EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Evropa v pohotovosti: Proč Švédsko kupuje 7 těchto "lovců dronů" za téměř miliardu dolarů

 07. 07. 2025      kategorie: Vojenská technika      52 komentářů

Evropská protivzdušná obrana se dále rozvíjí díky podpisu významné smlouvy mezi Švédskem a Německem. Stockholm formalizoval akvizici sedmi kompletů protivzdušného systému IRIS-T SLM od německé obranné společnosti Diehl Defence. Hodnota smlouvy, která spadá pod Evropskou iniciativu pro ochranu vzdušného prostoru (ESSI), je přibližně 925 milionů amerických dolarů (19,7 miliardy korun). ESSI je mezinárodní iniciativa zaměřená na vývoj integrované architektury protivzdušné a protiraketové obrany na celém kontinentu.

IRIS-T-SLM-radar_unit_TRML-4D_front_ILA-2022Foto: Radar Hensoldt TRML-4D G-Band na vozidle MAN HX77, součást systému IRIS-T SLM společnosti Diehl Defence | Boevaya mashina / CC BY-SA 3.0

Strategická dohoda, na kterou dohlíží švédská Správa obranného materiálu (FMV), zahrnuje první dodávku komponentů do poloviny roku 2028, přičemž plná operační schopnost se předpokládá do roku 2030. Účast Švédska v ESSI představuje klíčový krok v jeho integraci do evropského systému kolektivní obrany v době, kdy se v blízkosti východních hranic kontinentu zvýšily vzdušné hrozby, zejména rakety a drony.

Před touto akvizicí byly schopnosti švédské protivzdušné obrany založeny převážně na systémech s velmi krátkým dosahem, jako jsou Robot 70 a Robot 98, přičemž druhý z nich je lokalizovanou variantou systému FIM-92 Stinger integrovaného do rodiny RBS 70 NG. Tyto přenosné nebo na vozidlech namontované systémy měly omezený dosah i pokrytí. Aby tuto mezeru zaplnilo, obdrželo Švédsko v roce 2021 první systémy protivzdušné obrany dlouhého dosahu Patriot PAC-3, což představuje první krok k vytvoření vrstvené protivzdušné obrany. Neexistoval však žádný systém středního dosahu, který by překlenul mezeru mezi bodovou obranou a zachycováním ve vysokých výškách. Pořízení systému IRIS-T SLM přesně tuto operační mezeru vyplňuje a nabízí mobilní řešení integrované do sítě, které doplňuje stávající prostředky Švédska a přispívá k plně interoperabilní architektuře.

Systém IRIS-T SLM je řešení protivzdušné obrany středního dosahu vyvinuté německou společností Diehl Defence. Systém je navržen tak, aby poskytoval 360stupňovou ochranu proti široké škále vzdušných hrozeb, včetně letadel, vrtulníků, řízených střel a řízené munice, a je schopen zasáhnout více cílů současně s extrémně krátkou reakční dobou. Komplet je namontován na podvozku nákladního vozidla MAN 8x8 a nese osm raket připravených k odpálení. Samotná raketa je odvozena od modelu IRIS-T vzduch-vzduch, upraveného pro odpalování ze země s vylepšeným pohonem, inerciální a satelitní navigací, terminálním infračerveným naváděním (IIR) a obrazovým infračerveným vyhledávačem spojeným s radarovou přibližovací roznětkou.

Raketa je schopna zachytit cíle na vzdálenost až 40 km a ve výšce až 20 km, včetně balistických raket krátkého doletu, bezpilotních letounů a přesných řízených zbraní. Je podporována multifunkčními radary, jako jsou HENSOLDT TRML-4D nebo CEAFAR od CEA Technologies, propojenými s taktickým operačním centrem vyvinutým ve spolupráci s Airbusem, které využívá velitelský software IBMS-FS. Systém lze nasadit v mobilní i pevné konfiguraci, což zajišťuje interoperabilitu se spojeneckými silami a poskytuje účinné pokrytí v prostředí vzdušného boje v několika doménách.

ESSI, vedený Německem, je strukturován jako vrstvený obranný systém. IRIS-T SLM poskytuje střední dosah spolu s americkým Patriotem a izraelským Arrow 3, které pokrývají dlouhý dosah. Tato kombinace je navržena tak, aby pokryla celé spektrum vzdušných hrozeb, od nízko letících dronů po balistické střely, a zároveň zvýšila odolnost členských států proti simultánním nebo komplexním útokům. IRIS-T SLM prokázal své schopnosti v operačních podmínkách na Ukrajině, kde byl nasazen proti široké škále vzdušných cílů. Od roku 2022 tento systém přijalo několik evropských zemí, včetně Německa, Lotyšska a Estonska, což přispívá k jeho rostoucí operační úspěšnosti. Současně Německo pokračuje v dodávkách Ukrajině, kam nedávno dodalo třetí komplet IRIS-T SLM, nezveřejněný počet raket a radar TRML-4D, které posílí kyjevskou protivzdušnou obranu.

FMV ve svém prohlášení uvedlo, že tato akvizice posiluje roli Švédska v rámci ESSI a přispívá ke kolektivní bezpečnosti kontinentu. V době, kdy evropské země usilují o odstranění mezer ve svých schopnostech a sjednocení svých obranných systémů, odráží tato švédsko-německá dohoda širší trend posilování spolupráce a cílených investic do interoperabilních a v praxi ověřených obranných řešení. Akvizice zajistí modernizaci švédské protivzdušné obrany. Přijetím systému, který prokázal svou užitečnost v konfliktním prostředí s vysokou mírou rizik, se Švédsko zařazuje do rámce vzájemné podpory prosazované ESSI. IRIS-T SLM se nyní stává ústřední součástí vyvíjející se pozemní protivzdušné obrany Evropy.

Zdroj: armyrecognition.com, defensemagazine.com

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Pepík Knedlík

10. 07. 2025, 21:08

Pročítám info o schopnostech Ruska o jejich produkci dronů.
Aero-HIT už vyrábí ve svém závodě v Chabarovsku u hranic s Čínou bezpilotní letoun.
Měsíční produkce se odhaduje na 10 000 kusů měsíčně.
Lovci dronů to mají opravdu těžký.

Czertik

10. 07. 2025, 21:56

knedle ss

vidis, bez ciny by si rusko ani nesktlo, kdyz musi vse nakupovat u nich. ooooooo, kde je to silne a vspele rusko ? vyjme predstav ozralych muziku ?

Czertik

09. 07. 2025, 13:14

vidim ze se tu nekdo rozjel s cerveneymy palecky, copak rexiku, lecime si mindraky ?

Azor

09. 07. 2025, 14:11

Czertik.
"vidim ze se tu nekdo rozjel s cerveneymy palecky, copak rexiku, lecime si mindraky ?"

Já??? Nemám to zapotřebí !! Kdo se na tomto podílí,to by mohl vědět administrátor tohoto webu.
Kdo vám dává ty zelené,komentovat nebudete???

Salut.

Czertik

10. 07. 2025, 00:36

rexik

myslim ze je jasne kdo dva me a ostatnim cervene palecky, k tomu neni potreba administrator.
ja vim rexiku ze tobe se stska po vsemocne autorite co vsechno vi a kontroluje, ale to neni mysleni ktere se hodi do demokraticke spolecnosti.

a kdo tobe dava ty zelene je taky jasne. jen si rikam kolik je jich ruskych botu a kolik uzitecnbych idiotu co lezou rusku do riti.

Czertik

08. 07. 2025, 22:52

rexiku, co rikas na utoky co zasahly moskvu ?
kde je ta tvoje uzasna ruska pvo ? jakto ze je nezastavila ?

Azor

09. 07. 2025, 14:16

Czertik.
"rexiku, co rikas na utoky co zasahly moskvu ?"

A to bylo kdy?? Odkaz??

A pokud by to byla pravda,tak by to byla akce koho??? Pučistů?? Nedejte se vysmát.Ti max.mačkají knoflik.A to ještě možná.

Salut.

Czertik

10. 07. 2025, 00:37

rexik

prd 3 dny ????
copak, ridici dustojnik z moskvy se ti tim nepochlubil ? cipak to asi tak bude.
aaaaaa, samozrjme, zase vytahujes 5 kolonu, kdyz ma rusko pruser ktery nemuzes okecat.

Pepík Knedlík

08. 07. 2025, 08:11

Kdo má cestu Indie měl by navštívit jedno město s velkou atrakcí. Město Thiruvananthapuram letoun F 35 tam musel nouzově přistát. A to vse nabízí zadarmo.

https://t.co/23bqwPTtFq

olekoc@seznam.cz

08. 07. 2025, 09:34

Nic lepšího není? Třeba něco k lovci dronů švédské firmy? Knedlík Pepík jízlivě komentuje ale k věci NIC

Slavoslav

08. 07. 2025, 10:27

Ahoj Knedlik, ako sa mas, vidim, ze ta technicka porucha na jednej zos toviek lietajucich F35 pobavila. Dufam, ze aspon tak ako mna vcera pobavilo plakanie rusackeho kadavra ktore ex post uverejnil Gubarev

„Obraciam sa na najvyššieho veliteľa Vladimira Vladimiroviča Putina a ministra obrany Ruska,“ začína nepodpísaný vojak svoj list. Na začiatku opisuje, že miluje svoju vlasť, a priznáva, že do armády sa prihlásil dobrovoľne z väzenia, aby „odčinil svoju vinu službou krajine“.

Tvrdí, že výcvikom prešiel niekde na území Doneckej oblasti. Označil ho za primeraný a na záver ho preradili k útočnej jednotke. Na fronte však očividne precitol. „Nie som profesionálny vojak, nie som dôstojník, možno niečomu nerozumiem, ale vždy som si myslel, že útok je komplexná útočná operácia s podporou letectva, delostrelectva a prieskumu,“ opisuje svoje predstavy o bojoch, ktoré sa veľmi líšili od praxe, v ktorej ruská armáda posiela vpred dvoj- až trojčlenné skupinky v horšom prípade, šesť- až osemčlenné v lepšom v buchankách alebo Ladách Nivách s odmontovanými strechami, na motorkách, „dokonca na koňoch“.

„Po prvom kilometri nás začnú napádať drony, delostrelectvo, mínomety, pričom nám zostáva prejsť ešte sedem kilometrov,“ opisuje vojak presuny, počas ktorých chýba delostrelecká podpora a ochrana pred „desiatkami“ dronov.

„Ak budeme mať šťastie, tak po kilometri poškodia naše vozidlo a dostaneme rozkaz na ústup. V takom prípade existuje šanca, že sa celá útočná skupina vráti živá alebo zranená. Ak však prejde dva a viac kilometrov, pravdepodobnosť návratu je takmer nulová. Ak by sa dokonca stal zázrak a jedna alebo dve skupiny by sa dostali k pozíciám nepriateľa, tam na ne čakajú guľomety, granátomety a skupiny brániacich sa Ukrajincov.“

Vojakov list presne zodpovedá doterajším opisom „zón smrti“, ako sme o nich písali. Kým pechota (ruská, ale na niektorých úsekoch aj ukrajinská) vôbec príde na miesto, kde sa pokúsi bojovať, musí prejsť približne desať kilometrov kontrolovaných nepriateľskými dronmi.

„Aj keby týchto osem ľudí dobylo pozície, hlavné sily by ich aj tak nedosiahli, pretože prevaha dronov na celom tomto úseku zostane na strane Ozbrojených síl Ukrajiny. Dokonca aj na jedného pešiaka sú Ozbrojené sily Ukrajiny schopné poslať 7 dronov na osobu. To znamená, že šance máme nulové,“ pokračuje vojak z takzvanej Šturm Z jednotky. Oblasť, v ktorej bojuje, nemenuje.

Putinovi vysvetľuje, že je ochotný zomrieť za svoju vlasť, ale predsa len dúfa, že dostane splniteľné a užitočné úlohy, ktoré sa nezvrhnú na zabíjanie jeho a jeho kamarátov dronmi.

„Aj my radoví vojaci chceme veriť, že naše životy majú pre vlasť cenu. Máme deti, manželky, matky a priateľov. Aj my chceme žiť, a ak zomrieť, tak ako hrdinovia, a nie kvôli niečej hlúposti a neschopnosti. S úctou, radový vojak-útočník,“ končí sa list vojaka, ktorý je už údajne nezvestný.

