USS Texas, poslední plavbyschopný dreadnought z 1. světové války, projde opravami za 35 milionů dolarů

 13. 09. 2022      kategorie: Události      7 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Přibližně tři roky poté, kdy byla bitevní loď USS Texas (BB-35) jako plovoucí muzeum uzavřena z technických důvodů pro veřejnost, byla převezena ze svého kotviště ve státním historickém areálu San Jacinto Battleground do loděnice Gulf Copper & Manufacturing Corp v Galvestonu. Poslední plavbyschopná bitevní loď typu dreadnought má projít opravami trupu za 35 milionů dolarů, po nichž odpluje na nově určené místo, kde bude opět zpřístupněna veřejnosti.

V posledních letech trpěl Texas netěsným a zrezivělým trupem, kvůli němuž museli dělníci každou minutu odčerpávat z lodi přibližně 7500 litrů vody, aby se nepotopila. Poškození, které je důsledkem toho, že trup strávil desítky let na hladině bez celkové údržby, vedlo texaský státní zákonodárný sbor k jednomyslnému schválení oprav za 35 milionů dolarů.

uss_texasFoto: USS Texas ve svém původním kotvišti v San Jacinto Battleground | Adam Cuerden / CC BY-SA 4.0

Bylo rozhodnuto o odtažení 110 let staré bitevní lodi z jejího domova v San Jacinto Battleground State Historic Site podél houstonského lodního kanálu do loděnice v Galvestonu, kde bude podrobena nezbytným opravám. Rozhodnutí přesunout ji nyní bylo založeno na optimálním přílivu a odlivu v San Jacinto a Galvestonu, které usnadňují bezpečný přesun lodi, jak nedávno uvedli představitelé nadace The Battleship Texas Foundation pro deník Houston Chronicle.
Texas byl po vodní cestě stažen čtyřmi remorkéry, přičemž cesta trvala přibližně devět hodin. Navzdory obavám, že by se loď mohla potopit, dorazila do Galvestonu bez problémů.

USS Texas (BB-35) je bitevní loď třídy New York, která je známá tím, že je posledním zbývajícím dreadnoughtem z počátku 20. století. Byla provozována americkým námořnictvem a poprvé se dostala do akce po incidentu v Tampicu v dubnu 1914, kdy došlo ke střetu devíti amerických námořníků a přibližně deseti pěšáků s mexickou federální armádou.

Po tomto incidentu nařídil americký prezident Woodrow Wilson kontradmirálovi Franku F. Fletcherovi, aby vylodil jednotky ve Veracruzu a obsadil tamní celnici. Texas zůstal v mexických vodách přibližně dva měsíce, aby podpořil americké jednotky na pevnině.

Během první světové války prováděla bitevní loď výcvikové operace u mysů Virginie a podél pobřeží Nové Anglie. Během zimních taktických a dělostřeleckých cvičení loďstva pak byla umístěna v Západní Indii.

Když Spojené státy v dubnu 1917 vstoupily do konfliktu, Texas vypálil první americké výstřely. Jeho cílem byla německá ponorka, která se vynořila poblíž obchodní lodi SS Magnolia. Po zbytek války se pak loď k britské Grand Fleet a sloužila při doprovodu atlantických konvojů. Dreadnought také na čas posílil britskou eskadru, která vykonávala blokádu německých přístavů v Severním moři.

V meziválečném období prošel Texas generální opravou, která umožnila v té době již poněkud zastaralé lodi úspěšné nasazení během druhé světové války. Na začátku konfliktu působila jako součást Neutrality Patrol, než byla umístěna na námořní základně Argentia v Newfoundlandu. Později hlídkovala ve vodách poblíž Islandu a prováděla řadu eskortních misí pro konvoje.

První velkou bojovou operací této bitevní lodi během druhé světové války byla operace Torch – spojenecká invaze do severní Afriky – v rámci operační skupiny 34.8, severní útočné skupiny. Později ostřelovala pozice držené Němci během vylodění v Normandii v Den D v červnu 1944 a podporovala operaci Dragoon, spojeneckou invazi do Provence v jižní Francii. Texas se později přesunul do Tichomoří, kde podporoval americké vylodění na Iwodžimě a Okinawě a ostřeloval japonské pozice.

Po vyřazení z provozu v roce 1948 byla loď umístěna v historickém areálu San Jacinto Battleground, které je známé jako místo rozhodující bitvy texaské revoluce v letech 1835–36. Kromě toho, že byla přeměněna na muzejní loď, byla také použita jako kulisa pro několik filmů, včetně filmu Stevena McQueena The Sand Pebbles (1966).

Naposledy byl Texas opravován v roce 1988. Před jejím posledním převozem do Galvestonu zajistilo texaské oddělení pro parky a divokou přírodu tisíce artefaktů na palubě a odstranilo rozsáhlou expozici. Kromě výše zmíněných prací na trupu projde Texas i dalšími opravami, které The Battleship Texas Foundation zaplatí ze svých prostředků. Očekává se, že celý proces potrvá dva roky, poté bude plavidlo přesunuto do nového domova v rámci státu Texas, a to buď v Galvestonu, Beaumontu nebo Baytownu.

Zdroj: warhistoryonline

 Autor: Petr Žák

Komentáře

vonFlaskow

13. 09. 2022, 13:41

Slavoslave, drobná poznámka. Výtlak, je projektovaná ideální/optimální provozní hmotnost. Dost často nikdo neuvažuje nad tím, že jde o hodnotu, která se dodržuje i když je loď "prázdná"/vyložená. V takovém případě se buď zatíží dodatečným balastem, nebo balastními nádržemi. Změna výtlaku totiž může mít pro loď fatální následky včetně ztráty stability či lépe řečeno plovatelnosti. Na tuto váhu musí být loď konstruována s jistým přesahem, který se jen balastně dorovná. Přetížení lodi pak znamená maximální mezní hodnotu určenou projektantem, kterou nelze překročit. Dá se tak říci, že hmotnost prázdné lodě se vždy rovná hmotnosti naloženého plavidla.
Mimo téma, Texas už sedí nějaký ten den v suchém doku. Bylo kolem toho dost vrušení, protože část expertů varovala, že narušená konstrukce lodi se pod vlastní vahou začne hroutit. Naštěstí se tak nestalo a opravy začínají.

Slavoslav

13. 09. 2022, 11:52

nobody

vytlak lode je hmotnost vody ktoru vytlaci trup pri maximalnom projektovanom ponore. Teda sucet hmotnosti lode, vybavenia, posadky a nakladu v pripade, ze je lod ponorena maximalne ako to konstrukter navrhol. A ano, nic to nehovori o tom aku rezervu vytlaku este ma i ked s tou rezervou opatrne, to co ti ako rezerva staci na kludnom mori nemusi stacit na rozburenom a rezervou by som to ani nenazyval ztohoto dovodu

nobody

13. 09. 2022, 11:45

A ako je to s tym vytlakom?
Pretoze pri vsetkych tych parametroch lodi, ktore mnohe su navyse zvykove - a teda velmi specificky urcene - v tom mam ako suchozemec hokej.A co viem (mozno chybne), vytlak v skutocnosti znamena hmotnost lode, kde rozne vytlaky su od prazdnej lode po lod s palivom a pod.
Ale vytlak potom nie je to iste, co vztlak, a teda nehovori nic o tom, aku ma lod rezervu vztlaku, cize aka hmotnost materialu sa do nej moze dostat a este stale sa nepotopi.

Ad. priesak - neviem, ci dieru 15x20 cm nazvem priesak. Zial uz tie cisla nenajdem, ale kedysi niekto uviedol, kolko vody bude valit dovnutra dierou s priemerom niekolko malo centimetrov (mozno to nebol ani priemer tenisovej lopticky) v hlbke 10 m. A bol to vykon kvalitneho cerpadla, neviem, ci ta citovana hasicska Tatra by to dala. Poukazoval tym o.i. na efekt hydrostatickeho tlaku a vesele filmove predstavy, ako namornickovia veselo zapchavaju dieru zvnutra div nie prilozenim ruk - a ze to je prakticky nemozne. A potom si k tomu clovek prida dieru po torpede, ktora je NNNN-nasobne vacsia.

bombero

13. 09. 2022, 11:02

Johan- moc dík za upřesnění:thumbsup:

Johan

13. 09. 2022, 10:37

Ta informace o 7500 litrů za minutu je nepřesná - jde o to, že 12. června 2017 loď najednou nabrala velké množství vody kvůli průsaku (díře 15x20 cm) pod čárou ponoru a naklonila se šest stupňů na pravobok. Po ukončení nouzových oprav technici vypumpovali nabranou vodu tempem 7600 litrů za minutu po dobu 15ti hodin. Od té doby žádné větší průsaky nebyly, ale tento poslední ukázal, že loď nutně potřebuje opravy v suchém doku.

bombero

13. 09. 2022, 09:46

Dodemburg- proč by to měl být nesmysl?U lodi, co má výtlak skoro 30 000tun? Tj cca 30 000 000l vody. A nezapomente, že to má skoro 2 fotbalové hřiště na délku(nebo také 43 fabií:upside_down:)
https://cs.wikipedia.org/wiki/USS_Texas_(BB-35)
když i stará hasičská tatra má čerpadlo, co dává 3200l/min?A 7,5kubíků vody není zase až tak moc
http://www.sdhvelkeopatovice.cz/text/cs/cas-32-tatra-815.aspx

Dodemburg

13. 09. 2022, 09:26

7500 litrů za minutu takovou rychlostí se neptápěl ani Titanic administrátor je trochu mimo ale papír a obrazovka i reproduktor snesou vše mimo jiné jedná se opravdu o technický unikát její sesterská lod USS New York byla použita jako cílová lod u jaderného testu u Bikini a následně potopena a je pravda že plavidlo potřebuje naléhavě generální opravu.