EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Stavba trojice prototypů ruského těžkého dronu S-70 Ochotnik

 15. 02. 2021      kategorie: Vojenská technika      5 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Podle ruské agentury RIA Novosti se k testovacímu programu ruského bezpilotního úderného letounu Suchoj S-70 Ochotnik připojí další tři prototypy. Stavba těchto prototypů již byla zahájena v leteckém závodě v Novosibirsku. Druhý prototyp se staví s aplikovanými změnami v konstrukci na základě získaných poznatků s testováním prvního kusu. Třetí a čtvrtý prototyp by již měly plně odpovídat budoucím sériovým strojům. Druhý prototyp by se měl zapojit do zkoušek asi počátkem roku 2022, třetí a čtvrtý prototyp pak nejpozději během roku 2023. 

138427266_4861580453911927_2121864755056753061_n
Foto: Ruský těžký dron S-70 Ochotnik | Ruské ministerstvo obrany / CC BY-NC-ND

V jaké fázi stavby nové prototypy v současné době jsou není přesně známo, avšak zdroje uvádějí, že změny v konstrukci druhého prototypu se týkají hlavně draku a systémů palubního elektronického vybavení. 

Sériové stroje Ochotnik obdrží motory Saturn AL-41F bez přídavného spalování vybavené pravděpodobně plochou tryskou ke snížení tepelného vyzařování.

Ruské ministerstvo obrany již dříve apelovalo na podniky ruského vojensko-průmyslového komplexu, aby maximálně urychlily vývoj úderných dronů, včetně S-70 Ochotnik. 

Dron S-70 Ochotnik byl vyvinut v konstrukční kanceláři Suchoj za částečného využití výsledků programu PAK FA. Podle zatím zveřejněných údajů má délku cca 14 m, rozpětí cca 19 m a vzletovou hmotnost asi 20 tun. Maximální rychlost stroje se údajně blíží hodnotě 1000 km/h. Konstrukční uspořádání dronu a použité materiály mají výrazně snižovat jeho radarový podpis.

První let Ochotniku se podle ruských zdrojů uskutečnil 3. srpna roku 2019. Ochotnik v loňském roce absolvoval řadu letů s funkčními simulátory řízených střel kategorie vzduch-vzduch. První zkušební odpálení řízené střely na vzdušný cíl by mělo proběhnout ve druhé polovině tohoto roku.

Dne 12. července 2011 Ministerstvo obrany Ruské federace pověřilo JSC P.O. Suchoje, v rámci programu URBK (útočný-průzkumný bezpilotní komplex), vývojem těžkého útočného-průzkumného bezpilotního prostředku (UCAV) pro Ruské VVS. Technické zadání k tomuto stroji bylo ministrem obrany stvrzeno v dubnu roku 2012. Práce na zmíněném UCAV probíhají v rámci NIR (vědecko-výzkumné práce) a OKR (zkušebně-konstrukční práce) s krycím názvem Ochotnik-B. Vzhledem k tomu, že JSC P.O. Suchoje neměla s projektováním UCAV tehdy ještě jakékoliv zkušenosti, mezitím k projektu Ochotnik-B přizvala RSK MiG. Tato konstrukční kancelář totiž měla na svědomí projekt cca 10-ti t podzvukového stealth UCAV typu Skat, který byl řešen jako jednomotorové létající křídlo (bez ocasních ploch). Vývoj tohoto stroje byl zahájen v roce 2005 a nakonec nepřekročil fázi stavby 1:1 makety. S tou se přitom mohla široká veřejnost seznámit v srpnu roku 2007 na moskevské airshow MAKS 2007.

Smlouva mezi JSC P.O. Suchoje a RSK MiG o společném postupu při vývoji UCAV typu Ochotnik-B byla podepsána dne 25. října 2012. Dle tehdejších plánů se měly letové zkoušky prototypu rozeběhnout v roce 2016. Se zařazením do výzbroje VVS se tehdy počítalo v roce 2020. V říjnu roku 2013 bylo nicméně oznámeno, že prototyp UCAV typu Ochotnik-B bude ke zkouškám odevzdán až v roce 2018. UCAV typu Ochotnik-B je koncipován jako létající křídlo se vzletovou hmotností řádu 20 t. Zmíněný stroj je navíc navržen s ohledem na sníženou zjistitelnost (stealth). Pohon UCAV typu Ochotnik-B bude údajně obstarávat buďto dvojice dvouproudových motorů typu RD-33MK, pohonných jednotek letounů řady MiG-29 (Fulcrum), ve verzi bez přídavného spalování s tahem 2 x 5 400 kp nebo jeden dvouproudový motor s tahem řádu 9 000 až 10 000 kp vzešlý z programu bojového letounu 5. generace typu Su-57 (Frazor). Rychlost tohoto stroje by se měla pohybovat mezi 1 000 až 1 100 km/h.

Komentáře

GL

15. 02. 2021, 20:46

Karel: Musite zo seba neustale robit vola? Co ma spolocne Locked D21 z  S70 spoločne? Ide o absolutne technologicky a dobovo rozdielne stroje, ktorych ucel je uplne iny. Ale ked ste tak krasne nahrali na smec :D. Tupolev Tu-123, prvy let 1960,vstup do sluzby 1964/65, do vysluzby 1979, postavene 52ks maximalna rychlost: 2,700 km/h. Ucel oboch lietadiel D21 aj Tu123 absolutne rovnaky :D. Ano v niektorych parametroch horsi a na Tupolev Voron sa v ZSSR vykaslali nakoniec. Mimochodom este Tu-141, Tu-143 ale rychlostou a dostupom a doletom ide o inu (nizsu) katerogiu.

Jura

15. 02. 2021, 17:39

Petr Hejna. máte pravdu 20tun je docela macek ale pro rusy je to dron, oni to mají prostě jinak, mimochodem nejsou sami protože třeba Američani maji také pojem malé dost posunutý.

OBOR

15. 02. 2021, 13:56

Kadliku.... žádnyý ty hloupý, jen píšu o tom že v době D-21 se už spoužívaly satelity :)

Martin23

15. 02. 2021, 12:22

Z mého pohledu jsou drony silně přeceňovanou záležitostí.
Lze je celkem efektivně používat proti technologicky slabšímu protivníkovi jako levnější náhrada za letecké nálety.
Protivník na technologicky stejné úrovni si drony do svého vzdušného prostoru nepustí.

OBOR

15. 02. 2021, 12:17

tak znovu Kadliku.... více čti a vstřebávej info, pak nebudež za blba, první špinážní satelit SSSR 1962... Zenit. Jinak drony se používaly od 50. let jako cvičné cile.... to že knim prřidáš foťák či kameru, není žádný technologický náskok