Azor

08. 07. 2025, 11:57

Slavoslav.
"Na začiatku opisuje, že miluje svoju vlasť, a priznáva, že do armády sa prihlásil dobrovoľne z väzenia, aby „odčinil svoju vinu službou krajine“.

Určitě takovémuto člověku,který byl ve vězení ,věříte v to,jak miluje svou vlast.
Ale i kdyby to byla pravda(jsou takový lidé)tak jaké měl povědomí o současném boji???
To si nic nepřečetl(pokud byl ochoten číst a občas se kouknout na televizi)tak by se dozvěděl , jak se teď (a proč takto)vede boj.Naivní představa ,kde zamrzl s myšlením.

A to jak vypráví jak jsou na tom (všichni???)útočící jednotky(tutová smrt) ,tak jak je možné, že jinde Ruská armáda postupuje.

Salut.

Slavoslav

08. 07. 2025, 12:07

Cokle

to je jednoduche, posielaju tolko kadavrvo az na nejakom useku UA strane na chvilu dojdu drony a oni o tych 100-150m postupia.

Podolaka co ratal minulomesacne straty rusakov si zachytil? samotny rusak priznava, ze skapalo ci bolo zmrzacenych dalsich 16 tisic len minuly mesiac a to je to co priznava, nie realita

Azor

08. 07. 2025, 13:31

Slavoslav.
"to je jednoduche, posielaju tolko kadavrvo az na nejakom useku UA strane na chvilu dojdu drony a oni o tych 100-150m postupia."

Jaká že je situace teď?????
"PŘED NĚKOLIKA HODINAMI VŮDCE KYJEVSKÉHO REŽIMU VOLODYMYR ZELENSKYJ VYDAL POMĚRNĚ ŠOKUJÍCÍ PROHLÁŠENÍ, ZVLÁŠTĚ PŘIZNAL, ŽE POKUD SPOJENÉ STÁTY NEOBNOVÍ DODÁVKY ZBRANÍ DO KYJEVA, UKRAJINSKÁ ARMÁDA ZTRATÍ SCHOPNOST ODOLÁVAT DO 18 DNŮ.
V TÉTO SITUACI ZNÁMÝ UKRAJINSKÝ POLITIK IGOR MOSIČUK OFICIÁLNĚ OZNÁMIL, ŽE VOLODYMYR ZELENSKYJ NAŘÍDIL VŠEM MINISTERSTVŮM ZEMĚ, ABY ZAČALA EVAKUACI SVÝCH KANCELÁŘÍ DO ZÁPADNÍ ČÁSTI UKRAJINY, DO MĚSTA LVOV MEZITÍM BĚHEM POSLEDNÍCH 24 HODIN DOSÁHLA RUSKÁ ARMÁDA
DALŠÍ ÚSPĚCH NA BOJIŠTI – TENTOKRÁT NA FRONTĚ VE SMĚRU VELIKAJA NOVOSELKA A KUPJANSK. ZA POZORNOST STOJÍ TAKÉ VELKÝ ÚTOK UKRAJINSKÉ ARMÁDY A SIL NATO NA KRIMSKÝ MOST, KTERÝ SE ODEHRÁL 6. ČERVENCE.
0:15/9:29
VŠECHNY PODROBNOSTI V TOMTO VIDEU
Snímek obrazovky z nejnovějšího videa BORZZIKMAN"

https://sonar21.com/wp-content/uploads/2025/07/image-7-1536x866.png

Proč pak se Trump točí jak na kolotoči????
" a oznamuje, že na Ukrajinu pošle další zbraně. Během veřejné části svého setkání s izraelským premiérem Bibi Netanjahuem 7. července Trump o Ukrajině řekl následující:

„Pošleme tam další zbraně. Musíme. Musí se umět bránit. Teď dostávají velmi tvrdé rány.“

Toto oznámení přišlo jen několik dní poté, co jeho administrativa pozastavila některé dodávky zbraní na Ukrajinu s odkazem na obavy o zásoby americké armády. To je šílené. Problém s nedostatkem zásob USA nezmizel. Trump má ve zvyku říkat věci pro veřejnost, ale pak je nikdy nedotáhne do konce. Vzpomínáte si, jak vyhrožoval, že uvalí na země BRICS 100% cla? "

Co vy na to???

Salut.

Azor

08. 07. 2025, 13:40

Slavoslav.

Toto (Col Doug Macgregor)je lepší analyzátor než vy.

https://www.youtube.com/watch?v=tL336a7RMeg

Salut.

Czertik

08. 07. 2025, 13:48

rexik

a muzes nam tady napsat ty uzasne ruske postupy za posledni 2 mesice ?
oblasti, pocty km. zvladnes to ? nebo zas jen budes impotentne stekas ?

a pokud onen clovek nema predstavu jak se dnes vede boj...co za curaky mel instruktory ze mu to nedokazaly vysvetlit ?
o hodne vypovida o tom, jak je ruska armada nekvalitni. diky ze si na to upozornil.

aport a haf.

Czertik

08. 07. 2025, 13:53

rexik

a link na to tvoje prohlaseni zelenskeho by byl ? ja jen ze gugl to nedokaze najit.

a vsiml sis jak si odporujes ? pises ze ukrajine padne do 18 dnu bez amickych dodavek..a pak napises ze amici dodavky obnovily ?
cili si potvrdil ze ukrajina nepadne. cili o cem ta tvoje masturbace byla ?

aport a haf.

Slavoslav

08. 07. 2025, 14:05

cokle

ten lepsi analyzator co 3 dni poz aciatku tvrdil, ze UA zostava poslednych 24 hodin, aby sa neskor opravil, ze rusak potrebuje dalsich 10 dni?

tak to dakujem, na pochybne zdroje nizkej kvality tu mame teba tak sa utesuj dalsimi rozpravkami co ti Doug porozprava

k tomu dlhemu blabolu co som samozrejme necital, ze je pekne ako rusaci skapinaju vo velkom?

Azor

08. 07. 2025, 14:27

Slavoslav.

"Taktika ruské armády podle všeho nespočívá v rychlých průlomech, ale ve vyčerpávání Ozbrojených sil Ukrajiny tím, že rozděluje jejich uskupení na části a postupně je likviduje.

Uvedl to ve vysílání videoblogu propagandistky Nataliji Vlaščenko plukovník SBU ve výslužbě a vojenský expert Oleg Starikov."
https://vkvideo.ru/video-66772954_456264381?ref_domain=cz24.news

"„Došlo k tomu, že nepřítel splnil svůj úkol – rozřízl náš východní front na dvě části. Právě dorazili na hranice Dněpropetrovské oblasti, rozdělili náš front na severní a jižní část. Dělá se to během bitev proto, aby byl rozbit bojový řád – nejdříve rozdělit na dvě části, pak na čtyři a tyto menší jednotky se následně zničí. A právě to se teď stalo…

Jejich cílem není provést průlom do operačně-taktické nebo později operační hloubky a proniknout nám do týlu. Cílem je pomalý postup, prorážení. Tedy válka na vyčerpání. Pokud nebudou přijata žádná diplomatická ani politická rozhodnutí, budou postupovat až k levému břehu Dněpru,“ – prohlásil Starikov."

Salut.

Slavoslav

08. 07. 2025, 14:36

cokle

chapem, takze miesto toho, aby rusaci rychlo porazili UA  a nasledne ju demilitarizovali bez strat, vycerpavaju ZSU zasobu FPV dronov tym, ze posielaju skapinat tisice rusakov ktorych tie drony lovia na bojisku kde ak maju stastie dostanu na presun zigulak

nejak presedlavas od experta k expertovi a jeden vacsi blbec ako druhy

Pepík Knedlík

08. 07. 2025, 15:53

Servus Slavo
Mam se skvěle a zajímavá zpráva z bojiště.
Ruské jednotky spustili útok na Konstantinovku — klíčové logistické centrum ukrowehrmachtu na Donbase.
Strategická dohoda, na kterou dohlíží švédská Správa obranného materiálu (FMV), zahrnuje první dodávku komponentů do poloviny roku 2028, přičemž plná operační schopnost se předpokládá do roku 2030 ...
To už bude konec tažení na východě.

Azor

08. 07. 2025, 15:55

Czertik.
"a pokud onen clovek nema predstavu jak se dnes vede boj...co za curaky mel instruktory ze mu to nedokazaly vysvetlit ?"

To je logická otázka.Určitě je mezi vojskem ruské armády takový personál,který neučí dnešnímu boji.(vy nezánáte to jak to bylo na vojně??"Čeká se aby se spěchalo a spěchá se,aby se čekalo")Jak vy jste se na tomto podílel jako důstojník???
A další vysvětlení (na tom vojákovi)je možnost že měl o boji jistou představu(tak asi jako i vy)ale realita byla jiná.Tak jako ve filmu "Železný kříž"a podělal se z toho,tak jako ten kapitán, co si přišel pro ten železný kříž.
Ale z pohledu postupu i při takovém boji,je známka to,že ve většině případů byli ti vojáci instrktory dostatečně poučeny.

Už jsem vám psal,učte se - aby jste se stále neptal(jako ten člověk který se nechtěl učit počty,tak se stále někoho ptal zda mu vrátili v obchodě správně)Vy jste tak na stejné úrovni.
Polepšete se Czertíku!!!

Salut.

Slavoslav

08. 07. 2025, 15:58

Knedlik

ako ti to, po tom co si si tu kilometre stvorcove zamienal s tymi dlzkovymi a videl biele mysi, pardon rusakov za Dneprom mam ohladne tvojich tvrdeni iste pochybnosti

Czertik

08. 07. 2025, 16:02

rexik

ano, a rusko vycdrpava ozbrojene sily ukrajiny tak uspesne, ze rusove musi pouzivat nedobrovolniky ze severni koreje a iranu (vezni dosly).

co bude delat rusak, pokud by se na fronte objevily vosjka statu nato ?
teda krome prskani a rvani.

aport a haf.

Azor

08. 07. 2025, 16:02

Czertik.
" pises ze ukrajine padne do 18 dnu bez amickych dodavek..a pak napises ze amici dodavky obnovily ?
cili si potvrdil ze ukrajina nepadne. cili o cem ta tvoje masturbace byla ?"

O čem????? O tomto !!!!

Mnohé věci jsou nám nepochopitelné ne proto,že je náš rozum slabý,
Ale proto,že jejich podstata nezapadá do okruhu naších nám známých pojmů.

(A pojmy jako konceptuální moc,globální a nadnárodní řízení,globální politika,se musí stát běžnými pojmy srozumitelnými všem lidem. Jen tehdy,kdy člověk správně chápe procesy řízení ve světě,dokáže ochránit zájmy své i své rodiny.

Je třeba ten okruh rozšiřovat.)

Ale nevím zda toto pochopíte.

Vyšší dívčí pro vás??? Pokud se budete učit,tak zvládnete i tuto vyšší dívčí.Hlavně neházet flintu do žita.A taky se začít léčit tu vaší nemoc, "rusophomia paranoia"



Napovím,učte se !

Salut.

Azor

08. 07. 2025, 16:05

Slavoslav.
"ten lepsi analyzator co 3 dni poz aciatku tvrdil, ze UA zostava poslednych 24 hodin, aby sa neskor opravil, ze rusak potrebuje dalsich 10 dni?"

V tom důležitém,že "ukrajina"už prohrála válku(o tom mluví od začátku),bude mít pravdu????

Salut.

Czertik

08. 07. 2025, 16:05

knedle ss

co ti vadi na ukrowermachtu ? vzdyt tvojim snem je slouzit ve wermachtu.

a takrikajic me nezajima kdy rusy zacnou nejaky utok, ale kdy ho ukonci.
vzpominas na ono mesto na ktere rusove sposuti utok uz tretim rokem a stale ne a ne ho dobyt ?

Azor

08. 07. 2025, 16:07

Slavoslav.
"chapem, takze miesto toho, aby rusaci rychlo porazili UA  a nasledne ju demilitarizovali bez strat,"

Jaký že je rozdíl mezi strategií a taktikou a umění možného????

Salut.

Azor

08. 07. 2025, 16:11

Czertik.
"co bude delat rusak, pokud by se na fronte objevily vosjka statu nato ?
teda krome prskani a rvani."

Opět To vaše kdyby???

Ostatně hafo vojáků (NATO)bojuje za ukrajinu a i na ukrajině.

Salut.

Czertik

08. 07. 2025, 16:17

rexik

nemuses se bat, jednotky pod mym vedenim vzdy patrili k tem nejuspesnejsim z cele armady.
mozna proto, ze sem dokazal vojkym vysetlit ze znalost dejin kcs je pred kulkou neohcrani, ale umeni se maskovat ano.

a rexiku, vysvetli me, jak je mozne ze v dnesni ruske armade stake existuji dustojnici a instuktori co maji predstavu o valkce jako tebou jmenovani lidi z filmu zelezny kriz ?
cim dal tim vic ilustujes rerdaci a neshchopnost ruske armady.

a jak mohly byt dostatecne pouceni (ostatni) kdyz se rusky postup meri na desitky metru ?
nebo to je dle tebe velky uspech ?

aport a haf.

Czertik

08. 07. 2025, 16:19

rexik

vida, vis o vyssim okuhu znamych pojmu....ale jaksi uz nejsi schopen napsat jake ze to ty vyssi pojmy jsou.

vidim ze ty nemas ani na zakladni divci, natoz vyssi divci.

aport a haf.

Czertik

08. 07. 2025, 16:20

rexik

nemuzu za to, ze ses takovy rerd co nedokaze pochopit rozdil mezi dobrovolnikem a nedobrovolnikem (poslanym statem).

aport a haf.

Slavoslav

08. 07. 2025, 16:23

cokel

ano, umenie mozneho presne vystihuje to co rusak predvadza, ergo mlyncek na rusacke maso kde ide stylom "mame viac rusakov co noze skapat ako vy dronov"

a kedy že to UA prehrala ak sa ten americky debil co si nasral do ust tolkokrat, ze ho beru vazne len rusacky debili nemyli?

Czertik

08. 07. 2025, 19:41

rexik

a proc sou rusove takovy retardi, ze si nedovedly udelat situaci tak aby vyhraly behem par dni ci mesicu, ale uz se tam placaji pres 3 roky bez ndeje na zlepseni ?

Czertik

08. 07. 2025, 13:42

a kdo ma cestu k cernemu mori, at si objedna vylet ponorkou, muze se tam podivat na 18 lodi a 1 ponorku co jeste nedavno patrily rusku.

Czertik

07. 07. 2025, 14:44

a je to.
egypt oficialne poslal rusy s jejich su35 do zadele.

Czertik

07. 07. 2025, 14:38

a co se tyka ukrajinskych potreb, tak ti by potrebovalo asi 20x tolik systemu nez jich je tam ted. a i ten pocet by mozna byl stale maly.

olekoc@seznam.cz

08. 07. 2025, 09:43

Jistě, nikdo nemohl vědět jak se bude válka vyvíjet a nové technologie nevymyslíte přes noc a fabriky nepostavíte ze dne na den. Ale jo ,Evropa se probudila a technologie a všechno co s tím souvisí dokáže realizovat.

Slavoslav

08. 07. 2025, 10:34

najma je to novy system ktory sa zacal seriovo vyrabat v roku 2020 a na pomery vyroby specialu ho sekaju Nemci ako Bata cvicky a posielaju na UA priebezne

Azor

08. 07. 2025, 12:11

olekoc.
"Jistě, nikdo nemohl vědět jak se bude válka vyvíjet"

To je mantra těch "inteligentích"lidí,co pak čumí jak husa na drát.Aby to pak mohli schodit (tu svoji "inteligenci")na to že to nemohli předvídat.Viz Generál mráz a sníh,že???

Komu vy by jste mohl radit??? Ani těm ručníkářům v Jemenu.

Salut.

Slavoslav

08. 07. 2025, 12:22

cokel

myslis ako rusak na Ukrajinsku ZSU ktoru uz čtym rokom nedokaze porazit a do utokov nasadzuje VAZ2103?

zbrane ktorym net analoga

Czertik

08. 07. 2025, 14:01

olekoc

jenze evrope trvalo a stale trva pilis dlouho nez se probudi. viz to jak stale zbrojni podniky maji problemy ziskat pujcky na svuj rozvoj.

vezmi si ze fabriky zaaly stavet ci rozsirovat maximalne pred rokem...a to uz se meli zacit probouzed od 2014 a od 22 stale ne a ne se probudit a zacit konat vcas.

vyroba moderniho vojenskeho letounu trva pres dva roky, u pozemni techniky je to kolem roku ci mene, zalezi co.
jinymy slovy, kdyby evropa zacala konat hned ve 22 tak by se prvni vysledky zacaly ukazovat az ted (rozsirit linku taky neco trva). kdyz se zacinaji rozsirovat az ted, tak prvni vysledky uvidime nejdrive ve 28, realne spis az ve 30, protoze evropa stale nechce investovat dostatecne mnozstvi penez.

Czertik

08. 07. 2025, 14:04

slava

no a pokud se nemylim, tak zrovna u hoto systemu je paradox (vim jiste ze je to pvo z evropy) ze na ukrajine si vesele bojuje, ale v nemecku stale neprosel prijimacimi testy, takze ho nemci nemuzou v jejich armade pouzivat.

Czertik

08. 07. 2025, 14:05

rexik

diky ze si dokazal ze v rusku maji "yntelygenty". jinak by prece na ukrajinu byly lepe pripraveni, ze jo.

aport a haf.

Slavoslav

08. 07. 2025, 14:07

Czertik

nemam chut si to overovat, v case mieru su procedury nastavene tak, ze sa nik neponahla, lebo niet kam a par tupcov si mysli, ze by to tak fungovalo aj za vojny a preto sa z toho smeje

Azor

08. 07. 2025, 16:14

Slavoslav.
"myslis ako rusak na Ukrajinsku ZSU ktoru uz čtym rokom nedokaze porazit a do utokov nasadzuje VAZ2103?"

Souvislost s tím co jsem napsal,je jaká?????

Onihentismus???(nebo jak to píšete)

Salut

Azor

08. 07. 2025, 16:19

Czertik.
"diky ze si dokazal ze v rusku maji "yntelygenty". jinak by prece na ukrajinu byly lepe pripraveni, ze jo."

O čem to vyprávíte???? Jak že to bylo na začátku?? Ze tří směrů a ukrajina málem na kolenou.
Ale díky práci 5 kolony(Gerasimov a spol - zrada ohledně Istambulských dohod - odejití od Kyjeva a ani toto nestačilo Zelenskému neboť Johnsonn mu to zatrhl.)tak proto takovéto poziční boje.

Salut.

Czertik

08. 07. 2025, 16:23

slava

a muzes vysvetlit proc nemci nepresly na valecny rezim u techniky co na ukrajine bojuje ?
co muzou ztratit ?

Slavoslav

08. 07. 2025, 16:25

cokel

tema je o vojne na UA a neschopnosti rusakov ty moj trotwl jebnuty. ja sa na rozdiel od teba co sem tahas houtiov temy drzim

Czertik

08. 07. 2025, 16:27

rexik

ano, ze tri smeru a dvou dostaly uplne pres drzku, uzasny to vvykon ruske armady.
a ano, ta ukrajinska armada byla malem na kolenou tak mocne....ze ruske ztaty v te dobe byly vice nez 15x vetsi nez ukrajinske. (brano v onech dvou smerech).

na tom trtetim uspeli jen diky obrovske pocetni prevaze.

skutecne rozeber jak by bez "zrady gerasimova" dokozaly rusove udrzet onen smer na kyjev. sem zvedav na ty tvoje vyplody. nebo zase jen budes stekat a kde nic tu nic ?

aport a haf.

Slavoslav

08. 07. 2025, 16:32

ten treti smer bola sabotáž na UA strane kde sa ani nepokusili o serioznu obranu a nechali stat mosty cez ktore rusak vtrhol z Krymu na UA

Czertik

07. 07. 2025, 14:36

porad lepsi nez nic, ale ty pocty sou nedostacujici pokud by mely odrazet masivni ruske utoky.