Reálná hrozba: National Interest označil ruskou stíhačku Su-35 za nebezpečného nepřítele letectva USA

 18. 03. 2020      kategorie: Vojenská technika      18 komentářů

Americký magazín The National Interest označil ruskou stíhačku Su-35 za reálnou hrozbu pro americké letouny. V článku se zdůrazňuje, že Su-35 je nebezpečný nepřítel pro americké stíhačky F-15, F-18 a dokonce i F-35.

Jako hlavní přednosti ruského letadla uvedl magazín manévrovatelnost, která překonává schopnosti téměř všech existujících stíhaček čtvrté generace, a také výzbroj. Su-35 je vybaven 30mm kanónem GŠ-30-1 ze 150 střelami a dokáže unést až 8 tun zbraní na 12 uzlech závěsu, zatímco nový americký letoun F-22 má pouze 7 bodů na závěs zbraní.

72544316_10206139641886024_764790004466581504_oFoto: Americký stroj F-35, dnes patří k technologické špičce | Wikimedia Commons

Psali jsme: Americká armáda v Evropě otestuje nový navigační systém, který by měl být odolný vůči ruskému rušení

Autor článku také poznamenal, že po ruské stíhačce je díky jejím vlastnostem poptávka v jiných zemích. Su-35 má například ve výzbroji čínské letectvo. Mezi potenciálními odběrateli je Indonésie, Turecko, Egypt, Alžírsko, Indie a SAE. Experti z amerického magazínu Military Watch dospěli k závěru, že ruská stíhačka generace 4 ++ Su-35 je lepší než americká F-15EX. Obě stíhačky, Su-35 a F-15EX, se účastní výběrového řízení na dodávku indické armádě. Autoři článku mají za to, že tato letadla mají velké šance na vítězství, avšak ruský stroj jich má více díky některým přednostem.

Experti připomněli, že i když F-15EX dokáže vyvinout větší rychlost než Su-35  (2,5 machu oproti 2,25 machu), je ruské letadlo vybaveno silnějším radarem Irbis-E a má modernější zbraně, což mu umožňuje sledovat 30 a zasáhnout na 8 vzdušných cílů. Americký stroj se také nemůže, na rozdíl od ruského, pochlubit hypersonickou raketou.

Podle informací ruské korporace Rostech mají ruské letecké a kosmické síly v současnosti v provozu cca 70 stíhaček Su-35S. "Ruské letectvo má dnes asi 70 těchto letadel. Tyto stíhačky také dodáváme Číně," znějí oficiální slova zveřejněná na facebookové stránce státní korporace.

Psali jsme: Vzkříšení německého druhoválečného tanku Pz. IV

Říká se tam také, že první letadlo Su-35 vzlétlo přesně před 12 lety. První vzorek tohoto bojového stroje byl smontován v roce 2007 v leteckém podniku ve městě Komsomolsk na Amuru a již v roce 2011 zde byla zahájena sériová výroba Su-35S.

Su-35S.wiki.V.Kuzmin.CC BY-SA
Foto: Su-35S | V. Kuzmin / CC BY-SA

"Toto letadlo dokáže vyvinout maximální rychlost 1400 km za hodinu při zemi a 2500 ve výšce 11 km. Jeho dolet v malé výšce překračuje 1500 km a ve velké výšce se dvěma závěsnými palivovými nádržemi 4500 km, "říká se dále ve zprávě.

Suchoj Su-35 je výraznou modernizací předchozího stroje Suchoj Su-27. Na počátku vývoje nesl název Su-27M, ovšem postupem času došlo k mnoha významným změnám motorů, radaru, zbraňových systémů i navigace, takže dostal název Su-35.

