jen jednu volbu a tou je F-35, to něco skutečně dokazuje"

a co cinani ? ty svoji 5 gen uz maji taky v provozu. a ostatni staty ji vyvyjeli (rusko, eu, asie).

" A vyhrožování USA státům kterí chtějí koupit jiný naž americký stíhač také o něcem vypovídá že. Viz. Egypt koupil Su-35E, můžeme pokračovat Tureckem. Dále Indonesie by ráda nakoupila a již i v tendru vybrala stíhače Su-35 k nahrazení svých Su-27Sk, jenže přislo bububu z Emeriky."

a muzes nam popsat jak ono vyhrozovani/zastrasovani probihalo ? a co se turecka tyka, tak vyradit ze z f-35 bylo jedine spravne reseni. posledni vec co muzou amici chtit je aby se technologie f-35 dostala do ruska. byt rusum by to moc nepomohlo, proze tak vyspelou elektroniku nejsou schopni vyrobit a prodat by to mohli jen cine..a t uz je ve spouste ohledech vyspelejsi nez rusko a tim by rusove uz tak snizily svuj maly exportni potencial.

czert

14. 03. 2021, 15:10

handkapa
" Supercruise je podmínkou páté generace stejně jako tzv. supermanévrovatelnost, to bylo jasně definovánu již v 80-letech při vzniku koncepce 5. generace. F-35 ani jednoho nedosahuje, pokud zařadíme F-35 do páte generace, tak můžeme udělat i s Su-35. Poněvaž na misce vah toho co splňují či nesplňují jsou si cca rovni."
"Samozřejmě rozsáhlejší sériové dodávky můžeme čekat až po roce 2023 s novými motory které budou již směřovat k bojovým útvarům. "

just lool.
jak si prisel na to ze supermanuvrotelnost je mezi podminkama 5 generace ? btw, f-35 co se tyka manevrovatelnosti, tak v ni predci hodne jednomotoraku, at uz je to gripen, F-16 ci jine. u migu-21 si nejsem jisty, ale tendle letounek je prakticky nejlepe manevrovatelny jednomotorak, co je jeste dnes ve sluzbe. ale jine jeho vykony sou mizerne.
navis, jedna ze zasadnich podminek 5.gen je stealth, aa ten su-35 nespnuje i kdyby se rozkrajel.
a k motorum izdeje 2, just looool, rusove si s motory 4,5 gen budou muset vystacit hodne dlouho, protze tydle ty idzeje puvodne uz mely byt 2016 pak 18, pak 20...takze 23 vidim spis tak realne 25 ci 30.
takze rusove budou mit motory 5 generace v dobe kdy amici 5,5 a ve vyvoji 6. plus miliony hodin naletanych na 5 generaci, a rusove budou zacinat od nuly.

czert

14. 03. 2021, 14:55

hodne by me zajimal onen plazmovy zapalovaci system, jak unguje a jak redukuje onu viditelnost. a hlavne jak je to ve srovnani se zapadnimi motory.
protoze staci se podivat na jakekoliv video z leteckeho dne, tak si vsimnete ze ruske motory, narozdil od jinych "sviti" domodra ale hlavne, jejich plamen jde videt daleko lepe nez jine.
jinak ta ruske seriova vyroba je uzasna.
psotavime 1éks v teehle verzi, zmidernizujeme, postavimme dalsich 10 , pak zas zmodernizujeme....atd.
a pak zjisti, ze maji logisticke a udrzbarske peklo ktere provoz hodne prodrazuji a ze levenjsi by bylo, kdyby radsi vsechny letouny vyrobili v 1 verzi, prubezne modernzovali a zkouseli 1 prototyp a pak zmodernizovali najednou celou 1 serii na posledni model.

Zan

09. 11. 2020, 12:42

Ubožáci. Jak na východě, tak na západě. I každý obyčejný človíček ví, že všechna ta technika je k ničemu v případě jaderné války a o přírodních aktivitách ani nemluvě. Tsunami zničí každou loď stejně jako tornáda či orkány tyhle letouny. A to nemluvím o jiných problémech jako sluneční erupce a t.d. Prostě si pár lidí myslí že pokoří svět, ale nejsou schopni připustit, že klidně první pojdou oni, ať už z jakéhokoli důvodu. A pak světe div se přežije pár obyčejných nymandů. Prostě ať už na přírodní zákony či ony Boží mlejny prostě nemají a nikdy mít nebudou. Lidstvo by mělo svoje úsilí napřít jinde. A ony náznaky apokalypsy by měli zavčas pochiopit a přestat jančit.....

Martin23

04. 11. 2020, 07:40

kadlik: ​Nádhera! A to jsem ho jenom opravil, že Austrálie má dnes ve službě 30 strojů F-35.
No nejsou ti ruští slouhové miloučcí ?

+++++++++++++++

A to je právě ono, protože já nikde a nikdy netvrdil, že austrálie má 2 kusy F 35!!!!!!!!!!
jednak jak jsem uvedl by to byl nesmysl, když jsem kritizoval to, že jimi nahrazují F 111 a jednak jsem napsal tohle:

​A zase kadliku zbytečná a nesmyslná diskuze.
Ty F 18 SH Austrálie pořídila jenom proto, že se vlekl vývoj F 35, které mají nahradit jak F 111, tak F 18.
Je to celkem jasně napsáno i v té wiki, kterou cituješ a kde má RAAF uvedeny pouze 2 kusy F 35.
Cituji: V roce 1996 zahájilo australské ministerstvo obrany program obnovy strojového parku. Jako náhrada za F/A-18 a F-111 bylo u firmy Lockheed Martin objednáno 100 letounů F-35A.


Takže já neříkal, že USTRÁLIE MÁ 2 KUSY F 35, ALE ŽE TY VYHCÁZÍŠ Z WIKI, KDE MÁ RAAF UVEDENY POUZE 2 KUSY F 35.

++++

Příčetnému čtenáři tedy musí být jasné, že jsem od počátku znevažoval tvůj zdroj, protože wiki žádným zdrojem není. A ne že bych tvrdil, že Austrálie má dvě F 35.

Prostě lžeš!

Martin23

04. 11. 2020, 07:34

Kadliku, tak pro tebe ještě jednou.
Já bych tedy jako první kritizoval nákup F 35 Austrálií a to, že tím nahradila F 111, které díky slabému doletu nahradit nemůže, což byl důvod, proč jsi reagoval.
No a pak bych si měl jako myslet, že má Austrálie 2 kusy F 35?

To jsi upad na hlavičku.

Naopak ironizuji celou dobu fakt, že ty jsi jako svou první reakci na to, co jsem popsal v prvním odstavci přišel s tím, že F 35 nahrazují F 18 a F 18 SH, což jsi ozdrojoval anglickou wiki, kde ale tato informace vůbec není a je naopak v české, kde je to uvedeno v tabulce, kde o pár řádků níže je právě ten nesmysl se dvěma F 35.

Takže já si nic nepopletl. Tvrdím, že ty jsi nejdříve blábolil nesmysly z české wiki a když jsi to pochopil, dal jsi odkaz na wiki anglickou, kde ovšem žádné relevantní údaje o F 35 a tvých tvrzeních nejsou.

Jsi prostě notorický lhář a kurvíš diskuze.

369

03. 11. 2020, 23:03

To je chumaj...že tabuľka z wiki :laughing:

Martin23

03. 11. 2020, 16:25

Další pán na holení.
Ale já si nedělal legraci. Já byl ironický - což je úmyslné a průhledné vyjádření protikladem a výsměch.

Znovu to řešit nehodlám stejně jako tvůj naprostý omyl ohledně F 35, která v konečném důsledku bude dost velký průser, přestože jde o letadlo, které má své kvality. Ale rozhodně nejde o letoun univerzální, jak k tomu dnes patolízalské státy přistupují, aby snižovaly USA náklady a zároveň pro ně vytvářely kapacity strojů schopných útočit pod jejich velením.

Většina států, které F 35 pořídily, je vůbec nepotřebují, přesněji řečeno jsou pro ně nevhodné. Ale to všechno praskne. To nemám obavy.

ROBO

03. 11. 2020, 16:02

Marti23
Ty seš fakt snovej .
Když už seš opět přichycen při svém bezvýhradným proruským lhaním , tak uboze mrmláš ze sis jenom dělal legraci . Vy prolhaný bolševici už nevíte kam klesnout .
Ta závist nad F-35ítkou vás jednou sežere .
Říkám si jestli jednou nenapíšeš že ty tvoje dementní prokremelský vylhaný žvásty nebyly vsechznzy taky jenom vtip a ty si se úchylně bavil nad tím jak na ně někdo reagoval . Vždyť to sou přece jasně takový nesmyslný damentoviny , co ?

Martin23

03. 11. 2020, 12:00

Snad jen ty kadliku můžeš chtít vytvářet dojem, že má kritika, která tě vyprovokovala ke konfrontaci, týkající se nákupu F 35, které mají plnit roli i  F 111, byla o dvou kusech F 35.


Nejenže jsi do téhle debaty vstoupil a tudíž jsi to byl ty, kdo inicioval tuhle zbytečnou diskuzi. Navíc jsi to téma, na které jsi přistoupil, v následných komentech zkritizoval, na na závěr jsi se sám dostal až k TGM.
Ještě chvilku a vytáhneš K. H. Borovského.

Martin23

03. 11. 2020, 10:34

Ještě bych doplnil, že RAAF počítá s provozem F 18 a jejich modernizací a F 18 SH mají tvořit primární odpalovací platformu pro protilodní rakety dlouhého doletu.


​https://www.aspistrategist.org.au/australias-air-force-should-already-be-planning-to-replace-the-f-35/


O tom, o čem já celou dobu mluvím, se můžeš dočíst třeba tady:


​https://www.defenceconnect.com.au/strike-air-combat/5147-tactical-long-range-strike-and-the-heir-to-the-f-111-reviving-the-fb-22


Nebo se o těch diskuzích můžeš něco dovědět třeba zde:
​https://translate.google.com/translate?hl=cs&sl=en&u=https://www.aph.gov.au/Parliamentary_Business/Committees/House_of_Representatives_Committees%3Furl%3Djfadt/adfair/subs/sub7.pdf&prev=search&pto=aue


V originále ti to vyhodí PDF.

Martin23

03. 11. 2020, 10:18

Ano kadliku přesně tak, já uvedl, že:
"​Je to celkem jasně napsáno i v té wiki, kterou cituješ a kde má RAAF uvedeny pouze 2 kusy F 35".


Z toho každý příčetný člověk pochopí, že šlo o ironii, kdy jsem si byl plně vědom, že ty dva kusy jsou nesmysl. Už jen skrze to, co jsem sám před tím uvedl. A také to dokazuje, že jsi skutečně vycházel z té české wiki, kterou jsem ironizoval, protože odtud si vzal informace, které měly negovat mnou uváděné, že F 35 nahrazjí F 111.


V anglické wiki, kterou si se pak začal ohánět, kde je těch F 35 uvedeno 30 kusů, totiž o tom, co jsi měl odtud citovat, tedy že F 35 nahrazují F 18 SH a F 18, není ani slovo.

Uzavřel bych to tedy konstatováním, že Austrálie po vyřazení F 111 a  po nákupu F 18 SH a následně F 35 nemá stíhací bombardér, který může plnit roli strategického bombardéru, jak tomu bylo u F 111.

Ty prostě lžeš a plevelíš diskuze. Přitom v drtivé většině případů jsi iniciátor konfliktů.

Martin23

03. 11. 2020, 07:42

Kadliku, já z žádné staré verze wiki nevycházel. Já z wiki na rozdíl od tebe NIKDY nic necituji, protože to není zdroj v tom smyslu, jak chápu tento pojem.


Z TOHO JÁ OBVIŇUJI TEBE, protože v té anglické wiki není zmínka o tom, co by měly F 35 nahrazovat (což bylo téma, na které jsi reagoval). To jsi ty vyčetl z té české a pak jsi se chytil těch mnou právě ironizovaných 2 kusů F 35, které tam mají uvedeny. Ty prostě lžeš. Ale fakt je to úplně jedno.


Já jsem totiž o počtech australských F 35 v jiném smyslu, nemluvil.
Proto jsi musel celou diskuzi tradičně obrátit (já říkám kurvit) a meleš bláboly o počtech F 35, potažmo o tom, zda nahradí letadla, které Australané koupili z toho důvodu, aby překlenuli stav mezi tím, než přijdou nové F 35.


To o čem jsem já hovořil bylo, že AUSTRÁLIE CELOU DOBU PLÁNOVALA NAHRADIT SVÉ STÁRNOUCÍ LETOUNY NOVÝMI F 35. A v tomto smyslu šlo zejména o dosluhující F 111.
Samozřejmě, že vyjma F 111 nahradí logicky postupně i F 18. Ale u těch to je jedno, protože ty mají skoro stejný dolet.


Celá pointa byla v tom, že se v Austrálii vedla roky trvající debata, jak může stroj se skoro třetinovým doletem (F35) nahradit F 111. Díky nim si Austrálie držela status velmoci, která měla svůj vliv v Indonésii, Čínském moři a okolí. Ale to je minulost.
F 35 doletí tak nad Timor a naprosto nedosahuje operačního potenciálu, který si Austrálie držela s F 111, natož aby ho s novým letadle zvýšila.


Lze tedy říct, že Austrálie má moderní přepadový stroj 5. generace, ale oproti stavu před 15 lety její vojenská schopnost razantně poklesla. F 35 nenahradily to, co jim dávaly F 111.


Ty jsi prostě patologická osoba. Jakmile se objevíš, přichází konflikt a následně zmatek.

369

02. 11. 2020, 23:55

Blackbird dosahoval cestovnú rýchlosť náporovou časťou motora J58, teda prídavným spaľovaním. Vzduch prúdil obtokom kolo turbíny priamo do komory prídavného spaľovania. U MiG-25 všetok vzduch pretiekol turbínou. 2 rôzne riešenia jednej záležitosti.
O Tu-144 som už písal. S dvojprúdovými motormi NK-144 dosahoval bez forsáže M=1,6, s jednoprúdovými RD-36 M=2

No ale snažil si sa... :pig:

:laughing:

Martin23

02. 11. 2020, 20:27

Abych to s kadlikem ještě dovysvětlil.
On totiž vycházel z české wiki,která ty bludy obsahuje a ta anglická ne.

Proto se chytil počtu F 35, o kterých já jsem vůbec nehovořil a dal sem ty dva odkazy.

Na celé té debatě je totiž zásadní to, co jsem uvedl na počátku a z čeho australská opozice před pár lety dělala jádro sporu v tom smyslu, zda F 35 pořizovat?

Austrálie je totiž kontinent - ostrov - ze kterého je všude daleko. Aby měli kontrolu zejména právě nad Indonésií, odkud může přijít nějaké reálně nebezpečí vojenského charakteru, tak si Austrálie ještě donedávna držela staré a na provoz neuvěřitelně drahé F 111. Z jediného prostého důvodu - SKRZE DOLET, který činil přes 6500 km.

No a opozice se ptala, nač jim budou úderná letadla, která mají třetinový dolet?
Nakonec samozřejmě zvítězila ekonomicko politická lobby.

Ale z hlediska vojenského to nedává žádný smysl. Ta F 35 (stejně jako F 18 SH) z Austrálie prostě nikam nedoletí.

Takže mají neviditelný úderný stíhač, ale cíle jsou mimo dostřel.
Pohádky je konec.

Martin23

02. 11. 2020, 19:42

Josef Novák


No současná realita je taková, že Pakistán podporuje Čína a Indie jako oponent Číny má právě oporu v západu, přestože tedy Rusové jsou pro západ v Indii silným konkurentem na trhu se zbraněmi, protože se ani RF neuzavírá. Právě naopak.

Každopádně by mne fakt docela zajímalo, co měla Indie jako vyprávět?
V současné době obě strany převážně disponují technikou o dvě generace za současným standardem mocností a asi hlavním problémem obou zemí bude kvalita obsluhy.

Takže vypovídací hodnota v podstatě nulová. Ale rád si vás poslechnu.

Martin23

02. 11. 2020, 19:24

Karliku, jen jsi dokázal, co jsi za čurina, který potřebuje jen spory a kurvení diskuze.


Nejenže ses připletl do hovoru mezi mnou a Cateyem , kam tě nikdo nezval a nikdo ti neříkal, nač máš reagovat, když ti to téma nevoní. Ty jsi ještě tak nebetyčně drzý, že si na to budeš snad stěžovat a vystupovat jako mentor a moderátor diskuze?


Ty dva kusy F 35 máš právě v tom svém odkazu z wiki, dole v té tabulce, ze které jsi vzal ty bláboly. Už se docela známe, takže mne nemáš čím překvapit, proto jsem tě odhadl na první dobrou a ty ses doznal.

Prostě komická figurka diskuzí.

Martin23

02. 11. 2020, 17:21

A zase kadliku zbytečná a nesmyslná diskuze.
Ty F 18 SH Austrálie pořídila jenom proto, že se vlekl vývoj F 35, které mají nahradit jak F 111, tak F 18.
Je to celkem jasně napsáno i v té wiki, kterou cituješ a kde má RAAF uvedeny pouze 2 kusy F 35.
Cituji: V roce 1996 zahájilo australské ministerstvo obrany program obnovy strojového parku. Jako náhrada za F/A-18 a F-111 bylo u firmy Lockheed Martin objednáno 100 letounů F-35A.

Martin23

02. 11. 2020, 15:46

​Cateye
S tím částečně souvisí třeba i koupě F 35 Austrálií, která si je pořídila jako náhradu za F 111, aby mohla kotrolovat oblast Indonésie.
Jenže F 35 tam nedoletí a i jejich nostnost výzbroje v šachtách je prabídná.
Takže docela diskutabilní nákup.


V tomto smyslu by dávalo mnohem větší smysl jít cestou například modernizace ​F-15E Strike Eagle.

Cateye

02. 11. 2020, 13:39

Roberte, požadavek na supercruise pro F-35 je přímo uveden ve specifikacích zadaných pro program Joint Strike Fighter.
A pokud v příspěvku který se ani náznakem netýká Ruska vidíte nějaké trollení, tak příště počítejte do padesáti. Protože pak rétorikou připomínáte uživatele ROBO, který tady každého napadá podezřele stejným jazykem...:D

Martin23

02. 11. 2020, 13:00

Tak nějak jsem nechtěl vstupovat do této diskuze, protože mi to přijde naprosto zbytečné. Jakmile se zde objeví určitá témata, přijdou staří známí diskutéři, kteří téma záměrně rozesírají a z toho co dělají, obviňují druhé.
Ale ROBO si o mou reakci vysloveně řekl.
1. Nikdy jsem zde, ani nikde jinde, nenapsal nic pod jiným jménem než je Martin23.
2. Tyhle tvoje ničím nepodložené lži si vychutnají zejména ti, které sám ze lži obviňuješ.

369

02. 11. 2020, 00:03

hadkapa
Motory MiG-31 sa konštrukčne líšia od tých na MiG-25 značne využívajúcich náporové stlačenie. Pre jednoprúdové motory je jednoduchšie dosiahnúť veľkú rýchlosť, pretože celý ťah vytvárajú horúce spaliny s patričnou rýchlosťou. Dvojprúdový motor má nemalú časť statického(!) ťahu tvorenú studeným prúdom z obtoku a jeho rýchlosť býva podzvuková, takže na hranici M=1 už je v podstate funkčná len časť ťahu vychádzajúca z jadra. Preto je potrebný variabilný obtok, ktorý podľa podmienok upraví činnosť motora pre úsporu paliva.
Motor na supercruise sa konštruuje špecificky, najpokrokovejší v tomto smere je P&W F119 z F-22. No za zmienku stoja i jednoprúdové motory Olympus z Concorde a dvojprúdové NK-144, ktoré popohnali Tu-144 M=1,6 bez forsáže. No požadovaná rýchlosť bola M=2 a tak pre ekonomiku prevádzky prešli na jednoprúdové jednotky Kolesov.

Čo viem a malo by pochádzať od pilotov, tak MiG-31 nadzvuku nedosahuje bez forsáže nijako. Ani nemusí, to lietadlo je spotrebou paliva účinné aj pri lete dvojmachovými rýchlosťami. Naopak podľa správ sa spotreba paliva F-22 sa pri M1,7 už blíži forsážnym lietadlám. Výhodu v podobe nízkej IČ stopy si však zachováva. Su-57 by so súčasnými motormi mal dosahovať SC okolo M=1,5, no s výzbrojou asi len M=1,3.
U všetkých ostatných lietadiel je dosiahnutie nadzvukovej rýchlosti bez forsáže bezpredmetné, pretože je to málo, za určitých podmienok a s minimom výzbroje.

nevím co to je???

01. 11. 2020, 23:53

Omlouvám se znalcům aviatiky,ale dostalo mne,jak se vykyvuje-nevím jak to je správně???-ocasní plutev do stran!To KAŠPAR asi netušil co bude za 100let v letectví???Ale ,,éro" pěkné...:relaxed:

hadkapa

01. 11. 2020, 22:38

ROBO. Dodám jen že jsem nevěděl že jste nějaký psychopat, který vstříc pravdě... a to co jsem napsal níže bohužel pravdou je... dostal nějaký zachvat šílenstí proložený perfektě zpravovaným vymytím mozku "řekněme západní propagandou" která ovladá velkou většinu světových médií i zpravodajských agentur a potřebou vyblít ze sebe pro svou úlevu dle jake vulgarní bolševicko-kremesko či čo ...... výkaly. Nemá cenu diskutovat s mečící ovcí.. teď si ulevte hošíku.........ENDE


369. Pokud je mi známo Su-35 dosahuje SC bez přídavného spalovaní pouze za určitých podmínek. V určitých "fázích letu" bez výzbroje a podvěsů asi zřejmě ano. Plně naložený (nabytý raketami) používá pro urychlení přídavné spalování a poté jsou již motory schopné nadzvukovou rychlost udržet bez. MiG-31 by měl být schopen udržet rychlost 1,3 Machu po vypnutí přídavného spalování. Pokud jak je zmíněno MiG-25 dával 1.1 Machu neměl by to být problém. Samozřejmě to není ono pravé SV dle definice 5. generace. Ale za určitý způsob SC to považovat jistě jde (je to nadzvuková rychlost bez použití přídavného spalování ............ je). I když pří záchytných úkolech má letět na plný plyn vstříc narušitely, patrolování arktických oblastí je zase něco jiného, potřebujete propátrat rychle velké území. Vzhledem k tomu že jsou dostupné informace, že je pro F-35 doporučena nadzvuková rychlost pouze na 50 sekund, tudíž bych nějaké SC v případě F-35 nebral v úvahu. A ano izd. 117 byla uvolněna pro případný budoucí export. Jenže export do zahraničí bude možný až po nasycení potřeb domácích. Takže až za nějakou (ne krátkou) dobu.

astor

01. 11. 2020, 22:35

To je ale sranda, to číst... Nejvíc ale pobavil ROBO, svým tradičním nereagováním na elaborát, na který nejde reagovat a se svým stejně tradičním, kultivovovaným slovníkem, plným odborných pojmů a výrazů. :-))) Gratuluji!

369

01. 11. 2020, 22:11

MXM
Určovanie čo čomu je konkurent, čo je 5. generácia a čo už nie, je pochabé.
F-22 je jednoúčelový dominantný stíhač studenej vojny, odpivedajúci aj technologicky. Su-57 viacúčelový stíhač so schopnosťami jedinečnými pre daný projekt a F-35 úderný stroj opäť so svojim špecifickým zameraním na útočné operácie vzduch-zem využívajúc moment prekvapenia + prípadné vyčistenie oblohy.
Za lietadlo schopné účinne čeliť Raptorovi Rusi pokladajú Su-35. Jeho americkou obdobou je F-15EX - to tiež vypovedá mnoho o potenciále týchto starých, no zdarných konštrukcií. Pomerom cena/bojová hodnota sú na tom podľa mna lepšie než "5. generácia".

369

01. 11. 2020, 21:49

Merná spotreba paliva pri statických skúškach môže byť podobná, za letu sa však líši kvôli premenlivému obtokovému pomeru motora Izd. 30, ktorý optimalizuje prietok vzduchu jadrom motora vzhľadom na rýchlosť lietadla.
Doposiaľ boli dva veľké projekty takéhoto motora ktoré nepresiahli fázu prototypu: sovietský AL-41F pre program MFI a americký YF120 od GE pre ATF.

hadkapa
Su-35 dosiahne SC bez forsáže. S forsážnym zrýchlením by to malo byť u F-35.
MiG-31 SC nedosahuje, má dvojprúdové motory čo na to neboli stavané - pomerne veľký obtokový pomer. Naopak motory F119 z F-22 majú ten pomer nízky, čo je zase nevýhoda v nižších rýchlostiach v podobe vyššej spotrebe paliva. Preto u F135 už od supercruise ustúpili a spravili ekonomickejší motor.
MiG-25 dosiahol približne M=1,1 bez prídavného spaľovania, čo nie je neobvyklé medzi stíhacími lietadlami. Mal jednoprúdový motor optimalizovaný pre vysoké nadzvukové rýchlosti. To ho robilo veľmi efektívnym aj pri rýchlostiach >M=2, ovšem neefektívnym na podzvukových rýchlostiach. Kilometrická spotreba paliva bolo rovnaká.

Pokiaľ ide o AL-41F1, pre Rusov motor takejto koncepcie veľký prínos neznamená keďže sa konštrukčnými vlastnosťami nelíši od motorov lietadiel 4. pokolenia. Rovnako sú na tom i Američania s F11. Pre vtedajšie pomery ATF programu postačujúce riešenie, no jeho vývoj vedúci k F135 ukázal že jednoúčelovosť supercruise motora sa nevyplatila. Až zvládnutá technológia variabilného obtokového pomeru prinesie požadovaný skok vo vojenskom letectve.

AL-41F (izd. 117) je plne porovnateľný s F119. V niečom bude horší vzhľadom na starý konštrukčný základ, v inom zase lepší. Jeho pomer ťahu ku hmotnosti je zo sériových motorov najvyšší. Pravdepodobne to bude motor s ktorým pôjde Su-57 na export.

MXM

01. 11. 2020, 21:44

se divím že na toho profesionálního rozvraceče diskusí pod nickem ROBO vůbec reagujete. Snadno se takoví poznají že hanlivě komolí ruského prezidenta a okamžitě používají emocionální výpady aby se diskuse zvrhla do nadávek.

A k věci, někteří mají vážně dobré faktické poznámky, za sebe jen dodám že tento stroj je skutečně konkurence pro Raptora nikoli pro Lightning II, ten je spíš takový úkrok stranou a pokus udělat výtečného nástupce F-16, což se bezesporu vydařilo ikdyž ne bez chyb ale má reálnou ambici u stávajících uživatelů efšestnáctek je postupně nahradit.
Faktem ale je že třídu jako je F-16/F-35 Rusko nemá - tedy výkonné jednomotoráky. MiG 29/35 není v poslední modernizaci vůbec špatný, jenže v mírových podmínkách jsou naopak dva motory spíš zápor, už jen z hlediska údržby. Ovšem v boji může doletět na druhý motor, pokud dostane americký 16/35 zásah do motoru tak je pilot v hodně nemilé situaci.
Nu a podle posledních zpráv Izrael mohutně lobuje za obnovení výroby Raptora s modernější elektronikou a ta šance není malá protože na tom by se zřejmě svezlo i Japonsko které to už dřív podle nabídky nechtělo financovat samo.
Nakonec modernizovaný F-22 a SU-57 mohou být reálnými soupeři byť s velkým zpožděním.

bombero

01. 11. 2020, 21:40

ROBO :thumbsup::sunglasses:

ROBO

01. 11. 2020, 21:17

Petr
Kde chybí argumenty , zůstává jen tupá bolševická vulgarita .

Vojta

01. 11. 2020, 21:08

Nějak mi nesedí to tvrzení,že by Rusko vyrobilo teprve druhý SU-57?Vždyť jich v Sýrii zkoušeli víc.Dokonce i na YouTube jsou různá videa s více SU-57?A to poměrně už stará.Tal nevím?

Petr

01. 11. 2020, 21:04

Robo ty ses fakt vypatlanej a omezenej dement

ROBO

01. 11. 2020, 19:51

hadkapa
Vaše změt lží a výmyslů , spíš svědčí o tom že se opět jedná o převlečeného Martina23 jak má on ve zvyku měnit nicky . Jenom on totiž dokáže splácat takový neuvěřitelný kvantum proruskejch trolovskejch lží , výmyslů , blábolů a konspirací .
Na ten elaborát nemá cenu reagovat . Co  věta to absolutní lživá proruská propaganda mimo realitu .
Příklad .
Mohl byste aspon uvést zdroj kde USA uznávají že v REB jsou Rusové daleko před nima ? Nemůžete ? Aha jedna z mnoha lží .
Jak může supercruise pokrýt mnohem větší území, když snižuje dolet ? Používejte aspon trochu mozek at  nevypadate jako uplnej ..... Je to ale dobrý pro prchající stroj . To se může fakt Rusákům a  odběratelům jejich zastaralejch šuntů hodit .
Další mega lež :" Proti nejnovějsím REB prostředkům Ruska ani F-35 nic moc sama o sobě neuděla." Jak to může někdo tvrdit a otevřeně nelhat faft nechápu . Zkuzte tu mega lež přímo doložit a nelhat .
A konspirační a zcela nelogická dementovina - že USA můžou někomu F-35 vnutit - odpovídá myšlenkovýmu výzvratku nezaritějšího Putlerova řitolezce . Je to jenom výsledek prouskejch závistivců , který se nedokáží zmířit s tím do jakejch srač..k Putler dnešní Rusko doved , tak si vymejšlí absolutně nesmyslný konspirace aby ten srab zamaskovali .

hadkapa

01. 11. 2020, 16:12

ROBO. Supercruise je definován jako podmínka pro stíhač páté generace. V podstatě již odpověděl Cateye. Já jen přidávám, že je to velmi důležitá vlastnost, která umožnuje pokrýt mnohem větší území. Tudíž vlastnost Supercruise je na moderním bojišti nevýznamná pouze v případě - například - (upozorňuji že je to pouze příklad) při obraně tak malinké země jako Česká republika. Sotva zlétnete, chvilku letíte a už jste u hranic a můžete se otáčet. V případě velkého území jeko je Rusko, Čína, Indie, ale i USA je to podstatná výhoda. Ano o elektronice to dnes je, je to silná stránka a zároveň velká slabina. Již i v USA uznali ze v oblasti REB (což je elektronika) jsou rusáci daleko před USA. Proti nejnovějsím REB prostředkům Ruska ani F-35 nic moc sama o sobě neuděla. Co je na elektronice F-35? tak zajmavého?, prozatím je to jediné čím může skutečně nějak zabodovat, proto ta mohutná propagace elektroniky F-35, aneb marketing v praxi. No a na mezinárosním trhu to má zatím F-35 skutečně velice jednoduché, poněvaž nemá zádnou přímou konkurenci, aneb nikdo jiný skutečně letoun páté generace nenabízí. Tudíž státy kteří mají zájem o koupi letounu 5. generace mají v současnosti jen jednu volbu a tou je F-35, to něco skutečně dokazuje. A vyhrožování USA státům kterí chtějí koupit jiný naž americký stíhač také o něcem vypovídá že. Viz. Egypt koupil Su-35E, můžeme pokračovat Tureckem. Dále Indonesie by ráda nakoupila a již i v tendru vybrala stíhače Su-35 k nahrazení svých Su-27Sk, jenže přislo bububu z Emeriky. Spojené Arabské Emiráty jednají o koupi Su-35, myslím že nějaký jejich princ přímo s Putinem, jenže si nechtějí rozhněvat mocné USA. Malajsie již těžké ruské stíhače má, a to Su-30MKM, tudíž něco by měli vrámci zachování korektních mezinárodních vztahů nakoupit i od stíčka Sama. Singapur a Thajsko jsou jasné, potřebují americkou podporu v regionu a tím i jejich výrobky..... opravdu si je nechtějí "rozhněvat" poněvač mají svá letctva z podstatné částy z Ameriky a byly by velmi neradi kdyby jim USA v rámci nějaké sankce přestaly dodávat nahradní díly apod. TAkže něco to dokažuje, že... něco zcela určitě, ale technologickou nadřezenost určitě né, ona si zádná ani nebude...... ikdyž jsme se chytli té elektroniky při tom tonutí že..... ono to chce něco vědět i poměrech ve světě.

Robert

01. 11. 2020, 14:02

Cateye
Jestli existuje nějaká zásadní vlastnost pro letoun páté generace, je to schopnost supercruise.
---------
Mohl byste uvést nějaký seriozní důkaz tohoto nesmyslného tvrzení ? Nebo jde jen opět o zbožné přání proruského trola ?
To je stený nesmysl jako tady prosazoval jiný prokremelský trol jenž tvrdil že F-22 je jasně horší než SU-35 , protože zatím nedisponuje přilbovým zaměřovačem .
Můžeme dlouze spekulovat jak moc je supercruise zásadní . Každopádně a mimo diskuzi je to že v boji není rozhodující . V rozhodujících parametrech F-35 těžce zbytek světa a zvláště Rusko deklasuje .

Cateye

01. 11. 2020, 13:20

Jestli existuje nějaká zásadní vlastnost pro letoun páté generace, je to schopnost supercruise. Větší operační rádius, lepší hospodaření s kinetickou energii jak vlastni, tak vypuštěných zbraní, větší schopnost přežití ve vzdušném boji, atd.
F-35 nějakou schopnost supercruise má, jenže kvůli stále zvětšující se hmotnosti letadla samotného výrazně zaostává za očekáváním. Kdyby byla pravda, že na tom Američanům nezáleží, tak by nezadávali vývoj výkonnějšího motoru právě pro F-35.

Cateye

01. 11. 2020, 13:07

Plazmové zapalování výrazně vylepšuje účinnost motoru a snižuje spotřebu paliva, ale s maskováním nemá nic společného.Je to fáma která si žije svým vlastním životem už poměrně dlouhý čas.

ROBO

01. 11. 2020, 12:59

hadkapa
Ano f-35 nedisponuje supercruisem , tudíž v dnešní dodě bojově mémě významnou funkcí . Proto o ni ani USA neusilovaly . Kdyby vnímali významně její výzam , tak ji prostě mají .
Na dnešním bojišti rozhoduje již něco jiného . Tudíž vše kolem elektroniky , avinotiky..... V tom je F-35 o 20let před bytkem světa a 40let před zoufalým Ruskem .
Důkazem toho je i neuvěřitelný a bezprecedentní zájem celého světa - krom velkého množství stávajících provozovatelů a závazných objednavatelů , tak zájem zemí , které nejsou ani zdaleka tradičnímy partnery USA jako - Singapur , Malajsie , Indonesie , Thajsko , Spojené Arabské Emiráty , Egypt , Katar ........ dokazuje jeho absolutní nadřazenost .
Tonoucí se stébla (supercruisu) chytá .

hadkapa

01. 11. 2020, 11:37

Su-57 využívá prozatímní motory Saturn izd. 117, ve své podstatě je to hluboká modernizace motorů Al-31 za použití nových materiálů a technologií a na pomyslném žebříčku jsou na úrovni generace čtyři a půl. Ovšem je s nimi od začatku počítáno jako s dočasným řešením, protože původní sověcký motor páté generace Saturn izd. 20 padl spolu se Sovětckým svazem. Proto o několik desetiletí pozdějí musel začít vývoj zcela nového motoru 5. generace od začátku a to zapomocí spolupráce firem Saturn a Saljut. Motor dostal index izd. 30. Měl by být na úrovni pomyslné genrece 5+ či pět a půl a jeho dostupnost by měla být cca roku 2023. Mimochodem i Su-35 dokáže udržovat nadzvukovou rychlost bez zapnutí přídavného spalování, tedy cizím slovem supercruise, s tím rozdílem že pro zrychlení na danou rychlost na okamžik přídavné spalování zapne, pak vypne a udržuje danou rychlost již bez přídavného spalování (motory izd. 117S). To samé dokáže již dávno MiG-31 se svými motory Solovjov D30F8 s výkonem 172 kN, jenž poprvé vzlétl roku 1975. Supercruise je podmínkou páté generace stejně jako tzv. supermanévrovatelnost, to bylo jasně definovánu již v 80-letech při vzniku koncepce 5. generace. F-35 ani jednoho nedosahuje, pokud zařadíme F-35 do páte generace, tak můžeme udělat i s Su-35. Poněvaž na misce vah toho co splňují či nesplňují jsou si cca rovni. Již prototyp T-50-11 se drakem má rovnat budoucím sériovým strojům. Takže konečný vzhled lze +/- odvodit právě od protoypu T-50-11. Samozřejmě rozsáhlejší sériové dodávky můžeme čekat až po roce 2023 s novými motory které budou již směřovat k bojovým útvarům. Prozatím nynější sériové stroje (to znaméná vyrobená série cca 12 až 24 letounů) půjde k výzkumým a výcvikovým útvarům jako jsou Lipetsk a Achtubinsk, což je již dlouholetá zavedená praxe. Platforma T-50 je platforma pro budoucnonost ruských VKS, a prvním letounem zařazeným do výzbroje bude Su-57, který bude spolupracovat nejen s S-70 Ochotnik, ale také Su-35S, Su-30SM2 a MiG-31BM a dalšími integrovanými články ruské obrané struktury nejen ve vzduch, ale také na zemi a na moři.

bombero

01. 11. 2020, 08:51

.....jakási definitivní podoba letadla zůstává stále věcí budoucnosti....
.....Zatím se musí stavěné Su-57 spokojit s motory čtvrté generace.....
letadlo dobrý, ale o sériové výrobě mám trochu jinou představu