EXCALIBUR
CZUB
CZUB

Technologická lahůdka – zcela kolmý start amerického bojového letounu F-35B Lightning II

 13. 03. 2019      kategorie: Vojenská technika      28 komentářů

Projekt stíhačky F-35 Lightning II je jedním z nejdůležitějších zbrojních programů v historii. Program simultánně vyvinul tři verze stíhaček pro armády z celé řady zemí. Jednou z verzí je i naprostý technický skvost – stíhačka s kolmým startem a přistáním F-35B Lightning II.

Jelikož mají různé verze F-35 nahradit tak různorodé stroje, jako A-10 Thunderbolt II, F-16 Fighting Falcon, AV-8B Harrier II a F/A-18 Hornet, vznikly tři hlavní verze tohoto letounu: první je varianta s konvenčním vzletem a přistáním (F-35A), druhou je varianta s krátkým vzletem a svislým přistáním (F-35B) a třetí je varianta určená pro operace z letadlových lodí s charakteristikami CATOBAR (F-35C). Pro potřeby dalších uživatelů (Izraelské vojenské letectvo a Kanadské královské letectvo) vznikly další dvě modifikace. Budou tak představovat většinu amerického taktického letectva s lidskou osádkou.

f-35b-vertical-takeoff-4
Foto: F-35B Lightning II. Všimněte si precizně uzavřeného poklopu turbodmychadla za pilotní kabinou | Lockheed Martin

Psali jsme: Modernizace německých tanků Leopard 2 - Leopard 2 A7+

Sériová stíhačka F-35B Lightning II umožňuje kolmý start a přistání. Ač kolmý start vypadá efektivně, F-35B ho bude používat jen minimálně. V případě stíhačky F-35B se spíše mluví o koncepci STVOL (Short Takeoff/Vertical Landing), tedy velmi krátkého vzletu a kolmého přistání. Předností krátkého vzletu před kolmým startem je enormní úspora paliva.

Video: Kolmý start amerického bojového letounu / YouTube

I při krátkém vzletu se však dostane ke slovu turbodmychadlo za pilotní kabinou a sklopená tryska motoru. Jde o naprosté technologické unikáty, jenž nebyly nikdy na letadle použity. Například zadní tryska F-35B se může otočit až o 90°dolů.

Psali jsme: Elektrický bezpilotní letoun Tiger

F-35B_cutaway_with_LiftFan
Foto: Bojový letoun F-35B v řezu | Wikimedia Commons

Kolmý start se bude používat jen v nouzovém případě - při poškozené startovací palubě/dráze, nebo při útoku na blízké cíle. Při kolmém startu je však velmi omezeno množství nesených zbraní a dolet. Naopak kolmé přistání není problém, protože stroj je zbaven zbraní a několika tun paliva.

1280px-Lockheed_Martin_F-35_Lightning_II_mock-up_instrument_panel
Foto: Kabina pilota  F-35 | Wikimedia Commons

Stíhačka F-35B je určená především pro potřeby amerických Mariňáků, kde nahrazuje stroje F/A -18 Hornet a AV8 Harrier. V britském námořnictvu naopak stroje F-35B nahrazuje letouny s kolmým startem Harrier GR9. Třetím a posledním zákazníkem stíhačky F-35B s kolmým startem je italské námořnictvo.

Pohonnou jednotkou letounu F-35 je motor F135 od společnosti Pratt & Whitney, díky kterému dosahuje stíhačka maximální rychlosti více než Mach 1,6. Pratt & Whitney F135 má s přídavným spalováním tah 191 kN, což z něj dělá nejsilnější motor, jaký byl kdy instalován do stíhacích letounů. Kromě předních průduchů je vzduch do motoru přiváděn i dvoudílnými dveřmi, umístěnými na hřbetu letadla, hned za kokpitem.

1280px-F-35A_Lightning_II_Joint_Strike_Fighter_Powerplant_on_display_at_Centenary_of_Military_Aviation_2014
Foto: Motor F-135 pro variantu F-35A | Wikimedia Commons

Vzduch vychází ven přes zadní trysku s vektorováním tahu, ale i přes menší trysky v křídlech, které se používají při vyrovnávání letadla během vzletu. Systém vektorování tahu je nezbytný pro variantu s krátkým vzletem a svislým přistáním, ale u varianty F-35A použitý nebyl, protože by to zbytečně navýšilo výrobní náklady.

Jako alternativa k F135 byl vyvíjen motor F136 od společností General Electric a Rolls-Royce. Práce na vývoji však byly pozastaveny v prosinci 2011 poté, co Kongres spojených států zamítl další financování.

Zdroj: Lockheed Martin

 Autor: Fels

CENOVÉ BOMBY (1351)

Komentáře

Oleg

12. 05. 2019

výrobu náhradních dílů pro F-35 , mohou vyrábět Slušovice v ČR, aby nový typ byl více bojeschopnější než je současný stav F – 35 ?
Celosvětový logistický řetězec F-35 je nedokonalý a pomalý ‒ zahraniční zákazníci tak musejí dlouho čekat na dodávky náhradních dílů. Součástky pro F-35 jsou vyráběny v devíti zemích světa a dvě ze tří finálních montážních továren jsou v zahraničí, jedna leží v italském města Cameri a druhá v japonské Nagoji.
https://www.youtube.com/watch?v=YoBUNZJdxzc

Delta

02. 04. 2019

To fakt naštve
Spojené státy zastavily dodávky zařízení pro stíhací letouny F-35 do Turecka kvůli Ankarou plánovanému nákupu ruského protiraketového systému. Spojené státy a jejich spojenci v NATO se obávají, že radary ruských protivzdušných raket S-400 se "naučí", jak monitorovat americké stíhačky, což by v budoucnu mohlo ohrozit jejich operační možnosti
F-35 vs S-400
https://www.youtube.com/watch?v=9J9kntzkSQY
S-500 https://www.youtube.com/watch?v=BrYHCDJP2d0

Delta

30. 03. 2019

Je to elegance
Letadlová loď - práce týmu / F-35B. vertikální klapka. Moc zajímavé, radost pohledět
http://www.youtube.com/watch_popup?v=Ki86x1WKPmE&feature=colike

Je to rozdíl
Vzlet z letadlové lodě a přistání Letadlová loď a její letka ...

https://www.youtube.com/embed/wfOD2y_AD_w?feature=player_embedded

Přistání na letadlové lodi EGENDARY SUPERCARRIER USS ENTERPRISE! 30:21

https://www.youtube.com/watch?v=RudB9X5jlV4

Delta

28. 03. 2019

Pane Petr Klečka, osobně podjatý nejsem
Antonov-225 Mrija (část 5/5)
https://www.youtube.com/watch?v=1KIsFYeB9Ss

Sám jsem to zažil adrenalin na rybách
https://www.youtube.com/watch?v=baSsUOOceAA

Hydroplán startující z vodní hladiny Бе-200
https://www.youtube.com/watch?v=RnEE8X60ug8

Delta

23. 03. 2019

Pane Petr Klečka, Vy znáte lépe ten dějepis, to je možné. Z Ruska znám jen Mrazíka, takže toho moc nevím, jen snad to, jak jsme to brali my ve škole, že to byl jediný spojenec, který přišel pomoci , ale už jsem zapomněl s čím,
ale za posledních 80 let zachránila pro sebe mrkněte pane Klečko na odkazy

Změny palestinského území 1946 - 2000
https://legacy.blisty.cz/art/44507.html

Šestidenní válka (5.–10. června 1967) Izrael , co Golanské výšiny ?

Izrael Golanské výšiny získal v Šestidenní válce v roce 1967 poté, kdy z nich Syřané 19 let trvale ostřelovaly izraelské zemědělce obdělávající půdu na izraelské straně hranice. Po letech neúspěšných snah dohodnout se Sýrií na míru Izrael v roce 1981 Golany formálně anektoval.
http://eretz.cz/2013/02/izrael-povolil-tezbu-ropy-golanskych-vysinach/

Petr Klečka

16. 03. 2019




Pane Delta, a čemu na tom nerozumíte, že za míň peněz
pořídíte míň zbraní? Ale jak jste to myslel s tou záchranou? Jako když v 1939
společně s Hitlerem zachránili Polsko, v roce 1940 zachránili kus
Finska, Litvu, Lotyšsko a Estonsko, po válce pro sebe zachránili východ Polska,
Československa a Rumunska, a Kurilské ostrovy? Měl byste více číst dějepis než
propagandu. Ale to jsme odbočili od těch moderních letadel, na která Rusko
naštěstí nemá. Naštěstí proto, že není na světě jiná země, která by za
posledních 80 let pro sebe zachránila tolik cizího území, a pořád v záchraně
pokračuje, jak jste zmínil.

Delta

15. 03. 2019

Pilotům schází oční vyšetření zraku před každým letem

Nálet na nemocnici byl omyl, přiznal americký generál

Generál John Campbell, který velí americkým silám v Afghánistánu, přiznal v branném výboru Senátu, že americký nálet na nemocnici Lékařů bez hranic v afghánském Kunduzu byl omyl. Při útoku v ní zahynulo 22 lidí.
https://www.novinky.cz/zahranicni/svet/382648-nalet-na-nemocnici-byl-omyl-priznal-americky-general.html

Pepafly

15. 03. 2019

Hrozně se mi líbí diskuse kdo ho má většího , USA nebo Rusko . A komu fandíme , v době atomovek je to jedno , chcípnou obě strany a kdo to zavinil bude bezpředmětný . Naštěstí si to uvědomují i ti nejbohatší ,že chcípnou s námi a tak se jim do té války nechce .

Delta

14. 03. 2019

Pane Petr Klečka vy tomu třeba porozumíte, jak to oni myslí ?
Rusko zachránilo Krym pred obsadením vojskami USA a banderovcami
hovorí pravoslávny kňaz a publicista Vladimír Mohorita.
https://www.youtube.com/watch?v=Sui1T5V8YfU

Petr Klečka

14. 03. 2019

Je smutné, kolik je u nás rusofilů. To už zapomněli na 20 let okupace? Rusko je pořád agresivní, ale naštěstí mu chybí peníze, takže nemá na moderní zbraně. Podívejte se na světový žebříček HDP : USA vyprodukují skoro čtvrtinu světového HDP, za nimi je Čína, a Rusko je až kolem 13 místa s necelými 2%. A to si chce hrát na velmoc.

Simax

14. 03. 2019

Tohle si v EU nikdy nepostavíme, bo takový motor má jistě minimálně emisní normu EURO 6 :upside_down:

Delta

14. 03. 2019

Veľká hra Západu proti Slovanom ?

https://www.youtube.com/watch?v=Bs3dvXwxZOY

Browe

14. 03. 2019

U tý litací bedny Jak-141 bylo nejdůležitější katapultovací sedadlo, které zachránilo pilota. F35 makes the USA great again.

Horten

13. 03. 2019

F-35 je bezesporu technologický skvost, ale zrovna ta otočná tryska skutečně není žádná novinka. Podobný koncept si nechal již v roce 1955 patentovat Bell Aircraft Corp., US patent č. US2912188A (odkaz https://patents.google.com/patent/US2912188A/en?q=F02K1%2f004).
A v roce 1972 si zaregistroval General Electric Co. svůj patent na dvouprstencovou otočnou trysku, US patent č. US3687374A (odkaz https://patentimages.storage.googleapis.com/4f/3a/91/ef8c67f3ac2abe/US3687374.pdf ), tedy identický koncept „vektorování“ jako byl později použit u F-35 (a nejspíš tehdy i okopírován sověty pro Jak-141).
Zmiňovaný Jak-141 měl podobný koncept otočné trysky a zdvihového motoru za kabinou pilota, ale vývoj Jaku-141 začal až mnohé roky po přihlášení US patentu na otočnou, dvouprstencovou, trysky od General Electric Co. Američané tak nekopírovali „ruskou“ otočnou trysku Jak-141 (ale spíše to bylo naopak a sovět se zakoukal do cizího patentu).
Ostatně ještě před Jak-141 tu byl General Dynamics Convair Model 200 z 60 let, který měl právě stejný koncept jako později Jak-141 a F-35 (zdvihový motor, respektive dmychadlo u F-35, za kabinou pilota a dvouprstencovou otočnou trysku pro kolmý start). Jinak F-35 je skutečně naprostá technologická lahůdka :-)

Emil

13. 03. 2019

Ta technika kolmého startu má původ v Rusku http://aviationintel.com/yak-141-freestyle-the-f-35b-was-born-in-moscow/ Jak-141 takhle startoval v roce 1987

Dr

13. 03. 2019

Nebyly nikdy použity ach jo někdo se asi probudil co Jak 141 z 1984

Krokodýl

13. 03. 2019

snůška rusofobních blivanců. Slavné Júesej do dneška létá do vesmíru na ruských RD180,že autore idiote.

Jakub

13. 03. 2019

Myslim ze treba ledatlu A10 co se tyce prace nebo Su 27 a jeho schopnostem manevru se nevyrovna. Je to jen prechod k necemu lepsimu. Kdyz jsem byl mlady bylo tolik stihacek ted patnact let nic.

Zdeněk Juříček

13. 03. 2019

:grinning:

Petr Č.

13. 03. 2019

Jak se může jednat o "naprosté technologické unikáty, jenž nebyly nikdy na letadle použity", když systém otočné trysky a ventilátoru za kabinou získala firma Lockheed licenčně Jakovleva Jak-141?

Delta

13. 03. 2019

Super stroje to nám Kalousek po volbách jistě koupí

Pohon letadel a letadlové motory
http://jdem.cz/ewe738

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací