Stíhačky F-35A pro Švýcarsko: Nečekané náklady komplikují miliardový obchod
V červnu 2021, po výběrovém řízení v rámci programu Air 2030, Švýcarsko oznámilo svůj záměr zakoupit od amerického výrobce Lockheed Martin 36 bojových letounů 5. generace F-35A Lightning II za 5,068 miliardy švýcarských franků (133,5 miliardy korun). Švýcarsko jim dalo přednost před letouny Rafale od Dassault Aviation, F/A-18 Super Hornet od Boeingu a Eurofighter Typhoon. Švýcarská vláda své rozhodnutí odůvodnila tím, že americký letoun představuje „nejlepší poměr mezi účinností a cenou podle přesně stanovených kritérií“, přičemž nabídka společnosti Lockheed Martin byla o téměř 2 miliardy švýcarských franků (52,7 miliardy korun) nižší než nabídka druhého uchazeče, a to jak z hlediska pořizovacích nákladů, tak z hlediska provozních nákladů. V principu tedy šlo o podobné argumenty jako v České republice.
Foto: Letoun Lockheed Martin F-35A Lightning II | Airman 1st Class Alexander Cook / Public domain
Viola Amherd, jež tehdy stála v čele Ministerstva obrany, ochrany obyvatelstva a sportu, ujistila, že cena za těchto 36 letounů F-35A bude pevná a že proto nelze očekávat žádné nepříjemné překvapení. To však o několik dní později zpochybnily deníky Sonntags Blick a Sonntags Zeitung. Tvrdily, že cena letounů F-35A nemůže být pevná, protože vychází z „odhadů založených na nejlepších dostupných údajích.“ Ministerstvo však tato tvrzení okamžitě odmítlo a znovu potvrdilo, že ceny a smluvní podmínky jsou závazně stanoveny a jsou rovněž přísně kontrolovány a že v případě překročení nákladů by americká vláda jménem Švýcarska požadovala od výrobce pevnou cenu.
Ministerstvo dále tvrdilo, že od zavedení amerického postupu zvaného FMS (Foreign Military Sales) nebylo zaznamenáno žádné překročení nákladů, protože americká vláda jako kupující a prodávající udržuje přísnou kontrolu nákladů a inflace ve Spojených státech je rovněž zahrnuta v nabídce. V červenci 2022 však zpráva švýcarského Federálního finančního kontrolního úřadu (CDF) neskrývala vůči tvrzením ministerstva skepticismus.
„Pojem pevná cena uvedený v nabídce není jasně definován. CDF nemůže říci, jaký typ smlouvy s pevnou cenou byl skutečně uzavřen, resp. zda se jedná o paušální cenu podle švýcarského práva. Další prvky, jako opakovaná zmínka o odhadovaných nákladech, vyvolávají pochybnosti o tom, zda se jedná o pevnou cenu ve smyslu paušální ceny“, shrnul deník Tribune de Genève. V každém případě byla komunikace ministerstva natolik účinná, že v referendu konaném v září 2022 se 50,1 % voličů vyslovilo pro nákup nových stíhacích letounů.
Švýcarsko objednalo verzi Block 4 letounu F-35A. Ta vyžaduje modernizaci motoru F135, aby letoun získal potřebný výkon pro využití všech svých nových funkcí. Tento bod však nebyl v červnu 2021 zohledněn. To také přiznal Kaj-Gunnar Sievert, mluvčí Federálního úřadu pro vyzbrojování, v červenci 2024 v rozhovoru pro veřejnoprávní televizi SRF. Potvrdil tak informaci deníku Blick, která se objevila o několik dní dříve: „Dosud nebylo známo, že náklady na přestavbu letadel musí hradit zadavatel, tedy ministerstvo obrany. Při podpisu smlouvy o nákupu však bylo známo, že americké ministerstvo obrany nechává prověřit vývoj motoru.“
Jaká bude výše těchto nepředvídaných dodatečných nákladů? Mluvčí Federálního úřadu pro vyzbrojování to nebyl schopen upřesnit. Faktem zůstává, že nad rámec otázky motoru bude účet za 36 letadel F-35A v každém případě vyšší, než se předpokládalo. To alespoň tvrdí analýza zveřejněná 20. června televizí SRF, která odhaduje, že konečná částka by mohla být o 1,5 miliardy švýcarských franků (39,5 miliardy korun) vyšší než původní odhady. Příčinou jsou údajně dodatečné výrobní náklady.
„Viola Amherdová o těchto dodatečných nákladech věděla již od léta 2024, ale informovala o nich Spolkovou radu až v prosinci loňského roku. Ve federální správě kolují různé údaje o těchto dodatečných nákladech. Hovoří se o 1,3 až 1,5 miliardy švýcarských franků,“ shrnul situaci nezávislý novinář Beni Gafner, citovaný SRF. Kromě toho dva „důvěrné zdroje z federální správy“ potvrdily SRF, že Spojené státy „požadují více“ s odůvodněním, že se zvýšily výrobní náklady a že „se Švýcarskem nebyla sjednána žádná pevná cena.“ To bylo mimochodem důvodem pro dvě utajovaná setkání s dalšími členy švýcarské vlády, na nichž se tato citlivá záležitost projednávala.
Švýcarsko není jediná země, které se týká zvýšení nákladů na F-35A. Minulý týden kanadská generální auditorka Karen Hogan předložila zprávu, ve které uvedla, že odhadované náklady na projekt budoucích stíhacích letounů vzrostly mezi lety 2022 a 2024 o 46 %, což představuje nárůst o 8,7 miliardy kanadských dolarů (135,6 miliardy korun). Vysvětlila, že tento rozdíl byl způsoben nejen odhady založenými na zastaralých údajích z roku 2019, ale také inflací, kolísáním kurzů cizích měn a zvýšenou poptávkou po munici na celém světě.
Ačkoli švýcarské ministerstvo obrany reagovalo na tvrzení deníků Sonntags Blick a Sonntags Zeitung před čtyřmi lety prakticky obratem, k současným zprávám televize SRF se zatím nevyjádřilo a jeho současný šéf Martin Pfister pouze zopakoval, že pevná cena byla dohodnuta a že parlament bude v případě změn informován. Veřejnoprávní televize mezitím uvádí, že ministerstvo doufá, že americká administrativa vyvine tlak na Lockheed Martin, aby cenu letounů F-35A snížil. Bude velmi zajímavé sledovat, jak se podobné otázky budou výhledově řešit v České republice.
Zdroj: armyrecognition.com, defensemagazine.com
Komentáře
Pepík Knedlík
10. 07. 2025, 13:57A co si vlastně ta pinda Cernochova myslela? Že Německo daruje sroty Leo A4 a pohoda?
A totální úlet je objednávka F 35. Již dnes se uvádí cena 175 mega za kus při dodání, ale jak známe Amiky bude to ještě horší.
Švýcary chápu a taky bych nechtěl platit víc než zněla dohoda.
Czertik
10. 07. 2025, 14:29knedle ss
ale co bys nakoupil ty si dodnes nerekl, byt si byl o to nekolikrat zadan.
at uz u letadel nebo tanku.
Czertik
10. 07. 2025, 11:52trable s moorem pro f35 demonstruji proc letouny 4 generace nikdy nemuzou drzet krok s 5 generci.
ne bez toho aby zasadne musely taky predelat svoje motory.
Marty
10. 07. 2025, 12:37Czertik
tak ony to nejsou uplně trable v pravém slova smyslu, jde spíš o plánovanou modernizaci, i s dosvadními prokázali plnou bojeschopnost
Czertik
10. 07. 2025, 14:31marty
problem je v tom, ze pozadavky na onu plnou bojeschopnost za tu dobu hodne narostly. resp. pozadavky na systemy.
MilanK
10. 07. 2025, 09:32Není možné předpokládat, že cena bude konstantní i po letech, když inflace je nenulová. Leda by Švýcarsko zaplatilo celou cenu už v době uzavření smlouvy. Žádný výrobce si přece nenechá zaplatit po 10 letech cenu, za kterou se výrobek už dávno neprodává nikde na světě.
Očekával bych, že smlouva bude uzavřena v cenách roku 2021, což by bylo férové. Švýcarsko by tak po letech zaplatilo stejný podíl (např. z rozpočtu), jak to bylo v době uzavření smlouvy.
V ČR by to znamenalo, že letadla budou stát skoro celý roční rozpočet ministerstva obrany (154 miliard ročně).
Marty
10. 07. 2025, 09:45MilanK
to je logické, na druhou stranu částka (vyjádřená ideálně v %) o kterou se může kontrakt navýšit by měla být jasně stanovená aby se předcházelo nesrovnalostem a pochybnostem, a něco mi říká, že současná administrativa ve Washingtonu spíš bude tlačit na zvýšení ceny než naopak...