V podobě Su-27 letectvo Sovětského svazu získalo výkonný stroj představující absolutní světovou špičku po stránce aerodynamického řešení. Avšak některé prvky Su-27 nedosahovaly požadovaných parametrů. Především rozsah funkčních možností avioniky se nevyrovnal americkým F-16C/D, F-15E a F-18C/D. Proto již po nástupu Su-27 do výzbroje bylo přijato rozhodnutí o další modernizaci letounu. Požadavky na nový letoun byly následující:

  • schopnost ničení obtížně zjistitelných cílů
  • vysoká bojová životnost
  • nižší pracovní zatížení pilota
  • spolehlivá činnost za podmínek REB (radioelektronický boj)
  • zvýšení efektivnosti letounu bez spolupráce s externími prostředky navedení

Su-35_(12509727094)
Foto: Letoun Su-27M | Wikimedia Commons

První z prototypů Su-35 vzlétl T-10M-1 s trupovým číslem 706. Svůj standardní let absolvoval dne 28. června 1988 a letoun měl standardní šedomodrou kamufláž. Tento prototyp měl ještě původní podvozek převzatý beze změny od základní stíhací verze Su-27, s jednoduchým kolem a také původní svislé ocasní plochy s horní, šikmo říznutou hranou směrem dozadu dolů. Letoun byl vybaven původním radiolokátorem. V roce 1992 se vznesl první předsériový letoun s označením T-10M-3 a do poloviny roku 1994 bylo vyrobeno celkem 9 letounů.

Od roku 1992 byl Su-27M nabízen na mezinárodním trhu pod exportním jménem Su-35. Letadlo se zúčastnilo více leteckých show a koncem tisíciletí i tendrů na nákup stíhaček pro korejské a brazilské letectvo. Přestože byl Su-27M obratnější než Su-27, měl modernější avioniku a nesl větší škálu zbraní typu vzduch-země, Rusko s ním žádné exportní úspěchy neslavilo. Bez ohledu na to, že se nepodařilo prodat do zahraničí ani jediný kus, šlo skutečně o pokrokovou modernizaci. Konstruktérům se podařilo snížit hmotnost letadla použitím kompozitních materiálů a hliníko-lithiových slitin. Jedním z charakteristických rysů této konstrukce byla kachní křídla, která zlepšila proudění vzduchu nad křídly.

sukhoi-35-1880484_960_720
Foto: Letoun Su-35 | Pixabay se souhlasem autora

Tato zlepšená aerodynamika v kombinaci s ovládáním letadla přes systém fly-by-wire umožnila stroji létat pod úhlem náběhu 120°. O pohon se staral dvouproudový motor Ljulka AL-31FM (AL-35F), který byl větší a spolehlivější než jeho předchůdce a dosahoval maximálního tahu 125 kN. Nový radar N011 mohl sledovat 15 vzdušných cílů a na šest z nich současně navádět rakety. Kokpit byl modernizován a vybaven barevnými LCD obrazovkami. Dolet byl zvýšen na 4 000 km a dal se prodloužit ještě více díky možnosti tankování paliva za letu. Zajímavostí je, že následnou úpravou Su-27M vznikla v roce 1996 experimentální letoun Suchoj Su-37 s měnitelným vektorem tahu. I když se Su-37 nikdy nedostal do výroby, některé z jeho vylepšení byly integrovány do pozdějších modernizací jako je Su-30MKI a Su-35S.

V roce 2003 se Suchoj pustil do druhé modernizace Su-27, která byla později nazvána 'Su-35S' . Tato varianta má výrazně přepracovaný drak, vylepšenou avioniku, motory s měnitelným vektorem tahu a snížený čelní radarový odraz. První experimentální Su-35S byl dokončen v létě 2007 a poprvé se objevil na veřejnosti na ruských leteckých dnech MAKS-2007. Svůj první let absolvoval 19. února 2008. V roce 2010 se začal Su-35S sériově vyrábět a do armády byl zaveden 12. února 2014. Su-35S je víceúčelová stíhačka generace 4++, využívající technologie páté generace. Představuje technologický mezistupeň mezi Su-30MK a vyvíjeným T-50 PAK FA.

Sukhoi_Su-35S_(28333541172)
Foto: Letoun Su-35S během vzletu | Wikimedia Commons

 Autor: Petr Svoboda

Komentáře

Omny

25. 03. 2020

MXM
to by byla pravda, kdyby F-35A bylo bezproblémové perfektní letadlo, což není. Trpí nejrůznějšími problémy, což znamená, že jeho zkutečná bojová hodnota je v hajzlu a kolik jich může lítat ve zkutečnosti bude mizivé procento. Všichni víme, co se provalilo ze zkušností japonského letectva - polovina letů bylo, že se letadlo dostala do nouzového režimu a myslím, že japonští piloti velmi litují, což je ještě slabé slovo, že je mají.
A jinak rusové nevyrábí jenom SU-35S, mají i jiné výkonné stíhačky

potkan

22. 03. 2020

Ani jeden v tom neseděl a srovnáváte jenom to co si přečtete na internetu. typiše čechyše:grin:
a jedinej mimochodem kdo se někam sere je USA! pořád se trefuje jenom do IVANA
ale jak to doprasili kapitalisti kteří nás v tom nechali mimochodem 1945-Churchill-Rosewelt-Stalin
jednání o rozdělení evropy atd. blabla (nejsem zastáncem žádné vlády)
tady jsou všichni debily a nevím co to je jediny co se tady člověk dozví. v dnešní době technologii je to vraždění na dálku at´ten nebo ten režim to provozuje, to je hold povaha lidská.

zdravýrozum

21. 03. 2020

Doba kdy si inženýři mysleli že stíhačka nemusí umět lítat a pilot střílet už tu byla - korea.
Odpálením rakety ale stíhačku nesestřelíte vždy. Je jo fyzika- raketa musí letět rychleji než letadlo aby ho zasáhlo. Letadlo pokud má dobrou manévratelnost může "zastavit na místě" to ale žádná raketa neumí.

Pup

20. 03. 2020

Já už to nemůžu vydržet.
Debata o ničem.Zase jen záminka,jak se vzájemě osočovat.
To letadlo je opravdu dobré.A 8 tun skutečně unese.Ano,je to víc,než čtyřmotorový bomardér z druhé sv. války.Ale takový náklad zvládají dnešní stíhačky běžně.
Nechápu,jak si někdo může myslet,že Rusko je v oblasti zbraní pozadu.To přece nemůžou dopustit,když jim neustále máváme zbraněmi před nosem.A konkrétně v letectví byli vždy na špici.

petr

19. 03. 2020

Mnohem víc se bavim u vašich komentářů vi DEMENTI.Kdy uš tady někeří pochopí že jestli že chceme nadále žít v míru tak je vývoj zbraní u všech světovích lídrů velice důležitý,, velice by mně zajímalo jak by vypadal svět dnes kdyby v padesátých letech rusové nevivinuli vlastní atomovku.

Tuto hrozbu pochopili i samotní tvůrci americké atomové zbraně.

MXM

19. 03. 2020

to je sice hezké, jenže stěžejním problémem je možnost jeho produkce. Co zmůže jedno SU-35S když proti němu půjdou tři F-35A. Možnosti výroby USA a RF jsou jinde. F-35A/B je tahoun který se vyrábí v takových sériích o kterých si může Suchoj nechat jen zdát. 70 strojů je nic, je třeba vzít v úvahu že všechny nejsou bojeschopné. Tudíž mohou operovat jen poblíž své vlastní PVO a i tak proti takovému přečíslení to bude pro Rusy hodně špatné ikdyby v každém letounu sedělo elitní letecké eso.

john

19. 03. 2020

Skvěle ale v moderním boji nejde o manévrovatelnost ? ale proč ne at si to v souboji 1v1 rozdá z F16 a ta ho sundá z oblohy :))

kaste

18. 03. 2020

Nepřítele potřebuje zejména Amerika. Tleskám každému úspěchu dnešního Ruska, pokud by toho nebylo, nejspíš bychom se divili...

bombero

18. 03. 2020

ZDENĚK ZAJDA- ty jsi tedy materiál. Na tebe by neměl ani politruk,co jsem byl na vojně. Ale možná jsi jeho syn. Spousty věcí by tomu nasvědčovaly. Nejsi nemocný? Schizofrenik?V jednom příspěvku někoho napadáš, že lidem vyčítá pravopis a o pár příspěvků níž děláš to samý. Jinak jen útočíš n ostatní, aniž by jsi dokázal opak. Prostě škola rusáků. Lží utlouct oponenty. Jinak když už napadáš náčelníka apačů, tak si nejdřív sám dopln vzdělání, které je zatím na úrovni 1 třídy zvláštní školy. O těch dodávkách nacistům máš tady
https://zlocinynacismu.estranky.cz/clanky/spoluprace-sssr-s-nacistickym-nemeckem/hospodarsko-politicka-spoluprace-nemecka-a-sovetskeho-svazu-v-letech-1939-1941---5.-cast.html
a kdyby jsi byl málo chápavej, tak je toho celý net,stačí zadat dodávky sssr nacistům.
Jinak kontrolní otázka- kolik procent je 40 z 10?
tebe bych chtěl mít doma místo televize.

udivenejmíra

18. 03. 2020

Jsem šokován, kolik odborníků, se zde nachází. Není vás , těch kteří tady haní a odborně posuzují tento letoun škoda? Kolik z vás je odborně zasvěceno ? Proboha , kdy si konečně uvědomíte, že celé USA je v p....i ? Na druhou stranu, se člověk nemůže divit. Vypláchnuté hlavy z amerických filmů, kde jsou všichni za vodou. Dřív do nás valili Rusko, dnes USA. Vážně si někteří z vás myslíte, že Rusko je pro nás hrozbou ? Že NATO je tu pro nás ? :-))

Armin Tamzarian

18. 03. 2020

Jakože brečením něco vyřešíš? Si s tou demenci nejdřív zameť před svým prahem...

Cateye

18. 03. 2020

nnoname: Můžete se přesvědčit na vlastní oči: https://youtu.be/tC3tjnyc52s
YouTube je toho plný. Mnoho lidí mylně tvrdí, že supermanévrovatelnost je dobrá jen na letecké přehlídky, protože se dnes bojuje na BVR, ale je důležitá právě pro vymanevrováni řízených střel protivnika.
Například Číňané, jakožto dobrý spojenec Pákistánu uvádějí, že při loňské letecké bitvě indického a pákistánského letectva mělo být odpáleno 16 řízených střel AMRAAM na Su-30MKI, přičemž měly být všechny těmito letadly vymanévrovány.

Cateye

18. 03. 2020

Cyklista: Jste jakýsi zmatený. Su-35 na žádné motory nové generace nečeká ( na ty čeká Su-57), na letounu nebyo nic zjednodušováno. Naopak, jak se píše v článku jedná se o hlubokou modernizaci T-10 ze které vzešla rodina fenomenálních Su-27, Su-30 a Su-34.
Že má Su-35 velké šance vyhrát v Indii je nasnadě, protože provozuje Su-30 které jsou nosiči raket Brahmos a perspektivních hyperzvukových Brahmos II.

nnoname

18. 03. 2020

"Tato zlepšená aerodynamika v kombinaci s ovládáním letadla přes systém fly-by-wire umožnila stroji létat pod úhlem náběhu 120°."

To je aerodynamický ZÁZRAK! Ale věřit tomu mohou jedině tak Rusáci a děti z mateřinky.

Sasa

18. 03. 2020

Tenhle web je lepší jak Aeronet.

1

18. 03. 2020

Cyklisto,
doporučuji se podívat i na ruský odbornější tisk, ale i na další vojenské publikace. S pomocí překladače to potřebné zvládneš. Prostě jde o to, že to je docela kvalitní letadlo. Nic jiného v tom článku není.

cyklista

18. 03. 2020

Hoši, že vás ta propaganda baví. National Interest je něco jako sputnik nebo aeronet nebo jakákoliv jiná ruská hlásná trouba. Není důvod, aby letadlo, které vzniklo ZJEDNODUŠENÍM letadla možná 4,5. generace a které ještě nelítá v projektované sestavě, protože nemá funkční motory, bylo soupeřem letadlu 5. generace

Monarchista

18. 03. 2020

Vzpomínám na hodnocení rusofobních a nevzdělaných lidí, kteří dokonce tvrdili, že to letá na vyřazené samovary. Prostě je to letadlo jako letadlo USA a možná o kapánek lepší. Vidíte, pokud bychom hodnotili technickou vyspělost již poněkud dříve, nemuseli bychom si nadávat. Je to prostě "éro" docela kvalitní a to je vše.

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací