EXCALIBUR
CZUB
CZUB

Technologická lahůdka – zcela kolmý start amerického bojového letounu F-35B Lightning II

 13. 03. 2019      kategorie: Vojenská technika      19 komentářů

Projekt stíhačky F-35 Lightning II je jedním z nejdůležitějších zbrojních programů v historii. Program simultánně vyvinul tři verze stíhaček pro armády z celé řady zemí. Jednou z verzí je i naprostý technický skvost – stíhačka s kolmým startem a přistáním F-35B Lightning II.

Jelikož mají různé verze F-35 nahradit tak různorodé stroje, jako A-10 Thunderbolt II, F-16 Fighting Falcon, AV-8B Harrier II a F/A-18 Hornet, vznikly tři hlavní verze tohoto letounu: první je varianta s konvenčním vzletem a přistáním (F-35A), druhou je varianta s krátkým vzletem a svislým přistáním (F-35B) a třetí je varianta určená pro operace z letadlových lodí s charakteristikami CATOBAR (F-35C). Pro potřeby dalších uživatelů (Izraelské vojenské letectvo a Kanadské královské letectvo) vznikly další dvě modifikace. Budou tak představovat většinu amerického taktického letectva s lidskou osádkou.

f-35b-vertical-takeoff-4
Foto: F-35B Lightning II. Všimněte si precizně uzavřeného poklopu turbodmychadla za pilotní kabinou | Lockheed Martin

Psali jsme: Probuzený Tiger

Sériová stíhačka F-35B Lightning II umožňuje kolmý start a přistání. Ač kolmý start vypadá efektivně, F-35B ho bude používat jen minimálně. V případě stíhačky F-35B se spíše mluví o koncepci STVOL (Short Takeoff/Vertical Landing), tedy velmi krátkého vzletu a kolmého přistání. Předností krátkého vzletu před kolmým startem je enormní úspora paliva.

Video: Kolmý start amerického bojového letounu / YouTube

I při krátkém vzletu se však dostane ke slovu turbodmychadlo za pilotní kabinou a sklopená tryska motoru. Jde o naprosté technologické unikáty, jenž nebyly nikdy na letadle použity. Například zadní tryska F-35B se může otočit až o 90°dolů.

Psali jsme: Marauder v Top Gearu

F-35B_cutaway_with_LiftFan
Foto: Bojový letoun F-35B v řezu | Wikimedia Commons

Kolmý start se bude používat jen v nouzovém případě - při poškozené startovací palubě/dráze, nebo při útoku na blízké cíle. Při kolmém startu je však velmi omezeno množství nesených zbraní a dolet. Naopak kolmé přistání není problém, protože stroj je zbaven zbraní a několika tun paliva.

1280px-Lockheed_Martin_F-35_Lightning_II_mock-up_instrument_panel
Foto: Kabina pilota  F-35 | Wikimedia Commons

Stíhačka F-35B je určená především pro potřeby amerických Mariňáků, kde nahrazuje stroje F/A -18 Hornet a AV8 Harrier. V britském námořnictvu naopak stroje F-35B nahrazuje letouny s kolmým startem Harrier GR9. Třetím a posledním zákazníkem stíhačky F-35B s kolmým startem je italské námořnictvo.

Pohonnou jednotkou letounu F-35 je motor F135 od společnosti Pratt & Whitney, díky kterému dosahuje stíhačka maximální rychlosti více než Mach 1,6. Pratt & Whitney F135 má s přídavným spalováním tah 191 kN, což z něj dělá nejsilnější motor, jaký byl kdy instalován do stíhacích letounů. Kromě předních průduchů je vzduch do motoru přiváděn i dvoudílnými dveřmi, umístěnými na hřbetu letadla, hned za kokpitem.

1280px-F-35A_Lightning_II_Joint_Strike_Fighter_Powerplant_on_display_at_Centenary_of_Military_Aviation_2014
Foto: Motor F-135 pro variantu F-35A | Wikimedia Commons

Vzduch vychází ven přes zadní trysku s vektorováním tahu, ale i přes menší trysky v křídlech, které se používají při vyrovnávání letadla během vzletu. Systém vektorování tahu je nezbytný pro variantu s krátkým vzletem a svislým přistáním, ale u varianty F-35A použitý nebyl, protože by to zbytečně navýšilo výrobní náklady.

Jako alternativa k F135 byl vyvíjen motor F136 od společností General Electric a Rolls-Royce. Práce na vývoji však byly pozastaveny v prosinci 2011 poté, co Kongres spojených států zamítl další financování.

Zdroj: Lockheed Martin

 Autor: Fels

CENOVÉ BOMBY (1120)

Komentáře

Petr Klečka

16. 03. 2019




Pane Delta, a čemu na tom nerozumíte, že za míň peněz
pořídíte míň zbraní? Ale jak jste to myslel s tou záchranou? Jako když v 1939
společně s Hitlerem zachránili Polsko, v roce 1940 zachránili kus
Finska, Litvu, Lotyšsko a Estonsko, po válce pro sebe zachránili východ Polska,
Československa a Rumunska, a Kurilské ostrovy? Měl byste více číst dějepis než
propagandu. Ale to jsme odbočili od těch moderních letadel, na která Rusko
naštěstí nemá. Naštěstí proto, že není na světě jiná země, která by za
posledních 80 let pro sebe zachránila tolik cizího území, a pořád v záchraně
pokračuje, jak jste zmínil.

Pepafly

15. 03. 2019

Hrozně se mi líbí diskuse kdo ho má většího , USA nebo Rusko . A komu fandíme , v době atomovek je to jedno , chcípnou obě strany a kdo to zavinil bude bezpředmětný . Naštěstí si to uvědomují i ti nejbohatší ,že chcípnou s námi a tak se jim do té války nechce .

Petr Klečka

14. 03. 2019

Je smutné, kolik je u nás rusofilů. To už zapomněli na 20 let okupace? Rusko je pořád agresivní, ale naštěstí mu chybí peníze, takže nemá na moderní zbraně. Podívejte se na světový žebříček HDP : USA vyprodukují skoro čtvrtinu světového HDP, za nimi je Čína, a Rusko je až kolem 13 místa s necelými 2%. A to si chce hrát na velmoc.

Simax

14. 03. 2019

Tohle si v EU nikdy nepostavíme, bo takový motor má jistě minimálně emisní normu EURO 6 :upside_down:

Browe

14. 03. 2019

U tý litací bedny Jak-141 bylo nejdůležitější katapultovací sedadlo, které zachránilo pilota. F35 makes the USA great again.

Horten

13. 03. 2019

F-35 je bezesporu technologický skvost, ale zrovna ta otočná tryska skutečně není žádná novinka. Podobný koncept si nechal již v roce 1955 patentovat Bell Aircraft Corp., US patent č. US2912188A (odkaz https://patents.google.com/patent/US2912188A/en?q=F02K1%2f004).
A v roce 1972 si zaregistroval General Electric Co. svůj patent na dvouprstencovou otočnou trysku, US patent č. US3687374A (odkaz https://patentimages.storage.googleapis.com/4f/3a/91/ef8c67f3ac2abe/US3687374.pdf ), tedy identický koncept „vektorování“ jako byl později použit u F-35 (a nejspíš tehdy i okopírován sověty pro Jak-141).
Zmiňovaný Jak-141 měl podobný koncept otočné trysky a zdvihového motoru za kabinou pilota, ale vývoj Jaku-141 začal až mnohé roky po přihlášení US patentu na otočnou, dvouprstencovou, trysky od General Electric Co. Američané tak nekopírovali „ruskou“ otočnou trysku Jak-141 (ale spíše to bylo naopak a sovět se zakoukal do cizího patentu).
Ostatně ještě před Jak-141 tu byl General Dynamics Convair Model 200 z 60 let, který měl právě stejný koncept jako později Jak-141 a F-35 (zdvihový motor, respektive dmychadlo u F-35, za kabinou pilota a dvouprstencovou otočnou trysku pro kolmý start). Jinak F-35 je skutečně naprostá technologická lahůdka :-)

Emil

13. 03. 2019

Ta technika kolmého startu má původ v Rusku http://aviationintel.com/yak-141-freestyle-the-f-35b-was-born-in-moscow/ Jak-141 takhle startoval v roce 1987

Dr

13. 03. 2019

Nebyly nikdy použity ach jo někdo se asi probudil co Jak 141 z 1984

Krokodýl

13. 03. 2019

snůška rusofobních blivanců. Slavné Júesej do dneška létá do vesmíru na ruských RD180,že autore idiote.

Jakub

13. 03. 2019

Myslim ze treba ledatlu A10 co se tyce prace nebo Su 27 a jeho schopnostem manevru se nevyrovna. Je to jen prechod k necemu lepsimu. Kdyz jsem byl mlady bylo tolik stihacek ted patnact let nic.

Zdeněk Juříček

13. 03. 2019

:grinning:

Petr Č.

13. 03. 2019

Jak se může jednat o "naprosté technologické unikáty, jenž nebyly nikdy na letadle použity", když systém otočné trysky a ventilátoru za kabinou získala firma Lockheed licenčně Jakovleva Jak-141?

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací